Gemeenschap der Heiligen £s,rr sas Het Nederlandse volk is niet anti-papistisch Anderhalve ton voor het binnenlands apostolaat De dood: begin van eeuwig leven Actie-„Onze Vader" gisteren in Haarlem gestart Andersdenkenden vormen zich een beeld van de Kerk uit bezwaren en sympathieën HERSTEL VAN MENSELIJK GELUK Filmvoorstellingen in open lucht Gezinshygiëne uitgangspunt Volgende week Willibrord-zondag Volgende week jaarlijkse collecte Nieuwe fase in drie jaar oude moordzaak BOND ZONDER NAAM St.-Willibrordvereniging VRIJDAG 31 'OKTOBER 193?» PAGINA 5 dorste £oeue Menselijk geluk Levensgemeenschap Zegt ons dit iets? Meer loon voor de gevangenen Liturgische dag Warmond Volksgezondheid Ladislav Mraz gast in Tosca Ridder Oranje-Nassau Pauskroning Pontificale Avondmis in Den Haag Geen audiëntie EldkOwl Wild restaurant B35r Oe péersie'p'aats wear ™W Napo'eor reed* gast was tV ar d h«TO<dweg Am.k-m - ApeWccrn BEEKBERGEN Tè 4766 sbo De totale wereldbevolking wordt op ruim twee en een half mil jard geschat. Door de moder- derne communicatiemiddelen zijn de mensen elkander zo dicht gena derd, staan zij praktisch zozeer in onmiddellijk onderling contact, dat de daaruit voortvloeiende belangen gemeenschap de eis van één samen werkende, eensgezinde wereld met de dag dringender maakt. Op alle terreinen van het leven is het stre ven van de huidige mensheid op be wust beleefde eenheid en solidariteit gericht. Voor de gelovige mens, naar wiens overtuiging Gods leidende Voorzienigheid in deze ontwikkelings gang werkzaam is, krijgt daardoor de aloude leer van de Kerk een nieu we en hoogst actuele belichting. Vol gens die leer immers is de mensheid een organische eenheid van goddelij ke structuur. De Kerk nu heeft tot taak de mensen, die hun vroegere, bovennatuurlijke eenheid hebben ver loren, opnieuw die eenheid te open baren, ze te herstellen en te voltooien. Zij wordt juist „ecclesia", Kerk, ge noemd, omdat zij allen tot zich roept en hen verzam'elt voor het Godsrijk. De bovennatuurlijke eenheid echter veronderstelt de natuurlijke eenheid als haar fundament. De katholieke leer ziet de menselijke natuur in haar oorsprong, leven en ontwikkeling als één wezen. „Dit wezen valt in de eerste zonde, wordt verdreven uit het paradijs en wacht in harde balling schap op zijn verlossing. Als Chris tus tenslotte komt als de „éne bruide gom" is „heel het menselijk geslacht" zijn bruid". (De Lubac). Zo zou men de grote lijn van Gods universele heilseconomie kunnen weergeven. Maar dat betekent dan tevens, dat ook buiten de Kerk Gods heilswil de leidende factor is in de groei van het mensdom. De genade veron derstelt de natuur. Hoe meer de na tuur zich geschikt maakt voor het ontvangen der genade ook daar voor is altijd de onontbeerlijke gena de beschikbaar hoe sneller en ef fectiever deze haar doel bereikt. Naar Gods bestel horen de. natuurlij ke en bovennatuurlijke eenheid bij elkaar. De zonde in haar veelvul dige verschijningsvorm echter is oor zaak, dat in het natuurlijke vlak veel te weinig gehoor wordt gegeven aan de leiding der genade, met het ge volg, dat de mensheid, God verwaar lozend, haar heil verwacht van lou ter menselijke motieven, die, uiter aard aan verandrelijkheid en onbe stendigheid onderhevig, nooit bij machte zijn de uiteenlopende belan gen van afzonderlijke personen en Stoepen blijvend op één gemeen-, ®chappelijk doel te Achten. Deson- ahks zal Gods heilswil zegevieren, °mdat de Heer van al wat leeft, langs ^oor ons mensen onnaspeurlijke we- zelfs het kwaad uiteindelijk ten goede weet te keren. Intussen blijft het de goddelijke op dracht der Kerk alles i> het werk te stellen om het herstel van de oor spronkelijke eenheid te bespoedigen, om zodoende °°k reeds hier op aarde het door Gods