Bestaan van Nederlanders in Indonesië nog vol van onzekerheden Maatschappijen nemen vaak een geheel verschillende houding aan NE VERS bewaart het ongeschonden lichaam van Bernadette Veel hoge gasten en pelgrims bij het eeuwfeest Britten zetten de Lourdes- viering geestdriftig in Niet meer elke dag een jobstijding „Saint Gildard" in 100 jaar niet veranderd 97 ontslagen bij Rotterdamsche Stilte rond het mysterie van dit gaaf bewaard gebleven lichaam Père Duval zingt stampvolle Bernadette-lied in Albert Hall BEJAARDE MAN IN EEN SLOOT VERDRONKEN MOTORRIJDER VERONGELUKT ZES-ZALEN-FESTIVAL DINSDAG 11 FEBRUARI 1958 PAGINA v (Van een speciale verslaggever) NEVERS, zondag. ~t~ j-et blijkt bijzonder moeilijk te zijn, het klooster van Saint Gil- t—t dard te Nevers binnen te treden, ook zonder de kennelijke J bedoeling, er te blijven. Maar na driemaal aan de bel met het geluid van een kerkklok getrokken te hebben, ging de klooster deur dan toch op een kiertje open en gluurde het muizesnoetje van een gerimpeld nonnetje om de hoek. Of wij even binnen mochten homent Er moest blijkbaar eerst een hogere instantie aan te pas homen, want zonder antwoord verdween de portierster, de deur voor ons in het slot werpend. Na enige minuten verscheen dan de hogere instantie, een al even gerimpeld nonnetje op fluwelen muiltjes, dat 9na leeftijd en uitwendige heiligheid de hemel tot op enige pasjes genaderd scheen. La mère supérieure spreken? Maar monsieur be- yneep toch wel, dat moeder overste occupée was, trés occupée. In Verband met het aanstaande feest, voyez-vous? Na enig heen en weer Pnateji bleek er wel een andere zuster beschikbaar te zijn, wanneer VN tenminste een half uurtje wilden wachten, buiten in de zon. Pelgrimsoord zonder souvenirs f PHILIPS -ROXANE Baby levenloos in bedje gevonden Triest ongeval in zieken- huis in Den Helder Luchtfoto van het klooster te Nevers. Er is onder de Nederlanders in Indo nesië die op het punt staan te re patriëren een nieuw gezegde in gebruik gekomen. Men vraagt elkaar daar: „Ga jij ook Budelen?" Budel, het opvangcentrum voor repatriërenden in Noord-Brabant, is reeds tot een be grip gewordenEr zijn natuurlijk vele repatriërende Nederlanders die geen andere mogelijkheid tot onderdak in Nederland hebben dan zich te laten „opvangen", maar er zjjn ook anderen die misschien nog wel bij familie te- Hpt klooster van Saint Gildaid is een bijzonder somber bouyV®Jg^"ur' hoog, omgeven door een b rl,ïné Het verd in 1856 gebouwdopcleruine van een middeleeuws kloost?r'fï,pH Franse revolutie niet overleefd nao. In het toen nog nieuwe klooster deed Sa4rte Soubirous in 1866 haar m- bnmf," Er is aan het carrévormige ge- ?lndsdien niets veranderd, zodat rio Zlcb er nu nog eeh vrij nauwkeu- j=e. voorstelling van kan maken, hoe jonge novice en latere soeur Marie- ernarde er dertien jaar geleefd heeft, alvorens zjj in 1879 overleed. ue ziekenzaal met drie bedden, voor zien van gedrapeerde troonhemels, be staat nog en bij de schouw staat nog de leunstoel, waarin Bernadette de laat ste adem uitblies. Wij geloven dit op gezag van soeur Marie-Thérèse, die voor ons geen uitzondering wilde ma ken; geen vreemde mag het slot be treden. Binnenkort zal de wens hiertoe niet Zo groot meer zijn, want terzijde van het klooster wordt momenteel een klein museum gebouwd, waarin de Soeurs de la Charité de Nevers Zoals de in 1680 opgerichte congrega tie heet alle stoffelijke herinnerin gen aan haar heilige medezuster zullen