vk Benelux Photo Salon in Haarlems Vishal Woningen „De Kleine Parijzenaars exposeren in Galerie Espace aan Klein Heiligland D D irsrs'ss"ss 0trS Fraaie en unieke foto-expositie DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL W II I MISSIEPRIJSVRAAG VOOR I SCHOLIEREN j •v „Eiie et ïui" etaleren Bloemenmeisjes op de televisie Amate 1958 Haarlem i KENNEMER FOTO-KRING VIJFTIG JAAR Muzikaal slot Koninginnedag v. Deursen's Aardappelbedrijf Watermusicop vlot in Nieuwe Gracht ^0^ ZATERDAG 5 APRIL 1958 PAGINA 3 fdt Jfo .Ha'^ Schilderijen De opening Sprekend H. de GRAAFF GROTE HOUTSTRAAT 103 De exposanten Italiaans strijkorkest in Haarlem INTERSCHOLAIR JAZZ-CONCERT Het adres sinds 1851 PLANTAARDAPPELEN net, D'ji ien; G- F- ZonneVe' 3 2. H»1 mi. „El!e et lui" is de titel van deze Bel gische inzending op de Benelux Photo- Salon, die werd, bekroond met de me daille van de Kennemer Foto-kring Het contrast tussen het moderne beeld houwwerk van de vrouwenfiguur en de oude hee~- die in slaap is gevallen, ge tuigt van gevoel voor humor bij de fotograaf. Er is een goede vakverdeling, de juist even aangesneden stoel links in het beeld accentueert de eenzaam heid van de door de slaap overvallen achterblijver. De hoge vrouwenfiguur niet gebonden aan tijd en ruimte, ver leent aan de figuur van de man iets nietigs. Fraai gezien zijn ook de twee tegen elkaar inlopende halfronde lij nen, die worden gevormd door de half liggende houding van de vrouwenfi guur en de gebogen rug van de man. haus uit Haarlem, getiteld „Highway to Eternity". De diagonale lijn waar in de drie rijen graven naar de on eindigheid verlopen, suggereert op waarlijk grootse wijze de betrekke lijkheid van ons aards bestaan. Foto's van een dergelijk gehalte zijn als schilderijen. Ze zjjn niet gemaakt om even te bekijken en dan weer op te bergen. Ze blijven ooeien en steeds ont dekken we nieuwe facetten. Wat is het op zichzelf al niet interessant het mo tief te ontleden en weei op te bouwen in de zin waarin de fotograaf zijn on derwerp heeft gezien. Dan pas krijgt de foto inhoud en gaat hij spreken. Behalve zwart-wit opnamen zjjn er ook vele kleurenfoto's ingezonden. Op 16 april zal de heer Dick Boer er een honderdvijftigtal vertonen en bespreken tn het gebouw St. Bavo. De prijzen werden beschikbaar ge steld door H.M. Koningin Juliana en door Z.K.H. Prins Bernhard (ereprijs in zwart-wit en kleur), de gemeente Haar lem, de Kennemer Foto Kring de Ne derlandse Bond van Amateurfot'ografen- yerenigmgen en de Amsterdamse Ama- teurfotografenvereniging. Het bestuur van de Kennemer Foto Kring verdient een compliment voor de organisatie van deze prachtige tentoon stelling, vooral door de originele en smaakvolle aankleding van de Vishal Wy kunnen een bezoek aan deze expo sitie van harte aanbevelen. De viering van Koninginnedag in Haarlem krijgt een veelbelovend slot. 's Avonds 0111 acht uur zullen de Hillegomse Harmoniekapel (onder lei ding van P. Drost), het Harmonie Or kest Haarlem (onder leiding van H. Gorter), de Harmonie Crescendo (on der leiding van W. Janssens) en het Christelijk Fanfarekorps Arti et Reli- gione (onder leiding van J. van Ossen bruggen) voor een muzikaal evene ment zorgen, waaraan ook het koninklijk mannenkoor Sint Cecilia (onder leiding van A. de Beer) zijn medewerking zal verlenen. Ongeveer honderd leden van de Haarlemse Gymnastiekvereniging B.A.T.O. zullen op de verkeersrotonde van de Grote Markt, die voor deze ge legenheid feestelijk zal zijn versierd, een massale turndemonstratie ten bes te geven onder veelkleurig schijnsel van enkele schijnwerpers. Daarna begeven de vier muziekkorp sen zich naar de Nieuwe Gracht, waar op het water tussen de Jansbrug en de brug in de Kruisweg een podium is ge maakt. Op dit podium heeft de IJmui- der Harmonie Kapel (onder leiding van J. Groot) plaats genomen. Na een mas saal openingsnummer van de vjjf korp sen zal de IJmuider Harmonie Kapel de Watermusic van G. F. Handel en