V raas Antwoord Radio en XV VAN EEN TROTSE KOK EN EEN STOUTE PANNEKOEK M Katakomben CELEBES LEVENSDRANK ERIC DE NOORMAN en Namaak-Spoelnik Wij luisteren naar In het land van Snuffelsnoef ONDER ZEIL De lange weg Madame Butterfly Vanavond Zondag mm mm&m 10 ZATERDAG 12 OKTOBER 1957 PAGINA 11 L. A Amateur-boetseerders Adressen Moeilijkheden baart opzien Busje Kostganger v- d'iTr1°sT;am511W3f?-rst' s'4« hS* 2 Vragen voor deze rubriek moeten worden gericht aan de Redactie van ons blad (met in de linker-bovenhoek der enveloppe: „Vragenrubriek"). De beantwoording ge schiedt gratis. De Redactie behoudt zich echter het recht voor, bepaalde vragen niet voor beantwoording in aan merking te doen komen. Over de beslissing dienaangaande kan niet worden gecorrespondeerd. Gaarne vermelding van naam en adres bij de ingezonden vragen. Men houde er nog rekening mee, dat men minstens 14 dagen op antwoord zal moeten wachten en dat het ons niet mogelijk is, in te gaan op verzoeken tot persoonlijke beantwoording der brieven. G. van G. vraagt of er in Haar lem ook tentoonstellingen en wed strijden worden georganiseerd voor amateur-boetseerders. Antwoord: De boetseerkunst wordt in Haarlem als liefhebberij zeker in tweeërlei verband beoefend: door een afdeling van de Vereniging voor Han denarbeid (voorzitter: L. Postma, H. Robbersstraat 24, Haarlem! en door een clubje van „Jong Haarlem Vooruit (secr.-penningmeester: A- Meijer, Jan Haringstraat 7. Haarlem. Wellicht wor den in die verbanden ook kleme ten toonstellingen gehouden. Een lezer vraagt naar het adres van de Aquariumveremging „St- Petrus" te Amsterdam en een an dere lezer wenst een volstrekt an dersoortige adres-inlichting: h« vraagt namelijk waar de huidige minister van Justitie woont. Antwoord: De aquariumvereniging: is gedomicilieerdVan Speijkstraat 130 III Amsterdam (secret.P. G. H M. Peerboom) en de minister van Justitie, Zijne Excellentie prof. dr. I. Samkal- den woont te Wageningen, Nassauweg 14, 'tel. 2126. IV, de B. Wij kunnen uw brief niét beantwoorden, omdat essenti- ele gegevens ontbreken. Wij weten wel, dat uw moeder is overleden, maar niet of en wanneer uw va der is overleden. J. K. Vraag betreffende huwe lijksmoeilijkheden. Antwoord: Inderdaad is de kans groot dat de betrokken echtgenoot zal wor den veroordeeld tot het doen van een uitkering tot levensonderhoud. Laat uw familielid terzake een advocaat raad plegen. 2. Uw tweede vraag, of zij haar aan deel in de nalatenschap van haar over leden vader in ontvangst mag nemen, r^oet bevestigend worden beantwoord. aat zij zich wenden tot de betrokken notaris, die verplicht is aan haar als ®rfgename alle mededelingen te doen, T^ar ZÜ als zodanig recht op heeft, Schap rechthebbende in de nalaten- W. Ik Jas laatst een verslag \;iil een vergadering van de Twee- e Kamer der Sta ten-Generaal, ^Hn stond. „tot nu toe WAS een minderjarige zonder meer hande- ',ngsonbekwaam - Betekent dit, ,;at deze thans niet meer hande lingsonbekwaam is? Zo neen, wil en dan het eerste boek van het n'euwe B W spoedig in werking la- n treden? zoah°^: He toestand is nog steeds, het-e was. Inwerkingtreding van deeh Burgerlijk Wetboek, dat ge- zal k in ontwerp is gereedgekomen, &J?ren kunnen ge- Mevr. W. Z. Mijn schoonmoeder heeft ca. 2,5 jaar 1 x per week bij een familie gewerkt. Haar loon zou men voor haar opsparen opdat zij t.z.t. een ameublement zou kun nen kopen. Nu mijn schoonmoeder niet meer kan werken, vroeg ze om haar geld. Het bleek, dat men het geld nooit had gespaard en dat het bedrag niet beschikbaar was. Wat te doen? Antwoord: Het lijkt ons het beste, dat uw schoonmoeder zich tot een kanton gerechtsdeurwaarder wendt, die haar als haar gemachtigde in een evt. pro ces zou kunnen bijstaan. Daadwerke