DE KLOKKENLUIDER
VAN DE NOTRE DAME
Q
Nina, een liefde in weerwil
van het IJzeren Gordijn
Ober Bram Neuteboom gaat
volgende week met pensioen
DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL
Films in Frans Hals
N.Ph.0. concerteert
voor het P.E.N.
I
2 WA ARDE
'WAARDEMAKER
Spektakelstuk Van Jean Delaunoy
Cinema Palace
De Spaanse Vlieg
AGENDA
The King and four
ueens
Reprises
Deze week in Lido
GROEN C
„Ein Walzertraum"
Kelnersvak 46 jaar met hoofse zwier
beoefend
to
sevilla orange marmelade
ZATERDAG 8 FEBRUARI 1958
PAGINA
in
Rembrandt
Films:
Diversen
Apotheken en dokters
diensten
Haarlem
Aerdenhout
Bloemendaal
Heemstede
Overveen
Santpoort
Lwcor
neemt
"li
vaker M
CENTRALE VERWARMING
POW-R-MATÏC Oliebranders
Haarlemse Raad voor
de Jeugd
Burgemeester Cremers
over „Robot of
Democratie"
Burgerlijke Stand Haarlem
Muzikale klacht
voor G. en W.
Passagierslijsten
Z ANDVOORT
Feest van de jeugd
RENAULT kopen.
GARAGE DEN HOUT
II A lil O MOOH3
Hoge schoenen en
steunzolën
In Haarlemse raad
Protestantse fracties
gaan fusioneren
K.A.B,-Kring Noord
FILMJOURNAAL
De klokkeluiderWie zou het
anders kunnen zijn dan Quasimodo,
de bultenaar van de Notre Dame, die
zijn idool, de zigeunerin Esmeralda
uit de klauwen van de beul redt, haar
meesleurt naar de veilige transen
van de Notre Dame om haar in r" -
nederigheid te dienen en voor haar
Het kostelijke, soms wat pikante ver
haal van „De Spaanse Vlieg", een
vooral aan ouderen welbekend toneel
stuk van Franz Arnold en Ernst Bach,
valt deze week verfilmd en wel in Rem
brandt te genieten. Vier dorpsnotabelen
worden twintig jaar lang beduveld door
een fraaie Spaanse danseres, die de he
ren stuk voor stuk en zonder dat zij het
van elkaar wisten, had wijsgemaakt, dat
zij een zoon had, voor wie zij trouw
alimentatie betaalden. Een handige ad
vocaat komt in het bezit van de alimen
tatiestukken en dan beginnen de verma
kelijke verwikkelingen, omdat de goede
naam van de notabelen ernstig ge
schaad dreigt te worden. Tenslotte komt
alles uiteraard weer in orde. Het geld
is naar charitatieve instellingen ge
gaan, die beheerd worden door de pin
nige echtgenotes van de notabelen.
Een film, die soms een tikje ondeu
gend is, toegankelijk vanaf achttien jaar
CINEMA-PALACE: Notre Dame de Paris,
18 j. 2, 4.15, 7, 9.15 uur.
FRANS HALS: T.m. wo.: Begeerte en
zonde, 18 j. 2.30, 7, 9.15 u.
Zo. 2, 4.15, 7, 9.15 u.
Di. één avondvoorstelling om 8 uur.
Do.: Zij die zich verkopen, 18 j.
2.30, 7, 9.15 uur.
LIDO: Nina, 14 j. 2, 4.15, 7, 9.15 uur.
Zo.-ochtend: Mysterieus Azië, a. 1., 11 u.
LUXOR: The king and four queens, a. 1.
2. 7, 9.15 uur.
Za. en zo. 2, 4.15, 7, 9.15 uur.
MINERVA: Tm. zo.: Vader tegen wil en
dank, 14
Za. en zo. 7, 9.15 uur.
Za. en zo.: Knock on wood, 14 j.
Za. 2.30 u. Zo. 2, 4.15 u.
Do.: De voddenrapers van Abbê Pierre,
14 j 8.15 uur.
REMBRANDT: De Spaanse vlieg, 18 1.
2, 4.15, 7. 9.15 uur.
Zo.-ochtend: In het jachtgebied der
haaien, a. L 11 uur.
ROXY: Tm. zo.: De terugkeer van Lemmy
Caution, 18 j. 2.30, 7, 9.15 uur.
Zo. 2, 4.15, 7, 9.15 uur.
Ma. t.m. do.-middag: Vera Cruz, 14 j.
2.30, 7, 9.15 uur.
STUDIO: Tm. zo.: Het loon van de angst,
volw. -
Za. 2, 6.45, 9.15 uur.
