Problemen van heden daagse^kerkenbouw PLEIDOOI VOOR ZEER KLEINE PAROCHIE-GEMEENSCHAPPEN 0 BEU S K Voor de vierde maal een KINDERBOEKENWEEK Noodsituatie bij katholiek nij verheidsonderwij s Radio en TV WÊKÊÈÈ Wereldmissiedag K Aardewerk van 10.000 jaar? Tekort aan lokalen en leerkrachten Antennes blijven nodig ZATERDAG 18 OKTOBER 1958 PAGINA 11 Voor beslag op het arbeidsloon Minimum loongrens verhoogd iÉÉÉËÉ 'n ideaal geschenk Van Beinum vervangt Otto Klemperer liliflPt Munten uit 30-jarige oorlog gevonden verreweg de meest gekochte stofzuiger van deze tijd G. J. M. Willemse Missionarissen dienen ook om zichzelf te denken Medische missiecursus te Rotterdam besloten Half miljoen bezoekers in Rijksmuseum Mozart-programma Concertgebouworkest Liturgische weekkalender De jaarlijkse missiezondag, die volgens de wens van de Paus, morgen in heel de katholieke wereld wordt gevierd, is sedert de tweede wereldoorlog, in de letterlijke zin van het woord, een levenskwestie geworden voor de Kerk. Niet alleen het communisme, ook het fel ont waakte nationalisme, het laïcisme, de Islam en niet te vergeten de bin nenkerkelijke ontkerstening zijn rechtstreekse vijanden van het mis siewerk, dat bovendien nog in ern stig gevaar verkeert door een uitge breid sociaal gistingsproces, ten ge volge waarvan één groot samenhan gend revolutionair maatschappelijk probleem is ontstaan. Tegenover de ze dreiging, die dagelijks toeneemt in omvang en intensiteit, moet de missie haar houding bepalen. Reeds is erop gewezen, dat dit proces van aanpassing in zijn meest pregnante vorm vraagt: loslaten van het ver ouderde, dat dierbaar is, en aantrek ken van het nieuwe, dat ons vreemd is. Dit plaats de Kerk echter èn tech nisch èn mentaal voor een kracht proef. Voor hen voor wie de inhoud van de ze factoren een concrete werkelijkheid is behoeft het geen nader betoog, dat het missieprobleem heden ten dage terecht het grootste wereldprobleem genoemd wordt. De ernst hiervan kan nauwelijks overschat worden. In alle irtissielanden, maar vooral in Az'en Afrika, zijn krachten werk zaam, die een onmiddellijk, groot scheeps en deskundig antwoord eisen van de Kerk. Het al of niet christe- lijk-zijn van de wereld der nabije toekomst hangt af van de spoed, waarmee het probleem wordt aange pakt. Deze aanpak vraagt de hoogste inspanning van alle priesters en le ken op geestelijk, technisch en eco nomisch terrein uit hoofde van de nauwelijks overzienbare omvang der moeilijkheden. Tenslotte eist de to taal nieuwe vorm, waarin de proble men zich voordoen, een verantwoor de, deskundige planning, daar de traditionele missiemethoden niet meer aansluiten, noch menselijk noch materieel, aan de wezenlijk ver anderde verhoudingen, die geen te ruggrijpen op ervaringen in het ver leden toestaan. Dit alles dient men, wil het goed begrepen worden, te zien tegen de achtergrond van de huidige situatie der Kerk. Deze komt kort en bondig neer op het constateren van het feit, dat men, buiten de westelijke we reld, niet kan spreken van een wer kelijk belangrijke uitbreiding. De verwachting, dat dit in de naaste toe komst anders zal worden, is helaas niet gefundeerd. Wanneer hier niet zeer spoedig, met alle kracht en overal tegelijk wordt ingegrepen, zal de nieuwe wereld, die in Azië en Afrika onstuitbaar in wording is, er een zijn van een anti-christelijk hei dendom. Tegenover dit zeer reële gevaar van het ogenblik, schreef prof. Zee- gers, is de missionerende taak van de kerk, die, naar onze geloofsover tuiging, als enige beschikt over de geestelijke krachten, waarop de vreedzame ontmoeting en de organi sche eenwording der zo verschillen de volkeren kunnen worden geba seerd, van wereldhistorische beteke nis. Desondanks is haar situatie in de huidige wereld zwak. Toch