lijke hulp ter plaatse lijkt ons in dit ge val noodzakelijk. Th, j, s, 1. Als een zoon na zijn huwelijk bij moeder wil blijven in wonen met zijn vrouw, is daarvoor dan toestemming nodigIs ook toe stemming vere'ist voor de hiervoor noodzakelijke veranderingen, i. Voor wie komen de kosten, verbon den aan festiviteiten ter gelegen heid van een verloving, alsmede van een huwelijk? Zijn hiervoor al gemene richtlijnen. S. De eigenaar van een woonhuis bewoont zelf de 1ste etage, terwijl - hij de parterre en 2de etage ver huurd heeft aan een firma. In de tuin van het pand bevindt zich een vruchtboom. Wanneer daarom trent in het contract niets vermeld ïs, voor wie is dan wettelijk de op brengst van die boom? De huurder doet niets aan de tuin, de verhuur der praktisch niets. Antwoord: 1. Aangezien de a.s. vrouw van betrokkene tot het gezin gaat be horen, is er geen enkel bezwaar dat zij het huis medebewoont. Er is hier geen sprake van b.v. eventueel verboden on derverhuur. De door u bedoelde ver plaatsing en toevoeging levert even min bezwaar op, mits gezorgd wordt, dat bij het einde der huur de zaak evt. op verlangen van de verhuurder in de oude toestand wordt hersteld. 2. Deze vraag ligt op het gebied der etiquette. Alhoewel hier ongetwijfeld sprake is van bepaalde gebruiken, aar zelen wfl toch deze hier te behandelen, omdat niemand verplicht kan worden, deze ook te volgen. Wij raden u aan in de openbare leeszaal en bibliotheek enkele boeken ter inzage te vragen, die vragen op dit terrein behandelen. 3. Als niets is overeengekomen over het gebruik van de tuin, dan zou dit be tekenen, dat de tuin niet verhuurd is. Wij kunnen ons echter niet voorstellen, dat u de parterre verhuurd hebt zon der dat door partijen gedacht is aan het gebruik daarvan. Wij zijn op dit punt te weinig geïnformeerd, dan dat wjj een inzicht kunnen hebben in de werkelijke situatie. Het lijkt ons het beste, alsnog met huurder overeen te komen hoe ieders rechten en verplich tingen, ook ten aanzien van het on derhoud in de toekomst zullen zijn. In schakeling van de huuradviescommis sie kan mede in verband met de nade re vaststelling van de huurprijs (inclu sief of exclusief huurder tuin) van nut zijn. A. J. Ik heb een boven- en be nedenhuis. Hoe komt het nu, dat ik voor twee watermeters moet be talen ofschoon er maar één in zit? Op het klachtenbureau zei men: omdat er twee voordeuren zijn. Het zou anders zijn als de bovenburen beneden door konden. Antwoord: Hoe zouden wij het nu be ter kunnen weten dan het waterleiding bedrijf? Als men daar onduidelijk ge weest is, als het antwoord niet bevre digend was of u hebt het niet begre pen, dan gaat u met de resterende moeilijkheden opnieuw naar het kan toor van het waterleidingbedrijf (u spreekt van .„klachtenbureau"). Men Studenten van de universiteit van Hobart, de hoofdstad van het ten zuiden van Australië gelegen eiland Tasman ië, hebben een „namaak- kunstmaan" opgelaten, die bestond uit een speelgoedraket, die verbonden was aan een met waterstofgas ge vulde ballon. Zij deden dit op het zelfde tijdstip, dat de echte „Spoet nik" duidelijk boven de wolkenloze hemel van Tasman ië was waar te nemen. De namaak-kunstmaan dreef statig gn hoog boven Hobart, om tenslotte in een schitterende von kenregen uiteen te spatten. Dagblad- en radio-omroepkantoren werden veelvuldig opgebeld door personen die gegevens over de echte kunstmaan wilde verschaffen doch deze gebaseerd hadden op de waar nemingen van de nabootsing ervan. (Rtr) zal u daar zeker ter wille zijn en rede lijke uitleg verschaffen. Het heeft niet de minste zin om de enige instantie die u volledig kan en wil inlichten te ont lopen. Ij. H. Ik bezit een volksbestel wagentje en wil dit laten verande ren tot een