Ook zielzorgelijke taak voor leken MILIEU-MISSIE IN HELMOND Team predikanten uit tien verschillende orden Geen reden tot pessimisme Aspirin ZIELZORG GERICHT OP HET MILIEU E Een missie aangepast aan gewijzigde omstandigheden TWEE JAAR VOORBEREIDING VOOR MOEILIJK EXPERIMENT mm Vrachtauto klem op onbewaakte overweg naar Vaststelling vliegerssalarissen Amerikaans systeem? Vijf gewonden bij autobotsingen Ware wetenschap spreekt de taal der stilte Treinverkeer had half uur vetrraging I.F.A.L.P.A. zoekt naar formule voor wettelijke status van gezagvoerder Maatregelen bij staking Verandering van milieu- structuur Kerstening van het milieu- De vervuilde vijver ONTSNAPPING UIT STRAFGESTICHT MISLUKT ZATERDAG 29 MAART 1958 PAGINA 5 op, dat hij als redemptorist uiteraard grote belangstelling had voor het phenomeen „missie". Hg kent het vanaf de tijd, dat het kruis van de ge- wijde redenaar met donderend geweld op de rand van de preekstoel placht te vallen, tot op de dag van vandaag. Die ontwikkeling is niet gunstig. De missie is steeds korter en het heilzaam effect op de gelovigen dienovereen komstig kleiner geworden. Pater Borgert ziet daarvoor twee oorzaken. Het geloofsleven is te traditioneel, er is nauwelijks sprake van geloofsbewust zijn en aan de andere kant is het milieu ontkerstend of, en ook dat komt Morgen eindigt in Helmond een experiment, dat door tientallen priesters tegenwoordig voor, nooit gekerstend pweest.Een met rmte, zore is voorbereid Wii doelen op de „milieu-missie", een idee activiteit dient derhalve met beide factoren rekening te houden. Doo S? pateT H. Bmgert C^s s.R! Wat is^niUeu-unissie Pater Borgert zelf Woord moet het geloofsbewustzijn worden verlevendigd en na de verkon heefr^aarvoor g^n ^ernachtige definitie. Hg omschrgft het. Hij wijst er diging zal de missie in alle milieus door leken moeten worden voortgezet. Bayer's-werelds geneesmiddelenbron Inkomstenvergoedings- besluit militairen Advertentie Deze gedachten heeft pater Borgert in 1955 aan het Episcopaat voorgelegd en hem is toen, onder toezicht van mgr. dr. F. J. Feron, de gelegenheid geboden zijn denkbeelden te concreti seren. De start moet, voor kenners van het Nederlandse kerkelijk leven, bepaald sensationeel geweest zijn. Pater Bor gert wendde rich tot de provinciaals van tien verschillende orden met de vraag of zij aan dit experiment geza menlijk wilden meewerken. Hun ant woord was bevestigend. Een van de meest opvallende zaken in Helmond is dan ook, dat daar op het ogenblik in tien parochies missie wordt gehou den en dat die missie in elke parochie wordt geleid door drie paters, elk van een andere orde. Het „circus-Borgert", zoals het missie-team in de wandeling genoemd wordt, bestaat uit Augustij nen, Redemptoristen, priesters van het H. Hart, Franciscanen, Capucijnen, Do minicanen, Hontfortanen, Passionisten, Oblaten van Maria en de Paters der Heilige Harten. Jezuieten ontreken. Deze 35 paters vormen een necnx team. Zij zijn op hun taak'twee jaar lang voorbereid. Rond Pasen 1956 zijn zij voor het eerst lang bijeen geweest in he.t klooster „De stad Gods" op de Monnikenberg m Hilver sum en daar is voor deze nieuwe mis sie-activiteit, waarvan nu reeds gezegd kan worden, dat zjj zal worden door gezet, de basis gelegd. In lezingen en onderlinge besprekingen heeft men de grote lijnen uitgestippeld. Het belangrijkste is misschien wel, dat direct de klassieke „donder preek" is uitgebannen. De missie zou prediking zijn, maar dan prediking van de Blijde boodschap. Niet de zon de, doch de bevrijding uit de zonde zou leidraad vormen. Men zou wijzen op de heilsgeschiedenis, proclameren i heilsdaden van God. De keus, de be wuste kcjus van de volwassen christen zou geplaatst worden in het middel punt van de belangstelling. De naam van het blad, waardoor de paters twee jaar lang onderling contact hielden, is in dit verband wellicht karakteris tiek. „Kerygma", herautendienst. Rond