Door overdreven volgzaamheid onthouden katholieken zich van cultuurbeoefening Radio en TV Prof. Vroom hekelt kerkenbouw en televisie Prof. ROGIER stelt geloofs genoten ernstig in gebreke 35 miljoenste bezoeker op de Expo zuiver wollen .INERTIE BIJ KATHOLIEKE INTELLECTUELEN" Gerzon is jarig, Gerzon trakteert op: Onderzoek naar ontgroening Journaals van Eurovisie Geen Nederlandse margarine naar Duitsland C.S.W.V. over het adviesverzoek aan de S.E.R. Goede weekendshow Marionettentheater Hocus-pocus goed op dreef Maurice Ravel MAANDAG 29 SEPTEMBER 1958 PAGINA 6 (Van onze speciale verslaggever) Het was nogal geruststellend, wat prof. dr. N. R. A. Vroom in de eerste helft van zijn rede op de landdag van de St.-Adelbertvereniging betoogde over de aesthetische inertie onder de Nederlandse katholieken. Anders dan na hem prof. dr. L. J. Rogier zou doen, die de culturele inertie van het ka tholieke volksdeel in een vlijmscherpe en niets ontziende rede aan de kaak stelde, constateerde prof. Vroom, dat het overdreven en eenzijdig zou zijn te beweren, dat inertie in culturele aangelegenheden en een onverschillig gebrek aan belangstelling voor deze zaken het uitsluitend privilege van de Nederlandse katholieken zijn. De Sint-Adelbertvereniging, die zaterdag en zondag haar jaarlijkse landdag te Nijmegen hield, had het thema „Inertie bij katholieke intellectuelen" niet aan de orde gesteld om zoals de alge meen voorzitter, mr. F. J. G. Baron van Voorst tot Voorst, het uitdrukte in het voortreffelijk verzorgde programmaboekje een hand in eigen boezem te steken, maar om het markeren van de richting. Beide inleiders hebben die richting gewezen, prof. Vroom in twee concrete zaken, prof. Rogier in een groot aantal algemene behartigenswaardige opmerkingen. „Echt schik hebben in de cultunr, er al zijn zinnen op zetten, er al zijn krachten aan ge ven om daarin iets te bereiken en er desnoods krom voor te liggen, daar moet men helaas bjj de meeste katholieken niet om komen," aldus de Nij meegse hoogleraar. „Men studeert om er beter op te worden, meer te ver dienen. De geesteshouding om zich gelukkig te voelen in verantwoordelijke en zware ambten of in een wetenschappelijke loopbaan, in elk geval in functies die het leven in een stijlvolle soberheid tot plicht maken, komt onder de katholieken nog te weinig voor." Kerkenbouw dreigt te verzanden Adelbert en televisie Geen offers voor de wetenschap Aarde en leven niet „panklaar" Te Groningen Nederlands echtpaar met geschenken overladen J.v.S. Elegante mantel in een warme mélange van zuiver wollen super velours. Modieuze garnering van origineel Indisch lam, le kwaliteit. Maten 36 tfm 48. In diverse lichte najaarstinten. F 130.- Ook prof. Vroom spaarde de roede niet, maar liet de meeste slagen neerkomen op het hele Nederlandse volk, dat hij een trouwhartige gezapigheid niet kon on*zeggen. Hij weigerde echter het Katholieke volksdeel terstond te herkennen als de „inerte albino", al gaf hij toe, dat de katholieken wel een bijdrage pro rato leveren. Bepaalde ombuigingspogingen in eigen kring worden grotendeels ijverig overstemd of doodgezwegen, aldus de Amsterdamse hoogleraar-directeur van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, die zaterdagmiddag in de prop volle aula van de r.