Sehoolkinderenda op de Expo D 1 TRAITAL 3 Klassieke muziek op de plaat Italiaanse opera's op de grammofoonplaat L Hulp voor gezinnen in nood N' ELECTRO LUX de IMAM*koelkast Haagse vredestichter NEDERLANDSE TEXTIEL „La Gioconda" en „Gianni Schicchi f w\v Ztj Als een jonge moeder examen doet Tien tegen één! F ransT unesisch geschil maandag voor Veiligheidsraad Centrale raad voor de volksgezondheid Nederland erkent de Arabische unie Gastdirecties van Paul Hupperts Henny Heutink ZATERDAG 31 MEI 1958 PAGINA 6 mi»»iln Echt jong door Uw haar POLYCOLOR Kleurshampoo Laat roospuntjes verdwijnen met anti-roos Vraag TRAITAL 3 Kritiek Wit-Gele Kruis „Samenstelling onaan vaardbaar" msm e Expo in Brussel gaat maar door met dagelijks tienduizen den bezoekers te trekken, die er rondwandelen, rondkijken en, el kaar tegenkomend, ook elkaar be kijken. Al die vele, véle mensen, allemaal met een eigen gezicht, die maar blijven rondkrioelen, waar je niet van los komt, die met je mee zwemmen als een school vissen waar je aldoor middenin zit, maken het bezien van een tentoonstelling nog vermoeiender. Maar het zou hele maal dood zijn als ze er niet waren. Zoals het onmogelijk is om „gezellig" ergens te gaan eten met z'n tweeën in een leeg restaurant. De ambiance en de entourage van mensen geven de levendige achtergrond, die men toch ook blijkbaar wil, al zucht men nog zo over het dagelijks toenemend verschijnsel dat we allemaal massa mensen aan het worden zijn. De vorige week was er een speciale schooldag op de wereldtentoonstel ling en overal zag men zwarte non nen lopen met een troepje verwaaide meisjes in grijze plooirokken en blauwe blazers. Soms was er een heel rijtje kleine meisjes die als her kenning allemaal een rode zakdoek met een kittige punt naar boven om het hoofd hadden geknoopt. Soms had, om elkaar niet kwijt te raken, de hele troep eenzelfde papieren hoedje op. Wat zijn de pensionaatskinderen en wat zijn ook de zusters tegen woordig veel vrijer. Wat is dat alle maal veel plezieriger en natuurlijker en gewoner dan vroeger. De zusters hebben nu ook tassen bij zich zoals ieder ander, niet meer van die zelf gemaakte zeildoeken gevaarten. En ze eten hun meegebrachte broodje uit het papier met de kinderen op een mooi plekje onder de bomen, zoals er zovele zijn in dit tentoon stellingspark. Als men al die vele verschillende nonnenkappen die men tegenkomt eens bekijkt, al en niet gemoderniseerde, dan blijkt toch wel, dat wij in Nederland vooruitstrevend zijn op het gebied van de vernieu wing der religieuze kleding. Want men ziet bij sommige Belgische zus ters het gezicht nog omvat door vreemde verkavelde witgesteven lap pen rondom slapen en oren en kin zoals men het vrouwengezicht vroeger inpakte, wat een eigen schoonheid heeft, maar wat niet meer au sérieux te nemen is tegen de achtergrond van een atomium waar onze actieve congregaties al lang afstand van hebben gedaan. Tussen haakjes, over spectaculaire religieuze kleding gesproken, in het paviljoen van Civitas Dei, waar veel met foto's wordt gedaan, hangt een enorme foto genomen tijdens het con gres voor religieuzen in Rome, enkele jaren geleden, waar men in een ge hoorzaal, amfiteaterwijze gevuld met oversten, een keur van verschillen de kappen kan bewonderen. T~\ uizenden paren jonge ogen heb- J ben op die schooldag in het J Nederlandse paviljoen geboeid gestaard naar de geweldige, zich tel kens verheffende groene golf, die, met de majestueuze kracht van een terugkerende doffe waterslag, duide lijker dan welk betoog ook, laat zien welk een macht en welk een mee dogenloos vernietigende vijand het water kan zijn, dat de Nederlanders bestrijden en waaraan ze de vrucht bare grond weer onttrekken. Ook op het dek van het schip, dat onze zee vaart verbeeldt, hebben al die klau terende kinderen wat te kijken, en bij de rij koeien, die loom liggen te herkauwen, zijn ze niet weg te slaan. Een zeer bezienswaard en zeer leven dig paviljoen, het Nederlandse, dat is ieders oordeel. En na al die dyna misch in beeld gebrachte bedrijvig heid is het ineens heel statisch en stil tussen de textiel, die in de hal gewijd aan onze tweede nationale Advertentie «Is U het één keer thuis zelf gewassen heeft met Ttntgevende haarwanlng «net POLYCOLOR jaagt de eerste grijze haartjes (zonder verven!) op de vlucht. 