MUZIEKdie niet mooi hoeft te klinken DE ECHTE JAZZ WORDT IN DISCREDIET GEBRACHT K.L.M.-vliegers niet meer zo eensgezind? Een ontmoeting tussen emotionele expressie en verstandelijke beleving Vredesmanifest van 64 communistische partijen SINTERKLAAS-SURPRISE Gevlucht wegens belastingschuld Gebruikelijke propaganda Opbrengst Actie Toverbal ƒ275.000 f.269.- Salariskwestie Anti-communistisch front op Z.-Sumatra Geveltourist bezorgde politie Joegoslavië wilde niet tekenen ZATERDAG 23 NOVEMBER 1957 PAGINA 9 m.t-w3^ Geef een Remington Portable, want ook de SINT vindt: Typen is typerend voor P1 r&t'darVe"raa^6TeZna^tr"Êen bi- verscherpt heeft een woo?d3i?Sti Waren de K.L.M.- met klem Xnp. Communique to p-conferentie deze moderne tijd! Advertentie Ongeveer tweehonderd K.L.M.-piloten «ijn het gisteravond, tijdens een verga- van de twee verenigingen van ^■"•-vliegers, naar het schijnt niet eens geworden over een volgende stap ™et salarisgeschil. De vergadering was uitgeschreven om de situatie, ont staan na hei onderhoud dat de minis- J®r van sociale zaken en volksgezond heid aan een delegatie van piloten heeft verleend, nader onder het oog te zien. Terwijl enkele bestuursleden aan het begin van df bijeenkomst verklaarden, dat na afloop mogelijk mededelingen zouden kunnen worden gedaan over een constructief voorstel van de zijde van de vliegers, moesten zij vannacht om over twfeeën, na ruim zes uur verga deren volstaan met de verklaring, dat over het verloop van dr bijeenkomst geen enkel commentaar kon worden verstrekt. Er is, zo werd evenwel ver klaard, geen nieuwe ledenvergadering uitgeschreven. Verscheidene vliegers waren reeds tijdens de vergadering ver trokken. Een en ander heeft de indruk gewekt, dat onder de K.L.M.-piloten ernstige verdeeldheid heerst over de te volgen politiek. Naar verluidt heeft minister Suurhoff de delegatie van piloten de suggestie gedaan, te trachten tot overeenstem ming te komen op basis van de voor stellen, die de K.L.M.-directie reeds eer der heeft gedaan en di - een technische herziening ten aanzien van de promo tie en de pensioenering van de vliegers omvatten. HiS,'?t-ert'issen schijnt ook de K.L.M.- riej. viei salaris-kwestie thans min- Palingen die t*6 achteil; beperkende be zen en diin«l aanzlen van vrije rei- waren lzerl van het personeel de KLM-emnlovk'°m te voorkomen dat ge van «SPJX" J^Jueel ten «^P1" meer met vlieetuhJ n de vliegers niet -i0 naar Schiphol zoudlt" iSe maat:schap" eren, zijn enigSzinaudfr kunnen terug- Alle politieke partijen in Zuid-Su- matra heb ben zich verbonden een ge_ meenschappelijk front te vormen te- peil de communistische partij tijdens de regionale verkiezingenwelke de volgende maand in deze provincie zul- len worden gehouden. Tevens hebben zij op zich genomen tydens de ver kiezingscampagne ^en aanvallen op elkaar te zullen doen. Aldus meldt het Dit artikel bedoelt een bijdrage te leveren tot dat beter begrip. Een plei dooi hoeft het niet te zijn. De waar achtige jazzmuziek pleit wel voor zichzelf. Het zij al meteen gezegd en volmon dig toegegeven: de komaf van de jazz, de instrumentale jazz, die in het begin van deze eeuw met name in New Orleans, de havenstad aan de Mississippi voor het eerst werd ge hoord, is verre van rooskleurig. Doch wanneer men de jazzmuziek zou willen afwijzen vanwege het milieu, waarin ze ontstond en werd „grootgebracht", dan geldt dit verwijt, dat dus kennelijk van beschaafde huize komt, toch eerder die beschaving zélf dan de jazz. Van oor sprong is de jazzmuziek immers de muziek van een slavenvolk. Z0 is de tot klank gew rden ellende van de ne gers, van die honderdduizenden zwar ten, die sinds