Een ontmoeting met president Roosevelt op zijn reis door Amerika in 1936 Transatlantische, Panamerikaanse staatssecretaris Encyclieken van Paus Pius XII Herinnering aan een uitzonderlijk gewoon mens M LEVENSLOOP VAN PAUS PIUS XII 2 Maart 1939 .Defensor Civitatis' Eigen werk (Vervolg) Naar de voornaamste plechtigheden Jond de Paus zijn staatssecretaris als Legaat. In 1934 was de Kardinaal in Argentinië, waar hij het internationale Eucharistisch Congres met een magis trale rede sloot. Te Lourdes is hij in *935, in Lisieux twee jaar later. Het is ,&ter bekend geworden, dat Pius XI, die grote verering voor de kleine H. Iheresia had. zelf toen de basiliek, aan deze heilige gewijd, had willen komen inwijden, maar dat de Paus wegens de Volksfrontregering in Frankrijk van dit plan moest afzien. Pacelli hield er zijn bekende oratie over de drie rozen. On de terugweg preekte de Kardinaal legaat in de Notre Dame te Parijs De Preek eindigde met de woorden: Bidt. broeders! Bemint, broeders! Waakt broe ders! Een stormachtig ^ar iater na zijn laatste woorden. l0 jffr *ou de Académie de France Pms xu ae «ouden medaille verlenen voor aeze rede, een meesterstuk der Franse taa dat volgens sommigen Bossuet naar oe kroon stak. Op het Eucharistisch Con gres te Budapest is wederom Pacelli Legaat van de Paus. In 1936 maakte de kardinaal een reis door Amerika, een bezoek van „zuiver particulier karakter" en in feite een inspectietocht. Hij bezocht nagenoeg het gehele gebied der Verenigde Staten en reisdte hoofd zakelijk per vliegtuig. Bijna immer boorde men daar het getik van zijn kleine „portable" Hij bezocht twaalf van de zestien kerkelijke districten ont moette de vier Amerikaanse kardinalen, celebreerde pontificale Missen en hield vele toespraken in het Engels. Vier Universiteiten benoemden hem tot ere doctor. Enkele dagen voor zijn vertrek was hij de gast van President Roose velt, een ontmoeting die op beiden een grote indruk maakte. Toen op 14 Nov 1936 de kardinaal terugkeerde in Ro me ontving hij van Pius XI een por tret met als onderschrift „Pius XI aan ziin dierbare kardinaal, de transatlan tische, panamerikaanse staatssecretaris Eugenio Pacelli"! De „kantoorstoel" van de 25-jarige was reeds lang vervangen door de goud en rode zetel, voor kardinalen gereserveerd, maar hoe de stoel en hoe 't bureau ook waren: Pacelli bleef de geregeldie zielzorg missen. Hij vroeg de Paus hem deze in bescheiden mate te gunnen. En weer volgen in de krome ken: voorgaan in geestelijke oefenin- gen, conferenties voor die studenten van het Germanicum, retraites preken. Aan de buitenwereld zijn bekend Pa- celli's grote 'toespraken en oraties: b.v. over die priesterroepingen oveï, Ko" bertus Bellarminus, Carolus Borro- meus, Alphonsus de' Liguori, Koen raad van Parzham, St. Dominicus Pacelli was lid der derde orde 'van St. Dominicus en een zijner be roemdste was de redlevoering over het apostolaat van de Pers, in zeven talen uitgesproken. „Een Pinksterrede heeft Pius XI die genoemd. Op 10 Februari 1939 te half zes stierf Paus Pius XI. Hij had op deze dag een bijeenkomst der Italiaanse bisschoppen geconvoceerd om met hen te spreken over de steeds zorgelijker wordende ver- bcudting van Kerk en Staat in Italië. Er gaan geruchten, dat de Paus van mening V'as dlat thans de tijd gekomen was. aai de bisschop van Rome openlijk zijn stem zou doen horen inzake het aan banden van de heilige rechten der Kerk De tijd was zeer gespannen. De Kardinaal Camerlengo Pacelli nam bet tijdelijke bestuur dier Kerk