de Valeriussuite van Meindert Boekei ten gehore brengen. Het concert zal wor den besloten met een bijzondere vertol king van het Wilhelmus door de IJmui- dense muzikanten. Tijdens de Water music zullen kano's met bengaals vuur op de voorplechten door de Nieuwe Gracht varen. Het muzikale festijn wordt besloten met een rondwandeling van de vijf korpsen door de stad. De maquette, die een beeld geeft van het complex van 56 woningen, die de Stichting „De Kleine Middenstander" gaat bouwen in het uitbreidingsplan „Sinnevelt" aan de Jacques Peiklaan en de Van Collemstraat. De Haarlemse architect Jacques van Velzen heeft de woningen geprojecteerd in twee blokken een van drie, en een van twee étages. Er tussen in is een gemeenschappelijke tuin, die aan weerszijden ook begrensd wordt door twee lage gebouweji, die elk zes garages bevatten. De woningen worden in twee groottes gebouwd. Tweeëntwintig woningen zullen behalve een woonkamer, een w.c., keuken, douchehok en bergruimte (in de sousterrains) vier slaapkamers bevatten, de rest zal drie slaapkamers tel len. Het wachten is thans nog op dg rijks-premietoewijzing voor de woningen. Indien deze spoedig afkomt, hoopt men de huizen voor de komende winter onder de kap te hebben. De Stichting „De Kleine Middenstander" streeft naar de be vordering van het eigen-woningbezit van de in haar bena ming aangeduide bevolkingsgroep. Zij heeft in „Sinnevelt" in de omgeving van het thans ontworpen complex, reeds verschillende woningen gebouwd, onder meer aan de Karei Doormanlaan. De Kennemer Foto-Kring viert deze maand haar vijftigjarig bestaan en het is een gelukkige gedachte van het bestuur geweest dit heugelijke feit te vieren met een fototentoonstelling, waaraan door de drie Benelux- landen wordt deelgenomenDe Benelux Photo Salon 1958, welke van 3 april tot 4 mei in de Vishal aan de Grote Markt te Haarlem wordt gehouden. De verbondenheid van de drie landen komt treffend tot uitdrukking in het kenmerk dat alle ingezonden foto's gemeen hebben: mensen zijn en blijven altijd mensen waar zij ook leven, wonen en werken. Zij hebben hun leed en hun kleine vreugden en daarin zijn zij allen gelijk. Er hangt een foto op de expositie getiteld Everything miserable". Afgebeeld zijn een man en een paard. De man loopt voor het paard uit en leidt het bij de teugel, alleen het hoofd van het paard verschijnt links in het beeld. Treffend is de trieste gelatenheid die man en paard gemeen hebben. Het is of zij zich van hun lotsverbondenheid bewust zijn. Er zijn foto's die getuigen van een eigen visie: het lijnenspel van de voorwerpen, die dagelijks om ons heen zijn en Waarvan de schoonheid ons veelal ontgaat. Het doet weldadig aan eens even voor zo'n foto te blijven staan. e Vishal is tot 4 mei voor de ten toonstelling ingericht door archi tect Brakel en deze heeft de goede gedachte gehad de beeldende kunsten als contrapunt te stellen: kleur tegenover de fototinten en plastiek tegenover het vlakke papier. Hans Wiesman heeft 'er een voortreffelijk schilderij voor gemaakt op decoratieve maat, dat een afsluitende functie heeft in het arrangement en Piet van Heer den stelde enige beelden beschikbaar, die ruimtelijke waarde aan de foto's meedelen. Op de openingsavond vertelde vice- voorzitter C. E. Lindenbergh iets over het verleden van de Kring, die ontstaan is uit de Bloemendaalse Photografen- vereniging, die in 1908 werd opgericht, en over de bedoelingen van de foto graaf die, verder strekkend dan het nastreven van technische perfectie, gericht zijn op een persoonlijke visie en weergave. Hierop haakte wethouder D. J. A. Daar is bijvoorbeeld de prent ge titeld „lijnencompositie' Van de Belg Alois Van Derheggen: de trap, zich naar boven wentelt en door zyn spiraalvorm, die op een buitengewoon suggestieve wijze in het beeld is ge componeerd, een bijna oneindige diepte aan de foto verleent. De uit werking is zo zuiver en eenvoudig ge houden en de druk is zo briljant, dat het