f Oud M.V.D.-officier meent Regiem in Rusland zal ineenstorten Russische volk bezit innerlijk de kracht om het communisme te overwinnen Katholieke sociale actie is geen oorsaak van verzuiling Kerstening van bedrijfsleven vertoont christelijke geest |w*MARK Jongenspyjama's Peek&Cloppenburg Over glas gesproken Een onafhankelijk CYPRUS eventueel in Gemenebest Zeiljacht in moeilijkheden TV bespiedt ondergrondse Prof, dr. A. A. Ariëns tot de Ned. R.K. Middenstandsbond: Elke woensdag Tweemaal glas van Bert Haanstra Poging om het zeven-jaren-plan der Britten te torpederen? Gecombineerde opleiding van piloten In grensgebied grote drukte om roomboter MAKARIOS STELT VOOR Mgr. dr. Bruning tot huisprelaat benoemd Akkoord met België Nederlander gered Dove bejaarde man door trein gegrepen In ziekenhuis overleden Weer een geval van ergerlijke dieren mishandeling Roulette-speelclub in Best opgerold DINSDAG 23 SEPTEMBER 1958 PAGINA W Contact met het Westen Revolutie reeds begonnen „Als er ergens van verzuiling sprake is in ons volk, is dat de verzuiling tussen kapitaal en arbeid, tussen werkgevers en werknemers, die toch nog al te zeer bestaat en niet nalaat, door te dringen in het hart van onze katholieke sociale beweging zelf". Dit betoogde prof. dr. A. A. Ariëns, gees telijk adviseur van de Nederlandse r.-k. Middenstandsbond, toen hij maandagmiddag te Arnhem de feestrede uitsprak bij het vijftigjarig bestaansfeest van de Aartsdiocesane Ka tholieke Middenstandsbond (in het oude aartsbisdom). Hij vroeg zich af, of zelfs niet moet worden erkend, dat er een grotere openheid bestaat tussen de verschillende organisaties naar levensbeschouwing binnen eenzelfde maatschappelijke groep, dan tussen de katholieke sociale organisaties onder ling in onze katholieke gemeenschap. Grote beslotenheid Afgunst v <aT In V.S. met herenigings- werk belast Journalist J. van Oostende ernstig gewond Als de proeven, welke op 17 september zijn begonnen, slagen, zal het verkeer in de stations van de Hamburgse ondergrondse spoedig worden gadegeslagen via televisie-installaties. Vele perronopzichters en dergelijke zullen dan overbodig worden omdat één man, zoals hier op de foto, via het T.V.-scherm een overzicht van het gehele ondergrondse perron krijgt De installatie zou de eerste van deze aard ter wereld zijn. (Van een speciale verslaggever) De beslissende strijd tegen het communisme wordt op het ogenblik ge streden in de Sovjet-Unie zelf op een niveau, waarvan het Westen geen weet heeft, namelijk als een strijd van de diepste en wezenlijkste menselijke waarden tegen een systeem van onmenselijkheid. In Rusland zelf zal ook uiteindelijk de overwinning behaald worden, niet door geweld van wapenen, maar door de kracht van de geest. Dat was het thema, dat de voormalige officier van de Russische staatsveiligheidsdienst Nicolai Khokhlov gisteren in een lezing, georganiseerd door de vereniging van Nijmeegse boekhande laren, voor een talrijk gehoor behandelde. Wie gekomen was om van een insider iets te horen over de activiteiten van de M.V.D., kwam bedrogen uit; voor het verwekken van sensatie stelde deze man, wiens vrouw en kind in Rusland zijn achtergebleven toen hij in 1953 besloot geen gevolg te geven aan de opdracht de leider van de Russische emigrantenorganisatie te liquideren, zich niet beschikbaar. Ook zijn zojuist in het Nederlands ver schenen boek „Recht op eigen geweten" bevat niet de memoires van een voormalig Sovjet-spion; hij schreef het vooral om zijn vrienden, familie leden en collega's in Rusland zelf te steunen in hun verzet tegen het on menselijke