onderbrengen: de bekende fauteuil, de albe, die zfj borduurde in de stille sa cristie naast de kapel, de brief, die Ber nadette aan de H. Vader schreef, de geestelijke overpeinzingen, die zij neer geschreven heeft, haar schoenen, rozen krans, kerkboek, boeken, parapluie, reiszak enz. Er wordt met man en macht aan het gebouwtje gewerkt om het op 11 februari gereed te hebben, op welke dag het door de pauselijke nuntius, mgr. Marella, zal worden in gewijd. Deze dag zal het begin zjjn van een lange reeks plechtigheden, waarmee Nevers evenals Lourdes het eeuw feest van de verschijningen gaat vie ren De nuntius zal in de kapel, waar bot' stoffelijk overschot van Bernadette rust een pontificale H. Mis opdragen, waarna om 12 uur het Angelus wordt gebeden, precies op hetzelfde moment ffs in Lourdes, dat op het middaguur het moment van de eerste verschumng van de H. Maagd aan het herderinne tje van Lourdes herdenkt. Op 18 februari, de feestdag van de H. Bernadette, komt Z. Em. Kardinaal Gerlier, aartsbisschop van Lyon en primaat van Gallië, in de kapel een H. Mis celebreren. In de loop van het jaar komen ook nog de aartsbisschop pen van Sens, Toulouse en Parijs naar Nevers; Z. Em. kardinaal Feltin zal er op 8 september de nationale bede vaart van Franse religieuzen leiden. Het ongeschonden lichaam van Bernadette. De kapel met de schrijn, waarin Bernadette ligt opgebaard. Op 16 april verwacht Nevers een merkwaardige bedevaart; de bevolking van Lourdes sinds honderd jaar ge wend, pelgrims te ontvangen komt dan naar Nevers, onder leiding van de bisschop van Tarbes en Lourdes, mgr. Théas, en van de burgemeester van het bedevaartsoord, om Bernadet te te danken voor de onschatbare gun sten, die het stadje m de Pyreneeën ten deel gevallen zijn. Nevers is door de geweldige belang stelling voor Lourdes enigszins in de verdrukking geraakt. De hele wereld trekt naar de grot aan de Gave, waar de verschijningen hebben plaatsgeyon- den, terwijl slechts weinigen weinig althans in verhouding tot de aantal len in Lourdes hun bedevaart rich ten naar Nevers, waar Bernadette het uur der opstanding verwacht. Verleden jaar kwamen 200.000 pelgrims naar het stadje om in de kapel te bid den. Hoeveel het er dit juur zullen zijn, valt niet te voorzien. Talrijke bedevaar ten naar Lourdes hebben»Nevers in hun heen- of terugreis opgenomen. De trei nen stoppen er vier a vijf uur, juist voldoende om naar het klooster van Saint Gildard te gaan, een Hi Mis bij te wonen en een eenvoudige maaltijd te gebruiken in de Abri Bernadette, die twaalfhonderd personen bevatten kan en tegenover het klooster gelegen is. De Chevaliers de Bernadette, .een groep van honderd mannelijke vrijwil ligers uit de stad, doen er in vier ploe gen dienst, verzorgen de maaltijden, helpen de zieken en brengen de pel grims weer tijdig naar het station. Een bezoek aan de kapel van het klooster is een belevenis, die minstens evenveel indruk maakt als het neer knielen aan de grot van Lourdes. In een zijkapel naast het hoofdaltaar ligt het ongeschonden lichaam van de zie neres opgebaard in een glazen schrijn, het hoofd enigszins terzijde, rustend op een satijnen kussen, de smalle handen, omstrengeld door een rozenkrans, ge- vouwen op het hart. Het lichaam is ge kleed in hetzelfde habijt en dezelfde kap, die ook het nonnetje draagt, dat roerloos neergeknield naast de schrijn ligt te bidden. Er valt schemerig blauw licht door de kleine gebrandschilderde vensters, een enkele