een Haarlemse representatief tehuis Zakelijk, modern gelijnd j Ontwerp j ontwerp met gaanderij in twee schetsen PRECIES NA EEN EEUW TEGEN DE GROND K 1 Garage Den Hout DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL H Ed. Heijmans exposeert in „De Ark" overmoedige abstracties w l!.-k, speeltuin Santpoort volgende maand klaar Beynes in Haarlem op dood spoor f activiteiten op Veel Interesse voor Haarlemse expositie in Bolsward Dutch Swing College in Bloemendaal SLEUTEL WEG? BUNDELING VAN; jmm STATIONSPLEIN Informatiehal Estetisch ontwerp augustus Parkeerruimte Vanaf 1 Overleden katholieken naar Noorderbegraaf plaats iliï St.-Vincentius-kinder- uitzending Vijfjarig meisje valt van schommel Zware hersenschudding opgelopen 1000 Mijl-race Italië 1958 DE SLEUTELSPECIALIST" V.K.D.-nieuws ZATERDAG 13 JU EI 1935 EAGIOTA 3 ili»! fM»^! Als alles loopt, zoals men het zich voorstelt, kan de Haarlemse V.V.V., beter bekend als de stichting „Haarlems Bloei" half april volgend jaar zijn intrek nemen in het nieuwe gebouw aan het Stationsplein. Voor een stichting, die zich richt tot de vreemdelingen die Haarlem komen bezoeken, is het natuurlijk van het grootste belang, dat men voor het begin van het toeristenseizoen gereed is met de bouw. Hopelijk kan wanneer Gedepu teerde Staten tijdig het desbetreffende besluit van de Haarlemse gemeente raad goedkeuren de bouw half september worden aanbesteed en wan neer een maand later begonnen wordt, denkt men in een half jaar gereed te zjjn. Het Haarlemse Stationsplein zal dan een heel ander aanzien heb ben gekregen. De oude fabriek van Beijnes en hotel „Royal" zijn dan ver dwenen en tegen de zuidzijde van het stationsgebouw, tussen het viaduct in de Kruisweg en de ingang van de stations-fietsenstalling zal dan het nieuwe bureau van Haarlems Bloei verrezen zijn. Het ontwerp voor het nieuwe Haarlems Bloei-kantoor, is afkomstig van ir. H. A. Breuning van de dienst Openbare Werken. Het wordt een op en top modern gebouw in beton en glas, strak van lijn dat wonderwel aansluit bij de meer monumentale stationsbouw. Bijzonder aardig is, dat de boven verdieping aan de voorzijde over de benedenverdieping heen steekt, zoda -een soort gaanderij wordt gevormd, waarvan het dakenerzprop de benedenverdieping van het Haarlems Bloeikantoor rust en aan de andere zijde op de nieuwe krantenkiosk en enige zuiltjes. Wan neer men vanuit de stationsuitgang rechtsaf gaat, loopt men dus recht op deze gaanderij af. Men kijkt dan boven tegen de houten wand van de boven verdieping van het kantoor aan, waarin een klok wordt aangebracht. De benedenverdieping van het nieuwe kantoor wordt gevormd door een rui me informatiehal, waarin de balie een plaats zal vinden en waar de informa- trices hun bureau en hun telex hebben staan. Via grote, brede ramen heeft men een ruime inkijk in deze hal. Rechts in de hoek bevindt zich een trap naar boven, die uitkomt, op een bordes. Staat men dus onder aan de trap, dan heeft men een vrij uitzicht naar boven, naar het torentje van het gebouw. Boven be vindt zich de directeurskamer, die te vens als contorentiekamer wordt ge bruikt, een administrateurskamertje en een bureau waar plaats is voor maxi maal vijf bureaus. De grote informatiehal beneden heeft een oppervlakte van bijna 15x 6 meter, hetgeen een hele ruimte is, vergeleken bij de oppervlakte van het huidige informatiekantoortje van Haarlems Bloei aan 't Stationsplein, dat 9x4 me ter beslaat. Achter deze informatiehal bevindt zich een laag aanbouwtje, dat de verbinding vormt met het stations gebouw, en dat het