op zich e'i trof voorbereidingen voor het Con claaf Op 1 Maart had hij zijn zaken doen overhuizen naar de appartementen van he Aartspriestei van Sint Pietei en zijn Paspoort gereeo voor ee-i reis naar Zwit serland Want al mocht in theorie Pacelli. "Papabilis" zijn, een staatssecretaris V'ordt practisch nooit paus en blijft bij p'S'- uitzondering onder een nieuwe °ntifex als staatssecretaris in functie ,le. hag om 19.17 wedden de deuren —sloten, de standaard van Prins Chigi waarsc^.a'k van het Heilig Conclaaf ver P^rGlfe boven he bronzen poort, de rgahenng der kardinalen ter pauskeu- Was begonnen. thin» 2ei Maart 1939 vond de eerste stem- s plaats. Er zijn tekenen, dat reeds In 193S bracht de kardinaal een bezoek aan Lourdes, waar een plechtig Triduum werd gehouden ter gelegenheid van de 75ste ver jaardag van de Verschijning van de H. Maagd aan Bernadette. na de tweede stemming, die eigen mor gen, vast stond, wie de nieuwe paus zou worden. Om 17.27 is de rook, die uit het schoorsteentje boven de Sixtijns* kapel komt, wit en even na zes uur kondigt de eerste Kardinaal-diaken van af het balkon boven de middeningang van Sint Pieter aan. dat Eugenio Pacelli tot Paus gekozen is en hij de naam aan neemt van Pius. Sinds 1724 had geen Romein meer de tiara gedragen. De lentezon boven Rome was een teken en een paradox. De kudde Christi had een nieuwe herder, die kwam in een tijd, dat het donker steeds dreigender werd in de wereld Vier en twintig uur na zijn keuze richt de nieuwe Paus zijn eerste bood schap tot de wereld, de eerste van een lange rij oproepen tot vrede Zijn wapen toont een vredesduif, zijn wa penspreuk is „Opus Justitae Pax" ae vrede is het werk der gerechtigheid. Tien dagen na de pauskeuze, die te vens de 63e verjaardag van Pius XII was vond de plechtige kroning plaats op de loggia van Sint Pieter, ten aan- schouwe van 150.000 mensen. Ruim twee maanden late'' nam de Paus plechtig bezit van de aartsbasiliek van St. Jan v. Lateranen, de kathedraal v het bisdom RomJ, de moeder en het hoofd aller kerken. Ook deze Paus kreeg tot taak in een wereld, die speculeerde op haar onder gang, voorvechter van de vrede te zijy Na zijn eerste boodschap over de vrede klaagt de Paus in zijn eerste encycliek „Summi Pontificatus" (20 Oct. 1939): „Zo beschouwen Wij, als Opperherder met een hart vol droefheid en kommer de hoge ernst van het ogenblik en uiten, met het beeld van de goede Herder voor onze geest, opnieuw voor 's men sen bestwil de klacht, die Wij van Hem overnemen: Och mocht gij toch erken nen wat U tot vrede strektIn al zijn activiteiten en aansporingen waak te hij er zorgvuldig voor. slechts uit gaande van de zedelijke grondslagen, boven de partijen te staan, boven be langen en geschillen, „aan niemand eni ge aanstoot gevende". In Mei 1939 vroeg Pius XII weder om een gebedskruistocht. De pauselijke vertegenwoordigers arbeidden; in Mei richtte zich de Paus tot de hoofden der grote Europese staten, 24 Augustus volgde een nieuwe vredesoproep. „Nu ondanks onze herhaalde vermaningen en de door ons gedane bijzondere stap pen zich de vrees voor een bloedig in ternationaal conflict krachtiger doet gevoelenen de oorlogsstorm zeer nabij kan worden geacht, richten wij met vaderlijke bezorgdheid een nieu we en nog dringender oproep tot re geerders en volkeren. Nog is het tijd. Niets is verloren met de vrede, alles kan verloren gaan met de oorlog." Twee dagen na de aanbieding van goede diensten door Koningin Wilhel- mina en Koning Leopold werd op 31 Augustus de