de zestiende eeuw door West-Europese kolonialen van het mee dogenloze type uit de binnenlanden van West-Afrika naar o.a. de zuidelyke sta ten van Noord-Amerika werden overge bracht. Zo zij de beestachtige transpor ten hadden overleefd dienden zij onder een gloeiende zon en door zweepslagen getekend tot lastdieren op de eindelo ze plantages. Zij hadden slechts plich ten, waaraan z0, vaak via afschuwelij ke martelingen, werden herinnerd. En toen zij, na de Amerikaanse burgeroor log, bij de afschaffing van de slavernij (1865) eindelijk rechten kregen, hadden deze niet veel meer te betekenen dan dat ze in officiële stukken stonden ge noteerd. De geestelijke slavernij, de vernedering en de verguizing bleven en men behoeft zich slechts de affaire Little Rock te herinneren om zich te kunnen realiseren, hoe verbeten de ras senhaat een honderd jaar geleden moet z0n geweest. Vanaf de plantages trokken de negers naar de grote steden, waar zij in aange wezen kwartieren een erbarmelijk le ven leidden en ter compensatie voor hun bitter bestaan de trieste troost zochten in bloedige vechtpartijen om niets, in drank, verdovende middelen en ontucht. Er scheen geen ander perspectief. In deze atmosfeer zijn de Blues ont staan (to feel blue - in de put zitten) het wereldlijke lied van de neger, waar in h\j op zpn eigen primitieve maar regelrechte wpze zpn barre leven uit zong, zwaarmoedig en wanhopig, dan wel maar dan toch niet zonder een ondertoon van vertwijfeling en desillu- ®'e de spot met zichzelf en iedereen afr zi'n minderwaardigheidsgevoelens mora8eerde in een soort van Paljashu- bena? karakter van de Blues is mede end geweest voor de negroïde ac- Advertentie Toen patrouillewagen 12 van onze hoofd stedelijke politie gisteravond langs de gebruikelijke route reed, meende een van de twee inzittende agenten op een gevel naast een groot bankgebouw onraad te bespeuren. Naast de schoorsteen stak namelijk duidelijk het silhouet van een zittende man af tegen de heldere lucht. Terstond parkeerden zij hun wagen in een zijstraat en snelden naar het bewuste huis. Nadat zij gebeld hadden en de slaperige bewoner een korte uitleg hadden gegeven, slopen zij de trap op en kropen door een zolderraam op het dak. Zij schrokken van een merkwaardig geluid dat veel weg had van het hinneken van een paard. Wat was dat nou.... Maar zie: de gebogen figuur bleek Sinterklaas te zijn en in de dakgoot stond zijn schimmel „Nachtmerrie" geheten. Eerbiedig kwa men de politiemannen naderbij. „Wij meenden onraad te bespeuren, Sint Nicolaas", legden zij verontschuldigend uit. „Nee, vrienden", zei de goed-héilig- man bedachtzaam, „het is goed volk zoals u ziet". De linkerhand van de Spaanse bisschop speelde onder het spreken met zijn patriarchale baard. In de rechterhand hield hij een mooi boek. „Kijk, vrien den", zei de Sint, „ik stond op het punt dit excellente boek hier in de schoorsteen heÖ nognnktP£nselin? beda<*t, dat ik weet eraag wat fl? 8elezen had- En ik weet graa^, wat )k aan de brave kin deren geef... alleen het mooithP" De Sint knipoogde welwillend tegen hen en legde vervolgens uit, dat het album De T3/-»n+A Drnnm van rs» Bonte Droom van het Circus" zo snar, nend was dat hij twee uur achtereen^" het dak had zitten lezen, „ik ben u er kentelijk, dat u me weer geroepen hebt tot mijn wereldse en geestelijke plichten'" En als teken van zijn dankbaarheid gaf de Sint de dienaren van Hermandad ieder zo'n album cadeau. Dankbaar ver wijderden zij zich om dit heuglijke feit te gaan rapporteren en op dit ogenblik zit zelfs de hoofdcommissaris het album uit te spellen! Koopt ook u dit unieke Sinter klaas-geschenk bij uw