Willem de Zwart, posthume gast van Jacq. van Looy op expositie i w, Plan voor katholiek verpleeghuis voor chronisch zieke bejaarden DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL H LX, Voortreffelijke verklanking van Hindemith's „Mathis der Maler'' ;t Bekwaam vakman met een zuivere picturale ontroering T.V.-systeem bij veiling Steekpartij op een Nederlands schip „Stichting Pius XII" opgericht in Zuid-Kennemerland Duo Glissenaar- Pennarts met inte ressant program Collectie-Regnault si Koksmaat tot vier matinden veroordeeld ^0^ WITTE KRUIS HELPT ECHT! WITTE KRUIS Het testament van Paus Pius XII Concert door het N. Ph. O. ÜROEN Co. ZATERDAG 18 OKTOBER 1958 PAGINA Bewogenheid Collecte kinderuitzending mMmm Prof. Ernst Kretschmer naar Haarlem „Thalia" voor „De Vrije Tijd" Spaans koor naar Nederlarfd Pastoe dat zijn pas stoelen Geloof en Wetenschap Vespers in Bloemendaal Vaticaan bevestigt détails uit weekbladartikel CENTRALE VERWARMING POW-R-MAT1C Oliebranders vol- oed. agen hon, be- een roek bin- tho- de het Naar het schijnt heeft de kunstvorm van de eigen tijd zich tot een zo danige zelfstandigheid ontwikkeld, dat de verhouding tot de voorgaan de periode in de schilderkunst gezui verd is en men objectief de kwaliteiten van de stijl, die tot de negentiende eeuw behoort, wil waarderen. Het Impressionisme van de Haagse en de Amsterdamse school heeft door gewerkt tot een eind in de twintigste eeuw, terwijl deze kunstvorm uiting gaf aan het totaal andere levensgevoel dat in de voorgaande eeuw paste. Een tijd lang hebben de kunstvormen van de oude en de nieuwe tijd onder wederzijd se verwijten parallel gelopen, de ene echter als een uitloop, de andere als een aanloop. Het wereldbeeld van de 20e eeuw heeft intussen in al Jjjn facetten een duide lijk herkenbare gestalte gekregen, waarbij onder andere twee wereldoorlo gen nodig zijn geweest Om de spannin gen te ontladen. Ook de kunst van de 19e eeuw heeft plaats moeten maken voor de kunstvorm, die rechtstreeks uit het nieuwe levensgevoel voortkomt. Eén van haar internationale gangmakers, Maurice Vlaminck, is dezer dagen in de leeftijd van tweeëntachtig jaar overle den. Matisse, ook een der „wilde bees ten", ging hem drie jaar geleden, even hoog bejaard, voor. Braque en Picasso, die in 1907 de vernieuwing van de vorm inzetten, deze vitale grijsaards werken nog. Intussen zijn we drie generaties verder. Als we ons ergens over willen verwonderen, laat het dan zijn over de toch nog lange overgangstermijn in on ze zo snelvlietende tijd. Breitner, Isaac Israels, Bauer, zijn een paar grote namen uit onze vaderland se kunsthistorie, waarvoor men welis waar steeds bereid is gebleven de hoed te lichten, maar voor wie men sinds kort toch weer een buiging maakt. Hun werken zijn in overzichtstentoonstellin gen, ook voor „het buitenland, weer te- Voorschijn gehaald. Het is nu wel de voltooid verleden tijd. In Haarlem is het, naast de jaarlijk se herhaling van 'n Van Looy-tentoon- stelling, Willem de Zwart, die onder de aandacht wordt gebracht. Bij de eeuwwisseling \was zijn leeftijd reeds halverwege. Hij werd geboren in 1862, twee jaar na Jac. van Looy, en stierf een jaar na de schilder-schrijver in 1931. Hij is bijgevolg wel zeer een tijd genoot van de Haarlemmer. In het arrangement van hun expositie in het Van Looymuseum (tot 2 nov.) is hun werk om en om gegroepeerd. Bij de ^vergelijking waartoe men dan ook herhaalde malen komt steekt Wil lem de Zwart als een zuiverder schil der af. Eerst in de bovenzaal, waar de teke ningen hangen uit de vroege tijd van Van Looy, is er een gelijkwaardigheid vanuit de zuivere, niet-litteraire beel dende drift. Over de vérmenging van litteratuur