is er een lichtpunt. De theo logische bezinning, die haar weer slag vindt in de prediking, hoewel nog lang niet sterk en algemeen ge noeg, legt steeds meer nadruk op het wezenlijk-missionaire karakter van de Kerk, die immers tót aan Christus' wederkomst op weg is naar haar ka tholiciteit, de vervulling van Gods universele heilswil. In de opdracht: ,,het Evangelie te verkondigen aan alle volkeren," welke opdracht de bisschoppen, als opvolgers van de apostelen, direct van Christus heb ben ontvangen, delen alle leden van de Kerk. Die opdracht is algemeen en persoonlijk, zodat niemand zich daaraan mag onttrekken en men nie mand de goddelijke heilsboodschap mag onthouden. Priesters ex. leken moeten naar best vermogen mede werken aan de uitbreiding van Gods Rijk, aan de „inplanting" van de Kerk, het normale heilsinstituut voor alle mensen, dat wezenlijk noodzake lijk is; niet in die zin, dat zonder di recte missionering het heil onbereik baar zou zijn, maar zó, dat door de zichtbare Kerk de genade van Chris tus openbaar wordt, die de verlossing bewerkt. Alle genade immers is ge nade van Christus en als zodanig ge bonden aan openbaarwording in de zichtbare Kerk overeenkomstig Gods plan (van Leeuwen). Heel de mensheid is tot aan Chris tus' wederkomst ,i°o weg" naar de volheid van het heil, welke pas dan een feit zal zijn, wanneer de katho liciteit van de Kerk werkelijkheid is geworden doordat het Evangelie aan alle volkeren verkondigd is. Dat be tekent, dat iedere katholiek zich zijn missionaire zending bewust dient te maken, wil nij leven naar de diepste aard van zijn katholiek-zijn. Deze ge dachte lag ten grondslag aan het on langs door Kardinaal Agagianian ge dane voorstel elke preek een kor te missiegedachte in te lassen." De geloofsverkondiging is immers be doeld om doorgegeven te worden. De wereldmissiedag wil allen deze Waarheid met nieuwe nadruk inpren ten. Gebed is daarbij hoofdzaak en financiële steun noodzaak. Om het zo hoog nodige bidden enigszins te ver gemakkelijken hebben de pauselijke missiegenootschappen, het Aposto laat der Hereniging, het St.-Willi- brord-apostolaat en het Apostolaat des Gebeds gezamenlijk een „aposto- laatsgebed" samengesteld. Z.H. Exc. fdgr. Alfrink wijst er in zijn aan beveling van dit gebed op, dat het bedoeld is als „gezinsgebed", dat zo mogelijk door heel het gezin dage- hjks gebeden wordt. Vooral de jeugd han op die wijze de juiste missieijver aanleren, die haar doet meeleven met he gehele Kerk. Het gaat hier niet ®m een of andere devotie, maar om öe kern van ons katholiek-zijn. Maar naast het ononderbroken ge had is nu financiële steun meer dan °°it onmisbaar. Behalve een ruime gave op de wereldmissiedag, is voor af. het lidmaatschap der pauselijke missiegenootschappen het middel bij mtstek voor de permanente beharti- gmg der missiebelangen. Ondanks ,5maalde aansporingen van de Paus Jn driekwart van de daarvoor in anmerking komende katholieken n°g geen lid! he wereldmissiedag van mor sen ons allen de ogen openen voor de t iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimimiiiiiii De bepalingen over het beslag op het loon van een arbeider worden aange past aan het huidige loon- en prijspeil. De regering heeft voorgesteld de mini mum grens van het loon, waarbeneden geen beslag mogelijk is, te verhogen van 10 tot 19 gulden per dag. Het wetsontwerp, dat daartoe bij de Tweede Kamer is ingediend houdt een wijziging in van de desbetreffende be palingen in het burgerlijk wetboek. De minimumgrens geldt niet alleen voor beslag op het loon b.v. in geval van afbetalingsschulden, maar o.a. ook voor: boeten ingevolge een bedrijf sre- glement en voor storting door de werk gever op een spaarbankrekening ten name van de arbeider om verhaal mo gelijk te maken. De kerk