Pirandello's „HENRI IV" in Den Haag
ELCKERLYC IN DELFTS
PRINSENHOF
Symfonische muziek van
Marius Flothuis
SCHEEP V A ARTBERICHTEN
Haarlems
Matrassenhuis
Ta
1
Prachtige rol van Jean Vilar
Radio em 1 V
%^%--roel 167 stuks-Note'
JEUGDSCHUIMRUBBER
COMBINATIE
attentie
m
Nicole Henriot timmert Liszt
uit de vleugel
TIMMERT V ZELF
NIEUW
NIEUW
f 19.75
laatste week 10 °|o korting
Grote Houtstraat 103
DE
AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBIE
Alfredo
Holland Festival
Radio in gebreke
Vanavond
d?i"p ÜSS.I. hjr»a.1
De Nederlandse
kolenprijzen
Als 2e reclame deze week:
Partij zuiver wollen merkdekens
VRIJDAG 20 JUNI 1958
PAGINA 4
Mej. mr. M. Meurs treedt
Marktberichten
- v
Dit alles
HAAST UHet scheelt geen guldens
maar TIENTJES
I
dool
101
De Koninkl. Schouw
burg in Den Haag
heeft de eerste voor
stelling gehad van
Pirandello's tragedie
Henri IV, door het
Theatre National Po
pulair op het Holland
Festival gespeeld.
Het was een wel
verzorgde voorstelling,
fraai en lenig geregisseerd, mooi ge
nuanceerd in een levendig samenspel,
voorzover dat maar mogelijk is in een
stuk dat eigenlijk op één rol geschre
ven is: de rol van de man, die zich
Keizer Hendrik IV van Duitsland waant
en zijn omgeving dwingt hem partij te
geven in de kostuums en de conversatie
uit Hendrik's tijd.
Het stuk is enkele jaren geleden ook
door de Nederlandse Comedie gespeeld
en uit die voorstelling of de lectuur
herinnert men zich, hoe Pirandello
ook in dit spel theoretiseert over de
waarden van werkelijkheid en schijn,
die in casu het verschil tussen heden
Jean Vilar als Henri IV.
en verleden opheft. De man, die zijn
villa ergens in Umbrië ingericht heeft
als Hendriks paleis in Goslar, is waan
zinnig, maar speelt de waanzin verder
als hij allang genezen is. Zijn omge
ving merkt dit pas, als hij enkele lie
den om zich heen ontmaskert en
nuchter te kennen geeft dat hij zo vrij
is geweest. Zodra hij echter zijn voor
naamste belager heeft doorstoken,
weet het gezelschap niet meer uit te
maken of deze moord de daad van
een krankzinnige is of van een ver
schrikkelijk logisch denkende man.
Hijzelf verkiest echter de waanzin en
nodigt zijn jeugdige mede-komedianten
die zijn zogenaamde raadgevers zijn,
uit, zich mét hem in de waanzin terug
te trekken voor altijd. Zijn Hendrik is
hem even werkelijk als zijn logische
replieken of zijn toespraken, die schijn
en wezen vermengen.
Wij moeten bekennen dat Pirandel
lo's theorieën prachtige toneelmoge
lijkheden opleveren, die in de voor
stelling van Vilars troep dan ook niet
verborgen zijn gebleven, maar ontg
roering kwam er,
voor ons althans,
niet aan te pas.
Des te meer echter:
bewondering voor
de toneeldiscipline
en voor de enorme
techniek van Jean
Vilar, die Hendrik
speelde met alle
nuances, die de rol
oplevert. Nochtans
bleef de rol veel
meer een koele, ge
raffineerde mani
festatie dan een
bewogen stuk dra
matiek. Het rond
borstige, hartstoch
telijke en bruisen
de spel van Ko van
Djjk, enkele jaren
her, deed minder
aan Pirandello den
ken maar vroeg
méér medeleven
met de held van
het stuk. Het ver
schil tussen beide
spelers was het
verschil tussen su
perieur, uiterst in
telligent vakwerk
en menselijke be
wogenheid.
We hebben dus
in alle geval weer
een demonstratie
gezien van zeer le
vendige Franse to
neelspeelkunst. Een
volle zaal heeft de
voorstelling geest
driftig toegejuicht.
Dbg.
Zaterdag 21 juni
Henri IV (Théatre Nat.
AMSTERDAM:
Stadsschouwburg
Pop.).
Concertgebouw: Amsterdams Kamermuziek
gezelschap.
