Topjaar 1947 niet geëvenaard, omzet een derde hoger dan in 1956 Waardig slot van de proef tentoonstellingen m O' in de Haarlemse Vishal w DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL V S. H. DE ROOS 80 JAAR B AUGUSTUSREGEN WAS STROP VOOR STRANDBEDRIJVEN, MAAR GAF DORPSWINKELS MEER DRUKTE Volgend jaar hopelijk definitieve uit breiding van kampeergelegenheid Afscheid van de Opera Italiana SLEUTEL WEG Vijftien jaar R.-K. Avondmulo in Haarlem PORTRETTEN VAN JAN SLUYTERS EN TIJDGENOTEN Een der fraaiste collecties van de cyclus Letterkunstenaar, in wiens persoon de vaderlandse drukkunst is herleefd Badseizoen in Zandvoort ten einde »DE SLEUTELSPECSALIST De jubileum wedstrij den van St.-Bavo GROEN Co. ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1957 PAGINA 3 RADIO MOONS Kamperen DAMMEN Circuit Bedrijven Sparen in de vakantie Tijdgenoten CENTRALE VERWARMING POW-R-MATIC Oliebranders Prix d'Honneur Norm noch vorm Z®' Het badseizoen te Zandvoort is praktisch geëindigd. Op 31 augustus en 1 september hebben de badgasten Zandvoort verlaten. Wel ziet men een enkele vreemdeling door de badplaats en langs de boulevards wande len maar deze eenling accentueert juist de leegte en de stilte welke over Zandvoort gevallen zijn. De kampeerterreinen zjjn nagenoeg verlaten. In het dorp ziet men alom de huisvrouwen hun schoonmaakwoede botvieren; de door de huurders ontruimde kamers krijgen een extra-beurt. Oppervlakkig oordelend, zou men zeggen dat 1957 geen al te best seizoen heeft gebracht. Dit oordeel wordt dan gevormd onder de indruk van de regenachtige augustusmaand welke menig badgast een desillusie heeft be reid. Men vergete echter niet dat tot 9 augustus de zon praktisch alle da gen heeft geschenen en dat Zandvoort tot die datum een record-bezoek kon registreren. Weliswaar werd de verwachting, dat het topseizoen 1947 (honderd zomerse dagen!) zich tien jaren later zou herhalen, niet ver vuld; »Ue seizoenbedrijven (die op het strand incluis) zijn voor 1957 zeer goed te spreken. van een verwarmingsinstallatie worden voorzien. Het nieuwe paviljoen „Kniefer" aan de Zuid-Boulevard mocht zich in een toenemend bezoek verheugen. Deze zaak is zeer in trek bij degenen, die een rustig zitje met uitzicht op zee pre fereren. Het oude paviljoen „Kiefer" aan de Noord-Boulevard zal binnen kort in slopershanden komen. Het moet verdwijnen omdat het belemmerend werkt op het uitzicht vanuit de in aanbouw zijnde flat-complexen. Het tijdelijke etablissement, de „Wie ner Bonbonnière', met zoveel enthou siasme in exploitatie genomen, onder vond ernstige moeilijkheden bij de toe passing van de drankwet. Gevreesd moet worden dat dit experiment het volgend jaar niet zal worden herhaald. Het gezelschap van de Opera Italiana dat onder leiding staat van Marisa Mo rel neemt zaterdag 14 september af scheid van de Haarlemmers met opera fragmenten in costuums uit La Bohème Parelvissers, La Tosca, Madame But terfly, II Barbiere di Siviglia, Werther, Rigoletto en tot slot de waanzin aria en het sextet uit Lucia di Lammer- moor. De medewerkenden zijn; Marisa Mo rel, Nancy Riccardi, Efrem Casagrande Luigi Di Stefanis, Gino Orlandini, Gastone Presset, Adriano, Ferrario. De voorstelling vindt plaats in het ge meentelijk concertgebouw. Advertentie Van ouds bekend. Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur Kruisstraat 38 - Haarlem De omzet van de strandbedrijven ^•'as dit jaar ongeveer een derde hoger Pah in 1956. Het aantal verhuurde stoe- '!1 wordt op 400.000 geschat (in 1956 300.000). De strandbedrijven hadden fle grootste opbrengst begin augustus 31 binnen. De regenbuien op vrijdag augustus werden door hen vriende lijk begroet; eindelijk eens een dag rust na wekenlang dag in dag uit in vol bedrijf te zijn geweest! Dat de regen- Periode zó lang aanhield was natuur lijk een streep door hun rekening. De hotels en pensions waren gedu- h.e* hoogseizoen praktisch alle ln en augustus was in spaarzaam nog een gemeubileerde kamer open. Juni was voor de gemeubileerde verhuur van weinig betekenis. Kenmerkend voor dit seizoen was de duidelijke verschuiving naar de goedkopere en meer sportieve vorm van vakantiegenot. Het toenemend aantal toeristen dat Zandvoort be zoekt kwam het sterkst tot uiting bij de vraag naar kampeergelegenheid. Het trekkerskamp „De Branding" was vrijwel constant volledig bezet. De Vindingrijke kampopzichter, de heer M. v. Dijk, slaagde er niettemin in. dit jaar nog meer kampeerders te plaatsen dan het vorig jaar. Het cara van-park „Dennendal" van de heer Van Breemen moest in juli en begin augustus vele gegadigden teleurstel len. 'jyDvenalS' m de voorgaande jaren deed hoo(j-\klennemfr Sportpark" dienst als bii rtlkampeerterrem voor degenen, die ton w officiële kampeerterreinen moes- Pi nkst°rden afgewezen. Gedurende het kele h™re®kend vonden daar al en- vanner," rden kampeerders en cara- 7uli was h6n P'aats- °P het eind van 7Ó «root a 1 aantal kampeerders daar de sanitaire outillage van Mm tot het uiterste werd xfj1 moest toen ook hier nieuwe gegadigden gaan afwijzen. Het bestuur van het Kennemer Sport park beraadt zich thans over de voor net seizoen jg-8 te nenjen maatregelen. De ligging Van het sportpark hoewel ee". kilometer van zee verwijderd S-St-isn?01, talrijke kampeerders aan- zlin. Naast de sportvelden «in Men «v cen «root vlak ter- j herweegt nu, in de komende ®3,1. f„ aan'taire en andere voor zieningen te treffen> weike no<ng zijn om van dit ter»,n een „fficieei erkend kampeerterrein te maken. Worden deze Plannen verwezenlijkt, dan zal de kam_ Peercapaciteit van Zandvoort het vol gend jaar aanmerkelyk xiin vergroot Was de augustusmaand voor de strandbedrijven een teleurstelling de zaken in het dorp profiteerden „van dat de badgasten beschutting zochten Advertentie Lange veerstkaat ïo - TELi 11493 ii Nadat dinsdagavond de eerste de van het klaverjastoernooi, waaraan ongeveer honderd personen deelnamen op voortreffelijke wijze geslaagd was' zijn woensdag de Bekerwedstrijden voor gezet. Ook nu weer was de zaal geheel gevuld met aandacht spelende dam- biers en belangstellenden. Voor de hoofd klasse kwamen nu de winnaars van vorige week tegenover elkaar; hèt pAren D.C.G. uit Amsterdam tegen de h^Memse Damclub en St. Bavo tegen s( 1 Leidse D.C.L. D.C.G. liep hard van m'pel en stond na enige uren spelen ten v00r- Daarna kwamen de pun- ei maar traag binnen en op het 'hele van de avond was de stand 8-6 in voordeel van de Amsterdammers. dat aan D.C.G. een finaleplaats niet v°er kan ontgaan. De kans dus blijft fra i"®n' dat zil bet bezit van de een jaar prolon- me beker met geert. v-Ajb ,de jubilaris wilde aanvankelijk fi, kken en de punten kwamen maar daa°P bet bord. De Leidenaren men ™f^en speelden zeer goed en kwa- moet eiuiclelük voor te staan. Ook hier elhnken r het resultaat van vier af- We!ke oLrTtlien de beslissing brengen, eike ongetwijfeld in het voordeel van zal uitvallen. ri.7 Vn,finaie zaI °P nader te bepalen en nofesPv d worden tussen D.C.G. striki en bijzondere spannende de Anïïf Yerwacht worden, waarbij we achte?1s^dammers toch iets sterker evenee'nY re,sarves van St.