nieuwjaar 1957 is men in Culem- borg opnieuw bijeen geweest. „Op her halingsoefening", zoals de term luidt. Daarna, Pasen 1957, is in het missie huis „Christus Koning" het contact ge legd met de Helmondse clergé. Voordat wij daarop echter ingaan, dient wellicht eerst de vraag beant woord waarom Helmond als eerste stad gekozen werd. Het mag misschien/Vreemd klinken, maar de mogelijkheid dat daarbij de gedachte „Helmond is zo slecht" zou hebben voorgezeten, heeft in het begin nogal kwaad bloed gezet. De feiten zijn «ehter anders. Reeds in '54 hoorde Hel- monds deken, de hoogeerwaarde heer W. J. A. van Haaren, op een bijeen komst van het Volksmissiecomité in Culemborg van de plannen van pater Borgert. Hij is het geweest, die er voor heeft gepleit dat dit experiment in Helmond zou worden ondernomen. Om te beginnen maakt het 40.000 zie len tellend Helmond sinds de oorlog een stormachtige ontwikkeling door. Het aantal parochies werd verdubbeld van vijf tot tien. Een parochiekerk werd afgebroken en elders gewoon her bouwd. De hele stad met het complex Mierlo-Hout incluis werd kerkelijk herverkaveld, de bankenpacht werd al gemeen afgeschaft en tussen de paro chies onderling werd een open boek houding ingevoerd, waardoor de mede verantwoordelijkheid voor elkanders lasten kon worden en wérd gedragen. In dat klimaat toonde een groep katholieke leken zich bepaald mili tant. Zij maakten via een garantie bands de kerkenbouw mogelijk (de Heirnondse industrie betaalt daarvoor per jaar io per arbeider!). Zij bouw den een uitnemend sociaal charitatief centrum, 'n ziekenhuis etc, zodat men meende te mogen verwachten, dat zij de taak hun in het plan Borgert voor de onderscheiden milieus toebedacht zouden kunnen volyoeren. voeg daar bij, dat Helmond zich bevindt op een (Vervolg van pag. i Maar, kan men tegen ons inbrengen, het gaat toch niet alleen om dat loon en om de materiële wel vaartspositie van de arbeiders, dan zou er geen behoefte zijn aan een katholie ke arbeidersbeweging. Het gaat toch te gelijkertijd om de geestelijke groei van de mens en daarvoorJuist, daarvoor moet dus gewerkt worden aan de ver standelijke ontwikkeling en de karak- tergroei. Maar is het enige middel om dit te bereiken de ouderwetse ontwik kelingsavond? Geen zinnig mens die dit nog gelooft. We zullen in een vervolg- beschouwing aandacht schenken aan het verstandelijke ontwikkelingswerk bin nen de K.A.B., maar willen nu volstaan met nog eens de vraag te benaderen of er nog gesproken kan worden van wezenlijke belangstelling. Wij zijn nog al eens in de gelegenheid, in de werkkamer van de Centrale Pro- pagandadienst van de K.A.B. te mogen rondneuzen. En in een gesprek met de centrale propaganda-leider juist over de intrinsieke belangstelling stelde deze o.i. terecht: „Je moet eens letten op de offerbereidheid van de mensen. Over 1957 werd alleen al voor de beide pries- terstudiefondsen die in de K.A.B. be staan rond 160.000 bijeengebracht ten behoeve van de opleiding van arbeiders jongens die priester willen worden. In de naoorlogse jaren werd alleen voor de bestrijding van volksziekten via Herwon nen Levenskracht meer dan 10 miljoen op tafel gelegd. Er zijn op het ogenblik honderden gespreksgroepen in den lande, waar avond aan avond enkele duizenden mensen bijeen zijn om zich te bezinnen op actuele, sociale proble men. Het rechtskundig advieswerk is een hulp-instituut waardoor vele tien duizendenper jaar, door persoonlijk con tact met vrijwilligers en beroepskrach ten. in hun noden worden geholpen. Met dergelijke voorbeelden zouden we nog geruime tijd kunnen dóórgaan maar hét is voor ons en we hopen ook voor onze lezers voldoende om te beseffen dat er nog volop daadkracht en idealisme .leven in een beweging, die een wezenlij ke bijdrage wil leveren in het herker- Itenen van de samenleving. keerpunt, waar patriarchale verhou dingen en traditioneel christendom in het moderne industriële klimaat te loor