van „Notre-Dame des Pauvres", de Lieve Vrouw van de Armen te IJssy-les-Moulinaux, in Frankrijk is een voor beeld van een zeer eenvoudig, met nieuwe middelen gebouwd heiligdom. De architecten zijn H. Duverdier en J. Lombard. (Van een medewerker) TT r begint meer tekening te ko rf men in het probleem van de he- dendaagse kerkenbouw. Enige jaren geleden gold het nog als een revolutionaire daad wanneer men kritiek uitoefende op de basilica-imi taties en hechte neo-Romaanse bak stenen bouwsels. Slechts in heel be perkte kring werd kritiek geoefend op de „Bossche school", een architec tenkring die welbewust wilde aanslui ten bij de traditie, maar laatstelijk minder kopschuw blijkt voor het „nieuwe bouwen". Op de jongste landdag van St.-Adel- bert heeft ook prof. N. Vroom het probleem aangeroerd en gezegd: „De bereikte na-oorlogse resultaten wet tigen de vrees, dat wanneer hier geen duidelijke daden worden ge steld, de katholieke kerkelijke bouw kunst zal verzanden in een plicht matig repeteren van steeds minder begrepen en steeds minder nood zakelijke historiserende vormen, die vergeleken, met bouwactiviteiten el ders in Europa, bepaald armoedig zullen aandoen en de gelovigen niet meer zullen toespreken in de taal, die zij nog weten te verstaan". En hij hield daarna een sterk pleidooi jongere krachten kansen te geven bij het bouwen van een kerk. Hoe wel in sommige bisdommen de ken tering bij het geven van opdrachten zich reeds doorzet, stuit men helaas maar al te dikwijls op gevallen, waarbij bisschoppelijke bouwcom missies met een schier tyrannieke macht jonge en vooruitstrevende ar chitecten de pas afsnijden en de mogelijkheden beknotten. Het behoort langzamerhand tot de bon ton, over de kerken van Ronchamp, Vence of Assy in Frankrijk te kun nen meepraten en tal van lieden zijn na een reis langs nieuwe Duitse en Zwitserse kerken teruggekeerd met totaal nieuwe gedachten over de ker kenbouw Maar met het accepteren van afirx+tÜi' eF dringend vernieuwing bltrfnnÜjk°men, ismen er nog niet. Dan beginnen de problemen pas, want dan krijgt men de gehele scala van moge lijkheden pas onder ogen o.m. die van de volledig open of de sterk gesloten kerk Wanneer men de vernieuwing accep teert en zich minder door vooroordelen gebonden weet, dan zal ook het drei gend financieel aspect een ander ka rakter krijgen. De Kamerleden breken zich op het ogenblik het hoofd over de regeling bijdragen kerkenbouw, vastge legd in een rapport der Commissie- Sassen. Men gaat daarbij uit van een gemiddelde kostenbecijfering, waarbij een kerk van 800 tot 1000 zitplaatsen met inrichting en pastorie al gauw 800.000 zal gaan kosten. Er zon reeds architecten, die aangetoond hebben dat met gebruikmaking van moderne bouw mogelijkheden de kostprijs aanmerke lijk te drukken is en men is ook van mening, dat kleinere kerken naar ver houding goedkoper in bouw en exploita tie zullen zijn. Wanneer het bouwen van kerken een levenskwestie is voor het behoud van het geloof in onze groeiende steden en dorpen, dan zal werkelijk ieder middel dat oplossing biedt te baat ge nomen moeten worden en men mag zich daarbij niet te sterk naar traditie en zeker niet naar vooroordelen rich ten. in dit verband is het werk van Etienne Aubry, oud-luitenant-kolonel van het leger en thans pastoor in de arbei dersplaats Luqéville in N.