-Bavo was seerd St Ëfvo tt'v tc>ernooi georgani- tegens'tanrier» n t r>tegen de oude senstanaers D.I.D. uit Amstprriam uit n won na fraaie strijd met 12-8. H D C- vLrtaenm he strijdperk tegen zand poort en won met 13-7. Hier gaat de jjUale dus tussen St.-Bavo II en H.D.O. in het dorpscentrum. Banketbakkers hadden in die weken een drukke klan dizie. De speelgoedwinkels brachten vooral, binnenspelen aan de man. De buitenlandse gasten waren over het al gemeen goede klanten van de winke liers; in dit verband werden vooral de Duitsers en de Zweden genoemd als goede verteerders. Het circuit heeft in het afgelopen seizoen teleurgesteld. Het niet doorgaan van de „Grand Prix"-race voor auto mobielen was een flinke kluit uit de circuit-pap. Voor het al dan niet door gaan van dit evenement schijnt de ga rantie, welke de benzine-maatschappijen geven ter dekking van het tekort, van beslissende betekenis te zijn. *rïïe» _°nderhandellngen, welke de i-i terzake steeds moet voeren, schijnen niet al te gemakkelijk te ver lopen. Een belangrijk feit is daarom, dat de benzinemaatschappijen voorne mens zijn om zelf een stichting in het leven te roepen, welke de garantie verlening zal regelen. Het zal daarom voor de K.N.A.c. waarschijnlijk moge lijk zijn om in 1958 weer een „Grand Prix" te organiseren. De veiligheid van het circuit voor de berijders is in discussie gekomen door een dodelijk ongeval tijdens de ama teur-races met sportwagens. (Het eer ste ernstige ongeval in de tien jaren, waarin het circuit geëxploiteerd werd). Een gesprek tussen wedstrijdofficials en gemeentebestuur van Zandvoort blijkt zoals uit de verklaringen van de burgemeester gebleken is verhelderend gewerkt. Met een aantal voorzieningen van ondergeschikte aard (zoals het vlak maken van enkele kui len) kan worden volstaan. Inmiddels 's met deze werkzaamheden reeds een x gemaakt. Momenteel wordt hlon ^ufx 1 Jangs het gedeelte van de baan, dat nabij de Vondellaan ligt. Hotel „Bouwes" was het centrum van het meer mondaine badplaats-ver tier. Bij dit bedrijf kan men zelfs spre ken van een verlenging van het zomer seizoen. In september zijn de zalen van dit hotel tamelijk frequent gereser veerd voor modeshows, partijen en grote diners. De hotelaccommodatie wordt verder geschikt gemaakt voor winter-exploitatie; ook de tweede en derde verdieping van het hotel zullen Deze maand is het vijftien jaar gele. den, dat Haarlem een katholieke avond mulo kreeg. Naar aanleiding van dit derde lustrum hebben wij een praatje gemaakt met de directeur van de school de heer J. H. Uttien, die vijftien jaar geleden met school begonnen is. Het begin was feitelijk toevallig. Een meisje kwam naar de heer Uttien met de vraag, of hij haar niet op kon leiden in de avonduren voor het Mulo-examen. De heer Uttien ging aan het rekenen en meende, dat er met drie avonden in de week van ieder drie Advertentie 555! 'x" SPRUIT modeconfectie nodigt U uit tot het bezoeken van haar MODESHOW in de VLEESHAL op MAANDAG 16 SEPTEMBER 's middags half drie en 's avonds acht uur. Thé complet 3.50. Kaarten verkrijgbaar: Grote Hout straat 136. lesuren wel een mogelijkheid inzat. Fi nancieel zou het voor de leerlinge ech ter niet zo eenvoudig zijn. De heer Ut tien raadde het meisje derhalve aan nog enige leerlingen er bij te zoeken en het resultaat was, dat hij in september 1942 met 9 leerlingen kon beginnen. De ge projecteerde drie jaar werden voor die eerste groep teruggebracht tot twee, en bp het examen slaagden er 6 van de 9 leerlingen. iTi?