busje door het aanbren gen van ruiten in de zijkanten en het aanbrengen van banken. Moet ik hiervoor toestemming hebben en wat zijn de kosten? Hoe gaat het met het identiteitsbe wijs? Antwoord: Dit wagentje laten ombou wen tot een busje is natuurlijk wel toe gestaan. U moet echter kennis geven aan de Rijksverkeersinspectie. Aldaar kunt u ook de verdere inlichtingen krij gen over de verandering van het ken tekenbewijs. Vermoedelijk bent u in het bezit van een rijbewijs B-E en als dit zo is, is dat bewijs eveneens geldig voor het busje, mits geschikt gemaakt voor niet meer dan 8 personen (be stuurder niet meegerekend). De kosten van dit alles zijn ons niet bekend en het ligt niet op onze weg daarover in lichtingen te geven. Mevr. A. B. Wij hebben een kostganger met huiselijk verkeer. Deze krijgt nu een huis en wil daar voorlopig blijven slapen, doch bij ons eten en wij moeten ook de was voor hem doen. Hoeveel mag dan het kostgeld per week bedra gen? Antwoord: Dat is niet aan ons om te bepalen; pensionprijzen zijn vrij, dus u kunt dat onderling regelen. Onder de titel „De lange weg" is de VARA begonnen met een reeks klank beelden over de gezondheid van de mens. De uitzendingen zijn vrijdags laat in de avond en vormen een hache lijke onderneming. Het is bijzonder moeilijk om bij dit soort zaken het juiste midden te vinden tussen de spectaculaire zijde en de bedoelde voorlichting. Anderzijds is het doel dat men dienen wil uiterst belangrijk. Men wil namelijk vooral meer begrip kwe ken voor het werk van de medici, die al te veel als alleen maar vakmensen beschouwd worden, waardoor de ver- houding patiënt-dokter veel te zakelijk wordt. Medisch adviseur van de serie is de Rotterdamse arts dr. J. H. Lamberts, de serie wordt samengesteld door Bob Uschi en Gabri de Wagt. Tijdens de eerste uitzending, gisteravond, werd de geboorte behandeld. Met toestem ming en medewerking van alle betrok kenen waren daartoe tijdens een beval ling opnamen gemaakt, in een groot Nederlands ziekenhuis. Tijdens deze uitzending hoorde men vrijwel alleen de aanstaande moeder, de behandelende ge neesheer en de verpleegster. Het com mentaar lichtte de zaken nader toe en behandelde de menselijke zijde op so bere wijze. Men kan zeggen dat in dit klank beeld de zo nodige beperking zeker werd betracht. Het geheel bevatte veel goede voorlichting en was indruk wekkend en ontroerend. Uiterste voor zichtigheid blijft echter geboden. J. v. S. Zondag zendt de NTS een opvoering uit die voor de Duitse TV gegeven wordt van de opera Madame Butterfly .van Puccini Onder de medewerkers zijn o.m. enige Japanse solisten. De mu zikale leiding heeft Herbert Sandberg de regie is van Karl Joksch. (Zondag 20.15 uur). In de serie populaire klassieken speelt vanavond voor de KRO Nelly Wagenaar het Pianoconcert van Grieg (402 m.-19.15 uur). Een populair concert wordt gegeven door het BBC-concertorkest voor het Light Progr. o.l.v. Vilem Tausky, waarbfl Peter Katin, piano, de Rhapso dy in Blue van Gershwin zal spelen (1500 m.-21 uur). De Home Service geeft een uitvoerige reportage van het congres van de conservatieve partij. (434 m.-23.15 uur). Voor de KRO speelt zondagmiddag het Omroepkamerorkest o.l.v. Roelof Krol. Jos Verkoeyen speelt het concert stuk voor viool en orkest van Henriëtte Bosmans. (402 m.-14 uur). Het Omroepsymfonieorkest speelt voor het Vlaamse Brussel o.l.v. Daniël Sternefeld. Arthur de Vries speelt het Pianoconcert van Katchatourian (324 m.-20 uur). Het zondagmiddagconcert van de Home Service wordt gegeven door het BBC symfonieorkest o.l.v. Rudolf Schwarz. Gespeeld wordt de Symfonie van Bizet en de Suite De Vuurvogel van Strawinsky. De sopraan Sylvia Fisher zingt de vijf Wesendonck-liede- ren van Wagner. (434 m.