niet behoeft te verwonderen, dat deze foto de ereprijs ontving, die be schikbaar werd gesteld door H. M. Koningin Juliana. Er znn foto's, die ons wat te leren hebben, foto's, die ons confronteren met de gevaren, die ons dagelijks be dreigen en waarvan wij ons nauwelpks bewust zijn. Een treffend voorbeeld daarvan is de suggestieve foto, tnge- zbnden door de heer Van der Colk uit Eindhoven, waarop een jongetje is af gebeeld, dat moederziel alleen voor een onbewaakte overweg staat te wachten met zjjn autoped. Een trein raast voor bij; uit de linker benedenhoek van de foto schiet als een flits de schaduw van het waarschuwingsbord „onbewaak te overweg" naar voren, dat wyst in de richting van het knaapje. Juist deze schaduw verleent aan de foto een be klemmende werking. Er zyn foto s ook, die de mensen verrasten tijdens hun Werk, kinderen tijdens hun spel. Wat opvalt is, dat er heel weinig ge bruik is gemaakt van technische vond sten en kunststukjes. De foto's spreken aan door het onderwerp en de wgze, waarop dit is benaderd en inhoud sfeer en zeggingskracht heeft gekre gen Aan de drukken is de uiterste zorg besteed, ze zjjn zonder uitzonde ring hriliant Er is een foto van drie boomstaken 'in een sneeuwlandschap. De beeldinstelling en compositie zijni zo- danig, dat de overweldigend witte ach tergrond gevuld scJ1"L"*t£^steren tegen Advertentie nieuwe modellen Teakhouten eetkamers bankstellen en wandrekken bezoekt onze modelkamers Barteljorisstraat 13-17 tilcfoon 139 IJ Haarlem voor de jury, die dan ook waarlijk niet over een nacht ijs is gegaan. Ook wij hebben geen voorkeur voor een bepaal de foto, wij hebben van elke prent ge noten, niet het minst van de prachtige serie portretten. Dat de Kennemer Foto Kring bij zondere bekwame en artistieke leden heeft wordt naar onze mening op overtuigende wijze aangetoond door de vele prachtige foto's die van haar leden op de expositie zjjn geplaatst. Zelden zagen wij een foto van een zo grote suggestieve werking als de in zending van de heer G. J. L. Offer- Advertentie Voor al Uw REPARATIES van MATRASSEN en BEDDEN TEL. 1-1-4-8-5 Bijvullen en vernieuwen Haarlems Malrassenhuls Geluk die de opening officieel verricht te in, door op het belang te wijzen van de fotografie in handen van de ama teur. Bij het toenemen van de vrije tjjd wordt het mogelijk een ontspanning te cultiveren, die aan de persoonlijke ambities van de mens tegemoet komt. Het beroepshalve verrichte werk beant woordt daar namelijk niet steeds of vol ledig aan. Fotograferen kan dan een expressiemiddel worden van gelijke waarde als schilderen voor het kind. De techniek is in weinige jaren sterk ont wikkeld. Spreker illustreerde dit met een voorbeeld uit eigen ervaring. Maar ook het begrip foto is geëvolueerd en wel zodanig, dat amateurfotografen zich bezighouden met fotokunst, zoals hier blijkt. Dit is het belang van het be staan van de Fotokring. Met de beste wensen voor het verloop der tentoon stelling besloot de wethouder zijn toe spraak. Een twintigtal pryzen werd toegekend en veelal aan de bij de opening aanwe zige winnaars ter hand gesteld. De lijst van bekroningen laten wij hier vol- gen' EL. ,e Galerie Espace aan het Klein Heiligland introduceert drie schilders en een schilderes uit de Franse hoofdstad. Het bijzondere daarvan is dat zij allen geboren Fransen zijn en de expositie ademt ook wel de sfeer van de gezamenlijk heid. Bij een groepstentoonstelling van schilders van verschillende her komst is dat meestal niet het geval. Blijft daar het werk naast elkaar staan, hier proeft men een verbonden zijn dat dieper ligt dan het arrange ment van de expositie of de eenheid van tijd en opvating. De Fransen wil len niets betogen. Zij tonen ons wat in alle innerlijke rust en stilte is ge maakt. Wat ons door de gehele collectie heen opvalt is dat echte plezierige schil deren met de gepaste verzorgdheid van het materiaal, de toets met de zachte kwast die ons vertrouwd is van de Haagse