De 41ste, een belangrijke Russische film J „DE TIEN GEBODEN" film van Cecil B. de Mille in Cinema Palace RUN SILENT, RUN DEEP, drama van een duikboot De Nederlandse Comedie met weinig bevredigend stuk Pieter Giltay uit Zandvoort exposeert in 't Goede Uur AGENDA tmouuefj Neon Renault Dauphine de Het lokkende moeras Moord op voorpagina Repri rises Helpt Augustijnen bij zorg voor Augustinessen 'n Tik van de zon niettemin gevoelig gespeeld Uit STAD1 Ien STREEK albl|"aK"! (5*5) N. Ph. 0.-concert voor scholieren Apotheken- en doktersdiensten H.H. Missen op zondag in dekenaat Haarlem Betere kwaliteit en Roxy Lido Win ter flor a in Haarlem Busch Breimachine Verzoek van comité ZATERDAG 11 OKTOBER 1958 PAGINA 2 Films: Diversen: Aerdenhout Heemstede Rijkwaliteit en zuinigheid van de GARAGE DEN HOUT •J*- nand De ideale zonwering Fa. J. P. SENFT ZN. Burgerlijke Stand Haarlem JONG GEHUWDEN Wat verlangt u van uw huis? Kenmerkend voor de Zandvoortse tekenaar Pieter Giltay is altijd ge weest dat hij zich er op toelegde een scherpe definitie tp geven van de ruimte met middelen die zo minimaal waren dat er niets meer aan kon ont breken. Het landschap met zijn ob stakels diende hem daartoe. Bijna schematisch, met koele, stugge, za kelijke lijnen duidde hij meer aan dan hij documenteerde en hij spande daar mee, opgeladen en trillend de ruimte over het vlak. Zijn werk was niet eigentijds door deformatie maar door deze toege spitste functionaliteit van wat hij uit het landschap selecteerde. Het onder werp hoefde daarom dan ook niet in teressant te zijn dit was dikwijls droog en nuchter maar de teke ning die onder Giltay's hand ont stond was als zelfstandigheid boeiend. J In de collectie die hij heeft samenge NOOITGEDAGT fijK gereedschap Jaar bekend V J WASSERIJ DUYN K.A.V., afdeling Haarlem Beeld van Pieter d'Hont voor „Meer en Bosch" FILMJOURNAAL MiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiMimiiiiimiiiiiiiiiiiii! CINEMA-PALACE: De tien geboden, a. L; 2, 7.30 uur. TRANS HALS: Het monster van Franken stein, 18 jaar; 2.30, 7, 9.15 uur. Zo. 2. 4.15, 7. 9.15 uur. Di. 2.30 en 8 uur. LIDO: Het lokkend moeras, volw.; 2, '4.15, 7, 9.15 uur. LUXOR: Trapeze, a. 1.; 2, 7, 9.13 uur. Za. en zo. 2. 4.15. 7. 9.15 uur. MINERVA: Zo.: De zevende sluier, 14 jaar; 7, 9.15 uur. Zo.: Bambi, a. 1.; 2 en 4.15 uur. Ma. en di.: Ariane. 18 jaar; 8.15 uur. Do.: Een ter dood veroordeelde ontsnapt, 8.15 uur. REMBRANDT: Sluip vaart in de Pacific, 14 jaar; 2, 4.15, 7, 9.15 uur. ROXY: Moord op de voorpagina, 18 jaar: 7, 9.15 uur. 20.000 mijlen onder zee, 14 jaar; 2.30 u. Zo. 2 en 4.15 uur. STUDIO: De 41ste. 14 jaar; 2.15, 7, 9.15 uur. Zo. 2, 4.15. 7, 9.15 uur. Zaterdag 11 oktober Stadsschouwburg, Haarlem, 8 uur: Thea ter met „Orpheus daalt af, toneelspel van Tennessee Williams. Regie: Richard Flink In de hoofdrollen: Caro van Eyck en Maxim Hamel. Première voor Haarlem. Dreefzicht, Haarlem. 8 uur: Cabaretpro gramma voor „De Oosthoek". Zondag 12 oktober Zandvoort, Circuit, ca 3 uur: PAC-rit voor oude automobielen. Geb. St.-Bavo, Haarlem: Jaarfeesten KAB. Spelers van St.-Frans met „Pier de wonderdoener". Stadsschouwburg, Haarlem, 8 uur: Thea ter met „Orpheus daalt af". Zie zaterdag 11 oktober. Maandag 13 oktober Stadsschouwburg, Haarlem, 8 uur: Nieuw Operette Gezelschap met „Der Zigeuner- baron" van Johann Strauss. Concertgebouw, Haarlem. 8 uur: Zangre cital door Jeanne Austin, m.m.v. David Money, piano. Programma: Werken van Purcell, Chausson, Debussy en Williams. Frans Halsmuseum, Haarlem, 8 uur: Kees Hana spreekt over „De natuur van zee, strand en duinen" (Volksuniversiteit). Brinkmann, Haarlem. 8 uur: G. en W.- cursus „Wat is katholieke literatuur?" 