-Frankrijk, een Advertentie absolute noodzaak van onmiddellijke en grootscheepse hulp? Een echt chris tenhart is zo wijd als de wereld. Uit goddelijke roeping! Geve Gods gena de ons allen de kracht on het inzicht uit zuivere liefde die levenstaak naar best vermogen te vervullen. lichtend voorbeeld. Alleen met zijn pa rochianen bouwde hjj een betonkerk, tussen zijn mensen stond de pastoor zelf op de steigers. Ook in Rhoon nabij Rotterdam heeft de niet lang geleden tot pastoor benoemde aalmoezenier der woonwagenbewoners en artisten H. Schouten het klaargespeeld, de bouw vakarbeiders in zijn parochie te enthou siasmeren voor een plan. Het gaat dit maal niet om een kerk, maar om een parochiehuis. In enkele maanden hebben de timmerlieden en metselaars een groot gebouw opgetrokken. Allen wer ken in hun vrije uren en zelfs tijdens de bouwvakarbeidersvakantie stonden zij reeds om zeven uur 's morgens op de steigers en 's avonds werken zij bij schijnwerpers. Een sterk pleidooi voor de kleine kerk is onlangs geleve-d door drs. W. M. van den Ende, secretaris van het bisdom Rotterdam. Hij stelt zelfs voor de kerk te lichten uit het aspect der bijzondere bebouwing om haar op te nemen in de woningbouw. De kerk, die nog altijd als sluitstuk der stede- bouwkundige problemen gezien wordt, zou terugkeren naar het domein der gewone burgers. De kathedraal op het centrale plein is altijd het teken van de triomf van de kerk op aarde geweest. De contra-reformatie en de neo-Gothiek hebben dit beeld vast wil len houden, maar de medestanders van drs. van den Ende menen, dat men in onze tijd wellicht meer het accent op de liefdes-gemeenschap in de Kerk moet leggen, de liefde is be scheiden, zij behoeft geen omhaal. De plannen, die de secretaris van het Rot terdamse bisdom met grote beslist heid verdedigt, gaan voorbij aan het probleem der architectuur. De uiter lijke vorm van de zeer kleine kerk is niet in het geding, desnoods wor den de kerkdiensten gehouden in en kele kamers van een flat. Het pro bleem is louter gezien vanuit het oog punt van zielzorg, beleving van pries terambt en contact met de gelovigen. Het standpunt volgt eigenlijk uit het consequent doordenken van tal van li turgische vernieuwingen, die reeds ge ruime tijd tot gelding komen. De cen trale plaats van het Offer in de ere dienst heeft ook in de bouw van de kerk haar expressie gevonden. Allen zijn het erover eens, ook de neo-ro- maanse kerkenbouwers, dat alle aan dacht gericht moet zijn op het altaar met weglating van bijkomstigheden, die er weinig toe doen, waardoor de vrolijke santenkraam van drukbe- sehilderde heiligenbeelden plaats maakte voor een devote, stille ruimte. Maar van den Ende wil veel verder gaan. Hij meent, lat de parochies door niet meer dan één priester bediend moe ten worden. De zielzorger zou meer ef ficiënt kunnen werken en het onderling contact tussen priester en gelovige en de gelovigen onderling zou veel groter worden. Er zou een ware liefdesge meenschap moeten ontstaan. De pries ter zou wonen tussen zijn parochianen, hq zou bij wijze van spreken zijn eigen vuilnisbak buiten moeten zetten, hu zou spelen met de kinderen op straat en de vaat afwassen in het huis, waar hij te eten wordt gevraagd. Hij zou als een Charles de Foucauld leven onder de bewoners van de grote stad en zijn zending, zijn missie, letterlijk tot uit voering moeten brengen, in complete nederigheid zonder zich te bekomme ren om de gemeenschappelijke verplich tingen van een grote pastorie. In kleine kerken komt de ontmoeting tussen priester en gelovige ook beter tot stand, zo zei prof. Loeff naar aanleiding van deze gedachten. De priester kan zich ook persoonlijker tot de gelovigen rich ten, vrijmoedig en hartelijker, want niets is zo fnuikend wanneer jonge priesters eerlijk hun gedachten willen weergeven, als de idee „ik moet pre ken". Het probleem van de kerkenbouw is meer een probleem van de geest, van religieuze verheffing en van groot idea lisme, dan van louter bouwkundige prin cipes. De geest maakt levend, de letter doodt. Le Corbusier heeft het bewezen met zijn kapel te Ronchamp, waarop bouwkunstig gezien nogal wat is aan te merken. Zijn theorieën omtrent de rechte hoek heeft hij ervoor