school; dat heel doodgewone schilderen dat afgesloten wordt met een keurige vernis. En niet alleen de technische nauw gezetheid is opmerkelijk maar ook de zorg voor het evenwicht en de gaafheid van het resultaat. Men ziet hier het kunstenaarschap met traditionele werk wijze in de beeldvorming van onze tijd uiting geven aan wat door een gezonde geest is beleefd aan de harmonische vreugden van gewone mensen. Dit is een kwestie van accent want de uitdrukkingsvormen waarvan deze Parijzenaars zich bedienen verschilt niet wezenlijk van die waarmee ook ge schreeuwd, geforceerd en wrang gede monstreerd kan worden. En in die in tentie ligt, menen w(j, ook in de non- figuratieve kunst een scheiding tussen impressionisme en expressionisme. Hier staan het beschouwende, bespie gelende tegenover 't ontledende en aan klagende; de bedoeling om alleen maar voor zichzelf tot klaarheid te komen dan wel zjjn mening uit te dragen en anderen op te leggen. Binnen de aan getroffen eenheid van spiritualiteit her kent men de zelfstandige persoonlijk heden. De vrouw in het gezelschap is Maria Manton wier werk men niet zonder meer als de vrouwelijke bijdrage tot de expositie zal herkennen. Het is fors van opbouw en diep van kleur, in de donkere gamma's een sterke gebonden heid van kleurkracht, iriserend afge wogen. Bouqueton met zjjn verfijnde spitse toets in fraaie kleurstellingen decentra liseert zijn composities waardoor af stand en beweeglijkheid worden gesug gereerd. Nallard is de man van Maria Man- ton. Er hangt van hem net voldoende om zijn kwaliteit en beider artistieke zelfstandigheid gewaar te worden. De naam Louttre is een der voorna men van Mare- Antione Louttre Bissiere zoon van Roger. De verwantschap met zjjn vader in beeldend opzicht is duide lijk ofschoon beider werk zich voldoende zelfstandig van elkaar ontwikkelt om de zoon als schilder bestaansrecht te ver lenen. Tussen zjjn collega's is hij de minst abstracte. Zjjn inspiratiebron blijkt het florale landschap te zijn dat hij zeer dichterlijk en zonnig aanduidt. Laat men zich door de onbekendheid ten onzent van de namen der exposan ten de gelegenheid niet ontgaan vóór 12 april kennis te nemen van de gecultiveerde levensvreugde van deze Franse schilders. L. T. Het vermaarde Italiaanse „Orchestra Stabile dell'Angelicum di Milano", een strijkorkest bestaande uit veertig musi ci dat zich specialiseert in 17e-eeuwse Italiaanse muziek, maakt in april 1958 een grote tournee door Nederland. Op vrijdag 18 april geeft Angelicum een concert te Haarlem in het „Concert gebouw" met werken van Corelli, Ge- miniani, Marcello en Vivaldi en Can tates van Scarlatti. Solisten zjjn de beroemde zangers Ni no Adami, tenor en Luciana Pio-Fuma- galli, sopraan. Maandag, tweede Paasdag, zullen enkele van de Haarlemse bloemenmeisjes op het televisie-scherm in de Nederlandse huiska mers verschijnen. Dat gebeurt in het pro gramma ..Meridiaan, het wekelijks journaal uit de wereld om ons heen", dat voor de AVRO-televisie wordt gebracht door Kees Sandeman, Ger Lugtenburg en Leo Akker mans. In de studio te Bussum zullen de meisjes worden geïnterviewd. Tevens zal een film pje worden gedraaid, dat zondag, eerste Paasdag, in Haarlem wordt opgenomen en waarop de meisjes van de Bloemenstad in volle actie te zien zullen zijn. Maandagavond 14 april wordt in het Gemeentelijk Concertgebouw van Haar lem een interscholair jazz-concert ge geven, waaraan negen ensembles uit leerlingen van de scholen voor voortge zet onderwijs en twee solisten, eveneens scholieren, deelnemen. Het Haarlems Interscholair Comité ziet deze uitvoe ring nadrukkelijk als een experiment, dat in de toekomst herhaald kan wor den, indien de proef, die het thans ne men wil, slaagt. Tot dusver bleven de muzikale mani festaties in het interscholaire kader be perkt tot het klassieke genre. Onder de leerlingen bleek echter het verlangen te leven naar jazz-muziek. Advertentie voor goedgekeurde Ged. Oude Gracht 