gewilde men selijke geluk dat immers wezenlijk afhankelijk is van de door eensgezin de samenwerking te scheppen orde en harmonie, te verwerkelijken. Niet op de laatste plaats door haar eigen voorbeeld. Slechts wat in eeuwige duurzaamheid hoog uitgaat boven de met tijd en plaats wisselende be weegredenen onzer daden is in staat de menselijke inspanningen een vas te gerichtheid ten goede te schenken. Dit blijvende motief nu voor het streven naar het cultiveren der na tuurlijke en bovennatuurlijke een heid is voor de Kerk het oneindig troostrijke en diepe geloofspunt van de Gemeenschap der Heiligen, dat morgen feestelijk wordt herdacht. Daardoor weten allen, die in Chris tus' Mystieke Lichaam door het doop sel zijn ingelijfd, die derhalve Gods universele heilswil erkennen en reeds in beginsel zijn verlost, dat zij zonder enige beperking van plaats of tijd één grote, bovennatuurlijke levensge meenschap vormen en gezamenlijk delen in het éne genade-leven, dat uitstroomt van Christus, het Hoofd. ..Want door één Geest zijn wij allen gedoopt om één lichaam te vormen, of wij nu Joden zijn of Grieken, sla ven of vrijen". In dit éne lichaam beïnvloeden wij elkander zonder op houden, ten goede zowel als ten kwa de, door het delen in elkanders be genadiging, het toenemen in heilig- het verlies, het achterwe- mmMT daarvan. „Wanneer één lid wordt £n,-ai de ledematen mee; blijden zich *i ^erheerüjkt, dan ver- Deze levenwÓtL6 iedematen mede". Lichaam van Christus, of beho ren tot de zegepralende de lijdende of de strijdende Kerk, is onze kracht Deze genadegemeenschap, die alle mensen kan en moet omvatten, werkt in principe volledig onder de leden van Christus' Kerk. Die genade is het, die uit hoofd- van Gods verlos- singswil de hele mensheid tot haar uiteindelijke, eeuwig gelukkige be stemming moet voeren. Hoe inniger bh bewuster daarom .iet levende con tact wordt tussen de leden van de zegepralende Kerk enerzijds en die van de lijdende en strijdende Kerk anderzijds, des te krachtiger zal Gocis genade werken in heel de wereld. Want alle genade 's genade van Christus, waarvan de Kerk de sa cramentele behoedster en uitdeelster Dit is de geloofswc-kelijkheid, waarin wij leven: een zeer reële en werkdadige levensgemeenschap tus sen de overleden en levende leden an de Kerk. Een geloofsmysterie, "toegankelijk voor ons rationalis- sch denken, zeker, maar een ge- penbaarde, godsdienstige waarheid, ,„le de echte, want onvergankelijke, Werkelijkheid weergeeft en ten nauw- ste samenhangt met ons aller eeuwi ge vn?>itmm!ng' De heiligen, die on- ztelenT* w ers zijn God- en de n m het vagevuur, voor wie on ze gebeden en offers de tijd kunnen bekorten, die hen nog scheidt van de aanschouwing Gods, zijn mensen zoals wij, die echter de grote grens reeds overschreden hebben, welke ons nog wacht. Tegenover hef mysterie van de dood, die onverbiddelijk eens aan ieder leven op aarde een einde maakt, moet elke mens zijn houding bepalen. Een werkelijk bevredigende houding, die de dood het vreeswek kende ontneemt en hem maakt tot het begin van het eeuwige leven, kan alleen opbloeien uit het geloof aan Gods universele heilswil en Chris tus' verlossing, die de dood hebben overwonnen. De continuïteit van le ven, die de Gemeenschap der Heili gen uitstrekt tot over het graf, is de grote troost en bemoediging voor de levenden. Juist daarom hecht de Kerk zo'n grote waarde aan het feest van mor gen. Met Kerstmis, 's Heren Hemel vaart en O.L. Vr. Tenhemelopne ming vormt Allerheiligen de enige vier feestdagen, die als zondag wor den gevierd. Naast de ontelbare ma len, dat de Kerk in haar liturgisch gebed onze bovennatuurlijke eenheid onder woorden brengt, acht zij het nodig ons gemeenschapsbesef te verlevendigen door een aparte