't Is verbluffend eenvoudig! industrie is ondergebracht. Als reuze slangenvéllen in het oerwoud hangen de lappen stof er in de ruimte naar beneden. Heel mooie zijden mate rialen zijn gewonden om de heup van een tors in voyante kleur velours, zoals ze onlangs de aandacht hebben getrokken in de etalages van een groot warenhuis. Er zijn wat badpakken als produkt van onze tricotage-industrie één in puur goudlamée, er hangt een enkel suède jasje over een oud tuinstoeltje en op een der podiums met grint ligt een been, enkel maar één kousenbeen, eerbiedig neergevlijd op een lap donker gedrapeerde wollen stof. Met alle respect voor de etaleur heeft dat iets van een auto-ongeluk. Er blijkt uit met hoeveel reverentie elk ge- etaleerd stukje is omringd. Het is blijkbaar niet zo heel makkelijk ge weest dit paviljoen met de inrichting zijn goede vorm te geven. Het is be doeld als naamloze representatie van onze textielfabrikanten. Rietveld heeft de décors ontworpen van iets heel nieuws, dat men „steengaas" noemt en dat lijkt op vitrage van beton! Zoals de lappen, de kleding stukken, de klossen jarende matten en tapijten, de kousen en passemen- terieën aanvankelijk in deze wat on wezenlijke grotachtige hal waren ondergebracht, leek zeer in de smaak te vallen bij het buitenlandse publiek Maar de inzenders zelf waren het er niet mee eens. Er is toen een en an- der aan veranderd, een eenheid is het echter niet meer geworden. Het is als een boeket bloemen, dat door te veel handen opnieuw is geschikt. Maar dat betreft slechts de presentatie, de pro- dukten zelf maken een uitstekende indruk. En we hebben ons door me juffrouw Stam, de fairhostess van dit paviljoen, laten vertellen, dat bui tenlandse zakenlieden enorme be langstelling hebben voor onze ruiten wollen dekens, iets wat men elders nauwelijks schijnt te kennen. Ook de cocos- en sisalmatten met dessin heb ben grote belangstelling. Zo'n hostess in haar blauwe uniform en smette loze witte blousje, die altijd voor iedereen klaar staat, werkt ook ach ter de coulissen heel hard, tot laat in de avond. Want het geëtaleerde moet telkens veranderd worden om alle deelnemende fabrikanten aan bod te doen komen en ook omdat het goed dat er ligt heel gauw stoffig wordt eh vervangen moet worden. Het ge bruikte moet weer ingepakt en terug gestuurd en o wee als er aan de douane-verklaring iets niet klopt! „Er stond eens op een begeleidend papier „jupon" getikt in plaats van „japon". Wat we daar een last mee gehad hebben!" A. Bgl. Te Middenmeer, in de Wieringermeer- polder is donderdag het schriftelijk ge deelte van het Middenstandsexamen ge houden. Enige honderden kandidaten na men eraan deel en maakten zich zorgen over hun werk. Een van hen echter, een jonge vrouw, had ook nog andere zor gen. Elf dagen tevoren was zij namelijk moeder geworden. Behalve voor het uit werken der examenopgaven, stond zij dus ook nog voor de taak de voeding van haar baby te verzorgen. Dit geschiedde doordat pa de kleine per auto naar Middenmeer bracht, waarna mamma tij dens de examen pauze haar moederlijke plichten vervulde. De kleine vertrok toen weer naar z'n wieg en ma naar de examenzaal. Het komt ons voor, dat deze vrouw, in ieder geval van haar baby, wel een hoog cijfer zal krijgen. Advertentie Tien tegen één dat negen van de tien huisvrouwen MAÏZENA DXJR YEA gebruiken. Een keuken geheim, dat overgaat van moeder op dochter, al sinds vele genera ties. Voor het