gaan, dan Ijjkt de keuze volkomen ge wettigd. Met Pasen '57 dus kwam het missie team met de clergé van Helmond bij een. De gehele opzet werd besproken en o.a. werd gebruik gemaakt van een juist door het KASKI in opdracht van de gemeente uitgebracht sociografisch chianen boven de 17 jaar. De jeugd had aparte bijeenkomsten. In die avond oefeningen hebben de paters zich ieder naar eigen aard, gehouden aan de grote lijn: het brengen van de blijde boodschap. Per avond trokken zij 10 tot 12.000 gelovigen en dat moet in een stad met 80 pet arbeiders en 20 pet nachtarbeid, na aftrek van de jeugd, het maximum heten. Gezegd mag ook, dat deze nieuwe preekwijze, het rich ten op de keuze en het opzettelijk af- stand doen van oratorisch effectbe jag, bevrijdend heeft gewerkt. De tweede week van de missie was geheel gericht op het milieu. Nu waren er aparte bijeenkomsten voor jongelui, ongehuwde dames, werknemers, mid denstanders, boeren, onderwijzers, lera ren, werkgevers. Zelfs de hardhorenden werden niet vergeten. Zij werden toe gesproken door een hardhorende pater in een kapel, die geheel voor het gebruik van gehoorapparaten bij een preek was ingericht. Onder alle banken was een magnetisch veld gelegd. Deze bijeen komsten vertoonden tegen het einde van de week de missie duurde veertien dagen! hier en daar een zekere te rugloop. Morgen wordt de missie plech tig gesloten. Naar het uiterlijk te oor delen mag zij dan geslaagd genoemd worden, maar het allerbelangrijkste is toch, dat het einde van de eigenlijke missie niet het einde van de missione rende activiteit betekent. Leken immers zullen het werk moeten voortzetten, en om de deken te citeren: „het is het w grootste succes van deze missie dat opend. De eerste week daarvan waszij zich spontaan voor zuiver zielzor- zuiver parochieel. Iedere avond wa- gelijk werk hebben bereid verklaard." ren er twee oefeningen voor de paro- I Overeenkomstig het plan Borgert im- rapport. Op zondag 17 november j.l. is tenslotte door de paters in alle paro chies tegelijk de missie aangekondigd. Daarbij is het „gebed voor Helmond" gelanceerd, dat tijdens de missie iedere avond om tien uur bij het luiden van de klokken wordt gebeden. Ondertussen was de zgn. voormissie al gestart. Al andPrhalf jaar immers trokken tien a elf paters der Heilige Harten door Hel mond. Zij bezochten wellicht 10.000 hui zen, waar zij zich letterlijk aan de „huisprediking" wijdden. Pater Wesseling werd in die voor missie uitgenodigd voor een zestal bij eenkomsten met de jeugd. Zijn succes is van elders bekend. Voor allerlei maatschappelijke groeperingen werden voorbijeenkom sten gehouden, waar deskundige spre kers de missie en haar betekenis voor het eigen milieu belichtten. Met een recollectie voor de pries ters en een avondmis voor de leken, heeft mgr. Bekkers tenslotte op 15 maart j.l. de eigenlijke missie ge- mers moet hu een missie doorwerken. Daarop is in de tijd van voorbereiding aangestuurd en het resultaat is, dat zich reeds geruime tijd geleden voor dit werk de volgende lichamen hebben gevormd. Om te beginnen een centraal pastoraal comité. Voorzitter is officieel mgr. Bek kers. Zitting hebben erin de burge meester, twee werkgevers, een mid denstander en drie werknemers. Dit comité, gevormd buiten de organisa ties om, en waarvan de oud-bankdi recteur, de heer J. W. Snackers se cretaris is, mag gezien worden als een centraal instituut, dat overwe gend uit leken bestaande een pas torale functie heeft. Onder dit cen trale lichaam werken in de toekomst vijf commissies. Ook die commissies bestaan hoofdzakelijk uit leken. De eerste is de godsdienstcommissie, die zich bezig houdt met de liturgi sche viering, het lekenapostolaat, Ma- ria-legioen etc. Een tweede, de com missie Huwelijk-Huisgezin. Haar doel stellingen, via huweljjksscholen etc. te bereiken, zijn duidelijk. Een der de commissie is die voor beroeps- en bedrijfskerstening. Zij heeft haar rap