-k. Universiteit ook de aartsbisschop, mgr. dr. B. J. Alfrink, onder zijn gehoor vond. Prof. Vroom verweet de talrijke cul- tuurbevorderende colleges een beleid, dat de middelmatige som is van ver schillende tegen elkaar ingaande me ningen. De persoonlijke verantwoorde lijkheid wordt vaak vervangen door het collectief bewandelen van de weg der minste weerstand, met als resultaat een ononderbroken reeks van compromis sen, waarvan de moeilijkheden met opera, ballet, tentoonstellingen en prij zen getuigen. Bij de samenstelling van deze colleges wordt niet op de eerste plaats aan ter zake kundigheid gedacht. In politicis kan men van mening ver schillen of een bewindsman uit des kundige of politieke kring gerequireerd moet worden, maar bij culturele colle ges is het uiterst riskant, een min of meer vergevorderd dilletantisme in de culturele sector hooguit als een onver wachte plus te aanvaarden. Even kwam prof. Vroom in het straatje, dat zondagmiddag prof. Ro gier met gespijkerde laarzen zou be wandelen. toen hij opmerkte, dat het grote moeite kost, zich van de me dewerking van deskundige eloofsge- not in genoemde colleges te verze keren. Öp de zeer weinigen, die wel bereid zijn, wordt dikwijls een te groot en veelvoudig beroep gedaan. De Amsterdamse hoogleraar wijdde enige gedachten aan de eerste der kun sten, de architectuur, en aan het jong ste medium voor rechtstreekse gedach- te-overdracth, de televisie. „Waarom moet men eerst oog in oog met Abraham hebben gestaan voordat men geroepen wordt tot de meest ver hevene aller architectonische opdrach ten?", vroeg prof. Vroom zich af. Nu alle traditionele beginselen der bouw kunst alleen reeds door de vervaardi ging van zoveel nieuwe materialen op nieuw ter discussie staan, leert de prak tijk. dat opdrachten by voorkeur naar kunstenaars gaan, die qua leeftijd, op voeding, eruditie en ervaring weinig of geen affiniteit hiermee bezitten. Het is een cultureel en financieel bedenke lijk voorschrift, dat een architect slechts zelfstandig een kerkgebouw mag ont werpen indien hy er voordien reeds een tot stand heeft gebracht, dus samen met een bouwmeester, die Abraham gezien heeft. Het gevolg is traditona- listische verstarring of tweeslachtig heid. "."aarschuwend de vinger heffend, profeteerde prof. Vroom, dat de katho lieke kerkenbouwkunst zal verzanden in plichtmatig repeteren van steeds min der begrepen en steeds minder nood zakelijke historische vormen armoe dig en niet meer aansprekend wan neer er geen duidelijke daden worden gesteld. Sprekend over de katholieke televisie in Nederland over de K.R.O.-gids deed hij er het „huiverend zwijgen" toe stelde prof. Vroom voorop, dat hij een organisatie, die alle katholieke ge- loofsbelangen in de aether verdedigt, ais een onafwendbare noodzaak en het hoogste goed ziet. Hieruit vloeit een enorme verantwoordelijkheid voort voor dc bestuurders en voor de helpers, die hun beleid realiseren. „Wanneer men ziet," aldus prof. Vroom, „met hoeveel overleg en zorg de geestelijke leiding der katholieke publiciteitsorganen wordt gekozen en met welke nimmer aflatende diligentie men streeft, zich de duurzame mede werking van de grootste geesten, die ons volksdeel oplevert, te verzekeren, is het veelal benauwend, vast te moe- t stellen, dat men bij de keuze der leiuers en medewerkers van een nog veel directer en persoonlijker aanspre kend medium genoegen schijnt te ne men met heel wat minder zorgvuldig gekozenen." Tenslotte een suggestie. Zou de Sint- Adelbert-vereniging die zich er op beroept, de katholieke Nederlandse cul tuurscheppers en -dragers onder haar leden te tellen niet een klein aantal van de besten bereid weten te vinden, een reeks persoonlijke wensen en sug gesties op te stellen, deze door een vol ledig ter zake kundige te laten bunde len en hierover een openhartig gesprek te houden met de leiding van de K.R.O.? De geschiedenis-hoogleraar Rogier vond in de historie het uitgangspunt voor zijn referaat, aanknopend bij de klacht van Schaepman, dat de katho lieken tekortschieten in het besef van de plicht, aandeel te hebben in het cul tuurleven. Het percentage (20) acade misch gevormde katholieken is niet meer zo gering als zestig jaar geleden, maar de wetenschappelijke bedrijvig heid na het afstuderen vertoont nog