NA EEN MAAND VOL SPANNING EN OPWINDING
Benelux-muziekweek met
25 premières op komst
met korte rokjeskorte
lijfjes en een hoge taille
Verlost van
de zakjurk
Als de man ook
meedeed
J d#
ëV
lk
DINSDAG 26 AUGUSTUS 1958 PAGINA 3
Dirigent Leo Blech
overleden
Residentie-orkest naar
Bergens muziekfestival
Goed voorbeeld doet...
dat
aoet
,»rei-
fi in
end.
ling
ken
den.
al»
§1.
<zen
poor
- wie
af-
»ou-
da
irif-
;ter
--ner
10U-
ook
uit
vei-
dan
in-
idigr
jde-
Soer-
Soort
ZO'
van
joort
da
dit
eug"
mrd
-
da
igd.
tiler
I da
;last
■■de"
ter»
jaar
left
vil-
en-
ben
iwe-
Irie
}JVO-
Ide-
de
ili-
in-
Met de Stichting Gaudeamus gaat het
ieder jaar weer wat beter. In de tuin
van de Bilthovense villa, die het tref
punt vormt van de 18 Gaudeamus-
eomponisten, heeft de N.S. indertijd een
zeer alledaagse directiekeet neergezet,
waarvan nu met weinig middelen maar
met des te meer animo een bepaald
riante bungalow is gemaakt. Men vindt
er het kantoor, het archief en een ver
gaderruimte met opvallend comfortabe
le rustbedden. Deze laatste zullen ove
rigens nog maar zelden dienst hebben
gedaan, want de tiende jaarlijkse Mu-
ziekweek, die komende zaterdag zal be
ginnen, vertoont naast de bekende ook
enige nieuwe symptomen van organise
rend vermogen. Zo worden er thans
voor de eerste maal ook concerten ge
geven in Utrecht en voorts is het prin
cipe van een om het andere jaar
plaatsvindende strikt Nederlandse Mu-
ziekweek opgegeven en vervangen door
een Benelux Muziekweek, waarin bo
vendien voor het eerst de traditionele
Belgisch-Nederlandse Componistenda-
gen zijn opgenomen. Tenslotte heeft dit
maal geen van de vier grote omroep
verenigingen meer verstek laten gaan
bij het aanbieden van een concert.
In totaal worden er tijdens deze
Benelux Muziekweek 1958 zes open
bare concerten gegeven. Het eerste
vindt plaats op zondag 31 augustus in
de AVRO-studio. Door het Omroep-
kamerorkest o.l.v. Roelof Krol zullen
dan werken worden uitgevoerd van
Otto Ketting, Jef Maes en Kees van
Baarn. Maandag 1 september brengt
net Omroepkamerkoor o.l.v. Antoon
Krelage in samenwerking met het
Radio Filharmonisch Sextet in de
KRO-studio een gevarieerd program
ma van Belgische en Nederlandse
composities. Woensdagmiddag is er in
de Nicolaikerk te Utrecht een bei
aardbespeling door Chris Bos, ge
volgd doop een orgelconcert door
Bernard Bartelink.
Een Kamermuziekconcert, waarop
o.a. een Pianosonate van Theo Bruins
in première zal gaan, vindt donderdag
plaats in de Werkplaats te Bilthoven.
Tot besluit van de Muziekweek concer
teert zaterdag 6 september het Bra
bants Orkest o.l.v. Hein Jordans in Ti-
voli met een programma waarop an
dermaal de Belgen en de Nederlanders
broederlijk zijn vertegenwoordigd. Van
de 32 composities die er tijdens de Mu
ziekweek ten gehore zullen worden ge
bracht, vormen er 25 een première voor
ons land. Hiertoe behoren acht zoge
naamde wereldpremières.
De Duitse dirigent Leo Blech, die in
1937 via Estland naar Stockholm vlucht,
te, waar hij tot 1949 de Zweedse Ko
ninklijke Opera heeft gedirigeerd, is zon
dagavond in zijn woning te Berlijn over
leden. Blech werd 87 jaa
Leo Blech, die in Aken geboren was,
ontving muziekonderricht van Bargiel,
een stiefbroer van Clara Schumann eri
Humperdinck. In 1906 werd hij door
Richard Strauss uitgenodigd Karl Muck
op te volgen als dirigent van de Ko
ninklijke Opera te Berlijn. Van 1913 tot
1937 was hij naar „Generalmusikdirek-
tor". Ook als componist maakte hij
naam met o.a. „Aschenbroedel" (1905)
en „Versiegeit" (1908). Ook zijn ope
rette „Die Strohwitwe" had veel suc-
~?s.
In 1949 keerde hij terug naar Berlijn
waar hij de leiding van het orkest der
stedelijke opera op zich nam. Deze
functie legde hij in 1954 neer. Het jaar
tevoren had hij het Westduitse kruis van
verdienste gekregen.
