VIJF EN TWINTIG JAAR BEAURAING Lof en kritiek Muziekliefhebbers Naast film en radio nu ook TELEVISIE bij het onderwijs? Klassieke muziek op de plaat Het spelend bidden van een Italiaan Rossini's .„Stabat Mater" ender r Radio en TV. Mijn zoon wil niet sterven Mogelijkheden worden bestudeerd Ruim een ton bijeen J ■HHH en 11 iiiiiifiwÉBBMBi ...voor één gulden een jaar lang platennieuwsI Als U zich nü abonneert op het maandblad „DISCO-DISCUSSIES" (12 nummers slechts f.1.-) ontvangt U het prachtige kerstnummer GRATIS! KLAVER VIER ft He Jeugd op eigen wieken Vanavond Zondag Katholiek H.O. ZATERDAG 23 NOVEMBER 1957 PAGINA 11 Liturgische weekkalender zo krijgt U een abonnement: Stuur een briefkaart met Uw naam en adres en een gulden extra aan postzegels op de adreszijde aan „DISCO-DISCUSSIES", postbus 25, Amsterdam. 7 gramofoonafdeling Gespecialiseerd het klassieke repertoire MaWr' d°or HARRIET H. HOUSER """"""""""""""""iiii'iii'iiiiiiiiiiiihiiuiihiuuiiiuuuiihuuuuuiiuiiihu Vrijdag a.s. is het 25 jaar geleden, dat O. L. Vrouw voor het eerst verscheen aan vijf kinderen, een Jongen en vier meisjes ,in het dorpje ~eauraing in België, in het bisdom Na- nwn. Vanaf 29 november 1932 tot 3 ja nuari 1933 is ,,de Moeder Gods, de Ko- nmgin des Hemels", zoals Zij zich zelf tegenover een der kinderen noemde, verschillende keren verschenen. Opval lend moet het heten, dat slechts twaalf °agen later, 15 januari 1933, de eerste Verschijning plaats had te Banneux, een ander Belgisch dorpje in het bisdom Luik .Terugblikkend in het verleden kennen wij de verschijning van O.L.Vr. 'n de Rue du Bac (1830) te Parijs aan Catherine Labouré (de wonderbare me daille), die van La Salette in 1846, van Gourdes in 1858, van Pontmain in 1871 en van Fatima in 1917 .Het ligt voor de "and, dat men, met deze feiten voor °gen, zich heeft afgevraagd of men die reeks' gebeurtenissen moet zien als het begin van een nieuwe fase in de geschiedenis Van het christen dom. Leven wij tegenwoordig in oen „mariaal tijd perk"? Betekent de I9e eeuw een keerpunt? Er zijn inderdaad punten Van overeenkomst tussen de bood schappen van O.L.Vr. en de geestelijke noden van onze tijd. Het Kerkelijke gezag heeft door de verleende goed keuring, het instellen van liturgische feesten en de heiligverklaring van door de verschijningen begunstigde Personen een officiële erkenning van deze gebeurtenissen afgekondigd. Hiermee ontstaat voor een' katholiek echter geen enkele plicht deze ver schijningen als een geloofspunt te aan vaarden. De Kerk laat de verering van O.L.Vr. op genoemde bedevaartplaat sen toe tot stichting van de gelovigen. Oat is de betekenis van de Kerkelijke (Vervolg van pag. 1) Toch lijkt het ons goed een paar op merkingen te maken over de begroting van Sociale Zaken, waarvan de be handeling tegen volgende week dinsdag of woensdag is aangekondigd. Vooreerst lijkt dat nuttig om de zaak zelve, maar daarnaast willen wij onze lezers nog eens heel nadrukkelijk er op wijzen, hoe belangrijk het is te letten op wat gebeurt en vooral ook op wat n i e t ge beurt. Een departement als dat van Sociale Zaken behoort voor wat zijn po pulariteit betreft, wel tot de meest wisselvallige. Hoe levendig herinneren vve ons nog hoe destijds de heer Romme als minister van Sociale Zaken dikwijls het mikpunt was van verguizing en van spot. Ouderen zullen zich met name •bet kwartje van Romme" herinneren. T°cb was hij het die het hele werk- s le'd omboog, de werkver- een ander karakter gaf, de ebbfslagwet voor de Kamer bracht o Maar ja, hij was minister van sociale Zaken, toen er honderdduizen den werkloos waren, toen een gruwelijke wereldcrisis ook ons land in een wur gende greep hield. Hoe volkomen anders kon het beleid zijn na de oorlog. Niet alleen omdat de economische wereldcrisis was ver dwenen en daarmee de werkloosheid al heel spoedig een einde nam, maar vooral ook wegens een sterk verander de mentaliteit. De afbouw van de soci ale zekerheid door aanvulling in aan tal en kwaliteit der betreffende wetten werd van practisch alle kanten met instemming begroet. De verbetering van de kinder bijslagwet. de Wachtgeld- eri