9 uur: G en W-cursus: „De actuele we reldpolitiek". Advertentie Koninginneweg 6 Telefoon 14024 Haarlem Apotheken: Marnix-Apotheek, Mamix- itraat 65, tel. 56357; fa. Loomeyer, Bartel- jorisstraat 11, tel. 10175; Klinkhamer, Ko ninginneweg 69, tel. 11596. Doktersdienst: Men belle fa. Mathdt, tel. 11990. Tandartsen: W. Brandt, Heemsteedse Dreef 58, Heemstede, tel. 39330. Wijkverpleging: Wit-Gele Kruis, tel. 13863. Ziekenvervoer: GGD, tel. 14141; Margriet, Turfmarkt 10 rd., tel. 21400. Dierenartsen: J. P. Westerman, Leidse- vaart 74, Haarlem, tel. 12111. Apotheken: Heemsteedse Apotheek. Bin nenweg 98, Heemstede, tel. 38197. Doktersdienst; W. Ulricl, Spiegelenburgh- laan 20, tel. 27888. Apotheken: Zie onder Aerdenhout. Doktersdienst: A. J. van Ravenswaay, Zandvoortselaan 70, tel. 36593; W. van der Linde, Heemst. Dreef 253. tel. 34606. Bloemendaal Apotheken: Elswout Apotheek, Bloemen- daalseweg 341, Overveen, tel. 16760; Sant- poortse Apotheek. Bloemendaalsestraatweg 145, Santpoort-Station, tel. 02560-8249. Doktersdienst: H. Immink, Bloemen- daalseweg 126. tel. 57753. Overveen Apotheken: Zie onder Bloemendaal. Doktersdienst: C. Post. G. Schoolmeester laan 2, Haarlem, tel. 10367. Voor tandartsen, wijkverpleegsters en dierenartsen in de vijf bovenstaande plaat sen raadplege men steeds de onder Haarlem genoemden. Santpoort Artsen: D. R Mansholt, Vinkebaan 23, Santpoort, tel. K 2560-8320. Apotheken (ook nachtdienst)Santpoortse apotheek. Bloemendaalsestraatweg 145, Sant poort, tel. K 2560-8249. Advertentie zijn van dien aard. dat elke aanstaande koper met gezond critisch verstand zorgt zich nadere gegevens te verschaffen en in dien gewenst, eens proef te rijden. Telefoon 12138 en 15056 Kathedraal: 6.30. 7.30, 9 H„ 11 en 12 uur. St An toni us, N Groenmarkt: 6.30. 7.30 8.30 H.. 10. 11 en 12 uui H. Jozel, Jeinsstraat: 6.45, 8, 9.15 H. 11 en 18 uur (Avondmis). O. L. Vr. Rozenkrans, Spaarne: 6, 7.30, 9. 10.30 H., en 12 uur. St. Jan, A'damstraat: 6.15, 7, 8.15. 9.30 H.. U en 12.15 uur. a Hart, Kleverpark: 6.30, 7.45. 9. 1030 H. en 12 uur H.H Elisabeth en Barbara, P Kroger straat: 730, 9 H. 10.45 en 12 uur. a Lid uma Rijksstraatweg. 6.30. 730. 9 H 10.45 en 12 uur. O. L. Vr. van Zeven Smarten. Rijks straatweg: 6.30, 7.30, 8.30 H„ 10.15, 11.30 en 18 uur (Avondmis). H.H. Petrus en Paulus: 6.30. 7.45. 9 H.. 10.45 en 12 uur BLO LM*. NU AAL, Ailerü. Drieëenheld: 7.30, 9 H., 10.45 en 12 uur. Hulpkerk: 7.30 en 9 uur. AERDENHOUT: 7.30. 9 H.. en 11 uur. VOGELENZANG: 7. 8.30 H.. 10 UUT. BENNEBKOEK: 6.45. 8. 9.15 H„ U UUT ZANDVOORT: 7.30. 9 H„ 11 u. Huis, in de Duinen 8 uur. o b x H 1030 en 1130 IIU' HEEMSTEDE (H. Bavo)7.30, 9 H., 11 en 12 uur. i hlit (O. L. Vr. Hemelvaart) 6.45, 7.45, 8.40 H. 10 11 en 12 uur. SPAAKNUAM: 7.30 en 10 H. Advertentie 1* De handeling van de Russische film De Eenenveertigste van Grigori Tchou- krai speelt zich af tijdens de strijd tussen roden en witten in de jaren na de revolutie in 1917. Een kleine patrouil le moet terugtrekken voor de witten en zakt af naar het Aralmeer, dwars door de woestijn. Onder de soldaten is een meisje, de flinkste van allen. Zij heeft al achtendertig officieren van de Wit ten neergeschoten en aan het begin van de film maakt zij nog een paar slacht offers. Dan is het wachten op een een enveertigste. Zij mist de man, die slechts wordt gewond en gevangen ge nomen. Het meisje neemt hem onder haar hoede op bevel van de politieke commissaris, die in de Nederlandse vertaling gemakshalve commandant wordt genoemd. Nu en dan bezwijkt een man door uitputting. Tenslotte bereikt men het meer en nu krijgt het meisje bevel de gevangene, die een belangrijk man is, naar het hoofdkwartier te bren gen aan de andere kant. Nog twee dol- daten gaan mee. Een storm breekt los. De soldaten verdrinken, meisje en of ficier moeten elkaar gezelschap hou den op een eilandje. Wat yvij verwach ten gebeurt. Ze worden verliefd op el kaar, vechten nu en dan hun ideolo gische meningsverschillen uit en zien tenslotte een schip naderen. Het zijn de witten. De gevangene holt de zee in, gek van blijdschap. Het meisje schiet hem neer en breekt in jammerklach ten uit. De uitwerking van het thema had Liefde overwint in de Russische film: „De 41ste". heel wat larmoyanter kannen uitvallen dan in „De eenenveertigste" geschiedt. Tchoukrai, uit de oude school voortge komen, weet sober en Indrukwekkend te vertellen, met weinig middelen, maar in vrij zuivere expressies. Een belang rijke film dus. De film draait in jaar). Studio (veertien De nieuwste film van René Clément moge zijn grootste zijn, zijn beste is hij niet. Wat hij nu heeft afgeleverd is met geen mogelijkheid te vergelijken met zijn beste werken. Hij heeft over de hele linie