Van zoetelijk reukplaatje tot reclamebord Vrijmoedige publicatie over de versiering van vrouwenkloosters Bezorgdheid over autonomie van de gemeenten Scripto Satellfte ONTSMETTINGSMIDDELEN IN DE HUISHOUDING I WINKELEN als BEROEP Christendom en schone kunsten in dubieus gevecht „Het gemeentelijk bestuur is kleurloos en bloedloos geworden" Missionaris wordt arts Televisie bij de verkeersregeling Labour-con^res ten einde Smakeloosheid en als alternatief te vaak armetierigheid Congres gemeentesecretarissen in Geleen ZATERDAG 5 OKTOBER 1957 PAGINA 8 H-t Heilig-Hartprentje doet me denken aan toiletzeep, goed schuimend en „welriekend". Het communie-prentje kan je best door een reukkaartje vervangen. Al deze afbeeldingen zijn slap, week, sentimenteel en ziekelijk en dus vol strekt te vermijden. Dergelijke prentjes worden helaas nog steeds verkocht. Kunnen wij daar iets tegen doen? Ik vraag mij af of jij de communi cantjes geen brief voor de ouders zou kunnen mee geven, waarin je deze bezweert in géén geval prentjes te kopen waarop gedrukt staat: Printed in Italy. De voorstelling op die prentjes is altijd vaag en wazig en de kleur is waterachtig als die van bonbons. Men mag de kinderen niet uitnodigen in de rozige wolkjes van dergelijke voorstellingen te leven: Ieder mens moet, ook als Christen, met beide voeten vast op de grond staan." Aldus schrijft de Kortrijkse kunstcriticus Jan Maertens ï'j'# P*'V V. zich richtend tot de religieuze zusters in het „Pulchra-Schrift", dat onlangs is uitgekomen en waarin speciaal de versiering van vrouwenkloos ters en de kloosterscholen kritisch en zeer vrij moedig wordt besproken. Maar hij richt zich niet alleen tot La dolce Italia (de hemel verhoede, dat de uitgevers van de zoete prentjes Jan Maertens een proces aandoen), de Belgische bouwkunst spaart hij evenmin: „De nieuwe gebouwen van de abdij van Orval - (aan deze trappister abdij werd ruim twintig jaar 1926-'48 gebouwd) laat mij mijn mening ronduit zeggen - zijn lelijk geforceerd, op gezet en aanstellerig. Zij hebben een air van een nieuwe rijke. Wat een drukte, wat een onrust! En hoe droog staan al die vormen! De gestrengheid, die er in tot uiting komt, is hard en koud: Zij is dwang en zij doodt alle leven." Welaan daar kunnen de goede trappisten het mee doen. voor de dagelijkse Schoonheids - verzorging TOSCA-Creme van het Wereldhuis 4711 Onze handen zijn nooit steriel, ook niet als wij ze goed gewassen hebben Proefneming in Eindhoven Het rapportje van de „shopping lady" Het Pulchra-Schrift, mede onder re dactie van Kannunik Berquin en zr. Amata, beiden uit Brugge, biedt een nieuwe poging om wat meer stijl en schoonheid te brengen in de inrichting van kloosters, waar nog maar al te dikwijls de armoede vertegenwoordigd wordt door een ratjetoe van georven meubels. Ook zou er een vast schema te bedenken zijn voor de wandversie- rin ;n der wachtkamers, waar het naar gekookte thee en wierook ruikt. De re dactie levert kritiek in scherpe bewoor dingen maar blijft vertrouwelijk, legt de zaken helder uit, geeft door tal van illustraties goede naast slechte voor beelden en spreekt de lezende zusters gemoedelijk met ,,je" aan, zoals uit de aanhef van dit artikel blijkt. Het is goed bij alle smaak-bedervende fac toren in ons rijke Roomse leven de puristen aan het woord te laten. Die puristen zijn er in Nederland waar schijnlijk meer dan in België en het begint er in ons land soms op te lijken, alsof de katholieken van thans de wit kwast van de