Te Oslo is bekend gemaakt, dat het
Residentie-orkest is uitgenodigd deel te
nemen aan het muziekfestival, dat vol
gend jaar in de Noorse stad Bergen wordt
gehouden. Het orkest zal dan twee
concerten geven.
Ziet u de mannen al lopen met een
blousende rug?
Advertentie
Zeker, haar grootmoeder en ook
haar moeder gebruikten reed»
MAÏZENA DVRYEA en zij volg
de dat goede voorbeeld. Vandaar
haar lekkere groenten, smakelijke
soepen en smeuïge sausen. En als
haar vriendinnen vragen hoe het
komt dat zy to lekker kan koken,
dan tegt tij„Goed voorbeeld dóet
goed volgen" en gebruik toals
ik - MAÏZENA PURYEA voor
het binden van groenten, soepen
en sausen. Dan zijn mislukkingen
by voorbaat uitgesloten.
rild opgeborsteld haar aan weers
zijden van het gezicht, als droeg
men een pruik, dat is het nieu
we kapsel waar de couturiers mee zijn
gekomen.
Een hoge ceintuur van soepel leer is kenmerkend
voor de wintermode. De witte wollen japon is van
Dior-Saint Laurent. Hij bereikt zijn ..rondboog "-
silhouet door de lage mouwinzet. De rokken zijn bij
hem iets langer dan bij de anderen.
Een grote kraan of géén kranq Voor deze winter.
Pierre Cardin, die een der belangrijkste ontwerpers
is geworden, is mede debet aan liet zeer korte
tailleurjasje, dat in geen enkele collectie over de
heup reikt. De japontailleur is donkerblauw.
Het. heel nauwaerokte pakje met korte jas en cein
tuur die eindigt in een rozet, lijkt meer een japon
dan een deux-pièces. Het is een ontwerp van Lanvm
Castillo, die het korte wel enigszins chargeerde.
Als de man aan de mode mee zou doen,
dan zou hij er zo uitzien in de trape
zium-lijn.
uy Laroche, een der jonge
ontwerpers in snelle op-
komst, heeft dit seizoen even
als het vorige van zich doen spre
ken door de uitbundige creativi
teit van zijn collecties. Ook dit
zwart fluwelen avondtoilet heeft de
hoge taillelijn. Het is gevoerd met
blauwe satijn en de voering speelt
nadrukkelijk mee bij de ongelijke
roklengte. In het haar draagt de
mannequin een eenvoudige
fluwelen band.
T~^\ it doet de taille óók! Weer
doodgewoon op de natuur-
lijke plaats. Het zwarte wol
len namiddagjurkje is uit de col
lectie van Heim. In verschillende
andere collecties vindt men iets
soortgelijks terug. „Robe paysanne",
„dimdl", new look", men kan er
de naam aan geven die men wil-
Het ceintuurtje hoog boven de taille
stempelt de jurk echter typisch
tot de mode 1958/59.
~t~J" eel soepel is de donzige
r~i doorzichtige rode wollen
■*- -*■ stof van Ascher, die Heim
gebruikte voor dit lieve jeugdige
jurkje met boothals en korte ki
monomouw. Het hoog ingehaalde
geeft iets heel kinderlijks, dat op
een minder kinderlijk figuurtje een
paskwil zou zijnHet smalle cein
tuurtje is van satijn.
Fandaag, een maand na de enorme
spanning en opwinding, waar
mee de premières van de nieuwe
mode in Parijs gepaard plegen te
gaan, mogen dan eindelijk de foto's
ter bezichtiging in de krant. Iedere
maal hoopt men dan in Parijs, dat de
nieuwe modellen nog niet clandestien
door de confectie zijn gebruikt. Maar
die hoop is altijd ijdel, want de mode-
spionage is een zeer lucratief bedrijf
en de nieuwe modellen blijken altijd
weer op grote schaal gegapt te zijn
en de copieën worden in schets na de
eerste week overzee al druk verhan
deld.
Iets echt spectaculairs is er voor
deze winter overigens niet bij. De
hele sfeer in de Parijse modewereld
was een beetje mat. Daar zijn ook wel
oorzaken voor, de economische en po
litieke situatie in Frankrijk en met
het minst dz geweldige opkomst van
Italië als modeland.
Ook de show bij Dior, altijd hèt
evenement van de openings
week der nieuwe mode, bracht
ditmaal niet het nieuwe, het verras
sende, waarmee de grote Christian
Dior sinds zijn optreden na de bevrij
ding de wereld altijd weer verblijdde
of ontstelde. Yves Saint Laurent,
Diors jonge opvolger, heeft aan het
kinderlijke kortlijvige silhouet, waar
mee hij zes maanden geleden zijn car
rière is gestart, vastgehouden. Het
grote nieuws was slecnts, dat hij de
rokken wat langer maakt dan de rest
van zijn collega's. Hij laat ze behoor
lijk over de knie vallen terwijl de an
deren zs aan de mallotig korte kant
houden.