en pictuur bij Van Loov heb ben wij reeds bij een eerdere gelegen heid geschreven. Als wij ons nu geheel tot De Zwart wenden, boeit ons in hem de picturale bewogenheid, die hij met de schilders uit alle tijdperken gemeen heeft. Zijn Ka beljauw op groene schaal en Geraniums kunnen geen ander ontstaansmotief heb ben. Daarna zoeken wij als twintigste- eeuwers naar een eigentijds contact, dat wil zeggen: naar wat ons vanuit onze huidige gevoelswereld aanspreekt in het werk, dat twee- tot driekwart eeuw ge leden is gemaakt. En dan blijkt, dat De Zwart en met hem Breitner en Israëls en al die im pressionisten wel degelijk het voorspel hebben geleverd tot onze zienswijze en daardoor onze tijd mede hebben voorbe- Advertentie per literfles literfles f 3.55 reid. Het is even opmerkelijk als begrij pelijk, dat juist de tekeningen in dit op zicht het duidelijkst zijn. Wij noemen de transparante roodkrijttekeningen uit het Gemeentemuseum, die meer met beeldende massa's dan vanuit de struc tuur van het object zijn gebouwd; bij de etsen past die met de roeibootjes ook compositair in onze tijd en het in gekleurd krijt getekende Portret doet in zijn elegance en voordracht wat Sluy- tersachtig aan. Bij herhaling en hierbij betrekken we dan ook de Van Looy- schetsen, voelt men hoe Van Gogh uit deze voedingsbodem zijn expressionisme heeft kunnen ontwikkelen. Kunsthisto risch beschouwd heeft De Zwart het meest met het impressionisme van de Haagse school te maken, maar hij is kleuriger en soms van een klaarder klassicisme, dat hem, zoals in het schil derij met de Koetsjes, dat met de Ge vallen engel en van de Straat in Parijs buiten de begrenzing van het Hollandse plaatst. In dit verband dachten we nog wel eens aan het wffrk van Witsen. Maar voor wie zich aan al deze ver gelijkende overwegingen niets gelegen laat liggen blijft een bezoek aan deze keuze uit het werk van Willem de Zwart „als posthume gast van Jac. van Looy" zoals Prenen het in zijn in leiding formuleerde een vreugdevolle ervaring omdat achter dit werk een be kwaam vakman staat, eerlijk in zijn tijd vak en met een zuivere picturale ont roering. L. T. Voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse kunstveilingen zul len belangstellenden per televisie een bod kunnen doen. Bü de openbare vei ling van de colIectie-Kegnault op 22 en 23 oktober a.s. in Arti et Amicitiae te Amsterdam zal een televisiesysteem worden ingeschakeld, waardoor adspi- rant-kopers die geen plaats kunnen krijgen in de veilingzaal, mee kunnen bieden in een nevenvertrek. De belangstelling voor deze openbare verkoping van de 216 moderne kunst werken blijkt dermate groot te zijn, dat de circa 500 plaatsen in de grote veilingzaal van Arti ontoereikend zijn voor het bergen van de binnen- en bui tenlandse kopers. Op een televisiescherm zal men in een nevenzaal, die circa 450 personen kan bevatten, het verloop van de veiling nauwgezet kunnen volgen. Omgekeerd zal veilingmeester Paul Brandt in het grote lokaal op een scherm kunnen zien, indien er in het het andere vertrek wordt geboden. De collecte voor de gezameljjke kin deruitzendingen in Haarlem heeft dit jaar opgebracht 7294.83. Een der tekeningen van Willem de Zwart, op de expositie welke tot 2 november in museum „Het Huis van Looy" gehouden wordt. Eer kleine Britse koksmaat van de Nederlandse „Guineekust" een kleur ling uit Freetown, West-Afrika, die meent 26 jaar oud te zijn, doch dit niet zeker weet, is door de Amster damse rechtbank wegens poging tot zware mishandeling tot 4 maanden met aftrek van het ruim 2 maanden lange voor-arrest veroordeeld. Op 5 augustus j.l. had hij aan boord van het Nederlandse schip in de haven van Antwerpen