zeventiende eeuwse Cal vinisten hebben overgenomen in de be hoefte nieuwe sacrale ruimten te scheppen. Maar het bloed kruipt dikwijls waar het niet gaan kan en met verbijste ring heb ik onlangs gezien hoe mijn kinderen op zolder bij hun grootmoe der een paar roomkleurige, reeds jaren lang afgekeurde heiligenbeelden te voorschijn haalden. Die moesten heel voorzichtig naar huis worden gebracht en daar staan ze nu op een gehaakt kleedje en iedere dag moeten er bloe metjes en kaarsen bij. Daar gaat de doelbewuste opvoeding en dan plengt men als vader ook maar tranen bij de mastaba van de heilige Antonius te Padua temidden van de wenende vrou wen, die kinderkleren aanstrijken tegen het zwarte koude marmer en men komt thuis met een paar lelijke heili genbeeldjes in koperen huizen en rozen kransen van lichtblauwe kralen. En wat te denken van het te bouwen hei ligdom in Syracuse, waaraan architec ten uit geheel de wereld gewerkt heb ben in een internationale prijsvraag. Over het bekroonde ontwerp wordt fel le strijd geleverd door bouwers, aesthe- ten en liturgisten, maar het merkwaar dige is, dat de zaak, waar het uitein delijk om gaat, een kitscherig gipsen beeldje betreft, dat geweend heeft. Waarom zo vraagt men zich af bedient de H. Maagd zich van zo een voor werp? Er schijnt een hevig dualisme te zijn in het begrip omtrent samenhang van Christendom en Schone Kunsten. Soms lijkt het er op, dat het Christendom de schoonheid absoluut niet van node heeft en het best af kan met de slech te smaak van het grote publiek om tot groter devotie te komen, dan weer verdedigt men het maecenaat van de Kerk met felheid, denkend aan de his torie, waarin steeds weer bewijzen te vinden zijn van fabelachtige bloei van Het Heilig Hart als reukplaatje. M TM A V M i -A' V Theresia zoals ze werkelijk geweest moet zijn. En z als onze Godsvrucht haar gemaakt heeft. Oppervlakkige armoede van de kunst van onze tijd. de schone kunsten onder de stimuleren de en bevruchtende werking van het geloof. Een dualisme openbaart zich niet alleen in uiterlijke demonstratie der kunsten, ook in de beleving der spiritualiteit, Gabriël Smit schreef on langs in „Roeping": Een goede vriend, die in Lisieux was zelf kwam ik er nooit denkt er na jaren nóg met afgrijzen aan terug. „Die vader is ge woonweg een man om te fusilleren" zei hij zuchtend. En hij vertelde van een grote wassen-beelden-galerij met alle belangrijke scènes uit Thérèse's leven ;n met als hoogtepunt een rozen regen van afwisselend opflitsende lamp jes, in werking te stellen door het in werpen van een tien-franc-stuk. De afbeelding van de heilige Theresia is ook vor het Pulchra-Schrift aanleiding tot felle commentaren. Wie een authen tiek portret van de heilige afbeeldt naast de bekende prenten behoeft ver der geen betoog te vernemen. Dan be grijpt men pas waarom in „l'Histoire d'une ame", de bekende auto-biogra fie van Theresia, na alle kleinzielig vertoon dat aan de publicatie vooraf ging een passage als de volgende ge schrapt moest worden: „Als ik alleen ben ik schaam me om het te zeg gen dan kost het bidden van de rozenkrans meer moeite dan het ge bruik van een boetewerktuig. Hoe ik ook probeer om over de geheimen van de rozenkrans na te denken, ik slaag er niet in mijn aandacht op hen geves tigd te houden". Ook het vergelijken van authentieke portretten van Bernadette, dat wils krachtige, prachtig besloten boeren meisje, met religieuze prenten over haar noopt tot de uitdrukking „schan de", om nog