Werkloosheidswet, de A.O.W., sterk Verbeterde secundaire arbeidsvoorwaar den enz. enz. waren er het resultaat van. De verlanglijst der werknemers vertoont steeds meer doorhalingen we- Sens bereikte verlangens. Wat een wonder, dat de socialisten zoveel waar- ue hechten aan het beheer van dit de partement. Daar valt propagandistische munt uit te slaan. r.JEWee dingen moeten wij evenwel goed onthouden: ri»fict;WLhet weliswaar doorgaans so- ooest van6 m!msters waren die de ook van pj??8^8 ,s.?cia'e programma's, van goede urgentienrrf de e,n die van onze Kathohpi?goamma s zoals saties, hebben binnen8 ,?0Clale °rgani- maar ze konden dat kunnen halen, 2e dat diezelfde social!^ ail88n' ters niet alleen iets tot stnnY ,6 minis- maar ook heel wat ongedaan v5achten' noodzakelijk reeds had moeten wat kunnen gebeuren. Dit laatste rm„+6n nad we iets nader uitwerken. zullen Men zal van ons willen aannemen dat we sterke verdedigers 2u" van een gezonde bestaanszeker heid. Ook al menen we rondom ons been een dalend verantwoordelijkheids gevoel te moeten constateren, we blijven van oordeel dat dit niet absoluut een bijverschijnsel van grotere sociale zeker heid behoeft te zijn. Dit, wel als gevaar aanwezige verschijnsel kan worden ver anderd, mogelijk zelfs weggenomen zin°r ide opvoedkundige arbeid van ge- o-W' berk en school, maatschappelijke Sancties en door wettelijke regelin tie^aarbij het zwaartepunt op de par line e verantwoordelijkheid komt te he&b- En juist i" dat laatste opzicht sociawWe naar onze mening van uciahsten weinie eoeds te verwachten. beoo^ndeel- E,ke maatregel-'-/ie nrden af moest door veel strijd word gj^wongep 0f werd tot op heden te- v bgehouden. Om nu maar eens twee ..^beelden te noemen, die daarvan ge- r„J^n: het reeds meer dan 12 jaar du- nde onrecht van het stopgebod voor df 2!?kenfondsen en de belemmeringen het departement aan de particuliere roepskeuze in de weg legt. bti> heide gevallen gedraagt zich naar ter^e mening dit (socialistische) minis- W®. ondemocratisch en verhindert ihiti ontplooiing van het particuliere z0 jatief. Overigens zijn deze gevallen (jgpbldelijk, dat we ze hier nu niet ver dat t?hoeven uiteen te zetten. We hopen ti„ dit wel zal gebeuren bij de begro- «sbehandeling in de komende week. Van derde voorbeeld is de houding de? departement tegenover de bevor- ter 'dg van de spaarzaamheid. De minis- U klaagt zelf in zijn Memorie van Toe- j"ting over de toenemende ontsparing, aar in het Voorlopig Verslag antwoor- ..vele leden" (kennelijk de K.V.P.) ..et de vraag: en minister, wat hebt ren?edaan om de spaarzin te bevorde- in.va?neer er uit het vrije leven een - hatief komt om een spaarregeling in C.A.o. op te nemen, betekent zulks eindeloos gechicaneer en touw rakken voor zij tot stand komt. Het s luist om, wanneer iemand wegens zijn a°°rtastenheid lof verdient, hem deze S°ok te brengen, maar dit mag nooit en tot het afzien van kritiek, waar mt nodig blijkt. En tot kritiek geeft het beleid van «e socialistische minister van Sociale faken in velerlei opzicht zeer ernstig reden. goedkeuring. Verder mag men die niet uitstrekken. Wanneer men overdenkt hoe uiterst nauwkeurig de verschijningen onder zocht worden, dan kan men er zeker van zijn, dat de goedkeuring verant woord is. Overigens heeft het weinig zin zich het hoofd te breken over de vraag die wij reeds hebben aangeduid onder de formulering „mariale periode" in de heilsgeschiedenis. Wat O.L.Vr. ook mo ge doen of zeggen: Zij blijft altijd ,,de dienstmaagd des Heren" en onze Moe der. Wie in de verschijningen van de laatste eeuw een liefdevolle en bezorg de uiting van dat bovennatuurlijke Moe derschap wil zien staat hiermee op een zuiver theologisch standpunt, waaruit hij voor zijn geestelijk leven veel voor deel kan trekken. Maar een geloofspunt zijn deze verschijningen zeer beslist niet. Nu het de 29e van deze maand 25 jaar geleden is, dat Beauraing een bevoorrecht dorpje is gewor den, past het in het kort de feiten in her innering te brengen. Vijf kinderen, van 9-15 jaar, van de families Voisin en De- geimbre, resp. Fernande, Albert, Gil- berte en Andru en gilberte