-e lessen werden gegeven bij de heer Uttien thuis, toen nog in de Atjehstraat en spoedig bleek, dat deze particuliere school levensvatbaarheid had. Mensen, die geen gelegenheid hadden gekregen na de lagere school voortgezet onder wijs te volgen of die door omstandighe- dfn °P óe school voor Mulo, H.B.S. of Gymnasium gestrand waren, meld den zich aan, zodat men spoedig on derdak kreeg in dé St. Jeroen-Mulo- school aan de Overtonstraat. Het experimenteel onderwijs kwam in een definitief stadium, vooral toen na de oorlog iedereen weer ging stude ren. Omstreeks 1948 moesten er dubbel- klassen ingevoerd worden, omdat zich per jaar ongeveer 60 leerlingen en meer aanmeldden. Voor het eerste, tweede en derde leerjaar zijn er dus nu ieder twee klassen, terwijl er nog een aparte klas is voor leerlingen, die na het behalen van het A-diploma door gaan voor diploma-B. De school telt thans 120 leerlingen en er zijn 11 leer krachten, de directeur incluis. Een belangrijke mijlpaal was het jaar 1951, toen de school van een particulie re onderneming werd omgezet in een „Stichting voor r.-k. Avondmulo St. Augustinus." Dat gaf o.a. het voordeel dat men van een gemeentelijke subsi die kon profiteren. De heer Uttien heeft bijzonder pretti ge ervaringen. Van de leerlingen, wier leeftijd varieert van 16 tot soms 50 jaar en ouder, wordt een grote wilskracht en veel uithoudingsvermogen gevraagd. Het grootste verloop valt in de eerste klas te constateren, maar daarna vallen er niet veel meer af. Gemiddeld 70 pet. van de examen-candidaten slaagt; dit jaar was het resultaat bijzonder gunstig, omdat van de 26 candidaten er 25 slaag den. Het meeste plezier voor directeur en leerkrachten is dan te zien, dat hun oud-leerlingen later in het leven nog be ter slagen. Gedurende augustus werd bij de Nuts- spaarbank te Haarlem ingelegd een bedrag van ƒ2.541.974 en terugbetaald ƒ2.373.794, zodat het spaaroverschot 168.180 bedroeg. Het inleggerstegoed bij de Nutsspaar- bank steeg daardoor tot een bedrag van ƒ48.312.354. In dezelfde maand werden 838 nieuwe spaarders ingeschreven, waardoor het aantal inleggers een totaal bereikte van 83 197. Het aantal spaarbusjes in omloop ver meerderde met 310 tot 13.194. ken van zijn hand geeft een nuance van het grote kunnen van Sluyters in zijn heerschappij over de materie. Portret van mevrouw VroomNieuwenhuys, geschilderd door Jan Wiegers. In de tentoonstelling ,,Jan Sluyters en de Moderne Kunstkring die particulier tijdgenoten" treffen we een aantal hetzelfde deed vóór de eerste wereld figuren aan die met elkaar gemeen oorlog als Sandberg in Amsterdam na- hebben dat ze allen vóór 1901 ztfn ge- mens de overheid na de tweede, name- i 1Ü' Hun artistieke samenhang is |yk het introduceren van buitenlandse slechts ten dele duidelyk, dus ook ten 0 ivïö,™ xt dele willekeurig. De combinatie van e „tualiteiten. Jan Wiegers en Kees er- Jan Sluyters met Gestel, Van Dongen weiJ z«n hier toevoegingen die geen na- en Charley Toorop is van oudere da- 'lere reconstructie kunnen zijn van de tum bekend, en wel uit de dagen van kring van destijds. Een en ander neemt niet weg dat in 1 interieur of stilleven waar het pictura- T T1-, 1 aaIIaa I 1 n pr»al_ft1nrvinMi- rrni'iat» tnt 115 'fin cy L-Q*i IrGd de Vishal een uitermate fraaie collec tie portretten bijeen gebracht is waar bij Wiegers en Verweij de vleugelposl ties innemen: de ene in zijn afkomst het Duitse expressionisme markerend de ander als rechtlijnige' voortzetting van de Hollandse opvatting van het im pressionisme terzijde van de Frans