maar niet te spreken over de afbeelding van Maria Goretti, die er in het oorspronkelijke portret als een boerin uitzag, en dat ging niet. Zo maakte de schilder onder pressie de Roomse pin-up girl. Zelf heb ik eens vernomen van een beeldhouwer, dat zijn opdrachtgever, een pastoor, bij het zien van een ontwerp voor een madonna-beeld zei: „Maar meneer, we hebben hier een parochie met intel lectuelen en welgestelden, die kan ik niet een arbeiders-vrouw als Maria voorzetten." Het klinkt boud gezegd, maar het probleem der moderne religieuze kunst scharniert geloof ik in het pro bleem van een nieuwe iconografie. De gehele liturgie streeft naar het voorop plaatsen van elementaire za ken in de geloofsbelijdenis. Alles wordt er op gericht het offer weer de centrale plaats te hergeven, sober heid wordt betrrcht by de inrichting van de kerk en ook de prediking tracht zich los te maken van gezwol len retoriek om essentiële zaken duidelijker te beklemtonen, in een eenvoudiger maar dieper indringende dictie. Wat is daarbij de taak van de beeldende kunstenaar? Als hem eindelijk eens een vernieuwende geest als opdrachtgever beschoren is vraagt hij een vertolking van: „In en beginne was het Woord en het Woord is vlees geworden". Hij vraagt een verbeelding van de tekst „ik ben de weg, de waarheid en het leven". Hij vraagt om zonder in ver sleten taal te vervallen een afbeel ding van „Bemin God boven alles en Uw naasten als U zelf" en hij voegt er aan toe, „nou moet je niet direct met de barmhartige Samari tan aan komen dragen". De hoog ste spiritualiteit in onze kerken vraagt geen anecdote of het illustra tieve verhaal meer, er is een stre ven tot groter beelding van essen tiële zaken en daar doel ik op met „nieuwe iconografie". De traditie geeft steeds weer het illustratieve verhaal van de Bijbel in velerlei vormen, op de eerste eeuwen van het Christendom na, toen de „Ich- tus", de vis, een schier magisch teken was. Juist nu het stripverhaal, zelfs dat van de Bijbel, de jeugdige breinen volkomen vervult en nu de volwasse nen, als de zonen ter ruste zyn, stie kem het plaatjesboek onder zijn hoofd kussen wegfutselen om ook te genieten, nu is men er in onze kerken niet meer mee tevreden en ook de kunste naar is er niet meer mee tevreden. De goudmozaïeken van Monreale met al hun illustratiev, pracht zijn nu eenmaal niet na te maken. De kun stenaars drukt de gedachte loodzwaar, dat op dit gebied alles al eeuwenlang beter is gedaan. Men wil de uitbeel ding van de Maria Immaculata, en dan niet het chetieve maagdje, maar de vrouw met de alles verzengende heiligheid. Bij het construeren van de icono grafie, goed voor deze tijd kunnen de theoloog en de liturgist hun studies maken, zij kunnen ze publiceren in vakbladen over Godgeleerdheid, men kan er over discussiëren en de ge dachten in bescheiden kring toetsen. De beeldende kunstenaar moet open lijk kleur bekennen. Zijn werk moet jaren en jaren mee, het moet beoor deeld worden door de parochiaan met de hoed en de pet, door hen die vooraan zitte- op gepachte plaatsen en door hen die te laat komen en verveeld achterin hangen. Zijn opgave n, bijkans onmoge lijk, want hij werkt niet in een grote gemeenschappelijke stijl-eenheid, nee als hij bij wie dan ook aanhaakt wordt hij van na-aperij of plagiaat beschul digd. Slechts met heel grote intensiteit, met vuur en bescheidenheid, met vak kennis en originaliteit, met moed en durf kan hij het probleem aanpakken, de bouwpastoor en het hele kerkbestuur