Het toneelleven in Haarlem DE JANSWEG-SCHOUWBURG WAS LANG „DE NIEUWE SCHOUWBURG" Na de voorstelling werd over de zitplaatsen een dansvloer gelegdi Gemeente weigerde subsidie van f 7500.- voor herstel HAARLEMSE KATHOLIEKE MIDDENSTAND VIERT IN SEPTEMBER FEEST Gouden feest begint met een echte gildemaaltijd in De Doelen Huize Sint Bavo gerestaureerd Geen weeshuis-sfeer meer, maar licht en lucht Verlicht museum doe het ze£f C. Böhm nam afscheid van Haarlemse groentenveiling HERFST- en winter stoffen HOUT TRIPLEX BOARD ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1**, PAGINA 3 KS! Jehad' ?7 jaar- In 1849 was Griezelen Toneelherinneringen ZOJUIST ONTVANGEN de nieuwe uit Frankrijk, „Engeland en Italië Het Goede Uur Expositie van tekeningen van Lily van Cleeff Dagelijkse grammofoon plaatconcerten Brandje in meubel werkplaats Gesloten Ontvang-zitjes Ook voor personeel Zomerconcert N.Ph.O. en verdien dubbel Wij leveren U pasklaar gezaagd gratis thuisbezorgd. n.v. HOUTRIBO JULIANA PARK 44 tel.55530 Vertrek na 15-jarig directeurschap Auto-vermoeidheid RENAULT Frégate Transfluide Garage Den Hout Ledenvergadering „Vereeniging Haerlem" Kout»**. tse KooH«*n Haarlemmers wier toneelherinneringen teruggaan tot, laten we zeggen 1920, 1930 of nog vroeger, zullen verbaasd, ver goelijkend, vertederd glimlachen, indien zij horen dat de schouwburg aan de Jansweg lange tijd aangeduid werd als de i,nieuwe" schouwburg. De vererende betiteling was overigens wel begrijpelijk, aangezien bij diende ter onderscheiding van de „oude" schouwburg, welke dan de Houten Kast op het Plein was. Wie nog dieper in de Haarlemse toneelgeschiedenis was gedoken, stelde de nieutoe schouwburg echter tegenóver het oude theater, dat in 1702 op de Koudenhorn was ingewijd. Vroeger werd een schouwburg immers niet geopend, maar ingewijd met hoogdravende gelegenheids stukjes, vreugdegalmen en plechtig voorgedragen Inwijdinghen. Over de schouwburg op de Koudenhorn is intussen weinig bekend. Haarlem verheugde zich blij en trots over het nieuwe theater, dat op-de Jansweg „zo gunstig in het centrum der stede was ge legen". Later, toen de glorietijd voorbij was, moest men de oorzaken o.a. zoeken in het feit, dat het zo ongunstig gelegen wasDe historie herhaalt zich ook op dit terrein: de Jansweg „lag niet ïo mooi in de loop", het theater kon het niet redden, toen de mooiere, grotere Stadsschouwburg in 1918 gereed was gekomen. Maar in 1879 werd het theatertje op het Plein afgebroken, omdat de concurrentie tegen de Jansweg te zwaar was geworden. De Jansschouwburg bood volop ro mantiek. Voor de bezoeker: de knus se zaal met zijn loge-tjes en zijn rood, pluche. Voor de toneelmensen zelf: alle mogelijke rommelhoekjes en -gangetjes, waar de toneelat tributen en requisieten een plaatsje hadden gevonden. jL71'lweg5chJouwburg heeft een vrij de eerste steen gelegd; de Haarlem mers die de openingsvoorstelling bij woonden, konden voldaan hun schou ders recht trekken bij het horen van de „Hulde aan Haarlem's Ingezetenen", die immers zo'n prachtige tempel voor de Muzen hadden opgetrokken. Daarna volgde „Leon of Trotschheid en Eer zucht", een naar het Frans bewerkte draak, die door het gezelschap van de Amsterdamse Stadsschouwburg ten to nele werd gevoerd. Het feestelijk ge stemde publiek zal het wel mooi ge vonden hebben; de spelers kregen veel applaus; iedereen kreeg zpn portie van de verdiende hulde en „na afloop van de voorstelling hebben de aanwezigen ten bltjke hunner goedkeuring den bouwmeester, de heer Swarte, verzocht zich te vertoonen, en het bewijs daar van aan te nemen". De Jansweg- schouwburg kon zijn glorieuze geschie denis aanvangen Het was typisch een theater waarop iedereen, spelers, personeel en publiek, humoristische aanmerkingen en goed deels gerechtvaardige critiek had en Waarover men later weemoedig en ver tederd mooie verhalen ophangt. Het «en zowel als het andere is begrijpelijk. •Je JanswegschOuwburg was in zijn goe- tijd, en ook wel in zijn nadagen, een el]' «..