DEN HAAG:
Gebouw K. en W.: Schönberg: Erwartung,
en Von Heute auf Morgen.
ROTTERDAM:
Rotterdamse Schouwburg: Fin de partie,
en Acte sans paroles, van Beckett (Théatre
d'Aujourdhui).
DELFT:
Prinsenhof: Elckerlyc.
LEIDEN:
Lakenhal: Cellorecital Henri Honegger.
De wereldkampioenschappen voetbal,
zo vaak op TV-buizen uit Zweden te
zien, zjjn een geweldige stimulans voor
het nieuwe medium. De belangstelling
van het publiek voor deze wedstrijden
is enorm. Dat Nederland geen mede
dinger is, zegt de mensen niet veel
meer tegenwoordig. Nu doet zich in
ons land het vreemde verschijnsel voor
dat de radio vrijwel verstek laat gaan,
waardoor als het ware de radio verwijst
naar de televisie. De televisie had
graag méér wedstrijden verslagen doch
kreeg er slechts tien toegewezen, die
alle zullen worden uitgezonden. De ra
dio begon met een complete reportage
van een eerste wedstrijd en deed daar
na vrijwel niets meer.
Wij willen, uiteraard, niet propageren
dat de beide media elkaar te vuur en
te zwaard moeten gaan bestrijden.
Maar naar onze smaak lagen de kan
sen hier voor de radio wel bijzonder
gunstig. Men heeft op dit moment drie
reporters in Zweden. Iedere dag zou
men dus van drie wedstrijden een
(kort) verslag kunnen geven en daar
mede de TV voorbij streven. Daarmee
kan men namelijk slechts één wedstrijd
verslaan.
Doet men dat expres? Wil men de ra
dio per se in discrediet brengen? Men
moet het wel in deze richting gaan zoe
ken. De programmaleider van een van
de grootste omroepen verzekerde ons
dat programmastaven van alle omroe
pen gezamenlijk een zeer goed plan
hadden voor deze wereldkampioen
schappen. ,,Men", dit is dus het be
stuur van de N.R.U., was er echter te
gen. Men schrapte de zaak. Er kon dus
niets worden vastgelegd, men kon geen
telefoonlijnen reserveren, men was
machteloos. En al deze zaken hadden
maanden van tevoren moeten zijn ge
regeld; men vergete niet dat de Euro
visie 24 rechtstreekse telefoonlijnen uit
Stockholm voortdurend gereserveerd
houdt.
Al met al is deze affaire onbegrijpe
lijk. (Het behoeft geen betoog dat wij
geen enkel bestuurscommentaar op de
ze zaak hebben kunnen krijgen).
J. v. S.
Dit is de Engelse trawler St. Clair, die dezer dagen, zoals gemeld, een onderzeeër
in zijn netten kreeg. Nu ligt het schip rustig in de haven van Cornwall en de
schipper heeft tijd om zijn visserslatijn tegen zijn collega's te spuien.
Gisterenavond vond
onder de beproefde re
gie van Johan de Mees
ter de eerste uitvoe
ring plaats van de se
rie voorstellingen van
Elckerlyc welke
in het kader van het
Holland Festival tot
-aste traditie gewor
den nu reeds voor het negende jaar
in het Prinsenhof te Delft wordt ver
toond.
Wonderlijk is het daarbij te ervaren
hoe binnen de pakkende entourage van
de oude kloosterhof dit oer-roomse mo-
raliteitsspel nog steeds ieder jaar dui
zenden toeschouwers van velerlei over
tuigingen trekt, hen brengt in de ban
van zijn direct aansprekende poëtische
schoonheid en weet te ontroeren door
ztjn treffende waarachtigheid.
Opnieuw heeft Han Bentz v.d. Berg
door zijn bezielde en levendige verbeel
ding de moderne mens van het atoom
tijdperk in Elckerlyc deze Spieghel der
Saligheit voorgehouden met al die speel
se en ontwapenende eenvoud en diepe
zin, welke nog altijd ergens resoneter in
de klankbodem van ons hedendaagse
menselijke bewustzijn.
