geschut Hoffa niet buiten gevecht gesteld door zwaar van de Senaat Wordt vrachtrijders-organisatie door de AF.L-C.L 0. uitgestoten H te 'Radio en TV Bureau met vlekken?... Prachtbijts Ceta-Bever! Lichte muziek op zwarte schijven D Van horen en zien gesproken V' Dreigende crisis in Amerikaanse vakbeweging fcf Pepote, kind van de straat Open of gesloten ziekenhuizen Swing-stijl I L I Kath. vereniging van Be j aardentehuizen Studio III Vanavond Zondag Klassieke jazz Operette en zang Amusementsmuziek ZATERDAG 19 OKTOBER 1957 PAGINA 11 KLAVER VIER Uitzending elke zaterdagavond 9.45, Hilversum II (298 m.) X Rapport ingediend over specialisten Hans Joachim Kulenkampff kulenkampff Europa's zorgenkind Verdi's „Attila" Kapitein Nemo Prix Italia voor TV Willem Andriessen I (Van onze New Yorkse correspondente) |Ma (Van onze New Yorkse correspondente) et Amerikaanse vakverenigingsleven nadert een tijd van crises. Een van de redenen hiervoor is, dat zojuist op de conventie van de I.B.T. (International Brotherhood of Teamsters), de grote vrachtrijdersorganisatie, de 44-jarige corrupte James Hoffa als opvolger van de even corrupte president der vakvereniging: Dave Beck, is geko zen. En dit ondanks het zwaar geschut, dat de Senaatscom missie (die corrupte toestanden in het vakverenigingsleven onderzoekt) op Hoffa had gericht in de vorm van 33 be schuldigingen. Deze beschuldigingen variëren van Hoffa's samenwerking met misdadigers tot het onverantwoord manipuleren met gelden van de vakvereniging. Hoffa's verkiezing bewijst wel zijn enorme macht en invloed in de I.B.T., vooral daar de A.F.L.C-i.O. (American Federation of Labour-Congress of Industrial Organizations) de I.B.T. gewaarschuwd had voor Hoffa. De moederorgani satie dreigde, dat wanneer Hoffa tot president zou worden gekozen, de I.B T. uit de A.F.L.C.l.O. gezet zou worden. Maar dat is makkelijker gedreigd dan gedaan, want de I.B.T. is de machtigste vakvereniging in de A.F.L.C.l.O. Op het ogenblik zijn bij de A F.L.C.l.O. 140 vakver enigingen aangesloten met een totaal lidmaatschap van 15 miljoen leden. Elk van de aangesloten verenigingen blijft autonoom en de A.F.L.C.l.O. kan nooit corrupte leiders van deze of gene vereniging uit die bepaalde vakvereniging zetten. De macht daartoe heeft alleen de betrokken vereni ging. Wel kan de Commissie voor Ethische Praktijken van de A.FL.C.l.O. alle klachten over corruptie onderzoeken en de organisatie, welke die klachten betreffen, bevelen een einde te maken aan ongezonde toestanden. Wanneer hieraan geen gevolg wordt gegeven, kan de hele vakvereniging uit de A.F.L.C.l.O. worden gezet. y-v.w:; James Hoffa, die onlangs door de Amerikaanse bond van vrachtrijders tót voorzitter werd gekozen. De beëdiging van Hoffa is overigens uitgesteld door het ingrijpen van een rechter in Washington, die zekerheid wilde hebben dat de voorzittersverkiezing rechtmatig was geschied. In het geval van de IBT echter ligt de moeilijkheid voor de moederorgani satie in het enorm ledenaantal van die vereniging, die een tiende van het tota le ledenaantal uitmaakt. En toen de AFL-CIO aan de IBT beval binnen 30 dagen corrupte elementen uit de or&a- nisatie te verwijderen, was dit bevel vooral gegeven om Hoffa zelf uit de IBT te doen verdwijnen. Ironisch ge- noeg is Hoffa desondanks tot President verkozen, maar heeft daarop direct met uitzondering van zichzeli al lerlei misdadige leiders in de lts l de rug toegekeerd. Hij zal nu 24 oktober a s naar New York komen om daar het bestuur van de AFL-CIO uitstel van executie te vragen en verzoeken hem een jaar tijd te geven om de corrupte invloed uit de IBT te verwijderen. De AFL-CIO zal met tweederde stemmen- meerderheid hierover moeten beslis sen. Ulo beslissing is zo moeilijk omdat