verstek laten gaan, alsof de hele film hem geen zier geïnteres seerd heeft. Het verhaal heeft hij ontleend aan een roman van Irving Shaw, die in de mode schijnt te zijn. Het vertelt een zonderlin ge geschiedenis. Ergens in Indo-Chi- na woont en werkt een weduwe met haar dochter en haar zoon. Met hard werken is zij er in geslaagd, een moe ras te dempen en in een rijstveld te ver anderen. Zij heeft gezwoegd om haar twee kinderen een bestaan te geven. Maar de jongen, Joseph, wil er uit, naar de stad. Hij neemt de vlucht, ziet onderweg de dijk van zijn moeder onder het geweld van de zee bezwijken en keert terug. Een ondernemer uit de stad komt opdagen en wil de dijkbouw overnemen, maar wordt als een indrin ger behandeld, die bovendien de dochter met gemene voorstellen aan boord komt. Hij geeft haar een ring en een grammofoon. Er is nog een andere man komen opdagen, eveneens uit de stad en ook met bedoelingen ten aan zien van de dijk en de dochter, die zich tot hem aangetrokken voelt. Op een ge geven moment is de hele familie in de stad, waar de jonkman in handen valt van een verwende vrouw, die met een dronken vriend rondhangt. De schurk van daar straks heeft inmiddels het meisje weer opgevangen, maar van al le plannen komt niets terecht. Moeder, dochter en zoon gaan weer naar huis. Moeder sterft, de geliefde van de doch ter neemt het meisje mee naar Portu gal, waar hij een nieuwe toekomst te gemoet zal gaan en de jongen, die zo graag van huis wou, blijft alleen achter om het werk van zijn moeder voort te zetten. Een weinig interessant verhaal, dat bovendien herhaaldelijk accenten ver krijgt, die de gang van de vertelling ophouden en de nadruk leggen op de tails die weinig met de teneur van het verhaal te maken hebben. Boven dien wordt dit alles, enkele uitzonde ringen daargelaten, 'n bijzonder tam me vormen verteld. De gemiddelde industrieregisseur zou het niet minder goed hebben gedaan. In lido voor achttienjarigen en ouder. Een Parijse krant, welks eigenaar er steeds voor waakt dat er geen moorden op de voorpagina komen, verschijnt op een vroege ochtend met een sensatio neel verhaal over de wurging van een jonge vrouw op de frontpagina. Ramp zalig voor de adellijke eigenaar, want het artikel suggereert dat zijn slappe zoon de vrouw heeft vermoord, dat de chef-redacteur en de eigenaar samen spannen om deze waarheid in de doofpot te stoppen en dat de man die dezelfde ochtend zal worden geëxecuteerd, om dat de rechtbank hem schuldig acht aan de moord, even volmaakt onschuldig is als het zojuist geboren daglicht. Dat ar tikel is van een verslaggever van het blad, die na een moeilijke en zware strijd té langen leste erin slaagt de onschuld van dé ter dood veroordeelde aan te tonen. Dit interessante gegeven wordt fris en flitsend verfilmd en als we u er bo vendien nog bij vertellen dat Eddie Con- stantine de rol van de naar recht dor stende journalist speelt, dan weet u meteen het genre knok- en speurders film dat wij hier introduceren. De bedoeling die de filmmaker met zijn produkt heeft gehad, het publiek ongeveer anderhalf uur prettig in span ning te laten zitten, met enkele zeer ge slaagde komische intermezzi, is geheel in deze film doorgekomen. Spanning in het begin en einue van „Moord op de voorpagina", en de regisseur weet bo vendien Eddie Constantine als een sym pathieke knokker op het celluloid te krijgen. Roxy 18 jaar. J Haarlem, Gr. Houtstraat 52. let. 17950 Z J Amsterdam. Kalverstraat 195. tel. 36668 J Deo Haag, Veenestraet 5. ld. 182070 Adve. ntie OfOtfONfH» MANOItSMQK (aluminium iaioezieën) Dekoratie! Duurzaam en Praktisch N'assaulaan 76 Tel. 10743 Haarlem In het Krelagehuis te Haarlem zal on der leiding van de Koninklijke Alge mene Vereniging voor Bloembollencul tuur, na tien jaar, van 16 tot en met 25 januari 1959 weer een winterflora worden gehouden. Over een oppervlakte van 1400 m2 zal het gehele bloembol lenvak laten zien wat te bereiken is met vroeg in bloei getrokken hyacinten, tul pen, narcissen, crocussen, amarillis, enz. De Nederlandsche Spoorwegen zul len gecombineerde biljetten tegen gere duceerde prijs voor reis, bezoek aan de tentoonstelling en het Frans Halsmu seum beschikbaar