Directeur Koorschool Vijf beeldhouwers exposeren als Groep A dam in Haarlem Twee nieuwe protestantse kerken onder de rook van Haarlem ADVENTSKERK IN AERDENHOUT PINKSTERKERK IN HEEMSTEDE DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL PROGRESSIVITEIT IN BEELD GROEN Co. SLEUTEL WEG ZATERDAG 21 FEBRUARI 1959 PAGINA 3 Kapelaan P. Boogaards benoemd Wijdheid en openheid Als een ui tdaging CENTRALE VERWARMING POW-R-MATIC Oliebranders „DE SLEUTELSPECIALIST" Btadio Moors ZAND VOORT Subsidie voor Haarlemse Volksmuziekschool Tehuis voor chronisch zieken in Santpoort 'VutlWk De Adventskerk van de Hervormde gemeente te Aerdenhout (architect: K. L. Sijmons Dzn., Amsterdam). Op voordracht van het bestuur van de kathedrale koorschool te Haarlem heeft de bisschop van Haarlem, mgr. J. P. Huibers, benoemd tot directeur ka pelaan P. J. A. Boogaards, die sedert 1955 aan de koorschool is verbonden. De nieuwe directeur volgt de oprich ter en eerste directeur van de school op, dr. A. I. M. Kat. die op 27 juni van het vorig jaar overleed. Hij werd in 1928 geboren en in 1955 priester gewijd. Het bestuur van de school heeft de Haarlemse organist Albert de Klerk be reid gevonden op te treden als alge meen adviseur van de koorschool. Hij is belast met de supervisie over de mu zikale leiding van de leerlingen. De Sassenheimse speeltuinvereniging Beatrix", heeft twee avonden voor een volle zaal, in het K.S.A.-gebouw, haar leden en donateurs een feest avond aangeboden, die klonk als een klok. De heer G. de Zwart, bracht een ca baretprogramma voor het voetlicht dat prima verzorgd was. Enige tijd geledeh is in ons blad uitvoerige aandacht geschonken aan de Petrus en Paulus-kerk in Haarlem-Noord. Dit geschiedde, omdat iedere kerk wegens haar ver heven functie voor een bepaalde ge meenschap de aandacht verdient, maar vooral omdat de genoemde kerk boeit door haar eigentijdse gestalte. Boeien kan ook betekenen: vragen oproepen. En bij velen, die de kerk zien of haar als parochianen van nabij kennen zal zij vragen hebben opgeroepen. Tot het helpen beant woorden van die vragen, tot het hel pen vormen van een oordeel vooral, publiceerden wij destijds het artikel van een medewerker voor beeldende kunst en architectuur. Alle kerken, hoezeer ook op de eerste plaats voor een bepaalde ge- Ioofsgemeente bestemd, trekken in M ijder kring de aandacht om hun ge- Michtige functie en om het feit dat Zij naar voren springen uit de burger lijke bebouwing. Soms doen zij dat alleen door hun omvang, soms tevens door de oorspronkelijkheid, althans de kennelij ke geïnspireerdheid, van vorm. Om die laatste reden verdie nen hier twee, in het jongste verleden tot stand gekomen, protestantse ker ken onder de rook van Haarlem de aandacht, te weten de Adventskerk van de Ned. Hervormde gemeente in Aerdenhout en de Pinksterkerk van de Gereformeerde gemeente in Heem stede. De kerk te Aerdenhout, gelegen aan de Leeuwerikenlaan, staat in een boomrijke villabuurt met grillig verlo pende lanen. De weerbarstigheid en be tonnen massaliteit van het representa tieve deel van de gevel vallen daar door des te meer op. Die dominerende gevel is één der wanden van de eigen lijke kerk-ruimte, welke hoog uitrijst bo ven het overigens lage complex. De be tonnen stijlen en draagbalken zijn zo Uit de bekisting gekomen en verzinne beelden door hun stoere gestalte de kracht van het geloof. De ramen be staan uit ten dele gekleurde glaspla ten en liggen diep terug in de wijde nissen. Sommige stukken zijn blind af geschermd met betonnen platen, die door hun kleur helaas aan karton doen denken. De dak-afsluiting is