systeem en om die onafwendbare loop van de geschiedenis, die noodzakelijk moet uitlopen op een ineenstorting van het regime aldaar Khokhlov zelf kwam daar steeds met grote nadruk op terug te verhaas ten. Dit boek is dan ook in duizenden exemplaren achter het IJzeren Gor dijn verspreid. De beslissende wending tegenover de uitdaging van het communisme zal de wereldgeschiedenis niet nemen door geweld van wapenen of door het werpen van een atoombom, maar door de reactie van het Russische volk zelf tegen het communistische systeem. Van deze hou ding van de Russische mensen, van hun strijd om eigen geweten en om het be houd van de hoogste menselijke waar den beseft het Westen niets, omdat het zelf geen ideologie meer heeft. Khokhlov vroeg zich af, hoe het mogelijk is, dat mensen zoals hij, geboren en opgegroeid in het communistische systeem, kunnen vechten voor de omverwerping hiervan. Zeer lang was het hem onbekend geble ,:T- dat er in Rusland miljoenen fami- waar het geloof in God van dcrckin.deren werd doorgegeven; "I, niet iw5ioenerl waren zich van elkaar niet bewust: het systeem van ter reur maakte elk contact in dit opzicht onmogelijk. Maar met de oorlog ver_ anderde dit. De Russen beschouwden de invallen- de Duitsers als de bevrijders van het onmenselijke systeem; daarom kepen ze bij duizenden over naar de Duitse linies en was het de Duitse legers mo gelijk zo diep in Rusland door te drin gen. De Duitsers hebben deze houding nooit begrepen, maar Stalin des te beter; uit de communistische propa ganda verdween alles wat de Russen herinnerde aan partij en systeem, en de traditionele waarden van het Rus sische volk werden tot inzet van de strijd gemaakt. Hieraan heeft het Rus sische leger zijn overwinning te danken. Het contact, dat nadien de Russische soldaten en officieren met de satelliet- landen gehad hebben, heeft de meesten van hen de ogei» geopend voor het mis dadige karakter van het systeem. Khokhlov meende dat miljoenen solda ten en officieren in hun hart hiervan overtuigd waren. Dat de aldaar geleger de Russische soldaten in de eerste dagen van de Hongaarse revolutie massaal de opstand gesteund hebben, is het beste bewijs hiervoor. In de Russische jonge mensen, die volle dig in het communisme zijn opgegroeid en die zich thans haast instinctmatig van het systeem afwenden, is een zoeken merkbaar naar wat de Russische boer noemt „de eeuwige waarheden". Khokh lov zelf heeft die gevonden in zijn vrouw, die hij van de schoolbanken ge kend heeft; toen had hij haar als een onvolwaardige en politiek achterlijke persoon beschouwd, maar zij behoorde tot een dier miljoenen families waar het geloof in God van ouders op kinderen werd doorgegeven. Langs de weg van een volkomen in nerlijk losgroeien van het systeem tracht de Russische emigrantenorganisatie, de N.T.S., de nationale Russische revolutie voor te bereiden. De angst voor dat los groeien is bij de Russische leiders het duidelijkst aan de dag getreden, toen ze na Stalins dood Beria geliquideerd heb ben na hem openlijk verantwoordelijk gesteld te hebben voor de misdaden van de geheime politie. Deze kennelijke angst van het Kremlin voor het Russi sche volk heeft dit laatste in sterke mate bewust gemaakt van de macht van zijn zwijgend protest. Volgens Khokhlov is de anti-commu nistische revolutie niet begonnen in Poznan of Boedapest, maar in Rusland en ze heeft haar eerste climax be reikt, toen bij het 20ste partijcongres het Kremlin met belachelijke zelfbeschuldi gingen voor het Russische volk in het stof is gekropen; dit vond Khokhlov het beste bewjjs voor de macht van