-uilig theater, niet te groot, genoeg- ■Jjk, intiem, bijna aandoenlijk in zijn po- Pbgen om op een echte schouwburg te yken. Dat echte moest dan zitten in conventionele bouw van zaal en bij- ba recht oplopende balcons, en in het huiselijk aandoende rode pluche van de stoelen en van het balustrade'tje van de loges, dat op geringe hoogte boven stalles en parterre in een mooie boog door de gehele zaal liep. De loges, bal cons en hoger gelegen rangen waren opgezet in een zuivere hoefijzervorm, zodat men met welwillende fantasie in de schouwburg wel een kleine editie van de Scala te Milaan kon zien. Maar het gevolg was natuurlijk dat men op de zijbalcons niet zo'n best gezicht op het toneel had; in de dicht bij het to neel gelegen loges trouwens ook niet. Op het schellinkje was het een gemoe delijke beweging; om de stemming er in te houden was dat wel nodig, want teriefliik zitten was het er niet. Het pu- liek kon er zich met recht en reden ais tuig van de richel" beschouwen, haarde bijnaam van hun lotgenoten in de nok van de Stadsschouwburg te Am sterdam. Maar gelijk overal, op het schel linkje werd heerlijk gezAvumeld ge- lachen en gehuild om de daverende kluchten en roerende melodrama^ En wanneer in de operette IJ0?® 7aal rie de „Indian Lovecall" door de zaal trillerde, terwijl op het toneel ,?L1 achtergrond romantisch het "entje van de berghut pinkelde, kwam er vooral van boven dankbaar applaus en nam men het wel op de koop toe, «Jat h*t gezelschap kennelijk niet van was. en de diva een een ï>antla! £ie,in haar leugd op en Franse school was geweest. Toch traden Haarlemse toneelvereni gingen er graag op; het was er gezel lig, men voelde zich er thuis, onder ons; talrijk zijn de sterke verhalen, welke onze oudere amateurtoneelspe- iers over de „Jansweg" kunnen ophan gen hebben; het was ook wel eens nut- spelers echter niet te hoge verwachtin- ge nhebben; het was ook wel eens nut tig, zelf voor requisieten en sommige meubels te zorgen, en zo'n veertig, vijf tig jaar geleden moet het wel gebeurd zijn dat bezoekers die familie of vrien den in de naaste buurt hadden, op het toneel een mooie salon zagen welke zij van hun visites kenden Intussen kon men de Janswegschouw- burg, wat voorstellingen en spelers be treft, niet zonder meer beschouwen als een theater van de tweede rang. Vóór 1918 moesten er uiteraard alle gezel schappen optreden die in Haarlem kwamen spelen. Maar ook na de ope ning van de Stadsschouwburg kwamen de grote gezelschappen er regelmatig spelen; Haarlem heeft dus de tijd ge kend dat men kiezen kon tussen twee voorstellingen en tussen twee schouw burgen. Wij bewaren herinneringen aan menige goede voorstelling, die „op"^ de Jansweg zijn gegaan. Een vermakelijke voorstelling van „Hij, zij en Hottentot", toendertijd een succesnummer, komt ons dan voor de geest, met een zeer amu sante zondagsruiter van Constant van Kerckhoven en Joh. Kaart als butler. Met deze voorstelling werd het „aan merkelijk verbeterde en verfraaide" theater heropend door Joh. Kaart sr., die in 1926 de directie