een verontrustend achterblijven; de we tenschappelijke productie in geschrifte is na 1945 nog voor geen 10% van ka tholieke herkomst. Schaepman zou zijn klacht kunnen herhalen: „Ik ken geen luier wezen dan de Nederlandse katho liek." Prof. Rogier meende naast de luiheid ook de schuchterheid als ver klaring te moeten aanvoeren. Hij wilde overigens behalve de balk in het eigen oog ook wel de gemene splinters in het oog van de andersdenkenden zien; een benard anti-papisme blijkt nog steeds aanwezig om katholieken van bepaalde plaatsen te weren, ook uit de senaten van rijksuniversiteiten. Een tweede bemerking gold de ka tholieke overtuiging, dat er belang rijker zaken zijn dan wetenschap en cultuur. Indien hieruit moet volgen, dat een zeker tekort natuurlijk en duurzaam is, kunnen we er onze ge moedsrust bij bewaren, aldus prof. Rogier, die in dit verband ook de enigszins nadelige werking van het celibaat van de priesters en in min dere mate ook van de kloosterzusters betrok. „Telkenjare hakken wij be wust veelbelovende takken af van de boom der voortplanting". Het celibaat als groot goed accepterend, moet de katholieke gemeenschap willen erken nen, dat zij aldus enige goede kansen prijsgeeft. Het kostte prof. Rogier geen moeite, het verschijnsel van de culturele inertie te demonstreren aan de hand van bij dragen in wetenschappelijke (vooral exacte) tijdschriften, van ledenlijsten van culturele genootschappen en van het percentage katholieke kinderen, dat V.H.M.O. geniet. Met wijlen mgr. Van Gils klaagde hij. dat de katholieken wel offers brengen voor missie, kloos ters enz., maar niet voor de weten schap, die door zo goed als geen ster veling onder ons beschouwd -vordt als genoegzaam godgevallig werk om er een deel van zijn geld aan na te laten. Wie zich verdiensten voor de hemel verwerven wil, zet zielemissen vast in kloosters en missiehuizen, helpt gestich ten voor gevallen meisjes oprichten en desnoods ziekenhuizen (omdat de me dische wetenschap rendement opbrengt) „Het rendement van de geestesweten schappen ontgaat de primitieven nog." De meeste Adelbertleden hebben aan het Nuyensfonds, waarvan prof. Rogier penningmeester is. nog nooit een cent betaald. „Vergelijk dit eens met het Teylers Genootschap," riep hij uit. Wat onder katholieken gelezen wordt, kan ook niet geruststellen. In de neu trale openbare leeszalen van een ge- enquêteerde stad bleken populair-we- tenschappelijke boeken het meest ge vraagd, in de katholieke leeszaal ston den de romans verreweg bovenaan, met een royale plaats voor Courts Mahler. De geschiedenis van ons 19e-eeuws herbelevingsproces overziende, consta teert men, dat het vrijwel geheel werd beheerst door de politiek (schoolstrijd). D" thermometer van de belangstelling Jn de profane cultuur stond niet ver boven nul; onze letterkundige studie was vrywel uitsluitend „Vondelen". Bij al ons gaan en staan in de Nederlandse samenleving klinkt het motief van ons minderwaardigheids complex nog steeds door. Nog altijd is er het dominerend denken aan een rooms en niet-rooms volksdeel. Het laatste staat gelijk met „onze tegen standers tegen wie we moeten vech ten tot onze laatste ademtocht. Hoe- el er de laatste kwarteeu— belang rijke vorderingen zijn gemaakt, geldt nog steeds Schaepmans klacht, dat offervaardigheid voor de nationale zaak bij ons nog een te we-'nig ont wikkeld begrip is. Is het eenvoudig een kwestie van achterlijkheid of valt er een zekere we- reldmijding in te zien, een van de vele sporen van de „infiltration calviniste"? Eeuwenlang hebben de Nederlandse calvinisten gedacht, dat zy de wereld en haar pomperijen angstvalli» moesten mijden en dit is geenszins zonder in vloed gebleven op de katholieken; zy zijn „vergroenvanprinsterd". Het meest tragische gevolg van