het volk in een communistische staat. Het Russi sche volk voelt dit heel zuiver aan. Vol gens Khokhlov is er maar een kleinig heid nodig om dit zwijgend protest in een openlijke revolutie te doen over gaan: Boedapest heeft dit bewezen. De houding van het leger zal dan in Rusland geen andere zijn dan die, welke het in de eerste dagen van de Hongaarse revolutie heeft aangenomen. En wanneer in Rusland de revolutie uitbreekt, zullen er geen communistische troepen zijn om deze, zoals in Boedapest, neer te slaan, want - aldus Khokhlov - China zal er voor passen dit te doen. Zo zien de Russische emigranten in het Westen de bevrijding van hun vaderland gebeu ren; dat die dag zal komen, daar zijn ze zeker van, zaak is slechts, dat hij zo spoedig mogelijk komt en dat zo weinig mogelijk bloed vergoten wordt. Prof. Ariëns sprak 's middags in een der galerijen van het Huis der Provin cie tot 'enige honderden aanwezigen, zowel afgevaardigden van 150 afdelin gen als officiële gasten, onder wie de vicaris-generaal van de bisschop van Groningen, mgr. G. van Dijk, de com missaris der Koningin in Gelderland, mr. E. Bloemers, en de katholieke Tweede-Kamerleden Lucas, Van der Heuvel, Bachg en Zwanikken. De feestredenaar constateerde, dat de katholieke sociale actie in ons land tot vruchtbare ontwikkeling is ge komen en een waarlijk apostolische werkzaamheid heeft verricht; zij heeft zich tussen socialisme en liberalisme ingezet voor kerstening van de maat schappelijke verhoudingen, niet zon der pijn overigens. Zij heeft het over leg gekozen boven de strijd, waar door de situatie is gerijpt voor de nieuwe structuur van het maatschap pelijk leven in de publiekrechtelijke organisatie van het bedrijfsleven. Deze ontwikkeling vertoont een chris telijk gerichte middellijn, het inbren gen van meer christendom in de wereld. Tegen deze achtergrond plaatste prof. Ariëns de zekere reserve in bepaalde kringen van de katholieke gemeenschap tegenover het gezamenlijk optreden van de katholieken in eigen verbanden, met name op maatschappelijk en staat kundig gebied. Men spreekt in dit ver band misprijzend van „verzuiling" van ons volk, de indruk vrezend, dat de Kerk een machtsinstituut wil zijn, ten nadele van het apostolaat. Leven de katholieken inderdaad zo zeer in hun beslotenheid? In het ar beidsleven b.v. is er ruime gelegenheid voor interpersoonlijke contacten. Prof. Ariëns wees er op, dat deze besloten heid, voor zover zij bestaat, haar oor zaken minder vindt in het bestaan van katholieke verbanden dan in een men tale afweer- en strijdhouding van ka tholieken tegenover andersdenkenden. Deze geesteshouding, ingegeven door de tijdsituatie, heeft in het verleden zeker bestaan („Roomsen, dat zijn wij") maar is niet inhaerent verbonden aan het optreden in eigen verbanden. Richt in landen, waar de katholieken niet of nauwelijks in eigen verbanden optreden, de Kerk zich met meer vrucht tot de andersdenkenden? Bij nadere kennismaking zou zelfs kunnen blijken, dat de katholieke sociale be weging met haar eigen verbanden juist de aangewezen beweging is om een eigentijdse en wezenlijke bijdrage te leveren aan de apostolische houding van de Kerk in onze dagen. Het is gewoonlijk de afgunst van de tegenstanders, die hen doet beweren, dat de Kerk in deze verbanden haar machtswellust verkapt uitleeft. Het moet voor ons, aldus prof. Ariëns, een aansporing zijn, het machtige werk van de katholieke sociale actie, dat de be wondering afdwingt van de katholieken in andere landen, niet te laten ver flauwen. Wij moeten het ideaal zuiver houden en zorgen, dat de geest