port vrijwel voltooid. Volgen nog de commissies jeugd- en jeugdorganisa ties en vrije-tijdsbesteding! Deze li chamen vormen het batig saldo van de missie. Zij moeten het begonnen werk voortzetten. Helmond en de Helmondse clergé helpen de keuze voor een bewust christendom in alle milieus gestalte te geven. En nu? Heeft het plan Borgert, dat zo gron dig is voorbereid en dat ook zo dui delijk op de toekomst gericht is, in Helmond succes? Pater Berkhout C.ss.R., de meen leider van de missie, zegt: „Wij hebben natuurlijk fouten gemaakt, maar er is leven. De stad heeft de missie beleefd. De leken willen hun taak aanvaarden. De rest moeten mensen overgeven. Chemici analyseren en synthetiseren, technici ontwikkelen, pharma- cologen en biologen experimenteren, kleurdeskundigen onderzoeken kleurstoffen, vakkundige arbeiders produceren. Duizenden mensen werken eendrachtig samen om de mensheid nog sneller en nog beter van ziekten te genezen. Uit de natuurlijke schatten- van de aarde worden onmisbare chemische en pharmaceutische producten vervaardigd. De wereld herkent ze aan het Bayer-kruis, het merk dat in zoveel gezinnen en aan zovele zieken hoop bracht en dat mensen weef gelukkig en gezond maakte. Onder de talloze geneesmiddelen, die de naam Bayer dragen en die dagelijks over de gehele wereld met succes worden gebruikt, neemt Aspirin* een belangrijke plaats in. Wannier u hoofdpijn hebtverkouden of grieperig bent, verlaat u dan op Aspirin, het middel dat een maximum aan pijnstillende, heilzame werking biedt. Het Bayerkruis op ieder tablet is een garantie voor echtheid, zuiver heid en constante samenstelling. Geen Aspirin zonder Bayer-kruis. Gedeponeerd handelsmerk Missie, gericht ov het arbeidsmilieu. Vrijdagmiddag is op de spoorlijn 's-Hertogenbosch-Eindhoven het trein verkeer in beide richtingen ruim een half uur opgehouden. Een transport auto van de staatsmijnen was name lijk op een onbewaakte overweg onder Boxtel vastgereden. De laaggebouwde wagen kwam op de enigszins ongelijke overweg klem te zitten, juist op het moment dat een personentrein van het station te Boxtel vertrok. De bestuur der van deze trein kon tijdig worden gewaarschuwd. Enkele andere treinen moesten daarna nog worden ingehou den, omdat het enige tijd duurde voor de lijnen door spoorwegpersoneel, ge meentearbeiders en de hulp van trein reizigers konden worden vrijgemaakt. In het staatsblad is afgekondigd het K.B., houdende vaststelling van het in- komstenvergoedingsbesluit militairen. Dit besluit treedt 8 april in werking. De minister voor defensie heeft in een nota aan de Eerste Kamer, begin vori ge maand gepubliceerd, de grote lijnen van de nieuwe regeling reeds aange geven. De internationale federatie van na tionale vliegersverenigingen (I.F.A.L. P.A.) heeft zich op de dezer dagen te Bogota in Columbia gehouden conferen tie intensief bezig gehouden met het zoeken van de normen, waarnaar de salarissen der piloten op internationaal niveau kunnen worden vastgelegd. Het streven van de federatie is het zogenaamde Amerikaanse systeem in ternationaal te doen invoeren. Volgens dat systeem, dat twee jaar geleden tot stand gekomen is en o.a. aanvaard is door de twee grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, de Trans World Airlines en de Pan American World Airways, worden de salarissen vastgesteld met inachtneming van de volgende normen: a. het type vlieg tuig, waarmede de piloot vliegt (tech nische eigenschappen van de machine, de snelheid, het totale gewicht, de vervoerscapaciteit e.d.)b. de route, waarop de vlieger uitkomt (hier wordt dus verschil gemaakt tussen een pi loot, die b.v. op de Noord-Atlantische en geheel nieuw experiment op het ge bied van de Nederlandse zielzorg staat te beginnen, dat van de milieu-missie. De zich snel ontwikkelende stad Helmond heeft hiervan de primeur. Van 15 tot 30 maart is daar een veertiendaagse missie gepreekt als hoogtepunt van en eerste stoot