ge oriënteerde middengroep. De periode waarin Sluyters zich vormde is alweer zo ver verleden tijd dat het historische skelet daarvan voor ons zichtbaar is. Hoe modern, hoe zeer van onze tijd, is veel van dat alles nog; hoe zeer is dit preludium ons toch nog nabij Jan Sluyters is in het merendeel van het hier getoonde werk experimenteel op zijn retour: bezadigd toepassend, in de voortgaande lijn inlassend wat nieuw gevonden en bruikbaar gebleken is. Het kubisme dat hij toepaste in het portret van de naaldslanke mevr. de Vries-van Heyst uit 1914 (hoe sterk is de figuur doorgebouwd in de fond) is in het plas tische en scherpe portret van de heer Boendermaker geheel verlaten. Zonder rest? Een retrospectieve collectie zou een gefundeerd antwoord mogelijk ma ken. Het portretstuk met zijn noodza kelijk accent op het model zal hiertoe trouwens minder kunnen dienen dan het ie ben jij? Een vraag van de Zuster met haar zangerig la- tijnse naam. Uit het smalle jongensmondje klonk bijna onhoor baar „Paultje". Met de last van vier volle levensjaren was hij voor het eerst naar school gegaan, een fra giele kleuter, die een nieuwe wereld binnenstapte. Het jongetje was voor mij het pro totype van de honderden Haarlemse kinderen, die deze week voor het eerst naar school gingen. In de mees te gezinnen werd het kind op een haast verradelijke manier voorbereid op een jarenlange ballingschap, die mtgeschilderd werd als een paradijs aarde. Dat ging zo in de trant c„wi,n^anneer mag Jantje naar ,De niets vermoedende peu ter vertelde dan aan iedereen, die het maar horen wilde„Nog vijf nachtjes slapen". Maar dan, als die vijf nachtjes geslapen waren. Dan kwam het kind er wel achter, dat hij juist u i t in plaats van i n een paradijs stapte, en plots beseffend, dat het met de vrijheid voorgoed gedaan was, produceerde het een verbijsterende hoeveelheid water landers, daarbij uitstekend geas sisteerd door zijn mama, die in één slag uit de kleine kinderen was en plotseling een droevige stilte in huis moest zien te verwerken. Na een dag was het leed natuurlijk geleden. Een kind past zich gauw en een moe- der vindt het prachtig, als zij thuis eens ongestoord de boel op z'n kop kan zetten. Zij zijn naar school gegaan de kinderen.Opgepoetst en glimmend, gestoken in nieuwe jurkjes of pakjes met de naad nog in de broekspijpen, hebben zij bedachtzaam hun eerste stap over de schooldrempel gezet, bij voorbaat in het defensief tegen het mysterie van het onbekende. Zij hebben met ontzag naar de ouderen gekeken, de routiné's, die er al een paar jaar hadden opzitten, de gro teren, de jongens met het bravour, de meisjes met haar luid gegiechel. Op zo'n eerste schooldag moet ik altijd terugdenken aan de mijne, zo'n paar decennia geleden. Met een kleurig broodtrommeltje om de hals stapte ik bij Zuster Veronica bin nen, die met haar liefste woorden mij en al mijn lotgenoten gerust stel de. En een paar jaar later die eerste dag op de grote school, waar ik werd binnengeloodst in een groot en hoog lokaal, met rechts vooraan een in- mense grote vulkachel en aan de muren majestueuze platen, waarvan die met de Verloren Zoon gulzig etend van het varkenvoer een blijvende indruk maakte. Ongeloof lijk trots was ik op mijn lei en griffeldoos, toen met de sponzen- doos de onmisbare attributen van een heel lagere scholier. Dat is nu voorbij. Het gekras van de griffel wordt niet meer gehoord en in vele gevallen zijn het moderne, frisse en in zonlicht gedompelde lokalen, waarin de schooltijd gesleten wordt. De jeugd van tegenwoordig