van het christelijk apostolaat ook doorstraalt in het werk van onze katholieke sociale beweging. Men vraagt zich wel eens af, of zij zich steeds gedragen als waardige vertegenwoordigers van Christus' Kerk, en meent vooral een tekort te zien in het vormen van de leden tot conse quente christenen. Deze kritiek is overtrokken, aldus prof. Ariëns. Men mag van de katho lieke sociale beweging niet meer ver wachter. dan zij kan geven. Wel is een eerlijk gewetensonderzoek nodig over de fundamentele vraag of wij ons christelijk ideaal levendig hebben gehouden in onze beweging. Wij kun nen niet volstaan met christelijke in houd te geven aan ons persoonlijk leven, maar hebben de plicht ook mee te werken aan de verwezenlij king van het christendom in het maatschappelijk leven, het bedrijfs leven enz. De Kerk heeft tot taak, alles in Christus te herstellen. Dit is alleen mogelijk door de leken, die de Kerk vormen en hierin het menselijk ge meenschapsleven vertegenwoordigen. Het zijn de katholieke sociale orga nisaties, die zich in het bijzonder rich ten op de kerstening van het bedrijfs leven, in concreto op de opbouw van een menselijke economie, die haar waardigheid teruggeeft aan de mense lijke persoon. Omdat van de sociaal- economische sector een grote uitstra lingskracht op andere levensgebieden uitgaat, is kerstening van de sociaal- economische verhoudingen zo belang rijk voor het totale levensmilieu. Daar om heeft de katholieke sociale actie juist in het huidige maatschappelijk bestel zulk een verantwoordelijke taak. Advertentie V V Vlot, royaal model, zeer Jj-J sterke en warme kwaliteit «5^ keperflanel, leuke uitvoering in twee (wasechte) •'leuren... pantalon met elo»tische band; dit Jongensmarktkoopje kunt U niet voorbij laten gaan! Een pyjama vatt klasse voor slechts leeftijd 5 jaar kleinê stijging per maat Behalve de fanta siefilm Glas, die op het Berlijnse festival van dit jaar de zil veren Beer heeft gewonnen en de gouden waardig was, heeft Bert Haanstra nog een grotere film over de glasfabriek Leerdam gemaakt, die zelfs vóór de kor tere film is ontstaan. Men beschikt dus over twee films, res pectievelijk getiteld „Glas" en „Over glas gesproken". Over de film Glas 1- bben wij reeds tij dens het festival onze grote bewondering kenbaar gemaakt: een bijzonder zuivere film, die van begin tot eind filmpoëzie van de beste soort mag worden genoemd. Beelden, geluiden, muziek en kleuren zijn evenzoveel ele menten waaruit Haanstra zijn speelse ritme te voorschijn to vert met een schijn baar gemak, dat een uiterste precisie ver bergt. Glas is een ver rukkelijke film, die op een zeer hoog ni veau toch nog hoog ten en laagten kent, die elkaar op verras sende wijze afwisse len. Het mooiste frag ment van deze gave film vinden wij het ballet der handen, dat begint met de muziek van een contrabas, die als het ware door de hand van een glas blazer uit zijn stalen stang wordt gestreeld. Een beeld uit de film „Glas" van de cineast Bert Haanstra. Die muziek, van Jan Mul, is op zichzelf vol begrip voor de eisen van het filmritme, maar Haanstra heeft er bovendien een meesterlijk ge bruik van gemaakt. Zo heeft hij ook origineel met de kleur omgesprongen, die herhaaldelijk het ritme verleven digt, en zo heeft hij de uitnemende fotografie van Van der Ende behandeld. De film glas duurt ongeveer twintig minuten. De andere maar zes minuten langer. In deze film, waarin een vrij uitvoerige tekst de beelden ondersteunt, Advertentie Henri Winter mans Volgende week woensdag begint een nieuwe faze in de reeds zo woelige ge schiedenis van het eiland