deze wereldmij- ding, het bijna fanatiek vergoden van het isolement, noemde prof. Rogier, dat na anderhalve eeuw katholieke herle ving de katholieke beginselen het na tionale leven niet merkbaar beïnvloed hebben. Er is onder ons een tekort aan cui- tuur-idealisme; wij praten alleen over godsdienstig idealisme. Is dit geen ge volg van de instinctmatige wereldmij- ding, van altijd weer het entweder-oder? Constaterend, dat er bij de katholie ken te weinig belangstelling is voor wetenschappelijke en/of "erantwoorde- lijke functies, die het leven in stijlvolle soberheid tot plicht maken, vroeg prof. Rogier zich af of de katholieken mis schien te materialistisch zijn. Of is het roomse gemakzucht, die ons de aardse dingen niet ernstig doet nemen in de verwachting van de hemel? Vien ver geet dan, dat God de aarde en het le ven niet „panklaar" heeft gegeven. Wie zich alsmaar afzondert, mag zich niet verwonderen, dat anderen langs hem heenlopen. Het ergste is, dat aldus het Evangelie de kans benomen wordt de cultuur te stempelen. Het achterblijven op cultureel gebied en de traditie van de Nederlandse ka tholieken in het middelbare zakenleven wilde prof. Rogier niet alleen verklaren uit de eeuwenlange verdrukking. Het verschijnsel is internationaal en komt ook in katholieke landen voor De internationale factor, die de ka tholieken zich te veel van bemoeienis met de cultuur doet onthouden, is de gangbare overbeklemtoning van de plicht der volgzaamheid, aldus prof. Rogier, wy leiden onze mensen te wei nig op tot zelf denken, onderzoeken, beslissen en te veel tot een passief alles overlaten aan de I «rkelijke overheid. Volgzaamheid is geen deugd; het is het instinct van de schapen. Er is een kar dinaal verschil tussen gehoorzaamheid en volgzaamheid; het is het verschil tussen een mens en een schaap. Ge hoorzaamheid is een bewust zichzelf verloochenen; volgzaamheid doodt eigen initiatief en persoonlijke verantwoor- deiykheid. Heeft de Kerk, vroeg prof. Rogier zich af, sinds zij veel nadrukkelijker i" tevoren de verantwoordelijkheid en apostolische zelfwerkzaamheid van de leken benadrukt, nog iets gehandhaafd dat hiermee kwalijk strookt? Wordt b.v. nog niet door al te velen aan de strek king van de Index een geforceerde en jegens de wetenschap zelfs onjuiste uit leg gegeven? Dit nuttig instrument van een wijze zielzorg is nooit bedoeld om een rem op de vrije beoefening der wetenschap te zijn. Het is de plicht van katholieke geleerden, kennis te nemen van al hetgeen op hun vakgebied en in de belendende gebieden verschijnt. Wan neer de studenten zich moeten onthou den van wat de eigen overtuiging con- trarieert, wordt afbreuk gedaan aan de alzijdige belezenheid, onmisbare grond slag van deskundigheid. Het is een algemeen euvel van de katholieke opvoeding, de overdrijving van een deugd, de methodiek van de loopleidsels, de identificatie van on schuld en onkunde. By katholieke stu denten, vooral meisjes, zijn de belezen heid, de lust tot lezen en de techniek van het critisch lezen vaak verontrus tend ver achter by anderen. Nog een factor die de culturele iner tie bevordert, is het dilettantisme, met als onfris uitvloeisel het bestaan onder de katholieken van een lezerspubliek voor „periodieken, die rammelen als holle vaten", terwijl hoogstaande orga nen sukkelen en kwijnen. Prof. Rogier dacht niet somber over de toekomst van de Kerk in ons vader land en over haar plaats in de wereld, maar pleitte wel voor „het wijd open staan van ons aller ogen." Wij leven in een tijd van crisis voor de westerse be schaving en haar christelijke grondslag. Na 19 eeuwen is nog pas 19% van de mensheid katholiek en slechts 35% mag met wat goede wil christen heten. Wal doen wij, geconfronteerd met deze pro blematiek, met een kasplant-katholici- teit, die