rnw^Tii. I1T ™et Hoffa aan het roer in de moederorganisatie blijft, het Congres vast en zeker wetten zal gaan aannemen, die de macht van de totale georganiseerde arbeid in Amerika aan zienlijk zullen kunnen verminderen. Dit is een hoge prijs voor arbeidsvrede met Hoffa en de IBT. Geeft men Hoffa an derzijds geen kans, dan zal de AFL-CIO die half december zijn tweede verjaar dag van de fusie viert, geconfronteerd worden met de vorming van een mach tige nieuwe vakverenigingsorganisatie, daar de uitgewezen IBT dan ting bij de corrupte ALA (American Longshoremen Association) zal moeken alsook met John L. Lewis mgnwer- kersorganisatie en tal van kleine va verenigingen. De kracht van de geor ganiseerde arbeid wordt dan verdeeld en de corruptie zal in de nieuwe,met de AFL-CIO concurrerende organisatie niet afnemen. Daarbij komt, dat de IBl een sleutelpositie inneemt in de aï<>ei" dersorganisatie. De anderhalve miljoen vrachtrijders kunnen met staking het totale transportbedrijf van kust tot kust verlammen en andere vakorganisaties met het bedrijfsleven aanzienlijke scha de toebrengen. Wanneer de AFL-CIO de IBT uitwijst, de vraag ook hoeveel andere aan gesloten verenigingen méé uit zullen treden, deels uit sympathie, deels om dat het onvoordelig zou zijn zulks niet te doen. Op dit punt beginnen dan de onderlinge spanningen en gevechten, die het vakverenigingsleven in Ameri ka geen goed kunnen doen. Hoffa is op het ogenblik bezig om vóór 24 oktober nog een zo hoog mo gelijk cijfer voor goed gedrag te halen. Hij heeft geweigerd de aftredende Dave Beck (die nog maar een halfjaar gele den zo vast in het zadel scheen te zit ten) de eer van een emeritus-president te geven, waardoor Beek ook nog een aardig extra inkomen ontnomen is, ter wijl hij tevens alle invloed op de vak vereniging verliest. Verder heeft Hoffa radicaal tegen Beck's advies gestemd om een oorlogskas" te vormen van 10.000.000 dollar, welke door de IBT ge bruikt zou kunnen worden in zijn strijd met de AFL-CIO als het daartoe zou komen. Hoffa zei: „Wij willen in de AFL-CIO blijven en wij zijn niet om een vechtpartij verlegen. Als ze ons er uit willen gooien, zullen we al onze krachten en bronnen moeten gebrui ken. Maar wij zullen niet beginnen met vuren." Indien de AFL-CIO aan de IBT een jaar zou toestaan om schoon schip te werteliik vaat T1- dat'i&ffa werkelijk gaat beginnen met gevaarlii- HH zelf"zaf te^ruimen. HO zelf zal, nu hp zpn nieuwe mach- waarschiin1iikel^ifal Stevlg vast heeft' waarschijnlijk ook meer de wee van I hibnnri 506" gaan volKcn Vooral na hnren wu n°"5angename Senaatsver- horen. Hp zou dan ook de traditionele weg .van zoveel arbeidsleiders volgen, die zich met de vuist hebben omhoogge werkt en daarna eerbaar worden en het goede pad bewandelen. Dat Hoffa, ondanks alle ongunstige publiciteit over zijn contacten met de onderwereld, erin geslaagd is zich te laten verkiezen tot Beck's opvolger, komt omdat de vakverenigingsleden niet gauw onder de indruk komen van de besehuldigingen var een Senaats commissie. Sedert de dertiger jaren, waarin arbeiders moesten vechten om vakverenigingen te mogen vormen, wordt het Congres nog steeds als min of meer anti georganiseerde arbeid be schouwd. Bovendien maakt het op de vrachtrijders meer indruk of ze een voorzitter krijgen, die hun beter loon en gunstige arbeidsvoorwaarden kan bezorgen dan of ze een eerlijk man tot voorzitter krijgen. Het was heel typisch, dat Hoffa op de laatste conventie in Miami, waar hij tot president werd gekozen, man nen als clowns in haveloze, verscheur de kleding liet rondlopen met grote borden waarop werd gedreigd, dat dit het lot van de vrachtrijders zou worden als Hoffa niet werd gekozen; en dat hij aan de andere kant van de zaal andere mannen met hoge