had overgeno men en nooit een kwaad woord over zjjn schouwburg wilde horen. Cor v. d. Lugt heeft er „Rood" van Henri Du- vernois gebracht, met o.a. Anton Roe mer, Myra Ward en een gezellige rol van Annie van Ees. Cor Ruys is er ge weest met „Mercadet'1 dat hij zo graag speelde; de rolbezetting vermeldde toen ook Wim Kan. Het Centraal To neel van Cees Laseur kwam er met „Mademoiselle" van Deval; Mary Dresselhuys had er een van haar eer ste grote rollen in, Tilly Lus speelde zuiver de aandoenlijke, niet sentimen tele, oud geworden kinderjuffrouw. En de Nederlandsche Opera annonceerde er de Faust, met ballet en al. Wat het aantal danseresjes betreft moet men Het toneel was vr« ruim, maar de outillage niet bepaald modern. Met de kleedkamers was het maar droevig ge steld, jonge dilettanten en meisjes van balletgroepjes die er wel optraden, heb ben er wat gegriezeld in de donkere on deraardse gangen en hoekjes, vooral omdat er wel verhalen over ratten en •huizen gingen. Advertentie De Haarlemse r.-k. middenstandsver eniging viert ofschoon zij al aan haar twee en vijftigste jaar toe is in sep tember haar gouden jubileum. Destijds werd de viering uitgesteld uit hoffe lijkheidsoverwegingen tegenover de dio cesane bond, die vorig jaar zijn gou den feest in Haarlem vierde. Het be stuur heeft die twee jaar respijt ge bruikt om een bijzonder aantrekkelijk programma samen te stellen voor de meer. dan achthonderd leden. De fes tiviteiten worden woensdag 10 septem- met een feestelijke gilde maaltijd op het schuttersplein van de stadsdoelen en besloten met een vrolijk nachtfeest van 20 op 21 september in het Kembrandt-theater. Hoogtepunt 7leriIlg is ongetwijfeld de pon tificale hoogmis op zondag 14 septem ber, die door de bisschop van Haar lem, mgr. J. P. Huibers in de kathedra le basiliek wordt opgedragen. Over de geschiedenis van de Haar lemse katholieke middenstand kan maar weinig geschreven worden, omdat de archivalia tijdens de laatste oorlog geheel verloren zijn gegaan. Haar eerste voorzitter was de heer Anton Bosse, haar huidige de heer Frans van Rey- sen die nu al weer vier jaar achter de bestuurstafel zit. Er zijn natuurlijk een aantal markante figuren te noemen, o.a. de heer G. Alders, die een be langrijke rol heeft gespeeld en grote bekendheid heeft gekregen door zijn ijveren voor de stichting ,van '7!" tholieke ambachtsschool in Haarlem. Verder de heer G. Straathof, de hui dige directeur van het middenstands bureau, die tien jaar langs de admi nistratie van de middenstand op voor treffelijke wijze behartigt. Het werk van elk bestuur onder leiding respectieve lijk van de heren Van Tetering, Dem- Hensen, Hooy en Van Berkel heeft er toe geleid, dat de Haarlemse afde ling procentueel de grootste is in de Disaommen Rotterdam en Haarlem. ?5_,dus reden om feest te viepem De middenstanders gaan dat doen met een vrolijke gildemaaltijd in de Doelen op woensdag io september. In een feeë rieke verlichting van schuttersplein en doelen en in aanwezigheid van de gas ten zal een vierhonderd kilo zware os aan het spit worden gebraden. Het is de bedoeling van de organisatoren om er een Breugheliaans feest van te maken, waarop gezongen, gedanst, ge geten en gedronken wordt. Het feest wordt geopend met een toespraakje van de voorzitter, de heer Frans van Rey- sen en met bazuingeschal van herau ten in historische kledij. Zondag M september pontificeert mgr. J. P. Huibers in de kathedrale basiliek. Hij wordt daarbij geassisteerd door deken W. N. Zylstra van Haarlem als presbyter, door