Cyprus. Op die datum beginnen de Britse autori teiten met de tenuitvoerlegging van hun plan voor het eiland. Dat plan houdt o.m. in, dat de regeringen van Griekenland en Turkije elk een speci ale vertegenwoordiger benoemen b(j de Britse gouverneur van Cyprus, Sir Hugh Foot. De Griekse bevolkings groep, gesteund door aartsbisschop Ma- karios, en de Griekse regering hebben het plan verworpen. De regering in Athene zal ook geen vertegenwoordiger naar Nicosia zenden. Wel wordt in de Cyprische hoofdstad een Turkse afge zant verwacht. In een poging om al thans een verzoeningsgezinde sfeer te scheppen heeft Sir Hugh gisteren on geveer honderd Griekse en dertig Turk se gevangenen vrijgelaten. Maar deson danks vreest men, dat op 1 oktober een periode van ongekend bloedige on lusten zal aanbreken. Barbara Castle, vice-voorzitter van de Britse Labour-partij. Ook de verhoudingen tussen Grie kenland en Turkije, die toch al niet bijster gunstig zijn, zullen aan her nieuwde spanningen blootstaan. Van daar waarschijnlijk ook, dat de secre taris-generaal van de NATO, Paul- Henri Spaak, vandaag in Athene aan komt om met de Griekse regering over de kwestie-Cyprus te spreken. United Press International publiceert de inhoud van een gesprek, dat me vrouw Barbara Castle, vice-voorzit- ster van de Labourparty en lid van het Britse Lagerhuis, gisteren in Athene met de verbannen leider van de Grieks-Cyprioten, aartsbisschop Maka- rios, heeft gehad. De aartsbisschop pleitte voor de uitsluiting van zowel de Griekse als de Turkse regering van de onder handelingen over de kwestie-Cyprus. Hij is van mening, dat rechtstreek se besprekingen moeten worden ge opend tussen de Britse regering en „vertegenwoordigers van het Cypri sche volk". Aartsbisschop Makarios stelt voor, dat Cyprus na een bepaal de periode van zelfbestuur een onaf hankelijke staat wordt, die noch aan Turkije noch aan Griekenland ver bonden is. Hij verklaarde tevens dat het lidmaatschap van het Britse Ge menebest niet onverenigbaar zou zijn met de status van onafhankelijke staat. De voorwaarde, die hij bedingt, is, dat de status van het eiland niet wordt gewijzigd (hetzij door vereniging met Griekenland, hetzij door deling of op welke andere wijze ook) zonder vooraf gaande goedkeuring van de Verenigde Naties. Over garanties voor de Turkse minderheid zou volgens Makarios na der onderhandeld kunnen worden. Makarios was ook van mening dat de komst van de Turkse vertegenwoor diger op het eiland met een zodanig krachtig verzet zal worden begroet, dat er een zeer gevaarlijke situatie zal Aartsbisschop MAKARIOS ontstaan, met verreikende gevolgen, niet alleen voor Cyprus, maar ook voor het bondgenootschap van de N.A.T.O. en de veiligheid in het gehele gebied van de Middelllandse Zee, De „News Chronicle" van hedenmor gen merkt op dat de verklaring van Makarios over rechtstreekse onderhan delingen, die tussen Cyprioten en Britten over de kwestie-Cyprus zouden moeten worden gehouden, alleen ten doel heeft alles wat tot nu toe tijdens onderhande lingen is bereikt weer te niet te doen. Waarnemers zijn dan ook van mening, dat het de opzet van Makarios met zijn verklaring is de tenuitvoerlegging van het Britse zeven-jaren-plan voor cyprus te bemoeilijken. is gestreefd naar instructie. De toe schouwer moet op de hoogte worden ge bracht van het werkprocédé in de glas blazerij. Veel meer dan in Glas zat de maker dus vast aan een opdracht. Maar ook hier weet hij zich vrijwel steeds uit de moeilijkheden te redden. Hij bereikt grote variatie in objecten en in bewegingen, weet contrasten op te roepen, versmallingen