gezanten van Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Polen de boodschap des Pausen overhandigd, waarin de H. Vader in de naam van God de regeringen van Duitsland en Polen smeekt alles in het werk te stel len om een conflict te vermijden. De overige regeringen werden gevraagd dit verzoek te steunen. Erbij gevoegd waren een reeks vertrouwelijke voor stellen Tevergeefs De Paus heeft daarop, sterk gesteund door president Roosevelt, die als per soonlijk vertegenwoordiger Myron Tay lor naar Rome zond, alles gedaan om uitbreiding van de oorlog te voorkomen. Een van de cruciale punten hierin was zijn eigem Vaderland. Zelf bracht Z.H. een tegenbezoek aan de Koning op het Quirinaal. Het was het eerste Pauselijke Por?nek a-?TTdiu <ouhe paus-) paleis sinds 1870 en Z.H. bad er: „dat Italië door de vredegroot, sterk en geëerbiedigd ten aanschouwen van de wereld moge wezenMaar op 18 Maart 1940 ontmoette Mussolini Hitler op de Bren ner. Weer riep de Paus de mensheid op tot een grote gebedsactie in Mei. Mus solini oordeelde over het Italiaanse Koningshuis en de Paus: „Ik zie er geen been in hen beide te laten verdwijnen uit dit ondermaanse" Boven de partijen stond Pius, recht en onrecht wees nij aan. Hij brandmerkte de strijdmetho- den der Duitsers in Polen en de ver volgingen aldaar. In de Paasboodschap van 1941 zeide de H. Vader o.m. dat „de behan deling der krijgsgevangenen en van de bevolking in de bezette gebieder, de veiligste toetssteen was en het zekerste kenmerk van de trap van beschaving bij personen en volkeren" Vele der grote toespraken en boodschappen gedu rende de oorlog waren gericht op het recht, de menselijkheid en de liefde „God weet hoeveel wij van het be gin af aan geleden hebben omwille van het lot van de steden, die aan luchtaanvallen zijn blootgesteld, voor al van plaatsen, die niet een enkele dag, maar weken en maanden achter een zonder ophouden gebombardeerd zijn Maar omdat de Goddelijke Voor zienigheid ons geroepen heeft.... om bisschop van deze stad Rome te zijn die aan heiligdommen en aan eerbied waardige, onsterfelijke gedenkplaatsen zo rijk is, voelen wij ons gedrongen een bijzonder verzoek te doen en de hoop uit te sproken, dat Rome erkend worde als een stad, waarin iedere stadswijk en in enige wijken iedere straat haar onherstelbare monumenten van geloof en kunst en christelijke beschaving bezit, zodat haar aantasten een weergaloos verlies zou beteke nen....", zo boodschapte de Paus aan de President der Verenigde Staten in 1943. En vele jaren later zou wederom de Paus om redenen van eerbiedwaardig heid en heiligheid de mogendheden ver zoeken Jeruzalem en de H. Plaatsen te vrijwaren voor oorlogsverwoesting. Toen in Juli en Augustus bommen vielen op Rome, was de Paus zonder gevolg als een der eersten op de getrof fen plaatsen om de stervenden bij te staan en de getroffenen te helpen. En telkenmale, dat de stad betrokken werd of gevaar liep betrokken te worden in de oorlogshandelingen, richtte de Paus zeer onomwonden protesten tot hen, wie het aanging. Toen gedurende de Duitse bezetting van Rome de Joden weggevoerd zouden worden, bood de raus terstond aan een zeer groot bedrag in goud als losprijs te geven, want de Duitsers hadden laten doorschemeren, dat dit de redding van enige duizenden Joden kon zijn. De Rabijn heeft met zijn gemeente zelf voor de som gezorgd. (De Joden zijn daarop toch opgepakt en voor een groot deel hebben zij Rome nooit meer weer gezien). De feestdag van Pius XII is sindsdien een feestdag voor de Romein