een 20-jarige Neder landse matroos met een aardappel mesje 3 steken toegebracht. De laat ste steek schampte af op een rib. De matroos liep bloedende verwondingen op, doch is inmiddels geheel hersteld. Volgens de verdachte hadden enkele opvarenden van het schip blijk gege ven van rassendiscriminatie, maar het slachtoffer ontkende ter zitting als ge tuige hieraan te hebben meegedaan. Wel had hij op de bewuste avond in een café om een kleinigheid, die met het verschil in huidskleur niets te ma ken had, onenigheid gehad met ver dachte. Prof. dr. Ernst Kretschmer uit Thü- bingen (Duitsland) die door de medici uit de gehele wereld wordt erkend als één der grootste psychiaters, zal tijdens een medisch-wetenschappelijk congres in Nunspeet vrijdag 24 oktober het woord voeren over zijn wijze van behan deling van neurotische afwijkingen. Twee dagen daarvoor zal hij 's avonds officieel worden ontvangen in de Re- naissance-zaal van het Frans Halsmu seum in Haarlem. Bij de ontvangst zul len vele medische, gerechtelijke en re geringsinstanties vertegenwoordigd zijn. Prof. Kretschmer is een groot voor stander van behandelen van bepaalde neurotische afwijkingen in groepen. Naar zijn mening is het niet noodzake lijk, dat slechts psychiaters de „een voudige" gevallen behandelen, ook spe cialisten op andere neven-gebieden zo als bijvoorbeeld internisten zouden na een korte opleiding de methodiek onder de knie kunnen krijgen. „Dit zou voor Nederland, met zijn grote tekort aan psychiaters, ideaal kunnen zijn," aldus het commentaar van dr. P. A. Heeres, die als voorzitter van de landelijke ge neeskundige vereniging tot bevordering van het ziekenhuiswezen een groot aan deel heëft in de voorbereiding van de ontvangst. De r.-k. toneelvereniging „Thalia" heeft gisteravond voor de r.-k. commis sie „De Vrije Tijd" van de Haarlemse Sint Vincentiusvereniging een opvoering gegeven van „Gerda van de Anna's Hoe ve", een stuk, dat bijzonder in de smaak van de talrijke kijkers is geval len. De tuinzaal van het gemeentelijk Concertgebouw van Haarlem was tot de laatste plaats bezet. In zjjn dankwoord huldigde de voor zitter, de heer A. G. van Luxemburg, de spelers, vooral „Gerda", die allen ontroerd had met haar spel. Hij vroeg zich af, of de leden van „De Vrije Tijd" voortaan ook niet zelf zouden kunnen gaan toneelspelen, met andere woor den, of niemand voelde voor een toneel club. Daarop is tot dusver echter nog niemand ingegaan. In de tweede helft van november komt het Spaanse, uit 16 jonge mannen en vrouwen bestaande koor „Agrupa- cion Coral de Camara de Pamplona", onder leiding van Luis Morondo een tournee door ons land maken. Het koor treed op in Rotterdam (12 nov.), in Eindhoven (13), in Den Haag (14), in Haarlem (16), in Groningen (17), in Deventer (19), in Enschede (20) en in Utrecht (25 nov.). Advertentie licht van gewicht, stevigl van constructie, gemakkei ij kj verplaatsbaar, apart en bijzon-j der gemakkelijk in onderhoud.' Mogen wij U onze geïllystreer-l de meubelfolder fx gratis to&j zenden? Pastoe - Utrecht. Toonkamers: Rotterdam Groothandelsgebouw - naas ingang D - stationszijde. Am sterdam - Prinsengracht 679 ibij Leidsestraat. Utrecht «4 Catharijnesingel 34. Op 20 maart van het vorig jaar werd te Haarlem een „ronde-tafel- conferentie" gehouden over het be- jaardenvraagstük in katholiek Haar lem. Bij die gelegenheid werd een commissie in het leven geroepen, die een onderzoek zou instellen naar de mogelijkheden van de bouw van een verpleeghuis voor chronische en langdurige zieken. Op 12 juli van hetzelfde jaar kwam de commissie, bestaande uit de heren mr. M. B. L. M. Regouin, R. M. J. A. Schlat- mann, drs. F. Vissers en drs. P. A. van