hoe den en in zijden avondcostumes liet paraderen; hetgeen klaarblijkelijk de vervulling van alle wensen der vrachtrijders moest representeren welke natuurlijk alleen was te ver krijgen met Hoffa's verkiezing. Van de beslissing die de AFL-CIO nu spoedig t.a.v. de IBT moet gaan ne men, zal het intussen afhangen of on rust'en onlusten in de vakverenigings wereld gaan heersen of.... een be trekkelijke vrede. In een op 11 september j.l. te Utrecht gehouden vergadering van vertegen woordigers van bejaardentehuizen is opgericht de kath. vereniging van Be jaardentehuizen. Zij stelt zich ten doel de belangen van de bejaardentehuizen alsook de algemene belangen van de in die tehuizen verblijvende bejaarden te dienen. Het in de oprichtingsvergadering ge formeerde bestuur heeft uit zijn midden tot voorzitter benoemd de heer J. P. Postma te Bolsward. tot vice-voorzit- ter de heer J. A. Duynstee te Den Haag, tot secretaris de heer A. J. Nijsten te Amsterdam en tot penning meester de heer J. F. A. Renirie te Nij megen. De eerste taak van het bestuur be staat in het aanvragen van de bisschop pelijke en koninklijke goedkeuring op de in de oprichtingsvergadering vastge stelde statuten, alsmede in de oprich ting van een Bureau. Inmiddels heb ben zich al 200 van de ruim 400 bejaar dentehuizen in Nederland bij de Ver eniging aangesloten. Het secretariaat van de Vereniging is gevestigd: Kei zersgracht 384 te Amsterdam. Advertentie Radio-actie in samenwerking met en ten bate van: Stichting Prins Bernhardfonds, Stichting Het Nederl. Blindenwezen, Ne- derl. Vereen. Sociale Zorg voor Minder- Validen „AVO" en Stichting Nederl. Org. voor Intern. Bijstand Goedkeuring is ver leend bij besluit van de Minister van Jus titie d.d. 27 augustus 1957 no. 10261257. Alle cijfers opgeteld Inzenden aan: Klaver Vier, Hilversum De K.R.O. gaf gisteren een zeer aantrekkelijk radio-programma, wat wel iets zeer bijzonders is op vrijdag avond. Het was in hoofdzaak aan de lichte kant, doch van zeer goed gehal te, met Jules de Corte en een aardig programma van het voortreffelijke Cas cadeorkest. Alleen, men zal helaas niet iedere week beschikken over een zo goed luisterspel als nu. Tom Bouws bewerk te de film Pepote, een kind van de straat" zeer knap en met veel aan dacht voor de radio. Men kan zeggen dat de essentie van dit prachtige, aan doenlijke verhaal, nu nog beter tot zijn recht kwam dan op het witte doek. Tom Bouws' werk kreeg een idale regisseur in Willem Tollenaar, die lei ding gaf aan dit waarachtig niet zo eenvoudige spel, waarin eigenlijk al leen betere sentimenten een kans kre gen. Het werd een vrtolking die de luisteraars lang zal heugen, zo goed, zo warm, zo menselijk. Wij willen er verder niets meer over zeggen. Alleen: de kleine, beste jongen werd prachtig gespeeld door Guus Verstraete jr. J. v. S. De verbouwingen aan het christelijk verenigingsgebouw Eltetho in Bussum zijn bijna voltooid. Het verenigingsge bouw trekt zich terug in een nieuwe vleugel, de televisie zal komen in het verbouwde, oude gebouw. Het christe lijk verenigingsgebouw zal Eltetho blij ven heten, want de N.T.S. zal het ge bouw kortweg Studio III gaan noemen. Als het eens een keer in gebruik ge nomen kan worden, natuurlijk. Het Brabants Orkest speelt vanavond voor de K.R.O. o.l.v. Hein Jordans. Jan Smeterlin speelt het Pianoconcert r\ 2 van Chopin (402 m 19.15 u). Voor de Norddeutsche Rundfunk speelt het Hamburgs orkest o.l.v. Ar thur Grtiber, waarbij Bronislav Gim- pel het lang vergeten Vioolconcert in a kl. t. van Carl Goldmark zal spelen (309 m 22.10 u). Het Derde Programma brengt een concert van het B.B.C. Symfonieorkest o.l.v. Rudolf Schwarz met werk van Britten en Sibelius. Het orkest speelt ook nog de Suite Petroushka van Strawinsky (464 m 21 u). Het Omroep Kamerorkest speelt zon dagmiddag voor de K.R.O. o.l.v. Carlo Damevino, waarbij Corry Bijster de Cantate Andromaque van Cambini zal zingen (402 m 14 u). Het zondagmiddagconcert van de B.B.C. wordt uitgevoerd voor de Homeservice door het B.B.C.