en versnel lingen te bewerkstelligen en aldus door lopend de aandacht te boeien. Waren alle bedrijfsfilms van deze kwaliteit, we zouden een magazijn vol voortreffe lijke bedrijfsdocumentaires bezitten. Maar het spreekt vanzelf dat ons hart uitgaat naar de kortere film Glas, en waarlijk niet alleen omdat deze film uit pure artistieke overwegingen in vol le vrijheid is gemaakt zonder hinder lijke eisen van wie dan ook. Want eens te meer blijkt, dat de beste reclame film nog altijd die film is, die als film het best geslaagd is. Wat de toeschou wer aan herinneringen meeneemt na het zien van een instructieve film, zullen we wel nooit achterhalen, maar na het zien en horen van een film als Glas, zal hij niet kunnen ontkomen aan de geestdrift, die de film uitstraalt. Het verrukkelij élan van Glas blijft de toeschouwer bij, als de overigens be wonderenswaardige zakelijkheid van de andere film al vergeten zal zijn. Toen wij Glas voor de derde maai zagen, ontdekten we tal van speelse details, die ons de eerste keren vrijwel waren ontgaan en waarvan we nu de subtie le functie met welbehagen konden waarnemen. En zo heeft de gelukkige omstandig heid, dat we beide films achter elkaar konden zien, weer eens bevestigd, dat de geest overwint en dat geen volle digheid of nadrukkelijkheid de aanste kelijkheid van de bezieling kan vervan gen. Als „Leerdam" een begrip voor ons gaat worden en het is bezig dat te doen zal het aan de vrije film Glas te danken zijn, veel meer dan aan ziin film „Over glas gesproken", hoe virtuoos ook die genoemd mag worden. Dbg. Z. H. de Paus heeft mgr. ur. Jac. Bruning tot zijn huisprelaat benoemd. Mgr. Bruning werd 19 juni 1897 te Soest geboren en in 1924 door kardinaal Van Rossum tot priester gewijd. Aan het college van de propaganda fide pro moveerde hij in juni 1925 tot doctor in de theologie. Elf jaar werkte hij als missionaris onder de Jordaanse Ara bieren. Paus Pius XI benoemde hem op 11 februari 1937 tot archivaris van de H. Congregatie voor de Oosterse Kerk. Op 20 juni 1942 benoemde Paus Pius XII hem tot buitengewoon kamer heer. Binnenkort vertrekt mgr. Bruning naar de Ver. Staten om daar de leiding op zich te nemen van het apostolaat van de H.H. Cyrillus en. Methodius, dat de hereniging" van de oosterse christenen met Rome ten doel heeft. De Belgische minister van landsver dediging, de heer Gilson, heeft gisteren tijdens een bezoek aan Den Haag met z(jn Nederlandse collega, ir. C. Staf, overeenstemming bereikt over een vol ledige integratie van de luchtmachtop leidingen in België en Nederland. In eerste instantie zal worden begonnen met de opleiding van piloten. Het eer ste gedeelte der vliegeropleiding zal door de Belgische luchtmacht worden verzorgd, en voor het tweede gedeelte zal de Koninklijke Nederlandse lucht macht zorgdragen. De eerste fase van de opleiding zal worden gegeven in de Kongo op de basis Kmina. De daar gevestigde vlieg- school zal worden bestemd voor deze Benelux-opleiding. Er is nog geen beslis sing genomen op welke vliegbasis het tweede gedeelte in Nederland zal ge schieden, aldus heeft de luchtmachtvoor lichtingsdienst meegedeeld. Geruchten over een nieuwe prijsver laging voor Nederlandse roomboter ver oorzaakten maandagochtend in het Duits-Nederlandse grensgebied een gro tere drukte bij de douanekantoren. De grensgangers waren er verwonderd over dat zij nog steeds 2 mark moesten be talen voor een pond Nederlandse boter. Volgens de geruchten zouden de Ne derlandse zuivelbedrijven besloten heb ben, als strijdmiddel tegen een marga rine-concern de boterprijs tot 1.10 