-15.30 uur). ZONDAG HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.45 Gram KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis 11.30 Gram. 11.40 Fluit, viool en clave- cimbel. 12.20 Apologie. 12.40 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kat'n. nws. 13.10 Hoorsp. 13.30 Lichte muz. 14.00 Kamerork. en sol. (In de pauze: 14.35- 15.05 Brabants halfuur). 15.30 Cantate. 16.15 Vespers. IKOR:: 17.00 Jeugddienst. 18.00 Het geladen schip. NCRV19.00 Ker kelijk nws. 19.25 Caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Blijspel met muz. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Cabaret. 21.20 Caus. 21.30 Hoorsp. 22.10 Lichte muz. 22.35 Caus. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 Radio Filh. ork. 23.50-24.00 Gram. HILVERSUM II, 298 m. VARA: 8.00 Nws. 8.18 Gevar. progr. 9.45 Caus. VPRO: 10.00 V. d. kind. IKOR: 11.30 Vragenbe- antw. AVRO: 12.00 Mil. ork. 12.30 Sport- spiegel. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nws. en SOS-ber. 13.07 Caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. v. d. strijd krachten. 14.45 Klankb. 15.00 Strijkkwart. 15.45 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Caus. 17.15 Caus. VARA: 17.50 Nws. en sportuitsl. 18.05 Sportjourn. 18.30 Hoorsp. met muz. 19.00 Vrije VARA-tn- bune. 19.30 Strijksextet. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.35 Hoorsp. 21.10 strijkork. 21.35 Cabaret. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nws. 23.15 Weekoverz. verg. V. d. Ver. Naties. 23.20-24.00 Met de Franse slag. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 20.15-21.50 Relais v. d. Duitse TV- Madame Butterfly, opera. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 13.00 Verz. progr. 14.15 Gevar. muz. 14.45 Gevar. progr. 15.45 Filmprogr. 16.30 Ork. conc. 18.00 Gram. 19.00 Gevar. muz, 19.30 Gevar. progr. 20.00 Revue ork. en solist. 21.15 Gram. 22.45 Pianospel. 23.00 samenzang. 23.40 Lichte muz. 24.00 Gram. BBC Light progr., 1500 en 247 m: 14.40 Operamuz. 15.30 Symf. ?t in6?,5011316, 16 27 S.vmf. ork. en soliste, io? caus- 19.45 Lichte muz. 22.45 alstaff. opera. u,ÜDR/WDR> 309 ra: 1200 Symf. ork., Koor en sol. 13.10 Amus. muz. 15.00 Gevar, muz:. 18.15 Symf. ork. 18.50 Alt, bas-ba llon en piano. 20.00 Operetteconc. 22.15 ansmuz. 23.15 Amus. muz. 0.05 Symf. k. en solist. 1.15-5.30 Gevar. muz. FRANKRIJK, Nationaal progr., 347 m: 12.00 Ork. conc. 15.30 L'Amour Mouille, opera. 17.15 Gram. 17.45 Orkestconc. 19.30 Gram. 20.00 Kamermuz. 22.00 Lichte muz. 23.30 Gram. BRUSSEL, 324 m: 12.15 Amus. ork. 12.34 Amus. ork. 13.15 V. d. sold. 14.00 Opera- en Belcantoconc. 15.30 Gram. 16.45 Gram. 17.30 Gram. 17.52 Kamermuz. 19.00 Gram. 20.00 Symf. ork. en solist. 21.30 Gram. 22.11 Gram. 484 m: 12.15 Gram. 13.10 Verz. progr. 14.30 Ork. conc. 17.05 Gram. 20.00 La Dame blanche, opera. 21.30 Muzikale raadsels. 22.10 Lichte muz. 23.00 Jazzmuz. DUITSE TELEVISIEPROGR. 12.00-12.35 Int. borreluurtje. 17.00-18.20 Speelfilm. 19.30 Weekjourn. 20.00 Reisbe schrijving. 20.15 Madame Butterfly, ope ra. 21.50 Het woord voor de zondag. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. Jean Rigault chez mol... a. Chansons. 19.00 Kath. uitz. 19.30 ;Ptemière '5S- 19.45 Film. 20.00 Act. Wereldnws!' Pr°gr' 22 10 7e Art Daarna: VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. .Yu„d'A kleuters. 14.50 Film v. d. rn ^iSoeen wereld zo groot IQ in T>wfrf, i0 AC Rcbus- 19.00 Feuilleton, l d TW?Ö Boemerang. 20.15 Relais v' „m p-JV: Madame Butterfly, ope- sportact en gitaar- 223(1 Nws. en MAANDAG HILVERSUM I, 402 m. NCRV 7 00 Nws. en SOS-ber. 7.50 Caus. BW Nws en weerber. 8.25 Gram. 9.00 V. d. zieken 9 30 roos. 11.15 Gram. 11.35 Gevar. progr 12 25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- én tuinb.meded. 