overboord gezet en het lijkt alsof zijn expressie kracht in deze kapel pas tot volle uiting kwam. Het bouwwerk is een getuigenis en daardoor wordt de waarde bepaald. Wanneer moderne bouwers dezelfde in tenties zouden hebben bij het ontwer pen van een sporthal als bij het conci piëren van een kerk, dan kunnen we evengoed bij de afgesleten schablones blijven verwijlen. Men kan ook niet jaar in jaar uit blij ven zeuren om geld. Daar krijgt men een dégout van. Slechts een rijk idea lisme en ware bezieling zullen de zaken kunnen oplossen en als de tekenen niet bedriegen dan is die herleving zeker in zicht. Japanse archeologen hebben meege deeld, dat zij acht antieke vazen van aardewerk hebben gevonden, die, vol gens hen, wellicht de oudste vazen ter wereld zijn. Deskundigen van de universiteiten van Tokio en Meiji hebben verklaard, dat de vazen misschien meer dan 10.000 jaren oud zijn. Zij zijn van plan che mische proeven te nemen om hun ver onderstelling te toetsen. Het oudste aardewerk dat men tot nu toe gevonden heeft, is, naar ge meld, ongeveer 7000 jaren oud. Het werd in Egypte gevonden. De Japanse vazen zijn in de grond van een speelterrein van een lagere school in Sjiba ontdekt. De vazen, die ronde bodems hebben en alle dezelfde vorm bezitten zijn ongeveer 25 cm. hoog. Zij werden gevonden netjes op een rij in een aluviaal aanslibsel, dat volgens de Japanse deskundigen 10.000 jaar oud moet zijn. Maar tot nu toe hebben de archeolo gen altijd geloofd, dat de mens in die tijd nog niet wist, hoe aardewerk te maken. De dirigent Eduard van Beinum zal in plaats van Otto Klemperer in de eer ste helft van november zes concerten van het Philharmonia Orkest te Lon den leiden. Als solisten werken mee Annie Fisher (piano) en Nathan Mil- stein (viool). Otto Klemperer heeft in verband met zijn ziekte, waarvan hij thans herstellende is, 21 concerten van het Philharmonia Orkest moeten afzeg gen. Van 25 oktober tot 1 november is het kinderboekenweek. De commissie voor de collectieve propaganda van het Ne derlandse boek heeft voor deze week, waarin voor de vierde maal het boek voor het kind in het centrum van de belangstelling wordt gebracht, een pro gramma bekend gemaakt, waarin ook dit jaar dfe prijspuzzels, het boeken weekgeschenk en de speciale uitgaven een plaats hebben gekregen. De week wordt op zaterdagmiddag 25 oktober in de Rotterdamse schouw burg officieel geopend door de burge meester van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum. Op deze middag wordt de prijs voor het „Kinderboek 1957" uitgereikt en worden de finales gehou den van de voordrachtswedstrijden voor kinderen van de Rotterdamse la gere scholen. De toneelgroep „Are na" zal een voorstelling verzorgen. Het geschenk van de boekenweek zal dit jaar bestaan uit een bouwplaat in vier kleuren van het Muiderslot. Van de jeugdboekengids „De kleine Vuur toren" verschijnt dit jaar een nieuwe editie van ruim 1000 titels met illustra ties van Ted Schaap. De boekhandels zullen naast deze gids ook het gidsje „De Grabbelton" uitreiken. Naast deze gidsen is er nog een leidraad uitgege ven in de vorm van de titel'bro- chure „De Wiekslag", samengesteld door het bureau boek en jeugd. De verschillende afdelingen van de Nederlandse Boekverkopersbond zullen in diverse delen van het land manifes taties organiseren. De „Kinderboeken weekprijsvraag" bestaat uit het maken van een ontwerp voor de kinderboeken week-affiche voor het volgend jaar. Het affiche die dit jaar de propaganda voor de kinderboekenweek zal voeren, is het ontwerp van de 6-jarige Folkert Haan stra te Meppel. i De landbouwer Heinrich Hofmann in het dorpje Waldeck tussen Stutt gart en Neurenberg is bij het leggen van de funderingen voor een koestal een r\jk man geworden. Hij vond na melijk een aarden kruik met 3.000 zilveren munten uit de tijd van de dertigjarige oorlog. Het zilver alleen is al, naar schatting 10.000 mark waard en als antiquiteiten brengen ze zeker 30.000 en waarschijnlijk meer op. De jaartallen variërend van 1500 tot 1620 zijn nog duidelijk te lezen. Aan genomen wordt, dat ze in het begin van de dertigjarige oorlog verstopt werden. De boer had de munten eerst weg willen gooien, omdat hij dacht dat het doppen van oude bierflessen waren. Advertentie In de vorm ligt zijn kracht! 