Zo. 1.45, 4.15, 6.45, 9.15 u.
Ma. t.m. do.: Les diaboliques, volw.
2.15, 7, 9.15 uur.
Zo.-ochtend: In einer kleinen Konditorei,
alle leeft. 11 uur.
Zaterdag 8 februari
Stadsschouwburg, 20 uur: Hoofdstad Ope
rette met „Ein Walzertraum" van Oscar
Straus.
Gebouw Cultura, 20 uur: Contactavond
van het Instituut voor arbeidersontwikke
ling, m.m.v. „De Gong".
Krelagehuis: Internationale Badminton
kampioenschappen.
Zondag 9 februari
Krelagehuis, 9 en 14 uur: Internationale
Badminton-kampioenschappen.
Concertgebouw, 14.30 uur: Concert door
het Hekster Kwartet. Programma: Werken
van Schubert, Dvorèk en Franck. (Ge
loof en Wetenschap).
Stadsschouwburg, 20 uur: Hoofdstad Ope
rette met „Ein Walzertraum" van Oscar
Straus.
Maandag 10 februari
Stadsschouwburg, 20 uur? Rederijkerska
mer „Alberdingk Thijm" met het toneel
stuk „Het geschenk". Regie: Jan W. van
de Ven. (R.-K. Blindenbond ..St.-Odilia").
Brinkmann, Groote Markt, 20 uur: Pater
Suasso de Lima de Prado W.P. spreekt
over „De boeiende belevenissen in worste
lend Afrika". (Geloof en Wetenschap).
Frans Halsmuseum, 20 uur: Prof. dr. G.
Stuiveling spreekt over Simon Vestdijk.
(Volksuniversiteit).
Minerva-theater, 20.15 uur: Lourdesavond.
Apotheken: Frans Hals-Apotheek, Frans
Halsplein 1, tel. 11180; Apotheek Buzink,
Lange Veerstraat 19, tel. UOOO.
Doktersdienst: Men belle nummer 11990.
Tandartsen: W. Brandt. Heemsteedse
Dreef 58, Heemstede, tel. 39330; A. J. G.
Hop, Santpoorterplein »19, Haarlem, tel.
16775.
Zieken ver voer: GGD, tel. 14141; Margriet,
Turfmarkt 10 rd., tel. 21400.
Apotheken: Apotheek Schotsman, Bin
nenweg 206208, Heemstede, tel. 38320.
Doktersdienst: C. Kroon, Burg. Den Tex-
laan 12, tel. 26073.
Wijkverpleging: Zr. H. J. G. Lugthart,
Anjelierenlaan 5, tel. 26876.
Tandartsen: Zie onder Haarlem.
Apotheken: Elswout Apotheek, Bloemen-
daalseweg 341, Overveen, tel, 16760; Sant-
poortse Apotheek, Bloemendaalsestraatweg
145, Santpoort-Station, tel. 02560-8249.
Doktersdienst: C. Eenhoorn, Bloemen-
daalseweg 17, tel. 54003.
Wijkverpleging: Zr. J. R. E. de Bruyn,
Plantsoenlaan 5, tel. 52368.
Tandartsen: Zie onder Haarlem.
Apotheken: Apotheek Schotsman, Bin
nenweg 206—208, tel. 38320.
Doktersdienst: P. M. van der Gugten,
Heemsteedse Dreef 37, tel. 39903; J. J. van
Luin, Bronsteeweg 76, tel. 34445.
Tandartsen: Zie onder Haarlem.
Apotheken: Elswout Apotheek, Bloemen-
daalseweg 341, tel. 16760.
Doktersdienst: C. R. Post, Gillis School
meesterlaan 2, Haarlem, tel. 10367.
Wijkverpleging: Zr. J. R. E. de Bruyn
Plantsoenlaan 5. Bloemendaal, tel. 52368.
Tandartsen: Zie onder Haarlem.
Artsen: M. Trooster, W. Daniëlslaan 14,
Santpoort, tel. K 2560-8410.
Apotheken (ook nachtdienst): Santpoortse
apotheek, Bloemendaalsestraatweg 145,
Santpoort, tel. K 2560-8249.
het brood uit zijn mond te sparen.
Tot zij beiden om het leven komen
en samen in een graf belanden, waar
ze dan eindelijk, zij het minder con-
fortabel dan hij althans gehoopt had,
verenigd zijn.