magazijn, een rij wielbergplaats, een ruimte voor de cen trale verwarming en een garderobe be vat Op de bovenetage zijn nog het ar chief, een keukentje en de kluis onder gebracht. Deze laatste is opgenomen in de betonconstructie, zodat in Jelte al leen de kluisdeur hoeft te worden aan geschaft. De bovenetage heett van de ontwerper hoge, verticale ramen ge kregen, die goed aansluiten bij de ver ticale lijnen van het stationsgebouw op de achtergrond. Op de plaats van het huidige parkeer terrein zal een trottoir komen, waarin een parkeerhaven voor twee of drie au to's wordt uitgespaard ten behoeve van de automobilisten, die in het kantoor van Haarlems Bloei moeten zijn. De transformatorzuil, die men op het hui dige parkeerterrein aantreft, verdwijnt eveneens, want op die plaats is het Haarlems Bloei-kantoor geprojecteerd. De transformator zal worden overge bracht naar het meest oostelijke deel van de fietsenstalling en wordt dus on dergebracht in het stationsgebouw zelf. Het ontwerp voor het nieuwe kan toor is door ir. Breuring opgesteld in nauwe samenwerking met de directeur van Haarlems Bloei en de bouwcommis sie uit het stichtingsbestuur. Terwijl de ze laatste instantie uiteraard vooral lette op een zo economisch mogelijke indeling, heeft ir. Breuring herinnerd aan de estetische eisen in verband met het feit, dat het Stationsplein mettertijd een geheel nieuw aanzien zal krijgen en de monumentale entree voor Haarlem belooft te worden. Trouwens, de Neder landse Spoorwegen hebben eveneens een estetisch verantwoord project ge- eist. Het resultaat is geweest een ont werp, dat de grootst mogelijke lof ver wierf van de Schoonheidscommissie. Het spreekt vanzelf, dat ir. Breuring met alleen kon rekenen met de huidi ge werkzaamheden van „Haar lems Bloei". De stichting maakt een enorme groei van haar werkzaamheden door en met die groei moest eveneens rekening worden gehouden. De plaats wordt door de meeste deskundigen Ideaal gehoernd. Enerzijds omdat het De bovenste tekening toont het nieuwe kantoor van de stichting „Haarlems Bloei", gezien vanaf het Stationsplein. De beneden verdie ping, waar de grote informatiehal gevestigd is, krijgt brede, ruime ramen en de bovenetage krijgt hoge, vertikale ramen, die aanslui ten bij de vertikale lijnen van het oude stationsgebouw op de achter grond. De andere tekening geeft een beeld van wat men te zien krijgt als men uit de stationsuit gang komt en rechtsaf slaat: een soort gaanderij met links de krantenkiosk en zuilen, die de overkappende bovenverdieping van het nieuwe Haarlems Bloei- kantoor schragen, en rechts het nieuwe kantoor zelf. De gaanderij heeft vanuit deze gezichtshoek een houten boven-af sluiting met een klok., De tentoonstelling van werken van Haarlemse kunstenaars, welke in het stadhuis van Bolsward wordt gehouden onder de titel „Vijf eeuwen Haarlem se kunstenaars" blijkt zich, naar wij ver nemen, in een opvallend grote belang stelling te verheugen. Er worden af en toe ook Haarlemmers onder de be zoekers gesignaleerd, blijkbaar be nieuwd naar de representatie van het voormalige en huidige kunstleven van hun vaderstad in den vreemde. Het is met het oog op het drukke bezoek, ook van verre, dat het gemeen tebestuur van Bolsward de tentoonstel ling ook op de zondagmiddagen heeft opengesteld, namelijk van 1.30 tot 4.30 uur. Deze openstelling betekent een breuk met de tot dan toe geldende ge woonte, volgens welke van gemeente wege georganiseerde openbare exposi ties gedurende de gehele zondag hun deuren gesloten hielden. De grasmat van het Openluchtthea ter