kaars staat stil te branden, twee vazen met bloemen vormen de enige versiering. Het gouden kaarslicht valt op het fijn gesneden gezichtje, dat, bijna kinderlijk nog, schijnt te slapen en niets van de pijnen verraadt, die dit arme lichaam tot de laatste adem tocht gekweld hebben. De handen schij nen gebeeldhouwd uit crème-kleurig marmer en zijn evenals het gezicht met een zeer dun laagje was be dekt. De nagels, de lippen, de wenk brauwen, zelfs de oogleden zijn volko men gaaf. Slechts het ontbreken van de ademhaling verstoort de illusie, dat hier een slapend kind zou liggen. Het is stil in de kapel. Nu en dan gaat de deur geruisloos open en komt er een vrouw binnen, veelal oud en in het zwart gekleed. Even hoort men het ritselen van de rozenkrans en dan is de stilte weer voelbaar. Een groep je nonnen komt bijna sluipend binnen door de tussendeur naar het klooster; zij beginnen voorbeeldig langzaam het rozenhoedje te bidden. Daarna valt weer de stilte rond de schrijn. Het is de stilte, die hier het meest opvalt, de stilte road het mysterie van dit gaaf bewaard gebleven li chaam, dat niet gebalsemd of op een andere manier geconserveerd werd. De pelgrim, die nog vóór de deur van de kapel staat, kan even ver onderstellen, straks met een curiosi teit geconfronteerd te worden. Maar nauwelijks heeft hij de koele ruimte betreden en staat hij voor de glazen chasse, of elke associatie met het curieuze verdwijnt uit zijn gedachte. Hier ligt gewoon een ongeschonden lichaam, onaangetast door het be derf dat de dood pleegt te begelei den. Een serene rust en vrede stralen van het gezicht af, dezelfde rust en vrede die de bezoeker bevangen. Hij beleeft er een uur van waarachti ge ontroering, zonder enige bijsmaak van gecommercialiseerde devotie of ge- exploiteerde vroomheid. Nevers over weldigt niet, of het zou moeten zijn door recht zouden kunnen en die zich afvra gen of zij dat die f—nJlie wel aan kunnen doen. Dan gaat men zich de vraag stel len: Zal ik gaan Budelen of niet? En men vraagt het elkaarGa jij ook Bude len? En zo wordt Budel een ernstig onderwerp van gesprek onder de Neder landers die er nog over zijn in Indone sië, waarbij nauwgezet voor- en nadelen tegen elkaar worden afgewogen. Er is een tweede vraag, die men elkaar tel kens weer stelt: „Wat doet jouw baas?" De maatschappijen nemen vaak heel verschillende houdingen aan en de em ployés, die doorgaans op contractbasis in dienst zijn, moeten afwachten wat aangaande hen beslist wordt. Uiteraard geldt dit niet voor de „werk loze" Nederlanders, die er nog in Indonesië woonden, en waartoe bijv. rok gepensioneerden gerekend worden: voor hen is in Indonesië geen plaats meer, zo heeft de regering te Djakarta zeer duidelijk gemaakt. Tegelijkertijd zorgde zij er voor 't aantal dezer werk lozen nog wat te vergroten door bepaal de maatschappijen (de KLM) en bedrij ven (de Nederlandse kranten) het ver dér werken te verbieden. Dan blijft er echter altijd nog een groep Nederlanders over, die niet zo nadrukkelijk door de Indonesische rege ring tot ongewenste vreemdeling is ver klaard: die van de dokters, de plan ters, de employés van de handelshuizen e.d. Hoewel individuele gevallen van uitwijzing hierbij herhaaldelijk blijven voorkomen, is de groep als geheel toch niet de deur gewezen, al schijnen de gedachten van bijvoorbeeld minister Maengkom van justitie wel in die rich ting te gaan. Enkele zelfstandigen daar- pelaten moeten deze mensen dus afwach ten wat hun