gewelfd, hetgeen een voortreffelijke akoestiek Veroorzaakt: van essentieel belang voor de voornamelijk op de verkondi ging gerichte eredienst. In het inwen dige vallen vooral op: het goede licht, dat óók vanuit de westkant binnenvalt door een hoog raam als een brutaal gat in de uiterste bovenhoek, de grof gestructureerde betonnen vloer (een ver warmde vloer: een supreme wijze van Verwarming!), het uiterst verzorgde meubilair, "de grote wit-marmeren avondmaalstafel die bijna de gehele kopwand beslaat en de eveneens witte doopvont midden in de kerkruimte. Het meest opmerkelijk is echter de Centrale idee der openheid van het to tale bouwwerk. De kerkruimte loopt Zonder enige afscheiding en alleen ge markeerd door een verschil van pla- tondhoogte over in een wijde corridor die dient tot ontmoetingsgelegenheid Voor de gemeenteleden. Deze corridor staat op zijn beurt in verbinding met de in een royale uitleg gegroepeerde Zaaltjes voor vergaderingen, een kleu terklas en zelfs een crèche, waar de kleinen zich met een ingenieus gecon strueerd hobbelpaard kunnen verma ken terwijl hun ouders, niet gestoord door de zorgen om hun kroost, de dienst bijwonen. De ommuring van het lager gebouw- k': deel is wit gekleurd en is in tegen- helling tot de betonnen voorgevel veel binder weerbarstig, maar suggereert k°g altijd voldoende ingekeerdheid om ke gedachte op te roepen aan een Zuid- edropees kloostercomplex. De architect de kerk is K. L. Sijmons Dzn. uit Amsterdam. ®en andere zeer bijzondere protestant- kerk vinden we aan de Camplaan te d emstede. Gaande langs een typische rPsbebouwing met een doktershuis en Voorgevel van de Pinksterkerk der gereformeerde gemeente aan de Camplaan te Heemstede. De kerk wordt gedragen door de frontwand die geheel uit glas- in-beton bestaat. Onder de kerk bevinden zich een grote zaal, mede geschikt voor kleine toneelopvoeringen, en aan de achterzijde een lokaal voor school onderricht en catechisatie. De foto beneden geeft een deel van de glas-in-beton wand van de Pinksterkerk. Dikke stukken gekleurd glas zijn gevat in beton. De strakke beweging der lijnen en vlakken naar rechts symboliseert de kracht van de adem van de geest die als een hevige wind over de ontstelde apostelen kwam. een model-slagerij, doemt ineens een wit te betongevel op met felle, hevige, onre gelmatige profilering. Het is de „Pink sterkerk" der Gereformeerde gemeen en het gebouw is door die gevel als een uitdaging tegenover de bestaande huizen en winkels. Nielsen, Spruit en v. d. Kui len zijn de architecten, maar aan archi tectuur is er aan het bouwsel niet veel te beleven, zij het dat men het als een verdienste moet aanrekenen, dat de bouwmeesters met zeer bescheiden mid delen en zonder pretentie een godshuis hebben geconstrueerd. De kerk wordt ge dragen door de voorwand die geheel uit glas-in-beton van de Amsterdammer Be rend Hendriks bestaat. Hendriks was reeds bekend door zijn grote glas-in-betonwanden van de nieuw gereformeerde kerk in Amsterdam-oost. In Heemstede is hij echter tot grotere dynamiek en tegelijk sublimatie geko men. Zoals hij het glas-in-beton aan wendt, vindt het in Nederland zijn weer ga niet. Het Pinkster-gebeuren is uitge beeld en men voelt bijna tastbaar de he vigheid van het grote wonder dat de uit breiding van het christelijk geloof over de wereld inluidde. Vooral de gedeeltelijk verduisterde zon, de samengedrongen groep apostelen en de horizontaal door lopende, verbindende blauw-grijze banen zijn bijzonder impressionnant. Door deze wand is het bouwwerk op een zeer ver heven plan gebracht en het is opmerke lijk hoe hier door het werk