trotseren. Ooi: het „Pulchra-Schrift" weel eigen lijk geen oplossing voor dit probleem te vinden. Soberheid is nog niet altijd „Stijl" en de moderne madonna's en kerstkribben, die het blad afdrukt naast de vermaledijde kitsch geven nog niet altijd een oplossing, want er ls -ve™ moderne sentimentaliteit. Gran- pre Molière tekent Le Corbusier als de man van de harde rotsen van Zwitser land, maar in de kleurige geëmailleer de deur van Ronchamps komt ons de Pa"ijzenaar tegemoet, zo zegt hij. Hij vergat te melden jat de niet-katho- liek, die werk heeft tot in Tokio, in Indië en Zuid-Amerika, eigenhandig op een der taps-toelopende vensters in grisaille neerschreef „Je vous saiue Marie. De geëmailleerde deur noemde hij een reclamebord, maar dan voor hemelse zaken". Is daar eigenlijk wel bezwaar tegen? M Advertentie TOS CA )v 4711 TOSCA-Creme beschermt de huid voor schadelijke invloeden, geeft haar de gewenste matte teint en houdt haar zacht en glad. U behoudt daarmede bekoorlijkheid en jeugdige frisheid. 4711 TOSCA Cold Cream staat U ten dienste voor reiniging en. massage van de huid 's avonds. Zij spant en verstevigt het huidweefsel, bevordert de regeneratie van de huid en maakt De Nederlandse gemeentesecretaris sen zijn niet erg gerust over de zelf standigheid van de gemeenten. Duide lijk hebben zy hiervan vrydag doen blyken op een bijeenkomst te Geleen, welke dooi de vereniging landelijk con tact van gemeentesecretarissen werd georganiseerd. In zijn inleidend woord stelde voor zitter P. Bergsma reeds, dat het ge meentelijke bestuur kleurloos en bloed loos is geworden. De gemeenten zijn niets anders geworden dan bijkantoren van het rijk, zo zei hij. De financiële nood leidt tot een devaluatie van de eerbied voor de wet. Het is te hopen, zo vervolgde spreker, dat de tijd, waarin de gemeenten door de provin cie en het rijk bestuurd worden, spoe dig het verleden zal behoren. De reer Bergsma betreurde het voorts, dat in de troonrede niets gezegd is over de financiële verhouding tussen rijk en gemeente. Tenslotte ging spreker ook in op het interimrapport van de com missie tot bestudering van de financi ële administratie van de gemeenten. Hierin wordt de wenselijkheid naar vo ren gebracht om een nieuwe functio naris, een zelfstandige directeur voor de gemeentelijke financiële dienst, aan te stellen. Deze suggestie, aldus de voorzitter, roept in de kring van ge meentesecretarissen menige vraag op. Ook de inleider prof. mr. dr. L. W. L. Scholten, hoogleraar in de parle mentaire geschiedenis aan de rijks universiteit te Leiden, sneed het vraagstuk van de verregaande over heidsbemoeiing op het terrein van het gemeentelijk bestel aan. Soms bekruipt ons de vrees, aldus prof. Schol ten, dat de allesverzorgende staat steeds meer de locale organen zal aangrijpen om zijn doeleinden te verwezenlijken. Hoe zal dit probleem zich voordoen, als het inwonertal van de gemeente steeds klimt?, zo vroeg de inleider zich af. Een bekend schrij ver noemde de grote gemeente van morgen reeds economisch ongezond, staatkundig zwak; biologisch gedege nereerd en sociaal onbevredigend. Deze uitspraak tekent een gevoel van onbevredigdheid met de leuze, hoe groter, hoe beter, aldus prof. Schol- ten. Daarvandaan hoort men reeds spreken van een dwingend voorschrift van een maximum inwonertal. Merk baar is reeds een zekere spreiding. Deze ontwikkeling is voor de functie van gemeentesecretaris niet zonder be tekenis. Een beperking van de grootte betekent