werkgever over hen beslist. Vastgesteld mag wel worden, dat onder de huidige omstandigheden de animo bij de betrokkenen om nog in Indonesië te blijven doorgaans niet groot is. Er zijn echter maatschap pijen die hun mensen pertinent gelas ten op hun post te blijven, waarbij er zelfs zijn, die niet toestaan dat vrou wen en kinderen op hun kosten naar Nederland gaan. Er zijn andere maat schappijen, die uit eigen beweging al le vrouwen en kinderen van het Ne derlandse personeel naar Nederland hebben doen vertrekken. Er zijn er ook die zelfs alle mannen uit Indonesië (of althans van de plantages) hebben teruggetrokken, zodoende doelbewust hun bezittingen abandonnerend. En tenslotte zijn er maatschappijen, die het personeel zelf de keus gelaten hebben. Een keus, die niet altijd even gemak kelijk is, daar er natuurlijk ook finan ciële consequenties aan vastzitten. Trou wens, ook voor de maatschappijen is de keus doorgaans niet gemakkelijk: zoals de zaken nu staan, kan er in Indonesië lllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllillll H. Vader verleden jaar aan Canada heeft geschonken. Enige jaren geleden heeft het gerucht gecirculeerd, dat het lichaam van Bernadette naar Lourdes overgebracht zou worden. Men heeft het niet gedaan. De zusters van Nevers zijn terecht be vreesd, dat het lichaam tijdens het ver voer beschadigd zou worden. Zij respec teren bovendien de wens van de heili ge, die tijdens haar leven geweigerd heeft, naar Lourdes terug te keren om misschien ook zelf genezing te vinden van haar ernstige ziekte. Tenslotte zul len de zusters deze kostbare relikwie van haar heilige mede-zuster niet wil len prijsgeven. Want in Nevers is zij gestorven, in Nevers verwacht zij de opstanding. Men zou haar geen meer devote rust plaats kunnen wensen Men is onwillekeurig geneigd, een pa rallel te trekken tussen Lourdes en Ne vers. Het is voldoende, te constateren, dat de laatste stad zich in niets van alle andere Franse stadjes onderscheidt. Er zijn enkele hotels en restaurants, maar verder wijst niets op een bede vaartsoord, hoèwel er regelmatig ook kleine pelgrimages komen van dioce sen uit de omtrek. Er zijn zelfs geen souvenirwinkels en in het café Blanc krijst de juke-box even afschuwelijk als in Auxerre of Troyes. De oudere gas ten leggen er een kaartje en de jonge ren vergokken er hun francs aan het elektrische voetbalspel. Buiten spreidt Brigitte Bardot haar dubieuze char mes ten toon op een bioscoop-affiche en trekt daarbij meer belangstelling dan de aankondiging, dat de Messe Solen- nelle a.s. zondag in de kathedraal om half elf begint. Alleen binnen de kloosterpoort is er een bescheiden winkeltje met sou venirs van Bernadette, even afschuwe lijk overigens als in Lourdes: brief openers, presse-papiers, asbakjes, zak messen enz. met de beeltenis van de heilige. De souvenir-industrie gaat met haar tijd mee; de penhouders met kijkgaatje, waarin de verschijning te zien is, zijn vervanger door dito ball points. Intussen gaan de zaken goed. Zonder af te dingen, betaalde een abbé 1200 francs voor een beeldje van Bernadet te dat hij nodig bleek te hebben om niet meer met winst gewerkt worden en is er dus alles te zeggen voor het aban donneren van alle bezit in Indonesië. Maar zelfs al zou men daartoe besluiten en de hoop op betere omstandig heden is nog niet overal verdwenen dan blijft er nog de kwestie van de afwikkeling, waarvooi ook weer mensen nodig zjjn. En zo blijven er nog steeds Neder landers