stellen. Advertentie alleenverkoop: „Wollana" Tempeliersstraat 68 In de middagvoorstellingen van Roxy wordt de verfilming van Jules Verne's boek Twintigduizend mijlen onder zee nog eens vertoond in cinemascope en kleuren. Ieder die veertien jaar of ouder is kan deze spannende fantasie reportage gaan zien. In Frans Hals is het een hele week griezelen met Het monster van Frankenstein, waarin Bo ris Karloff de hoofdrol speelt. Alleen voor 18-jarigen en ouderen Op het wit te doek van Luxor wordt deze week nog eens Trapeze van Carol Reed vertoond. Een goed werkstuk met Burt Lancas ter en Gina Lollobrigida in de voor naamste rollen. De film geeft een ge slaagde verbeelding van het circus. Iedereen kan de film zien. De zevende sluier een al heel oude film wordt alleen zondagavond in het Minerva- theater te Heemstede gedraaid. 14 jr. In de middagvoorstellingen van mor gen de alleraardigste film Bambi van Walt Disney voor iedereen. Maandag en dinsdag een herhaling van Ariane, 18 jaar. Cecil B. de Mille is er dus weer, met zijn jongste film De Tien Geboden. Hy heeft er vele jaren aan gewerkt, reizen gemaakt, boeken, gelezen en geleerden geraadpleegd. Het werkstuk kost zo iets van vijftig miljoen gulden (een be drag dat voldoende zou kunnen zyn voor een kleine honderd meesterwer ken). Er zyn duizenden personages aan te pas gekomen en even vee, dieren; de bezetting heeft, naar men zegt, meer mensen gevergd dan het joodse volk ten tijde van Mozes had kunnen leve ren. Het paleis van de Pharao is nauw keurig nagebouwd. De Tien Geboden worden door vlammenwerpers in de rots gebrand. Het braambos brandt, maar wordt niet verteerd en de zee splijt met een virtuositeit, die haar weer ga zoeken moet. De slavernij der Joden is verbeeld tot in de kleinste détails. Mozes heeft zijn amoureus avontuur met de dochter van de Phnrao. Hij ver richt zyn spectaculaire wonderen aan Pharao' s hof. De slaven bouwen steden ter ere van de machtige heerser. Boze mannen en vrouwen intrigeren tegen Mozes. De zwepen van de opzichters striemen de gekromde ruggen, waar ze zich maar vertonen. Ieder monument kost mensenlevens. De Joden trek ken in perfecte massaregie de Rode Robert Wise heeft een film gemaakt van de heldendaden, door een Ameri kaanse duikboot verricht in de tweede wereldoorlog, en wel tegen de Japan ners. Dit is dan de zoveelste film. die de oorlog ter zee en In het bijzonder de oorlog tussen de duikboten verbeeldt. De held van het verhaal is commandant Richarson, oftewel de he-man Clark Gable en zijn tegenstrever en collega is luitenant Bledshoe oftewel de he-man Burt Lancaster, maar de film slaagt er in de loop van het verhaal in de her innering aan die twee filmsterren en hun eigenaardigheden te overwinnen door een spanning, die de aanblik richt op de mannen die de twee fenomenen hebben te vertegenwoordigen. Aanvankelijk botert het niet goed tus sen hen. De luitenant wil een eigen boot hebben, maar de commandant, die zijn boot verloren heeft, is de aangewezen man om te gaan neuzen in de Bungo- straat, waar reeds menige Amerikaan se boot, ook zijn vorige, het leven heeft gelaten. Het wordt 'n gevaarlijke tocht dwars door Jappen heen. De film heet dan ook in het Nederlands Sluipvaart in de Pacific. Aan boord voelt men meer sympathie voor de luitenant dan voor de commandant, die de indruk maakt, de Jappen te willen ontlopen. Maar zij vergissen zich. Hij verricht prachtig werk, zelfs als hij door een val een hersenschudding heeft opgelo pen en de luitenant voor een poos de leiding moet overnemen. Deze laatste kan dan ook, wanneer de commandant bezweken is en zijn lijk aan de golven wordt toevertrouwd, getuigen dat de boot een goed kapitein heeft gehad. Waarmede dan aangegeven wordt dat de rivaliteit tussen de twee mannen van een gezonde aard is geweest. De roman in deze film is bijzaak. Wat hem interessant maakt, is de spanning, die ontstaat als de vijandelijke boten el kaar naderen en opzoeken en als de ge vechten hun beslag krijgen. Wel over valt ons, als steeds bij zulke films, de verbazing over al die vernielzucht en over het kinderspel, waarop die gevech ten altijd een beetje lijken, alsof grote mensen niets anders te doen hebben dan elkaar