Jean Delannoy heeft van Hugo's ro
man een kleurenfilm gemaakt, waarin
hij op zijn manier de legende naver
telt. Hij was niet de eerste die het
verhaal in een film heeft gevat. Holly
wood heeft het al gedaan in de stomme
jaren van de film, en afgaande op onze
herinnering, geloven wij dat ér niet
veel verschil is na al die jaren. Want
ook Delannoy ontkomt niet aan de me
lodramatische effecten, die van het dra
ma afdruipen, overal waar de massa
in beweging komt of de bultenaar lik
kebaardend rondsluipt. Om van Lollo
maar niet te spreken, die hier weder
om aanwezig is om redenen, die wel
spectaculair zijn maar niets met talent
te maken hebben.
Delannoy heeft er maar weer eens
een kijkspul van gemaakt, met veel la
waai, veel kleur, veel van alles, maar
weinig film. In het begin 'ijkt het er
op, dat hij ons een drama zal laten
zien, dat nadrukkelijk visueel binnen
de transen van torens gehouden wordt,
maar zodra hij de kans krijgt begint
hij druk en massaal en volks te doen in
de nauwe straatjes van Parijs, en we
zitten midden in het openluchttheater,
waar geen film aan te pas komt. H'j
heeft zijn kleuren niet slecht gebruikt,
dat wil zeggen, met zorgvolle aandacht
voor de technische weergave, maar
waar dienen ze eigenlijk voor? 18 jaar.
Vier jonge weduwen van gesneuvelde
dieven-broers wonene samen met hun
schoonmoeder een bejaarde vrouw
met de baard in de keel, die trefzeker
heid met een vuurwapen, paart aan dic
tatoriale neigingen op een eenzame
hoeve, waar goud van een bankroof ligt
verstopt. Moe kent de plaats en de
schoondochters wachten al twee jaar het
moment af, waarop zij het geheim ieder
voor zich kunnen ontfutselen. De komst
van een avonturier roept bij de heb
zuchtige dames amoureuze gevoelens
wakkei-, die zij natuurlijk trachten te
combineren met 'n verhouding teneinde
de begeerde buit te bemachtigen. Geen
wonder, dat de stoere manspersoon
(Clark Gable) al knipogend en minne
kozend zijn best doet en tweevoudig
slaagt. „The king and four queens", een
matige pseudo-western in kleurig cine
mascope, geregisseerd door Raoul
Walsh, is geschikt voor alle leeftijden.
In Studio draaien deze week twee films
van de bekende Franse filmregisseur
Henri-Georges Clouzot. Tot en met zon
dag Het loon van de angst, waarin Clou
zot een beeld geeft van de hopeloosheid
van het leven, het harteloos treffen van
het lot en de uitzichtloze verveling aan
de zelfkant. Een beklemmende film voor
volwassenen. Van maandag tot en met
donderdag Les diaboliques. Eveneens
voor volwassenen. In Roxy draait tot
en met zondag De terugkeer van Lem
my Caution met Eddie Constantine in
de hoofdrol. 18 jaar. Van maandag tot
en met donderdag Vera Cruz 14 jaar.
In de avondvoorstellingen tot en met
zondagavond in het Minerva-theater te
Heemstede een kostelijke creatie van
Fernandel in de film Vader tegen wil en
dank. 14 jaar. In de middagvoorstellin
gen van zondag Knock on wood, even
eens 14 jaar. Donderdagavond De vod
denrapers van abbé Pierre. 14 jaar.
Advertentie
•-ViU"
Advertentie
BLOEMENDAAL TELEF. 54855
Begin 1955. De vier bezettingsmach
ten Engelsen, Amerikanen, Fransen
en Russen hebben nog vaste voet in
Wenen. In deze niet meer zo chaoti
sche en angstige stad leert een Ame
rikaanse journalist een Russisch
meisje kennen. Het is duidelijk, dat
de twee van elkaar gaan houden. Is
er voer deze liefde onder het IJzeren
Gordijn door een kans?
Het meisje Nina heeft zich slechts
aarzelend tot een afspraak laten ver
leiden. Uit haar star masker spreekt
de angst. Op een slinkse manier slechts
kan zij de jonge Amerikaan ontmoeten.
Haar chefs zij is werkzaam op het
persbureau Tass, een half-militaire ge
meenschap laten haar gangen na
gaan en maken haar duidelijk dat een
dergelijke omgang hoogst ongewenst is.
Toch zet het meisje door. Onbeschoft
optreden van een der Russen resulteert
in zijn dood. De Amerikaanse journa
list moet vluchten naar een kennis in
de Oostenrijkse bergen. Nina zal wor
den teruggezonden naar Moskou. Maar
ook zij weet onder te duiken. Na en
kele wel wat gezochte misverstanden,
waardoor beiden in de grootste onze
kerheid verkeren omtrent eikaars wel
varen, heeft deze geschiedenis een blij
einde. Men ziet de twee gelieven onge
dwongen, bevrijd van een zware last,
lopen door een vrolijk vlaggend Wenen
dat de geallieerde troepen zo juist heb
ben verlaten.