feest dag aan deze bemoedigende en troost rijke gedachte te wijden. Zegt dit ons iets? Beseffen wij iets van deze zeer werkelijke levensge meenschap? Waarschijnlijk hebben de meesten onzer bij de herdenking van alle heiligen te uitsluitend aan die geloofshelden gedacht, die door hun uitzonderlijk leven „de eer der altaren" waardig werden gekeurd en door gewone stervelingen slechts van verre te bewonderen zijn. Maar de Openbaring van Sint Jan spreekt van een „menigte, die niemand tellen kan uit alle volkeren en talen", gewone mensen als u en ik, onze buren en kennissen, onze vrienden en verwan ten, die door een eenvoudige, eer lijke levenshouding, ondanks al hun fouten en menselijke gebreken, ons zijn voorgegaan naar Gods aanschou wing. Met hen allen zijn wij één, tot hen mogen wij bidden om steun en voorspraak, zoals wij God mogen smeken voor de zielen van hen, die weliswaar reeds „aan de rechterhand des Heren" staan, maar nog niet zo volledig alle zondenstraf hebben vol daan, dat zij toegelaten kunnen wor den voor de allerheiligste God. Zo staan wij op tastbare, menselij ke bodem waar, naar Gods be doeling, aan de nieuwe dimensie der bovennatuurlijke levensgemeenschap van alle verlosten een werkdadige plaats toekomt. Wij danken dit voor recht uitsluitend aan Christus' ver lossing. Maar vergeten mogen wij daarbij niet, dat deze bevoorrech ting ons de grote verantwoordelijk heid oplegt door ons levend voor beeld alle medemensen eraan te herinneren, dat wij gesteund door Gods genade op weg zijn naar aller een heid in Christus. „Waarschijnlijk hebben de meesten onzer bij de herdenking van alle heiligen te uitsluitend aan die ge loofshelden gedacht, die door hun uitzonderlijk leven „de eer der al taren" waardig werden gekeurd en door gewone stervelingen slechts van verre te bewonderen zijn. Maar de Openbaring van Sint Jan spreekt van een „menigte die niemand tel len kan uit alle volkeren en talen", gewone mensen als u en ik, onze buren, vrienden en verwanten (Foto: groep heiligenbeelden bij een der ingangen van de kathedraal van Chartres). Met een verhoging van het minimum loon voor gevangenen van 15 tot 25 cent is een bedrag gemoeid van naar schat ting 30.000 gulden. Minister Samkalden heeft de benodigde gelden daarvoor aangevraagd in een wijziging op zijn begroting. De minister noemt de loons verhoging noodzakelijk i.v.m. de geste gen kosten van de consumpties. In verband met de Pauskroning is de liturgische dag te Warmond verplaatst van 4 naar 18 november. Op drie punten in de stad is gister avond te Haarlem de Bond Zonder Naam gestart met zijn destijds aange kondigde actie „Het Onze Vader". Een volledig geoutilleerde filmwagen stond op elk der drie punten opgesteld en voor wie maar wilde k.jken werd een openluchtfilmvoorstelling waarbij de aandacht gevraagd werd voor het Onze Vader als het gemeen, schappelijke gebed van miljoenen men- sen. Tijdens een persconferentie heeft pa ter W. Loop een korte, zakelijke, maar toch indringende toelichting gegeven op de nieuwe actie van de Bond, waar in hij attendeerde op het grote streven naar eenheid in de wereld op velerlei terrein. Politiek, economisch en steeds meer ook religieus, zo zei hij, probeert men tot een gezonde eenheid te komen. Het is echter opvallend, dat er nog weinig aandacht wordt geschonken aan de geestelijke eenheid, die er reeds is door de godserkenning. Een eenheid namelijk, die reëel is, maar die men zich maar weinig bewust is. Een symp toom daarvan achtte pater Loop het „Onze Vader", een klein gebed, dat miljoenen mensen bidden of althans bereid zijn te bidden. Dit gebed, dat Christus zelf gegeven heeft en ge maakt, is langzamerhand in een grote sleur terecht gekomen, terwijl het in een paar regels alles