Gerijpt in de gang der jaren en steeds
dieper doordringend in de zin der dich
terlijke clausen heeft deze temperament
volle acteur tenslotte de laatste en diep
ste accenten gevonden, waarin Elcker-
lvo ziin zo moeilijk te realiseren inkeer
moet verwoorden. Een inkeer, die wordt
Ingeluid met het tot viermaal terugke
rende en tot een climax uitgroeiende
leidmotief Jwant ie begheer aen U. Ghe-
nade".
r™jM, .1~tW.rop »n gn „m™.
daarbij het echt menselijke
te verliezen - die Deught wist op te vc*
ren in die irreële sfeer, waar *r
gevoelig getekende allegorische g
haar overtuigende kracht onttee -
De rol van haar geestelijke ziisier
Kennisse werd dit jaar met warmte
grote toewijding opnieuw vertolkt ao
Ellen Vogel, die door rijk genuancee-
de dictie haar verzen een bijzonder
lief wist te geven.
André v.d. Heuvel bracht die Doot
wel met majesteitelijke allure, maar
wist in vocaal opzicht de onontkoombare
dreiging, welke in zijn navrante stro
fen besloten ligt, nog niet volledig en
dwingend uit te zeggen.
Ook Johan Schmitz als de Stem van
God schoot in dit opzicht tekort, hoe
wel de fout bij hem goeddeels te wijten
was aan een veel te lage inzet, waar
door hij in de toornende passages geen
kracht kon bijzetten.
Henk Rigters als Tgoet verwekte de
nodige hilariteit omdat vergeten was
zijn gulden maskeradepakje van achter
te sluiten. Hij speelde zijn kleine rol
overigens evenals de vorengaande ja
ren met veel expressie.
Uitgezonderd Nienke Sikkema, die als
vijf Sinnen haar te zoetelijk voorgedra
gen vers over de waardigheid van de
priester nog meer afbreuk deed met
een constante lieve glimlach, werden
alle bijrollen bijzonder spits en met veel
reliëf vertolkt, waarbij de aanvangs-
scènes wel iets te uitbundig werden
gebracht.
De achtergrond met de prachtige an
tieke crucifix was weer voortreffelijk
verzorgd evenals de stemmig gehouden
verlichting, en voor de muzikale pres
taties o.l.v. Pierre v. Hauwe niets dan
lof.
Wij hadden de indruk, dat ondanks
de koude avond ook nu alle plaatsen
waren uitverkocht. Wij moeten ernstige
bedenkingen maken tegen het toelaten
van de vrij talrijke laatkomers, die bij
het zoeken naar hun plaatsen spelers
en toeschouwers op hinderlijke wijze be
letten zich te concentreren op dit prach
tige spel, dat in alle opzichten verdient
op het Holland Festival gehandhaafd te
blijven.
J.G.
Minister Zijlstra heeft geantwoord op
schriftelijke vragen, die hem waren ge
steld door het lid van de Tweede Kamer,
de heer Roemers, over de Nederlandse
kolenprijzen.
Volgens het jongste overzicht
Het Concertgebouworkest speelt van
avond o.l.v. Eduard v. Beinum voor de
N.C.R.V. de Suite Watermusic, van
Handel en het Eerste pianoconcert van
Liszt, m.m.v. Nicole Henriot, piano.
(402 m - 20.20 uur).
Voor het Vlaamse Brussel speelt het
symfonieorkest en de omroepkoren van
de Belgische omroep o.l.v. Franz André
o.m. het Concert voor strijkorkest nr.
4 van Lecl_ir en Der Tod zu Basel van
Konrad Beek. (324 m - 20 uur).
Tartuffe, een spel van Molière, wordt
vanavond uitgevoerd voor France I
door artiesten van de Comédie Fran-
caise. (1829 m - 21 uur).
ilgen ovc
,?ou^en deze namelijk hoger
Wiist er -?r Dudse- Minister Zijlstra
in de F G u,°,rd .nu °P> dat de
li? -E.G-K.S.-publikatie genoomde
Duitse prijzen de minimum-prijzen af-
mijn zijn, die worden verhoogd roet een
woningbouw- en E.G.K.S.. toeslag! Bo-
vendien. zijn de kosten voor vervoer
naar de verbruiker van Duitse kolen ho
ger dan voor de Nederlandse. De mi
nister zegt voorts, dat hij bij een eerder
geformuleerd standpunt blijft, dat loons
verhogingen op zich zelf niet zonder
meer voor doorberekening m aanmer-
kine hoeven komen. Wat het formele af-
dwingen betreft, heeft de minister reeds
uitkomen, dat onder de werking
doen uitKO _verdrag hem officieel
Zn bevoegdheid Ontbreekt eventuele
prijsverhogingen ongedaan te maken.