van een beel dend kunstenaar de architectuur een to taal nieuw aangezicht heeft gekregen. Advertentie BLOEMENDAAL TELEF 54855 Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 In een halve eeuw tijds is het beeld houwen in Nederland van een nau welijks beoefende kunstvorm ge lokaliseerd tot de kerkplastiek aan vankelijk en tot de bouwplastiek ge durende de „Amsterdamse school" in de architectuur ontwikkeld tot een druk beoefende tak van kunst met een veelzijdigheid van opvattin gen bij haar beoefenaren. Een groot opgezet generaal overzicht van onze hedendaagse beeldhouwkunst is twee jaar terug gegeven. De beschikbare ruimte in het Rotterdamse Museum Boymans was daartoe ternauwer nood voldoende. Het zou niet zuiver zijn deze expositie af te wegen tegen de openluchttentoonstellingen in Arnhems Sonsbeek en Antwerpens Middelheim. Daar immers komen de internationale prominenten op uit nodiging terecht in een veel selecter collectie dan wanneer Nederland zijn totale plastische activiteit tezamen brengt en daar van uitschiet wat kwalitatief niet voor expositie ir. aanmerking komt. Neemt men in aanmerking dat beeldhouwen nog altijd een sterk-am- bachtelijke kant heeft zodat het dillet- tantisme noch het charlatanisme er zo geruisloos kan binnendringen als in de schilderkunst, dan kunnen er althans niet zo heel veel beeldhouwersnamen, hoogstens minder gelukkige werken, weggejureerd worden. Al meten we dus de Nederlandse ten toonstelling niet af tegen de interna tionale waarbij men overigens toch tot de slotsom zou komen dat een Ne derlandse selectie zo gekozen kan wor den dat zij in het internationale ge zelschap niet detoneert toch is het Rotterdamse overzieht niet zo heel erg meegevallen. Er was zo veel werk van erg veel beeldhouwers dat men daar tussen wel terdege moest zoeken om te vinden wat voor onze tijd belangrijk is. Wij herinneren ons in dit opzicht een aparte afdeling waarin de progressieven bijeen gebracht waren. Levensbelang Zonder de meer behoudende, vege tatieve richtingen het recht op werk zaamheid te betwisten, en zonder be weren dat de progressieve plastiek blindelings als belangrijk aange merkt moet worden, mag men het redelijkerwijs toch wel zó stellen dat in de situatie van onze tijd het zoe ken naar nieuwe mogelijkheden en het onderzoek naar nieuwe zekerheid een levensbelang is voor de goed en wel op gang gekomen beeldhouwkunst ten onzent, wil zij een toekomst hebben. Om die reden heeft de progressieve richting recht op even nauwlettende als welwillende belangstelling, zelfs bij haar pogingen. Natuurlijk is er een ont wikkeling in de breedte, en een weinig in de diepte, maar op straffe van ste riliteit moet er een verjongende bewe ging naar de hoogte zijn. De klassieke vormgeving is wel een zo omvangrijk platform dat enkelen zich moeten kun nen permitteren de kabels los te snij den en zich weg te laten drijven om het voorland te kunnen onderzoeken. Geschiedt iets vergelijkbaars op het terrein van de geofysica dan is de massa verpletterd van bewondering, als het geschiedt in de laboratoria van universiteiten of chemische industrie dan blijkt eerst later de geneeskunde over ongekende mogelijkheden te be schikken, geschiedt het in de studeer kamers van wijsgeren dan blijven hun publicaties buiten het handbereik van de massa. Maar de kunst is in dit op zicht een open huis in een drukke straat. Ten tijde van de hierboven aange haalde overzichtstentoonstelling van hedendaagse Nederlandse beeldhouw kunst heeft een vijftal Amsterdamse beeldhouwers die sympathie koester den voor eikaars werk een groep ge vormd. Het blijken de mannen