zien plotseling een lichtende verschijning bo ven de brug tegenover het pensionaat van de zusters der christelijke scholen te Beauraing. Natuurlijk vertellen ze hun belevenis, maar niemand hecht er geloof aan, temeer daar hun verhaal nog vaag is. Enkele dagen later zien zij het visioen weer en weten daarna een nauwkeuriger beschrijving ervan te ge ven. Dat heeft ten gevolg, dat ze op 1 december door* elf personen worden be geleid wanneer de vijf weer naar het pensionaat gaan. Alleen de kinderen zien de verschijning en beschrijven ze steeds duidelijker. Hun moeders gaan naar de deken van Beauraing om raad, maar deze is zeer sceptisch en raadt aan erover te zwijgen. Op 2 december vallen de kinderen bij het zien van het visioen ilt het bijzijn van talrijke getui gen, onder wie een dokter, op de knie- en en wanneer des avonds de verschij ning zich herhaalt zou zij bevestigend geknikt hebben op de vraag of zij „de onbevlekte Maagd" was en de kinde ren hebben aangespoord „altijd braaf te zijn". De aanwezigen horen wel de vragen en antwoorden der kinderen, maar niet de woorden van de verschijning. Enke le malen kregen de kleinen bevel op bepaalde tijden terug te komen. Er ont stond een enorme toeloop van volk. Tij dens het visioen namen de aanwezige geneesheren verschillende proeven met de kinderen, maar dezen bleven voor al les ongevoelig. Bij de laatste verschij ningen werden zij aangespoord veel te bidden en beloofde de H. Maagd „de Moeder Gods en de Koningin des He mels", de zondaars te bekeren. Dit zjjn de feiten, die na lang en nauwgezet onderzoek zijn komen vast te staan, nadat er in 1934 een commis sie daartoe was benoemd. In 1942 kreeg de bisschop van Namen uit Rome de opdracht een nieuw onderzoek in te stel. len met het oog op een eindoordeel. Op 19 februari 1943 stond mgr. Charue of ficieel de openbare verering van O.L. Vr van Beauraing toe. Talrijke bedevaarten waren daarvan het gevolg. Op 2 juli 1949 heeft de bis schop officieel het bovennatuurlijk ka rakter van twee genezingen erkend, in 1954 werd een nieuwe kerk ingewijd op de plaats der verschijningen. De vijf „zieners" van Beauraing le ven nog en zijn allen gehuwd. Naar het getuigenis van kanunnik Lafontaine, de ken van Beauraing, zijn zij voorbeel dige christenen ,die hun eenmaal gege ven belofte houden .Zelf raken zij op de achtergrond, maar de Maria-verering in Beauraing duurt voort. Wat van dit alles te denken? Het staat vast, dat de bedevaarten naar Beauraing talrijke bekeringen hebben teweeg gebracht. Het onderzoek naar de feiten is zó uitvoerig en nauwkeurig geschied, dat aan de betrouwbaarheid daarvan niet te twijfelen valt, evenmin als aan het feit, dat „Beauraing" alleen maar goeds heeft veroorzaakt. Moeten wij deze verschijningen zien als een schakel in de reeks van 1830 tot 1933 en misschien zelfs tot en met de wenende Madonna van Syracuse? Wij weten het niet, omdat wij Gods plannen met kun nen doorgronden. In het gelovig ka tholieke denken past een dergelijke „goddelijke openbaring" volledig en ontmoet geen enkel bezwaar. Zeker met als men hoewel niet verplicht de ze „wenk van boven" dankbaar aan vaardt als een aansporing tot echt godsdienstig leven. ZONDAG 24 november: 24e zondag na Pinksteren' eigen mis; 2 geb. H. Joan nas-credo' prif. van de H. Drieëenheid; eroèn MAANDAG: H. Catharina, maagd en martelares; mis Loquebar (Utrecht: credo); rood. DINSDAG: H Silverster abt, mis Os justi; 2 geb. H. Petrus; wit. WOENSDAG, mis van de 24e zondag na Pinksteren, groen. Haarlem en Rotterdam: H. Albri- cus, bisschop-belijder; mis Sacerdoteswit Den Bosch: H. Oda, maagd; mis Vultujn. wit. Breda: H. Acharius, bisschop-bel der, mis Sacerdotes, wit. Roermond: H. Amej- berga, maagd; mis Dilexisti; wit. DONDER DAG: mis van de 24e zondag na Pinkste ren: groen. Roermond: H. Oda, maagd; mis Vultum; wit. VRIJDAG: mis van de 24e zondag na Pinksteren; 2 geb. H. Saturni nus; groen. Utrecht, Groningen, Haarlem, Rotterdam: H. Radbout, bisschop-belijder; Sacerdotes; 2 geb. H. Saturninus; wit. Roermond: H. Albricus. bisschop-belijder; T's Sacerdotes; 2 geb. H. Saturninus; wit. mis- DAG: H. Andreas, apostel; eigen Zont-iCa^?