binden van groen ten, soepen en sausen is er niets beters. Met MAÏZENA DVRYEA zijn mislukkingen uit ge sloten. Maar... laat niets aan het toeval over. Als U Uw leverancier vraagt om maïzena, zeg er dan uitdruk kelijk bij DUR YEA. Dan pas weet h\j, dat U de echte, originele MAÏZENA verlangt. De Veiligheidsraad der Verenigde Na ties komt maandagmiddag bijeen om het Frans-Tunesische geschil te behan delen. Tunesië heeft een klacht aanhan gig gemaakt over het luchtbombarde ment op Sakiet sidi Youssef, dat door Franse vliegtuigen is uitgevoerd. Frank rijk heeft geantwoord met de beschuldi ging, dat Tunesië rechtstreekse steun verleent aan de Algerijnse opstandelin gen. In afwachting van de zitting van de Veiligheidsraad blijft het onrustig in het zuiden van Tunesië, waar nabij de Fran se garnizoenen telkens kleine en grotere incidenten voorkomen. Ofschoon de Fransen volgens AFP grote zelf discipline in acht nemen, worden zij ten zeerste geërgerd door allerlei Tunesi sche maatregelen, zoals het verbieden van iedere vorm van Frans transport en het bevel aan alle Franse burgers om hun vuurwapenen in te leveren. Advertentie I fr7 ie fut heeft l/y kan de acht- ste verdie ping van deze stalen woontoren bereiken via het doorlopende wandelterras. Maar de lift doet het sneller. Die schiet per seconde twee meter naar boven. Aan de constructie van dit merkwaar dige gebouw wordt dezer dagen begon nen. Het zal ver rijzen in Zurich op de ,JSaffa", de zo- mertentoonstelling gewijd aan het le ven en werken van de Zwitserse vrouw, te houden van 17 juli tot 15 septem ber. Het bouwwerk is een architecto nisch produkt ont staan uit de samen werking van drie mannelijke en vijf vrouwelijke archi tecten. Een vrou welijke architect uit Zurich heeft de supervisie over de gehele aanleg van deze expositie, die georganiseerd is door de Bond van de Zwitserse vrou wenverenigingen met het doel de prestaties van de Zwitserse vrouw op alle gebied eens naar voren te schui ven. Heeft dat nog wel zin in deze tijd, waarin het volko men geaccepteerd lijkt dat de vrouw haar aandeel heeft in de algemene taak? In Zwitserland blijkbaar wel, want de Zwitserse vrouwen hebben nog geen algemeen kiesrecht. Ze willen door deze openbare manifestatie tonen, hoe mondig ze zijn. Traltal 3 bevat het pas-ontdekta apelium mot de sterke van roos bevrijdende eigenschappen. Na 6 wekelijkse haarwassingen is de roos verdwenen. De nationale federatie van het Wit- Gele Kruis heeft twee ernstige beden kingen tegen de centrale raad voor de volksgezondheid, die de minister van sociale zaken, Suurhoff enkele weken geleden heeft geïnstalleerd als eerste belangrijke realisering van de nieuwe gezondheidswet 1956. De centrale raad voor de volksgezondheid is een plaats van ontmoeting voor overleg en samen werking tussen overheid en particuliere organisaties. Hij telt 34 leden. In een uitvoerig artikel in Katholieke Gezondheidszorg, het orgaan van de nationale federatie van het Wit-Gele Kruis en daarmee samenwerkende or ganisaties, spreekt mr J. de Vreeze, secretaris-generaal van de federatie, het onaanvaardbaar uit over het feit, dat de geestelijke gezondheidszorg slechts door één lid in de raad wordt [vertegenwoordigd. „Dat achten wij in strijd met de betekenis van die zorg voor de volksgezondheid in haar geheel èn ook met de realiteit van de religi euze verscheidenheid", aldus mr De Vreeze. Als tweede bedenking tegen de sa menstelling van de Centrale Raad voert mr. De Vreeze aan, dat de gezondheids zorg en het te voeren gezondheidsbe- De Arabische unie, gevormd door het samengaan van de koninkrijken Irak en Jordanië, kreeg, na. ratificatieprocedure in b.elde landen, 14 mei haar beslag. De Nederlandse ge zant te Bagdad heeft thans in opdracht van de regering de erkenning van de Arabische unie door Nederland aan de minister van buitenlandse zaken van de unie