herbergde gisteravond zeven musici, die onder de naam van Dutch Swing College de harten van ve le Nederlandse jongeren sneller doen kloppen. Al direct bij de inzet van de herkennings-tune „Way down yonder in New Orleans" bleek de stemming van de blazers onderling (mede door de vochtige temperatuur) verre van ideaal te zijn, hetgeen dikwijls de gehele avond storend werkte. De band, die hoofdzakelijk in Dixie- land-sttil speelt, zorgde gisteravond voor weinig verrassingen. Vooral de steeds in ieder stuk terugkerende zelf de periodebouw bij melodische en rit mische sectie werkt op de duur verlam mend, terwijl ook de verschillende soli door hun geringe originaliteit te veel in het conventionele vlak bleven. Chris Barbers beruchte „Ice cream" was door het gemis aan een stuwend ritme meer een gesmolten ijsco, een in terpretatie die Barber en zjjn mannen zeker niet geaccepteerd zouden heb ben. Captain Joop Schrier deed alles om zijn mensen te begeesteren, maar het zo ontbeerlijke swingelement ontwaak te niet. Pas na de pauze, die geopend werd met de in New Orleansstijl ge speelde High Society, mocht men weer van Dutch „Swing" College-band spre ken, waarbij vooral de uitstekend ge blazen trompet-solo met originele wen dingen opviel. A. Krt. De commissie voor kinderuitzending van de Haarlemse Sint Vincentiusver- eniging is er na langdurige voorberei ding in geslaagd dit jaar 425 tot 430 kinderen een veertiendaagse vakantie te verschaffen op 't plattelandl in Noord- Holland. Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel. Dank zij de medewerking van vele Haarlemmers kunnen de kin deren met bussen naar hun vakantie adressen vervoerd worden. Voor wat Noord-Holland betreft hebben een veer tig automobilisten zich belangeloos be schikbaar gesteld. De kinderen vertrek ken zondag 27 juli vanaf het Kenau park in Haarlem om zeven uur, voor zover Zfj met bussen reizen en tussen tien uur en half elf met de auto's. In de speeltuin „Het paradijsje" aan de Witte Herenstraat te Haarlem is gistermiddag omstreeks vijf uur de 5- jarige Margo Errewijn uit de Sofia- straat van de schommel gevallen. Het meisje kwam op de betegelde vloer terecht en liep een zware hersenschud ding op. federeen die wel eens op het Sta- .tionsplein komt, weet dat men bezig is de voormalige fabriek van de N.V. Beynes af te breken. Minder bekend is waarschijnlijk, dat deze fabriek thans juist een eeuw geleden gebouwd is. Op 3 maart 1858 ging de Haarlemse ge meenteraad met een voorstel van B. en W. akkoord tot verkoop van een stuk grond tegenover het sta tion aan de firma Beynes. Op 3 juni verklaarden Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zich met de Haarlemse grondverkoop akkoord en zegge en schrijven twee dagen later begon men met de bouw van de fabriek. De oudste zóón van Johannes Jacobus Bey nes legde de eerste steen voor het hoofdgebouw. Dat was nog niet voldoende, want zijn neefje Johan nes Willem Beynes legde nog een tweede „eerste steen". Nog vóór de winter was het twaalfhonderd vierkante meter grote gebouw on der de pannen. Op oudejaarsdag 1858 werd de nieuwe fabriek in gebruik genomen en op zaterdag 2 januari 1859 gingen de werk lieden voor het eerst in de nieuwe fabriek aan de arbeid. Op 1 november 1838, dus precies honderd en twintig jaar geleden, be gon Johannes Jacobus Beynes in de stad Haarlem een rijtuigfabriekje aan de Riviervismarkt. Beynes ver wierf al spoedig naam en faam met zijn produkt: de schone, elegante lijn vande franse rijtuigen paarde hij aan de degelijke bouw van de engelse. In 1839 werd de burgerij