°: pref- van de apostelen; rood. Advem- 1 december: le zondag van de H TvVii- ei8en mis; credo; pref. van de eeenheid; paars. Advertentie (Van onze Haagse redacteur) Het Katholiek Pedagogisch Centrum, het Pedagogisch Centrum van de Nederlandse Onderwijzersveeniging en het Christelijk Pedagogisch Stu diecentrum hebben tezamen met de stich ting Nederlandse Onderwijsfilm een com missie in het leven geroepen, welke zich gaat bezig houden met het onderzoeken van de kwestie „televisie in het onder wijs". Zoals bekend is ongeveer een jaar ge leden door dr. H. Bouman, referendaris bij de Rijksgebouwendienst, via de Idee enbus voor rijksambtenaren de suggestie Advertentie Uitzending alk» zaterdagavond 9.45 uur, over Hllverzum II (298 m.). Schrijf In elk der tien vakjes een 1 of 2 of 3. Optellen. Plak dit formulier op ge frankeerde briefkaart met 50 cent extra porto op adreszijde. Inzenden aam Klaver Vier, Hilversum. Wekell|k» prijzen tot een m nftn totale waarde v. minstens IU.UUU." Alle ci|fers opgeteld s G Radio-actie In samenwerking met en ten bate van St. „Prins Bernhardfonds",St. „Het Nederl. Blindenwezen", Ned. Ver. Sociale Zorg voor Minder-Vallden „AVO" en St. Ned. Org. voor Intern. Bijstand". Goed gekeurd bij besl. v.d. Min. v. Justitie d.d. -8-1957 no. 1026/257. §7 gedaan om door gebruikmaking van TV uitzendingen te voorzien in het leraren tekort. Het ministerie van O. K. en W. heeft echter, overeenkomstig de adviezen van de inspectie voor het gymnasiaal en middelbaar onderwijs en van de drie pe dagogische eentra, op dit plan afwijzend gereageerd. Dr. Bouman had voorgesteld bij het v.h.m.o., de u.l.o., de kweekschool enz. in elk klasselokaal een TV-toestel te plaat sen; daartoe bij uitstek bekwame do centen zouden centraftl per televisie les sen moeten geven. De indiener van het plan, die met name dacht aan de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, na tuur- en scheikunde en de talen meende hiermee een bijdrage te leveren ter be strijding van het tekort aan docenten. Vooral in de Verenigde Staten wordt met de schooltelevisie reeds geruime tijd geëxperimenteerd. Deze experimen ten danken mede hun ontstaan aan de gedachte, dat TV-onderwijs er toe zou kunnen bijdragen het lerarentekort waar men ook in de V.S. mee te kam pen heeft, te verminderen. Aanvanke lijk werden de TV-lessen vooral gege ven voor kleine klassen; thans echter komt het reeds voor, dat een „televi sie-klas" 150 leerlingen telt. In enkele rapporten hebben Amerikaanse onder wijsdeskundigen zich over de ervarin gen tot dusverre gunstig geuit, maar er klinken ook kritische geluiden over het gebrek aan persoonlijk contact tus sen de TV-docent en de leerlingen. Wat het laatste betreft werd echter onlangs in een publicatie van de Amerikaanse voorlichtingsdienst hier te lande me degedeeld, dat het nieuwe systeem het persoonlijk initiatief onder de leer lingen eerder aanmoedigt dan doodt. In Engeland heeft de schooltelevisie dit jaar haar intrede gedaan; de reser ve van het onderwijs is in Engeland groter dan in Amerika. De instellingen, die in Nederland ad vies uitbrachten, waren vernietigend in hun oordeel over het plan-Bouman: men zei, dat het stamde uit een zuiver ad ministratief brein, dat niet op de hoogte was van de werkelijkheid van het on derwijs. Onoverkomelijke bezwaren wer den gevreesd bij een opzet, waarin open- bare, katholieke en christelijke scholen hetzelfde onderwijs zouden krijgen. Een volwaardige vervanging van de leraar achtte men onmogelijk. Het voorstel om een deel van de leerstof te laten geven door een gewone leraar en een ander deel door een TV-leerkracht zou tot moeilijkheden in het onderwijs aanlei ding geven. Kritiek werd voorts uitge oefend op de veronderstelling, dat bij de lessen met een minimaal toezicht vol staan zou kunnen worden en op de ge dachte, dat men „centraal" werk „cen traal" zou kunnen laten corrigeren. Dit laatste stuitte op ernstige pedagogische en didactische bezwaren. Ook voorzag men moeilijkheden met .de samenstelling van het rooster. In deze opvattingen, die in het be gin van dit jaar gepubliceerd