medegedeeld. Prins Moelai Hassan van Marokko is gisteren te Lausanne in Zwitserland aangekomen, waar hij de befaamde Zwitserse geneesheer dr. Paul Nie- hans, de ontdekker van de cellen-thera pie, zal raadplegen. a Gioconda" is het enige repertoire houdende stuk van Amilcare Pon- chielli, die een der vele kleinere meesters van de Italiaanse opera was, levende omtrent het midden van de ne gentiende eeuw. Hjj Is niet oud gewor den, zijn invloed heeft niet ver gereikt, ook niet tengevolge van het feit dat hij een leraar is geweest van veristen, die na hem kwamen, waaronder Puccini en Mascagni. Als goed, habiel vakman gaat hij wel met zijn ttfd mee, in die zin dan vooral dat hij niet ongaarne het belang van zijn werk verhoogt .met en kele verworverheden die zijn tijd heeft opgeleverd. Overigens meer formeel dan materieel en meer oppervlakkig dan tot de kern a: de zaak doordringend. Hij past een structuur toe, die men aan leitmotivische techniek verwant zou kunnen noemen, hetgeen in zijn dagen, en dan in Italië, een nieuwigheid van belang was. Het is geen echte leitmoti vische techniek, want er wordt niets doorgecomponeerd en doorgewerkt. Maar hij legt in de structuur van zijn werk toch een zekere hoeveelheid her kenningsmotieven vast, die ook zoiets als een symbolische functie vervullen. Het levert een zekere dramatische vas tigheid op, en er ontstaat een begin van psychologische uitdieping der scè nes. Het is met gevoel en begrip ge daan, maar Ponchielli gaat er niet diep op in. Hij heeft deze techniek niet in haar volle betekenis doorzien, maar het is al van belang, dat hij er een zeker vermoeden van gehad heeft. In het wezen van de zaak bleef hü een trouw romanticus van het oude slag. Een fors libretto met heftige „scènes a faire", een „plot", waarin de feiten de personen vooruit trekken in stede van de personen hun karakters verwezen lijken in de dingen, die zij ondervinden en die zij in zekere zin ook zelf veroor zaken. En dit geheel dan in een num mer-opera in vorm gebracht. Victor Hugo heeft op de opera-compo nisten van zijn tijdperk sterke aantrek kingskracht uitgeoefend. Hij was een groot leverancier van zulke stoffen als zij voor hun opera's wensten. Ook Pon chielli heeft van hem geleend voor „La Gioconda", waarvoor Arrigo Boito het tekstboek schreef. De hoog begaafde schrijver der libretti voor Verdi's „Otello" en „Falstaff" kon natuurlijk in de oude stijl van de romantische nummeropera niet verder gaan dan de grenzen van het genre hem toelieten. Hij had behoefte aan een aantal verbe teringen van Rugo, maar hij beging daarbij weer een aantal nieuwe fouten, zodat de intrige per saldo niet alleen weinig geloofwaardig maar op som mige ogenblikken zelfs weinig begrijpe lijk is geworden. Dit heeft de opera-ro- mantici van Ponchielli's slag nooit veel kunnen deren, en zelfs voor Verdi zyn de gebrekkigheden van een tekst boek heel vaak geen hindernis geweest. De liefhebbers van de Italiaanse operakunst kunnen nu ,,La Gioconda" op hun gemak in hun huiskamers ho ren op drie Decca-platen (LXT 5400-2) in een uitvoering van de Maggio te Flo rence met koor en orkest van deze mu zikale organisatie onder leiding van Gianandrea Gavazzeni, die een fel en punctueel muzikant is. De bezetting laat niets te wensen over. De titelrol wordt vervuld door Anita Cerquetti, een van de jonge generatie Italiaanse sopranen. Zij was het, die toen enige maanden geleden Meneghini Callas in Rome schandaal maakte en wegliep, in haar rol stapte. Cerquetti beheerst dat typi sch Italiaanse stemtype van drama tische coloratuur met meesterschap, ze heeft temperament en haar stem is machtig over een grote omvang. Een sterke hoofdrol. In feite heeft het stuk twee vrouwelijke hoofdrollen van gelijke importantie. De tweede wordt gezongen door de mezzo-sopraan Giulietta Simio- nato, die ook nu weer ontroert met haar volmaakte zangkunst, gedragen