Hoofstadt, bijeen op het bureau van het interparochieel sociaal cha ritatief centrum te Haarlem om haar bevindingen in een rapport samen te vatten. Het resultaat is geweest, dat nu een stichting is gevormd, welke er naar zal streven een of meer verpleeghuizen op te richten „ter godsdienstige, geestelijke en medische verzorging en ter verple ging en revalidatie van hen, die ten gevolge van hun lichamelijke of geestestoestand behoefte hebben aan bijzondere verpleging, welke thuis niet kan worden gegeven en voor wie nochtans verpleging in een zie kenhuis niet noodzakelijk is". De stichting kreeg haar beslag op 6 ok tober jongstleden en zal de naam dragen „Stichting Pius XII". In het rapport van de voorbereiden de commissie wordt gesteld, dat aan 'n katholiek verpleeghuis voor chronische en langdurige zieken een zeer drir gen- de behoefte bestaat. Dat verpleeghuis zou moeten worden opengesteld voor patiënten uit het gebied van Zuid-Ken- Ook de tweede avond van „Geloof en Wetenschap" voerde een (zeer) talrijk publiek naar de Haarlemse schouw burg, waar het bekende duo Jan Glis senaar en Peter Pennarts, ingeleid door de vice-voorzitter dr. B. Delfgaauw, in woord en beeld van hun ervaringen ver telden, opgedaan tijdens hun reis door Noord-Afrika. Glissenaar als publicist, Pennarts als cineast-fotograaf hebben reeds grote bekendheid gekregen door hun avontuurlijke en ondernemingsvolle reizen naar verre landen. Zij kunnen dus veel vertellen. Wat Glissenaar aan woorden tekort komt, vult Pennarts op' voortreffelijke wijze aan. En zo ontstaat er een interessant geheel, dat de toe hoorders en -kijkers een paar leerzame uu-tjes bezorgt. wn'J^a1180?1 tussen Tunis en Assoean" van het programma, dat tnnJïll ua?ten van „Geloof en We- kr,.cri„aP gisteravond voorgeschoteld ei'- ZD hebben via de causerie renHia'1 ssenaar' geïllustreerd met kleu- rhrnnu^, e j een kleurenrrim met gesyn- kenn?s tekst en geluid, kunnen T vhis met het volk van Tunis, vpiiik J1 ^Sypte- Door zich zoveel mo- makor, u vt dei bevolking eigen te n de twee jonge Nederlan- levKiXannde°:° hte dringen tot het eigen inheemse bevolking, waar- mpnotoiiJlGn getr°uw beeld konden sa- wnnnfpl f van de leefwijze en de ge- merpnri^oT3^ u6Ze mensen, die voor het mm T°hammedaan zijn. Hun pro- nrn rect cen dwingend betoog en betere steunVt kelde gcbieden meer vniken geven, opdat ook de hlotü I "^nka een menswaar- ,v!EroJl o "k 'ij®enAan de hand van interessante beelden lieten zij zien, on der welke primitieve omstandigheden de mensen in Noord-Afrika en vooral de genen, die in de onvruchtbare gebieden wonen, moeten leven. De schaarse oog sten leveren een minimum aan voedsel en als de oogst dan nog mislukt, klopt de honger dagelyks aan de deur De ge- volgen, ziekte en armoe, gepaard gaan de met sociale degeneratie, blijven dan niet uit. Pennarts toonde zich een bekwaam cineast. Zijn filmwerk getuigde van oor spronkelijkheid en treffende vondsten Mede daardoor hebben de aanwezigen kunnen genieten van een goed program ma. Zondag 19 oktober zingt de inter parochiële schola cantorum de Vespers van de 21ste zondag na Pinksteren in de parochiekerk van Bloemendaal. De ves pers beginnen om half acht 's'avonds. Wat mij nu boven het hoofd hangt, hangt gelukkig nog niet om mijn taille. Ik be doel die plastic hoepel, welke plot seling ook onze gemeenschap is ko men binnenrollen. In Australië schijnt een of andere inventieve geest vermoedelijk een man op het idee gekomen te zijn om de mensheid weer eens op een andere manier in beweging te brengen. Over succes heeft hij niet te klagen gehad. De hoepel-razemij heeft nu alle continenten aangetast en naar het schijnt begint de tem peratuur