werden, is sindsdien geen wezenlijke verande ring gekomen. Men is over het alge meen in het onderwijs de mening toe gedaan, dat het een achteruitgang zou betekenen wanneer het TV-toestel de plaats in zou nemen van de leraar in de klak Dit druist in tegen de gehele gedachte van de vernieuwing; men maakt aldus de leerling weer tot een passieve scholier, alleen met verbeterd aanschouwingsmateriaal. Inmiddels is men wel van oordeel, dat afwijzing van de televisie ter be strijding van het dncententekort niet behoeft te impliceren, dat de TV in hel geheel geen rol bij het onderwijs mag of kan spelen. Er worden hier mogelijk heden gezien naar analogie van de schoolfilm en de schoolradio. Het is deze kant van de zaak. die de pedagogische centra en de Nederlandse Onderwijs Film j thans nader willen onderzoeken. Het mi nisterie van O. K. en W. staat belang stellend tegenover deze studie. Rossini's Stabat Mater werd zeer onlangs in Amsterdam uitge voerd door het R.-K. Hoofdstad koor onder leiding van Theo v.d. Bijl, en het ondervond zeer gemengde reac ties, gelijk het altijd ondervonden heeft. Sommigen zijn geestdriftig, anderen halen de neus op: moet dit Stabat Ma ter religieuze muziek voorstellen? Laat ons stellen, dat het een kwestie van smaak is, waarover per saldo niet te twisten valt. De schrijver dezer regelen kiest zeer heftig partij. Hij verklaart zich tot de eerste categorie te behoren. Het „Stabat Mater" is naar zijn mening een grandioze muziek, en als men hem daarop tegen voert: nu ja, als muziek op zichzelf, maar als godsdienstige mu ziek, als verklanking van deze tekst?, dan is hij bereid om het „Stabat Ma ter" ook als godsdienstige muziek aan te hangen. Men begrijpe wel: het gaat hierbij niet om kerkmuziek, want dat is een kwestie van bruikbaarheid, die hier niet in het geding is. Maar wel als religieuze muziek in het algemeen, als verklaring van een gewijde tekst. De liefhebbers kunnen deze kwestie nu gemakkelijk gaan onderzoeken door zich te verzekeren van de opname, die de Deutsche Grammophon Gesell- schaft op LPM 18 340 van het werk gepubliceerd heeft, uitgevoerd onder leiding van Ferenc Fricsay met het orkest en het kamerkoor ran Rias als mede het koor van de St.-Hedwig-ka- thedraal te Berlijn en de solisten Ma ria Stader, Marianna Radev, Ernst Haefliger en Kim Borg. Louter als muziekstuk gezien voor zover dit mogelijk is bij een muziek, die aan eer. bepaalde tekst vastzit komt het mij voor, dat dit Stabat Mater vrijwel onafgebroken van een oerkrachtige in ventie getuigt, het is een rijke muziek, melodisch, zo goed als harmonisch, coloristisch en qua stembehandeling, het is een stuk Italiaans belcanto van kern en merg, en het behoelt in dit opzicht voor de sterkste bladzijden van Verdi's middenperiode niet te wijken. Het is trouwens opmerkelijk, hoeveel Verdi van deze muziekstijl geleerd heeft. Een ander symptoom, dat sterk ap- prouveert voor de vitaliteit, die Rossini bjj het over vele jaren verdeelde schrij ven van zijn Stabat Mater aan de dag legt, is het opvallende verschil in stijl met de onvolprezen opere buffe, die hij gemaakt heeft. Degenen, die iets kennen van „Guglielmo Teil" weten Advertentie Enige jaren lang kon men voor de NCRV op vrijdagavond om de veertien dagen een familiespel beluisteren. Het vorig jaar heette dat nog „De jeugd vliegt uit", nu er kinderen getrouwd zijn wordt de strip „De jeugd op eigen wieken" genoemd. Wij behoorden vanaf het begin tot de bewonderaars van dit serieluisterspel van Jan de Vries. Ook de voortzetting kunnen wij zeer bewon deren. Het verhaal heeft hetzelfde ni veau behouden, het werd niet „oubol- liger", maar ook niet al te ernstig. Het werd wel rijper, gedegener. Een mees terwerk is het nog steeds niet. Maak werk kan men het zeker niet noemen. Het is goed en het treft de mens aan de beste kant. J.v.S Vertaald door l. Govers van Geurt». 