-Symfo- nie-orkest o.l.v. Rudolf Schwarz, waar bij uitgevoerd worden de Symfonie nr. Advertentie 100, de zgn. militaire, van Haydn en de Suite Le Tombeau de Couperin van Ravel, Gina Bachauer speelt het Der de, dus een zeer weinig gespeeld, Piano concert van Rachmaninov (434 m 15.30 u). ,,La Vida Breve" van Manuel de Falla wordt volledig uitgevoerd voor het Derde Programma in het Spaans door ensembles van Radio Barcelona. Het geheel o.l.v. Ernesto Halffter (464 m vanaf 18 uur). Commissies en sub-commissies zijn er in Nederland altijd te weinig en dus heeft de minister van sociale zaken en volksgezondheid een commissie inge steld om een studie te maken van zie kenhuisvraagstukken, d.w.z. van „open en gesloten ziekenhuizen." Deze com missie „open en gesloten ziekenhuizen" heeft de voor- en nadelen van de ver schillende vormen onderzocht, zich daarbij baserend op het belang van de patiënt. Dit belang heeft zij in de ruim ste zin opgevat. Een belangrijke factor is daarbjj de vrijheid van dokterskeus. Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met andere factoren, zoals de waarde van een goede opleiding van jonge specialisten, het belang van teamwork tussen beoefenaren van ver schillende specialismer en de efficien cy van het ziekenhuis. De commissie heeft getracht deze verschillende facto ren zo goed mogelijk tegen elkaar af te wegen. Zij kwam daarbij, zoals te verwachten was, tot de conclusie, dat èn aan het geheel „open" èn aan het „gesloten" systeem voor- en nadelen zijn verbonden. De commissie heeft be paalde aanbevelingen geformuleerd, waarvan de verwezenlijking de nadelen zoveel mogelijk zou kunnen opvangen. De voornaamste van deze aanbevelin gen zijn: De patiënt moet als het enigs zins kan door de specialist van zijn keu ze worden behandeld. Daarnaast is het een even groot belang voor betrokke nen, dat een specialist niet zoveel pa tiënten in behandeling neemt, dat hij niet aan allen zijn volle aandacht kan schenken. In een open ziekenhuis kunnen alle te goeder naam en faam bekend staande specialisten hun patiënten behandelen; in een gesloten ziekenhuis mogen alleen de door het ziekenhuisbestuur toegela ten specialisten werkzaam zijn. Daar naast zijn er ook mengvormen, waar van de voornaamste is, dat in de laag ste klasse alleen toegelaten specialisten mogen werken, terwijl in de hogere klassen alle specialisten toegang heb ben. Tegen het stelsel der gesloten zie kenhuizen bestaan zowel bij artsen als bij patiënten bezwaren. Terwijl de ware kenners en lief hebbers, waarvan men zou mo gen zeggen, dat ze min of meer thuis zijn in de jazz, intussen moeite genoeg hebben met het bijhouden, het af-luisteren van de steeds weer nieu we al dan niet verrassende geluiden, die de modernisten aan hun respectie- j§|jjfli||f|ff LOUIS ARMSTRONG ve instrumenten plegen te ontlokken, terwijl dus de jazzmuziek zich almaar verder ontwikkelt, groeit ieder jaar de schare jazzvrienden met een nieuwe generatie aan, jonge mensen, die ge boeid worden door deze muziek, die zo sterk appelleert aan wat des jonge- mensen is de vitaliteit, spontaneïteit, de directheid en die het bij een juist begrip van en waardering voor de jazz niet kunnen en ook niet willen stellen zonder „de geschiedenis" van de jazz, zoals die slechts op platen is kunnen worden vastgelegd, de jazzmuziek van het eerste uur, gespeeld door vele begaafde musici, negers vooral, die de jazz hebben „uitgevonden" en er in letterlijke en figuurlijke zin leven in hebben geblazen. Het