door een artisticiteit, die Giulietta Simionato plaatst in de beperkte kring van waar- tjke musiciennes. In dat gezelschap van grote muzikanten hoort Mario aei Monaco zeker niet thuis, maar hui hee in ieder geval die prachtige h.eld waarmee hij hard zingt, al 1S 7ii' zichzelf maar weinig interessi capaciteit is wat groot voordetamelijk bescheiden rol, die hij in dit stuk been In zoverre komt hij Hungnlfats i,T tianinf in de marqué-rol van het stuk, -Tij met sterke dramatische beel- dingskracht zingt evenals de prachtige bas Cesare Siepi de rol van de in de liefde bedrogen inquisiteur m dit zeven tiende eeuwse Venetie Men ziet, dat het geen geringe bezetting is, die hier is aangetreden. Deze voortreffelijke ar- tisten spelen en zingen het stuk voor alles wat het waard is. Zijn waarde ont leent het inzonderheid aan ensembles en dramatische scenes met locaal ge- ki®Un v, ?ren ,°P de achtergrond. Pon- chielli had veel gevoel voor dramatische situatie. Ook van hem heeft Verdi, die een hele voorafgaande ontwikkeling samenvat en op het hoogste plan zet, veel geleerd. Het oude repertoire van ae Italiaanse opera is altijd weer zulk een onuitputtelijke bron van merkwaar alge ontdekkingen, omdat men daaruit u Y, traditie, die Verdi vervuld heeft, leert kennen. Een buitengewoon welkome uitbrei ding van het opera-repertoire leverde Philips met Puccini's komische een- acter „Gianni Schicchi" op een plaat (L 09000 L) vereeuwigd, in een uitvoering van het San Carlo Theater te Napels onder leiding van Francesco Molinari-Pradelli. Na de verknoeide op voering, die de Ned. Opera van het stuk gegeven heeft, is het een verademing het weer in zijn ware klank te noren, zeer licht, zeer puntig en niet zemen spits, Molinari-Pradelli, die een unteili- gent opera-dirigent is, heeft de goede 5V smaak het niet vérder te drijven. Het wordt nooit scherp, het blijft in de stijl van de ironische muzikale comedie, waarin de sentimentele Puccini zichzelf overtreft. Er is net genoeg lyriek in het stuk als nodig is om de lyrische natuur van de opera recht te doen wederva ren. Ook dat houdt de dirigent binnen de perken. Hij heeft een nooit verflau wende vreugde aan de geestige, zinvol- doorgewerkte motivische techniek, waarin Puccini het stuk geschreven heeft, aan zijn helder, jong geluid, aan 't loutere behagen in de grap van het spe len en zingen met zulk een voortreffe lijke „plot". Zijn artisten verstaan hem daarin geheel en al. Renato Capecchi is niet leid niet alleen zaken zijn van en voor mannen. „In de raad hadden beslist vrouwen zitting moeten hebben", aldus mr. De Vreeze. Hij vervolgt: „Was er dan nog maar één verpleegster in de raad opgenomen, overeenkomstig het advies van de centrale commissie. Trou wens, die verpleegster hoorde ook als zodanig in deze raad niet te ontbreken. Mogelijk kan een tijdelijke oplossing voor deze leemte gevonden worden maar op den duur zal, als er met de huidige samenstelling enige ervarin opgedaan en er mogelijk ook andere aanvullingsbehoeften aan de dag getre den zijn, naar onze mening het aantal zetels moeten worden uitgebreid, waar- PUCCINI alleen een magnifieke bariton, hij stelt zich vocaal geheel in dienst van de dra matische uitbeelding. Hij speelt de rol met fantasie en stijlgevoel. Het zingen is middel, geen doel. Bruna Rizolli geeft de jeugdige straling van haar sopraan aan Lauretta; Agostino Lazzari is een sterke, jonge Italiaanse heldentenor, en een hele rij van voortreffelijke artis ten vormt het klankrijke, scherpe type rende ensemble van op de erfenis azen de leden der familie Donati. Divertisse ment van het beste soort. De toelichting van Leo Riemens in het zeer verzorgde album bevat de gebrui kelijke lawine van archief-data, die me- rendeels alleen monomanen interesse ren, doch geen woord over de zaak zelf, de partituur, het werlc in de eigenlijke zin. De eenvoudige