/ntussen is Pierre Cardin, aan wie
wij de mantel met de bolle rug
„danken", men kan ook zeggen,
aat hij die „op zijn geweten heeft",
de coming man. Of men de mantel
van de foto met de ribbels in de leng
te mooi vindt of niet, het is heel knap
couturewerk om de wollendekenach-
tige stof in zulke smalle plooitjes te
verwerken. Het effect is in werkelijk
heid zeer bijzonder en getuigt van
creativiteit. Het werd op de show dan
ook zeer toegejuicht. De kraag krijgt
erdoor een geplooid uitstaand effect,
ongeveer als de hoed van een cantha
rel, die eetbare, peperige gele padde
stoel, die nu in de bossen staat of in
mandjes bij de groenteman ligt. De
paddestoel is de grote inspirerende
geweest. Ook een paddestoelhoed
heeft aan de binnenkant zulke fijne
plooitjes en zie hoe de hoeden aan
champignons doen denken.
j^v e hoge taille, of die nu bereikt
J wordt door een brede ceintuur
of zoals men ook veel ziet door
een hoog opgaande rok, vastgezet aan
een kort licht blousje, geeft een kin
derlijk effect. Al dat korte is goed
voor de jeugd, die nog maar kort op
de wereld heeft rondgekeken. Wie
langer op dit ondermaanse heeft rond
gelopen, ziet er aantrekkelijker uit
in langere verhoudingen. Een lang
lijf en een wat langere rok. De nieuwe
mode, die meestal een beetje „wild"
is, spreekt echter de durf van de
jonkheid meer aan. Maar het tegen
strijdige daarbij is, dat de uitzonder
lijkheden van de couturiers zo duur
zijn, dat die slechts te betalen zijn
door vrouwen met heel veel geld. En
heel veel geld bereikt men meestal
pas op een enigszins geposeerde leef
tijd!
rTloch menen wij, dat enkele ver-
schijnselen er wel op wijzen, dat
de mode, wat het gesol met de
taille betreft, enigszins tot rust gaat
komen en weer in haar normale even
wicht terugschommelt. Het zwarte
wollen middagjurkje met kraagje van
tuitte nerts, dat men hier gereprodu
ceerd vindt, uit de collectie van
Heim. is er een voorbeeld va.i. Een
dergelijk „boerinnenjurkje" wordt oo'z
in andere collecties aangetroffen. De
doodgewone strakke taille zit op de
natuurlijke plaats. Al geeft het smalle
ceintuurtje er het aanschijn aan van
typisch uit de collectie 1958/1959 te
zijn.
A. Bgl.
j-\inguin heet dit mantel-model
van Lanvin Castillo offici
eel. En inderdaad doen de
heel laag ingezette mouwen de
draagsters enigszins lijken op die
nieuwsgierige poolvogels met hun
gedrongen voorpootachtige vinnen.
De kraag is enorm, maar geeft wei
nig beschutting aan de hals als
de mantel open wordt gedragen
om de witte wollen japon er onder
te laten zien. Het materiaal is
nylon mohair.
Hoe mal zou de man zich voelen met
dj lage taille.
Zo ziet de caricaturist van „Look", dis
ook de overige plaatjes heeft getekend,
het korte bolerootje voor de man.
In de mannenmode, als die ook zo ver
anderlijk was, zou dit de ballon-lijn
zijn.
e rivaliteit tussen de korte en de lange avondjapon, die altijd weer op de voorgrond treedt als het
uitgaans-seizoen in zicht is, vindt haar oplossing in het korte model met lange sleep zoals dit toilet van
Lanvm Castillo. De mannequin draagt er gelukkig geen donkere kousen bij. zoals men op de show
zag, wat meer mal dan mooi is bij de hele korte rokken. De brede ceintuur, die de taille hoog maakt, is
zeer acceptabel. Het tere materiaal is goudkleurige organza van Bodin. Zonder de prachtige stoffen zou het
„kunstambacht van de mode onbestaanbaar zijn. Ziet u, hoe het hoog opgeborstelde haar aan een pruik doet
denken?
Tf errukkelijke donzige en toch heel lichte materialen ge-
1» bruiken de couturiers voor hun wintermodellen, zo
wel voor mantels als voor japonnen. Deze lavendel
blauwe en beige mantel, modellen van Pierre Cardin, tonen
een knap staaltje couture-werk, dat men ook by verschil
denken, de gele paddestoel
lende andere couturiers terugvindt. Er zijn zelfs op deze
wijze gesmookte mantels! Pierre Cardin toont zich op het
ogenblik een der meest creatieve ontwerpers. De hoge Pier-
rot-achtige opstaande kraag, die zo gevormd is door de
wijze waarop de stof is geplooid, doet aan de „cantharel"
die men nu in het bos vindt.