is be voorrecht, zegt iedere inspecteur, als hij een woordje spreekt bij de opening van een nieuwe school. Hij heeft natuurlijk gelijk. Daar is hij inspecteur voor. Maar als ik op nieuw moest beginnen, zou ik toch de voorkeur geven aan zo'n oud lo kaal. Die plaat van de Verloren Zoon zou ik op de koop toenemen. Op school ben je per slot van zaken toch een verloren man. Herinnert u zich nog die beroem- roemde geschiedenislessen op school? Het was grandioos, als de meester aan het vertellen sloeg, de zaak werd saai als de jaartallen aan de orde kwamen, Hoe dikwijls hebben wij niet die onmogelijke rij jaartallen opgedreund, soms in vers vorm en altijd in het dreunend rit me, dat tot ver op straat te horen was. Een befaamd jaar, tevens een rustpoos om in die dreun adem te halen, was 1296. Floris V werd ver moord. Gemakkelijk te onthouden, zei de meester dan. Er waren 36 edelen, die Floris ieder 36 steken gaven. Reken maar uit: 36 x 36 1296. Een prachtig ezelsbruggetje tussen ons en die arme Floris. Wie had kunnen vermoeden, dat hij na zoveel eeuwen samen met zijn vader in ons leven zou terugkeren. Willem II ook al vermoord, en Floris V. Twee indrukwekkende middel eeuwse ridders, wier beeltenissen van nu af aan zullen prijken in twee nissen boven de Pandpoort. Zij ko men terug, geharnast en wel, in de stad, waaraan de naam van Willem II reeds eeuwenlang is verbonden. Hij heeft Haarlem tot stad gemaakt, hij heeft het jachtslot ,,'t Sant" laten bouwen, dat door Floris V werd vol tooid. En het was Floris, die het westelijk deel van het slot aan de Dominicanen vergaf om er een klooster te stichten. Daarna is het oude ridderlijke slot, waarvan de ridderzaal nog steeds de trots van Haarlem is, de zetel geworden en ge- i\/ren Van stedelijke regering. Men mag de stedelijke regering van nu prijzen om haar initiatief tot plaatsing van de beelden in de Pandpoort. Hun ridderlijke voor gangers zijn die plaats terdege waard. Maar nog steeds zal er een nis leeg blijven. Een leegte, die om vulling vraagt. Waarom dan nu niet ook de herinnering aan die andere bewoners van het vroegere slot ver eeuwigen? Ik denk dus aan de Do minicanen, de aloude Predikheren, die tot heil van de Haarlemse mid deleeuwers hier gewerkt hebben en wier wapen nog prijkt in het uit hangbord van de stadsbibliotheek. Dominicus was een monnik van de bovenste plank. Zijn beeltenis ver dient een plaats in de overblijven de nis. Misschien dat de gemeente raad ook voor hem wat geld voteert. Hij heeft zich destijds van zijn beste kant laten zien. En vrees niet, dat ik daarna zal gaan pleiten om ook de andere kale nissen, die Haarlem in grote getale kent, met beelden te vullen. Haarlem is nu voldoende een beeldi ge stad. Ie spel-element vrijer tot uiting kan ko men. Men ziet bijvoorbeeld in de por trettekeningen van de actrices De Boer van Rijk en Mann-Bouwmeester hoe het model aan de schilder materiaal en factuur opdringt. Elk der veertien wer- een geheel andere manier ge hoorzaamt Van Dongen aan zijn model. Het lijkt alsof hij zich van hen distancieert, de poserende figuur zich zelf laat schilderen. Men vergelij ke ten deze het persoonlijke plezier van Sluyters bij het modelleren van pastoor Hosemans. Bij Kees van Dongen staat men verbaasd over de enkelvoudige, di recte schildering en de onmiddellijke deelname van elke toets verf in de transfiguratie. Het portret van Rensburg door Leo Gestel is een typisch tijdsbeeld van de Céranneske interpretatie van het jonge kubisme in Holland. Geheel los van de gemeenschappe lijkheden die