liefhebber zou meer gebaat zijn met zaakrijker toelichting dan de heer Riemens gewoon is te ge ven. L.H. (Vervolg van pagina 1) a de oorlog is het instituut van de maatschappelijke gezinszorg ontstaan, dat thans zijn vestigin gen heeft in honderden plaatsen van ons land. Het doel van de maatschap pelijke gezinszorg is om in gevallen van noodzaak de opvoedkundige taak van moeder tijdelijk te laten overne men door daartoe speciaal opgeleide krachten. Naast deze gezinsverzorgsters groeide, onder de druk van de om standigheden, het instituut van de ge zinshulpen. Ook zij worden speciaal op geleid maar kennen niet in de mate van de gezinsverzorgsters de pedago gische taak. Bij de werving van kandidaten voor de opleiding van beide soorten beroe pen stuit men regelmatig op de boven aangehaalde moeilijkheid: de „reke ning uit het verleden". Voor het pre senteren van die rekening is naar onze stellige mening geen enkele reden. Wie wel eens een bezoek heeft gebracht aan Bouvigne of aan de Hemelbergh of aan een van de vele andere instituten tot opleiding van gezinsverzorgsters, heeft zich onmiddellijk in de sfeer ge weten van mensen, die werkzaam zijn, bezield met een zeer concreet ideaal. We hebben nog uitstekende herinnerin gen aan mrg. Frencken z.g. die al lang vóór de oorlog de Nederlandse jonge meisjes het vrouwelijk ideaal van gewaardeerde dienstbaarheid op een moderne wijze voorhield. O, natuurlijk, dat woord „dienstbaarheid" roept weer het schrikbeeld op van de afgeblafte dienstbode. Maar wie van ons is niet dienstbaar in het leven? Hij moge di recteur zijn van een grote onderne ming, eigenaresse van een modemaga zijn, corveeër in een fabriek of beoefe naar van een vrij beroep, ons gemeen schapswezen-zijn sluit eenvoudig de dienstbaarheid aan anderen in. Zoals wij anderen nodig, hebben om te kunnen leven, om te kunnen bestaan, zo heb ben anderen ons nodig. Geldt dit in het algemeen, des te meer klemt de plicht tot dienstbaarheid op de plaatsen waar daaraan de meesta behoefte is. En al moge de waarde ring voor het gezin en de vormen va het gezinsleven geheel anders z0n d in een afgesloten periode de moeilijk heden waarmee vooral de' jonge vrouw en moeder moet worstelen zijn onge wijzigd gebleven in wezen en in feite. Vandaar ons pleidooi tot de moeders en tot de meisjes, welke laatsten zich op ongeveer achttienjarige leeftijd da vraag stellen: wat ga ik doen? Natuur lijk hebben ze daarbij tegenover zich zelf en in vele gevallen ook tegenover het gezin waarvan ze deel uitmak® het recht en de plicht zich af te vg. gen of zij door het beroep van geZYa- verzorgster te kiezen zich ook een terieel bestaan verzekeren. Welnu, ook deze kant van parti js, dank zij offervaardigheid v8pijk en culieren, dank zij subsidies van larjssen gemeenten, zodanig dat de n an(je. de vergelijking met die in doorstaan. re betrekkingen goed kunnen En ditzelfde geldt voor de gehete rechtspositieregeling. Ook in d van opleiding wordt door talrij Lpn(j tuten tegemoet gekomen. Samenvattend kunnen we zeggen dat, als een mei een werkkring zoekt die haar meer biedt dan eon tamelijk eentonige ar beid, als door haar arbeid iets wil betekenen voor haar medemensen, dat zij dan in het beroep van gezinsver zorgster inderdaad een beroep kiest dat voortvloeit uit de roeping van de vrouw. Advertentie "«'"""""""""hiiiiiiiii De dirigent van het Utrechts Stede lijk Orkest, Paul Hupperts, heeft enige uitnodigingen uit buiten- en binnenland ontvangen om als gastdingent verschil lende orkesten te leiden. Op 12 juni leidt hij als gastdirigen! het Orchestre de la Suisse Romande. Op 28 juli het Residentie Orkest in hel Kurhaus te Scheveningen, in september enige concerten van het Nederlands Ka merorkest, alsmede van enkele radio orkesten, o.m. het Radio Philharmo- nisch Orkest. Op 13 oktober zal hij in Gelsenkirchen dirigeren ter gelegen heid van een