ver schrikt door het gepuf van de „Arend", die het eerste spoortrein- tje van Amsterdam naar Haarlem trok. Twee jaar later begon de Hol- landsche IJzeren Spoorweg Maat schappij met de bouw van een sta tionsgebouw in Haarlem, en wel op het onbebouwde stuk grond ten zui den van de Bolwerken, dat al eeu wen op bouwlustigen lag te wachten. Beynes stelde alles in het werk om ook een spoorwegrijtuig te mogen leveren. Voor hem maakte het niet uit of zijn rijtuigen getrokken wer den door paarden of door een loco motief. Rijtuigen blijven tenslotte rijtuigen, redeneerde hij en rijtuigen moeten gebouwd worden door vak bekwame mensen. WelBeynes wist, dat hij een uitstekend vakman was. Eindelijk was het zover, dat hij een spoorwegrijtuig mocht leveren. In 1856 was het zelfs zover, dat zijn fabriekje aan de Riviervismarkt eigenlijk niet meer dan een wagen makers-werkplaats -te klein werd. Zelfs de tweede werkplaats aan de Krocht bracht hem geen werkelijk soelaas. Beynes groeide uit zijn be huizing en moest uitbreiden, wilde hij de spoorwegmaatschappij als klant behouden. In ongeveer anderhalf jaar tijds bouwde hij twaalf spoorwegrij tuigen in zijn werkplaats aan de Ri viervismarkt. Via de Smedestraat werden deze naar de Krocht gereden waar ze verder werden afgewerkt. \T oor 1857 verwachtte hij opnieuw een bestelling van twaalf rij tuigen en hij kreeg die ook. Maar die order was in de oude be huizing beslist niet meer uit te voe ren. Zeker niet, wanneer er nog ver dere uitbreiding aan de produktie moest worden gegeven. Daarvoor wa ren immers machines nodig en mo derne werktuigen. Beynes wist waar hij de nodige ruimte zoeken moest: niet in de binnenstad, maar in het noorden, binnen de stadswallen waar nog altijd niet gebouwd werd. Hij ging proberen een stuk grond te krij gen recht tegenover het station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg maatschappij, zodat hij zijn rijtuigen voortaan meteen op de rails zou kun nen rjjden. De zakenman Beynes was verstan dig genoeg om niet over één nacht ijs te gaan. Hij nam dus een tussen persoon in de arm in de figuur van de firma Kraakbeen Zoon, die op zich nam de gemeenteraad te pol sen. Dat was in november 1857. B. en W. werden gepolst en deze ging overleggen met de „Commissie van Fabricage". De commissie vroeg de „Opzigter van de Stedelijke Werken en Gebouwen" om een rapport en dat kwam welk een tempo in die da gen! in december binnen. Het was een gunstig rapport. Natuurlijk was het in de stad intussen wel bekend geworden, dat Beynes aan het sta tion grond wilde kopen. Bezwaren had men niet. Op 30 december 1857 deelde de burgemeester de raad mee dat er geen bezwaren waren binnen gekomen tegen een eventuele grond- verkoop. Definitief nam de raad het besluit om de grond aan het Stations plein van de hand te doen tegen 50 cent per vierkante el! Beynes wilde echter nog meer. Hij vroeg vrijstelling van belastingen, hetgeen in die tijd niet ongebruike lijk was. Voor zijn jonge industrie, die nog volop in ontwikkeling was, zou een dergelijke faciliteit uiteraard van grote betekenis zijn. Maar dit verzoek van Beynes werd van de hand gewezen. De zakenman had eveneens bezwaar tegen de door B. en W. gestelde voorwaarde, dat de voorgevel van zijn fabriek nimmer veranderd zou mogen worden. Van daar, dat de firma Kraakbeen Zoon opnieuw bij de raad aanklopte. Op 9 maart 1858 tenslotte liet de ge meenteraad de voorgevel-voorwaarde vervallen, maar de belastingfacilitei ten werden Beynes geweigerd. De rij tuigfabrikant wilde de zaak niet lan ger vertragen en legde