107 - Tel. 14245 "anneer vannacht de klokken uit Rome terugkomen, de al taarbellen rinkelen en zin gen, en het orgel als uit een ver verleden het Gloria ophaalt, dan zijn wij weer gelukkige mensen. Dat is niet zo maar een sentimen tele ervaring, die aan het paasont- bijt met eieren gegarneerd wordt. Het is veeleer de oprechte weten schap, dat het leven naar hart en ziel opnieuw begonnen is. Het voor jaar breekt zich door in liturgie en natuur, en wij wandelen daar door heen, een tikkeltje gelukzalig en volslagen op ons paasbest. Het is alleen zo jammer, dat u en ik zo vaak moeten ploeteren en zwoegen, eer het zover is. En ik doel dan nog niet eens op die gees- .telijke schoonmaak, hoewel het geen sinecure is geduld te betrach ten in de rijen van penitenten, die, beladen rriet pekel- en nog zoutere zonden, de harde banken bij de biechtstoelen bezetten. Vooral de genen, die hun heil zoeken bij de paters, voldoen reeds bij voorbaat hun penitentie. Meer nog dan de kerkelijke ja gen mij de huishoudelijke wetten de schrik op het lijf. Een ervan luidt, dat men omstreeks Pasen het huis schoonmaakt. En wat dat betreft leven er in stad en streek maar weinig non-paschanten. Ieder jaar leef ik in de stille hoop, dat nie mand zal denken aan de schoon maak. Ieder jaar echter beleef ik de bijna dodelijke desillusie, dat die verwachting de bodem is ingesla gen. Op een kwade dag, wanneer het eerste zonnetje brutaal blijft lon ken, verschijnt ergens in de stad een vrouw, met het haar in een tulband gewikkeld, op een balcon en zij begint verwoed te kloppen en slaan op dekens en matrassen. Dat is het sein* voor duizenden andere vrouwen, die zich met een onver moeibaar enthousiasme uitleven in wolken stof en huiselijke werkdrift. Dat is een van die Taadselen des levens, waarvoor een man moede loos het hoofd laat zakken. Het zij zo, mompelt hij, en hij gaat de deur uit. "et enige lichtpunt in die huise lijke ellende is de vreugde om het weerzien van oude beken den. Het is de triomf van alle na righeid, wanneer in de chaos van stoelen-op-tafel, een opgerold kar pet en een laken over de lamp een kastlade wordt omgekeerd met oude, vergeelde familiefoto's, kos telijke kieken, letterlijk en figuur lijk zwaar op de hand. Je herkent in een paar twinkelende ogen van een oud-oom een ondeugende ka raktertrek van je zelf en er is niet veel studie voor nodig om vast te stellen, dat die oud-tante ook niet voor de poes was. Het pleizier is niet minder groot bij het uitstoffen van de boeken kast. Stuk voor stuk komen de oude getrouwen, de bezadigde midden standers en de pedante parvenus van hun planken. Sommigen heb ben in hun strijd om het bestaan flinke kleerscheuren opgelopen, an deren zijn als deftige jongeheren, een beetje fatterig, keurig in de band en in weerwil van hun gou den stempel-opdruk nimmer de hand gereikt. Zij staan ook weer het eerst op hun plank, even pron kerig als een jaar geleden. Maar die getrouwen, oud en be verig, en met de stoffige geur van een welbesteed leven, zij blijven langer in mijn hand. Daar zijn de „Kleine gedichten voor kinderen" van mr. Hieronymus van Alphen, die ooit mijn overgrootvader uit het hoofd heeft opgedreund. Zijn zoon heeft met spanning gelezen de „Raadgevingen en onderrigtingen voor kinderen van N. Anslijn met het trieste verhaal van de verlate ne knaap, een korst droog brood in de hand, welke hij met zijne tranen bevochtigde. Mijn tranen bevochti gen intussen „Het Paaschei", een minstens zo stichtelijk boekje, dat omtrent de eeuwwisseling mijn moeder werd toebedacht wegens goed gedrag en vlijt op school. Zo gelukkig was ik niet, maar ik heb toch met heimwee het boekje „De Kleine David" doorgebladerd, het eerste echte boek, dat ik las en waarin de larmoyante geschiedenis van het woonwagenjongetje, dat bij zijn Eerste Communie een door zijn vader gestolen gouden horloge ten geschenke kreeg. O romantiek van het kwade, dat doordrenkt werd met de tranen van het goede! Nu