5 f 142.50 De toeloop van jongens en meisjes naar het nijverheidsonderwijs vervult ons met angst. Wij zouden hen met vreugde moeten begroeten, maar kun nen hen niet op adequate wijze opvan gen. Hun aantal groeit jaarlijks met duizenden; over enige jaren zullen het er 130.009 zijn, tweemaal zoveel als thans. Dit vraagt bijna een verdub beling van het aantal lokalen en leer krachten, die met de beste wil van de wereld niet op korte termijn gerea liseerd kan worden. In veel gevallen zal met een noodoplossing genoegen ge nomen moeten worden. Dit verklaarde vrijdagmiddag te Utrecht de heer B. A. A. Engelbertink, voorzitter van de Bond voor r.-k. Nij verheidsonderwijs, tijdens de jaarver gadering, die zeer veel belangstelling trok van bestuursleden van katholieke nijverheidsscholen. Het is een communis opinio, dat het lager technisch onderwijs voor jongens een driejarige cursus moet zijn. Slechts enkele scholen kunnen hieraan voldoen. De grote meerderheid der technische scholen moet met een tweejarige cur sus genoegen nemen, hetgeen betekent, dat tienduizenden leerlingen niet krijgen wat men hun zou willen geven. Op de jongensscholen is de nood het hoogst; hier en daar is een tekort van 40 pet aan bevoegde leerkrachten. Bii de katholieke scholen voor n.o. dient de nood zich in dubbel ernstige vorm aan, aldus de voorzitter, omdat de katholieken een achterstand uit het verleden moeten inhalen. Van de kin deren, die de lagere school verlaten, iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! Het bekroonde affiche voor de Kinder boekenweek. Het is getekend door de zesjarige Folkert Haanstra uit Meppel. llllillllllllllillllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Bij K.B. is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau de heer C. J. M. Willemse, voorzitter van het natuur historisch genootschap in Limburg, wonende te Maastricht. De onderschei ding is de heer Willemse uitgereikt door de burgemeester van Maastricht, mr. W. baron Michiels van Kessenich. j\ Tederlands meest produktieve en j meest belangrijke schrijver van -*■ het ogenblik, Simon Vestdijk, is gisteren 60 jaar geworden. Ook in ternationaal geniet hij een grotere be kendheid dan van Nederlandse schrij vers gebruikelijk is, omdat meerdere werken van hem in diverse talen wer den vertaald. De roem om zijn alge meen erkende talenten is zo groot, dat hij wordt genoemd als kandidaat voor de Nobel-prijs voor literatuur. Vestdijk, die geboortig is van Har- lingen, studeerde medicijnen en werd in 1927 arts, maar al spoedig wijdde hij zich geheel aan de letteren. Ook al schreef hij, vooral in het begin van zijn schrijverswerkzaamheid, verzen (men denke aan zijn bundel „Berijmd Palet"), het meest bekend is hij als prozaïst en in het bijzonder als ro mancier- Zijn romans van autobiografisch, historisch en avontuurlijk karakter kenmerken zich door de analytische, meedogenloze scherpte, waarmede hij zijn onderwerpen weet te behandelen. Onmiskenbaar doet zich daarbij de in slag van de medicus gelden. Hij schrijft een indringend, scherp beel dend proza. De geestelijke instelling van Vestdijk is die van de individua list en libertijn. De meeste zijner werken vragen voorbehoud voor le zers met een ontwikkeld onderschei dingsvermogen. Het