in Indonesië, al is hun aantal de laatste twee maanden vrijwel gehal veerd en al gaan er steeds meer weg. Degenen die overgebleven zijn, zijn voor een goed deel mannen en zo wordt de Nederlandse gemeenschap in Indonesië steeds meer een mannengemeenschap. Men praat met elkaar over Budel, over het weinige dat er nog te doen valt en dat het zó toch niet door kan gaan, men vergelijkt de wijzen waarop de verschil lende maatschappijen hun personeel behandelen (en dat loopt vaak heel erg uiteen: de ontslaguitkeringen lopen uit een van drie maanden tot drie jaar salaris en één handelshuis ontsloeg zijn personeel zelfs op staande voet, zonder enige uitkering, zich beroepende op force majeure!) en er is zo gesprekstof te over. Daar komt bij, dat men het gevoel krijgt dat de anti-Nederlandse campagne zijn ergste felheid is kwijtgeraakt: de Indonesische overheid wordt weer wat soepeler, er is niet meer élke dag een Jobstijding, en zo begint men nu een beetje tot rust te komen. Alles went, en dat geldt ook voor de Nederlanders in Indonesië, wier leven er niet gemakke lijker op is geworden, maar die als van ouds ook nu weer trachten om er toch nog maar het beste van te maken. De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd heeft 97 personeelsleden moeten ont slaan of pensioneren als gevolg van de moeilijkheden in Indonesië. Van deze 97 zijn 48 personen van boven de zestig jaar, de bij de Lloyd geldende pensioen gerechtigde leeftijd. De ontslagenen ma ken deel uit van het reparatiebedrijf, het stuwadoors bedrijf, de bewakings dienst en de magazijnen. Het aantal personen, dat nu het be drijf verlaat, is ongeveer vijftien of twin tig procent van het totale aantal, dat bij genoemde diensten werkt. De reden is, dat er minder werk gelegenheid is op de kaden bij de sche pen, die in de z.g. buitenlijnen varen. Deze schepen, bijv. in de Java-New- Yorklijn, deden altijd eerst Indonesië aan om er produkten te laden en voeren dan via Rotterdam om te lossen naar de Verenigde Staten. Tengevolge van de moeilijkheden in Indonesië zullen er minder schepen Rotterdam behoeven aan te doen. Advertentie Niet alleen A en D maar all« vitaminen die U nodig hebt. Een flacon van 100 dragees ƒ2.88 Nu óók voordelige gezins verpakking van ISO dragees f3.78 Phillpt-Rotana Nederland N V. Amsterdam Te Nijega in de gemeente Smallinger- land is de 85-jarige Jacob van der Velde levenloos aangetroffen in een sloot ach ter zijn woning. De oude man is waar schijnlijk in het duister gestruikeld en voorover in de sloot gevallen. Hij werd door een buurman gevonden. Eerst heden is bekend geworden dat zondagmiddag om even voor half drie in het r.-k. ziekenhuis St. Liduina te Den Helder de veertien maanden oude baby van de familie Zwart door een ongeval om het leven is gekomen. Het kindje, dat in het ziekenhuis verpleegd werd voor een oorontsteking is ver moedelijk over de rand van het bedje gaan hangen, waardoor waarschijnlijk een te grote druk op het hartje kwam. Vlak voor het bezoekuur vond het zie kenhuispersoneel het kindje dood in bed. Maandagmiddag is op de Torenlaan te Blaricum de motorrijder K. Elzinga uit Laren in botsing gekomen met een melkwagen. De heer E. verloor de macht over het stuur en reed tegen een boom aan. Hij was op slag dood. zijn simpele waarachtigheid. De pel grim heeft zelfs moeite om bjj zijn ver trek een offerblok te vinden. Het is een uur dat hij, op weg naar Lourdes, niet meer vergeten zal. Na haar dood in 1879 werd