immers, volgens prof. Schol ten, een grens voor de administratieve diensten. Relatief zal daardoor het aan deel in het regeren toenemen. De missionaris A. J. van Schijndel, Norbertijn van de Abdij van Berne te Heeswijk, slaagde op 2 oktober j.l. aan de universiteit van Utrecht voor het artsexamen. De geslaagde is deze voor priesters ongewone studie begon nen na een elfjarige missie-arbeid in het aan de Norbertijnen toevertrouwde missiegebied van Jabalpur in centraal India. Voor dit grotendeels onderont wikkelde gebied heeft hij zich reeds gro te verdiensten verworven door zijn werk voor de agrarische en hygiënische cultivering. Deze taak hoopt hij binnen kort op meer grootse en effectieve wij ze aan te pakken door de bouw van een modern geoutilleerd ziekenhuis. De vakkundige leiding van het ziekenhuis zal berusten bij arts G. Hensen, pater van Schijndel en diens confrater G. L. Oomen, die zich op het artsexamen voorbereidt. Aclnprrevtie Import G.C.T van Dorp, Den Haag (Van onze medische medewerker) n ruime zin genomen is een ontsmettings middel een stof, die bacteriën doodt of althans het Teven moeilijk maakt. De keuze van de stof hangt af van het doel waarvoor zij gebruikt moet worden. Dat niet alle ontsmettingsmidde len voor inwendig ge bruik geschikt zijn zal u wel bekend zijn. Deze laatste stoffen moeten aan heel bijzon dere eisen voldoen, namelijk zo scha delijk mogelijk zijn voor de bacterie, die de mens kwaad doet en dan nog liefst de andere bacteriesoorten met rust laten terwijl de mens er geen nadeel van mag ondervinden. Penicil line is zo'n stof; de verwekker bijv. ■an de gewone longontsteking wordt er door onschadelijk gemaakt, terwijl de nuttige bacteriën er geen hinder van hebben en de mens er slechts zel den onaangenaamheden van onder vindt. In het dagelijks leven rekenen wij penicilline en de andere antibiotica niet meer tot de ontsmettingsmidde len in engere zin. Hiertoe rekenen wij alleen de stoffen, die gebruikt worden voor de desinfectie (ontsmetting) van de huid, serviesgoed en andere ge bruiksvoorwerpen, kortom voor uit wendige toepassing. Gelukkig hebben wij deze desinfec- tantia tegenwoordig niet zo vaak meer nodig als vroeger, nu een groot aan tal besmettelijke ziekten veel minder voorkomt en sommige zelfs helemaal niet meer of zeldzaam zijn geworden in onze streken. De besmettelijke darmziekten zijn geheel of grotendeels naar de tropi sche gebieden teruggedrongen. Ook de besmettelijke huidziekten hebben aan zienlijk terrein verloren op een enkele uitzondering na: o.a. de steenpuist die zich nog volop doet gelden. Tussen haakjes: eczeem, echt ec zeem althans is in genen dele besmet telijk zoals men vaak meent. Als een voorwerp absoluut bacte- rievrij is noemen wy het steriel. Onze handen zijn nooit steriel. Als wij ze gewoon gewassen hebben met water en zeep, zodat zij goed schoon zijn, bevinden zich nog talrijke trekt de chirurg nadat hij zijn han den enige tijd goed met water en zeep geborsteld heeft toch nog steriele hand schoenen aan. Hieruit zal U blijken dat hei verkrijgen van steriliteit niet gemakkelijk is. Wellicht vraagt u zich af; waarom dat uitgebreide wassen van de handen als hij toch steriele handschoenen aantrekt? Het antwoord is heel eenvoudig; omdat de dunne rubber handschoenen gemakkelijk stuk gaan en het infectiegevaar, als de handen zo schoon mogelijk zijn, niet zo groot is. Zodra mogelijk zal de chirurg trouwens van handschoe nen verwisselen. Maar waarom gebruikt de chirurg geen