niet op de tocht mag staan, met het gekerm van lieden, voor wie de tijd nooit aangebroken is om de har de en koele waarheid onder het oog te zien, met star vasthouden aan tradities als gebloemd behangsel? Onze taak van vandaag is een in eigen hoog cultuurleven zelfgenoegzaam ge vangen werelddeel de leer van de ge kruiste Christus te brengen. Hoe zouden wy hierin kunnen slagen als wy zelfs op de in wezen christeiyke cultuur van het westen alle invloed verloren? Het onmogeiyke zal mogelijk biyken, al was he door mirakelen, maar behoren wij daaraan niet mee te werken? „Ik twij fel niet aan het „Christus Vincit", maar wat is schoner dan aaarbjj zijn opper man te zijn, ook al is men maar leek?" De rector-magnificus van de Rijks universiteit te Groningen, prof. mr. H. J. Scheltema, heeft opdracht gegeven een diepgaand onderzoek in te stellen naar de methoden, waarop in Gronin gen de' ontgroening heeft plaats gehad, een en ander naar aanleiding van ver schillende geruchten en enkele publika- ties, als zouden er in Groningen bij de ontgroening drie groenen min of meer ernstig gewond zijn geraakt. Weliswaar hebben de rector-magnificus geen klachten bereikt, h(j wil niettemin uit gemaakt zien wat er precies aan de hand is geweest. De Westduitse financiële autoriteiten hebben een middel gevonden om de bij de Duitse margarine-industrie zo on gewenst geachte particuliere invoer van margarine uit Nederland op 1 oktober plotseling te doen eindigen. Op het mi nisterie van financiën te Bonn heeft men zich een oud voorschrift herinnerd, volgens hetwelk alleen dan margarine kan worden ingevoerd als op de ver pakking staat vermeld, dat zij werkelijk uitsluitend uit plantaardige vetten be staat. Margarine, die deze vermelding niet heeft, mag voortaan in, het kleine grensverkeer in het geheel niet en in het grote grensverkeer slechts nog tot vijf kilogram per persoon uit Nederland worden ingevoerd, aldus meldt D.P.A. uit Bonn. Zaterdagmorgen is in de „Holy Trinity" - kerk te Utrecht het huwelijk ingeze gend van mej. A. van Rooseldaal uit Vught en de heer P. Adorian, de zoon van een bekende Engelse televisie-func tionaris. Het bruidspaar bij het verlaten van de kerk. In zijn orgaan de „Onderneming" schrijft het centraal sociaal werkgevers verbond, dat de regering met haar brief van 16 september aan de S.E.R. een moeilijk en gecompliceerd ver zoek heeft voorgelegd door aan te drin gen op een advies of een interim ad vies vóór 1 december over o.m. een verdere huurverhoging en over een ge hele of gedeeltelijke afschaffing van de consumentensubsidies op melk. Het verbond meent dat een S.E.R.- advies zeker op zijn plaats is met betrekking tot het huurbeleid en de huurcompensatie was op zichzelf vraag inzake de verwerking van de huurcompensatie was op zich zelf reeds door de stichting van de ar beid by de S.E.R. aanhangig ge maakt. Het C.S.W.V. is geneigd het als een tekortkoming te zien dat de regering zich niet eerder tot de S.E.R. heeft gewend. In haar opsomming van onderwer pen heeft de regering de belangrijke vraag achterwege gelaten, of het toe laatbaar kan worden geacht in de nabije toekomst een begin te maken met een eerste fase van geleidelijke verkorting van de arbeidstijd. Over dit vraagstuk treft men ook geen uitlatingen aan in de troonrede en in de memorie van toelichting op de begroting van sociale zaken. Het Verbond leidt hieruit af, dat de regering over deze vraag haar beraad nog niet heeft beëindigd. De Nederlander Willy Jouret uit de grensplaats Clinge in Zeeuws-VIaande- ren is zaterdagochtend als de 35-mil- joenste bezoeker van de wereldtentoon stelling te Brussel verwelkomd. De heer Jouret was vergezeld van zqn echtge note. De heer Jouret heeft niet minder dan 85 geschenken ontvangen uit handen