1 JACOB VAN Randenbroek, CAMPEN, Heer van bouwheer der vorsten Koff SCHEEPVAARIBER1CBIEN Ons Missiethuisfront Gasten op het kasteel 300 JAAR GELEDEN GESTORVEN Wm. Britse lof voor Nederlands schip noXTDF'RnAr; 12 SEPTEMBER 1957 PAGINA 9 Prinselijke belangstelling voor Antiekbeurs Vanavond „Prins der Nederlanden" in Dover D AHPO MARKTBERICHTEN 536ste STAATSLOTERIJ 4e kias i6e iijst Een virtuoos gespeeld spel van Jean Anouilh heeft gisteravond de TV-ktfkers zeer lang bezig gehouden. In „Gasten op het kasteel" is rond de eeuwwisse ling een zeer merkwaardig gezelschap bijeen. Er heerst volop de sfeer van de „fin de siècle", enerzijds dus het on bezorgde van een probleemloze tijd, an derzijds de verveling van de bevoor rechten. Anouilh gebruikt intussen iedere gelegenheid om in de dialogen allerlei problemen naar voren te schui ven. Het is een gezelschap van in hoofd zaak nogal materialistische cynische lieden dat bittere dingen zegt. Achter de woordenstroom zitten echter veel wijs heden verborgen, het was alleen moeilijk ze te ontdekken. Het bezwaar van het stuk is dat het te lang duurt en ook halfslachtig is. Enerzijds zeer knap, in de dialogen, in de situaties, maar aan de andere kant moeilijk tot eèn oplossing komend. De geschiedenis met de tweeling is ook nogal gezocht en weinig overtuigend. Heeft het stuk ons alles bij elkaar ge nomen niet mee kunnen slepen, des te meer bewondering hebben wij voor de opvoering. Een waarlijk schitterend, overdadig décor van Fokke Duetz vorm de de achtergrond van al de geestelijke armoede die er voor gedemonstreerd werd. Walter v. d. Kamp had zeer veel hooi op zijn vork genomen, door dit ingewikkelde spel zo uitgesponnen te vertonen. Helemaal slaagde hij dan ook Op 13 september, 300 jaar geleden, overleed te Amersfoort, op zijn landgoed „Randenbroek", de schilder-bouwmeester Jacob van Campen. Zijn verscheiden wordt dezer dagen in plechtige bijeenkom sten herdacht en ongetwijfeld zullen deze een eerher stel, althans een juister inzicht in zijn uitzonderlijke scheppen. Er is wellicht geen kunstenaar uit tijdgenot eeuw te noemen, wiens activiteiten door zijn beoordeeld *7 latere biografen zo verschillend zijn zoals zijn vrienJ^ deze bouwheer van de Vorsten", titeld. Men heeft hem°n,den Vondel ,hem hefftb*Z en zelfs, wegens zijnrTCtfLZ71 Aen*Valf een dlle*ta^ Hendrik, als een hoveling uer^i m tz YYW redeTj zichzelf in zijn latere jaren aTs %ampen.' die nieur" uitgaf, beoordelen wij ö'njuwT als^iï alVn meten met de maatstaven dm wij hede'n %?e°aa™ deze beroepen hechten. Bespieden w%j echter zijn artis tieke levensgang nauwkeuriger, dan moet worden toe gegeven, dat hij niet een technisch-onderlegd bouw kundigewas volgens onze moderne begrippen, even min een academisch gevormd ingenieur. Zijn grote, en moeilijk te onderschatten verdiensten, liggen ongetwij feld in zijn scheppend vermogen, in zijn grootse visie en bewonderenswaardige compositorische talenten, waardoor hij verre boven zijn tijdgenoten-böuwmees- ters is uitgestegen. De monumenten, onder zijn leiding 0ntstaan, getuigen alle onweersprekelijk van zijn uit zonderlijke gaven, die in zijn jaren onder de „Archi- *ectura moderna" werden begrepen en een nieuwe Beest en een nieuwe bezieling hebben gestimuleerd. De levensloop van Jacob van Cam- Pen is merkwaardig geweest. Gebo ren op 2 februari 1595 te Haarlem, uit financieel zeer welgestelde ouders, werd hij, toen zijn schooljaren voorbij waren, opgeleid als schilder. Zijn leer meester werd Frans Pieter de Greb ben op wiens werkplaats hij, tegelijk met de beroemde kerkschilder Pieter Saenredam een zestal jaren heeft door gebracht. Mogelijk, dat hij daarna nog op het Atelier van Rubens té Antwer pen heeft gewerkt, doch een bewijs in.strikte zin is daarvoor nog niet ge vonden. Zeker is echter, dat hij voor de kunst van de geniale Vlaamse mees ter een grote bewondering heeft gehad. Naar de gewoonte dier tijden onder namen de jeugdige artiesten, na hun leertijd bij een plaatselijk meester, de z.g. Roomse reijs. Jacob van Campens verblijf in Italië moet ongeveer tussen de jaren 1617-'24 hebben gelegen. Van zijn werkzaamheid in het Zuiden is helaas niets bekend. Uit enige sim pele aantekeningen, eerst omstreeks 1720 neergeschreven, moet hij lange t'jd in Rome hebben vertoefd, doch de °nderzoekingen door ons in deze onder hennen. hebben tot heden geen resulta ten opgeleverd. Zijn naam is tot heden ln geen der archieven te Rome of el ders in Italië gevonden. Wij moeten het echter als zeer waarschijnlijk