Zo ongeveer is het verloop van de
film Nina door Rudolf Jugert gemaakt
naar de roman: Romeo en Julia in
Wien. Een film, die niet meer beoogt
te vertellen dan een aangrijpend ver
haal, die geen opmerkelijke of origine
le verteltrant bezit, maar de feiten voor
zich laat spreken. Intussen zijn deze
feiten wel zo, dat men geboeid de ge
schiedenis volgt. Met name de druk,
die de Russen op Nina uitoefenen, de
sfeer in de Sovjet-gemeenschap en de
angst die_ spreekt "it de oogopslag van
het meisje laten niet na indruk te ma
ken.
Jugert die wij kennen van: 's Nachts
langs de weg heeft voor zijn Nina een
goed type uitgezocht. Het meisje Anouk
Ai née is heel geloofwaardig de jon
ge Russin, die door een het moet gaan
alvorens zij de stem van haar hart vrij
elijk kan volgen. 14 jaar.
In de Ridderzaal van het Haarlemse
stadhuis heeft vrijdagavond burgemees
ter mr. O. P. F. M. Cremers in het
kader van de door de Haarlemse Raad
voor de Jeugd georganiseerde lezin
genreeks „Haarlem, onze stad, ons
werk, ons leven" gesproken over het
onderwerp „Robot of Democratie".
Uit zijn betoog hebben de vele aan
wezigen de conclusie mogen trekken,
dat het ambtelijk apparaat waarmee
een overheidsdienst veelal is toegerust
in de verste verte niets te maken heeft
met de gevoelloze werkwijze van een
robot. Integendeel. Mr. Cremers heeft
hun dat aan de hand van talrijke gre
pen uit de ambtelijke praktijk duide
lijk gemaakt. De vaak uit statistieken
verkregen gegevens worden met de
grootste zorg en behoedzaamheid door de
overheid gehanteerd. Wanneer echter
deze gegevens kritiekloos worden aan
gewend dan is het de taak van de de
mocratische bestuurder om in te grij
pen. In dit verband betreurde mr. Cre
mers het, dat van de zijde van het
publiek zo weinig goede kritiek wordt
geleverd op de beslissingen en beslui
ten van de overheid. Men praat wel en
men heeft ook vaak kritiek, maar die
is dikwijls van overtuigingskracht ge
speend. Hij deed dan ook een dringend
beroep op de jongelui daadwerkelijke
belangstelling te koesteren voor de ver
richtingen van de overheid. „Indien bij
u een gemeenschaps-interesse aanwezig
is, dan maak ik mij voor de jongelui,
die u te leiden hebt, geen zorgen". Aan
het begin van zijn betoog gemoede
lijk en los van papier verklaarde
de heer Cremers het een voorrecht te
vinden, dat hij de voordrachtenreeks
van de Haarlemse Raad voor de Jeugd
had mogen openen. Sprekende over
burgerzindagen zei hij, dat die alleen
maar in die zin slagen, dat er in de
dagbladen verslagen komen, „die klin
ken als een klok". Een lezingenserie,
zoals de Haarlemse Raad voor de Jeugd
had opgezet, had meer zijn sym
pathie en hij meende dan ook, dat
de initiatiefnemer precies „roos" ge
schoten had.
De bijeenkomst werd geopend door de
voorzitter van de Haarlemse Raad voor
de Jeugd, de heer W. van Liemt, die in
het kort nog eens de opzet van de voor
drachtenserie uiteenzette. Hij sloot de
bijeenkomst, die muzikaal werd geïllus
treerd door vier leden van de Stedelijke
Gymnasiale Muziekvereniging Linos",
ook weer.
GEBOREN: C. M. Bouma-Herben, z.;
E. H. Kroonenberg-Slappendel, z.; A.
Maertens-van Helden, z.; W. M. de
Rieu-Schreuel, z.; M. Versteeg-de Swart,
d.; H. Noordbruis-Bouman, d.; J. de
Boer-Jelmersma, d.; M. J. H. Hekker-
van Kessel, d.; C. H. Th. van der Kroft-
Smit, d.; J. Everts-van den Berg, d.
GETROUWD: H. F. Hetem en A.
M. van Schooten.
OVERLEDEN: L. Vermeulen, 78 jr.,
Frans Halsstraat; A. D. Stöver, 61 jr.;
Pepijnstraat; C. Dijkhuizen, 66 jr.,
Maerten van Heemskerkstraat; W.