Holland-week aldaar, als solist werkt mee de pianist Hans Henke- mans met diens Passacaille et gigue voor piano en orkest. Tevens staat nog toe de wet dan dient te worden gewtj-1 een gastdirectie te Oslo op het pro- zigd." I gramma. Acties tegen de baldadigheid worden niet alleen gevoerd door het daarvoor in het leven geroepen nationale comité. Er zijn ook individuele baldadig- heiasbestrijders. Henny Heu tink, een achtentwintig-jarige, Hagenaar, is zo iemand. BV voorkomt liever de narigheid, door met twee vrienden aan f tafel te gaan zitten oirj, plan voor een dansavon beramen. Joop Pronk, jaar, employé vari - beurs is een van den met wie Henny Heutink nu al viii maanden tang sa- menwerktom Haagse Jongelui plezierige avonden te verschaf- f en Drie maanden lang orga- niseerden X™me?™erkin9 met enige ,a"deze"> dansavon den in de cl^"^,asen aan de Haagse Groenmarkt. De afge lopen twee. avonden haalden zij de j0JlPe}m „J elkaar in de zalen ..Modern in e yan Ostadestraat en „Passepartout" in de Hermap Costerstraat. Henny Heutink houdt ervan de zaken op zijn eigen, rustige manier aan te pakken. Het is een hobby voor hem en even zeer voor Joop Pronk gewor den om de goede verstandhou ding onder de Haagse jeugd te bevorderen. De wrijving tussen Haagse en gerepatrieerde jongelui van enkele weken geleden was hun een doorn in het oog. Toen deze wrijving dan ook tot grote afmetingen dreigde uit te groeien greep Henny Heutink in. Hij praatte met de zwaargebouwde drieëntwintig-jarige gerepatrieerde Frits Musion. die door zijn vrienden als de leider werd aangemerkt, en hij praatte ook met de twintig-jarige Maarten, de leider van de Haagse jongens. Het resultaat was, dat de twee leiders elkaar op een dansavond in „Modern" de hand drukten, waarmee aan de onverkwikkelijke vechtpartijen tussen Haagse en gerepatrieerde jongens een eind kwam. Henny Heutink werkt bijna vijf jaar bij het gemeentelijk gasbedrijf in Den Haag. Zijn diensttijd doorliep hij bij het garderegiment Grenadiers en Jagers- Ook in die tijd maakte hij zich ten behoeve van de R.A.O. al ver dienstelijk bij het organiseren van dans- en toneelavonden. Hij beschikte dus wel over enige ervaring toen hij in december 1957 het plan kreeg dansavonden voor de jongelui uit het hart van Den Haag te gaan organise ren Gezegd moet worden dat hij zijn zaken met een zeker gemak weet te regelen. Met een „het gaat me aan mijn hart" verkoopt hij zijn Packard, die een op vijf liep en te duur werd. In een wit-zwart, fijn gestreept sport hemd dat hij in deze warme lentedagen luchtig over zijn broek draagt, staat hij een gast te woord en bespreekt intussen telefonisch voor zondag over een week een zaal. Zijn oordeel en dat van zijn vriend Joop Pronk over de ongeregeldheden van enkele weken terug is, dat sommige kranten door hun verslagen ae vete mede tot ernstige vormen hebben doen uitgroeien. Dat de gerepatri eerde jongeman Frits Musion als de „bendeleider" werd bestempeld, worai door hen als een onrechtvaardigheid aangevoeld. Frits heeft er veel onnodige narigheid door gekregen. Er is geen sprake van benden van Haagse er gerepatrieerde jongelui die elkaar dwars zitten en elkaar zoeken. We heooei niets dan hartelijkheid van de jongens ondervonden, zegt Henny Heutink, ei hij meent het. in het clubbestuur doet hij met zijn vrienden ook alles oi het voor de jonaelui plezierig en gezellig te maken op de dansavonden. Men denkt er over een grote feestavond in de Dierentuin in Den ttaav te organiseren voor Haagse en gerepatrieerde jongelui. Verschillen bekende Hagenaars uit jeugdorganisaties zullen, als de avond aoorgu vindt, worden uitgenodigd om het hunne te zeggen over de baldadigheia wat daarmee samen hangt. Verder denken Henny Heutink en zijn vnen erover, behalve op zondag ook op zaterdag dansavonden te organiseren

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 6