26 Ik we^ niet hoe^mjjn echtgenoot hierover denkt of hoe hij God ziet de mensen verbergen deze ge- dachten meestal in hun hart. Ik weet alleen dat zijn geloof zijn vreugde in het leven mooi en levendig ge houden heeft. Ik kon nooit contact met God hebben wanneer ik me van Hem geen voorstelling maakte. Totdat ik dat beeld voor ogen kreeg, dwaalde mijn geest telkens af en had ik niet het gevoel dicht bij T-Tpm tc zijn. Om me Hem duidelijker voor de geest te halen in moeilijke ogenblikken projecteerde ik Zijn beeld tegen een achtergrond, die me erg dierbaar was. Tezus hield van de zee net als ik en dat scheen mij dus een goede plaats toe waar we elkaar konden ontmoeten Ik voelde een diepe vrede in mij wan neer ik me voorstelde naast Jezus aan de oever van het water te lopen. Af en toe hielden we dan stil en rustten uit in de schaduw van een oude aan legsteiger. Tijdens dergelijke visioenen herinner ik m! niet ooit met Hem gesproken te hebben maar hij wist wat ik op mijn hart had. Ofschoon Hij me bij de hand leidde, keek ik nooit naar Zpn gelaat. Wanneer we over het water uitkeken, zonder te spre ken, smeekte ik Hem inwendig om Zich over mijn zoon te ontfermen en hem z;jn gezondheid en le venslust terug te geven. Jezus zei dan zachtjes; „Kijk daar, mijn kind. Dan keek ik naar de kust en zag Hentz naar ons toe komen hollen, zijn hoofd hoog opgeheven, zijn lichaam gebronsd door de zon en met de groene zwembroek aan, die hij tijdens het ongeluk droeg. Hij lachte terwijl hij met grote sprongen door het water plaste. Hersenschimmen? Zelf suggestie? Neen, ik denk het niet. Zelf suggestie kan immers geen rust brengen aan zo'n zwaar beproefd hart als het mwii hebben allen een visioen nodig waar we naar kunnen streven en waar we ons aan kunnen vastklam pen Dit is dan mijn visioen en het geeft mij hoop en rust. Cynische mensen kunnen erom lachen maar als ik op de dag van mijn dood zou moeten ontdekken dat het een vergissing was, zou ik nog "W'hM 'i:™™ HdS- New York »oor ons een luchtspiegeling te worden. We bleven zeg- gen: ,?5oud dePmoed eV Hentz. Wanneer we naar New York gaan, wordt je geholpen. Ik wist dat hij, net als ik, zich moest afvragen: „Wanneer WM- neer? „Wat konden we hem vertellen? Hij kon met tot het revalidatiecentrum worden toeSe'aten tot de wond op zijn rug zich had gesloten. Zouden wij het nog een jaar vol kunnen houden. Zou Fred nog driehonderd en vijfenzestig nachten op het veldbed kunnen doorbrengen naast zijn zoon in net Kleine kamertje? Zou ik genoeg opwekkende woorden kun nen vinden om mijn zoon te helpen de moed met te laten zakken? Zou ik het nog een jaar vol kunnen houden thuis te komen van het ziekenhuis om tien of elf uur 's avonds en alleen thuis te slapen zon der angst voor iets dat kroop, sloop of om het huis zwierf maar wel soms zo vreselijk bang voor de toekomst? Wachten is zo zenuwslopend. De doktoren waren van mening, dat het protemege- halte van Hentz' lichaam moest toenemen voor ze iets konden doen tegen zijn doorligwonden. Dr. iatt overtuigde hem van de noodzaak allerlei "rou"'a®}s te slikken, die het kostbare proteïne bevatten. Hentz moest alleen al aan het woord een hekel hebben ge kregen, omdat we er zoveel over spraken. Het was niet eenvoudig om het proteïnegehalte op te voeren; het werd óf door middel van injecties of door de mend toegediend. De drankjes waren verschrikkelljK, maar Hentz zei, dat hij alles ter wereld wilde slik ken als het maar niet in zijn adereh gespoten be hoefde te worden. Hentz was niet altijd even gemakkelijk. Eens kwam de diëtiste de kamer binnen met een glas met brui sende, schuimende inhoud. Ze vertelde hem, dat het een heerlijk mengsel was van chocolademelk met ijs, maar ze fluisterde me toe, dat ze er twee rauwe eieren en wat proteïne in poedervorm in gedaan had. Hentz was zo wantrouwig geworden als een muis, die naar een stuk kaas in de val kijkt. Op allerlei manieren probeerde ze hem het te laten drinken maar hij weigerde. Ze deed alle moeite om hem over te halen, maar zonder succes. Tenslotte zei ze: „Ik zou het maar drinken, als ik jou was, want eerder ga ik niet weg!" Vermoeid antwoordde hij: „In dat geval zou ik de oppasser maar vragen een bed voor u bij te zetten, want u zult hier dan heel lapg moeten blijven wach ten". Dr. Hill begon een verandering in Hentz op te merken. Ik vertelde hem, dat ik me zorgen maakte omdat