12.33 Musctteork. 12.53 Caus 13.00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 13.45 Meis jeskoor. 14.35 Gram. 14.45 V. d. vrouw 15.15 Instr. Trio. 15.40 Gram. 16.30 Ka mermuz. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz. 18.30 Sport. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Schoolzang. 19.35 Caus. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte muz. 20.45 Hoor spel. 21.30 Kamermuz. 22.05 Filh. ork., vocaal ens., koor en sol. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.55-24.00 Dagsluiting. HILVERSUM II, 298 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nws 8.15 Nieuwe gram. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 10.00 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 V. h. platteland. 12.43 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz. 13 55 Beursber. 14.00 V. d. vrouw. 15.15 Van de hak op de tak, wenken v. d. tuin 15.30 Gram. 17.25 Sportmozaïk. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws. 18.15 Metropole-ork. 18 50 Openbaar kunstbezit. 19.30 Muzi kale caus. 19.45 Regeringsuitz. 20.00 Nws. 20.05 De Radioscoop. 23.00 Nws. 23.15 Beursber. te New York. 23.16 Act. of gram. 23.30-24.00 Frontloge. TELEVISIEPROGRAMMA'S VARA: 20.30 Mensen, dingen, nu 21.00-22.00 TV-biografie v. e. Nederlan der. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 13.00 Schots ork. en solist. 14.10 Gram. 16.00 Lichte muz. 17.15 Ork. conc. 20.45 Symf. ork. 21.30 Gevar. progr. ENGELAND, BBC Light progr., 1500 en 247 m: 13.00 Gram. 14.00 Lichte muz. 16.00 Lichte muz. 16.45 Lichte muz. 17.45 Gevar. muz. 19.00 Lichte muz. 22.00 Ge var. progr. 22.30 Lichte muz. 23.40 Gevar, muz. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Amus. muz. 13.15 Omr. ork. en sol. 14.15 Amus. muz. 16.00 Omr. ork. en sol. 17.45 Gevar. progr. 19.15 Lichte muz. 19.30 Filmprogr. 20.00 Symf. conc. 22.10 Jazzmuz. 0.10 Klassieke muz. 1.15-4.30 Gevar. muz. FRANKRIJK, Nationaal progr., 347 m: 12.00 Ork. conc. 15.00 Gram. 16.50 Con cert. 17.50 Gram. 20.00 Symf. ork. 22.20 Gram. BRUSSEL, 324 m: 12.00 Gram. 12.42 Gram. 13.15 Gram. 15.45 Vlaamse liederen. 16.00 Koersen. 17.10 Gram. 18.15 Gram. 19.40 Gram. 20.00 Kamerork. en solist. 21.30 Amus. ork. 22.11 Omr. koor. 484 m: 12.00 Gram. 13.10 Gram. 14.15 Kamermuz. 15.05, 15.15, 15.30 en 16.05 Gram. 17.10 Gram. 17.50 Gram. 20.30 Operamuz. 22.10 Kamermuz. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 V. d. jeugd. 18.00-18.10 OpsD. dienst. 20.00 Journ. 02.15 Weerber. 20.20 Documentaire film. 21.00 Film. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 9n1.9„00. Sportber. 19.30 Automobielkron. Act. 20.40 Gevar. progr. 22.00 Gevar. muz. 22.30 Wereldnws. 11. Op het bevel van de oude Viking haast een der boodschappers zich naar de stallen, zelf stevent hij met zijn metgezel en hun bewusteloze gijzelaar recht op de poort af. Zodra de wacht hen ziet komen, beginnen ze de krakende houten deuren te sluiten. „Dat gaat mis, dat gaat nooit," mompelt de een en dan „mij lukt alles," grijnst de oude, terwijl hij Ottar op de grond laat zakken en zijn zwaard trekt. „Open de poortlummels, of ik sla dit gedrocht de kop af," snauwt hij. „Vlug". Hevig verschrikt haasten de wachters zich dit bevel uit te voeren. Snel worden de paarden nu buiten gebracht en nadat de oude krijger dreigend bevolen heeft de poort weer te sluiten om het hun daft vervolgens niet te makkelijk te maken springt hij tn het zadel, hijst d» Yarl met een ruk voor zich en het drietal gaat in vliegende galop er van door. Het duurt echter niet lang of de hele bende zit hun op de hielen. Ottar begint weer bij te komen en op een geschikte plaats laat de Viking daarom halt hou den. „Blijf waar je bent, als je