roomboterleveran- cier of bestel het rechtstreeks bij Kantoor Roomboteralbum", Postbus 47, 's-Gra- venhage. U krijgt dan het album per omgaande toegezonden onder rembours. De bijbehorende plaatjes ontvangt u gratis voor rijksbotermerken. U vindt zo'n merk op elk pakje roomboter. Volg het voorbeeld van de goede Sintvoor slechts 2.50 geeft u het mooiste Sinter klaascadeau! Enneem niet alleen voor de zondag, maar ook voor de Sinterklaas een pakje extral centen in de ontmoeting, die de authen tieke jazz is geworden, tussen de na tuur en de cultuur, de primitiviteit en de beschaving, de emotionele expressie en de verstandelijke beleving. In mu zikaal opzicht is z0 de verbinding ge worden tussen het Afrikaanse ritme en de negroïde speelwijze enerzijds en de Europese melodie en harmonie en het desbetreffend instrumentarium ander zijds. Naarmate deze ontmoeting werd verinnigd, naarmate de „zwarte" mu ziek allengs meer de „blanke" invloed onderging, is zij gecultiveerd geworden in die zin, dat haar muzikale primitivi teit werd veredeld en ontwikkeld. Of schoon bjj deze ontwikkeling de typi sche kenmerken van de authentieke jazz, de negerjazzmuziek, in principe aanwezig bleven, valt niet te ontken nen, dat tengevolge van deze cultive ring de jazzmuziek veel van haar oor spronkelijk en spontaan en daarom zo aantrekkelijke karakter heeft verloren. Veel van de weerstand, die men ten opzichte van de jazzmuziek ont moet, is terug te brengen tot de omstandigheid, dat velen de jazzmu ziek plegen te beluisteren en te beoor delen naar de maatstaven, die voor de klassieke muziek gelden, naar het mu- ziekgevoel, waartoe de Westeuropese cultuur heeft opgevoed. Men w0st de jazzmuziek af, omdat haar geluid voor al in str0d is met wat mooi en schoon klinkt volgens de traditionele aestheti- sche normen, die voor de klassieke toonkunst gelden. Men zou zo echter ook de Chinese muziek wel kunnen ver werpen. Bij de'jazz gaat het er in eerste in stantie niet om of de muziek mooi klinkt, of de klanken schoon zpn. B0 de jazzmuziek gaat het vooreerst om de uitdrukking. Niet om het muzikale zeggen als zodanig, maar om de ma nier van zeggen. Of deze expressie een mooi of geen mooi geluid heeft, is een b0komstigheid, ondergeschikt aan de expressie. De jazzmuziek ontleent haar waarde en haar schoonheid aan de waarheid, de zuiverheid van haar uit drukking. Sterk treedt in dit verband een an der wezenlijk onderscheid tassen de Europese muziek en de jazzmuziek naar voren. Het is het improvisatorisch karakter van de jazz, dat wordt be paald door een vérgaande vrije persoon- lijke creatie van de deelnemers. Jazzmu ziek wordt „gecomponeerd" zou men kunnen zeggen op het moment, dat ze wordt geïmproviseerd, hetgeen uiter aard geschiedt binnen de bestaande muzikale wetten. Wanneer er bjj een verdere muzika le ontmoeting tussen de negers, die veelal geen noot konden lezen, en de blanke vakmensen, op schrift gestelde muziek wordt gebruikt, dan is er slechts sprake van het geven van richt lijnen, van suggesties. De jazzmuziek verliest weliswaar haar zuiver impro visatorisch karakter, indien z0 tevoren wordt „uitgeschreven", maar ook dan nog zou ze jazz kunnen zijn. Een ander typisch kenmerk van deze muziek is immers de vrjje intonatie, waarbij de jazzspeler bijvoorbeeld de tonen van de gegeven melodie of van zijn varia ties stel dat deze in partituur zou den staan niet rechtstreeks aanzet, maar ze van onderen of van bovenaf benadert, via gearticuleerde of ineen- vloeiende tussentonen. Het vibreren of het „growlen" van de tonen zijn andere intonatievormen. Naast de techniek der instrumentvoering is het juist deze intonatie, deze