be schouwen dat hij ook andere steden heeft bezocht en met name in Vjcen- Za de bouwwerken van Andrea Palladio heeft leren kennen, die een onuitwis- bare indruk op hem moeten hebben gemaakt, wat uit zijn latere scheppin- f®n duidelijk blijkt. Wat Van Campen m Rome heeft verricht, geschilderd o£ »ch ook in de architectuur heeft be- mvaamd, blijft eveneens duister. Wél tXVeeh zijner latere biografen, Arnold «oubr-alsen, dat hij te Rome „voor een ramaal heeft gebouwd, maar ook JACOB VAN CAMPEN Portret van de tim merman Nicasius, geschilderd door Ja cob van Campen. sing, o.a. van de unieke „Burgerzaal en recht op het doel en bestemming gericht. Ongetwijfeld zijn in al deze monumenten de invloed van de Ita liaanse bouwkunst uit zijn jaren, en in het bijzonder die van Palladio's schep pingen merkbaar. Doch er is niet één gebouw In het Zuiden aan te wijzen, dat hij direct heeft nagevolgd. Hij heeft Palladio's geest naar het Noorden overgebracht, maar haar op geheel eigen en zeer geniale wijze geïnter preteerd. Van zijn schilderijen zijn er vele ver loren gegaan. De gemeente Amers foort bezit nog enkele karakteristieke specimina van zijn hand, o.m. het portret van de timmerman Nicasius, die bij een brand in de toren aldaar, naar boven klom en de spits met zijn bijl afhakte, waardoor erger werd voorkomen. Jacob van Campen is in 1654 in de rooms-katholieke kerk opgenomen. In dat jaar eindigde ook zijn bemoeiingen met de bouw van het Stadhuis, door geschillen met de burgemeesters. Het is echter volkomen onjuist te menen, dat de gewichtige stap, die hij in 1654 deed, de oorzaak van de ontstemming van het stadsbestuur is geweest. Beide gebeurtenissen staan met elkaar in geen enkel verband. De „aartsbouwheer", zo als zijn vrienden Vondel en Huygens hem hebben genoemd genoot in zijn laatste levensjaren een minder goede ge zondheid. Zijn verscheiden werd door zijn talrijke vrienden en bewonderaars diep betreurd, wat uit vele verzen en geschriften blijkt. P. T. A. SWILLENS Prins Aschwin van Lippe Biesterfeld, «e broer van Z. K. H. Prins Bemhard, heeft woensdagmiddag met zijn echtge note een bezoek gebracht aan de Oude Kunst en Antiekbeurs te Delft. De Prins, die conservator is van de afde- hbg Aziatische Kunst van het Metro- Politan Museum te New York, werd ondgeieid door de organisator van de ^hrs, de heer Marcel B. Keezer. deze bewering is niet zonder meer te aanvaarden, noch te miskennen. Jacob van Campens belangstelling voor de bouwkunst zal ons verklaar baar voorkomen, als wij weten dat zijn naaste familieleden gelijke interesses hadden. Zijn vader Pieter van Campen was te Haarl-m regent van het oude mannenhuis, en door zijn initiatief en onder zijn leiding werd een nieuw ge bouw opgetrokken (heden het Frans Hals-museum). Nicolaas van Campen is éen inspirerende kracht geweest voor zijn achterneef, onze bouwmees ter. Hij werd door niemand minder dan Vondel bezongen als de enthousias te ijveraar en „bouwheer" van de, in 1637 nieuwe, door Jacob van Campen gebouwde Schouwburg, waar ter gele genheid van de opening, voor de eer ste maal Vondels „Gijsbrecht" op 3 januari' 1638 werd opgevoerd. Cor- ls„ Xan Dampen, Jacobs oom, heeft een belangrijke rol gespeeld in de krin gen der rederijkers zijner jaren. Hij was o.a. bevriend met Corn. Pietersz. Hooft, Laurens Reaal, Herman Roden- burg, Hendrik Laurens Spieghel, Roe mer Visser, e.a. en lid van ae Kamer. „In Liefd Bloeiende", een artistiek gezelschap, waarvan hy het actieve middelpunt is geweest. Tot zijn inti- mi behoorden dr. Samuel Koster en Gerbrandz Adr. Bredero. Jacobs grootvader, eveneens Jacob geheten, was gehuwd met de zuster van de dich ter Roemer Visser en bijgevolg waren de gezusters Anna en Maria Tessel- schade achternichten van onze bouw meester. Anna was zeer bevriend met Rubens en diens oevstevrouw Isabella Brandt Door Maria Tesselschade maakte Jacob van Ca^pen kennis met de dichter-staatsman HVJ" gens. Huygens werd verliefd op Ja- cobs zuster Machteld, die m de bloe! harer iaren is overleden en wier ver- scheiden door Vondel ln ®en Prachtig ver. teVzongen Door Huygens kwarn Jacob van Campen in relatie met het Wederik Hendrik e" met dat van Johan Maurits (de Braziliaan). In 1625 overleed Jacob van Campens moeder, Gemtge Berents, ..Vrouwe van Randenbroek" en toen kwam haar oudste zoon, de schilder-bouwmeester in het bezit van het uitgestrekte land goed te Amersfoort en van een zeer groot vermogen. Sindsdien was hij „Heer van Randenbroek'.' en van toen af kon en moest hij