de rectoren A. v.d. Heuvel en W. Grimbergen als troondia- kens en door kapelaan C. Schoonder- woerd en pater Rembertus respectieve lijk als diaken en subdiaken. Onder de H. Mis zal kapelaan Schoonderwoerd de feestpredikatie houden. In het concert gebouw zullen daarna de leden met hun bestuur aanzitten aan een gemeen schappelijk ontbijt, 's Middags is er van half drie tot vier uur in de Kroon zaal van Brinkmann een receptie. Om kwart over acht 's avonds is er voor de leden in de Stadsschouwburg een opvoering van „Potasch, Perlemoer en de Pekinees" door het toneelgezelschap Johan Kaart. Het feest wordt besloten met een ca baretvoorstelling in het Rembrandt- theater, waar zullen optreden Hetty Blok, Hans van den Bergh, Els Hllle- nius en Herbert Joekes. Na de voor stelling, die tot ongeveer half twee des nachts duurt, is er dansen in Brink mann. Vanaf maandag 1 september tot 1 ok tober zal in de expositieruimte „Het Goede Uur" een tentoonstelling wor den ingericht van tekeningen van Lily van Cleeff. De tentoonstelling is dage lijks te bezichtigen van 10 tot 22 uur. Het belangrijkste deel van de tentoon stelling zal gewijd zijn aan schetsen van repetities van het 'Noordhollands Philharmonisch Orkest. Vanaf dinsdag 2 september zal iede re avond in deze expositieruimte een uur klassieke muziek op platen te ho ren zijn. Deze grammofoonplaatconcerten worden gegeven onder auspiciën van het bureau Alphenaar. Zij zijn gratis voor iedereen toegankelijk en worden iedere avond gehouden van 9 tot 10 uur. Kort voor half 12 gisteravond ontdek te een controleur van de nachtveilig heidsdienst brand in een meubelwerk plaats aan de Lange Boogaardstraat. Onmiddellijk werd de brandweer ge waarschuwd, die het vuur met twee stralen bestreed. Met behulp van de miststraalpijp kon de brand beperkt gehouden worden zodat de omliggende percelen niet werden aangetast. De brand moet ontstaan zijn in een hoek bij de trap, die midden in de werkplaats uitkomt. Daar bevond zich een kast met kleding van het personeel, terwijl op de kast allerlei brandbare stoffen lagen, die de werklui in hun bedrijf nodig hebben. Hoe de brand is ontstaan, is niet bekend. Het perso neel had 's middags wel gerookt en een elektrisch kacheltje gebruikt, maar toen het om uur naar huis ging, zou alles in orde zijn geweest. zich over dat ballet geen illusies ma< ken Laten wij niet vergeten te vermelden dat de Jansweg een zeer aparte attrac tie had: het was wellicht de enige ech> te schouwburg in het land, die geschikt was voor „uitvoeringen" met bal na Velen in Haarlem en omgeving herin neren zich nog met plezier, dat na het laatste applaus de bezoekers even de zaal moesten ontruimen. Het publiek in de loges kon blijven zitten en kon zich vermeien met de bedrijvigheid in de zaal waar bóven de stoelen een dans vloer werd gelegd. De vloer sloot aan op het toneel en steunde op een rand aan de buitenkant van de loges, wel licht daar voor dit doel aangebracht. Zo gauw de planken van de vloer in el kaar geschoven waren, werd er kwis tig met een soort korrelige was of een soortgelijk middel gestrooid; bij de promenade ter opening van het bal lie pen de schuifelende voeten het spul er wel in en zonder veel moeite werd de vloer lekker glad. De muziek op het to neel, en de schouwburg was veranderd in een ruime danszaal; de vloer wiebel de wel een beetje, maar dat behoorde tot de romantische eigenaardigheden van de Jansweg. In 1904 zat Haarlem zonder theater; de Jansweg werd gesloten op last van B. en W„ die de veiligheid