geven van een opsomming van de werken van een zo produktief schrijver is volstrekt ondoenlijk. Be kend is vooral zijn autobiografisch ge tinte Anton Wachter-serie, waarvan zeer onlangs het (voorlopig) laatste deel is verschenen: „De vrije vogel en zijn kooien". Vrij algemene be kendheid genieten ook zijn boeken Het vijfde zege", „De kellner en de levenden", en „Het glinsterend pant ser". Bij gelegenheid van Vestdijks ver jaardag is een interessante, biogra fisch gerichte studie over hem ver schenen van de hand van Nol Gregoor. Zij heet „Simon Vestdijk en Lahrin- gen", (Lahringen is de door Vestdijk in zijn biografische romans gebruikte naam voor zijn geboorteplaats Har- lingen), een uitgave van De Bezige Bij. Is 44 pet katholiek. Van alle school verlaters gaat 38 pet naar het nijver heidsonderwijs. De geboortegolf van van kort na de oorlog heeft thans de poorten van het nijverheidsonderwijs bereikt. Vele katholieke scholen moe- te» aangemelde leerlingen afwijzen. De heer Engelbertink kon in dit somber perspectief geen enkel licht puntje zien. Wel verheugde hij zich er over, dat de katholieke Bond een overeenkomst heeft bereikt met het Nederlands Genootschap (algemeen) tot samenwerking bij de opleiding van leerkrachten in een eenjarige dagcursus. Op voorstel van het bestuur werd het huishoudelijk reglement zodanig gewij zigd. dat in het vervolg onder het be stuur een aantal afzonderlijke secties zal optreden voor de diverse school types in het katholiek nijverheidsonder wijs, o.m. voor de lagere technische scholen, het huishoudonderwijs, U.T.S. en H.T.S., landbouwonderwijs en mid dens tandsonderwijs. De 26ste cursus van de Medisch» Missieactie behoort weer tot het ver leden. Vrijdagavond kwamen alle cur sisten bijeen in het St-Franciscus Gast huis te Rotterdam om uit de mond van dr. J. A. G. ten Berg, die de cursus leider dokter G. Klop verving, te ver nemen, dat iedereen voor het de dag tevoren gehouden examen was ge slaagd. Zoals gebruikelijk werden aan de genen, die vele punten hadden ver gaard, geschenken aangeboden, dit maal bestaande uit grote verband- trommels en enig tandartsinstru mentarium. De eerste prijswinnaars waren broeder Gabriel Roes O.F.M., die nog wel, wegens ziekte, veertien dagen van de cursus had moeten ver zuimen. zr. Hilarius en zr. Philippi- na, beiden witte zuster van Lavige- rie, pater J. M. Brockhus, witte pa ter van Lavigerie, en pater Mauri- nus O.F.M. Cap. Dr. ten Berg, die de prijzen uitdeel de, drukte de toekomstige missionaris sen op het hart bij til hun medisch werk voor anderen zichzelf niet te ver geten en zich de gelegenheid te gunnen van een eventueel opgelopen ziekte te herstellen. Dat is men verplicht uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid voor de congregatie waartoe men be hoort. voor de gemeenschap en tenslot te ook voor zichzelf, aldus spr. Het slot van de avond werd, zoals woonljjk, gekenmerkt door een meer humoristische sfeer, geschapen door de toneelprestaties van zusters, paters en broeders, die op deze manier hun erkentelijkheid demonstreerden voor het in de afgelopen zes weken genoten onderricht. In het Rijksmuseum te Amsterdam is vrijdag reeds de 500.000ste bezoeker het tourniquet gepasseerd. Met uitzonde ring van het Rembrandt-jaar 1956 is dit sinds 1885 niet gebeurd. Meestal bleef het jaargemiddelde iets onder het half miljoen. De vermeerdering van het be zoek ligt in de maanden juli, augustus en september en is vooral te danken aan het toegenomen aantal buitenlan ders dat het museum bezocht. Een lezer, die een nieuw radiotoestel uit de middenklasse kocht, zond ons over zjjn bevindingen een rapportje. Hij is meer dan enthousiast, hij 'uit zich in uitgezochte bewoordingen, wat de kwa liteit van het geluid betreft. Ook wel