se Joodse gemeente gebleven. De nood en het dreigend gevaar stegen, de H. Vader stelde Rome onder de bijzondere schutse van de H. Maagd, O. L. Vrouw van de Goddelijke Liefde. Rome werd door de troepen tot een vesting ge maakt, maar op 4 Juni '44, de sluitings dag van het Maria-octaaf, trokken de Geallieerden zonder weerstand te heb ben ondervonden, Rome binnen. Een week later begaf de Paus zich naar de San Ignazio om als Romein Maria dank te zeggen. De stad Rome heeft Pius de eretitel gegeven van „Defensor Civitatis". De pauselijke oorlogshulp is een werk geweest van immense omvang. Het ap paraat, indertijd door Mgr. Pacelli op gezet, lag in systeem en organisatie ter beschikking Om een denkbeeld te ge ven: in 1944 werden maandelijks 200.000 berichten doorgegeven aan krijgsgevangenen en hun familieleden. De Vaticaanse Rach' werd ingescha keld en toen in 1947 het Vaticaanse informatiebureau werd opgeheven ge tuigden millioenen fiches in de archie ven van behandelde zaken. Immens is de stoffelijke steun geweest, geschon ken aan hen. die in nood waren over de gehele wereld De H. Vader heeft zelf de „Pauselijke Commissie voor bij stand" 'nastel'1 organisatie, die thans onder een andere naam nog be staat en tendeert naar het uitgroeien van een pauselijk ministerie voor de gehele wereld. In Rome en tot ver buiten Italië heeft tijdens en na de oorlog dit liefdewerk zich verdiensten verworven, die noch in woorden, noch in getallen zijn uit te drukken. De Paus ontzag zich niet om rolve te bedelen bij hm ter aarde, die het konden missen om zijn werk in stand te houden en te kunnen doen functionneren Meer echter is Pius' leven getekend door zijn geestelijke arbeid voor de zie len, en in het algemeen voor de mens heid. In zijn Pontificaat verschenen van zfin hand encyclieken, een onoverzien bare reeks instruerende brieven, eigen handig gesigneerd of in zijn opdracht verzonden door de Staatssecretarie. Zijn toespraken tot auditoria uit elk land, en uit elk milieu vullen in gedrukte vorm een impressionerende reeks banden. „Daar bestaat geen dringender plicht, dan de plicht de mensen van onze tijd de ondoorgrondelijke rijkdommen van Christus te verkondigen", was zijn lapi dair gevat program in zijn eerste ency cliek. En zo strikt en persoonlijk vatte Pius KTT deze taak op dat geen stuk uitging SUMMI PONTIFICATUS: 20 Oct. 1939. .Jlegeringsprogram". SERTUM LAETIT1AE: 1 Nov. 1939. Aan het Episcopaat der U. S. A. bij gelegenheid 150-jarig bestaan kerk. hiërarchie. SAECULO EUNTE: 13 Juni '40. Aan Portugees Episcopaat t. g. v. 8e eeuw feest der onafhankelijkheid van Portugal. MYSTICI CORPORIS: 23 Juni 1943. Bij bisschopsjubileum Pius XII. Over essentie der H. Kerk en de leer van het mystieke Lichaam. Dl VINO AFFLANTE SPIRITU: 30 Sept. '43. Bijbelstudie. OR1ENTALIS ECCLESIA: 23 Dec. '45. T. g. v. 11de eeuwfeest van de dooa van St. Cyrïllus van Alexandrië. Over de Oosterse Kerk. COMMUNIUM INTERPRETES: 16 April '45. Over de wereldvrede. ORIENTALES OMNES: 23 Dec. '45. T. g. v. 350ste verjaardag der hereni ging met Rome van de Rutheense Kerk. QUEMADMODUM: 6 Jan. '46 Over de dringend nodige bijstand aan de door de oorlog getroffen jeugd. FULGENS RAD1ATUR: 21 Maart '47. T. g. v de 1400ste sterfdag van de H. Benedictus. de „Vader van Europa". MEDIATOR DEI: 20 Nov. '47. Over de H. Liturgie (het Langste document van 's Pausen Pontificaat) OPTAT1SSIMA PAX: 18 Dec '47. Over de zo begeerde vrede tussen de klassen en de volkeren. AUSP1CIA QUAEDAM: 1 Mei '48. Openbare gebeden gevraagd