je meester ooit levend terug wilt zien," scheeuwt hij. „Een van jullie mag naar voren komen om te onderhandelen." v.v.v.v; v.vvww. idden in de stad stond een klein, houten huisje. Dat was geen ge woon huisje. Het was een pan nekoeken-huisje en dat betekent, dat je daar voor een klein beetje geld een heerlijke pannekoek kon eten. Binnen, in de kamertjes, stonden de tafels de hele dag gedekt met keurige, witte servetten. En in de keuken stond de kok en roerde door het beslag. De mensen van de stad gingen graag het pannekoeken-huisje binnen, want ze wisten wel dat je daar heerlijk smul len kon. De pannekoeken waren goud geel en geurig. Er zaten knapperende korstjes aan. En tussen de suiker, die erop werd gestrooid, kreeg je altijd een lekker klontje boter. Sommige mensen zeiden wel eens, dat je nergens op de wereld zulke lekkere pannekoeken krijgen kon, als in het pannekoeken- Maar de trotse kok zei nog méér: Eigenlijk ben ik een veel te goede kok om hier in deze stad maar dag-in, dag- uit pannekoeken te bakken. Eigenlijk ben ik veel te knap voor al die gewone mensen hier. Want wie komen er in mijn pannekoeken-huis? Kruideniers, slagers en schoenmakers. Huismoeders, schoolmeesters en politie-agenten. En kindertjes, die gewoon Jantje en Ma- rietje en Pieternelleke heten. En voor die mensen bak ik nou mijn buitenge wone pannekoeken. Het is me wat moois! Eigenlijk moest ik alleen maar voor koningen en koninginnen en voor prinsessen pannekoeken bakken. En voor prinsen met pluimen op hun muts. Dan trokken de mensen van de stad wel een bedenkelijk gezicht, maar ze dachten: och laat hem maar praten. Het klinkt wel erg trots en onaardig, holde, zwaaiend met de koekepan, ach ter de stoute pannekoek aan. Maar die zeilde vrolijk verder. Hij sloeg juist de hoek om van het kerkplein en hij dacht: zo zie je nog eens wat van de wereld! O, o, wat heb ik een pret! De mensen wilden natuurlijk alle maal weten hoe het af zou lopen- en ze holden mee, achter de kok en achter de pannekoek. Het was een grappig gezicht. Huismoeders met hun stofdoek en kinderen met hun speelgoed. De schilder met zijn verfkwast en de schoenmaker met zijn hamertje. En alle mensen uit het pannekoeken-huis nog met hun mes en hun vork in de hand. En de pannekoek vloog en vloog. Hij vloog de hele stad haast rond. Ik vlieg misschien de hele wereld wel door, dacht de stoute pannekoek. Want daar is van alles te beleven, merk ik wel. Maar juist kwamen er twee grote vogels aangevlogen. Die keken naar de pannekoek en ze tjielpten: dat ziet er heerlijk uit. Zullen we hem samen delen, tjiep, tjiep-tjiep? Nee, dacht de pannekoek, dat is de bedoeling niet. Dan keer ik maar vlug om, want als ik tóch opgegeten moet worden, dan maar liever door de men sen in het pannekoeken-huis. De vogels tjielpten nog harder dan eerst, maar de kok zwaaide met de koekepan en de pannekoek buitelde er keurig in, vóórdat de vogels hem beet konden pakken. Hé-hé, zei de kok. Was me dat lopen! Toen droogde hij zijn voorhoofd af en keek naar de mensen. Hè-hè, zeiden alle mensen, was me dat lopen en la chen! Nou zie je eens dat het toch wel eens mis kan gaan, hè kok? Ja, zei de kok. Ik schaam we ver schrikkelijk. Niet omdat de pannekoek door het raam is gevlogen, maar omdat ik altijd zo heb opgeschept. Ik zal nooit meer zo trots zijn en als jullie me be loven, dat je me niet uit zult lachen, bak ik vandaag voor alle mensen van de stad gratis en voor niks een lekkere pannekoek. Hoera, riepen alle mensen en ze be loofden meteen: dan praten we nergens meer over hoor! En zo werd er die dag gesmuld in het pannekoeken-huis! LEA SMULDERS huis. Of dat nou wel helemaal waar maar in ieder geval smaken de panne- 1 a Ir rtnlr J9V1 AT* V\ir\4 W, r V, rl ama Tn1 was, weet