van het pu bliek in de schouwburg niet meer ge garandeerd achtten. Directeur G. J. van Gasteren en enige „kunstvrienden" zorgden toen voor verbouwing en res tauratie en kondigden de heropening van het theater aan dat nu alleszins aan de eisen des tijds was aangepast. Zij waren echter van mening dat de overheid toch ook wel iets doen mocht om de Tonêelmuze waardig onder dak te brengen, en zij vroegen dus subsidie aan. Veel vroegen zij niet: 1500 per jaar, gedurende vijf jaar. In het geheel ging het dus om het belachelijk lage be drag van 7500, maar de gemeentelij ke autoriteiten waren nog niet toe aan het besef dat het belastinggeld ook wel gebruikt mag worden voor steun aan de toneelkunst. Na veel geschrijf, ge praat en geredeneer in de gemeente raad werd het verzoek afgewezen; de aanvragers hadden het toen trouwens reeds ingetrokken. Na de verbouwing van 1904 is er voor en na aan het theater het een en ander verfraaid en vernieuwd, maar op den duur tekende het onontkoombare einde zich duidelijk af. Inrichting en outillage waren tenslotte zo verouderd, dat ver betering alleen gezocht kon worden in afbraak en bouw van een nieuw thea ter. Financieel was dat niet verant woord, het bleef dus bij afbraak alleen. In mei 1936 moest de exploitatie ge staakt worden. In de huizenrij van de Jansweg, pal bij de Nieuwe Gracht, staat nu slechts een muur, die een op slagplaats aan het oog onttrekt. Hk. A. Het eerste artikel in deze série ver scheen in onze courant van zaterdag 16 augustus; het tweede in die van zaterdag 23 augustus. Wie eens in de gelegenheid is ge- ouden vari daSen heeft het regenten-col- weest een bezoek te brengen aan l.eSe en daarmee architect C. F. L. var de ouden van dagen, die op de algemene afdeling van huize Sint Bavo te Heemstede werden verpleegd, zoals dat enige tijd geleden nog geschiedde, en wie nu nogmaals een dergelijk be zoek zou herhalen, zal slechts met zeer veel moeite het beeld van de vroegere toestand voor ogen kunnen halen. Zon der volledig tot sentimentaliteit van „Keesje, het diakenmannetje" af te da len herinnerde de sfeer, waarin de oude dames en heren leefden, toch aan die van de wees- en armenhuizen, waaraan de vorige eeuw zo rijk was. Noch de liefdevolle zorgen van de zusters Fran ciscanessen van Roosendaal, noch de ongetwijfeld goede bedoelingen van het regentencollege van huize Sint Bavo konden veel veranderen aan het odium, dat rustte op de sombere, hoge, en kille behuizing, het meest sprekende detail uit 1853, toen in dat jaar onder pastoor A. van der Weijdcn de grondslag werd gelegd voor het r.-k. wees- en armen huis Sint Bavo. Ondanks het feit, dat grootse plannen voor een compléét nieuw katholiek be jaardencentrum op stapel staan heeft het regentencollege toch gemeend ter- willê van de huidige bewoners het laatste aandenken aan voorbije dagen door middel van een bescheiden ver bouwing uit de wereld te moeten helpen. Die bescheiden verbouwing was inder daad de opzet, maar er kwam meer uit de bus.. De gehele benedenverdie ping van de linkervleugel van het ge bouw onderging een algemene moderni sering. Alleen voor hen, die vroeger het twijfelachtige genoegen hebben ge had een kijkje te nemen op de heren- en dames-slaapzaal kan duidelijk zien wat een vérbetering het is, dat elke bejaar de thans de beschikking heeft over een eigen slaapkamertje met eigen kast. De tweê zalen met de slaapkamer tjes zjjn zoals alles in deze nieuw bouw in lichte pasteltinten gehouden, de deuren naar de kamers in wisselen de kleuren. In