voor de wereldvrede IN MULTIPL1C1BUS: 24 Oct. '48. Over de zorgwekkende ontwikkeling in het H Land. REDEMPTORIS NOSTRl: 15 April '49. Weer over het H Land Voorstel voor internationaal Statuut voor Jeruzalem en H.H. Plaatsen. ANN1 SACRI: 12 Maart '50. Naar aanleiding van H Jaar vraagt Paus met aandrang om gebed voor gehele vernieuwing van de wereld en de samenleving in christelijke zin SUMMI MEMORIAE: 19 Juli '50. Weer over de wereldvrede. HUMAN1 GENERIS: 12 Aug. '50 Over de integriteit van de Kath. Leer (Een der gewichtigste pauselijke documenten). MIRABILE ILLUD: 6 Dec. '50. Over het gevaar van de uitbreiding van de oorlog in het Verre Oosten EVANGELU PRAECONES: 2 Juni '51. Over de Missie. SEMPITERNUS LEX: 8 Sept. '51. T. g. v. XVde eeuwfeest van het Con cilie van Chalcedon. INGRUENTES MALORUM: 19 Sept. '51. Over het bidden van de rozen krans. ORIENTALES ECCLES1AS: 15 Dec. '52. Over de toestand waarin zich de Oosterse Kerken bevinden en de vervolgingen, die zij ondergaan. DOCTOR MELLIFLUUS: 24 Mei '53. T. g. v. de 800ste sterfdag van de H Bernardus van Clairvaux. FULGENS CORONA: 8 Sept. '53. Ter aankondiging van het Mariajaat ter herdenking van het 1ste eeuwfeest der dogma-afkondiging van de Onbevlekte Ontvangenis. SACRA VIRGINITAS: 30 April '54. Over de maagdelijkheid. ECCLESIAE FASTOS: 15 Juni '54. Over Bonifacius. AD CAEL1 REG1NAM: 23 Oct. '54. Over de instelling van het Koning schap van Maria. MUS1CAE SACRAE DISCIPLINA: 16 Juni 1955. Over de kerkmuziek. HAURET1S AQUAS: 15 Mei 1956. Over de verering van het H. Hart. LUCTUOS1SS1MI EVENTUS: 28 Oktober 1956. Voor een rechtvaardige vrede in Hongarije. LAETEMUR ADMODUM: 1 November 1956. Over de vrede na de gebeur tenissen in Hongarije en Egypte. DATIS NUPERRIME: 5 November 1956. Oproep om gebed voor de onderdrukte Hongaren. FID El DONUM: 21 April 1957. Over de katholieke missiën, blonder in Afrika. INVICTI ATHLETAE CHRISTI: 16 Mei 1957. Bij het derde eeuwfeest van de H. Andreas Bobola. LE PÉLÉRINAGE DE LOURDES: 2 Juli 1957. Bij het eerste eeuwfeest van de verschijningen te Lourdes. MIRANDA PRORSUS: 7 September 1957. Over de radio, film en televisie. MEMINISSE IUVAT: 14 Juli 1958. Over de vrede in de wereld en de vrijheid van de Kerk. vaD importantie, geen toespraak of rede gehouden werd, die niet wezenlijk 's Pausen eigen werk was. De taak 7'iner adviseurs was raad en ophelde- In 1950 was het twaalfhonderd jaar geleden, dat de H. Johannes Damascenus, de laatste Griekse Kerkleraar, overleed. Door de Patriarch Maximus de Vierde Saigh werd in Je St. Pieter te Rome een pontificale H. Mis opgedragen in de By zantijnse ritus. De H. Vader assisteerde bij deze H. Mis. Hier ziet men de begroeting na de plechtigheid van de Patriarch door de H. Vader. en bewaart een herinnering aan mensen, die men goed heeft gekend, vanwege hun uitzonderlijke karaktereigenschappenalthans vanwege die ka raktereigenschappen, die hem onderscheidden van andere mensen. Soms bewaart men een herinnering aan mensen, die men in het geheel niet heeft gekend; aan mensen over wier gedragingen men slechts kennis heeft geno men via de moderne communicatiemiddelen, omdat zij nu eenmaal hun rol speelden in het wereldgebeuren. Maar zij vervaagt snel. Wij bewaren een onuitwisbare herinnering aan de Persoon van Paus Pius XII, omdat wij hem tweemaal hebben gezién. De eerste keer hadden wij dat te danken aan zuiver toevallige omstandigheden. Wij waren naar de St. Pieter gekomen, gedreven door geen ander motief dan dat van de nieuwsgierige