zich wijden aan verscheidene bouwkunstige ondernemin gen. Deze vele en voorname relaties zijn van betekenis om de snelle opgang van Jacob van Campen als bouw meester te begrijpen. De nieuwe Heer van Randenbroek leverde reeds in 1626 zyn eerste bouw kunstige prestatie, de gevel van het huis Coijmans aan de Keizersgracht te Amsterdam (thans Hogere Burger school), een triomfantelijk begin van een lange reeks grootge bouwwerken. Het was zijn oom Cornells, die hem by de bouwheer, Balthasar Coymans die zijn vriend was, had aanbevolen. In de omgeving van de Westertoren aan de drukke en volgebouwde Kei zersgracht, waar de nijvere Amster damse burger zyn huis, kantoor en magazijnen had gevestigd, naar de geest van Hendrick de Keyser de com positie, dispositie en ornering had ge leid, v-errées plotseling een gevel, die kras en fel „da oude styi" vaarwel zei. Die gevel was eenvoudig en streng, een ontwerp, dat geboren was uit de Latynse gedachtenwereld, die toen nog in betrekkeiyk kleine kring aanhan gers en verdedigers had gevonden. Het nieuwe bouwwerk moet voor de Am sterdamse burgers van toenmaals als een koel bad hebben gewerkt, dat hoogstens nuchter, maar niet fraai werd bevonden. Toch betekende de bouw van de gevel van het huis Coijmans een signaal, dat een andere denkwereld inluidde, die in Holland wel niet vreemd en onbekend was, maar die nimmer tevoren zo bewust was gepro pageerd. In intellectuele kringen ver overde het echter een groot succes. In 1631 werd het in de „Architectura moderna" van Salomon de Braij afge beeld en loffeljjk vermeld. Het zon te ver voeren om al de mo numenten door de bemoeiingen van Jacob van Campen verrezen, uitvoe rig te bespreken. Het aantal is echter veel groter dan algemeen bekend Is, Noemen wü slechts het Huis van Jo. han Maurits (thans museum het Mau- ritshuis) aan het Plein te 's Graven- hage en het terzelfde plaatse huis voor 'Constantyn Huygens (thans ver dwenen). In 1636 begonnen zijn werk zaamheden voor de paleizen van Fre- derik Hendrik, het slot te Honselaars- dijk en het palels Ter Nieuburch te Rijswük, waarvoor door Jacob van Campen de geschilderde decoraties werden verzorgd. Hij heeft voor het Amsterdamse stadsbestuur de (ver dwenen) Heillgewegpoort ontworpen, In het bijzonder heeft hjj zich gewijd aan de bouw van de nieuwe Schouw- barg, een gebeurtenis waarvoor voor ai zijn vriend Joost van den Vondel enthousiast is geworden en waar voor hy verscheidene fraaie verzen heelt geschreven. Een jaar later ont wierp hy het Accjjnshuis, op de hoek van de Oudebrugsteeg en het Damrak. Hij bouwde in 1639 in op- aracht van Frederik Hendrik de ker- H u Doge Zvvaluwe en te Renswou- uï bestuur der stad Leiden riep rijn hulp in by het ontwerpen van de e/k. Voor zijn vriend, de dich- ™T:ilaau.'?lan Constantyn Huygen ont- wiink" .«Hens buitenverblijf „Hof Y Ai u S-Gravenhage. HU leverde de plannen voor het „Oude Hof" (pa- af „l n<Ie)- In Haarlem treffen Y-o Hu n. '!e nieuwe of St.-Anna- kerk. HU Ontwierp de orgelfronten voor de Grote Kerk te Alkmaar en voor s® Amsterdam. Hij heeft medegewerkt aan de bouw van ii ieiï osch 's-Gravenhage. Hy is de ontwerper geweest van een toren van de Nieuwe Kerk te Amster dam, die echter nooit is uitgevoerd. Wij moeten hier zwygen van tal van andefe activiteiten op andere gebie den, die nauw de bouwkunst raken. Zijn meest grootse ontwerp is onge twijfeld, dat voor het Stadhuis (thans Koninkiyk Paleis) te Amsterdam ge weest. Daarin heeft hy al zyn idealen en zijn hoogste kurmer verkondigd. Het is een monument geworden, dat in Ne derland zijns gelijke niet heeft. Groots, doch eenvoudig in opzet, rijk en voor naam door zijn beeldengalerij, door zijn prachtige decoraties, geweldig door zijn verhoudingen, indrukwekkend door zijn ongeëvenaarde ruimtelijke beheer- niet, er waren zeer mooie vondsten, zo wel by de mise en scène als by de beeldregie, er was echter ook verbrok keling en gebrek aan klaarheid. De spelprestaties stonden over het geheel op een zeer hoog peil. Henk van lsen maakte een Indrukwekkende cre atie van zyn dubbelrol. Met weinig mid delen karakteriseerde hij de zachtheid van de ene en de cynische hardheid van de andere broer. In een gelaat als een masifer wist hy met een enkele wenk brauwbeweging bepaalde gevoelens te doen leven. Naast nem dient direct ge noemd te worden de Isabella van Ineke Brinkman, een Ophelia-achtige figuur, zuiver als water, van een grote teder heid en diepe tragiek. Er waren meer kostelyke spelprestaties ais die van Wil ly Haak (haar