Poelwijk, 84 jr., Kamperlaan; J. Wit-
teveen-Diek, 74 jr., Rijksstraatweg; A.
van Gulik-van Leeuwen, 76 jr., Oranje
plein; P. M. J .J. Sopers, 80 jr., Kin-
derhuissingel.
Wie er gisteravond op uit was om
een paar uurtjes uitgebreid te lachen,
kreeg het volle pond bij „Ein Walzer
traum een operette op muziek van
Oscar Straus, in de Haarlemse stads
schouwburg gebracht door de Hoofd
stad-Operette onder auspiciën van de
Stichting „Geloof en Wetenschap". Re
gisseur Otto Aurich had de romantiek
en de charme sterk naar de achter
grond gedrukt en het accent op de
klucht gelegd. Hij kon ons inziens
moeilijk anders, omdat verreweg het
grootste deel van zijn spelersmateriaal
ongeschikt was om charme en roman
tiek te presenteren.
Het is dus een klucht geworden die
veel ruimte vrij liet voor spoetniks,
erdsatellieten en bestedingsbeperking'
en waaraan de liefhebbers van dit
genre veel plezier beleefd zullen heb
ben. Het verhaal van de dochter van
Vorst Joachim XIII, wier bruidegom
in de huwelijksnacht er vandoor gaat,
omdat hij feitelijk gedwongen werd te
trouwen, bleek voldoende te zijn om al
le mogelijke en onmogelijke situaties te
scheppen, waartoe de dirigente van een
damesorkest het hare in een speelse
amourette met de bruidegom bijdroeg.
Wat zang betreft, kunnen wij kort
zijn; Rosy Parrish (de dochter), Jan
Handerson (Niki) en Lizzi Schöffmann
(dirigente) voldeden uitstekend. Zij zon
gen licht en gemakkelijk, waren glas
helder en maakten van hun rollen een
gave creatie. De overigen staken daar
bij opvallend af. Daartegenover stond,
dat er voortreffelijk geacteerd werd.
Vooral Otto Aurich en Fritz Steiner
toonden zich meesters in de kolder, ge
boren clowns, die weten wat een goed
lachs publiek waard is.
Het orkest onder leiding van Wilhelm
Rettich gaf prachtig partij. De dirigent
verdient een extra compliment, omdat
hij even gloedvol aan het werk bleef,
wanneer tussen de bedrijven door vele
van zijn toehoord(st)ers heerlijk aan de
kwebbel togen en de muziek gebruikten
als een welkome omlijsting van huise
lijke gesprekken.
W.H.
Op ons bureau aan de Smedestraat
te Haarlem ligt de passagierslijst ter
inzage van het s.s. „Zuiderkruis". Het
schip is onderweg van Tandjong Priok
naar Amsterdam, waar het 20 februari
verwacht wordt.
De afdelingscommissie voor het jeugd
werk in de parochie van St.-Agatha
te Zandvoort, organiseert a.s. zondag
een feestavond in het parochiehuis. De
verkenners, welpen, gidsen en kabouters
zullen deze avond zelf verzorgen. Prij
zen zijn beschikbaar gesteld voor de
groepen die de beste prestaties hebben
geleverd.
Pasoor H. Brans zal een causerie hou
den over het jeugdwerk.
,i
De Brinkmann-habitué's zullen vanaf dinsdag iemand missen in het be
faamde Haarlemse établissement. Ober Abraham Neuteboom (voor zijn
vaste klanten en vrienden veelal „Bram") wordt die dag vijfenzestig jaar
en zal daarom wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd af- i
scheid nemen van het kelnersvak, dat hij zesenveertig jaar met hoofse zwier
beoefend heeft. De directie van de N.V. Exploitatie Maatschappij v. h. Gebr.
Brinkmann en andere autoriteiten zullen hem bij die gelegenheid terecht
wel inet loftuitingen overladen. Hij heeft het er in alle opzichten naar ge
maakt, deze markante ober, schijnbaar onvermoeibaar en onverstoorbaar,
die met vriendelijke terughoudendheid altijd raak weet te schieten bij zijn
klanten en door die eigenschappen ten zeerste gewaardeerd wordt. „Als ik
ze vertel, dat ik weg ga, willen ze het niet geloven," vertelde de ober ons.
„Ik zie er zelf ook wel tegen op, omdat ik niet tegen afscheids-gedoe kan en
omdat ik altijd plezier in mijn werk heb gehad." En dat laatste klinkt alles
behalve obligaat.
Wethouder van der Werff zal zijn we
kelijks spreekuur niet op woensdag 12,
maar op donderdag 13 februari houden
des middags van 3 tot 4 uur ten raad-
huize van Zandvoort.