toerist. Want het gold ons eerste ver blijf m Rome en ons eerste bezoek aan het vermaarde gebouw. Het trof ons, terwijl wij er rondwandelden in de St. Pieter, dat het er, naar onze begrippen, ongewoon druk was. Maar wij aanvaardden zulks, onbekend als wij waren met de plaatselijke omstandigheden, als iets van zelfsprekends. Toen hoorden wij, dat e Paus zou ko men; dat Hij een openbare audiëntie zou houden. En wij besloten uiteraard te blijven. Het leek of de mare van de komst van de H. Vader zich snel door de stad had verspreid. Want steeds meer mensen stroomden het enor me kerkgebouw binnen. Tenslotte was het er zó vol, dat wij, gelovigen uit alle landen en windstreken der we reld, opeengeperst stonden in de onmetelijke ruimte, die nochtans te klein bleek. Het was ondraaglijk heet. Nu hadden wij graag weg willen gaan, maar dat was onmo gelijk geworden. Door de microfoon werd aangekondigd dat er gezongen zou worden. Even Inter weerklonken religieuze liederen, telkens andere en door verschillende groepen in verschillende talen ten gehore gebracht. In het Italiaans Spaans Portugees en in het Frans. En als wij ons wel'herinneren werd er ook in het Nederlands gezongen Maar wij zouden niet durven beweren, dat wij op dat moment van stichtelijke gevoelens waren vervuld. Toen viel er een stilte. Maar meteen daarna hoorden wij in de verte een uit een der uithoeken van het gebouw ko mend gedruis, dat steeds nader kwam Er werd tn de handen geklapt en er werd geroepen van „Eviva il Papa" Wij konden alleen maar luisteren op dat moment, maar wij zagen niets. Tot dat wij, ver van ons verwijderd, boven de hoofden van de roepende, zingende en met zakdoeken wuivende menigte, een serene, witte gestalte, gezeten op een draagstoel, ontwaarden. Of liever: onze blik werd er naar toe getrokken. De Paus maakte bijna lome zegenende gebaren. Wij vergaten de ongeriefelijk- held van ae situatie, waarin wij ver keerden. Niet alleen omdat wij waren vervuld van eerbied door de aanwezig heid van Christus' Plaatsbekleder op aarde. Daar was nog iets anders. Wij werden buiten ons geloof om getroffen door de onverklaarbaar boeiende witte verschijning, zoals zij aan ons voorbij- zweefde, tot zij zich aan ons gezichts veld onttrok. Op dat moment konden wij geen verklaring vinden voor dit, haast schokkende, feit, dat wij persoonlijk waren geraakt bij de aanblik van die bijna roerloze gestalte. Later hebben wij dat, geloven wij, beter begrepen. Enkele dagen daarna mochten wij tegenwoordig zijn bij een speciale audiëntie voor de in Rome ver toevende Nederlanders. Een audiëntie, tijdens welke het Comité „Radio Anno Santo" het huldeblijk van de Neder landse Katholieken, de zender voor Ra dio Vaticana, zou aanbieden. Daar was in de „Sala Clementina" dus een illuster gezelschap vergaderd van Kerkelijke en wereldlijke hoogwaardig heidsbekleders, uitgedost in pralende statie-costuums. Achter het voor hen afgesloten gedeelte van de zaal stonden de pelgrims uit alle gedeelten van ons goede vaderland dicht op elkander ge pakt. Er heerste daar een feestelijke en verwachtingsvolle stemming, zoals ge bruikelijk op bijeenkomsten, waarop iets uitzonderlijks staat te gebeuren. Maar ineens was daar Paus Pius XII. Zonder inleidende fanfares en bijna geruisloos, voltrok zich Zijn en- trée. Met soepele pas betrad Zijne Heiligheid het vertrek het leek bijna alsof Hij zweefde en nam plaats op de door een baldakijn over huifde troon. Toen brak een harts tochtelijk enthousiasme los, waartoe men Nederlanders nauwelijks