te laten verdrinken of in de lucht te laten vliegen. Maar zulke gedachten moet men maar onderdrukken, wil men tenminste van het schouwspel genieten. En dat kan men, want in de film zit op bepaalde momenten veel spanning. Ro bert Wise kent het vak. De film draait in Rembrandt voor boven de veertien. Zee door en het leger der Egyptenaren wordt in al even perfecte massaregie door de golven verzwolgen, waarbij we onder water wagens en mensen zien tuimelen. De tocht door de woestijn kent geen filmobstakels en terwyl Mozes op de berg vertoeft om Gods geboden te vernemen, regisseert de Mille de dans om het gouden kalf. Het vuur schiet gewillig uit de hemel, de kleuren verven de luchten in technicolor en de muziek illustreert dramatisch wat maar te illustreren valtZiedaar enkele karaktertrekken van de Mille's jongste film, die de langste in de filmgeschie denis is. We denken terug aan zijn eerste prestaties, dertig jaar geleden en daar na. Met name aan die eerste Tien Ge boden, waarin de pathetiek tot wan smaak werd en de overdaad tot weer zin. Aan zijn Teken des Kruises dat een walglijke vermenging was van religie en sexualiteit, aan zijn King of Kmgs, die in gulzige beelden het leven van Christus vertelde. En telkens overvalt ons de gedachte aat Cecil B. de Mille het allemaal zo goed bedoeld heeft. Sinds De Kruistochten echter alweer zo'n machtig onderwerp is er enige verandering gekomen In zijn élan. Hier wordt hij iets beheer ster, iets wijzer, en krijgt hij meer oog voor de détails die een geheel samen stellen, dan voor het détail om zich zelf. En nu heeft hij dus uit de enorme hoeveelheid opnamen die tientallen ca mera's hebben afgeleverd, een synthe se gemaakt van drie en een half uur, waarin al zijn vroegere ondeugden voor zijn doen aardig zijn bedwongen. Nog altijd Is het vooral de massaregie, die hem aantrekt en die hij nu en dan door taferelen tussen individuen onderbreekt. Hiermede is de filmliefhebber, die gaarne het intelligente vormbesef toe juicht, natuurlijk niet tevreden, maar ook le critische geest zal willen toege ven, dat die lange film in zijn geheel voor zeer velen een soort populaire verbeelding mag genoemd worden van een door verzonnen bijzonderheden aan gevuld bijbelverhaal, dat dan meer door zijn feitelijke inhoud dan door een bewogen verteltrant boeit. Men krijgt bovendien de indruk dat de Mille zo wel in zyn persoonlijk voorwoord, vóór het begin van de film, als door de be handeling van de stof met grote ernst heeft gewerkt; diep overtuigd van zijn eigen eerlijkheid, waaraan we dan ook niet behoeven te twijfelen. Wanneer wij dus de belangstellenden in de film aanraden De Tien Geboden te gaan zien, dan doen we dat niet in de overtuiging, dat men er de filmevo lutie in zal kunnen toejuichen, maar wel in het vertrouwen dat er via de film iets uit de geschiedenis van het Oude Testament zal overkomen. Voor alle leeftijden. „Wetende, dat de paters Augustijnen reeds meer dan 35 jaren in Haarlem en omgeving onze zorgen delen bij de op voeding van de jeugd, zijn wij er van overtuigd, dat U hen ter zijde zult wil len staan. Nu zij voor de eerste maal een beroep op U doen in deze lange reeks van jaren, zult U hen zeker niet teleurstellen." Aldus een rondschrijven, waarin een comité van dames uit Haar lem en omgeving dringend vraagt om de paters Augustijnen te helpen bij de vervulling van een taak, welke zij zich hebben gesteld: het zorgen voor een te huis voor de zusters Augustinessen te Maarssen. Daarover zegt de circulai re: „Wellicht is het U nog niet bekend, dat de Paters Augustijnen met een gro te zorg belast zijn. Reeds in 1946 werd het door de paters Augustijnen als een noodzakelijke eis gevoeld, dat hun apos- tolaatswerk gesteund zou worden door een thuisfront van de beschouwende tak van hun orde, n.l. de zusters Augusti nessen. Deze zusters vormen door hun voortdurend gebed en boeteleven een noodzakelijke schakel in het genadele ven der Kerk. Hun tegenwoordige be huizing te Maarssen is echter sinds ja ren van zodanige aard, dat het naast vele andere bezwaren, thans zelfs niet meer mogelijk is nieuwe postulanten op te nemen. Reeds is hun een stuk bouw grond geschonken, waaruit blijkt, dat ook