sterkere ontsmettingsmiddelen voor zijn handen, zult u misschien nog vragen. Ook hierop is het antwoord niet moeilijk. Zeep heeft weliswaar bacteriën in de vele groefjes en po riën. Daarover hoeft u zich geen zorg te maken. Zolang het er niet tè veel zijn kunnen wij zeggen dat die bac teriën bij ons horen. Door langer was sen en'borstelen kunnen wij dit aan tal nog sterker verminderen maar ge heel bacterievry, dus steriel krijgen wij de huid niet, omdat de poriën te diep zijn om de daar verborgen bac teriën te bereiken. In ons gewone doen is dat ook helemaal niet nodig. Voor een chirurg daarentegen is het wel van groot belang, omdat tijdens de operatie ten gevolge van het zwe ten (ook al gebeurt dit ongemerkt) en de bewegingen van de hand, waar door de poriën leeggedrukt worden, de bacteriën uit hun verborgen hoek jes te voorschijn komen. Daarom slechts een zwakke desinfecterende werking, het werkt vooral door het verlagen van de oppervlaktespanning, waardoor vuil en andere ongerechtig heden als het ware losgeweekt en weggespoeld kunnen worden, maar het beschadigt de huid weinig of niet Er bestaan slechts enkele desinfec- tantia die geschikt zijn om de huid doeltreffend te desinfecteren (o.a. jo dium en enkele synthetische wasmid delen: desogeen, cetavlon e.d.). Zij hebben echter alle het bezwaar dat zij bij veelvuldig gebruik de huid be schadigen. Voor een enkele keer zijn zij inderdaad wel geschikt. Vooral jo dium is het souvereine desinfectans voor de huid. Met name bij verwon dingen als water en zeep uit den boze zijn. St. Hebt U wel eens gehoord van de „shopping lady"? Dat is iemand, die de hele dag door alleen maar koopt, in winkels en wa renhuizen en alles wat ze gekocht heeft mag terug geven. Ze koopt namelijk in op dracht van de zaak zelf, en van haar kritische bevindin gen als koopster maakt ze een rap portje voor de di rectie van de zaak, die daarom ver zocht heeft. In een groot mo demagazijn bijvoor beeld met vele fili alen, wil de direc tie elk seizoen we ten of de collectie in de ogen van de kopende vrouw ruim genoeg is en of, in de verschil lende afdelingen, de klant op de juiste wijze wordt gehol pen. Natuurlijk is er wel een cheffin, maar die kan niet altijd overal tegelijk zijn en die weet ook niet hoe de meisjes optreden als zij eens niet kijki en meeluistert. Daarvoor wordt dan de „shop ping lady" ingeschakeld, die kwasi als koopster in de verschil lende zaken op allerlei kleding stukken uitgaat en daarna rap porteert hoe een en ander was. Om een geheel objectief inzicht te krijgen, worden op één object meerdere „shopping ladies" afge stuurd. De conclusie is dan niet gevestiga op de mening van één rapportrice. De opdrachten, die de shopping lady krijgt, kunnen zeer uiteen lopend zijn. Een directeur van een warenhuis had eens aan het ver kopend personeel de opdracht ge geven om de uiterste coulance te betrachten. Hij wilde toen weten wat de verschillende bedienden daaronder verstonden. Dus ging er een „shopping lady" op af. Ze nam de verkoopster in de levens middelen-afdeling onder vuur. door bij haar aan te komen met een ons rookworst, dat ze ergens anders enkele dagen geleden had lekocht en te zeggen, dat ze die rookworst, waarvan ze niet eens zeker meer wist öf ze die wel hier gekocht had. niet lekker vond en of ze die no kon ruilen. De consciëntieuze verkoopster die getrouw wilde zijn aan „uiterste coulance" sneed tegemoetkomend van een andere worst opnieuw een ons af, en ram het versmade