persoonlijke interpreta tie in de klankvorming, die de ene jazz musicus van de andere onderscheidt. Daardoor ook zijn de grote „solisten" der jazzmuziek niet te imiteren. Er is nog een andere factor, welke bij velen oorzaak is van een negeren of afwijzen van de jazzmuziek. Het feit namelijk, dat, nadat het thema-met-va riaties-principe van de muziekvorm jazz zich van de eerste simpele primi tieve vormen is gaan ontwikkelen tot meer en zeer gecompliceerde construc ties, het steeds moeilijker is geworden de jazz, de improvisaties met name, te volgen en te verstaan en op grond daarvan een stuk jazzmuziek al dan met te kunnen waarderen. Het vereist doorgaans een geschoold oor en een fijngenuanceerd muziekgevoel. Een moeilijkheid daarbij is, dat de jazz als alle andere geïmproviseerde muziek, muziek „in de tyd" is. Een stuk jazzmuziek is bü wijze van spre- kep geschiedenis geworden op het mo ment, dat het gespeeld is. Het zou, zo als dat het geval is met veel authentie ke jazz, voorgoed verdwenen en ver loren zijn als de grammofoonplaat niet was uitgevonden. Meteen valt de apar te plaats op, die de grammofoonplaat in de jazzmuziek inneemt. Men zou haar de „partituur" van de jazz kun nen noemen, een partituur echter, die niet (na) te spelen is. Het is evident, dat waar de jazz muziek oorspronkelijk muziek van de negers is haar karakter in sterke mate wordt bepaald door de opvatting, die een neger over muziek heeft en die nu eenmaal de onze niet is. Voor de neger is de muziek niet een soort van luxe, maar een natuurlijk uit drukkingsmiddel, dat een intense phy- sieke binding heeft en zeggingskracht put uit de sterk ontwikkelde, natuur lijke negroïde ritmiek, het oer-levens- ritme, dat (nog) niet wordt opgevan gen en gericht door de cultuur van de geest. De neger beleeft zijn muziek in de meest letterlüke zin des woords met hart en ziel en zinnen. Het verklankte levensritme wijzigt zich bü de neger niet, wanneer vreugde zou verkeren in droefheid of een feestelijke uitgelaten heid in een intieme devotie. Het ritme en de bijbehorende instrumentale en vocale klanken veranderen slechts van kleur, van sfeer, van uitdrukking. Voor de neger is zingen een verhe vigde vorm van spreken en functio neert een instrument als verlengstuk van zpn zingen en vaak van al z0n physieke expressiemogelijkheden zijn gezicht, zijn handen en voeten, armen en benen, z0n hele lijfelijke zpn. Al deze negroïde muziekkenmerken hebben zich behalve in de Blues ook in andere negroïde „bronnen" van de eigenlijke jazzmuziek gemanifesteerd zoals, tijdens de periode der slavernij, in bijv. de plantage- en de roeiliederen, alsook in het geestelijk lied van de ne ger, de „gospelsong" en na die pe riode in die aparte rag-pianostijl. Deze negroïde muziekkarakteristiek heeft zich vermengd met facetten van het Europese muziekidioom, de invloed van de marsmuziek en de verschillende soorten volksmuziek. New Orleans was rond de eeuwwis seling een conglomeraat van allerhan de blanke en zwarte volkeren en rassen en in geen andere stad werd zoveel en in zo'n grote verscheidenheid muziek gemaakt als in die havenstad aan de monding van de Mississippi. Op de vraag wanneer en hoe de jazzmuziek nu precies is ontstaan, kan het ant woord slechts luiden, dat ze op een of andere manier uit de bovengenoemde elementen is gevormd en op een ge geven ogenblik in New Orleans en an dere steden van Noord-Amerika over al werd gespeeld. Zeker is intussen, dat de jazzmuziek oorspronkelpk het karakter droeg van saamhorigheidsmuziek, een muziek ook waarmee de negers hun minderwaar digheidscomplex probeerden te „over- blazen" en waarmee ze, onderling wed ijverend