ik ook niet. Maar ze waren in ieder geval toch wel heel erg fijn! De kok van het pannekoeken-huis was een trots mannetje. Hij zei altijd: zoals ik pannekoeken bak, bakt nie mand me ze na. Dan liet hij de boter in de pan sissen, schepte het beslag er bij en hield de koekepan boven het vuur tot de ene kant een mooi goud geel kleurtje had. Dan gooide hij de koek de hoogte in, liet hem driemaal rond buitelen en ving hem keurig \n het midden van de koeke-pan weer op. Ziezo, zei de kok. Probeer maar eens of je dat ook zo kunt. Dat lukt je niet. Dat lukt geen mens. Dat kan ik alleen maar. Jaja, knikten de mensen dan en ze dachten: wat ben jij een trots ventje! Maar ze zeiden het niet. Ze dachten: als de pannekoeken maar lekker sma ken. Dat is het voornaamste. koeken er niet minder om. En ze gin gen zitten aan de keurig gedekte tafel tjes en ze bestelden er één of twee. Of soms ook wei eens drie. Maar op een dag, toen de kok weer zo trots stond te bluffen, siste er juist een stoute pannekoek in de pan. Die pannekoek wilde wel eens een grapje uithalen, voor hij in de maag van de mensen verdween. Hij dacht: ik zal die trotse kok eens hebben! En toen hij van je één-twee-hupla omhoog werd gegooid, zeilde hij met een vaartje door het open raam naar buiten. Wat zette die trotse kok een ogen op! Zijn mond zakte open en hij zei alleen maar: èèèh? Maar de mensen, die het gezien had den, proestten van het lachen. Ze rie pen: Daar gaat nou je pannekoekl Kijk, daar vliegt hij de straat door. Toen rende de trotse kok de straat op en In het land van Snuffelsnoef ligt de hoofdstad Waffeliewoef, met zijn grote Bonkenkade en zijn Kluivenpromenade, waar St. Bernardshonden leven, o, zo groot, om van te beven! In het centrum van de stad, woont de buldog Blabberzat. En de mooie Hazewinden Kun je in de Snelstraat vinden. Herdershonden, groot en klein, leven op het Worstenplein. En de Pekinezenkliek woont natuurlijk, duur en sjiek, m de Bieflaan, eerste klas: Want zij zijn van zuiver ras! En wie zanikt over duurte, gaat maar naar de achterbuurten. Ja, de stadswijk Hollend is geregeld overvol. Alle honden zijn daar tierig, want hun leven is plezierig 'muilen doen ze heel de dag! En je hoort hun blafjeslach op de grote Bonkenkade, en de Kluivenpromenade, bij hun bonken en hun worsten en hun hondebrood met korsten. Hier is 't goed en fijn te leven. Hier wordt niet om stand gegeven. 'tls een snuffen en gesnoef in die hoofdstad Waffeliewoef. VERA WITTE. Het oude Rome kende geen erkende begraafplaatsen, zoals wij die nu kennen. Ieder kon zijn doden ter aarde bestellen waar hij dit maar wenste, als het maar geschiedde buiten de stadsmuren. Dit vereiste weinig ruimte, want de Romei nen lieten hun doden verbran den. De Christenen hadden een afschuw van lijkverbranding. De aanzienlijke families die tot het christendom waren overgegaan lieten de doden in stenen kisten bijzetten in on deraardse familiegrafkelders. Om de armere geloofsgenoten te helpen, werden gangen ge graven vanuit de kelders, waar de doden in nissen werden bij gezet. Van de eerste tot de vijf de eeuw na Christus groeiden de katakomben zodoende tot een hele verzameling onder aardse gangen. Op de duur kwamen de be graafplaatsen in beheer bij de namelijk te Valkenburg (Limb.) diaken in de kerk. De graven der martelaren werden bijzon der vereerd. De kerken en ba silieken, welke aan de marte laren en martelaressen wer den toegewijd, werden dikwijls boven het graf of bij de in gang van de katakombe, welke naar het graf van de naamhei lige leidde, geplaatst. De in vallen der Gothen en de plun dertochten der Longobarden waren er oorzaak van, dat de relieken der heiligen naar de kerken binnen de muren van Rome werden overgebracht in de achtste