zich bij de beslissing van de raad neer. Drie maanden later kwam de goedkeuring van Gedeputeerde. Staten en kon de bouw beginnen. In 1885 werd op het hoofdgebouw van de fabriek van Beynes tegen over de ingang van het station een verdieping geplaatst, nadat om streeks 1861, 1867 en 1883 de fabriek reeds was uitgebreid door-het aan bouwen van een rechter en een lin kervleugel. De laatste uitbreiding vond plaats in 1896, waarvan een ge velsteen aan de Jansweg getuigt, die de inscriptie draagt „Anno 1896". Advertentie Klasse 1000 c.c. Tourisme 5 eerste plaatsen: RENAULT DAUPHINE Klasse 750 c.c. Tourisme Nummer 1: RENAULT „VIER"!!! kantoor een plaats heeft gevonden op een plein dat mettertijd tot de fraaiste van Haarlem zal behoren, maar ook omdat de ligging op de grens van Haar lem-noord en Haarlem-centrum het kantoor voor iedere stadgenoot gemak kelijk bereikbaar maakt. Het werk van Haarlems Bloei onder stadgenoten blijkt vooral de laatste jaren steeds be langrijker te worden en ongetwijfeld zal deze werkzaamheid in de nieuwe accomodatie nog worden uitgebreid. Tenslotte betekent deze ligging aan het Stationsplein nog een voordeel, omdat er niet geheid hoeft te worden. Het Stationsplein ligt immers op de smalle zandrug, die van noord naar zuid dwars door Haarlem loopt. Wanneer de voormalige fabriek van Beijnes eenmaal verdwenen is, zal tegenover de hoofdingang van het station een ruim parkeerterrein ver kregen worden. Voorlopig althans, tot de definitieve plannen met betrekking tot de zuidelijke afsluiting van het uit eindelijk zeer verruimde Stations plein gerealiseerd zullen zijn. Aan de andere zijde is hotel' „Royal" afge broken en de daar gewonnen ruimte zal op de eerste plaats worden be nut om een meer vloeiende bocht te krijgen in de hoek Stationsplein-Kruis weg. De resterende ruimte heeft nog geen bestemming gevonden, maar het zou beslist het aanzien van het Sta tionsplein ten goede komen, wanneer daar een aardig terrasje werd aange legd. Als alles dus goed gaat, is Haarlems Bloei over negen maanden onder dak. Over veertien dagen gaat het kantoor, dat thans nog is ondergebracht in het stadhuis, naar de bovenverdieping van Oscar Smits' Bank aan de Kruisweg waar men tijdelijk onderdag heeft ge vonden. Weinigen zullen zich herinneren dht Haarlems Bloei tot 31 toen. nog „Vereniging tot verfraaiing van Haarlem en tot de bevordering van 't vreemdelin- genverkeer"_ geheten oindergebracht is geweest in de afschuwelijke kranten kiosk aan het Stationsplein. In 1931 werd het verkeershuis aan het Stationsplein in gebruik genomen, dat nu ontruimd wordt, wanneer het nieuwe gebouw een maal gereed is. De Nederlandse Spoor wegen hebben inmiddels besloten het leegkomende gebouwtje aan te kopen. Het is nog niet bekend welke bestem ming het krijgt, maar men is niet van plan het te slopen. De overleden katholieken van Haar lem zullen met ingang van 1 augustus moeten worden begraven op het katho lieke gedeelte van de Noorderbegraaf plaats aan de Vergierdeweg in Haar lem-noord, tenzij hun nabestaanden kun nen beschikken over een eigen graf of een huurgraf op het kerkhof Sint Bar bara aan de Rijksstraatweg. Het katho lieke gedeelte van de Noorderbegraaf plaats zal donderdagmorgen 31 juli, om elf uur ingewijd worden door deken W. N. Zijlstra. liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiniiii iiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiirniiiiiTiiiKiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiii et feest van de vakantie schijnt nu werkelijk aangebroken. En kele vooruitstrevende figuren