de wandelgangen tussen de kamertjes geven aardige zitjes ge legenheid tot het ontvangen van bezoek in een rustige sfeer. Verdriet om het ge mis van de met Brabants bont afgezette chambrettés lijkt ons nauwelijks te be staan. Ook aan de dagverblijven voor de Ofschoon de bejaarde bewoners en bewoonsters van huize Sint Ba vo te Heemstede een goed deel van hun leven heben doorgebracht tus sen minder moderne meubels, voe len zij zich naar zij zelf verze keren thuis in hun nieuwe om geving. Op de foto een hoekje van de fraai ingerichte dames-zitkamer der Lubbe uit Den Haag veel aandacht besteed. In de fleurige, moderne, maar vooral gezellige en doelmatige heren- zit- en eetkamer heeft de architect en hebben aannemer (P. G. M. van der Putten)schilder en woninginrichter zich alle inspanning getroost, die tot een bewonderenswaardig resultaat heeft geleid. De zestien heren zullen de klach ten van „Keesje" niet meer kunnen de len. Wanneer er straks nog eens tele visie komt de aansluitingen daarvoor zijn al aangebracht zullen de vijftien zusters en de tien leden van het huis houdelijk personeel geen kind meer hebben aan deze verwende mannen. Met geel linoleum, felgekleurde gor dijnen, vier gezellig gegroepeerde zitjes en een met zorg afgewogen intieme verlichting is de dames-zitkamer ten slotte het pronkstuk van het huis gewor den. De inrichting van de kamer bood extra mogelijkheden, doordat voor de -dames zes en twintig in getal nog een aparte eetzaal beschikbaar kwam, die uiteraard ook op fraaie eigentijdse wijze werd ingericht. Tenslotte kreeg ook de tuin een beurt in de algehele res tauratie. De vroegere moestuin heeft het leven moeten laten voor een fraaie uitbreiding van de bloemperken, gras gazons en wandelpaden. De aanvankelijk als semi-permanen- te opgezette verbouwing is uitgegroeid tot een wezenlijke verbetering van huize Sint Bavo, waarvan de katho lieke bejaarden van Heemstede in dé komende jaren nog zeer veel zul len genieten. Niet alleen zij, maar ook de toegewijde huishoudelijke hulpen, die uit de verbouwing eveneens een ge zellige behuizing hebben overgehou den. Een behuizing, die zij gaarne willen delen met enkele nieuwe krach ten. die moeder-overste zo dringend nodig heeft. Gedurende de vakantie is ieder weekeinde het Frans Halsmuseum op romantische wijze verlicht ge weest. Op zaterdag 6 september zal dit voor het laatst het geval zijn. Velen hebben van de gelegen heid gebruik gemaakt om in deze romantische omgeving een wande ling te maken. Kaarsen en vetpot jes verlichten het museum, terwijl muziek van oude meesters weerklinkt. Donderdag 4 september geeft het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends een zomerconcert in het Concertgebouw te Haarlem. So listische medewerking wordt verleend door de sopraan Laura Cormonte. De soliste zal aria's uit Lohengrin van Wagner, Ernani, Aïda en La Traviata van Verdi zingen. Het orkestrale ge deelte bestaat uit voorspel Lohengrin en Siegfried Idyll van Wagner, sym fonie no. 5 van Johan Franco, ouver ture Siciliaanse Vespers en ouverture La forza del destino van Verdi. Advertentie In het gebouw van de Haarlemse Groenten- en Fruitveiling aan het Don kere Spaarne hebben gisteren aanvoer ders en kopers afscheid genomen van de directeur van de veiling, de heer C. Böhm, die na vijftien jaar deze func tie te hebben vervuld enige tijd gele den benoemd is tot directeur van de veiling in Roosendaal (N. Br.). Tal van veilingbezoekers hadden zich een plaats gezocht op de banken en nogmaals ve len verwierven