het li chaam van Bernadette in een apart kapelletje in de tuin van het klooster begraven. Het kapelletje werd tijdens de laatste oorlog verwoest. Het li chaam was toen echter reetc; lang te voren opgegraven voor onderzoek in het proces om de zaligverklaring. Na 39 jaar werd het ongeschonden aangetrof fen. Ook toen de kist in 1925 voor de tweede keer geopend werd, bleek hel lichaam onaangetast. De derde keer was het slechts enigszins verkleurd. Uit de rechterzijde van het '.ichaam wer den toen twee ribben genomen, waar van er een als relikwie in Lourdes ver eerd wordt, terwijl de andere naar Ro me werd gezonden, welke relikwie de anno 1958 een „Lourdesgrot" in de tuin van zijn pastorie te maken. Het model kon hij vinden in Nevers; ach ter de kapel is een complete grot op ware grootte te zien waarin, tot meer dere stichting van nonnetjes en pel grims een stukje echte rots uit Lour des is opgehangen Het is allemaal net echt, alleen het ondefinieerbare dat Lourdes tot Lour des maakt ontbreekt er. Het kon door hc armzalige stukje echte rots niet dui- elijker gedemonstreerd worden. En dat terwijl Nevers geen imitatie va' node heeft zo dicht b(j de tast bare herinnering aan Bernadette, de glanzende schrijn, waarin het kaars licht flonkert, dat het verstilde gelaat van de heilige omstraalt en een weer schijn geeft van de hemelse vrede, die zij reeds lang deelachtig moet zijn. NIC. SCHRAMA (Van onze Londense correspondent) LONDEN, hedenmorgen De Britse katholieken zijn zeer Lour- desgezind, en ieder jaar bezoeken tal rijke Britse pelgrims het Franse gena deoord. Zoals dan ook te verwachten was, zetten de Britse katholieken gis teravond het herdenkingsjaar in met enorme geestdrift in het zogenaamde Zes-Zalen-Festival. De onvermoeiba re en formidabele Engelse Jezuïet fa ther Basset had dit alles georganiseerd. De bedoeling was oorspronkelijk een vijf-zalen-festival te houden, maar men veranderde de naam in Zes-Zalen-Fes tival, toen na Londen, Birmingham, Brad- lord, Manchester en Liverpool, ook de katholieken van Newcastle besloten deel te nemen aan het festival, dat gis teravond tegelijk plaats vond in zes grote zalen in de deelnemende steden. In Londen, waar gisteravond twee voorstellingen werden gegeven voor stampvolle zalen, dat wil zeggen geza menlijk voor 16.000 personen, in de grootste gehoorzaal van de hoofdstad, de Albert Hall, werd de eerste voor stelling bijgewoond door de aposto lische delegaat, de aartsbisschop van Westminster, de bisschop van Brent ford, de Franse ambassadeur, de Lord Mayor van de City van Londen en tal rijke katholieke vooraanstaande perso nen uit het Britse openbare leven, waaronder een aantal Lagerhuisleden. Hoofdpunt van het festival te Londen en in de andere genoemde plaatsen waren twee werken, speciaal geschre ven, respectievelijk gecomponeerd, voor deze gelegenheid, namelijk „Can tata ad honorem Mariae Matris Dei", gecomponeerd door de katholieke com ponist Edmund Rubbra, welke laatste beschouwd wordt als behorend tot de meest vooraanstaande Britse componis ten van heden, en „Bernadette; een ge barenspel", geschreven door Hugh Ross- Williamson, een van het kleine dertig tal Anglicaanse geestelijken, die de laat ste tijd over zijn gegaan naar het ka tholiek geloof. Het gebarenspel, met be geleidend verhaal, waarin Williamson zelf de rol van l'Abbé Peyramale speelde, is reeds op vrijdag van de vo rige week opgevoerd voor de Britse commerciële televisie, waarin Wil liamson