zijn er reeds uitgetrokken en heb ben zelfs weer plaats genomen in de befaamde tredmolen van het Haarlemse leven, maar de grote meerderheid maakt nu ernstig aan stalten om bepakt en beladen op stap te gaan. Een paar achteruit- strevende mensen doen net, of er niets aan de hand is en wachten september af om elders de zon en wat daarmede gepaard pleegt te gaan op te zoeken. De gewone men sen, zoals u en ik, storen zich aan geen vakantiespreiding. Wij zoeken de drukke stilte op en vinden ergens wel een plekje, waar Haarlem en zijn omgeving ver uit de gedachte gebannen worden. In andere streken van het land en zelfs ver buiten onze grenzen schij nen mensen te wonen, die hetzelfde doen als wij. Zij hebben het war me huis en de koude haard verlaten om bij ons hun heil en vertier te zoeken. O, Haarlem is zo'n mooie stad zeggen zij, ieder op hun eigen manier en in hun eigen taal. En zij flaneren door de straten, gewa pend met folders en andere papie ren gidsen. Wanneer zij uit- en moe- gekeken zijn, vallen zij neer op een terras: Duitsers, letterlijk en fi guurlijk gewichtig en met wat al te demonstratieve gebaren, Fransen, beweeglijk en vlot, Scandinaviërs rustig en bescheiden en Engelsen met een bekoorlijk flegma. Zij schij nen te genieten van stadsgezichten, waaraan wij gewoon voorbij lopen. Hetgeen overigens heel begrijpelijk is, omdat wij van die gezichten een wezenlijk element uitmaken. Wij wandelen zogezegd van het ene stadsgezicht in het andere en com pleteren het. En over een paar we ken liggen wij, gefotografeerd en wel, op tafel, ergens in den vreem de. En van ons wordt verteld, dat wij zulke aardige mensen zijn, die wonen in propere huisjes, die zo gastvrij zijn en die zo welvarend voor de dag komen op hun, ook al zo propere, straten. Enfin, dat zal allemaal wel waar zijn. We kennen tenslotte zelf onze deugden, en met de ondeugden heeft een ander niets te maken. Maar misschien is het mogelijk, dat wij, elders gastvrijheid genietend, meer gecharmeerd gaan raken van andermans deugden dan ons erge ren aan zijn ondeugden, 's Lands wijs, 's lands eer, met de grote vraag overigens, of onze wijs ook altijd onze eer zal zijn. vrije tijd geen raad weet u het advies geeft de stad eens te bekij ken. Hij of zij heeft reeds ervaring en u zult er geen spijt van hebben het advies opgevolgd te hebben. Of ik op pad zal gaan, weet ik niet. Zondag ga ik de deur uit, en ik zal wel zien, wanneer ik thuis kom. De tocht mag nog zo vreemd gaan, het einddoel is toch altijd weer Haarlem, de stad, waar vrienden je wachten en waar bij alle plezier elders het leven toch het gelukkigst is. Tot schrijvens. Een v van 47QT1 ergelijking tussen de expositie het landschappelijke werk van Ed. Heijmans bij de Hoogovens, waarover we onlangs schre ven en de eerste overzichtstentoonstel ling van zijn recente abstracties, die hij momenteel in „De Ark" te Haarlem heeft ingericht, zouden we willen stel len in zomerse termen. In de paradij selijke landschappen, die Heijmans met de nodige dichterlijke vrijheid en 'n toe nemende mate van beheersing heeft ge maakt, kon hij steunen op de voorstel ling: hij had grond onder de voeten. Nu hij de sociale voorstelling ontwijkt heeft hij zich radicaal in dieper water begeven en moet hij drijven op de strikt picturale kwalitei ten: thematische vondsten, compositie, afwisseling van vorm en kleur en wat dies meer zij. We zien hem zo af en toe wel een mondje water scheppen bjj een te overmoedige manoeuvre, maar zin ken doet hjj toch niet. Met name bij de stukken, die litterai re titels dragen