deze drie figuren toch wel aan elkaar verbinden staat Char ley Toorop, zoals deze geisoleerd staat in de gehele Nederlandse kunst, het dichtst waarschijnlijk nog naar het uiterlijk bij de „magische realis ten" te betrekken. Maar zij is van een geheel ander innerlijk: warm- menselijker, agressiever tevens op een ander vlak, strijdvaardig met een bewogen gemoed. Kees Verwey is met zijn minst ge avanceerde, daardoor echter in rust ge dane, meest gave werk de maatstaf van de Hollandse beslotenheid in dit progres sieve milieu van internationale beïn vloeding. Zijn voortreffelijk portret van Van Deyssel met de ruimtewerking door zijdelingse belichting is daarbij sterk en zuiver van kleur, soms indringend van expressie, in rust of beweeglijkheid van doen zich toch weer aan het model conformerend vibreren een vijftal zeer recente portretten van Jan Wiegers als de meest eigentijdse bijdrage tot deze expositie. De droge techniek bereikt in andere gevallen de effecten van de gou ache. Tegenover het, waarschijnlijk eni ge tientallen jaren oudere portret van Dijkstra doet de serie van vorig jaar evenwichtiger, maar ook minder ver rassend aan. Doorwerking zoals in dat van mevr. Vroom wekt een spanning op die ons dierbaarder is dan het ge mak van doen in de overige. Dit is de laatste tentoonstelling zij is te bezichtigen tot 23 september geweest onder verantwoordelijk heid van de commissie Chapon-de Kat-Wiesman. Wij zijn dankbaar voor de geboden evenementen en daar overheen voor de mogelijkheden die zij proefondervindelijk heeft aange toond: de bestemming van de Vishal, de duidelijke behoefte aan, en de In stemmende waardering der Haar lemse bevolking voor culturele infor matie op dit niveau, en de bijdrage van Haarlem aan het culturele leven die zij aan haar ontwikkeling ver plicht is. Dat de Raad straks tegen over al dit positieve een even positief gebaar moge maken en de definitie ve her-openstelling van de Vishal be- spoedige. L. T. Advertentie BLOEMENDAAL TELEF. 54855 UCCiUCH IC vertoonden geen binding meer met de drukkunst. Derkinderen, Dysselhof, A. Molkenboer en Veldheer wierpen zich op de sanering van de boekversiering, maar de lettergieterij „Amsterdam'1 drong in 1907 door tot de kern van de typografie toen zij De Roos, een jong lithografisch ontwerper aan een blik- fabriek in Krommenie, als vast ont werper aan zich verbond en hem de zorg toevertrouwde voor het zetsel! Men had De Roos reeds leren kennen door zijn typografische verzorging van „Kunst en maatschappij" van William Morri» en het eerste Drukkersjaarboek, uit gegeven resp. door A. B. Soep en de drukker Modderman, beiden voorvech ters van de nieuwe typografie. In 1912 verraste „Amsterdam" grafisch Nederland door de Hollandse Mediae val aan te kondigen: de eerste in ons land ontworpen letter sinds meer dan een eeuw! Zij werd in binnen- en bui tenland enthousiast ontvangen; het is de „broodletter" geworden die in geen enkele zetterij ontbreekt. De Roos bleek een vruchtbaar ontwerper. Was voordien reeds een Javaans type ver schenen, met tussenruimten van enkele jaren telkens, ontwierp hij voor de Let tergieterij nog zeven typen. Daarnaast ontstonden nog twee typen voor biblio fiele uitgaven, het ene voor zijn parti culiere handdrukkerij „De Heuvelpers", het andere voor de idealistische uitgaven van mr. Van Royen, Goeshoft en Van Eyck. Het laatste type, „De Roos Romein en Cursief", verscheen in 1947, toen De Roos 70 jaar was, vijf jaar nadat hij de Lettergieterij had verlaten. Het is een van zijn zuiverste letters, sterk