zegt. Dat de eenheid van al degenen, die het bidden, daarmede zichzelf als het ware illustreert, wordt ieder verstaan der aldus pater Loop duidelijk, wanneer hij zich bewust wordt van het geen hij bidt. De inzet reeds, „Onze Vader", duidt op een gemeenschap, het recht van ieder mens, overigens zonder mathematische verdeling, om te genieten van de rijkdommen der wereld spreekt uit de woorden „geef ons heden ons dagelijks brood" en ten slotte geeft de bede „vergeef ons onze schulden" onze bekentenis van eigen fouten en de erkenning van eikaars fouten. Via zijn lichtbakens heeft pater Loop reeds zijn luisteraars op de betekenis van het „Onze Vader" gewezen en hen °e actie voorbereid. In protestantse Katholieke gebedscentra (kloosters) i„„„„ Prppaganda voor gemaakt, maar hop hii whieeft h« moeten piekeren, bereiken vi36^ het grote Publiek kon tenslotte' Z»n de vele ideeën zijn er aliseerd °Vergebleven- die Sere" dnnn dl rS" worden. Er werden door de Y?nd wandkaarten beschik- baar gesteld met de tekst van het Onze Vader, zowel in het Hollknds en het Vlaams als volgens de zegging bii ka- tholieken en protestanten. In totaal werden tot op heden niet minder dan 30.000 kaarten aangevraagd. Het twee de plan, dat thans werkelijkheid is ge worden, is de vertoning van een open luchtfilm, waartoe pater Loop de me dewerking heeft verkregen van Poly goon-Prof ilti. Hijzelf schreef het scena rio, een tekst, die naar zijn gedach ten het in beeld brengen van het Onze Vader moest illustreren. Daaruit is ten slotte een nieuw script geboren, dank zij de medewerking van Wim Povel, en aan de hand van actuele, dus niet in scène gezette, archiefopnamen van Polygoon kon een film samengesteld worden, die het Onze Vader in beeld brengt in documentaire stijl. Het re sultaat is verrassend en soms aangrij pend geworden. Jan Jansen, die de montage en Cor Koenders, die het ge luid verzorgde, hebben samen met Po- vel een acceptabel produkt afgeleverd, dat zonder twijfel aan zijn doel zal beantwoorden. Gisteravond zijn, zoals geschreven, de eerste filmvoorstellin gen gehouden. Volgende week begint men in andere plaatsen, waartoe een tournee voor honderd steden en dor pen reeds is opgesteld. Mede door de aanschaf van drie filmwagens, die volledig moesten worden geoutilleerd, heeft de Bond Zonder Naam voor deze actie gro te investeringen moeten doen. Een belangrijk bedrag heeft men reeds kunnen reserveren door de verkoop van honderdduizend cellofaan zakjes, gevuld met twaalf crocusbolletjes. Ook bij deze actie is de steun van het corps van veertienduizend promo toren en promotnees onmisbaar ge bleken. Pater Loop getuigde daar om van zijn grote dank en waarde ring voor hetgeen deze mensen ge daan hebben en nog zullen doen. Groot was gisteravond reeds de belangstelling voor de eerste open luchtvoorstelling van de film het „Onze Vader", welke onder auspi ciën van de Bond Zonder Naam op de Haarlemse Botermarkt werd gehouden. (Van onze correspondent) Bjj de opening van de eerste natio nale gezinshygiënedag, die donderdag in hotel Groot Berg en Dal bij Nijme gen werd gehouden, heeft prof. dr. P. Muntendam directeur-generaal van de Volksgezondheid, nog eens met klem benadrukt dat het uitgangspunt van iedere voorlichting op het gebied van de gezondheidszorg moet zijn het inprenten van de overtuiging dat de bevolking op de eerste plaats zelf de verantwoordelijkheid voor de eigen gezondheid moet dragen. De overheid moet pas optreden wanneer de bevol king het zelf niet meer afkan. Om deze overtuiging veld te doen winnen is het noodzakelijk, dat van alle krachten die in het maatschappelijk bestel aanwezig zijn gebruik wordt gemaakt. Wanneer men de ontwikkeling van de laatste decennia overziet, dan is er een belangrijke wijziging