Het programma van
het concert, dat Edu
ard van Beinum en het
Concertgebouworkest
gisterenavond te Am
sterdam aan het Hol
land Festival bijdroe
gen, was niet bijzonder
attractief, maar het
was wel met inzicht
samengesteld. Het bleek, dat de novi
teit van de avond, de Symfonische Mu
ziek van Marius Flothuis. het schar
nier vormde, dat de vleugels met el
kaar verbond. JSnerzijds stond de suite
uit Handels „Water-Music", wat bont
gekleurde en ruige muziek, eigenaar
digheden die Van Beinum met aandacht
in het licht stelde, anderzijds hoorde
men het Eerste Pianoconcert van Liszt
en Ravels Bolero, die in hun samen
gesteld coloriet en gematigd modern
harmonisch begrip juist via Flothuis in
een zekere relatie met Handel kwamen
te staan. Ook een programma van matig
kaliber kan toch de aandacht gaande
houden, mits de stukken elkander enig
reliëf verlenen. Iets anders is, dat het
waarlijk geen Festival behoeft te zijn
om een dergelijk programma te kunnen
horen. In de loop van het winterseizoen
hoort men er gemeenlijk heel wat be
tere.
Flothuis' nieuwe werk hij voltooide
het stuk pas op het eind van het vori
ge jaar had in dit programma een
plaats, die evenzeer flatteus als ge
vaarlijk was. Het stuk moest meer dan
middelmatige mérites hebben om de
functie, die het hier was toebedeeld, te
kunnen vervullen. Het bleek die gelukkig
ook te bezitten, want het is een leven
dig, zeer muzikantesk stuk, dat span
ning heeft en goede muzikale gedach
ten, bij een gemeenlijk zeer bondige
zeggingskracht, ontleend aan de geser
reerde, overzichtelijke vorm, die over
het algemeen in evenwicht is met de
korte, pregnante thematiek.
Met die vorm is het een interessant
geval. Het werk is vierdelig, doch valt
uiteen in tweemaal twee samengebon
den groepen in de herhaalde opeenvol
ging snel-langzaam. Het eerste deel is
merkwaardigerwijs een stuk van Scher
zo-karakter; het is dus eigenlijk een di
vertimento, dat een inleidende functie
vervult. Een Trio-thema is niet in op
eenvolging, maar contrapuntisch in het
Scherzo gecomponeerd. Zonder onder
breking volgt dan een geresigneerde
treurmuziek.
De tweede groep opent met een vijf
delig Allegro, dat in grote trekken de
indeling van de hoofdvorm vertoont, ge
volgd door een langzame passacaglia,
die hier weer het rust- en zwaartepunt
vormt. Aldus ontstaa* ecu paralelliteit,
waarvan de componenten innerlijk ver
schillend van aard zijn. De slotpassaca-
glia heeft kennelijk het meeste gewicht.
Die is dus het emotionele centrum van
het werk, waarvan de structuur orga
nische eenheid vertoont door motivische
verwantschappen, die naar ik meen in
alle vier de onderdelen optreden.
Het is goed overdacht, zoals men ziet,
en het is wellicht een waardevolle voor
studie voor een symfonie, die misschien
een interessant aspect van het vormpro
bleem zou kunnen openen. Het werk
klinkt, zoals gezegd, uitstekend en voor
al daar, waar het snel en speels is.
Voor de passacaglia lijkt de adem nog
niet diep genoeg. Over de virtuoze en
geacheveerde uitvoering zal de compo
nist wel zeer voldaan zjjn geweest.
Na de pauze kreeg de grote belang
stelling die voor dit concert bestond
pas haar verklaring. Zij was Nicole
Henriot met Listz en „On top of that"
nog de Bolero, die Eduard van Bei
num overigens, volgens zijn persoon
lijke aard, weinig sensationeel speelt,
tamelijk snel, niet nadrukkelijker dan
strikt nodig is en meer bedacht op
beschaafde en uitgebalanceerde klank
dan op spectaculaire en opzwepende
effecten. Een muzikale bolero, zo zou
men het kunnen noemen, maar dat is
eigenlijk een contradictio in terminis,
aangezien het stuk niet zozeer muziek
is als wel een uit over-civilisatie be
dacht nummertje magie, dat langs de
HILVERSUM 1, 402 m
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45
Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nws. 8.15 'ji-ner'
Gram. 8.50 V. d. vrouw. (9.35-9.40 Water
standen). 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig?
ZATERDAG m: 12.00 Gevar. progr. 12.25 Eilmmux.
13.10 Gevar. progr. 14.00 Gram. 16-w
Orkestconc. 18.45 Amus. muz. 19.15 pfd'
overz. 19.30 lichte muz. 20.15 Gevar»
ENGELAND, BBC Light Progr.