eeuw. De katakom ben geraakten in vergetelheid. Eerst in de vijftiende eeuw kwam er weer belangstelling voor de geschiedenis van de christelijke oudheid en kregen In Nederland kan men een na bootsing bewonderen van de oude Romeinse katakomben, Op onze afbeelding zie je hoe een onderaardse plafondschil dering met een kaarsje wordt belicht. ook de geleerden weer belang stelling voor de onderaardse graven. De katakomben hebben grote waarde, omdat we daar uit een belangrijk deel van on ze kennis hebben verkregen omtrent het leven der eerste christenen. je het woord slapen zegt, maar niemand weet eigenlijk te zeg gen wat slapen is. Of weet een van jullie er een juist antwoord op? Tot de gewone kentekenen van de slaap behoort het ver schijnsel van een algehele ont spanning van de spieren en hieraan heeft de slaap waar schijnlijk zijn naam te danken, want er schijnt verband te zijn tussen slaap en slap. Men noemt niet altijd het slapen: slapen, maar zo je weet, gebruikt men daarvoor allerlei benamingen, zoals: hij ligt op één oor. Voor een zeevarend volk, als de Nederlanders, is een beken de zegswijze: „hij is onder zeil". Dat stelt ons de slapen de voor als één die wegvaart verder en verder en die dan ook het een na het ander uit het oog verliest. Ook zegt men wel van iemand die slaapt: hij is weg. Het eiland Celebes is vijf en een half maal zo groot als Ne derland. Er wonen echter slechts ongeveer drie miljoen mensen. In het noorden waren de bewoners vroeger heidenen, berucht door koppensnellen. Nu zijn ze Christenen. Celebes is groter dan Java. Het heeft enige schiereilanden, gescheiden door golven. De Minahassa van Menado is het dichtst bevolkt. In dit gebied ligt de vulkaan Klabat. De bewoners van Celebes le ven van landbouw en het ver- VIII (Slot) „Natuurlijk mag je dat! Al was het een heel vat. Ik heb dorst gekregen van al die druk te en opwinding." Nieodemus vermoedde hele maal geen kwaad. In één teug dronk hij de hem aangeboden beker leeg. „Gelukkig", zuchtte professor Zonderling. „Hij drinkt. Hij drinkt van de drank, die de kracht van mijn levensdrank onschadelijk maakt". Werkelijk! Het was net, of de nieuwe koning inéénschrom- pelde; in een ogenblik ver dween de kracht, waarmede hij al dit rumoer veroorzaakt had. En daar stond weer de slome tamme knecht Nieodemus. En even sloom klonk ook weer zijn: stem: „Had u geroepen dokter?" „Ja, Nieodemus. Je moet met me mee. Je hebt mijn schoe nen nog niet gepoetst." „Goed dokter... Jammer, dat ik mijn poetsgerei niet bij me heb, anders had ik het hier kunnen doen!" „Geeft niet Nieodemus. Kom maar met me mee". Heel gedwee volgde de knecht zijn meester. Een auto bracht hen gauw naar huis. Professor Zonderling heeft zijn levensdrank wijselijk maar verborgen gehouden. Aan deze ene proefneming had hij wel genoeg. Wat er verder allemaal ge beurd is met de opgesloten mi nister en met de winkeliers, die alles aan de burgers voor niets verkocht hadden, ja.... daarover zwijgt deze wonderlijke geschie denis. De slaap is een verschijnsel dat alle mensen kennen, en zamelen van bosprodukten. Dé toch niemand kent! Iedereen landbouw wordt vooral beoe- weet wat je bedoelt, wanneer fend in de Minahassa bij Me nado bij Makassar, waar men rijst, maïs en kokospalmen verbouwt. De sagopalm groeit op heel Celebes, de sago is volksvoedsel. De bewoners van Celebes zijn ook bekende zee vaarders. Met hun prauwen bezoeken ze de meest verwij derde eilanden in het oosten en ruilen er de meegenomen Europese waren voor parels, oliën, schildpad, paradijsvo gels, veren enz. Al die waren brengen ze naar de stad Makassar, waar ze ge sorteerd en verscheept worden. Uitbarsting op van een Celebes. vulkaan

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 11