Advertentie
KOOPPLANserieus onderzoeken en
proberen
Gedragslijn, welke nooit teleurstelt
R. 4: 1 op 17. Dauphine: 1 op 16.
Frégate: 1 op 11.
Langdurige fabrieksgarantie incl. arb.loon.
Vraag eens vrijblijvend nadere inlichtingen
Advertentie
Van ouds bekend Tel 14609
Officieel Phillps-reparateur
Kruisstraat 38 Haarlem
Een zurige Spaanse schone, Estella
geheten, vormt dè -wistappel van be
geerte in een v'ssersdorpje. Zij brengt
alle mannen het hoofd op hol. en er is
bijvoorbeeld een rijke reder, die haar
huwen wil. Hoewel Estella haar zinnen
gezet heeft op de zoon van de reder,
hu zij de vader, met dubieuze oog
merken. Daar komen uiteraard de no
dige verwikkelingen van, die in de
fraaie filmtitel aangekondigd worden. De
film draait tot en met woensdag in
Frans Hals. Ti i ar.t 18 jaar, meent
de K.F.C. Donderdag draait in Frans
Hals een soortgelijke film, „Zij, die
zich verkopen", eveneens toegang acht
tien jaar.
Wie vorige week zaterdag goed
zijn krant heeft gelezen, heeft
twee berichten opgemerkt, die
volkomen eikaars tegenpolen zijn.
Op de ene pagina -tond vermeld,
dat Den Haag dit jaar geen bloe-
menkoningin zal begroeten en ook
geen andere attracties zal bieden,
op een andere pagina kon men le
zen, dat Haarlem weer een twintig
bloemenmeisjes op straat en zelfs
over de grens gaat zetten, terwijl
er voorts nog enkele spectaculaire
evenementen op het programma
staan. Het argument, dat Den Haag
temidden van de van alles organi
serende steden door zijn niets-doen
een unieke attractie wordt, gaat
helaas niet op. Ten eerste, omdat
de Residentie heel graag wat zou
organiseren, maar geen centen
heeft. Ten tweede, omdat het niets
doen van Den Haag helemaal geen
attractie is, getuige althans de
bittere uitlatingen irt Haarlems
gemeenteraad.
Ik laat nu in het midden, of wij
ons in Haarlem niet gelukkiger
zouden voelen, als er helemaal
niets gebeurde. Wij zitten echter
met de harde realiteit, dat Haar
lem wel centen heeft, en zelfs een
heleboel dubbeltjes. En die moeten
wij besteden. Laat Den Haag zich
maar beperken. Goed, de bloemen
meisjes trekken er dus weer op
uit. Hopelijk met een frisser en
vlotter melodietje voor haar lof
lied dan vorig jaar. Bij de Stichting,
waar men via die zusjes van Flora
het buitenland wil stichten, wor
den ijverig mappen aangelegd,
plannen worden ont- en verwor
pen en tenslotte zwermen de meis
jes uit, vrolijk als lente-klokken.
Er zit dus muziek in. Maar er
komt nog meer, heb ik gelezen.
Een unieke taptoe met honderden
muzikanten zal onder leiding van
de heer Van der Peyl een klan-
.kenfeest organiseren, dat reeds,
voor drie dagen later het konin-
ginnefeest begint, de klap op de
vuur-peyl zal zijn. En of dat alle
maal niet genoeg is, komen er nog
vier draaiorgels uit Friesland en
even zovele uit Noordholland om
te proberen elkaar de slinger af
te steken.
Kijk, zo'n feest mag u niet mis
sen. Misschien wordt dit regionaal
orgelconcours ooit internationaal.
Het draaiorgel is meer dan
eens een dankbaar onder
werp geweest voor zalige be
spiegelingen. Ik heb u wel eens
meegenomen naar onzt buurt, waar
het draaiorgel het leven plotse
ling een andere kleur gaf. Wan
neer op een stille zomeravond plot
seling een aria uit La Traviata
met huppelende klanken duor de
straten kringelt, zijn binnen een
paar seconden alle flat-ramen be
zet met kinderkopjes en ziet een
of ander deugnietje wel kans in
haar ponnetje de straat op te glip
pen en achter op het orgel te
kruipen. In de binnenstad, waar
Jupiter met rinkelende bekken
opereert, is het niet minder fees
telijk. Vooral op zaterdagmiddag,
wanneer je hortend en stotend je
een weg zoekt door de drukte,
maakt het je gelukkig ergens in
een zijstraat een draaiorgel te
horen.