is intussen be slist niet alleen ten dienste van de nieuwe generatie, dat de platenfabri- kanten en importeurs op gezette tij den en bijzonder gul, nu het nieuwe seizoen is ingeluid de zogeheten „klassieke" jazz op de markt brengen. Zelfs de meest enthousiaste modernist immers zal steeds weer willen terug grijpen naar een plaatje met blues, met Harlem-jump, dat diepzwarte New Or- leansgeluid of met een springlevend nummertje dixieland. Uit de uitgebreide sortering van deze soort opnamen hebben wij slechts een bescheiden keus kunnen doen, een keus nochtans, welke, nadat we de platen hadden gedraaid, een rijke bleek te zijn, rijk aan muzikale en dat wil vooral in de jazz zeggen: men selijke expressie. Interessant ook voor al waar deze expressie de typische per soonlijke bewogenheid en de vaak ka rakteristieke speeltechniek openlegt dat, uitgevoerd door Goodman's kwar tet en trio, is vastgelegd op het 45 toe ren Philipsplaatje 429234. Het zijn: Run ning 'wild, My gal sal, Shine en Body and soul. Swing van de bovenste plank, waaraan behalve Benny himself groot meesters als Lionel Hampton, Teddy Wilson en Gene Krupa debet zijn. Buck Clayton staat intussen geboekt als de milde, gedistingeerde swingtrompettist. Het 45 toeren Philipsplaatje nr. 429263 laat horen, dat hij de juiste man is om de biijgestemde blueszanger Jim my Rushing en de bronzen en innerlijk beleefde voordracht van de vocaliste Ada Moore te begeleiden in het klassie ke werkje „If I could be with you" en de meer modern-lyrische nummers „I've got a feeling, I'm falling", „Gee baby ain't good to you" en „Between the devil and the deep blue see". In de sector lichte en amusements muziek presenteert Philips voor eerst een prachtige operetteplaat (P 08118 L) waarin de meest gelief de melodieën uit maar liefst negen verschillende operetten zijn gegroefd. Ze worden met grote zorg en feeste lijk geïnstrumenteerd uitgevoerd door het Weens Radio-orkest onder directie van Benedict Silberman. Een plaat, een langspeler uiteraard, waar men vele malen naar zal willen luisteren. Twee Engelse zangeressen, die wel iswaar haar glorietijd achter de rug hebben, doch wier come-back, in wer kelijkheid of alleen maar via de plaat, een talrijk publiek de oren doen spit sen, zijn Grace Field en Vera Lynn, beiden bewonderd en bemind om het fijn-vrouwelijke in haar manier van zingen, om haar poëtische, dan weer intieme, dan weer troostende, altijd tedere, vaak ook ietwat sentimentele stem en voordracht, Grace Field daar bij nog in het bijzonder om haar gave dictie. „If I am dreaming" heet de Decea langspeler LK 4152, die aan Vera Lynn is gewijd. Ze zingt een dertien tal van haar succesnummers, begeleid door het orkest van Roland Shaw, die het zijne bijdraagt tot de dreamful sfeer van deze LP. Grace Field zingt via het 45 toerenplaatje 6313 van het zelfde merk vier religieus gestemde lie deren, o.a. het nonnenkoor en het Onze Vader. Oude opnamen, die toch nog best doorkomen. Natuurlijk heeft ook Thom Keiling juist Thom Keiling zich op de Calypso geworpen. Hij is tenslotte de man. die zulks met enig recht vanzingen doen kan. Hij kent het Calypso-land en heeft de Calypso- feeling. Men kan zich daarvan overtui gen via de 33 toeren Philipsplaat P 13048 R, waarop een achttal Calypso versies van Thom zijn opgenomen. Het is een bijzonder vriendelijke Calypso plaat, waarvan het temperament mo gelijk wel eens wat pittiger had kunnen zijn, doch waarbij het aan sfeer zeker niet ontbreekt. Wie een langspeler te lang vindt kan ook bij de 45 toeren- plaatjes terecht. Daar staat de helft van de LP op. Het nummer is dan: 422165 Tops in Pops voor de speciale liefhebbers. Oude Tops en nieuwe Tops, de oude op Philips 45 toeren (429307) te weten; My truly fair (Guy