1500
20.45 Lichte muz. 22.05 Amus. muz. 23.00
Gram.
NDR/WDR, 309 m: 12.00 Lichte mul
13.15 Hammond-orgelspel. 13.30 Jazzm^jj
14.00 Lichte muz. 15.30 Koorzang. 16^
Amus. muz. 17.30 Schlagers. 19.30 OT#
11.00 V. d. zieken. 11.45 Gram. 12.00 Mid- en 247 m: 12.00 Gevar. progr. 13.35 Gram-
dagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 18.35 Jazzmuz. 20.15 Mannenkoor en sol
Land- en tuinb. meded. 12.33 Amus. muz.
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en Kath.
nws. 13.20 Gram. 13.30 Dansmuz. 14.20
Gram. 14.40 Kron. v. letteren en kunsten.
15.15 Amateursprogr. 16.50 De schoon
heid v. h. Gregoriaans. 17.20 Sportpraatje.
17.30 Ballroomork. 17.50 Ronde v. Neder- w
land. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 conc" 22.ÏÓ" Lichte muz." 0.05 Dansn#
Gram. 18.15 Pari. overz. 18.25 Lichte muz. 1 00 jazzmuz. 2.15-5.30 Gevar. muz.
13.45 Regeringsuitz.: Atlantisch Allerlei.
19.00 Nws. 19.10 Comm op het nws. 19.15 FRANKRIJK, progr. 3, 280 en 235
Philh. ork. 20.10 Caus. 20.25 Act. 20.40 De 12 00 Nws. 12.05 Ork. conc. 13.46 Grant
gewone man. 20.45 De Italiaanse zingende 15 00 0rk. conc jy.QO Kamermuz. 19.00
mijnwerker. 21.45 Eindstrijd: Weet je Gevar. muz. 20.10 Gram.
veel? 22.35 Wij luiden de zondag in.
Aansluitend: Avondgebed en liturg, kal.
23.00 Nws. 23.15 Nws. in Esperanto. 23.22-
24.00 Gram.
HILVERSUM II, 298 m VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18
Gram. 9.05 Gym. 9.15 Gram. VPRO:
10.00 Caus. VARA: 10.20 V. d. vrouw
11.00 Lichte muz. 11.15 Buitenl. overz.
11.30 Alt en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30
BRUSSEL, 324 m: 12.00 Gram.
Gram. 13.11 Muz. Kaleidoscoop.
Gram. 15.00 Accord, muz. 15.15 Dansmuj:
15.45 Accord, muz. 16.00 Gram. D-Zü
Liturg, gezangen. 17.30 Gram. 18.00 Gevar»
muz. 18.30 V. d. cold. 20.00 Gram. 21.0"
Lichte muz. 21.15 Amus. muz. 22.15 VerZ-
progr. 23.05-24.00 Gram.
484 m: 12.15 Gram. 13.10 Atomium'
Cocktail. 16.00 Nieuwe gram. 18.42 Gratf-
Land- en tuinb. meded. 12.33 Orgel en J^pcktail. 16.00 Nieuwe gram. }oAz
zang. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 20.00 Gevar. progr. 22.10 Festival a Bru
Lichte muz. 13.45 Sportpraatje. 14.00 xelles. 23.00 Jazz.
Lichte muz. 14.25 Twents progr. 14.50
Harmonie-ork. 15.35 Kamerork. 16.15 Van
DUITSE TELEVISIEPROGR.
de wieg tot het graf. 16.30 Nieuwe gram. 16.30-17.15 Eurovisie: Roei-regatta te Vc'
II'00 Vakantietips. 17.30 Weekjourn. 18.00 netië. 17.30-18.45 Gevar. progr.
Nws. en comm. 18.20 Filmpragr. 18.50 19.30 Hier und Heute. 20.00 Journ. 20-2J
T^r?Jnii 19 00 Artistieke staalkaart. VPRO: Gevar. progr. Daarna: Het woord voor
1H..J0 Caus. 19.40 Gesproken portret. 19.55 de zondag.
ona?l* 7vYAIlA: 20-00 Nws. 20.05 Gram.
oor?p0le"°rk- en soliste. 21.15
8* ïrSt Trombone-ens. 22.30 Waar
blijft de tijd? 23.00 Nws. 23.15-24.00 Gram
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR-
17.00 Rep. 17.'
.40 WereldtentoonsteUiflS'
19.00 Feux de la Rampe. 19.30 FeuU*'
20.00 Nws. 20.30 Filmprogr. 21.35 Wereld'
TELEVISIIfPDr,cT,«,™i 2U'UU Mws- 2u-au Filmprogr. 21
NCRV: 17 0oKRVGd ktad NTS- kamp. voetbal en wereldnws.