in Haarlem en omstreken zorgelijk te stijgen. De koorts heeft natuurlijk het eerst Beverwijk te pakken genomen, waa. men bij ge brek aan aardbaienprimeurs zijn toevlucht neemt tot de eerstelingen van alle mogelijke exotische at tracties. U en ik gaan dus ook in Haarlem hoepelen. Niet zoals in onze jeugd, toen wij amechtig achter een wiel zonder spaken aandraafden en dit uiterst mobiele speelgoed handig onder een paard door probeerden te manoeuvreren. Die tijd is voorbij. De tijd van spelen dus. De hoepel zal een onmisbaar element worden in ons dagelijks leven, een soort vitamine-leverancier, die onze con ditie op peil moet houden. Er valt dus niets te lachen; u mag zelfs niet lachen. Zoals ooit het jo-jo-spel met een onbeschrijfelijke ernst door onze vaders en moeders werd beoefend, terwijl wij dat op en neer drenzende ding slechts als speel goed beschouwden, zo zal de hoepel een bijna gewijd voorwerp worden, dat wij reeds bij het ochtendkrie ken met een voorzichtig gebaar ter hand zullen nemen. Hoepla, zeggen wij dan met een intonatie als gold het een rituele tekst, en de hoepel gaat ons over de schouder en al draaiende, zeg dansende, zwieren wij dat zonderlinge ding rond de taille. Nu kan ik me niet voorstellen, dat het gehoepel in ons deftige Haarlem furore zal maken. Onder mijn uitgebreide kennissenkring weet ik niemand, wie ik de moed zou kunnen toeschrijven om op een goede dag al hoepelend naar zijn of haar werk te gaan. Hoogstens kan ik me voorstellen, 'dat hij of zij stie- kum. zonder dat zelfs de huisge noten het merken naar de zolder of vliering trekt om het eens te pro beren. Om dan tot de ontdekking te komen, dat een ander al bezig is. Daarom vrees ik toch met grote vreze, dat Haarlem op een kwade dag zal capituleren en dat de meest notabele personages verslaafd zul len raken aan het hoepelgenot. De raad zal weer geld moeten voteren om hoepel-gelegenheden te creëren en een zesde wethouder, die zeker noodzakelijk wordt, komt ooit voor het moment te staan, dat hij de eerste H.H.H.H. (Hoepla-Hoepel- Hal-Haarlem) moet openen. Maar hij zal niet lang het woord kunnen voeren. Want plotseling zal zijn po pelend gehoor uitkrijsen: „Man, hoepel op". En de wethouder zal op-hoepelen. aarlem staat op het ogenblik stevig onder controle. De mannen van de politie vatten op een voor ieder burger kwalijk moment post om onze nonchalan ce af te straffen. Het is met name dinsdagavond een spannend uur geweest, toen her en der de wets- dienaren zich langs de weg hadden opgesteld en op vakkundige wijze iedereen op de bon sleurden, wiens achterlicht niet brandde. Het is een gezellige en amusante sportavond geworden. Ik heb ze zien rijden, de brutale en overmoedige rekels, die doodgemoedereerd doorfietsten, zonder brandend achterlicht, ter wijl om de tien meter een agent op post stond. Het was bij wijze van spreken een hordeloop. Een meis je van ongeveer achttien jaar zag kans de eerste hindernis te nemen, en toen werd het voor mij interes sant of zij zonder strafpunten de eindstreep zou halen. Het lukte haar wonderwel, totdat zij de ze vende keer begon te weifelen, en die aarzeling werd haar noodlottig. Het gebruikelijke lieve lachje, dat een meisje nu eenmaal altijd voor heeft op een man, mocht niet baten en zonder pardon ging zij op de bon. Ga nu niet de agenten als bar baarse wezens beschouwen. Gun hun het genoegen, dat zij drastisch in uw portemonnaie tasten. Iedere sport is duur, waarom dus ook niet die, waardoor ge constant in over treding probeert te blijven. De meeste agenten zijn trouwens nog zo kwaad niet. Dat ondervond laatst nog mijn wederhelft, die dapper „zich in zuidelijke richting per rijwiel voortbewoog", om