en waarin meer het filosofische dan het schilderlijke motief beklemtoond wordt, zoals Kosmos, Mi- crocosmos, Les deux magiciens. Re quiem, komt hij niet tot een logische eenheid. De gebruikte vormen hebben, daar en zó, geen noodzakelijke aanwe zigheid: ze zijn te willekeurig samen gebracht. Curven en diagonale partijen worden niet opgenomen in een orga nisch verband, dat zijn oplossing vindt binnen het kader van de lijst. ie eventueel thuis blijft en zijn vacantieplezier in stad en streek moet zoeken, hoeft nog niet te treuren. Er valt nog zo veel te beleven en te zien, dat er maanden aan al dat kijken gespen deerd kunnen worden. En nu wil ik de thuisblijvers niet naar een mu seum sturen een van de meest verderfelijke vacantiebezigheden maar gewoon de stad in, waar her en der verrukkelijke plekjes te vin den zijn en waar zij kennis kunnen maken met alles, waarvoor de vreemdeling met zoveel gespanner verwachtingen naar Haarlem komt Zij kunnen dan kennis maken me de stad, waar zij zo bekend zijn. Vorige week zag ik in vele stra ten kinderen lopen, die met papie en potlood alle mogelijke gebouwei afliepen om daarover de nodige ge gevens te verzamelen. Zij deden dat met een ijver en een weetgie righeid alsof zij het laatste examen van hun leven moesten doen. Ver moedelijk maakten zij die tocht in opdracht of op verzoek van school, maar het resultaat was, dat de kin deren in een paar uur meer te we ten kwamen dan hun ouders ooit in hun hele leven over hun eigen stad zullen achterhalen. Verbaast u dus niet, wanneer een van uw kinderen als u met uw In doeken zoals Echo, Jardin synthe- tique, Protocol no 2 en Erfelijkheids factor daarentegen beperkt Heijmans zich tot het herhalen van een eenvou dig ritme, dat het climax en rustpunt klaar en gaaf binnen het kader is uit gewerkt en afgesloten. Vooral het laatstgenoemde schilderij, dat op vorm en contra-vorm is gebouwd en in een eenvoudig kleurschema gevarieerd, komt tot dat evenwicht, waartoe hjj het eerder genoemde niet heeft kunnen brengen. L. T. Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 Het heeft het bestuur van de stich ting katholieke speeltuin Santpoort niet erg meegezeten en daardoor zal de tuin wat later klaar zijn, dan men eigenlijk graag had gewild. Maar er komt nu toch tekening in. Het terrein, dat door het gemeentebestuur van Velsen be schikbaar werd gesteld bij het station Santpoort-noord is geëgaliseerd en de omrastering is aangebracht. Van de ou de tuin aan de Dinkgrevelaan gaat een enkel speeltuig over naar de nieuwe tuin, maar de rest, schommels, draai molen, wip, enz. zijn allemaal nieuw De speeltuigen zijn besteld en hoe eer der die komen, des te sneller kunnen ze geplaatst worden. Alles wordt in het werk gesteld om de opening van de tuin zoveel mogelijk te bespoedigen. Dan kan de jeugd van Santpoort zin- gen: „Ja, nu gaan wij naar de speel tuin". Voor de onderlinge competitie van V.K.D. werden de volgende partijen gespeeld: G. FaavTh. v. Wort 11; D. RumpP. Hollenberg afgebr.; Th. KokA. Masteling afgebr.: H. Sassen R. Kok afgebr. De uitslagen bij de jeugdafdeling luiden: Hein HoesArno Spierings 20: Frans v. d. Weiden Hannie Wallinga 02; Kees Zwanen burgJack Uitermark 02; Wallinga Uitermark 0—2; Hoesv. d. Weiden 20; Uitermarkv. d. Weiden 20. De standenlijst van de jeugd: Jack Uitermark 5 3 1 1 7 Arno Spierings 4 3 0 1 6 Harrie Uitermark 5 3 0 2 6 Kees Zwanenburg 5 3 0 2 6 Peter Verdonk 4 2 1 1 5 Hein Hoes 4 2 0 2 4 Hannie Wallinga 4 1 0 3 2 Frans v. d. Weiden 5 0 0 5 0

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 3