anderen de noodzakelijkheid van de ze stichting inzagen. Intussen is de bouwvergunning verleend. Indien ech ter binnen 6 maanden niet met de bouw wordt begonnen, vervalt de concessie en zijn daarmee alle hoopvolle verwach tingen wederom de bodem ingeslagen. U begrijpt derhalve de dringende nood zaak tot spoedig handelen. Moge de oer-christelyke gedachte van Paulus: „Draagt elkanders lasten" U terstond inspireren tot het schenken van uw gave. U kunt dit doen op iedere door U gewenste wijze, hetzij door een geslo ten enveloppe te doen afgeven aan het Klooster Zijlweg 199 of aan één van bei de scholen; hetzij op giro 124173 ten na me van Augustijnenklooster Haarlem, maar steeds met vermelding: „Bouw fonds Slotzusters". De dames, die het initiatief tot deze bijstandsactie hebben genomen hebben zich verenigd in een „Comité Bouw fonds Slotzusters Augustinessen". Voor het overgrote merendeel zyn het moeders van leerlingen van een der beste middelbare scholen der paters Augustijnen te Haarlem. GEBOREN: P. J. Slendersvan der Klis z; G. A. van HeinsbergenSegge- link z; M. A. T. van der VoortKol- denhof z; H. T. M. van MeursCliteur z; E. Dijkstravan der Sluis z; M. E. BootMisero d; P. Tjepkemavan Genderen d. GETROUWD: C. Ket en H. P. Be- rendsen, R. H. van Geijlswijk en G. H. de Graaf, H. A. Offerman en G. W. Olt- mans. OVERLEDEN: P. G. Barten, 68 j„ Crayenesterlaan; C. A. J. van der Wolf, 44 j., Kamperlaan; E. van den Berg Hufkens, 69 j., Voorhelmstraat. Advertentie Het jonge paar, dat een klein appartement verworven heeft, moet vaak woekeren met de ruimte - en met het bijeengespaarde geld. Oosten heeft voor hen gezorgd met ruimtebesparende kombinaties die men kan aanvullen, telkens wanneer de ruimte en financiën het veroor loven. Kom er eens naar kijken in onze OPBOUWFLAT. mym Barteljorisstraat 13-17 - Haarlem Toen enige jaren geleden de Haagse Comedie „A Day by the Sea" speelde van Norman C. Hunter, kon men deze schrijver nog beschouwen als iemand, die in het voetspoor van Tsjechow, stemmingstoneel schreef, waarin de personages nauwelijks handelden, en kel maar praatten en dachten. In zijn nieuwe stuk, „A touch of the sun", dat gisteravond in de schouwburg werd gespeeld door' de Nederlandse Comedie, is de herinnering aan de Russische grootmeester verre. Er wordt nog wel veel gepraat, maar van een werkelijke sfeertekening is nau welijks sprake meer. Hunter is onge twijfeld een knap vakman op toneel- schrijf-gebied. Hij kent de regels die een goed toneelschrijver toe dient te passen om zijn publiek te behagen. Maar zijn nieuwe stuk is tè „gewoon" om werkelijk te boeien. Dat de Ne derlandse Comedie er niettemin een goede toneelavond van maakte, pleit voor het gezelschap, meer dan voor de schrijver. Een idealistische leraar aan een par ticuliere Engelse school, leeft omwille van zyn hooggestemde idealen met zyn vrouw en twee kinderen in vrij armoe dige omstandigheden. Dan komt plots zyn ryk geworden broer uit Canada over met zijn vrijmoedige en rijke Ame rikaanse vrouw. Ze nodigen het leraars gezin uit om een vakantie te komen doorbrengen in hun villa aan de Franse zuidkust. Onder invloed van deze „Tik van de zen" wordt de behoefte aan rijk dom, aan comfort en gemak van de le raarsvrouw en haar kinderen geacti veerd. Zij nemen geen genoegen meer met hun armoedig bestaan. De vrouw begint aarzelen een verhouding met een rijkaard; de zoon ziet af van zijn le raarscarrière en gaat in zaken. De le raar zelf weigert halstarrig, maar komt tot de conclusie, dat zijn idealen veelal niets anders zijn dan verstarde mani festaties van afgunst en haat. Eenmaal terug op school, wil hij al zijn idealen erbij neergooien, maar zijn vrouw te elfder ure op de dwalingen haars weegs teruggekeerd weet hem te overreden de mensen en het leven te aanvaarden, zoals deze zich voordoen. Deze „Tik van de zon" is een menge ling van cynisme en huiselijkheid. Cy nisch ontleedt de schrijver het idealisme van de leraar en huiselijk beschrijft hy het leven van het leraarsgezin. Joan Remmelts heeft als regisseur vooral op dat laatste aspect de nadruk gelegd. De cynismen deden daardoor minder wreed aan en klonken daardoor leugenachti ger. Of hij daarmee de