in politietermen te schrijven, en na tuurlijk met gedoofd achterlicht. Een pientere agent, die naar ik aanneem niet alleen naar de fiets keek, hield haar aan met de woorden: „Hé, zUs, stappes af". „Zus" stapte natuurlijk af en moest ervaren, dat al haar smoesjes door de agent niet geaccepteerd werden. Maar toen de agent heel plicht matig naam en adres ging noteren, schrok hij zichtbaar van het met nadruk uitgesproken mevrouw. Hij stamelde zijn excuses, maakte een smoesje en was wel zo hoofs om het bonboekje op te bergen. „Zus" accepteerde wél het smoesje en liet die Haarlemse agent beduusd achter. Zijn ogen wa ren zo dof als twee defecte achterlichten. agcm UCUUUbU nemerland, te weten Haarlem, Heem stede, Overveen, Bloemendaal, Aerden- hout, Bentveld, Zandvoort, eventueel het zuidelijk gedeelte van Santpoort en het gebied van Haarlemmerliede en Hoofddorp. Het verpleeghuis dient een aanvangscapaciteit te hebben van 150 tot 200 bedden, met mogelijkheden tot uitbreiding van dit aantal. Overwogen moet voorts worden, of het aanbeve ling verdient het huis, via het systeem van paviljoenbouw. tevens te bestem men als verpleeghuis voor psychisch gestoorden. Tenslotte wijst het rapport op de noodzaak van een speciale stich ting, welke de mogelijkheden en plan nen nader moet bezien en uitwerken. Over de noodzaak van een katholiek verpleeghuis in Haarlem zegt de com missie nog, dat verschillende instan ties herhaaldelijk het probleem aansnij den van het nijpend tekort aan ver pleeghuizen voor chronische en langdu rige zieken. In dit verband wordt ge waagd van de besturen van bejaarden tehuizen en ziekenhuizen, die zich in die geest hebben uitgelaten, evenals het Wit Gele Kruis, de Gemeentelijke Be jaardencommissie en de Geriatrische afdeling van de G.G.D. Het verpleeghuis moet dus bestemd worden voor een gebied, dat ruimer is dan de stad Haarlem. Zuid-Kennemer land vormt namelijk één structureel woongebied, dat nabij 250.000 inwoners telt, van wie ongeveer 100.000 katholie ken. Rekening houdend met velerlei factoren is de commissie tot een aan vangscapaciteit gekomen van 2 bedden per 000 katholieken, dus ongeveer 150 tot 200 bedden. De ouderdomstend'enz en de gevolgen van .de gemeentelijke verordening op de rust- en verpleeg- huizei dwingen tot de mogelijkheid, dat de captciteit kan worden uitgebreid. Dat tevens psychisch gestoorden opge nomen kunnen worden, zou een voor ziening door het verpleeghuis betekenen in twee nijpende tekorten tegelijk. De commissie is tenslotte van oordeel, dat een speciale stichting tot taak zal heb ben de plaats te bepalen, waar het ver pleeghuis gebouwd moet worden. Ver der zal zij een bouwprogramma moeten opstellen en een programma van eisen, de financiering van het project moeten verzekeren en de bediening van het tehuis organiseren. De Stichting heeft inmiddels haar beslag gekregen. Voorzitter is drs. F. A. Vissers, secretaris-penningmeester de heer A. Wintgens en lid dokter Th. H. Heeremans. Tot bisschoppelijk com missaris is benoemd rector H. Roozen. Advertentie Schouderpijn... maar ook andere plagende pijnen raakt' u prompt kwijt met WITTE KRUIS. tïbletten, poeders of cachets! Een Vaticaanse zegsman heeft gis teren bevestigd, dat Paus Pius Xll zijn nal bevestigd, dat Paus Pius XII zijn laatste wil met potlood op de achter kant van een gele enveloppe had ge schreven. Deze bijzonderheid was ge publiceerd door het Italiaanse week blad „Gente" in een artikel over de levenswijze van de overleden Paus. gegevens voor dat artikel zijn verstrekt door zuster Maria Carmela Motta, doch ter van een Zwitserse oud-president en algemeen overste van de zusters van het Heilig Kruis, waartoe zuster