in originaliteit, de blanken wil den tonen, dat zü hen tenminste er- De ontvanger der directe belastin gen te Purmerend heeft beslag laten leggen op alle roerende goederen, toe behorend aan een 58-jarige aannemer uit Haamstede op Schouwen-Duiveland in verband met een belastingschuld aan de staat der Nederlanden van 97.390.07 De belasting is verschuldigd over de jaren 1954 tot en met 1957, o.m. voor in komstenbelasting. omzetbelasting en ver mogensbelasting. De aannemer is uit Haamstede vertrokken zonder achterla ting van een adres. Verondersteld wordt dat h0 naar Frankrijk is uitgeweken. Vertegenwoordigers van communisti sche partijen uit 64 landen waaronder ook Nederland hebben op een bijeen komst te Moskou een manifest onder tekend, waarin een oproep tot de vol- In de havenkroegjes van New Orleans aan de monding van de Mississippi is de instrumentale jazz geboren. gens de baas in waren, in hun eigen muziek, in de w0ze althans, waarop z0 deze speelden. Het zou hier te ver voeren, de ont wikkeling van de jazzmuziek via de grote verscheidenheid in „scholen" en „stijlen" tot en met het huidig experiment, de jazz te verbin den met de symfonische muziek, uit de doeken te doen. Het zou een bespre king betekenen van tenminste een klei ne honderd van de meer dan vierdui zend jazzmusici, die in de loop van de ontwikkeling der jazzmuziek naam heb ben gemaakt. Het is slechts onze be doeling geweest de oorsprong van de jazzmuziek en daarmee haar karak ter aan te duiden, een karakter, dat, ook in de moderne jazz, verschilt van dat van de Europese kunstmuziek en evenzeer van dat van al die amuse mentsmuziek, die als jazz wordt opge diend. (Jazzmuziek is bü voorbeeld be slist geen dansmuziek). Niet op de laat ste plaats ook van die jazzmuziek ook al worden er zelfs de namen aan verbonden van de grote musici, Arm strong inclusief welke haar toevlucht zoekt in de commercialiteit. Die jazz, die zich met een geluid en in een sfeer, die met een eerlijke muzikale expressie niets of nauweiyks iets van doen heb ben, richt zich tot de smaak van 'n pu bliek, dat hard genoeg kan joelen en fluiten, maar het onderscheid niet kent tussen de echte jazzmuziek, die om de muziek wordt gespeeld en het geschet ter van een trompet, het geloei van een saxofoon of een sensationele, opwinden de cadans van bekkens en trommen ter- wille van een gunstige recette. Dfe jazz muziek vraagt niet om klaterende ova ties, nog minder om half afgebroken concertgebouwen. FRITS VERHORST Een bedrag van 225.000,- aan het Nationaal Comité Hulpverlening Hon gaarse volk en van 50.000,. aan het Nederlandsclie Roode Kruis heeft ds. N. O. Steenbeek namens de Nederlandse Jeugd Gemeenschap vanmorgen over handigd. Dit is het voorlopige resultaat van de Actie Toverbal, die de Neder landse jeugd in het voorjaar begonnen is. In totaal zijn anderhalf miljoen to verballen, waarvan vele met verrassin gen, verkocht. Een groot deel van het geld zal be stemd worden voor de opleiding van Hongaarse gevluchte jongeren. In dit geval voor de Koningin Julianaschool, die onlangs in het Oostenrijkse Iselsberg is geopend. De school is nagenoeg on- middellük na de Hongaarse opstand be gonnen. Een rector van een Hongaars gymnasium was toen met al zijn docen ten en leeVlingen naar Oostenrijk ge vlucht. Zij zijn uiteindelijk in een hotel terecht gekomen, dat thans verbouwd is tot school, dit alles dank zü de hulp van het Nederlandse volk. De heer E Kupers, de voorzitter van het Comité Hulpverlening Hongaar se Volk, en de heer J. C. Korver, ver tegenwoordiger van het Rode Kruis, vroegen dank over te brengen aan de Nederlandse jeugd en sportverenigingen. keren