partijtje terug. Het directie-bevel was dus tot bijna in het absurde opgevolgd! In hoeverre betekent een coulante behandeling, méér klan ten, dus een grotere omzet? In Amerika is men tegenover de ko pende vrouw zelfs zo tegemoet komend, dat de winkeliers zich met open ogen voor de gek laten houden. Vóór Kerstmis komen vele vrouwen een bontmantel ko pen, natuurlijk op crediet. Na Nieuwjaar brengen ze die dan te rug. En onderhand hebben ze er gedurende de feestdagen mee ge geurd. De „shopping lady" constateert dus en controleert ze critiseert en adviseert, ze is in één woord de meespelende in de rol van de klant, want va het bedrijf uit kan men niet zo scherp met het oog van. de klant kijken als de buitenstaander dat doet- let Centraal Organisatiebureau voor het Bedrijfsleven in Den Haag, dau marktanalyses ver richt en marktonderzoeken doet is in 1948 begor.nen met het m dienst nemen van vrouwen in de ze functie, een functie die min of meer uit het marktonderzoek is voortgekomen. Een enquêtrice, die in een aanta winkelbedrijven iets bepaalds moest opnemen, voegde aan de enquête namelijk een rapportje toe met wat zij er zelf van dacht als objectief koop ster. Dat is het begin geweest. In Amerika bestaat de shopping lady" natuurlijk al lang. De op richter van het instituut heeft er zelfs een klachtenbureau aan ver bonden, waar kopende vrouwen die niet tevreden zijn, zich toe kunnen wenden. Ben filiaal of zaak hier, die een onderzoek door een „shopping lady" wil laten doen. richt zich met dat verzoek tot het genoemde Haagse bureau, waarvan dr. De De vraag in hoeverre de televisie kan meehelpen een vlotte doorstroming van het verkeer te bevorderen, zal aan de orde komen op het internationale poli- tiecongres, dat volgende week in Eind hoven zal worden gehouden en waar dan over belangrijke verkeersvraagstuk- ken door een kleine honderd politiefunc tionarissen uit binn-en- en buitenland zal worden gesproken. De organisato ren zullen de buitenlanders de ver keersdrukte laten zien bij het uitgaan der fabrieken en daarby tevens de toe passingsmogelijkheden van televisie in het verkeer demonstreren. De televisie- apparatuur zal tydens de spitsuren op verschillende punten in Eindhoven op gesteld worden om de buitenlandse deel nemers een indruk te geven van de moeilijkheden en de drukte, die het rij- wielverkeer me tzich meebrengen. Dit topverkeer zal met een straalzender worden overgebracht naar de centrale post op de golfclub te Valkenswaard, waar de verkeersdeskundigen de situ atie op de voet zullen kunnen volgen. Het is de eerste proefneming ter we reld op dit gebied. Aan het internationale verkeerspoli- tiecongres, georganiseerd door de A.N. W.B., zal een honderdtal leidende ver- keerspolitie-functionarissen uit 14 ver schillende landen deelnemen. De „shopping lady" koopt, keurt en rapporteert. Swarte directeur is. Die geeft dan een van de shopping ladies, die bij hem in dienst zijn, de opdracht. In ons kleine land zijn er maar een stuk of vie in vaste dienst. Het onderzoekingswerk is natuur lijk ook afhankelijk van de seizoe nen. En voor individuele opdrach ten zijn er ook li sse krachten aan het instituut verbondendie nu en dan een halve dag op onder zoek en op koop uitgaan. Een shopping lady hoeft geen bepaalde vakkennis te bezitten maar ze moet vooral de geschikte persoonlijkheid zijn, de nodige „feeling" hebben, ze moet goed kunnen waarnemen en interesse hebben voor het detail. Alc bui tenstaander hebben ze al heel wat goede