Mitchell), Jealousy (Frankie Laine), Allentown jail (Jo Stafford) en Powder your face Het Vaticaans paviljoen op de Wereldtentoonstelling te Brussel is on der de kap. Met enig feestelijk vertoon is de Meiboom op het bouwwerk ge plaatst. e N.T.S. geeft zondag avond weer een uitzag. ding van het vraag. jJ. antwoordspel van de Duitse •TV, Als „quizmaster" zal dan optreden Hans Joachim Kulen kampff, die zo langzamerhand in ons land even populair ge worden is als bij zijn eigen landgenoten. Dat is geen won der want deze man bezit vele eigenschappen die hem tot een zeer goede TV-figuur stempe len. Hjj heeft eruditie, maar loopt er niet mee te koop, hij heeft charme zonder een char meur te zjjn, hjj is slagvaardig, stelt de mensen op hun gemak en heeft een eigen stijl. Over hoeveel goede eigenschappen men echter ook bezit, het me dium TV weet velen klein te krijgen. Kulenkampff heeft van 1949 af zijn positie steeds hech ter weten te maken. H(j werd in 1921 in Bremen geboren en wilde aanvankelijk óf zeeman óf acteur worden. In zijn geboortestad bezocht hij het gymnasium, daarna de toneelschool in Berlijn. In die stad begon hij ook zjjn carriè re, maar al spoedig kwam de oorlog tussenbeide. Nadat Duitsland in een puinhoop ver anderd was, begon hij opnieuw en wel in zijn geboortestad. Daarna in Darmstadt, Essen en tenslotte Frankfort. Hier werkte hij geregeld mee aan luisterspelen van de Hessische Rundfunk en in 1949 verzocht men hem een vraag, en ant woordspel voor de radio te wil len leiden. Het was een schot In de roos. Voor de TV doet hij dat nu ook al jaren en gezien zijn reputatie weet hij ieder een voor medewerking warm te maken. Aan zijn vorige „quiz" deed zelfs een minister mee. Het zorgenkind van de TV in Europa is Zwitserland Het aantal toestellen fn particuliere woningen is noe steeds de 25.000 niet gepas seerd en hoewel c'e meeste daarvan in het Duits sprekende gedeelte van het land staan, is daar de tegenstand het grootst. De TV heeft in Zwitserland zeer sterke tegenstanden te overwinnen. Deze spruiten voor een goed deel voort uit de meertaligheid van het land. Men gelooft er zelf met of nauwelijks in d^t het ooit wat met de TV zal kunnen worden. Natuurlijk is dat ook zeer moeilijk, al heeft men voor be paalde zaken al een oplossing gevonden. Zo wordt er een journaal gemaakt, dat in de verschillende delen van het land van een andertalig com mentaar wordt v00rzlen; V!o voetbalwedstrijden e" g?" lijke geschiedt hetzelfde. In alle delen van het land zullen echter toch eigen studio s moe ten zijn, want bijv. TV-spelen kunnen niet meertalig worden uitgezonden. Er is echter een belangrijke stroming in het land, die weinig met de TV op heeft. De pers werkt meer tegen dan mee, het onderwijs is faliekant tegen en de pro testantse kerken weren zich zeer heftig, in tegenstelling tot de katholieken die van meet af aan belangstelling toonden. Maar in wezen zijn de Zwit sers zeer conservatief, die van iets nieuws weinig goeds den ken. Legio is dan ook het aan tal bakerpraatjes dat de ron de doet, zoals bijv. dat de uit stralingen van de beeldbuis on gezond zijn. Intussen is nu dan toch de financiële basis gelegd die de TV een eind op streek moet helpen. De volksverte genwoordiging is er mee ak koord gegaan dat van 1958 tot 1963 door de schatkist een be drag van 8,4 miljoen franken wordt voorgeschoten. Men moet het terugbetalen. Verder mag men 20 miljoeh franken aannemen van de krantendi recteuren, die daarvoor in ruil 6 -tPe?eSSing krijgen dat er 10 jaar geen commerciële TV zal komen an Giuseppe Verdi zijn in ons land eigenlijk maar een paar werken goed bekend en de andere he lemaal met. Over Hilversum 2 wordt woensdagavond een volledige opvoering uitgezon den van „Attila". De uitvoe- van