tot een gelei delijke vernieuwing van de zielzorg. De veran derde structuur van de samenleving vraagt om aanpassing van de zielzorg. Het vernieuw de inzicht in de eigen plaats van de leek in de Kerk dwingt tot een overdracht van taken en het inruimen van de hem toekomende plaats. Dit zijn dan ook de uitgangspunten van de milieu-missie. Wp mensen leven, ontwikkelen ons en ver werkelijken ons niet in afzondering, maar in samenzijn met anderen. Wij zijn sociale we zens, op elkaar aangewezen en door elkaar beïnvloed. Wij leven samen met onze huis genoten, kennissen en collega's en ondergaan ongemerkt hun invloed. Onze levensomstandig heden, ons voorgeslacht, onze ouders, het ge zin waarin ik opgroeide, de parochie, de school, de vriendjes, de verkering, het huwe- lljk, de buurt, het werk, de krant, de club, de bond, de radio, het werk, het bedrijf, de cantine, de hobby, de ontspanning en vele ande re factoren drukken een stempel op ieders leven. Het is een lange reeks van milieu- invloeden, die dag aan dag doorwerken en die ieder iets achterlaten in een mens. Er zijn sociaal-psychologen die beweren dat een mens voor 85 k 90 pet zijn vrijheid afstaat aan milieu-invloeden. Als dat waar is, is het milieu een macht, waartegen slechts enkelen zullen zijn opgewassen. Milieu-invloeden hebben zich altijd doen gelden. Toch is er een opvallend verschil In werking bij die invloeden tussen vroe ger en nu. Vroeger waren deze invloeden ge lijkmatiger, eenvoudiger en minder onderhe vig aan snelle wisselingen, omdat de structuur van de menselijke samenleving eenvoudiger was. In de laatste halve eeuw zijn echter meer dere ingrijpende structuurveranderingen als stormdepressies over ons heen gedaverd. Wa ren vroeger het gezin en de naaste omgeving het nagenoeg uitsluitende milieu, nu is dit vol komen anders geworden. Het gezin is geen afgesloten tehuis meer. Door pers, radio en televisie heeft het de vensters wijd open staan op de buitenwereld. Andere levensopvattingen stromen daarlangs binnen. Tegelijk gaan de gezinsleden veelvuldig naar buiten en komen daar in andere milieus. Men werkt, winkelt en zoekt zijn ontspanning in een andere om geving en doet daar andere ideeën op. De vroeger overheersende patriarchale en sterk traditionele structuur is door de voort schrijdende industrialisatie met haar sterke volksverhuizing doorbroken. Kleine provincie plaatsen nemen stadsallures aan en zelfs dor pen versteedsen. Heel dit proces voltrekt zich radicaal en in een snel tempo. Is het wonder, dat velen deze veranderingen niet kunnen ver werken of het tempo niet kunnen bijhouden? Dat ze verward rondzien en uit hun even- gezogen in de sterke stroom van een nieuwe sleur: het „geleefd-worden", het egoïsme in zim veelsoortige verschijningsvormen. De hedendaagse zielzorg zal zich een dub bel doel moeten stellen: de mensen op voeden tot een persoonlijke verantwoor delijkheid en tot een persoonlijke keuze vóór Christus; maar daarnaast het milieu zelf christelijk maken. Dit laatste kan alleen wor den bereikt als zoveel mogelijk mensen, ieder wicht raken? Oude en vertrouwde opvattingen bieden geen houvast meer. Opeens is de oude dijk van het beschermend milieu vol gaten geslagen en velen worden meegesleurd door een vloedgolf van vreemde opvattingen en levenswijzen. Zij worden het spoor bijster op het gebied der intermenselijke verhoudingen, maar evenzeer op het gebied der verhoudin gen tussen God en mens. Tot nu toe leefden zij in een besloten milieu, waar gelijke traditionele normen door allen werden aanvaard. Deze levensgang vroeg van hen weinig persoonlijke verantwoording van hun geloofskeuze. Het eenvormig milieu ver ving nagenoeg het persoonlijke in de mens. En deze situatie leidde gemakkelijk tot een tradi tie-geloof of sleur-geloof, een verschijnsel dat vooral in de uitsluitend katholieke streken veelvuldig voorkomt. Zolang nu het milieu een besloten eenheid blijft en bovendien zoals