hij geen gezelschap wenste en smeekte om aleon gelaten te worden. Door zijn grote ervaring wist de dokter, dat er nu iets aan gedaan moest worden. Vrienden hadden Hentz over zoveel moei lijke momenten heen geholpen, dat het me nu hart zeer deed te horen, dat hij alleen wilde zijn. Op een dag zei dr. Hill: „We moeten Hentz die ka mer uit zien te krijgen. Ik zal ervoor zorgen, dat hij in een rolstoel gezet wordt en door het ziekenhuis kan worden voortgeduwd. Hij heeft nu lang genoeg naar die vier muren gekeken". We waren bang om Hentz op te tillen. Een ver pleegster, Margery en ik en nog twee oppassers waren nodig om hem in de stoel te krijgen. Toen hij voor de eerste keer probeerde te zitten, werd het hem zwart voor de ogen maar na aan ammoniak te hebben geroken en na even achterover geleund te hebben, ging het beter. Hij kon zijn hoofd niet overeind houden en ik vroeg me af of hij dat nog ooit zou kunnen. We moesten zijn hoof 1 tegen de stoelleuning laten rusten en met kussens steun ge ven. Iedere middag maakten we op die manier een tochtje door het ziekenhuis. Eerst wilde hij alleen dat gedeelte van het gebouw bezoeken waar hij geen mensen zou tegenkomen, m^r ik merkte met ge noegen op, dat hij zich iedere dag verder waagde. Niet lang daarna nam de zuster hem mee naar de snackbar van het ziekenhuis en hij maakte dan een praatje met de telefonisten, de werklieden, de dienst meisjes, oppassers en röntgen-assistenten. CWordt vervolgd) Het Radiofilharmonisch orkest speelt vanavond o.l.v. de oudste zoon van Eugen Jochum, namelijk Georg Jochum. Uitgevoerd wordt o.m. het Celloconcert van Dvorak met als solist Jean Decro.ox. (402 m. 19.15 uur). Voor het Derde Progr. speelt het BBC symfonieorkest o.l.v. Rudolf Schwarz m.m.v. de sopraan Audrey Hayword o.a. de Sinfonia da Requiem van Brit ten. (464 m. 21 uur). Het Concertgebouworkest speelt zon dagmiddag o.l.v. Bernard Haitink voor de AVRO. Solisten zijn Piet van Eg- mond, orgel, Annie Hermes, alt, en het Toonkunstkoor Amsterdam. Uitgevoerd wordt o.m. de Kantate „Gott soli allein mein Herze haben" van J S. Bach. (298 m. 14.30 uur). Het BBC symfonieorkest speelt zon dagmiddag o.l.v. Rudolf Schwarz o.m. Till Eulenspiegel van Rich. Strauss. De Weense meester dirigeert ook nog de Derde symfonie van Brahms. (434 m 15.30 uur). Voor het Franse Nat. Progr. speelt zondagavond weer eens hét Lamoureux orkest o.l.v. de in Frankrijk genaturali seerde Rus Igor Markevitch. Men speelt werk van Rossini, Haydn en Beethoven. (348 m. 17.45 uur). De opbrengst van de giften voor het katholiek Hoger Onderwijs heeft thans een hoogte bereikt van 103.088,68. De Stichting Centraal Fonds voor Ka tholiek Hoger Onderwijs, deelt mede, dat dit het voorlopige resultaat is van de giften uit de bisdommen Haarlem, Breda, Den Bosch en Roermond. Het aartsbisdom Utrecht en het bisdom Gro ningen moeten de binnengekomen gel den nog afdragen. Het bisdom Rotter dam heeft, m verband met de bouw van het eigen seminarie, de inzameling voor het katholiek universitair onder wijs uitgesteld. Opvallend is het zeer grote verschil in de hoogte der giften. Het bedrag is bijeengebracht door 5.329 schenkers. Daarvan brachten 227 schenkers ruim 40 pet van het bedrag bijeen; de resterende 5.102 schenkers zorgden voor de overblijvende 60 pet. ROSSINI trouwens, dat Rossini een werkelijk ge nie was en niet een talentvol grappen maker, die in een bepaalde schematiek gevangen zat. Hij kon de toon van een ernstig werk treffen, met algehele ne gatie uiteraard van zijn komische vo cabulaire. De stijl van „Teil" nu heeft hij in zijn Stabat Mater rijker en rijper doortrokken tot een werk, dat in zijn essentie wel Rossiniaans is, maar geenszins een zinledige contrafact van de „Cenerentola", de „Italiana" of de „Barbiere". Maar het algemene stijlgemiddelde van deze muziek is toch theatraal, en de factuur is toch toegesteld op het belcanto van de opera, zo zegt de te genstander dan. Dit is in algemene zin volkomen juist, mits men aanneemt, dat werkelijk naar absolute normen is vast te stellen wat muziek voor het theater en wat muziek voor de kerk, of althans religieuze