der wereld wordt gericht om „de vrede te handhaven en te versterken". Het manifest voegt weinig nieuws toe aan de gebruikelijke vredes-propagan- da van Moskou, zo meldt U.P. Er wordt o.a. in voorgesteld de proefnemingen met kernwapens onmiddellijk te sta ken en atoomwapenen te verbieden. In het manifest wordt verklaard: „Wü, de vertegenwoordigers der com munistische- en arbeiderspartijen, die ons ten volle bewust zijn van onze ver antwoordelijkheid voor het lot der vol ken, verklaren dat oorlog niet onver mijdelijk is en dat de vrede kan wor den gehandhaafd en versterkt. De volkeren van Europa, Amerika, Azië, Afrika en Australië weten dat het mensdom erin geslaagd is reusach tige natuurkrachten vrij te maken, waardoor het mogelijk is geworden in elke hoek ter wereld enorme verwoes tingen a.m te richten. In een derde we reldoorlog zal er geen wpkplaats meer voor de mens z0n. Alle volkeren zullen dan worden omhuld door de reusachtige vlammen, ontstaan uit atoom- en water stofwapens, afgeworpen door vliegtui gen of met behulp van raketten op hun doelen afgevuurd. Een dergelijke krüg zou vele generaties na cms onvoorstel bare armoede brengen", aldus het com munistische manifest. Het vervolgt: „De Sovjet-Unie heeft, in de veertig jaren van haar bestaan, voor alle volken de naar vrede leidende weg geopend. Zij heeft, ondanks de hin derpalen, die de imperialistische mach ten öp haar weg legden, gestreefd naar vreedzame samenwerking met alle lan den. Thans kan, met volledig vertrou wen, worden gezegd dat het mogelijk is oorlog te voorkomen en de vrede te handhaven, omdat zich een verschui ving heeft voorgedaan in het z.g. inter nationale machtsevenwicht. In het communistische manifest wordt verder gezegd, dat de Sovjet-Unie niet langer meer alleen staat, maar dat een „reusachtig socialistisch kamp, dat b0- na duizend miljoen mensen omvat", zich samen met communistisch China aan de zijde van Moskou heeft ge schaard. Daarnaast is er nog een nieu we internationale macht ontstaan, na- meiyk die der voormalige koloniale lan den, „die het reeds lang gedragen juk van afhankelijkheid hebben afgeworpen, of bezig zijn dit te doen". Nadat een beroep is gedaan op „alle mensen van goeden wille" de eisen te steunen, die in een soortgelijk verband reeds eerder door het Kremlin, naar vo ren zijn gebracht, en er nogmaals is verklaard dat de zaak van het socialis me langs vreedzame weg de zege zal behalen, eindigt het communistische manifest met de woorden: „vrede voor de gehele wereld". Terwijl een vertegenwoordiger van de Joegoslavische communistische party wel het vredesmanifest heeft onderte kend, dat gisteravond is gepubliceerd, heeft J.oegoslavië niet het communiqué ondertekend, dat aan het einde van de topconferentie van twaalf commu nistische landen in de Russische hoofd stad is uitgegeven. De Joegoslavische ambassadeur in Moskou, Vjelko Micunovic, antwoordde op de vraag, waarom zijn land de ver klaring niet ondertekend heeft, met de woorden: „Het is duidelü'k, dat wü het er niet mee eens waren". De ambassa deur van een der Oosteuropese, com munistische landen verduideiykte nog: „Joegoslavië is een socialistisch land, doch behoort niet tot het socialistische kamp". Joegoslavië heeft daarom niet deelgenomen aan de driedaagse confe rentie van de leiders van twaalf com munistische landen in Moskou, zo ver klaarde hü volgens U.P. Enige van de laatste modenieuwtjes uit Parijs: Op de foto links ziet men hoe bij een lingerie-show van Lanvin- Castillo in Parijs een viltachtige blauwe pij werd gebruikt, herinnerend aan de lugubere kledij van de Ku Klux Klan, en dienend om de aandacht, in stede van