dit tot nu toe vaak het geval was pa triarchaal van gezinsstructuur, heeft het tradi tie-geloof geen grote schokken op te vangen. Maar dit wordt volkomen anders, wanneer mensen door verhuizing in een totaal ander milieu terecht komen of zoals nu aller- wege gebeurt wanneer in de tijd van één generatie een andere wereld in het eigen milieu binnendringt. Dan biedt een sleur-geloof geen voldoende houvast meer. Alleen een werkelijk persoonlijke overtuiging houdt de mens dan in een vaste koers. Wat jong en oud in onze tijd nodig hebben is een bewuste keuze vóór Christus. Zonder deze keuze wordt men mee- op de plaats waar hij staat in gezin, in be drijf, in buurt, In verenigings- en ontspannings leven, zich als christen gedragen. Daarop moet zich de gewone zielzorg richten, daarop moet zich evenzeer de buitengewone zielzorg richten. Nieuwe vormen van zielzorg zoals het be- drijfsapostolaat komen hieruit voort. Ook de regelmatig terugkerende gebeurtenis in het parochiële leven van een missie dient zich hierop te richten. Deze missie-prediking kan als een hoogtepunt in de zielzorg veel bijdragen tot bezinning op de eerste levens waarden van de mens en de mensen tot een persoonlijke keuze vóór Christus brengen. Maar de missie moet tevens streven naar het scheppen van het juiste klimaat, waarin een mens die vóór Christus heeft gekozen ook een steun vindt om deze keuze in de zo ge compliceerde samenleving te kunnen verwe zenlijken. Als dit laatste in de missie-activi teit niet zou worden ingesloten, loopt deze het gevaar een strovuur te zijn, dat even opvlamt en daarna uit gaat zonder iet£ achter te laten. De grote volksmissionarissen hebben dit al tijd voor ogen gehad. Een St.-Vincentius, een St.-Grignion de Montfort, een St.-Alfonsus de Liguori hebben bij hun prediking dit dubbel doel van persoonlijke keuze vóór Christus en beïnvloeding van het leefmilieu steeds nage streefd. De middelen die zij gebruikten waren aangepast aan hun tijd. De meesten daarvan zjjn in onze tijd niet bruikbaar meer. De weg die wij nu moeten gaan is die van de kerste ning der veelvoudige milieus waarin de mens van nu leeft. Dit moeten wij trachten te berei ken door aan de leek het bewustzijn terug te geven dat hij van Godswege een taak heeft om Christus en diens heilsboodschap te bren gen in het maatschappelijk leven. Veronderstel dat iemand in zijn tuin een vijvertje met goudvissen heeft. Op zeke re dag ziet hij dat de meeste vissen slagzij maken en naar lucht happen. Het water moet verontreinigd zijn. De vissen kunnen daar niet in leven. Hij neemt een schepnet en haalt de vissen op. Hij zet ze in een em mer vers water en ziet dat ze na een uur weer fris rondzwemmen. Zou hij ze nu weer in de vijver terugzetten, dan zullen de ziekte verschijnselen zich alweer heel spoedig herha len. Om zijn vissen gezond te houden moet hij tiet water in die vijver verversen. Zo ongeveer ligt het met de zielzorg en het milieu. Er is missie: een tijd van bijzondere genade, van bezinning en vernieuwing van het christelijk leven. De mensen luisteren naar de prediking van Gods woord. Hun vernieuwd inzicht en hun goedë wil leiden tot een ver nieuwde persoonlijke keuze vóór Christus, het geen in een ernstige biecht tot uiting wordt gebracht. Wanneer zij echter na de missie voortdurend in hun leefmilieu op tegenkrach ten stuiten, zal het enorm moeilijk zijn om stand te houden. Van de andere kant, waar er nog zoveel mensen van goede wil zijn, moet het mogelijk zijn, het milieu waarin zij samen leven ook samen te kerstenen. Vandaar dat het streven van de milieu-missie erop gericht is, in een bepaald milieu de opvattingen van het christendom door zoveel mogelijk mensen te doen aanvaarden. Positief katholieke opvat tingen in de gezinnen over gezin, huwelijk en opvoeding. Positief katholieke opvattingen over intermenselijke verhoudingen en sociale rech ten en plichten in het milieu van beroep en bedrijf. Positief