raad gegeven, waardoor de verkoop in een zaak is toegeno men. Eens was dat slechts een kwestie van het verwisselen van verkoopsters in de verschillende afdelingen. De meest ongecompli ceerde naturen voldoen in deze functie, die een goed inlevings vermogen vraagt, het best. De op leiding vraagt niet veel. Men moet zich wat in de rapporten inwerken en dan eens een paar maal op proef er op uitgaan. Zoals gezegd, speelt dit beroep, of beter gezegd, deze nieuw ge schapen functie nauw samen met het marht-onderzoek. Want de wensen en de gedragingen van de klant men kan dus wel -.eggen van de kopende vrouw zijn voortdurend in onderzoek. Waar om gaat de verkoop in een schoe nenzaak navenant achteruit als er minder schoenen in de etalage staan? Men heeft de proef geno men en het aantal geëtaleerde schoenen laten af en op lopen van twee tot honderd. Het aantal klanten, dat binnenkwamging mee op en af. Hoe grijpt" men de vrouw om haar te doen kopen? Een kruidenier nad een gedeelte van zijn zaak tot zelfbediening omgebouwd. In het nog niet tot help-u-zelf veranderde deel was hij bezig een klant te voorzien van wat ze vroeg. ..En, mevrouw, nog havermout?" Neen, vandaag niet, was het intwoord. Met haar tas vol ging mevrouw nog even neuzen in het zelfbedieningsge deelte en kwam terug met.... twee pakken havermout. Wie begrijpt de vrouw? Maar wie begrijpt de kopende vrouw? Daarom zet ze het bedrijfsleven altijd, weer voor verrassingen. Dat is zeker, de vrouw koopt impul sief. Ze gaat uit om een vaar kou sen aan te schaffen en komt met. opn overhemd thuis Verkopen is dan ook een kunst, maar kopen is een nog grotere kunst. De koovster of de consu ment, zoals ze meer wetenschap pelijk heet, kan e alleen maar mee gebaat zijn. dat met de figuur van de shovping lady bevindingen die van haar kant ir het spel zijn op objectieve wijze naar voren worden gebracht. Want het is nog altijd een strijdpunt en dat zal het wel altijd blijven of en wanneer de k'ant gelijk heeft A.Bgl. De herfstzon zegende gisteren de zee en de boulevard in Brighton, en het was geen wonder dat menig gedele geerde een wandeling tangs het kiezel strand en de Brightonse baren verkoos boven een plichtmatige tegenwoordig heid in de kille conferentiezaal, waar de jaarvergaaering van de Labour- partij haar laatste adem uitblies. De H-bom en meneer Bevan, die zich heeft uitgeroepen tot pleegvader van dit wapen ondanks het dochtertje (zes jarig) van meneer Cousins lag de La- bourvertegenwoordigers blijkbaar zwaar op de maag. Gisteren babbelde men een weinig over koloniale politiek Maar er was geen geestdrift. Misschien waren de vertegenwoor digers ietwat bedrukt, omdat niet slechts de zon en de zee, maar ook de A-griep verantwoordelijk was voor de afwezig heid van zoveel brave socialisten. De heer Morgan Phillips verzekerde de vergadering dat de partij-deskundigen bezig waren met het uitwerken van plannen om een eind te maken aan de voortdurende stijging van de prijzen. De plannen zouden het volgend jaar worden voorgelegd aan de conferentie. En toen zong men het lied „De Rode Vlag", waarover men meerdere ver drietige kolommen zou kunnen schrij ven, en ging naar huis, al of niet dank baar dat de socialistische partij van Groot-Brittannië, de partij van Keir Hardie, waarlijk een idealist en waar lijk een rechtschapen man. in het huwelijk getreden was met het kapi talisme, en de H-bom onder haar scharlaken vleugels had genomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 8