zich tussen de kisten een staanplaats. Het werd een allerharte lijkst afscheid, waarbij van alle zijden de erkentelijkheid werd bewezen voor de verrichtingen yan de heer Bohm in zijn functie van directeur. «Verschillende aanwezigen namen plaats achter de microfoon om in korte bewoordingen zulks om het zakenle ven zoveel mogelijk zijn normale gang te laten gaan de verdiensten van de scheidende directeur te schetsen. De heer Verkooy, sprekend namens het veilingpersoneel, gaf uitdrukking van grote waardering voor de verstandhou ding waarin directeur en personeel sa men het werk verrichtten. Hij schetste summier het verloop van de handel aaij de Haarlemse groentenveiling en wees op de moeilijkheden, waarmee men vooral in de oorlogsjaren te kampen had. Dat steeds een oplossing aanwe zig bleek, schreef hij toe aan de activi teiten van de directeur. Hij liet niet achterwege zijn spijt te betuigen, dat de heer Böhm naar Roosendaal ver trekt, een betrekking overigens, waar in de heer Verkooy de thans uit Haar lem vertrokken directeur veel succes toewenste. Als tweede spreker trad naar voren de heer C. van Opzeeland, vertegenwoordiger van de aanvoerders. „Wij hebben veel aan u te danken, want ofschoon er veel hiaten waren en hoewel er meerdere malen strubbelin gen ontstonden, hebt U de veiling ge maakt tot iets groots, dat alle lof te boven gaat. U was een man uit één stuk en daarom past hier een woord van grote dank", aldus de heer van Opzeeland. De heer E. Zonneveld, re presentant van de groothandel „Een dracht maakt Macht" beperkte zich tot het tot uitdrukking brengen van zijn er kentelijkheid waar het betreft de groei van de veiling en de goede samenwer king tussen veilingbezoekers personeel en directeur. Hij kenschetste de heer Böhm als een man die de juiste plaat» bezette en alles ten goede wist te doen keren, hoe groot ook de moeilijkheden waren. Namens de veilingbezoekers voerde de heer J. J. van der Geest het woord. Hij beklemtoonde de harmonie die bestond tussen allen die de veiling bezochten en bracht zijn spijt tot uit drukking nu de heer Böhm zijn plaat» bij de „klok" gaat verlaten. Keurmees ter J. Th. Nelis gaf eveneens blijk van grote waardering waarop de heer Böhm samenwerkte met iedereen met wie hij op de veiling in aanraking kwam, even als de heren S. Molenaar en de ver tegenwoordiger van de kleinhandel, de heer L. Dijs. Een dankwoord van de heer Böhm ging vooraf aan een per soonlijk afscheid van de aanwezigen, die in een lange rij langs de scheidende directeur trokken. Advertentie bij al Uw andere zakenbeslommeringen kan in veel gevallen fataal worden, om niet te zeggen letaal I Probeer eens het enorme gemak van een Sturen en gasgeven is alles wat U hebt te doen. Daarbij prachtige wegvastheid en langdurige fabrieksgarantie. Zuinig. TELEFOON 12138 en 15056 De „Vereeniging Haerlem" houdt op 10 september om half acht in de Hoofd wacht de algemene ledenvergadering. Op de agenda komen voor de verkie zing van bestuursleden wegens perio diek aftreden van mejuffrouw dr. G. H. Kurtz en de heren ir. H. A. Breu- ning en J. J. Luyten en de verkiezing van een bestuurslid, waarvoor kandi daat is gesteld jhr. mr. C. C. van Val kenburg. Tevens zal de uitslag worden bekend gemaakt van de Hofjesquiz op 9 augustus. wat dat tige igd- reds i in )i)k- ïans wil* ;rde den* ink* rote ïeer en 1 de wet* het t in Hoe- Hij 'Ijna en ■rin- lens hel be- lem had zijn de fer ens ;nte vin- :luk rso- cre- luk leef ge- rog.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 3