20.00 Journ VARA: 20.2b M'ensen, dingen',
nu20.30 Totebel. 21.00 Cabaret. 21.25
Weet wel wat je waagt, vraag en ant
woordspel.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR-
15.00 V. d. jeugd. 16.00 Wereldtentoonst
17.30 Filmrep. 19.00 Kath. uitz. 19.30 NWJ
19.40 De week in beeld. 20.10 Gevan
ENGELAND, BBC Home Service 330 Pr°gr- 22.00 Feuill. 22.25 Nws.
weg van de gehypertrofieerde bescha
ving weer belandt bij de primitieve
instincten van een wonderdier, dat
mens geheten wordt. De ondergrond
van het kunststuk is cynisch genoeg,
maar Eduard van Beinum is te zeer
mens om net daarin te willen zoeken.
Hier openbaart zich dus een typische
tweespalt, maar m;jn sympathie is
aan v. Beinttms kant
Wat Nicole Henriot en Liszt betreft,
zii heeft hem met haar handen, die aan
dansante armen ontspringen en als din-
me op zichzelf bestaan over het
klavier te rennen en springen, zeer
ferm en zeer. vlug uit de vleugel getim
merd. Jammer is het, dat zij met be
grijpt, hoe mooi Liszt kan klinken op
een vleugel en welk een poëtisch muzi
kant hjj in afwisseling met een wild be-
pluimd ridder kan zijn. Voor Nicole Hen
riot bestaat er alleen maar een klavier,
waarop zij te keer moet gaan ten koste
van Liszt, die geklasseerd staat onder
het etiket „virtuositeit". Dat er nog
een mens achter deze virtuositeit steekt,
die met zijn fascinerende muzikale be
gaafdheid zin verleent aan al deze uit
bundigheden, Nicole Henriot heeft het
niet alleen niet ontdekt, zij schijnt niet
van zins te zjjn dit ooit in de kieren te
krijgen. Aan de leiding van het Concert
gebouworkest mogen intussen in dit
verband twee namen aanbevolen wor
den: Györgi Cziffra en anders weet Ro
bert Casadesus nog wel iets van Liszt.
LEO HANEKROOT
in het huwelijk
Mej. mr. M. Meurs, particulier se
cretaresse van prinses Beatrix, zal za
terdag 5 juli te Hilversum in het hu
welijk treden met mr. N. Scholtens.
Mr. Scholtens vervult sinds twee jaar
zijn dienstplicht als officier der huza
ren te Oirschot. Hij is een zoon van
prof. J. E. Scholtens, hoogleraar in
het Romeinse recht aan de universiteit
te Witwatersrand in Zuid-Afrika. Prof.
Scholtens zal het huwelijk van zijn zoon
bijwonen en deelnemen aan bijeenkom
sten van juristen te Keulen en Brussel.
VEILING TIEL, 19 juni. Kersen (resp-16>
en 2e soort)vroege van de markt 85-",y
29—69; vroege van Spithoven 76105,
51: vroege Meikersen (duitse) 9112
45. Aardbeien: gedopte 122—132, w -
grond per doosje van 250 gram reS/jj"'<
le en 2e sort): Bowa 38—48, 35—41, 23"X-
Climax 28—43, 15—31; Dutch Ever»JjB
45, 27—42, 15—34; Framboos 31—40, ffi'
Mach Fruehernte 38—43, 28—39, 1633:
In^ï. M°utot 30—35, 24—28; Roel? «ft
Penburs a a "o_37 2230.
Rlneffilcool^-
kool 3~k;K-o£eri
("resnUÏI 4044, 28—37, 22—30
2830, 3—u's- 2js°°rt)Bloe^oor^r^
kool 3—5; Tuinv. per 99—31 ChamP'S'
nons 301—305, 230-a°ne" '".'Haopelen <nieü'
we) grote- 26-34, kriel Z2T
27. (Alles in centen pftl, tiv,7jj ande*
vermeld).