katholieke opvattingen over lichamelijkheid, over sport, dans, mode, film, het gebied van het ontspanningsleven en de vrijetijdsbesteding. Langs de weg van veelvul dig contact der betrokkenen onderling, van voortdurende bezinning, nieuwe initiatieven op het terrein van het christelijk leven zullen de ze gedachten gemeengoed moeten worden. De man, die deze gedachten In ons land heeft trachten t^ realiseren is de Redemptorist mis sietheoloog' dr. Herman Borgert. Over de wij ze waarop hi) een groep priesters tot een team voor dit apostolaat heeft gevormd en in deze dagen in het springlevend industrie milieu Helmond een eerste experiment begon nen is schrijft Albert Welling in dit nummer. Th. BERKHOUT C.s.s.R. route wordt ingezet en een vlieger, wiens werk zich beperkt tot een natio nale lijn) en c. de schematijd (of de vlucht van lange duur is en zonder tussenlanding of uit korte etappes be staat) Op het congres werd geconstateerd, dat de wettelijke status van de gezag voerder van een vliegtuig nog niet is geregeld, zoals dat b.v. wel met een kapitein van een schip het geval is. Men zoekt nu naar een internationale fon,.ule met inachtneming van de be staande nationale wetgeving. Op het congres in Bogota bleek, dat thans 26 vliegersverenigingen van 23 verschillende landen bij de federa tie zijn aangesloten. Het totaal aantal aangesloten vliegers bedragt ongeveer 18.000. Voor de eerste maal is een Neder lander in het bestuur van de I.F.A.L. P.A. gekozen. Het is de heer W. F. Bellink, penningmeester. Het vorig jaar is op het congres te Athene een resolutie aangenomen. De inhoud daarvan bepaalt wat er inter nationaal gedaan moet worden indien zich een staking van viiegers bij een luchtvaartmaatschappij voordoet. Op voorstel van de Nederlandse delegatie is te Bogota een amendement op deze stakingsresolutie aangenomen, waarin de hulp en bijstand van alle nationale vliegersverenigingen tijdens een derge lijk conflict worden vastgelegd. Ook zal de zogenaamde stakingsresolutie van de I.F.A.L.P.A. in werking treden, als bij een luchtvaartmaatschappij een zo genaamd massaal ontslag aan vliegers wordt gegeven. Vrijdagavond heeft zich op de rijks weg Tilburg-'s-Hertogenhosch, onder de gemeente Berkelenschot, een ernstig verkeersongeval voorgedaan, waarbij tenminste vijf personen min of meer ernstige verwondingen opliepen. Vier personenauto's en een vrachtauto lie pen grote materiële schade op. Omstreeks acht uur verliet een per sonenwagen het parkeerterrein van een café langs de rijksweg met bestem ming Tilburg. Deze auto was nog maar juist op de weg of ze werd door een met grote snelheid rijdende personenauto komend uit de richting 's-Hertogen- fcosch, van achteren aangereden. Een twe«de auto, eveneens uit de richting 's-Hertogenbosch komend, boorde zich even later in dit tweetal. De bestuur der van een personenauto, komend uit de richting Tilburg, zag het ongeval vlak voor zich gebeuren en parkeerde zijn wagen rechts van de weg teneinde hulp te verlenen. Nog voor hij tijd kreeg uit te stappen, werd zijn wagen van achteren gegrepen door een beladen vrachtauto, zodat in een minimum van tijd vijf auto's de weg versperden. De gevolgen waren zeer ernstig. Be houdens grote materiële schade aan elk der voertuig :n vielen er vijf gewon den, die ijlings naar het ziekenhuis te Tilburg werden vervoerd. Vrijdag heeït een 30-jarige Heerle naar, thans gedetineerd in het strafge- sticiit Esserheem van de rijkswerkin richtingen te Veenhuizen, getracht te ontsnappen. Hjj was bulten werkzaam in ae tuinen achter de woningen van de ambtenaren en heeft toen de vlucht genomen. Het was zijn bedoeling de Raasdager in zijn woonplaats Heerlen doe.' te brengen. De man is echter niet eer gekomen, wanl reeds in Westervel- de (gemeente Norg) werd hij door een rairouille van de gestichtswacht aange houden en naar Esserheem terugge bracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 5