debuut voor de TV) groots als de tyrannieke geslepen tante, en die van Rob Milton, aangapend als de succesvolle zakenman, die op een leeg leven terugziet. Niemand was be neden de maat, het geheel was vir tuoos, spits, uitgekiend, men miste ech ter de warmte van het hart en de be- vrijdiftg van de lach. Vooraf, was er een geslaagd Sport- panorama", dat veel te lang duurde. Men had daar juist op deze avond, met een zeer lang spel, bijzonder op moeten letten. Nu werd het weer over elven (een uur over tyrt), de kijkers zullen wel doodop naar bed zyn gegaan. J, V. S. Een programma van operetteklanken wordt vanavond voor de NCRV uitge voerd door het Promenadeorkest o.l.v. Hugo de Groot, m.m.v. het omroepkoor, Aukje Karsemeiler, sopraan, Rudolf Kat tenor. (298 m- 20.20 uur). Het Orchestre National speelt voor Paris Inter o.l.v. André Cluytens o.m. de Symfonie in d/kl. van Franck en de Tweede suite Daphnis en Chloë van Ravel. (1829 m. - 20.05 uur). Myra Hess speelt vanavond voor het Derde Progr. met het BBC-symfonie- orkest o.l.v. Sir Malcolm Sargent het Vyfde pianoconcert van Beethoven (464 m. - 19.30 uur). (Van onze Londense correspondent) Londen, hedenmorgen Dover, de thuishaven van de passa giersschepen die de verbinding onder houden met Calais en Ostende, begroette gisteren met enige geestdrift een be zoek van het Nederlandse passagiersschip „Prins der Nederlanden", het vijfduizend 'ton metende motorschip dat een half jaar geleden te Rotterdam te water werd gelaten in tegenwoordigheid van Konin gin Juliana. De „Prins der Nederlanden'' zal in de toekomst, tezamen met de „Oranje Nassau", de verbinding onder houden tussen Amsterdam en West-Indië, en zal op de heenweg Dover en op de terugweg Plymouth aandoen. Het be zoek van gisteren was een beleefdheids bezoek. In scheepvaartkringen was men vol lof over de uitzonderlijke kwalitiet van de passagiershutten bestemd voor kinderen aan boord van het nieuwe schip, dat op het ogenblik een tournée maakt rond een aantal Europese havens, waaronder Hamburg en Antwerpen, en dat op de 26ste van de huidige maand de eerste vaart naar West-Indië zal ondernemen. Advertentie en pijn weg- wrijven met VRIJDAG HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.15 Gram. (9.35-9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Caus. VARA: 10.40 Promenade-ork., omr. koor en sol. 11.20 Orgel en zang. 11.45 Kamer koor. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tulnb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.25 Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.55 Blokfluittrio. 15.10 Gevar. progr. VARA: 16.00 Gram. 16.40 Klankb. 17.05 Lichte muz. 17.30 Gram. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Lichte muz. 18.50 Caus. 19.10 Ritm. muz. VPRO: 19.30 Caus. 20.00 Nws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Filmrubriek. 20.20 Voordr. en muziek. 20.35 Caus. 20.45 Caus. VARA: 21.00 Lichte muz. 21.40 Waar blijft de tijd. 21.55 Buitenl. week- overz. 22.10 Strijkork. VPRO: 22.40 Caus. VARA: 23.00 Nws. en SOS-ber. 23.15-24.00 Gram. HILVERSUM n, 298 m. NCRV: 7.00 Nws. 7130 Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.35 Idem. 9.00 V. d. zieken. 9.25 Waar voor uw geld, 9.30 Campground Singers. 9.50 Gram. 10.00 Orgelspel. 11.00 Gram. 11.30 Lichte muz. 12.00 Viool cn piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Volks- muz. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 14.05 School radio. 14.25 Vocaal ens. 14.45 Metrqpole- ork. 15.40 Ciavecimbelrecital. 16.00 Tuin- bouwpraatje. 16.15 Zigeunerkwint. 17.20 Lichte muz. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Stemmen van Overzee. 18.15 Mu- ziekver. 18.35 V. d. Jeugd. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Regeringsuitz. 19.20 Rege- ringsuitz. 19.30 Nieuwe gram. 20.00 Radio krant. 20.20 Vocaal drieluik. 20.55 Klankb 21.30 Vocaal drieluik (verv.). 22.00 Hol land Festival. 23.00 Nws. en SOS-ber. 23.15-24.00 Gram. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 12.00 Dansmuz'. 12.30 Lichte muz. 13.10 Gevar. muz. 14.00 Ork. conc. 15.00 Where dead men lie. 15.45 Lichte muz. 18.00 Nws. 19.00 Gevar. progr. 19.30 Henry Wood Prom. Concert. 21.45 Pianorecital. 23.08-23.13 Koersen. ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en 247 m: 12.00 Lichte muz. 12.45 Ork. conc. 15.25 Race-rep. 15.45 Lichte muz. 10.30 Orgelspel. 17.00 Dansmuz. 17.45 Pia nospel. 18.00 Gevar. muz. 20.00 Gevar. muz. 21.00 Lichte muz. 22.30 Lichte muz. 23.15 Gevar. muz. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Gram. 13.15 Ork. conc. 16.00 Pianorecital. 17.20 Alt viool en piano. 17.45 Gevar. muz. 19.15 Volksmuz. 20.45 Paroli, opera. 23.10 Mo derne muz. 0.10 Dansmuz. 1.15-4.30 Ge var. muz. FRANKRIJK, Nationaal progr., 347 m: 12.30 Ork. conc. 13.55 Israëlische uitz. 18.35 Gram. 19.30 Amerikaanse uitz. 20.00 Gram. 21.00 Festival v. Besancon: Ork conc. 22.45 Int. solisten. BRUSSEL, 324 m: 12.00 Lichte muz. 12.34 Gram. 13.11 Gram. 14.00 Lichte muz. 14.30 Strijkkwart. 15.00 Galaconc. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.10 Lichte muz. 18.00 Gram. 18.20 Gram. 19.40 Gram. 20.00 Fcstivalork. en soliste. 22.11 Gram. 484 m: 12.00 Gram. 13.10 Omr. ork. 14.00, 14.30, 15.30 en 16.05 Gram. 17.10 Verz. porgr. 18.30 en 19.00 Gram. 19JO Nws. 20.00 Gram. 20.30 Juditha Trium- phans, oratorium. 22.30 Gram. DUITSE TELEVISIEPROGR 17.00 V. d. kind. 17.20 V. d. jeugd. 17.40 V. d. vrouw. 19.00-19.30 Journ. 20.00 Idem. 20.15 Weerber. 20.20 Verkiezingsprogr. 20.50 Ballade. 21.15 Dagb. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.30 Nws. 20.00 Met een luipaard od schoot, documentaire film. 20.25 Schipper naast Mathiide. 2125 Nieuws films. 21.55 Toeristische T.V.-rallye. 22.25 Nws. en Journ. In mijn artikelen van 14 augustus en 3 september in dit blad heb ik ge steld, dat de katholieke gemeenschap van Nederland één en onverdeeld, met de allergrootste Inspanning en de aller dringendste spoed, alle krachten, aan personen en geldmiddelen, dient te rich ten op de ondersteuning, instandhouding an uitbreiding van de missiegebieden, die feiteiyk grotendeels samenvallen met de minderontwlkkelde gebieden. Mijn vurig verlangen was en is één hecht missiethuisfront. Over deze hoofdstelling en het daar voor aangevoerde hoofdargument, de missie-encycliek „Fidei donum" van 25 april 1957, heeft pater Jelsma in zijn artikel van 28 augustus met geen woord gerept. In zijn artikel van 10 september geeft pater Jelsma wel toe, zy het niet duidelijk en ultdrukkeiyk, dat het mis siewerk en de hulp aan minderontwikkel- de gebieden in abstracto door pa ter Jelsma onderscheiden in con- creto, dus in werkeiykheid, grotendeels met elkaar samenvallen, dus groten deels dezelfde terreinen van het maat- schappelyk leven bestrijken, zoals ik in myn artikel van 3 september had uit eengezet, Voorts zegt pater Jelsma: - ,De vergissing die mr. van Ryckevor- sel maakt, is de volgende. Hy veronder stelt, dat de katholieken die ln groten getale met NOVIB meewerken, de spe cifieke verantwoordelykheid voor het werk der Missie van de hand wijzen of minimaliseren. Voor deze veronderstel ling bestaat geen enkele grond, zij wordt nergens in de artikelen van mr. van Ryckevorsêl waar gemaakt en zy is in objectieve zin volkomen vals. Ik verklaar hiertegenover, dat ik van de katholieken, die met de NOVIB mee werken, noch veronderstel noch zeg, dat zy de verantwoordelykheid voor het werk der missie van de hand wijzen of r>*nimaliseren daarover heb ik niet te oordelen maar wel zeg ik, dat ik de verantwoordelijkheid voor het missiewerk oneindig veel zwaarder acht dan die voor de uitvoering van bepaal de neutrale plannen, Ik vind daarom het ontbreken van enige weerklank van de te elfder ure klinkende bazuin der overtuigende mis sie-encycliek „Fidei donum", in de ar tikelen van pater Jelsma, een op stellend tekort. Daardoor alleen al kan ik mö niet opwerken tot enig vertrouwen in de pa pieren liefdesbetuigingen van de NOVIB jegens de missie. Daarbij komt dan nog. dat my na de door de NOVIB op 4 september gehouden persconferen tie is gebleken: a) dat de NOVIB zich aan de tradi tionele wereldmissiedag van 20 oktober niets gelegen laat liggen en glashard wil doorgaan met het organiseren van een nationale geldinzameling op Of om streeks 24 oktober: b) dat de NOVIB ongeveer 9/10 der ingezamelde gelden voor neutrale plan nen wil besteden, terwijl missie en zen ding tezamen zullen worden afgescheept met niet meer dan 1/10 gedeelte der NOVIB-gelden (zie het artikel „Erken ning gevraagd!" in De Maasbode van 5 september). Zolang deze, missie en zending niet naar waarde schattende, houding van de NOVIB blijft voortbestaan, blijft, naast mijn in de aanhef herhaalde con clusie van alle steun aan de missie, mijn parool: gèen man en geen cent voor de NOVIB. Ik stel nogmaals tegenover elkaar: 1. De schrikbarende nood aan mensen en geldmiddelen in de missiegebieden, waarmee de Paus onontkoombaar mijn geweten heeft belast door zijn uiteen zettingen in „Fidei donum", waarte- fenover de Paus mij nergens uitdruk- eiyk of stilzwhgend de plicht oplegt om aan neutrale internationale ot na tionale Instellingen mijn krachten en felden te geven. Het onbetwistbare, ook niet door pa ter Jelsma weersproken feit, dat gel den van de missie voor een oneindig veel hoger en beter doel. tevens op veel doelmatiger wijze worden besteed dan gelden, die gegeven worden aan een neu trale organisatie voor hulpverlening aan minderontwikkelde gebieden zoals Je NOVIB. 