MARKTBERICHTEN BARNEVELD,
juni. Coöp. Veluwsc Eierveiling Barn<lV^,-
Ede. Weekaanvoer circa 900.000 stvXS-4S.sa
tering: eieren 37-45 gr. f 6.05—JÊf'gt, 5®"
gr. f 8.59—10.61, 50-55 gr. f M.93^l.V^l3.7»'
60 gr. f 12.12—13.09, 60-63 gr. f jtuK®'
62-67 gr. f 13.82—14.22, alles per 10" _^8l
Eierveiling S.B.E. Aanvoer SOT-H'—lt-'1,
Notering: eieren 57-60 gr. f U- i3.lPT
60-63 gr. f 12.85—13.27, 63-66 fr'fl 43—ÏO*9'
13.62, eende-eieren 62-68 11A<
eende-eieren 68-74 gr. f
per 100 stuks.
Eiermarkt. Aangevoerd
10.55—Hl3,
alle»
;evoern 1-|5®(^4 ^"al-
Notering: eieren 60-64 gr f kiloPrfl»
feiX*™e Prils "„70 henne-eieren
f 2.22, basis 61.8 gr-»
r "cOPRATERMIJNMARKT AMSTERDAM
19 junk Stemmingkalm Omzet: nihd.
teringen: alle onveranderd (69U). .1
RUBBERTERMIJNMARKT AMSTERD
19 juni. Stemming: kalm. Omzet: 120 aö),1
Noteringen: juni 2.16 (2.16), juli 2.16 Ju
aug. 2.16 (2.16), sept. 2.16 (2.16), juli-^E
2.17(2 (2.18), okt. 2.18 (2.18), nov. 2.18
dec. 2.18 (2.18), dec. 2.18 (2.18). okt.-dec. A)f
(2.18i/2), jan. 2.18 (2.18), febr. 2.18 G'J
mrt. 2.18 (2.18), jan.-mrt. 2.18 (2.18)-
VEEMARKT DELFT, 19 juni. A^4<K
1200 stuks vee. Prijzen: nucht. kalv.
60, biggen f 4456, lopers f 70110» 0 pet
tige zeugen f 300375, magere varkeïLef^1
kg lev. gew. f 1.701.80, weidela*11
f 45—55. „„i>0*
KAASMARKT GOUDA, 19 juni. f
159 partijen. Notering: eerste kW
2.02, tweede kw. f 1.82—1.91, e?
f 2.032.30, alles per kg.
Wij leveren alle houtsoorten ook op maat gezaagd en ge
schaafd. Triplex - Boards - Ronde stokken - Fineer - enz.
ROODE EN ZONEN
Ta. J. VAN
ROLLANDSTRAAT 55
-57
TEL. 15667
Bij HAARLEMS MATRASSENHUIS
met meer dan 40 jaar ervaring
Algol 20 te Rotterdam.
Arendsdijk 20 te R'dam.
Koratia 19 te R'dam.
Koren ia 19 v. Rotterdam
n. Hamburg.
Schiedijk 19 v. R'dam n.
New York 19 te Antw.
Soestdijk 20 v. Rotterdam
n. Hamburg.
Stad Haarlem 20 te R'dam.
Weltevreden 20 te R'dam.
Agamemnon 19 v. N. York
20 te Baltimore.
Alkaid 19 v. Santos n.
Rio'de Janeiro.
Alphard 19 v. Rosarlo n.
Buenos Aires.
Alpherat 19 v. B. Aires
n. Montevideo.
Amsteldljk 19 v. Antw. n.
Lissabon.
Angolakust 19 te Bremen.
Baud 20 v. S'pore n.
Chittagong.
Blitar 20 te Djibouti.
Bonita 20 te Piraeus.
Caltex Rotterdam 19 v.
Port Said n. Rotterdam.
Eemdijk 20 te Havana.
Fravizo 19 v. Teneriffe n.
Liverpool.
Friesland SSM 19 v.
Setubal n. Rotterdam.
Garoet 19 v. Galveston n.
New Orleans.
Jacob Verolme 20 te
Montevideo.
Lissekerk 19 te Antwerpen.
Maashaven 19 v. B. Blanca
n. Las Palmas.
Maaslloyd 20 te Damman.
Meerkerk 20 te Bremen.
Merwede 20 te Takoradi.
Omala 19 te Curasao.
Oostkerk 20 te Bremen.
Oranjefontein 20 te Antw.
Parkhaven 20 te Antw.
Pr. Johan Willem Fnso 19
te Pto. Barrios.
Pr. Willem 2 - 19 v.
Bremen n. Glasgow.
Pr. Willem 3 - 19 te H burg.
Pr. Willem 4 - 19 v. Le
Havre n. Montreal.