Daarom heeft het mij deugd ge
daan, dat Haarlem nu middels de
Kring van draaiorgelvrienden een
stadsdraaiorgel heeft gekregen, een
stedelijk pierement dus, dat hopelijk
niet een mislukt ex-pierement
wordt. Intussen heeft de redactie
een brief in mineurtoon bereikt van
de reeds genoemde Vrienden. Daar
in wordt verteld, dat Haarlem nog
maar twee draaiorgels heeft, die
een moeizaam bestaan gaan leiden,
de organisten in ieder geval. De
mensen worden steeds minder
geefs, zeggen zij, en het wordt de
orgelman steeds moeilijker de slin
ger draaiende te houden.
Die brief heeft mij een beetje
verontrust. Zover laten wij het
toch niet komen, dat de orgelman
zijn vrije beroep moet laten schie
ten en een beroep ga^ doen op
de overheid? Hij heeft recht op
onze centen. Anders kunt u er
zeker van zijn, dat onze gemeente
raad weer twee stadso-'ganisten
gaat benoemen. En
dat kost u dubbel
tjes.
Van huldigingen weet ober Bram wel
iets af. Dat blijkt al uit de lintjes en
médailles naast het cijfer 18 op zijn re
vers. Ter gelegenheid van zijn zilveren
jubileum bij Brinkmann, vijf jaar gele
den. werd hij onderscheiden met de
zilveren Hocres-médaille en met de gou-
den speld van de katholieke kellners-
bond. Tevoren had hij bij het Haarlem-
se Lion d'Cr gewerkt en toen hij daar
tien jaar in dienst was, werd hem reeds
de bronzen medaille van de Horecaf
verleend.
Een kellner is een mensenkenner. Hij
maakt zijn klanten in allerlei situaties
mee en dat zal wel de oorzaak zijn van
de onverstoordheid, die vooral kellners
van het oude stempel eigen is. „Je
leert de mensen schatten", vertelde
ober Bram ons. Over persoonlijke schan
daaltjes, waar hij stellig weet van moet
hebben, laat hij terecht - en voor de
betrokkenen geruststellend - nooit iets
los. Wel vertelt hij van de veranderin
gen ten goede gedurende de tientallen
jaren, dat hij zijn vak beoefent. Vroe
ger waren er nog mensen, die vonden,
dat zij de ober met een „pssst", een
fluitgeluid of een trillend vingertje kon
den roepen. Wanneer de ober daaarop
(terecht )niet reageerde kwam er
chef aan te pas en dan moest de „on
beleefde" ober dikwijls nog
ken voor koning-klant. Dat klantenras
is thans gelukkig uitgestorven. Het
fooienstekel is ook, vergeleken bp vroe
ger, ten goede veranderd, door de in
voering van het „inclusief Daarbij
komt vaak nog de „overtip die voor
een oude kellner altijd weer gunstiger
is dan voor jongeren - vertelt ober
Bram.
Werktijden voor de kellners van
's morgen, negen uur tot midder
nacht en soms tot een uur of drie in
de nacht waren vroeger heel normaal.
Dat de kellner dan om negen uur de
volgende morgen weer present was,
eveneens. „Je lichaam ging er naar
staan", aldus ober Bram. Last van
zijn voeter. heeft hij nooit gehad, dank
z(j zijn gewoonte altijd hoge schoenen
met ikke zolen en steunzolen te dra
gen. Merkwaardigerwijs is hij in zijn
De beide prot.-chr. partijen in de
Haarlemse gemeenteraad, de A.R. en
de C.H.U., zullen na de gemeente
raadsverkiezingen op 28 mei van dit
jaar, één gezamenlijke fractie gaan
vormen in de raad. Tot nu toe had
ieder dier partijen een eigen fractie,
hoewel er een nauwe samenwerking
tussen beide bestond. Met name hiel
den beide prot.-chr. fracties gezamen
lijke fractievergaderingen. Met de
Staatk. Gerei'. Partij, afd. Haarlem,
worden nog besprekingen gevoerd over
aansluiting bij deze prot.-chr. fractie.
De Staatk. Geref. Party is in de Haar
lemse raad niet vertegenwoordigd.
De A.R. en de C.H.U. zullen bij de
komende gemeenteraadsverkiezingen
dan ook optreden' met één gemeen
schappelijke lijst. Een en ander bete
kent niet, dat een der betrokken par
tijen hiermee afstand zou hebben ge
daan van zijn beginselen of zijn visie.
Het betreft alleen praktische samen
werking.