in staat zou hebben geacht. En het deed bijna belachelijk aan, ontketend als het werd door een tengere Man, die met ogenschijnlijk koele blik om Zich heen keek. Minister Van Schaik hield namens de Katholieken van Nederland een rede. Wij keken middelerwijl naai het ascetische, scherp-geprofileerde gelaat van de Paus. De uitdrukking van Zijn ogen ging verloren achter het geglinster van de brilleglazen. Hij zat er vrijwel roerloos op Zijn troon. Slechts Zijn in rode muilen gestoken voeten bewogen zich zo nu en dan. Er was niets heroïsch aan deze ge stalte, tenzij men dan de schier ver bijsterende afwezigheid van alles, wat op uiterlijk effect berekend zou kun nen zijn. heroïsch zou willen noemen. De Paus beantwoordde de rede van de Nederlandse minister met een in scherp-gescandeerd Duits uitgespro ken toespraak. Een enkel woord onder streepte hij met een simpel gebaar van zijn slanke handen. Maar nimmer zullen wij het ogenblik vergeten, waarop Hij afdaalde van Zijn troon en Hij plotseling werd omstuwd door zingende, lachende en snikkende mensen, die alles „wat zo hoort'l uit het oog waren verloren. Zij hadden de af rastering verbroken en wierpen zich aan de voeten van Zijne Heiligheid. Overgegeven aan dit, wat men haast zou kunnen noemen, paroxisme van geestdrift, zou de figuur van de Paus bijna een hulpeloze hebben moeten zijn. Zij was dat echter geenszins. Pius be woog Zich temidden van het tumult met bescheiden, maar „trefzekere" ge baren. De uitbundige huidebetogingen schenen Hem goed te doen, zonder dat zij Hem raakten. Hij glimlachte tegen iedereen, maar Zijn glimlach trof elk een afzonderlijk. De audiëntie was afgelopen. De Paus maakte aanstalten om Zich terug te trek ken. Maar daar waren twee meisjes, die kans hadden gezien een bejaarde, blin de dame door het gewoel heen hele maal tot vooréan te leiden. Pius, om kijkend, zag het. En onmiddellijk keer de Hij op Zijn schreden terug. Hij trad op de dame toe, legde zegenend Zijn handen op haar hoofd en hief biddend Zijn ogen enkele ogenblikken ten he mel. Dit gebaar had niets pathetisch, integendeel, het was van een indrin gende simpelheid. Het correspondeerde volmaakt met deze persoonlijkheid, die zich in het geheel niet opdrong, maar die daardoor in de letterlijke betekenis van het woord schitterde. Op dat moment, geloven wij, begre pen wij enigszins hoe het kwam. dat wij enkele dagen tevoren in de St Pie terskerk waren aangeraakt door Zijn verschijning alleen. Wij beseffen, dat het Zijn „ge woonheid" moest zijn geweest. Zijn in waarheid uitzonderlijke en verheven gewoonheid, die alleen spreekt uit hem, wie het gegeven is, zich rechtstreeks en zonder verhullende omwegen te tonen, zoals hij werkelijk is. Een gewoonheid, die men gewend is heiligheid te noe men. Wij zullen ons deze Paus blijven her inneren als degene, die wij in waarheid noemden: Zijne Heiligheid Paus Pius XII. ■ERMAN HOFHUIZEN ring te geven, ontwerp en redactie waren van de Paus zelve. Daarvoor werkte hij, die tot het Pausdom geroe pen werd op een leeftijd, dat de ge wone mens zijn otium cum dignitate gaat genieten, dagelijks achttien uur, van 's morgens kwart over zes tot na een in de nacht eerst het licht uit ging in de pauselijke werkkamer. Voor deze taak offerde hij de schaarse ge noegens van een eenzaam leven: rustig de maaltijden te nemen en zich wat te verpozen des namiddags in de Vati caanse tuinen. Ook deze tijden waren werkuren: om te lezen en stukken door te nemen of toespraken te ont werpen. zijn goede collectie