van Belgische en buitenlandse hostes ses. Bij de geschenken waren een Ne derlandse kaas van 12 kilo, een electri- sche naaimachine, een verzameling grammofoonplaten en twee camera's. Bovendien mochten de heer Jouret en zijn echtgenote in een hefschroefvlieg- tuig een rondvlucht boven het feestter rein maken en kregen zij een model van het atomium. Er waren ook verschillende ont vangsten in de paviljoens. In het pa viljoen van de Belgische brouwerijen werd het echtpaar meegedeeld, dat zij zoveel konden drinken als zij wen sten, op rekening van de brouwerijen. In geval zij in kennelijke staat zou den geraken, was al verzekerd, dat gratis een auto beschikbaar zou wor den gesteld om hen huiswaarts te brengen. Er werd overigens een vrachtwagen ter beschikking gesteld, waarin de vele geschenken naar Zeeuws Vlaanderen zullen worden vervoerd. Het zaterdagavondprogramma van de A.V.R.O.-TV bezat alle eigenschappen die een dergelijke ontspanningsavond moet hebben. Het was verrassend, het werd met vaart afgewerkt, er waren enkele hoogtepunten. Rens van Dorth begint er in te ko men als verbindende figuur, hij had en- i kele vondsten goed uitgewerkt. De meeste van de vertoonde programma- j nummers waren bepaald niet om over te roepen, maar dieptepunten wa ren er ook niet. Fraai was het optre den van The Peters Sisters. Welk een spontaneïtiet, welke een levensvreugde, welk een biijheid werd hier getoond. Het gehele programma werd fraai op het beeld gebracht. De rubriek Film is onderhoudend, maar oppervlakkig. De quiz „Van je familie moet je het hebben" blijft een succes. De voetbalwedstrijd tegen België mocht weer niet door de TV worden uitgezonden, maar de Belgische televi sie heeft ons een boeiende zondagavond bezorgd met het Salzburger Marionet tentheater en het Zuid-Slavisch Ballet Kolo. Vooral de kleine komische opera van Mozart „Der Schauspieldirektor", werkelijk meesterlijk door de poppen verbeeld, was een feest om aan te zien. Een folkloristische dansgroep heeft minder te zeggen en doet het op de TV ook niet zo goed. De N.T.S. was zo actief om Joop Si mons 's avonds om elf uur over de ver kiezingen commentaar te laten geven uit Parijs. Met de faciliteiten en het materiaal van de Franse omroep maak te hij er een interessante uitzending van. In het kinderprogramma van de K.R.O.-TV gaf de heer van Oorschot zaterdagmiddag geen les in goochelen, want zjjn bediende Liang zou een door DINSDAG HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Hammond orgelspel. 11.15 V. d. zieken. 12.00 Promenade ork. en solist. 12.20 Re- geringsuitz.: Landb. rubriek 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Prome nade ork. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Dansmuz. 13.55 Beurs- ber. 14.00 Gram. 15.00 V. d. vrouw. 15.30 Solistenconc. 16.00 Gram. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 Amateursprogr. 18.55 Paris vous parle. 19.05 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Radio-operette. 21.55 Act. 22.10 To neelbeschouwing. 22.25 Strijkkwart. en solist. 23.00 Nws. 23.15 Koersen v. New York. 23.16 New York cal ling. 23.21 Lichte muz. 23.40-24.00 Metropole ork. HILVERSUM II, 298 m. KRO; 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. kind. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huisvr. 10.15 Caus. 10.30 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platen- nieuws. 13.30 Metropole-ork. en so liste. 14.00 Gram. 14.25 Gram. 14.35 Gram. 14.35 V. d. plattelandsvrou wen. 14.45 Gevar. progr. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee. 18.00 Lichte muz. 18.20 KVP, pol. caus. 18.30 Radio volks universiteit. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.20 Sportpraatje. 19.30 Lichte muz. 19.50 Gram. 20.00 Ja, met mij. 20.35 Alt en piano. 