te constate ren omtrent het gebruik van het begrip hygiëne. Niet langer gaat het primair om het bestrijden van ziekten, maar centraal wordt nu gesteld het behoud en het bevorderen van de eigen gezond heid. Het maatschappelijk en geestelijk welzijn van een volk hangen af van de opvattingen omtrent hygiëne in het ge zin. Daar ligt het uitgangspunt en geen enkele maatschappelijke gezondheids zorg kan effect sorteren wanneer niet de gezinshygiëne het uitgangspunt vormt. Wie hgt gezin niet heeft, zal het volk met krijgen, aldus prof. Muntendam. Als eerste inleider op deze nationa le gezinshygiënedag trai op dr. C. Banning, geneeskundig hoofdinspec teur van de volksgezondheid. Hij be handelde de hygiëne in huis en gezin en benadrukte daarbij vooral het nut van een goede en intensieve voor lichting, met name aan huisvrouwen. Na de middag behandelde de direc teur van het Utrechts Tandheelkundig Instituut prof. dr. H. Scheffer de mond- en tandhygiëne. Prof. dr. J. Slooff uit Nijmegen 'sprak tenslotte over de verschillende facetten op het gebied van de kinderhygiëne. De Tsjechische zanger Ladislav Mraz, eerste bas-bariton van het Natio nal Theater te Praag, vertolkt op dins dag 4 november in de Stadsschouwburg te Amsterdam de rol van Scarpia in „Tosca" naast Gre van Swol-Brouwen- stijn in de titelrol en Johan van der Zalm als Cavaradossi. Voorts zal Ladislav Mraz bij de Ne- derlandsche Opera optreden als Filippo II in Don Carlos en Mephistofeles in Faust. Bij K.B. is benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau de heer I. A. H. G. Koens, te Velp (gemeente Rheden), oud-voorzitter en bestuurslid van orga nisaties op het gebied van de pluim- veehandel. Het diepste bezwaar tegen het katholicisme is, dat f de Kerk fungeert als een moeder die niet heeft geleerd, dat het kind eenmaal moet worden los gelaten." Dit is een citaat uit de brief van een niet- katholiek aan pater dr. N. G. M. van Doornik M.S.C. (Una Sancta), die een onderzoek heeft ingest'eld naar de algemene opinie, hoe de niet-katholieke Nederlander de katholieke Kerk ziet. Hij deed dit aan de hand van duizenden reacties op de brochurenreeks van de Una Sancta en analyseerde speciaal 350 antwoorden op twee vragen: wat zijn uw eigenlijke, uw diepste bezwa ren tegen het katholicisme en wat in het katholicisme heeft uw sympathie? Het resultaat van dit onderzoek heeft pater Van Doornik openbaar gemaakt ter gele genheid van Willibrord-zondag 1958, die zondag 9 no vember a.s. gevierd zal worden, op welke dag in alle kerken gecollecteerd zal worden voor de St.-Willibrord- vereniging (binnenlands apostolaat). Zondag a.s. zal van de preekstoel een herderlijk schrijven over het bin nenlandse apostolaat worden voorgelezen, voor elk dio cees door de eigen bisschop geschreven en afgestemd op de eigen diocesane problematiek. Uit de antwoorden heeft pater van Doornik zjj het met enige voorzich tigheid de conclusie kunnen trekken, dat het Nederlandse volk in brede lagen niet anti-papistisch is; de minderheid, die het wel is, maakt veel meer lawaai dan waarop zij naar verhouding recht heeft. Bij de meeste niet-katholieken is de houding tegenover het katholicisme een gecompliceerd geheel met positieve en negatieve elementen, met bezwaren en sympathie. Wat de bezwaren betreft, blijken de niet-katholieken in de Kerk een mach tige totalitaire organisatie te zien, met een groot overwicht van hiërar chie op gelovigen en dictatoriale prak tijken, ook bjj de pastoor, die zich wdl mengen in de meest intieme zaken van zijn parochianen. Men verwijt de Kerk, dat zij de gewone man geen vrijheid laat tot onderzoek in geloofs zaken en naarstig aan een eigen zuil bouwt. De pretentie van de Kerk, zich de enige ware te noemen, ontmoet op vallend