Carlo Maria Giulini door solisten en koor en orkest van de Italiaanse omroep. Het werk ontstond in 1846, in een van de jaren dat Verdi opera's aan de lopende band schreef. (Tus sen 1844 en 1850 ontstonden er niet minder dan een dozijn.) Voor zijn libretto's keek de meester vooral naar verhalen, die de Italianen in hun natio nale gevoelens zouden opbeu ren. Atilla, de Huhnenkoning, is Italië binnengevallen «n trekt naar Rome op. Tegen over hem staan de generaals Ezio en de dochter van de vorst van het verwoeste Aqui- la, Odabella geheten. De ge neraal tracht tot een compro mis te komen, maar de vrouw wil wraak en maakt gebruiK van de indruk die zij op de koning heeft gemaakt. „Atil la" is een mooie opera maar anders dan de latere werken van Verdi. Hij is hier nog voor al de componist van de zang melodie, de orkestpartij is zeer eenvoudig. geeft een ucii va.i „«ma ne uitvoe ring geschiedt onder leiding De N.C.R.V.-TV woensdagavond „M voorstelling van „Nerno" een spel van Alexandre Rive- male. Het is een bewerking van het beroemde verhaal van Jules Verne, die met zijn Nau tilus" zulke fantastische din gen beleefde. De Franse bewer ker volgt echter het boek maar gedeeltelijk. Want hij laat de kapitein kennis maken met een beeldschone juffrouw. Dat is voor Nemo aanleiding om zqn schip zijn schip te laten en naar Parijs te gaan. Ón danks deze andere afloop zal het best een aardige opvoe ring worden met Kitty Jansen als de mooie juffrouw. Voor de eerste maal Is er dit jaar ook een Prix Ita lia toegekend voor een TV-prestatie. Uit Nederland was een documentaire ingezon den over het werk van de doof stommen, gemaakt door Casteleins en Ben Mettrop prijs is gewonnen door Fransen Igor Barrère en Etien- ne Lalou. Zij ontvingen een bedrag van 2 miljoen Lire is 12.500! De inzending delijk door een kunsthart ver vangen. De reportage moet, naar wat wij erover lazen, niet minder dan een meester werk zijn. Of het nu voor het grote publiek aan te bevelen is een uur lang naar een geweldi ge ingreep als een hartopera tie te kijken, is natuurlijk een andere zaak Ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag zendt de N.C.R.V. a.s. vrijdag avond een concert uit geheel Jan De de GUILINI dat j L/c uiLciiuiHg was een telerecording van een di recte uitzending uit de beroem de kliniek „Marie Lannelon- gue" bij Parijs, Het laat de toe schouwer bijna een uur lang een zeer gecompliceerde en ge vaarlijke hartoperatie meebele ven. Bij deze behandeling wordt het hart geopend en tii- W1LLEM ANDRiESSEN gewijd aan het werk van Wil lem Andriessen. Hoevelen in ons land zullen niet met dank baarheid denken aan de eer lijke, onopgesmukte reproduc ties die hij gaf van het werk van klassieke en vooral van romantische meesters. Als pianist is hij heel populair in de beste zin van het woord. Als componist kent men hem vrijwel niet. Het Radio Phii- harmonisch Orkest speelt on der Bernard Haitink zijn Scher zo voor orkest, Hei, 't was in de Mei. De jubilaris speelt daarna met het orkest zijn eigen pianoconcert. THOM KELLING van de verscheidene musici, wier na men voorgoed aan de geschiedenis van de jazz verbonden zullen blijven. Die namen behoeven slechts te worden ge noemd, samen met de titels van de nummers die worden uitgevoerd, om al meteen de muzikale inhoud en de voordrachtssfeer van de platen te kun nen bepalen. „Basin Street Blues" bij voorbeeld op Brunswick 78 toeren nr. 82961 met de stralende trompet van Louis Armstrong triomferend bo ven het van bluessfeer doortrokken klankpatroon, dat gevlochten wordt door een Trummy Young (trombone), Barney Bigard (klarinet), Bud Free man (tenorsax), Billy Kyle (piano), Arvel Shaw (bas) en Kenny John (drums)nog eens Armstrong, nu met zijn All Stars op Brunswick 45 toeren, nr. 