is dat allemaal anders. „Mieke en de drie beertjes," waarmede mijn dochtertje zich bezig houdt, is een echt kinderboek, zeggen ze. Hele maal gericht op de psyche van het kind, zeggen ze. Maar ik heb het rustig in de rij gezet, een teken van het vijfde geslacht, waaraan ooit nog wel een zesde wordt toege voegd. Laat ik er niet verder op voortborduren, ik zou te lang van stof worden. Hoewel, ge weet het, de schoonmaak is stoffig. l tv. mug van iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiimmmimiiiiiiitiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitittiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiimj. E Vanaf vrijdag 9 tot en met zondag 18 mei wordt er, zoals be- i kend, in het gemeen- tel ijk concertgebouw j te Haarlem een gro- te missietentoonstel- ling gehouden onder de naam „AMATE". j In die dagen vooral zullen Haarlem en omgeving in het te ken staan van de missie en zal al het mogelijke gedaan worden de missie- gedachte te .verdie pen. Ter voorberei- ding daarvan is her i en der grote activi teit losgebrand. In de parochies en op de scholen is men aan de slag gegaan om een bepaalde sfeer te scheppen, waarin het enthousiasme kan groeién naar zijn hoogtepunt-in mei. Opstel en tekening De Nieuwe Haarlemsche Courant wil bij die voorbereidingen niet achterwege blijven en nodigt de scholieren uit haar lezerskring uit deel te nemen aan een grote missie-prijsvraag. De opgave bestaat hierin, dat de leerlingen der scholen in een opstel (verhaal) en/of tekening hun gedachten over de missie weergeven. Ongetwijfeld heb ben zij de laatste tijd veel over de missie gehoord en misschien ook gelezen, zodat zij over voldoende stof beschikken om hun bijdrage aan de prijsvraag te leveren. Het is niet verplicht om bij het verhaal een tekening te leveren, evenmin is het noodzakelijk een verhaal bij een tekening in te sluiten. Verhalen en tekeningen worden apart beoordeeld, zodat de prijsvraag in twee afdelingen gesplitst is: een opstel- en een tekenafdeling. Bovendien hebben wij iedere afdeling verdeeld in drie groepen om de scholieren zoveel mogelijk gelijke kansen te geven. In de eerste groep vallen alle lagere scholen. Tot de tweede groep behoren de V.G.L.O.- en U.L.O.-scholen, de huishoud- en lagere technische school. De mid delbare scholen tenslotte vallen onder de derde groep. De eerste twee groepen zijn volkomen vrij in de uitwerking van haar opdracht, mits men zich houdt aan een onderwerp, de missie be- treffende. Van de derde groep, de middelbare scholieren dus, wordt verwacht, dat de jongelui in de vorm van een, essay (van ten hoogste 750 woorden) een bepaald aspect van de missie belichten. Om een enkele suggestie te doen; „Jeugd en missie", „De taak van de leek in de missie", „Moderne jeugd en roeping tot missionaris" enzovoort. Expositie Zowel in de opstel- als in de tekenafdeling zal een deskundige jury de inzendingen beoordelen en de prijzen, in de vorm van boeken en andere nuttige geschenken, toekennen. Maandag 28 april na de eerste post sluit de termijn, waarbinnen men zijn bijdrage kan inzenden. In de eerste of tweede week van mei zal de uitslag in onze courant be kend gemaakt worden, waarbij enkele bekroonde inzendingen gepu bliceerd zullen worden. Het ligt in de bedoeling een speciale keuze uit de ingezonden tekeningen te maken en deze tijdens de missie tentoonstelling te exposeren. Bijdragen moeten gezonden worden naar de redactie van de Nieuwe Haarlemsche Courant, Smedestraat 5, Haarlem. De inzendingen moe ten voorzien zijn van volledige naam en adres alsmede van de school en de klas van de deelnemende leerling. En nu maar aan de slag. De Paasvakantie geeft iedereen ruim schoots de tjjd. Maar wacht niet te lang, want de vakantie is toch weer gauwer voorbij dan men denkt. i imiiiimniiiuiiuw»iiiiniiiniiiiimmi""i"uiiiiniiniiiiiiiiiinniiiiiiiniiiii»niiiiiniiiiiiniiiMiimuninniiiuiiiiiiiuimiiiM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 3