3» De missie heeft 'reeds tienduizenden werkers, vele scholen, ziekenhuizen, so ciale en culturele Instellingen en een onschatbare eeuwenlange ervaring in de hulpverlening aan minderontwikkelde gebieden, doch veel te weinig geldmid delen, Waartegenover de NÖVIB nog met de daadwerkelyke hulpverlening aan minderontwikkelde gebieden moet beginnen en daarin geen ervaring heeft. 4. De NOVIB, die een werkelijk natio nale instelling wil zyn voor de hulpver lening aan minderontwikkelde gebieden, wil een nationale geldinzameling hou den voor plannen in Griekenland, Soe dan en Marokko, terwyl de eigen Ne derlandse nationale verantwoordelyk heid voor de ellendige levensomstandig heden van de bewoners van Nieuw- Guinea, wellicht het minstontwikkelde gebiedsdeel der wereld, het allerzwaarst is, vooral ook krachtens art. 73 van het Handvest der Verenigde Naties. Op de AMATE te 's-Gravenhage kan ik wellicht enige missiepaters en -zusters aantreffen, die het met my eens zijn, als gering tegenwicht voor de machtige phalanx van katholie ke organisaties, waaronder één, waar van ik lid ben, de Katholieke Volks partij die pater Jelsma tegen mij in de stryd heeft geworpen. Het tragi komische in deze noogst ernstige zaak vind ik het beeld van pater Jelsma, als aanvoerder van de gezamenlijke ka tholieke organisaties van Nederland, dus als hoofdvertegenwoordiger van de katholieke gemeenschap in de NOVIB, die tezamen met de tot zijn groep behorende P.v.d.A.-katholieken, wier lust en leven het ls de K.V.P. princi pieel en praktisch te bestrijden my, als lid van de K.V.P.in deze voor ka tholieken vrye kwestie, met vermeende gezags- en machtsargumenten, trach ten voor te houden, dat ik nu maar voortaan braaf vóór de neutrale NOVIB moet zyn! Hiermee is, althans wat my betreft, deze schrifteiyke gedachtenwisseling met pater Jelsma ten einde. Op uitno diging van pater Jelsma zal ik op 7 oktober a.s. met hem aan een open bare gespreksavond van „Pléin 1957" deelnemen, zodat een mondelinge open bare gedachtenwisseling het sluitstuk zal kunnen opleveren van myn allerminst vredelievende verdediging van een stand punt, hetwelk voor my, als katholiek, op gronden van geloof, hart, verstand, gevoel, nationaal bewustzyn en nuch tere zakeiykheid, in de huidige omstan digheden van tijd en plaats, het enig juiste is. Mr. K. VAN RIJCKEVORSEL ALGENIB 11 te Ilheos. KORATIA p. 11 Kp. Frio n. Curacao. PEPERKUST p. 11 Kp. Verde n. Havre. TIBERIUS p. 11 Kp. Hatteras n. N. York. ARENDSD1JK 10 te New Orleans. MATARAN p. 11 Ouess. n. R'dam. PRINS ALEXANDER 11 te Quebec. STAD SCHIEDAM 11 te R'dam. TAMO 10 v. Hamb. n. Antw. TIBA 11 v. Santos n. Montevideo. BALONG 10 v. DJeddah n. Djibouti. OOTMARSUM 11 v. N. Orleans n. Mobile. RIOUW 11 v. Suez n. Khorramshar. AMELAND 11 v. Piraeus n. Beyrouth. BILLITON 11 v. Surabaja n. Makassar. LEOPOLDSKERK 11 v. Hamb. n. R'dam. STEENWIJK 11 v. A'dam n. Hampt. Roads. LIBERTY BELL p. 11 R. Madaka n. Philad. SINABANG 11 v. Sydney n. Hollandia. SLIEDRECHT p. 10 Perlm n. Philadelphia ALAMAK p. 11 L. Palmas n. R. de Jan. ALHENA p. 11 Ouess. n. Antw. ALWAKI p. 11 Socotra n. Aden. ANGOLAKUST 11 te Freetown. ARGOS 11 te Carthagena. BALI 11 te A'dam. CASAMANCE p. 11 Casq. n. Rouaan. DRENTE p. 11 Minicoi n. Aden. CRANIA p. 11 Azoren n. Curacao. GADILA 11 te Bangkok. JAPARA (KRL) 11 te Londen. KOTA GEDE p. 11 K. d. Gata n. Marseille MARNELLOYD p. 11 Sabang n. Colombo. OVERIJSEL 10 130 m n Belawan n. Casabl. PENDRECHT p. 11 Socotra n. Fao. PR. WILLEM III 11 te R'dam. RONDO 11 te Southampton. SLIEDRECHT p. 11 Aden n. Philad. STR. COOK p. 11 Madagascar n. Durban. TANKHAVEN II 11 te Tg. Oeban. TJIBODAS 10 70 m zo Halman n. Priok. BINTANG 11 te Soerabaia. PR. W. G. FREDERIK 11 te Montreal. TABINTA 11 te Singapore. THELIDEMUS 11 te P. Sebarok. ALCETAS 11 te Messina. BATU 11 te Koweit. HAULERWIJK 14 te Londen verw. KARA p. 11 New Hebrides n. Suva. LIB. BELL p. 10 Muscat n. Philadelphia. OOSTKERK 10 270 m zo Guardaf. n. Frem. STAD GOUDA p. 10 Noordkaap n. A'dam. W. ALTON JONES p. 11 Str. Ormoes