Pas- qualina behoort. Het artikel van „Gente" bevatte en kele typerende gebeurtenissen uit het leven van Pius XII. De Paus schreef zijn testament „in een moment van in spiratie. na een langdurig gebed". „In de laatste weken", aldus het artikel, „gaf de Heilige Vader zuster Pasqualina opdracht hem om drie uur 's morgens te wekken, omdat hij zijn redevoeringen wilde voltooien. Het Noordhollands Philharmoniscb Orkest onder leiding van Henri Arends gaf gisteravond zijn eerste concert in de vrijdagavond serie. Het hoogtepunt van het programma lag vóór de pau ze, in de uitvoering van de symfonie „Mathis der Maler van Paul Hinde- mith. Het programmaboekje omschreef het opus als een der meesterwerken uit het orkestrepertoire. Hiermede is niets te veel gezegd, want inderdaad wordt de luisteraar hier met een brok muziek geconfronteerd, die m.i. zijn weerga in de laatste vijftig jaren in de muziek geschiedenis niet vindt. Deze orkesttriptiek werd geïnspireerd door het beroemde Isenheimer altaar stuk een drieluik van de middeleeuw se meester Mathias Grünewald. Paul Hindemith schreef ook een gelijknami ge opera, maar het is niet zo, dat deze symphonie zijn muziek aan de opera zou ontlenen. Integendeel: in de opera ver werkte Hindemith muziek uit de sym phonie. De componist ontplooit zich hierin niet alleen als een kundig vak man en geniaal instrumentator, maar bovenal als een groot artiest. Hij schreef een muziek die de luisteraar in vervoering weet te brengen. Het vor- menschema is bijzonder hecht, hetgeen Hindemith niet verhinderde er een boeiende thematiek van dikwijls verhe ven schoonheid aan te verbinden, zoals bijvoorbeeld in het tweede deel. dat ge ïnspireerd is op het tafereel der graf legging. - In het slotdeel overheerst een pakken de dramatiek die het beeld van de „verzoeking" van de Heilige Anthonius in een groteske klankenweelde omzet. Aan het slot straalt de Gregoriaanse cantus-firmus-melodie van het „Lauda Sion" over alles heen, alvorens defini tief met een in stralende weelde culmi nerend „Alleluja" het Indrukwekkende stuk af te sluiten. Henri Arends, en vooral het orkest, komt grote hulde toe voor de wijze waarop zij deze symphonie, hebben ge realiseerd. Mede door de voortreffelij ke weergave kon men de grootsheid van een meesterwerk ondergaan. Is er grotere voldoening voor de uitvoeren den denkbaar? Henri Arends had de avond laten openen met een weinig gespeelde sym phonie van Joseph Hayan, n.I. die in F grote terts no. 67. Het was een speels geval, met van die typische Haydn-ver- rassingen, die in vele symphonieën van deze componist voorkomen. Henri Arends behandelde het geheel identiek, dat wil zeggen, speels en zonder zwaar wichtigheid. Na de pauze kwam George van Re- nesse de aanwezigen onthalen op een fenomenale vertolking van Brahms' eerste pianoconcert in d kleine terts. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd op het tweede concert in Bes van Brahms, maar het valt niet te ontken nen dat ook dit jeugdwerk zeer mooie momenten biedt. George van Renesse benaderde het concert overwegend over het lyrische pad, waar nodig, bleek deze solist ook over de physieke kracht te bezitten de heftige thematiek in de beide hoekdelgn uiterst positief uit te beelden. Sterk innerlijk spel de monstreerde George van Renesse in het meermalen ontroerende tweede deel. Het orkest stond hem accuraat .ter zijde. Alleen was het jammer dat de houtblazers in het derde deel knap onzuiver waren. Na afloop volgde een nadrukkelijk hartelijke ovatie, waarin George van Renesse dirigent en orkest ruimschoots liet dejpn. J. L. Advertentie BLOEMENDAAL - TELEF. 54X55

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 3