verwant aan zijn bibliofiele typen. Behalve door zijn letters bevruchtte De Roos onze typografie ook door zijn geschriften en voordrachten. In binnen- en buitenlandse vaktijdschrif ten heeft hij artikelen, soms van weten schappelijke strekking, gepubliceerd. Hij was lid van internationale commissies, organiseerde in vele landen tentoonstel lingen van onze typografie, verwierf ve le malen een Prix d'Honneur. In 1930 werd hem de onderscheiding Ridder in de orde van Oranje Nassau verleend, in 1947 volgde de bevordering tot Officier. Zijn werkzaamheden in de Lettergieterij beperkten zich niet tot het tekenen van nieuwe letters die Romeins, Romaans, Gothisch of 18deijeeuws geïnspireerd, steeds calligrafisch waren opgevat, hij ontwierp ook ornamenten, vignetten, boekwerken, boekbanden, affiches. De inmiddels overleden Maastrichtse meester-drukker Charles Nypels was een van zijn leerlingen. De huidige stand van de typografie in ons land: een ambachtelijke boek drukkunst is voor een belangrijk deel resultaat van de bemoeienissen van de nu 80-jarige S. H. de Roos.Wat hij be schouwd heeft als zijn sociale plicht heeft hem niet verhinderd ook als beeldend kunstenaar doende te blijven. In hoeverre de vrije kunst hem ver strooiing bracht tussen zijn typografische bezigheden in, en hoe zij zich na zijn officiële afscheid van de Lettergieterij heeft ontwikkeld zal men kunnen zien in de Typografische Bibliotheek van de Lettergieterij „Amsterdam" waar 30 sep tember voor een intiem gezelschap een expositie wordt geopend van zijn vrije werk, maar dan toch niet zonder dat ook specimina van zijn boek- en letter kunst getoond worden. De man in wiens persoon onze va derlandse drukkunst is herleefd na die hoogst abominabele situatie waarin de typografie hier en elders op het einde der vorige eeuw ver keerde, viert op 14 september bla kend en blozend, doch in de huiselij ke kring zijn 80ste verjaardag. Het is Sjoerd H. de Roos, geboren als zoon van een maatschoenmaker uit Drachten die een strijdbare figuur was in die sociaal zo bewogen tijd. De jonge Fries groeide op in Amster dam, maar woont nu sinds jaren in de historische typografische stad Haarlem waar de namen van Coster, Enschedé, Van Krimpen, Hartz en de zijne familiair zijn. ®rbvaar.t de betekenis van De Roos kitjT, enaar slechts door haar te betrekken op dit maatschappelijk en cultureel zo spannende seizoen toen „een nieuvye lente een nieuw geluid" bracht en jong en krachtig leven door de dor- heid van het verleden heenbrak. De vrije schilderkunst had sinds haar ont staan in de Renaissance de overige kun sten geïnfiltreerd en in de loop van vier eeuwen verziekt tot karakterloze degé- nerees. Tpn onzent herkende Jos Alberdinck Thijm in de 19e eeuw reeds de deca dentie; in de jaren negentig klonk eerst door Jos Cuypers, later door Jan Kalf Jan Veth en R. N. Roland Holst, dé stem van het artistiek geweten. Ten aanzien van de architectuur, de monu mentale kunsten, het interieur en ook de typografie groeide een hernieuwd besef in tweeë"ïei kringen: katholieke en socialistische. Het is typerend dat dragers van uitgesproken, hoewel tegen gestelde ideologieën elkaar vonden in hetzelfde ideaal: de kunsten in ambach telijke zuiverheid te doen herleven in dienst van de gemeenschap. Diepen- brock naast Henriëtte Roland Holst. eperken wij ons tot het drukkers vak: de drukker was zijn norm kwijt, de typografie haar vorm. Versiering en illustratie woekerden we lig doot het armzalige zetsel heen en

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 3