n. Suez ZUIDERKERK p. 11 Messina n. Genua. AMSTELLAND p. 11 Madeira n. A'dam. CALISTO 10 390 m nw Fayal n. Baltimore. CIAVELLA p. 11 Comoren n. East London DORDRECHT 13 te Philadelphia verw. ENA 10 75 m nw Scilly n. Curacao. LEKKERKERK 11 te Marseille f™BURG p. 10 Masira n. Ummsaid. K p' 11 Gibraltar n. Pt. Said. RAKI 12 te Tarakan verw. GOR'LLA 12 te Pt. Soudan verw. KALINGA 11 te Curacao. LAERTES 10 v. Birkenhead n. A'dam. KALYDON 10 v. New York n. Maracaibo. LUTTERKERK 11 te Basrah. NESTOR 14 te Mobile verw. ORESTES 12 te New York verw. POSEIDON 11 te Port au Princa PRINS CASIMIR 11 te Montreal. PR. PH. WILLEM 10 v. Montreal n. Campb. PYGMALION 10 v. Pt. of Spain n. Antigua SOESTDIJK 11 te Newport News. AEGIS 11 v. Houston r. New Orleans BENGALEN 11 te Penang. BOSKOOP 11 te Paramaribo. CARRILO II te Mobile. DELFT 10 v. Bachaquero n. C. Bolivar. DU1VEND1JK 11 te New Westminster. EENHOORN 11 nm te R'dam verw. GANYMEDES 10 v. C. Trujillo n. Guanta. HOOGKERK 10 v. Adelaide n. Melbourne. LUNA 11 te Palermo. STR. MADURA 10 v. Colombo n. Bombay TABIAN 11 te Semarang. AENEAS 10 te Kiuluk. ALGOL 10 te R'dam. DIDO 11 te A'dam. DUIVENDRECHT p. 11 Dungen. n. N. York. JUPITER 11 te Hamburg. KIELDRECHT 11 v. R'dam n. Hamburg. MARIEKERK 11 te R'dam. STAD UTRECHT 10 V. R'dam n. Narvik. RADJA p. 11 nm Gibraltar n. Beyrouth. VAN WAERWIJCK 10 v. Zanzib. n. Penang. KAAL 10 v. Bilbao n. Lissabon. AGAMEMNON 8 v. N. Orl. n. Maracaibo. AXELDIJK 10 v. Bremen n. Antw. ESSO R.DAM p. 10 Kp. Bon n. R. Tanur». JASON 10 v. Curacao n. Georgetown. LEERSUM p. 11 Gibraltar n. Barcelona. AMSTELPARK p. 11 K. Blanco n. R'dam ADONIS 10 te Emden. THELIDOMUS 11 te S. Gerong. CHARIS 12 te R'dam verw. GAROET 8 v. Singapore n. R'dam SCHOUTEN 9 te Durban. TJIKAMPEK 10 te Manilla. TRAJANUS 10 v. Pto. Cabello n. Londen AMPENAN 11 te Singapore. LOOSDRECHT 11 te Damman. AKKRUMDIJK 11 te Genua. PASSAGIERSSCHEPEN GROOTE BEER 11 op 300 m w Scilly n. R'd. NIEUW AMSTERDAM 11 te Southampton. ORANJE p. 12 Ouess. n. Djakarta. ORANJE NASSAU 11 te Trinidad. SIBAJAK 11 te Semarang. WILLEM RUYS p. 12 Socoma n. R'dam. WILLEMSTAD p. 11 Azoren n. Plym./Dover. ZUIDERKRUIS 11 te New York. VEILING POELDIJK, 11 sept. Tomaten A 7.80—9.—, B 7.60—8.40, C 5.80—7, CC 3.70 4.10 per bak van 12(4 kg. Alicante 1.65 I.90. Golden Champion 1.85—2.30, Franken- thaler 1.55—1.95, Muscaat 2.052.65, Gro« Maroc 1.75—1.80, BL Emil 1.60—1.70, Aard beien 2.50, Perziken 90—1.25, Stokprinsesse- bonen 5160, Stamprinsessebonen 3866, id. kas 96100, Kassnijbonen 1.35—1.70, Pronk- bonen 3036, Rode pepers 90100, Groene pepers 50—60, Andijvie 1011, Prei 1011, Groene kool 19, Postelein 14 alles per kg. Bloemkool (6) 14—18, (8) 10—13, (10) 10— II, Perziken (2) 34—42, (3) 28—35, (4) 22 -27, (5) 16—21, (6) 12—13. Paprica 5—13, Aubergine 30—59, Netmeloenen (6) 65—1.10, (8) 50—85, (10) 40—60, (12) 25—40, Suiker meloenen (6) 1.20—1.25, (8) 1.00—1.05, (10) 4085, (12 30—60, Oranje Ananas (6) 90 1.10, (8) 80—95, (10) 60—75, (12) 4—560, Komkommers A 2028, B 1519, C 1214 alles per stuk. Sla A 1011, A 2 88.50, B 5.50—6.—, B 2 4.50—5.— p. 100 st. Aan voer 76.000 kg. Tomaten: 30.000 kg drui ven, 6.00 st. perziken. KAASMARKT WOERDEN, 11 sept. Aan voer 102 partijen, le kw. f 2:28—2.32, 2e kw. f 2.21—2.27, extra kw. tot f 2.58. PEPERTERMIJNMARKT AMSTERDAM, 11 sept. Witte serawak. Stemming: kalm. Omzet- 1 ton. Noteringen: loco 269277 (269—277), sept. 267—273 268—272), okt. 268—273 268272), nov. 266—272 267—272), dee. 265—270 (266—271). jan. 264—270 265— 270), febr. 262—268 (262—2G8). mrt. 262—265 (262—266), april 261—265 282—267), mei 261—265 262—286), juni 260—264 261—265), ju» 260—264 261—264), aug. 260—262 (261— 263). Zwarte serawak. Stemming: kalm. Omzet: nihil. Noteringen: loco 190196 (191—198), sept. 188—195 (189—19S). okt. 186—193 (183—195). nov. 185—192 (187—194), dec. 184—191 (186—193), jan. t/m aug. 183—190 (185—192). HOGE PRIJZEN f6000 9406 10807 ƒ2000 9095 ƒ1500 10012 11838 18747 20727 ƒ1000 6392 13585 16954 20069 'J037 400 3312 »142 9S(S 11960 13534 1456V 1(950 21642 ƒ200 1355 2249 2339 3176 4878 .>069 5299 5422 59(1 6850 8092 8688 9997 10043 12460 123(8 13399 13888 13946 14U76 15293 15321 15701 16066 16658 16(22 17313 17820 17952 18105 18392 PRIJZEN VAN ƒ80.