gramo- foonplaten gaf hij op den duur op en het lezen van verzen en klassieke schrijvers maakte plaats voor de lectuur van hagiographieën en Bossuet. Door de radio bereikte de Paus de gehele wëreld, anderzijds verzocht hij ieder naar hem toe te komen. Te zijner tijd zullen de statistieken bij benade ring wel uitmaken, hoeveel personen de H. Vader in zijn pontificaat heeft ontvangen. In 1953 waren het er drie en een half honderdduizend. Hoevele malen heeft hij niet de woorden gezegd, die nimmer conventioneel klonken: „Mijne Heren, Wij danken u voor uw komst en heten u van ganser harte wel kom in Ons huis". In navolging van Pius XI wilde de Paus aldus in contact komen met de mensen, alle mensen, van welke nationaliteit of godsdienst en uit welk milieu ook. Hij sprak hen toe in woorden, die zich aaneenregen tot altijd voortreffelijke composities. Hij sprak hen toe in de taal en beel den, die het gehoor begreep: geleerden of ongeletterden, bruidsparen, kinderen, tramconducteurs of de Romeinse adel. En wanneer even mogelijk onderhield hij zich met ieder persoonlijk, gaf raad, beurde op, hoorde zelfs biecht in een hoek ener audiëntiezaal. De eer hem gebracht, zo heeft hij vele malen gezegd en immer getoond, gold niet zijn persoon, maar de hoogste waardigheid ter aarde, het stedehou derschap van Christus. Voorganger in gebed en opperste ziel zorger was hg tevens leraar der mens heid inzake moraal en natuurrecht. Over de zeven wereldzeeën verspreid den zich zijn woorden over de mense lijke samenleving, over de staat en de ware democratie, over internationale rechtsbeginselen, over samenwerking en de eenheid van Europa. Evenals zjjn voorgangers liet hij niet af, in grote en kleinere toespraken, in het publiek en in het privé, in encyclieken en brieven, te wijzen op sociale gerechtigheid en sociale liefde, op de noodzaak van sociale hervormingen en op de wijze waarop deze ten uitvoer konden wor den gelegd. Zoals de H. Vader In het openbaar verscheen, zij het met de plechtige attributen van het pausschap, zij het zonder plechtige symbolen op grote audiënties waar het leek of hij ieder persoonlijk begroette en ieder een ogenblik in de ogen zag, zo verscheen hij ook als opperherder, zielzorger en leraar. Hoog boven stammen en ta len sprak hij de bevestiging van het dogma van Maria's Ten Hemelopne ming uit, boven belang en partij leerde hij de toepassing van Gods ge boden in onze tijd. Maar evenzeer dacht hij aan en sprak voor elke ca tegorie: voor priesters en religieuzen, voor gehuwden, voor de missie, voor het lekenapostolaat, voor de werkne mers, voor hen, die in vrijheid leef den en met bijzondere liefde en bezorgdheid voor hen, die vervolgd werden om hun geloof en in hun menselijke waardigheid. Het is Gods wil geweest dat het Pon tificaat van Pius XII geen maand ge kend heeft zonder onrust, ellende, strijd en vervolging. Zonder een spoor van byzantinisme mag heden geboekstaafd worden, dat Pius XII in diezelfde ja ren een uitzonderlijk kostbaar geschenk teweest is van de hemel voor de be- reigde mensheid. Paus Pius XII is door de Heer geroe pen om, naar Johannes' woord, -aar de andere oever over te steken. Op dit moment vielen voor hem titels en aardse grootheid weg. Pontifex, Patriarch en Primaat, Metropoliet en Souverein, drie werf gekroonde Koning. De ziel van Bisschop Pins, dienaar der dienstknechten Gods, werd geleid voor zijn Schepper. Mogen reeds omwille van onze dank „de engelen U ten par ad ij ze vo

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 5