schrijver ge diend heeft, is een vraag, die niet ge makkelijk te beantwoorden is. Hij heeft er in eik geval wel mee bereikt, dat de voorstelling een gevoel van deernis opriep, terwijl een benadrukken van het cynisme de voorstelling vermoedelijk alleen maar triest en negatief zou heb ben gemaakt. Frieso Wiegersma had een deerniswekkend décor ontworpen voor het leraarshuis, maar zijn Rïvïè- ra-décor bleef onder de maat. Zoals gezegd, werd er voortreffelijk gespeeld. Han Bentz van den Berg speelde de leraar sympathiek, zonder al te wild-idealistische uitbarstingen. Die beheersing correspondeerde op geluk kige wijze met die van Mary Dressel- huys als zijn vrouw. Zij toonde einde lijk eens een nieuw gezicht en verviel slechts een enkele keer in de haar eigen toontjes en maniertjes. Ko Ar- GENEALOGIE. De afdeling Haarlem van de Nederlandse Genealogische Ver eniging houdt vrijdag 17 oktober in res taurant Brinkmann aan de Grote Markt een bijeenkomst, waarop mejuffrouw C. Haak vertelt over het leven en de kunst van de Haarlemse schilder Maar ten van Heemskerck aan de hand van lichtbeelden. KLOKKENSPEL. Het sche klokkenspel van de Gr°,f,,.piipr1„ Haarlem brengt wederom n.euwe liede ren ten gehore. Op het heel uur Lof van Liefde" en op het half uur „Ron dedans". DOORGEREDEN Op de Raambrug te Haarlem botsten vrijdagmiddag twee personenauto's tegen elkaar, waardoor aanzienlijke materiële schade ontstond. Het ongeluk gebeurde doordat een auto, die van de Raamvest af de brug op wilde rijden, geen voorrang kreeg van een bromfietser. De chauffeur stopte onmiddellijk, maar de bestuurder van een auto, komende uit de Wilhelmina- straat, bemerkte het voertuig te laat. De bromfietser is doorgereden. Getui gen worden verzocht zich met de poli tie in verbinding te stellen. GESNEDEN De Haarlemse politie verzoekt getuigen van een aanrijding die gistermorgen gebeurde op het kruis punt Nieuwe GrachtKruisweg zich te me'den. Van de Nieuwe Gracht kwam een 17-jarige leerling-costumiere met haar fiets. Zij was reeds op het kruis punt, toen een bestelauto haar passeer de en onmiddellijk rechtsaf sloeg. Het voorwiel van de fietr werd gekraakt. De bestuurder van de auto stapte uit, maar reed direct weer weg. steld voor de oktobertentoonstelling in ,,'t Goede Uur" zijn tekeningen te zien die beantwoorden aan de verwachtingen die aan de naam Giltay zijn verbonden. Men zie in de eerste plaats de tekening no. 4, vervolgens de nummers 12, 8, 10 en 11, en de twee grote tekeningen in de benedenruimte. Wat daaromheen hangt heeft, met be houd van Giltay's capaciteiten, een an dere gevoelswaarde verkregen en met name verloren aan de strengheid die de autonomie van de tekening, los van haar onderwerp, veilig stelde. In de landschappen en silhouetten, de kinderfiguurtjes vooral waar het ge laat in meespreekt is het onderwerp toegenomen in belangrijkheid en de aan- sprckendheid hiervan is een element in de beoordeling geworden. In enkele et sen: de landschapjes 4 en 8, en „Zee" prevaleert de lijn toch weer boven de voorstelling. Uit een kleine collectie con- clussies te trekken is wellicht voorbarig; mogelijk is het de toevallige samenvoe ging die suggereert als zou het werk van Giltay menselijker worden en minder hautain onder medezeggenschap van het onderwerp. L. T. noldi maakte een kostelijk type van de grommige oude vader, die door het stuk liep zonder aanwijsbare noodzaak. Die noodzaak was trouwens ook in an dere gevallen vaak ver te zoeken. Het tweede tafereel van het eerste bedrijf had vrijwel geheel geschrapt kunnen worden. Het vertraagde alleen maar het op gang komen. Femke Boersma was een charmant, levensblij dochtertje. Zij toonde on danks haar gebrek aan ervaring, beslist talent. Ger Smit is nog te onbeheerst om volledig te kunnen overtuigen. Gis teravond speelde hij de opstandige zoon. Louis Borel was een verschrikking als de Canadese broer van de leraar. Zon der enige stemnuance en met cliché- gebaren, handelde hij als de eerste de beste dilettant. Prachtig uitgewerkt en volgehouden was het type, dat Josephi ne van Gasteren maakte van de Ame rikaanse echtgenote. Gerard Schild ty peerde een rijke huisvriend op verdien stelijke wijze, maar werd