10112 in de „classics" High Society Maghony Hall Stomp, When the saints go marching in en Bye hnd bye, op namen uit de jaren 1938, 1939 en 1947, die Louis en zijn Stars zowel in mees terlijk samenspel als in markante soli laten horen; alweer de „Satch", samen nu met de zangeres Velma Middleton, die aan Louis gewaagd is in een repertoire van de vader van de Blues, W. C. Handy, op Philips 33 toeren B 07796 R, een plaat met geest, de geest van de blues, in rijkgevari- eerde stemmingen, door Velma, maar vooral door Louis met een weergaloze negroïde allure uitgedragen. De St.- Louis Blues behoren tot het exclusieve program op deze plaat en het zijn weer de „Stars" die met Louis die aparte klankatmosfeer van de Blues bepalen; zoals de orkesten van de trompettist Red Allen en de drummer Zutty Singleton via het 45 toerenplaatje van Brunswick, nummer 10111 de mu- siceervreugde en vooral ook de impro visatiekunst verklanken uit de dagen van de New Orleans Jazz. De vier nummers op dit plaatje: Down in jung le town, Canal Street Blues, King Por ter Stomp en Shim-me-sha-wabble, op namen uit 1940, verwarmen het hart. We maken dan een sprong van de New Orleans Jazz naar de Swing, de jazz-stijl in de veer tiger jaren, en komen dan vanzelfspre kend terecht bij de King of Swing, Ben ny Goodman, van wiens befaamde 1938-concert in de New York Carnegie Hall het viertal opnamen herinnert, (Doris Day) en de nieuwe op Decca 45 toeren (DFE 6411), n.l. A white sport coat (Terry Dene), Sixfive spe cial (Bob Cort Skiffle), Bye bye love (Beverley Sisters) en Butterfingers (Tommy Steele). Men kan van mening verschillen over het niveau van de moderne songs, men zal niet kunnen tegenspreken, dat dit achttal qua com posities en zang-werk tenminste tot het minder afgezaagde soort behoren. Toppelepop, een liedje hoeft tenslotte niet altijd niveau te hebben. Intussen houdt Andy Williams het door dik en dun bij zijn eigen stijl en zal het hem wel koud laten, dat wij zijn zinnelijk gecroon en gehijg niet kun nen waarderen, zolang er nog lieden genoeg zijn, die met Andy weglopen. Andy zou, geloven wij, heus wel bij een groter publiek in de smaak vallen, wanneer hij zijn ongetwijfeld uitsteken de, tenminste krachtig-mannelijke stem en zijn genuanceerde voordracht min der ondergeschikt zou maken aan over dreven emotionele effecten. Enfin, hoort u zelf maar. Op London 45 toeren RE- A 1088 zingt Andy achtereenvolgens: Butterfly, Canadian Sunset, Baby doll en Not any more. Butterfly heeft wel een aardige begeleiding. Twee singleplaatjes van Philips tot slot. Vooreerst het 78 toeren nummer P 63290 H met twee Italiaanse lied jes, die „Bell' ammore la la la" en „Lazzarella" heten en met smaak gezon gen worden door Armando Romeo doch naar ons gevoel een frisser geïnstru menteerd muziekje hadden mogen heb ben. Na al de zonnig en fleurig ge tinte Italiaanse liedjes van de laatste tijd klinkt dit plaatje nogal donker- De Limburgse zusjes op het 45 toeren plaatje 817790 voeren aan de ene zijde van dit schijfje een boerinnekes- dans uit in een marsfoxtrot maat en zij doen dat op z'n Limburgs. De plezie rige leut straalt ervan af. Aan de andere kant van het plaatje worden de zusjes ploisklaps dromerig. Ze zingen dan „Ik wacht op jou" en het zou alle maal goed zijn geweest als daarbij de droeve toestand van Jan-soldaat in „Ik sta op wacht" zou zijn opgehelderd. De Limburgse zusjes zullen echter niet aan de trein staan, als hij met verlof gaat, want de zusjes wachten op iemand anders. Hij vaart op zee. Dat maakt intussen dit liefdesliedje, „van wege de woelige baren en de nijdige stormen, nog „tederder" dan onze mo derne vaderlandse liefdesliedjes door gaans al zijn. FRéDéRIC I I I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 11