te zijn die de kern vormden van de progres sieve afdeling aldaar. Uitbreiding van hun aantal op dit moment zou beteke nen handreiking naar de randgebieden, ofwel in de constructivistisch-concrete, dan wel in de meer figuratieve richtin gen. Bijgevolg: een spontane bundeling op een tussengebied met mogelijkhe den voor alle kanten, meer organisch dan georganiseerd. In haar eerste tentoonstelling welke de „Groep A'dam" houdt in de Galerie Espace te Haarlem blijkt dan ook dat in de twee jaren van intensievere con tacten een collegiale uitwisseling van vondsten niet van denkbeelden heeft plaatsgevonden: een wederkerig onderzoeken en beproeven van, en wer ken met eikaars „materialen". De deel hebbers in de groep zijn Couzijn, Gun- tenaar, Kneulman, Tajiri en Verhulst. In haar korte program stelt de groep een sociaal aspect voorop: door gemeenschappelijke inspanning veelvul dig op internationaal niveau te expose ren", en een stimulans vormen voor jonge talenten, die zich aange trokken voelen tot de moderne beeld houwkunst." Als op 15 maart de ten toonstelling in Haarlem gesloten is, be reist zjj eerst Duitsland, daarna Bel gië en Frankrijk. De collectie zal steeds samengesteld worden naar de beschikbare ruimte in kunsthandel of museum en uitbreiding van het aantal deelnemers is niet uitgesloten. Verheugend verschijnsel De vjjf beeldhouwers wier geboor tejaren liggen tussen 1912 en 1923 zijn afkomstig van prof. Brouwer en van Advertentie TELEVISIE - RADIO erkend gediplomeerd KRUISSTRAAT 38, HAARLEM Tel. 14609 Op initiatief van de contact-commis sie voor culturele belangen zal te Zandvoort aansluiting worden gezocht bij de Haarlemse volksmuziekschool. Begonnen wordt met een A-afdeling voor algemeen vormend muziekonder wijs. De leerlingen krijgen tweemaal per week een les van 1 uur gedurende [2 jaren. In de B-afdeling wordt instru mentaal onderwijs gegeven en wordt het algemeen vormend muziekonder wijs voortgezet gedurende 3 jaren. In de C-afdeling wordt het instrumentaal onderwijs voortgezet en dienen de leer lingen mede in groepsverband te mu siceren. B. en W. van Zandvoort achten deze vorm van muziekonderricht van groot belang voor de opgroeiende jeugd. Zij stellen daarom de raad voor, het begrote tekort van 750 per jaar, dat deze „start" van het volksmuziek school-onderwijs te Zandvoort zal op leveren, door een gemeentelijk subsi die te dekken. xvyie de laatste weken niet op YY bed heeft gelegen, loopt in ieder geval te proesten en te hoesten. Als schimmen dwalend in een mistige wereld, tabletjes en pil letjes slikkend, hebben wij allen geprobeerd de klemmende greep van de heer Griep te ontvluchten. Soms lukte het om met Aafjes te spreken meestal lukte het niet. Volgens de dokterale verkla ringen is de heer Griep een goed aardig man, die wat kwistig mei keelpijnen en vrije dagen strooit. En vooral is hij een eerlijk man die niet kijkt naar rang of stand. Niet alleen is hij bij mij thuis een ongewenste bezoeker geweest, maar ook in het bisschoppelijk huis aan de Nieuwe Gracht, waar hij, volgens hardnekkige geruchten, de hoogbejaarde en excellente prelaat voor het eerst sinds 1890 gedwon gen heeft het bed te houden. Enfin, zowel daar als bij ons thuis heeft die onberekenbare rakker af scheid genomen. Maar dank zij hem heb ik weer een week lang het huishouden van alledag kunnen ga deslaan, met de bijzonderheid ove rigens, dat er een patiënt moest na gelopen worden. Aan beschuiten, thee en andere versterkende mid delen heeft het mij niet ontbroken en tijdens mijn met een volmaakte luiheid gepaard gaand herstel kon ik weer eens bemediteren, hoe iedere