veel weerstand. De niet-ka tholieken zien er onverdraagzaam heid en absolutistische neigingen in en denken daarbij o.a. aan de pro testantenvervolging in Spanje en Co lumbia. Als sociaal wezen vindt men de ka tholiek over het algemeen niet onsym pathiek, maar men heeft er bezwaar te gen, dat hij zjjn geloof niet kent, zich niet kan verdedigen, tot sleur en for malisme vervalt, zich door de clerus laat bevoogden. Opvallend is, dat be zwaren als het samengaan van Kerk en kapitaal en uitbuiting van de arbeider minder gehoord worden dan vroeger. Er wordt echter wel bezwaar gemaakt tegen het standsverschil in de Kerk (klassen, plaatsengeld e.d.), tegen de „rijke Paus" en tegen de tegenstelling tussen de „rijke Kerk" en de sociale ellende in zuidelijke landen. Tegenover deze bezwaren door pa ter van Doornik zeer globaal samenge vat staan ook veel betuigingen van sympathie, die tussen de bezwaren ge weven moeten worden om een totaal beeld zij het in ruwe lijnen te krij gen van de Kerk, zoals niet-katholieken haar zien. Men heeft bewondering voor de eenheid, organisatie en effectieve kracht van de Kerk. Men heeft waar dering voor de liturgie van de eredienst en vooral voor de sfeer in de kerkge bouwen, die ook buiten de diensten openstaan om de voorbijganger enige ogenblikken rust, bezinning en gebed te bieden. Het katholieke volksdeel valt in de ogen van hun andersdenkende landge noten niet speciaal op door eerlijkheid, kuisheid of eerbied voor de goddelijke majesteit, echter wel door de caritas: missionarissen, liefdezusters en -broe ders, ziekenhuizen, weeshuizen, abbé Pierre. Ook de Kerk wordt, ondanks al le kritiek, gezien als een instituut met de beoefening der liefde als grondwet; de moraal is vaak mild en houdt reke ning met de zwakke zondaar. Van de sacramenten trekt vooral de biecht de aandacht, minder wegens de zonden- vergeving, dan om het benijdenswaar dig contact tussen gelovige en priester, al komt ook het psychologisch element van de gewetensvraag aan de orde. Van de katholiek als persoon weet de niet-katholiek nog wel iets meer te waarderen dan dat hjj gemoedelijk in de omgang is. Velen erkennen, onder de katholieken een rijk geloofsleven aangetroffen te hebben en een bijzon der aantrekkelijke sfeer in het katho lieke gezin. Pater van Doornik vindt niet, dat het beeld vai. de Kerk, zoals niet-katholie ken haar zien. opvalt door frappante gelijkenis, al zijn sommige trekken niet te miskennen. Wie echter de katholieke geloofsovertuiging mist, kan onmogelijk de Kerk zien in haar verbondenheid met de diepte en rijkdom van Christus' heilswerk. Dit neemt niet weg, dat het binnenlands apostolaat, aldus pater van Doornik, kan leren van dit beeld. Het wijst op de taak van alle katholieken om door prediking en beleving zo te ge tuigen, dat niet-katholieken de Kerk en haar gelovigen anders en beter gaan zien. De katholieken zullen daarbij te vens nederig moeten erkennen, dat de buitenwereld vaak heeft waargenomen als Kerk wat niets anders was dan de afwijking hiervan. llllHllllllllllllltlllllllllllllllllllllllillllllllllllllllHllllillllHllllltllllllllllllllilllllllllllllllllillllllllIlllllllllllllllllllllllliltlHIlHH Elk jaar op Willibrord-zondag (de zon dag na 7 november, sterfdag van de Ne derlandse apostel) wordt in alle kerken voor de St.-Willibrordvereniging gecol lecteerd, veelal na een aanbeveling via de kansel en een uiteenzetting over doel en betekenis van het binnenlands apostolaat. Dit werk leent er zich in het algemeen niet voor, uitvoerig gepubli ceerd' te worden. Niet alleen omdat de resultaten niet steeds in concreta zijn uit te drukken, maa~ ook omdat publi catie meestal niet opportuun is. Het na deel hiervan is echter, dat de gelovigen jaarlijks om een bijdrage wordt ge vraagd bovendien uiteraard ook om gebed zonder dat zij weten wat er met het geld gebeurt en waarvoor het gebruikt wordt. Het bestuur van de St.