eveneens verscheen in dezelf de rol. In Londen bevatte het program bovendien een derde hoofdpunt, spe ciaal gecomponeerd voor dit feest, namelijk het Bemadettelied van Pè re Duval, die het zelf gisteren zong vanaf het podium met eigen gitaar begeleiding. Het nummer, dat uitge voerd werd tegen een verdere achter- gx-ond begeleiding van het grote orgel, wekte enorme geestdrift in de zaal, en het gehoor zong en floot, zoals dit hoort bij dit soort muziek, het refrein uit volle borst mee. Père Duval's Bemadettelied genoot reeds aanzienlijke populariteit sedert hij het zong en speelde voor de B.B.C. Hij is ook opgetreden voor de Britse televisie, en bij zijn eerste publieke op treden buiten de studio's, namelijk in het stadhuis van de stad Preston, be stond zjjn gehoor uit tweeduizend geest- driftigen. Dezer dagen zullen de eerste in Groot-Brittannië vervaardigde gram mofoonplaten van zjjn chansons in de winkels verschjjnen. Tijdens de uitvoering van Père Du val's nummer was een schijnwerper ge richt op de loge naast die van de Franse ambassadeur, de loge waar de moeder van Père Duval had plaats genomen. Zij was speciaal uit Frank rijk overgekomen om de uitvoering bij te wonen. Het was de eerste keer dat zjj haar geboorteland had verlaten. De indrukwekkende en schijnbaar eenvoudige cantate van Rubbra, een klein meesterwerk, werd gezongen door gemengd koor, een koor van vijf honderd schoolmeisjes en twee solisten. In Birmingham werd behalve het ge barenspel en de cantate ook de Maria- litanie van Mozart opgevoerd door een gemengd koor. Aartsbisschop Grim- shaw van het diocees Birmingham woonde de voorstelling bij. Lord Paken- ham, voormalig minister in de La- bourregering, leidde het program in. Lady Pakenham en de Franse consul waren onder de eregasten. In Bradford werd de opvoering van de cantate ge dirigeerd door een niet-katholiek, Ernest Bradbury, muziekrecensent van het beroemde provinciale dagblad, de Yorkshire Post. Bisschop Dwyers van Bradford woon de gisteravond de opvoering bij, even- aL de Lord Mayor van de stad. In Manchester, waar hedenavond op nieuw het gehele program wordt opge voerd, werd de avond ingeleid door de acteur Deryck Guyler, een bekeerling. Hedenavond zal Père Duval optreden in de tweede voorstelling in Manches ter. Gisteravond werd zijn Bemadette lied gezonden door Richard Mannion. Vanavond zullen bisschop Beck van Salford en de Lord Mayor de opvoering in Manchester bijwonen. In Liverpool werd de festival-voor stelling bijgewoond door aartsbisschop Heenan, die vergezeld werd door bis schop Boisguérin, die verdreven is uit zijn diocees in China. De cantate werd hier gezongen door het Liverpools Phil- harmonisch Koor. Morgen zal in Liver pool het festival herhaald worden, en dan zal ook daar père Duval persoon lijk optreden. Gezamenlijk zullen er der tien opvoeringen plaats vinden van de programma's in het Zes-Zalen-Festival, en men schat dat een kleine 40.000 man de opvoeringen zullen hebben bijge woond. Hedenochtend werden in thalrijke ka thedralen en kerken in Groot-Brattaniü pontificale of plechtige Hoogmissen op gedragen. De aartsbisschop van West minster droeg hedenochtend de Hoog mis op in de kathedraal en neemt he denavond deel aan de Lourdes-proces- sie. De overige aartsbisschoppen en bisschoppen van Engeland hebben he denochtend eveneens in hun kathedralen de pontificale Mis opgedragen of zullen dit hedenavond doen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 5