Donderdag 13 februari viert de
K.A.B. kring Noord in samenwerking
met de K.A.V. een vastenavond. Hier
voor is geëngageerd het van de radio
en televisie bekende duo de Notekra-
kers, terwijl enkele dames van de
K.A.V. ook iets ten gehore zullen bren
gen. Natuurlijk wordt er gekiend om
waardevolle prijzen.
vrije tijd een liefhebber van verre
wandelingen (naar Zandvoort en over
het Bloemendaalse strand terug) en
van vissen.
Abraham Neuteboom mag dan sinds
1917 in Haarlem wonen, als geboren
Leidenaar verzuimt hij nooit op 3 OktO'
ber in df Sleutelstad het Ontzet te £e
denken met hutspot, haring 4
brood. Na enkele jaren zijn vader, <üe
pikeur in de Leidse manege was, ie'
holpen te hebben, trok de toen acht
tienjarige Bram in 1912 voor het eerst
een dienstrok aan in het Palace Ho
tel i" Noordwijk. waar hij een paar sei
zoenen gewerkt heeft. Daari a kwam hij
in hotel Lion d'Or in Haarlem, waar hij
tien en een half jaar kellner was. In 1927
begon ober Bram zijn Brinkmann-
carrière.
Door .kijken en nadoen", zoals hij het
noemt, heeft de ober alle fijne kneep
jes en trucjes van zijn vak geleerd. Des
tijds waren er nog geen georganiseerde
vakopleidingen, maar aan het oude be
proefde systeem dankt Bram de moei
lijk navolgbare uégance bij het vo»<"
snijden, serveren, ontsteken van vlart1'
puddingen en alle andere handelingen
van i?/re Seroutir eerde restaurant-keil-
ner. Met plezier vertelt hij van de shoW
die op partijen hoogtepunten in zijn
loopbaan ten toon gespreid wordt
door de kellners. De bekende bruilofs
zwaan met ijs bijvoorbeeld en de Om-
melette Vesuvius zijn spectakel-stukjes
die het altijd uitstekend doen. Ober
Bram heeft vele autoriteiten onder
zijn klanten gehad. Prins Hendrik kwam
wel eens in Haarlem („een goeie klant'
laat de ober rich ontvallen) en ook
Prins Bernhard is door hem enkele ma
len bediend. Buiten de duizenden an
dere klanten, die in de loop der jaren
iets van de scheidende ober geserveerd
kregen
n een geheel gevuld concertgebouw
heeft, vrijdagavond het Noordhol-
lands Philharmonisch orkest onder
leiding van Henri Arends geconcerteerd
voor de directie en empioyé's van de
P.E.N.
Het is een goede gewoonte gewor
den deze concerten te laten inleiden
door de bekende musicus Wouter Paap.
Door deze uitleg wordt in niet gerin
ge mate het betere begrip ^an de mu
ziek bij de vele aanwezigen bevorderd.
Wanneer dit dan nog op de vlotte, en
uiterst onderhoudende wijze geschied
door iemand als Wouter Paap, snijdt het
mes aan twee kanten. Paap verstaat op
meesterlijke wijze de kunst iets in po
pulaire trant te betogen waarbij niet
alleen de minder muzikaal ontwikkelden
gepakt worden, doch ook diegenen voor
wie de taal der muziek minder gehei
men bevat. Zeifs de vakman luistert
geboeid naar Wouter Paap's explica
tie, altijd een wonderlijk mengsel vai)
eenvoudige en wetenschappelijke termi
nologie. Zo werden de ouverture „Obe-
ron" van Carl Maria von Weber en de
twee grote werken van Tschaikowsky
volkomen begrijpelijk voor iedere luis
teraar. De Frar.se violist Gérard Jar-
ry speelde Tschaikowsky's vioolconcert
met benijdenswaardige techniek en be
zielde muzikale overtuiging. Na een iet
wat voorzichtig begin, demonstreerde
Jarry spoedig een ras-violist te zijn.
Het zware concert verkreeg in velerlei
opzichten een respectabele vertolking,
hierbij conscentieus ter zijde gestaan
door Henri Arends en zijn orkest. Na
de pauze de Vierde svmphonie van de
Russische meester. De symphonisch-
dramatische ontwikkeling (zo kernachtig
door Wouter Paap in een korte inlei
ding gekarakteriseerd) werd door het
orkest scherp omlijnd gerealiseerd. Dit
drama in klanken, wel eens de biecht
van een ziel genoemd, werd fel geac
centueerd door de meedogenloze verplet
terende fanfares van het koper, die spe
ciaal de beide hoekdelen beheersen. Ook
de twee middendelen met het unieke
Scherzo, bezit in de weliswaar minder
spectaculaire melodievorming, toch een
uitgesproken melancholie.
Een succesvol concert, waarvan vel®
bezoekers rijker zijn teruggekeerd.
J. v. d. I*