- Willibrordvereniging heeft daarom be sloten een globale rekening en verant woording af te leggen. De collecte bracht verleden jaar 107.000 gulden op. Van het Willibrord Apostolaat bleef, na aftrek van propa- gandakosten en de uitgaven voor het eigen tijdschrift, 35.000 gulden over. De rest bestond uit persoonlijke giften, by elkaar gebedeld om de tekorten te dek ken. Met dit geld heeft de St.-Willibrord vereniging 57 instituten, die zich bezig houden met het binnenlands apostolaat, ondersteund. Door deze instituten wor den lessen gegeven, voordrachten, con ferenties en bijeenkomsten gehouden, in dividuele contacten gelegd enz. Voor dit werk zijn 143 reguliere en seculiere priesters, religieuzen en leken ingescha keld, veelal na een speciale opleiding. In totaal werd voor dit werk ruim 1 OH.00.' gulden beschikbaar gesteld. De St.-Willibrordvereniging subsideert bovendien nog vele andere projecten ge heel of gedeeltelijk, o.a. het tijdschrift „De vragende Mens", dat gratis aan 40000 buitenkerkelijken wordt toegezon den en bovendien 2000 betalende (ka- Ter gelegenheid van de Pauskroning zal dinsdagavond 4 november mgr. Paolo Giobbe de Pauselijk internuntius in Nederland, om 8 uur 's avonds I een pontificale H. Mis opdragen in de J St.-Jacobuskerk aan de Parkstraat in Den Haag. Na de H. Mis zal het Te i Deum worden gezongen. Mgr. J. P. Huibers, bisschop van Haarlem, zal dinsdag 4 november geen audiëntie verlenen. Mgr. M. A. Jansen, bisschop van Rotterdam, zal woensdag geen audiëntie verlenen. tholieke) abonné's telt. Verleden jaar steunde de St.-Willibrordvereniging het blad met 7500 gulden. Voorts wer den een schriftelijke cursus, conferen ties voor niet-katholieken, de Documen- tatio Protestantica, internationale bij eenkomsten en theologische disputen gesubsidieerd, samen voor bijna 50.000 gulden. De uitgaven stijgen nog steeds, snel ler dan de inkomsten, terwijl nog veel werk achterwege moet blijven omdat er geen geld voor is. De St.-WiUibrordver- emging hoopt dan ook - zo werd op een persconferentie door het bestuur te ver staan gegeven - dat de katholieken op zondag 9 november de Willibrordcol- lecte tot een sncces zullen maken. In het hart van Utrecht, het hart van Nederland, troont St.-Willibrord, patroon der Lage Landen, op zijn paard. Het ruiterstandbeeld van Albert Termote op het Janskerkhof symboliseert de dank baarheid van christelijk Nederland je gens de eerste bisschop van Utrecht. Advertentie De officier van justitie, hoofd van het parket van het arrondissement Breda, mr. R. H. F. H. M. Grasso, is thans be zig met een verhoor van de 37-jarige inwoner van Essen (België), die in het begin van de zomer op de Kalmthoutse heide de 22-jarige Marie van Steensel vermoordde. Er zijn aanwijzingen, dat deze man ook de dader zou kunnen zijn van de moord, die 23 maart 1955 is ge pleegd op mejuffrouw Corry Theeuwes, een verpleegster uit Rijen. Haar stoffe lijk overschot werd die dag gevonden langs de Lovense kanaaldijk bij Tilburg, maar het onderzoek naar de dader heeft tot nu toe niet tot resultaat geleid. Aanleiding om de Belg te verhoren zou zijn de omstandigheid, dat bij het stof felijk overschot van mejuffrouw T. des tijds sporen van bromfietsbanden wer den gevonden die passen bij het profiel van de banden van de bromfiets, die in het bezit van de Belg was. De Belg werkte destijds ook in Tilburg en heeft deze stad verlaten kort nadat de moord op mejuffrouw T. werd ontdekt. Het verhoor wordt afgenomen in een leger tent op de Nederlands-Belgische grens.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1958 | | pagina 5