per pond te verlagen. Grensgangers, die be halve de vrije hoeveelheden geen aan invoerrechten onderhevige goederen in voeren, kunnen nog steeds een kwart kilogram boter zonder betaling van in voerrechten invoeren. Sedert zondag echter is deze gunst voor het grote grensverkeer vervallen. De Nederlander C. Maas is maandag avond in het Engelse Kanaal opgepikt door de Duitse kustvaarder ,,Rose- neck". Hij poogde in zijn eentje met het zeventons jacht „Tenente Roberth" van Dover naar Nederland te zeilen, maar was bij de Goodwinbanken in moeilijkheden geraakt. Het jacht was al half gezonken toen er hulp opdaag de. De kustvaarder heeft Maas aan boord genomen en het jacht naar Do ver gesleept. Maandagmorgen om elf uur is op de onbewaakte overweg in de Buurser- straat te Enschede de 80-jarige wielrij der G. Busschers door een treinstel, afkomstig uit Alstatte (Duitsland), ge grepen. De man was doof en heeft vermoedelijk de signalen van de nade rende trein niet gehoord. Hij is in zorg wekkende toestand naar het ziekenhuis ..Ziekepzorg" overgebracht, waar hij in de loop van de dag is overleden. Na de melding van de dierenmishan deling te Terschuur, waar 's nachts ver scheidene koeien werden aangetroffen, die met de koppen aan elkaar waren ge bonden en daardoor ernstig werden ge wond, zijn nog twee van dergelijke mis handelingen geconstateerd. Bij een boer aan de Harselaarseweg te Voorthuizen werden eveneens twee koeien met de koppen aan elkaar gebon den en in een der afgelopen nachten ontdekte men in een weiland aan de Purveenseweg te Barneveld, dat bij een koe een touw om de kop was gebonden. Dit touw, dat flink was aangetrokken, was onder het lichaam door aan de rechterachterpoot van het dier vastge maakt, zodat het beest voorover moest blijven staan en bijna geen poot kon ver zetten. Men vond in het weiland sporen van een der hoorns, waarmee het dier door het gras had gewoeld. De koe had een opgezette achterpoot en heeft veel geleden. In Best is gisteravond door de Rijks politie van Best in samenwerking met de Eindhovense districtsrecherche een roulette-speelclub opgerold, die al een maand of vijf draaide in het huis van een monteur in de Oranjestraat. De spelers kwamen alien van buiten de stad. voornamelijk uit het westen. Om streeks half tien, toen zich juist een man of vijf rond de speeltafel hadden geschaard, kwamen rechercheurs van de Eindhovense districtsrecherche het pand binnen. De bewoner en twee crou piers, een uit Den Haag en een uit Am sterdam, dié al eerder met de justitie in aanraking zijn geweest, werden ge arresteerd -n het materiaal werd ia beslag genomen. De inval had plaats in tegenwoordigheid van de officier van justitie mr. Moons en de districtscom mandant van de Rijkspolitie in Eind hoven. De Utrechtse journalist J. van Oos tende. onder meer hoofdredacteur van het bakkersvakblad en voorzitter van de kring Utrecht van de protestants christelijke journalistenvereniging, is gisteravond omstreeks zes uur op het kruispunt Maliesingel-Maliebrug-Johan van Oldenbarneveldtlaan te Utrecht door een militaire auto aangereden. In zorgwekkende toestand is hij naar het stads- en akademisch ziekenhuis over gebracht. De heer Van Oostende stond op het bewuste kruispunt naast zijn fiets te wachten op passerende auto's. Toen hij meende 'dat de weg vrij was, stapte hij op zijn rijwiel en bemerkte de aanko mende militaire wagen te laat. Ondanks krachtig remmen was een botsing met te voorkomen. Het slachtoffer werd tegen de grond gesmakt en Rep een schedelbasisfractuur op.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 5