daarin op grootse wijze overtroffen door Joan Remmelts de vriehd, die de leraars vrouw het hof maakt. Dit kleine rol letje werd door Remmelts volledig uit gediept en bijzonder gevoelig vertolkt. Dicky Bos speelde een leerling. J. W. v.d. Y. Advertentie Vrijdagmiddag en -avond startte het Noordhollands Philharmonisch orkest met het eerste concert voor scholieren.. Het stemde plezierig, dat er enorme belangstelling was, zowel 's middags als 's avonds. Waarin dit school? Zeker in het aantrekkelijke programma. Maar ook in de reactie van 't personeel op de school. Ik geloof, dat zeker wan neer op de scholen goed organiserend in deze wordt opgetreden, de jeugd vanzelf in grotere mate naar de con certen getrokken wordt. Enfin, vrijdag was er reden tot vreugde wegens de grote toeloop. De dirigent en inleider, Marinus Adam, heeft een beknopte maar uiterst instructieve uitleg van de werken van een Weens programma gegeven. Sober maar daarom niet min der goed, liet hij de nieuwelingen op deze concerten kennis maken met de familie der strijkinstrumenten. „Hierna ging dan als opening van het program ma de wonderlijk mooie muziek van Mozart: Balletmuziek uit de pantomi me „Les petits riens' De bijval was in één woord gezegd stormachtig, wel een bewijs, dat de jeugd deze muziek naar haar juiste waarde weet te schatten. De balletmu ziek uit „Rosamunde" van Schubert verging het niet anders. En ik wil gaar ne bekennen dat ik er ook met volle teugen van heb genoten. Op gevaar af dat men mij voor 5 maakt erken ik ruiterlyk van de „Künstlerlebenwalzer" en de ouverture „Die Fledermaus" van Johan Strauss meer genoten te hebben dan van me nige z g knappe compositie uit latere tijden Marinus Adam en het orkest hebben er waarschijnlijk ook zo over gedacht, getuige het enthousiaste spel in deze werken. Men kan praten hoe men wil, maar mijn conclusie blijft lui den: „Muziek is een zaak van het hart en niet van het verstand". De volle zaal en ik hebben genoten van de scho ne kunst die,.muziek" heet. JL. Advertentie \mstkrdam'sevaXht20 TEL. 11053 Zondag 12 oktober wordt de jaarlijkse bid- en boetetocht van de Nederland se Katholieke Vrouwenbeweging, afde ling Haarlem, naar de kapel van Maria van Fatima in IJmuiden-Oost gemaakt tezamen met het Vrouwengilde. De in tentie Is dit jaar: „Meer liefde onder elkaar, ook in het verenigingsleven". De H. Mis begint om zeven uur. De lo pers vertrekken om kwart voor zes van af de kerk van O.L.V. van VII smarten, de fietsers kwart over zes. De stichting „Meer en Bosch" te Heemstede, de verpleeginrichting voor lijders aan epilepsie, is vrijdagmiddag een fraai beeldhouwwerk rijker gewor den. Het is een meisjesfiguur, door de beeldhouwer Pieter d'Hont uit Utrecht uit Franse kalksteen gehouwen en waarmee het zegenrijke werk der ver eniging wordt gesymboliseerd. De kun stenaar heeft het meisje namelijk een lammetje in de armen gegeven, waar mee hij zowel het beginnend leven als de eerbied en liefde daarvoor heeft wil len karakteriseren. Men heeft dit beeld een plaats gegeven waar het volledig tot zyn recht komt: voor het hoofdge bouw in een klein, smaakvol aangelegd plantsoen. Het beeld is een geschenk voor het be stuur der stichting en ter gelegenheid van het vijfenzeventigjarig bestaan aan geboden door leden en oud-leden van het personeel. Het werd vrijdagmiddag overgedragen door de geneesheer-di recteur van „Meer en Bosch", dr. A. M. Lorentz de Haas, die verklaarde dat men het besluit, de betreffende op dracht aan Pieter d'Hont te verlenen, geen ogenblik heeft betreurd. De kun stenaar is er voorbeeldig in geslaagd het streven van de vereniging in steen te symboliseren. Hij beschouwde het dan ook als een voorrecht dit kunstwerk aan het bestuur te mogen overdragen: mede omdat het een bewijs vormt van de grote waardering, welke het perso neel voor het enthousiaste en belange loze werk van het bestuur koestert. Het. beeld werd daarop door mevrouw E. Jonkheid-Peereboom onder applaus van de vele aanwezigen onthuld. De korte plechtigheid werd besloten met een hartelijk dankwoord namens het be stuur uitgesproken door de waarnemend voorzitter de heer G. Rahuzen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 2