— 1004 026 943 2098 134 518 560 8021 055 782 822 4146 189 997 61)11 067 617 624 6246 315 865 873 7065 176 688 650 8084 185 658 686 9130 178 606 646 127 251 322 461 471 655 820 872 141 242 260 308 666 670 700 8S0 244 273 294 378 890 915 408 587 621 636 127 141 681 746 371 435 894 912 271 405 684 699 220 255 784 796 202 231 812 859 163 103 826 489 576 963 985 432 441 724 830 311 378 843 919 313 399 867 942 317 354 363 501 936 943 392 549 607 760 671 741 918 982 220 315 471 485 388 628 636 832 446 460 556 614 928 989 617 619 637 656 414 826 857 869 946 10068 120 493 587 11006 033 617 628 12061 101 13027 239 1408S 470 15007 422 711 737 10021 344 17045 137 986 18018 203 504 827 19126 210 20128 174 641 858 21019 091 700 702 129 149 598 778 992 121 178 204 699 786 894 105 335 337 321 595 627 478 530 551 425 470 478 870 913 922 404 433 537 368 371 472 195 243 261 307 328 224 232 300 377 518 934 999 491 026 998 687 885 06S 970 587 64S 710 882 927 518 534 579 590 609 709 750 7S6 894 974 527 741 756 870 967 222 226 280 324 325 413 414 503 842 867 874 894 915 977 853 449 701 S08 953 182 288 315 394 4S3 508 530 628 163 271 294 298 350 438 648 665 750 816 „45 90S 917 NIETEN 1044 050 038 203 232 260 504 511 539 778 784 829 961 962 964 2009 027 071 202 210 232 482 486 507 869 888 903 8015 023 027 218 242 254 372 379 390 583 596 635 808 869 900 4002 019 024 284 319 332 545- 562 566 620 627 677 819 874 908 5005 031 035 211 291 304 511 522 567 775 779 786 916 940 6052 079 092 338 369 378 472 479 508 769 772 846 7005 029 034 319 416 454 319 416 454 823 824 850 8024 046 072 256 405 470 700 744 770 847 851 875 9048 064 070 244 266 282 571 573 631 821 860 916 977 991 992 10026 036 053 181 199 201 490 499 583 744 750 786 11008 029 035 131 155 182 288 316 332 088 124 136 261 360 401 58? 615 657 842 846 847 977 2000 090 099 137 266 273 351 636 643 690 930 957 959 095 145 178 276 293 299 396 431 455 647 660 689 943 94S 056 111 119 345 351 418 567 570 572 684 693 735 928 948 949 108 145 146 331 340 364 582 598 655 791 796 799 106 150 151 409 411 430 520 526 620 938 967 125 224 231 54' 567 647 549 567 647 891 893 895 132 148 151 479 493 501 780 788 791 882 921 927 082 091 156 307 386 393 651 655 670 931 944 945 059 119 146 207 820 335 605 617 638 822 843 856 065 066 072 186 214 215 348 383 423 148 174 178 197 407 409 426 432 071 699 707 755 848 855 873 881 338 154 159 181 408 409 460 465 742 760 814 842 132 204 210 214 311 326 350 367 489 527 528 552 695 711 734 751 122 156 433 446 582 591 744 747 991 152 163 370 425 671 694 817 875 253 275 449 534 603 610 770 773 169 208 478 508 713 755 880 895 196 197 202 207 434 442 454 463 621 696 723 731 251 255 262 299 705 730 773 783 705 730 773 783 921 929 953 975 196 234 250 253 519 579 676 692 792 832 841 842 160 209 215 226 459 496 530 553 786 792 806 807 948 956-971 973 150 153 154 166 338 420 464 470 644 687 696 721 877 896 921 088 112 116 145 238 253 283 283 514 528 549 556 667 841 973 1Ü0O9 193 355 5u4 667 908 18002 200 469 744 14004 382 574 7S9 15022 171 479 770 987 16019 319 483 880 17030 240 537 781 18014 182 448 728 887 19004 265 627 20008 221 441 594 857 21020 214 536 720 613 687 703 743 748 776 782 784 795 843 809 889 892 008 909 943 959 963 979 994 013 099 115 116 124 126 128 142 192 209 218 223 247 326 327 328 333 353 357 384 408 412 464 470 474 4S3 495 512 538 560 571 577 605 631 638 663 695 736 761 781 809 810 824 879 904 909 914 951 953 993 003 047 071 079 139 156 157 177 178 227 236 265 325 356 359 364 397 411 527 538 540 557 572 596 641 693 732 746 760 851 862 899 915 934 944 969 077 126 229 298 299 311 324 344 373 405 432 459 495 501 532 536 548 558 612 618 630 640 645 663 701 763 788 814 842 850 887 936 986 996 15000 034 047 066 091 099 105 106 162 169 183 191 207 230 299 318 332 396 399 485 507 510 539 591 670 672 677 730 799 825 846 890 900 908 910 921 970 989 146 152 161 225 235 293 300 313 318 323 334 337 356 372 38S 395 442 455 507 508 569 667 700 704 705 739 860 913 953 962 965 978 040 053 065 078 079. 097 168 201 238 271 317 367 391 413 416 419 501 517 570 575 603 643 671 713 758 763 774 789 803 804 860 885 899 947 949 996 016 076 118 125 128 137 153 173 178 188 193 266 273 394 412 415 422 426 485 486 579 599 626 642 655 676 680 737 753 778 796 816 818 836 848 852 903 914 931 955 974 012 022 039 067 077 185 203 217 344 329 346 477 488 491 589 600 606 621 743 848 862 919 933 952 010 026 045 064 0S3 121 124 146 165 232 253 264 293 347 850 366 870 405 452 471 491 495 503 525 535 536 587 651 668 711 762 775 804 832 855 856 909 914 928 925 932 936 955 994 030 046 080 088 127 146 149 184 186 235 245 260 279 340 357 409 430 525 563 579 592 597 601 603 668 682 714 735 875 907 927 944 977 994

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 9