21.05 Caus. over kern energie. 21.35 Saxofoonkwart. 22.05 Boekbespr. 22.10 Brabants ork en sol. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15-24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Natuurfilmpje. 20.35 Teken film. 21.00-22.15 Speelfilm. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m. 12.00 Ork. conc. 13.10 Dis- kussie. 15.00 Pianorecital. 16.05 Gram. 19.00 Gram. 21.45 Concert. 23.06-23.36 Pianorecital. ENGELAND, BBC Light Progr., 1500 en 247 m. 12.00 Gram. 12.30 Nws. en progr. v. d. arb. 13.00 Dans muz. 15.00 Dansmuz. 15.45 Mil. ork. 16.45 Weense muz. 18.00 Gram. 20.00 Gevar. progr. 22.15 Gram. 22.40 Lichte muz. 23.30 Nws. en lichte UDR/WDR, 309 m. 12.00 Lichte muz. 13.15 Lichte muz. 16.00 Gevar. conc. 17.45 Gram. 19.20 Lichte muz. 20.50 Instr. kwart. 23.30 Symf. ork. en solist. 0.10-1.00 Dansmuz. FRANKRIJK 3, 280 en 235 m. 12.00 Nws. 12.05 Ork. conc. 13.35 Gram. 14.10 Viool en piano. 14.31 Koorzang. 17.00 Gram. 19.01 Gram. 20.05 Kamermuz. 23.10 Gram. BRUSSEL, 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.34 Pianospel. 13.11 Gram. 15.45 Gram. 18.00 Gram. 18.30 V. d. sold. 20.10 Gram. 21.00 Amus. muz. 21.30 Gram. 22.15 Barokmuz. 23.00 V. d. zeelieden. 484 m. 12.00 Ork. conc. 12.35 Ham mond-orgelspel. 13.10 Gevar. muz. 14.45 Omr. ork. 15.30 Gram. 16.05 Dansmuz. l>-35 Lichte muz. 18.30 Gram. 20.00 Orpheus, opera. DUITSE TV-PROGR. 17.00 V. d. Documentair progr. 17.50-18.00 Caus. 19.00-19.30 Hier und Heute. 20.00 Journ. 20.20 Documentair progr. 20.45 Film. FRANS-BELG. TV-PROGR. 16.00-17.30 Wereldtentoonstelling. 19.00 Miroir de Wallonië. 10.30 Le Temps et les Oeuvres. 20.00 Journ. 20.35 Gevar. progr. 21.35 Wereldten toonstelling. Daarna: Wereldnws. VLAAMS-BELG. TV-PROGR. 17.30 Rendez-vous der Naties. 1900 De Kath. Gedachte t Aktie: 19-30 Nws. 20.00 Kennismaking met een loodgieter. 20.25 Film. 21.50 Nws. en journ. hem vervaardigde film vertonen. Wjj hebben veel plezier gehad over de vol slagen nonsens die hier vertoond werd. Het is niet zo gek ais het klinkt: kin derprogramma's zjjn soms leuker dan avondprogramma's. In het voorjaar vergaderden in Am sterdam de leiders van de journaal diensten van de televisie in Europa. Er werd besloten dat men journaals zou gaan uitwisselen. De zaak is niet zo vlot verlopen als men zich aanvanke lijk had voorgesteld, maar men gaat vanaf 3 oktober toch een poging wa gen een keuze maken uit het materiaal in de middaguren alle Europese journaals naar Brussel, het technische centrum van de Eurovisie, worden «uit- gestraald. In Brussel legt men alles op telerecording vast. De hoofdredac teur van het N.T.S.-journaal, Care! Enkelaar, zal gedurende veertien da gen. Gedurende veertien dagen zullen voor een Eurovisie-journaal, dat in al le landen tegelijk vertoond zal worden. Daarna zal men beslissen of men met deze wijze van uitwisselen door zal gaan. In het Festival van Luik wordt van avond een geheel programma gewijd aan Maurice Ravel. Het symfonieor kest van Luik speelt onder leiding van Fernand Quinet de Eerste suite „Daph- nis et Chloé", „Les Valses Nobles et Sentimentales" en de „Boléro". Do prachtige sopraan Suzanne Danco zingt drie liederen op teksten van Ma- larmé en de drie liederen uit „Shéhé- razade". Samson Franpois speelt ten slotte het Pianoconcert voor de linker hand (1829 m 21.30 u.) een weelderige zuiver wollen hoogstaande kwaliteit in bouclé, structuur, fantasie en uni wevenrt Kiest uit een rijke sortering van alle nieuwe modieuze herfsttinten. Een dergelijke kwaliteit die normaal twee maal zo hoog geprijsd is, brengt alléén Gerzon als verjaardags-traktatie tegen deze buitensporig voordelige prijs Cê&MO** V40-150-160 broed per meter MAARIEM GROTE HOUTSTRAAT 54 T-t. «1058'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 6