muziek is. In Ita lië bestaat dit onderscheid feitelijk niet. Italiaanse muziek onderscheidt zich door twee kenmerken: zij is muziek voor het theater, zij is in de letterlijke zin theatraal, èn zij is in wezen belcan to, ook als zij instrumentaal is. Het zou te ver voeren dit te bewijzen uit de oorsprongen en de ontwikkelings gang der Italiaanse muziek. Volstaan wij met hier vast te stellen, dat sedert de doorbreking van de heerschappij van de opera, van het theater dus, in de muziek van Italië heel deze muziek van het theatrale idioom in het belcanto doortrokken is geraakt. Dat dit ons, ontheatrale, dramatisch weinig begaafde, op vergeestelijking en abstrahering ingestelde Nederlanders vreemd is, kan niet ontkend worden, maar dat zegt natuurlijk niets over het gehalte van Italiaanse muziek, die in haar eigen taal algemeen menselijke gevoelens uitdrukt. Om met name dit Stabat Mater nabij te komen, moet men zich verplaatsen in theatrale stijl in het algemeen en de stijl van de „époque", waarin Rossini schreef in het bijzon der. Doet men dit, dan kunnen u de schellen van de geestelijke ogen val len, omdat men dan plotseling ziet welk een wonder van treffende tekst verklanking dit Stabat Mater is. Meent men dan om een voorbeeld te noe men een passage als het beroemde „Cujus animam" in eerste aanleg als weinig adequaat, om niet te zeg gen als een ernstige veruiterlijking van datgene wat de tekst zegt, dan dient men te bedenken, dat Rossini meer aan het zwaard, dat Maria het hart doorboorde heeft gedacht dan aan de piëtistische gevoelens, die dit beeld bij anderen kan opwekken. Hij heeft dus een bepaald heroïsche mu ziek geschreven, doch men kan er niet doof voor blijven, dat die mu ziek tegelijkertijd zeer smartelijk is, ja zelfs van een smartelijke vervoe ring getuigt. Zo zou men tal van voorbeelden uit het werk kunnen aan wijzen, die in hun stijlgemiddelde be zien totaal anders van expressie blij ken te zijn dan ze de niet op de stijl ingestelde luisteraar zouden kunnen toeschijnen. Die treffende uitdruk kingsvormen vindt men in de detail behandeling van enkele zinnen en zelfs van woorden, en als men zich zou willen stoten aan de „ijdele" her haling van zo menige zin, dan moet men eens bedenken, dat er zelden en dan slechts door de muzikale vorm geving bepaalde echte herhalingen op treden. De herhalingen zijn bijna al tijd varianten, die hun belang ont lenen aan het feit, dat zij een an dere, een meer intense of een in ge wijzigde zin te verstane uitdrukking aan de tekst geven. Men moet ook letten op de betekenis volle onderscheidingen, waarin Rossini de tekst verdeelt, hoe hij de beschrij vende fragmenten, die talrijk zijn, vaak episch uitbeeldt, terwijl hij in de biddende tekstgedeelten een zeer pieuze toon aanslaat. Treffend is dit uitgedrukt in de behandeling van de beide laatstp strofen, die overigens bei de van biddend karakter zijn. De voorlaatste bidt om de verwerving van de palm der overwinning en wordt in een geweldige stijging van het hele ap paraat uitgewerkt, maar de laatste spreekt van het sterven van het li chaam en het beërven van de glorie van het hemels Paradijs door de ziel. Dat wordt uitgewerkt in een pianissi mo a cappellakoor!. Dat geheel wordt dan afgesloten door een vliegende, ruisende Alleluja-fuga, die u doet beseffen op welk voorbeeld Verdi's Falstoff-fuga eigenlijk terug grijpt. Theater dus? Mag men onder- het theaterspelen ook bidden, wanneer het theaterspelen nu juist het natuur lijke talent van een volk is? En men bedenke daarenboven opnieuw: Italiaan se kunst kent geen sentimentaliteit, zij kan zich niet verbijzonderen 'n het mo ment. Zij zingt in alle graden van in tensiteit en dat is dan haar hele uit drukking. Beziet men het in dit licht, dan kan voor mij de conclusie geen andere zijn, dan dat Rossini's Stabat Mater een meesterwerk is. Men kan het nu op zijn gemak be studeren op deze plaat, die zowel qua klank als qua zang van allen een top prestatie betekent. Het is meeslepend en vervoerend als een uitstorting van pure, ongeremde menselijke emoties. LH.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 11