wat de ontvangstmogelijkheden betreft. Maar daaromtrent is hij kritischer. Dat valt hem eigenlijk tegen. Hjj had ge dacht met een dergelijk toestel alle zen ders te kunnen ontvangen, zonder eni ge storing. Wjj moeten de geachte lezer er bij voorbaat op wijzen dat er nog zoiets als een IJzeren Gordijn bestaat. Daarach ter doet men wat men wil (de regerin gen wel te verstaan). Men zendt dus maar uit waar men wil," mien stoort waar men wil. Aangezien men niet al les kan storen, zijn er zenders die wél storingsvrij te ontvangen zijn. Het aantal goed te ontvangen zenders is niet te onderschatten. Het is echter ook vooral niet te overschatten. Met een modern toestel is heel veel te ont vangen. Het toestel is sterker dan de vooroorlogse super de super, het bevat storingsbestrijdingsmiddelen waarvan toen nog niet gedroomd werd, het moet echter een zender kunnen ontvangen. Zonder behoorlijke antenne kan dat niet. De fabrikanten hebben het naoorlog se publiek verwend. Zij hebben vaak vooropgesteld dat in een toestel een an tenne zat. Natuurlijk zit in de meeste toestellen een ingebouwde antenne, die voldoende is om het apparaat niet uit puttend te belasten bij de ontvangst van zeer naburige zenders. Maar hoe modern en hoe goed uitgerust ook, ieder radiotoestel dat men behoorlijk wil laten functioneren heeft een buiten antenne nodig. Daarvoor gebruikt men tegenwoordig vaak een staafantenne. Goedkoop na tuurlijk. weinig omslachtig, maar on voldoende. Wat men nodig heeft is nog altijd een gespannen draad van behoor lijke lengte. Die draad behoeft niet me ters hoog boven het huis uit te steken. Hij kan vlak over het dak gespannen worden zonder verdere zichtbare obsta kels. De lengte moet niet-te groot zijn, zeker niet meer dan vijftien meter. Maar ook niet minder dan zes meter. De verbinding tussen de antenne en het toestel dient zo kort mogelijk te zijn. Belangrijk is de keuze van het ma teriaal. Meestal neemt men gewoon goed koperdraad. Dat zou prachtig zijn, wanneer er nooit wind was. Dit mate riaal is echter te zacht, het breekt veel te snel. Silicium-bronsdxaad is veel be ter. Een getwiste bundel koperdraadjes is nog beter, wel duurder en ook moei lijker te verwerken. Wanneer men toch een antenne gaat of laat maken, neem dan een goede soort draad. Een anten ne blijft nodig, de ontvangst wordt be ter, de slijtage van het toestel minder. (Uiteraard geldt dit alles alleen voor de ontvangst op de lange- en de mid dengolf. Over korte golf- en FM-ont- vangst schrijven wij een andere maal). Het Kamerorkest van Hamburg speelt vanavond voor de Westdeutsche Rundfunk onder leiding van Hans Schmidt Isserstert een Mozart-program- ma (309 m - 22.10 u). Het Concertgebouworkest speelt zon dagmiddag voor de K.R.O. onder leiding van Eduard van Bei. um de Symfonie nr. 95 van Haydn en de Symfonische Variaties van Henk Badings (402 m - 14.30 u). llllllllllllllllllilllllllllllillillllltllllltllllllllllllllllllMIllllllllll ZONDAG 19 oktober: 21e zondag na Pinksteren; eigen mis; 2 geb. H. Petrus van Alcantara; 3 geb. voor de voort planting v. h. geloof; credo; pref. v. d. H. Drieëenheid; groen. MAANDAG; H. Joannes Cantius, belijder; eigen mis; wit. DINSDAG: mis v. d. zondag; 2 geb. H. Hilarion; 3 geb. H.H. Ursula en ge zellen; groen. Haarlem: H.H. Ewalden, martelaren; mis Intret; 2 geb. H. Hilarion; 3 geb. H.H. Ursula en gezellen; rood. WOENSDAG: mis v. d. zondag; groen. DONDERDAG: mis v. d. zondag; groen. VRIJDAG: H. Aartsengel Rafaël; eigen mis; wit. ZATERDAG: mis van O. L. Vrouw op zaterdag; 2 geb. H.H. Chrysan- thus en Daria, pref. van O. L. Vr.; wit. ZONDAG 26 oktober: Feest van Christus Koning: eigen mis; 2 geb. v. d 22e zondag na Pinksteren; credo; eigen pref.; wit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 11