gedeeltelijk op de mannequin, geheel op de door haar getoonde kousen te richten. Op de middelste foto ziet men „Boquet" een toiletje om binnen te dragen, bestaande uit een sjaal-blouse van bedrukte zijde en een pantalon van rose fluweel. Het geheel wordt geleverd door de „Boutique" Castillo-Lanvin. Rechts: Wat confectie betreft is de mode voor de zomer 1958 al gedeeltelijk bepaald. De collectie van Pierre Billet is gewijd aan bloemen en kent o.m. de „Petunia-lijn". We zien hier twee modellen; links „Belle de Nuit", een jurk van blauw bedrukte zijden organdie en rechts ,JLunaire", een japon van wit katoenen satijn met groene druppeltjes. Bij een beschouwing over de jazzmuziek springt al dadelijk een eigenaar dig verschijnsel naar voren. Er is n.l. bij ons beste weten geen andere muziek, waarover de meningen zo scherp verdeeld zijn en het voor en tegen zo radicaal tegenover elkaar staan als ten aanzien van de jazz de muziek, waarvan men wel zeggen mag, dat zij een internationale muziek is gewor den, een soort van wereldtaal. Aan de ene kant is een onevenredige waar dering voor de jazzmuziek waar te nemen, welke vaak het karakter ver toont van een bijna ziekelijke verering. Daartegenover staat dan en met name in de kringen van de zogeheten klassieke muziekliefhebbers een beslist afwijzen, dat niet zelden verkeert in een laatdunkend neus-optrek- ken, waarbij zo men aan de jazz woorden zou willen verspillen uit spraken worden gedaan als: oerwoudmuziek, toonbeeld in de letterlijke zin des woords van degeneratie, een soort van bijvoeding, naast kauwgom, voor onze hedendaagse losgeslagen en verwilderde jeugd, saxofoongelach in duis tere kroegen om zaken, die het daglicht niet kunnen verdragen en soort gelijke kwalificaties. Tussen deze uitersten, in het gulden midden, klinkt de echte jazzmuziek, waarvan het geluid nochtans allang door de negatie ve waardering van de ene en de hardnekkige verwerping door de andere partij zou zijn verstomd, indien het vals en zonder werkelijke waarden zou zijn geweest. De jazzmuziek heeft zich integendeel gehandhaafd niet alleen, maar binnen het tijdsbestek van vijftig jaar een ontwikkeling doorgemaakt, die bij geen andere muziekcultuur is aan te wijzen. Intussen is er geen andere muziek, waarvan het prestige zoveel te lijden heeft (gehad) van onbegrip en misverstand als de jazz. En behalve onder dat gebrek aan een juist inzicht, althans aan een eerlijk pogen tot onderzoek en benadering, gaat de jazzmuziek gebukt ander haar eigen „Ersatz", onder alle verbaste ringen die voor de jazzmuziek moeten doorgaan, maar er in feite niets of nauwelijks iets mee van doen hebben. De nog pas jonge jazzkritiek, voor zover deze niet in de greep ligt van de platenfabrikanten en zogenaamde hoezenschrijverij" en zo haar objectiviteit vaak ondergeschikt maakt aan reclame en verkoopkunde als ook de allengs sterker wordende be hoefte bij onderwijzers, jeugdleiders en andere opvoeders, de grote groe pen jonge mensen, bij wie de jazz sterk aanspreekt, het verschil bij te brengen tussen kunst en kitsch, dra gen inmiddels bij tot het wegnemen van het onrecht, dat de jazz wordt aangedaan. Remington Travel-Riter *0 product van Remington Rand FAKKELDRAGERS DER EFFICIENCY Verkoopkantoren In Amsterdam - Arnhem - Eindhoven Enschede - Groningen - Den Haag - Leeuwarden - Maastricht - Roermond - Rotterdam - Utrecht. Ook betalingsspreiding. Alias wat U schrijft... typt U sneller, efficiënter, mooier, correcter. U hebt afschriften van alles wat U typt. Koop dat gemak van Uw leven. Vraag gratis inlichtingen en demonstratie I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1957 | | pagina 9