Roepat 20 te S'pore.
Uarpedon 20 te Norfolk.
Sloterdijk 19 v. New York
n. Antwerpen.
Stad Schiedam 19 v.
Palermo n. Melilla.
Stad Utrecht 19 v. Antw.
n. Hampton Roads.
Telamon 19 v. Port of Sp.
n. Amsterdam.
Tomocyclus 19 v. Pta. Card
20 te Curasao.
Waterland p 19 Madeira
n. Amsterdam.
Woltersum 19 v. Savannah
n. Le Havre.
Zonnekerk 20 te uurban.
Alderamin p. 19 Finisterre
n. Hamburg.
Almkerk 19 te Bremen.
Ampenan p 19 Flores
(Azoren) n. Houston.
Cistula 19 v. Sorong n.
Singapore.
Guineekust 20 te Pt. de
Noire.
Hector p. 19 Gibraltar n.
Algiers.
Helicon 19 te C. Trujillo.
Kellia 19 te Miri.
Kinderdijk p 19 Wight n.
Antwerpen.
Merwelloyd 20 te Manilla.
Musilloyd 20 te Suez.
Oldekerk 19 v. Port Said n.
Genua.
Ovula 19 v. Singapore n.
Bangkok.
Straat Banka 19 v. Adelaide
n. Albany.
Telresias 19 te Bangkok.
Vasum 19 rede Bombay.
Woensdrecht 19 te L'pool.
Argos 19 v. Amsterdam
n. Lissabon.
Beninkust 19 te A'dam.
Delfland 20 te A'dam.
Haarlem 19 te Amsterdam.
Luna 19 te Amsterdam.
Mapia 19 v. Chinwangtao n.
Singapore.
Mataram 20 v. Kuwait n.
Kaapstad.
Rijndam 20 te Quebec.
1-pers. Divanbed,
zware kwaliteit
1-pers. schuimrubber Celmatras S3IHGH V00T
t-pers. Spiraaldekje f QQ 50
1-pers. Molton deken I VWb
1-pers. moderne wollen met „„beperkte
Blokdeken garantie
Deze prijs ter kennismaking voor slechts
enkele cliënten.
1-pers. in 4 dessins dubb. face f Cf)
van f 54.- voor I U*t.üU
,n 4 dessins dubb. face, f JC
grootste maat, van f 69.50 voor "w»
Voor duizenden guldens werd door ons
terugbetaald.
Dit alles bij
H. DE GRAAFF
Telefoon 11485
RAKET
NAAR de maan
Coyrlfh* by tdklont Cwwrf
£n, IVo/ff, poop goeah.
fr/ei-zn-s heb je
O meneer
/A *Pc3S V he/em^J/
vergeten
£en te/cgrjm Vc?n c/e /end-
fdbr/e/cen c/e op/zsche ins/ru
n-ren/en ziz//en znddne/jg -
morgen zvorc/en dfaehverr/
h/ooz J-o 0<j/ /s
zna/erc/ddo/ goed
nzeuzvs
ffJd/ zveer nodzr
de zverf
JoZ, z/c zrzoe/ 'n oogje
sden
tY/// d enAe/e ogenblik
Aen z'n c/e gdzwge op,
me ndcb/en f/A. heb
'r? A/e/rt p<*A/e c/t1
zn de AosJ /e /eggen
d/'e voor mg oZ<vn
A oord zverd
CSrz^z£ ojcenMA&Aen rJsdót
b/zer ben /A <j//.£eb /A l/
nze/ /e /<mg /d/en zvjeh/en
zn ze// hoiz
bj /dden vdr? he/
md/er/ee/
Ze her
b/e/emdd/ nze/ /M/dr.zeg me eens,
rvdh zz/ er z 'n d/'e h/s/ o/dor
h>ozm./zvee of dr/'e f/essen zvh/s
Ay...1/ rvee/ ooh zve/ dd/ he/
dzjrboven nog Aoozder zsd/sMz?
de noordpoo/j dus... JA neem 'n
beefe mdg/regehen dd<zr Zegen..
Jpj'/ me voor l/, Adpz/e/n, doch
d/coho/z'sche drgnAen zyn ddn
boord verboden£r zyn enAe/e
f /esjes rc/m znge/dden voor zn gevjII
vdn noodmsur dd/ zs ooA d//es
£n zvd/ zz/ er zh dd/ pdAAe/ p.
P/d/ /dbdh yoor pnp
Copyright P I 8 Box 6 Copenhagen