huisvrouw feitelijk elke dag met haar werk in de knoop moet komen, en hoe zij tenslotte meer verzet dan een man. Hulp is tegenwoordig niet meer te k r ij g e n en zelfs betalen is practisch onmogelijk geworden. Op dat „krijgen" zou ik nu de na druk willen leggen, want dat woord omlijst een actie, die zonder met veel geschetter aangekondigd te zijn sinds enige tijd in Haarlem gevoerd wordt. Het Interparochieel Sociaal Charitatief Centrum heeft zich er namelijk op bezonnen, dat bij het toenemend aantal sociale maatregelen juist de gemeen schapszin een roemloze dood dreigt te sterven. De echte charitas, van waaruit de mensen elkaar spontaan en zonder betaling helpen, gaat langzaam verloren. Hoe het getij ten goede te keren? Er kwam een commissie. Haal nu niet uw schouders op bij dat woord commissie. Want hier is een stel mensen aan het werk geweest, die kans hebben gezien niet alleen snel de diagnose te stellen, maar ook maatregelen te nemen. Een franciscaanse pas toor, die minder noten op zijn zang dan aan de boom heeft, een recto rale priester, die zelfs met gesloten ogen geen botte indruk maakt, een kathedrale kapelaan, wiens naam omgekeerd evenredig is met zijn postuur, en een drietal niet te cari- caturiseren maar daarom niet min der verdienstelijke-, leken hebben als commissie het huzarenstukje geleverd de medewerking te krijgen van alle parochiepriesters in Haar lem. Kennelijk overtuigd, dat een briefje naar de pastoor niet altijd ook diens kapelaans bereikt, heb ben zij als het ware iedere priester „bewerkt" met als resultaat, dat sinds zondag Septuagesima in iede re Haarlemse kerk een paar weken over de christelijke liefde is ge preekt, in die zin zelfs, dat de pre dikant niet tot maar met zijn parochianen sprak. Ik weet niet, of u geluisterd hebt of nog zult luisteren. Maar in het kort kwam of komt het hier op neer, dat men weer terug wil naar een gemeenschap, waarbinnen de een voor de ander klaar staat, niet om er zelf wol of zijde bij te spin nen maar om de ander eens in de wol te draaien door hem of haar terzijde te staan. Dat allemaal, of het de gewoonste zaak ter wereld is, en: met gesloten beurzen. En passant hoopt men, dat op korte termijn al die stomme fami lie-ruzies worden bijgelegd, die vaak totterdood zo lang wor den volgehouden, dat geen enkele ruziemaker meer weet, waarover de herrie is begonnen. Maar laat ik nu zelf geen predik heer worden, met het risico, dat mijn gewijde collega's mij hun hele leven lang niet meer zullen aan kijken. iiiaj uuii iicic Gisteravond heeft dr. H. L. C. Jaffé, adjunct-directeur van het Stedelijk Museum te Amsterdam, in Galerie Espace aan het Klein Heiligland de tentoonstelling ge opend van beeldhouwwerken van de „Groep A'dam". Naar aanleiding en ter bespreking van deze expo sitie, welke tot 15 maart wordt gehouden, heeft onze medewerker voor beeldende kunsten bijgaand artikel geschreven. Bovenstaande foto geeft de compositie „Het Bos", een beeldhouwwerk in zand steen, vervaardigd door Ben Guntenaar. de academies van Chicago, Parijs en België: hun werk is te zien geweest in bijna alle delen van de wereld. De opvatting die hen bindt, met be houd van ieders persoonlijke vormbe- nadering overigens, is niet figuratief maar evenmin abstract: zij allen hebben een figuratief „verleden". Uitgangspunten zijn de natuur en het materiaal enerzijds, de plastische werking en het sublimerende teken anderzijds. Vooral Tajiri is de blijmoe dige inspirator, de speelse vinder van steeds nieuwe materiaal-moge lijkheden die aangeboden worden ter verwerking tot voertuig van meer al gemeen menselijke belevenissen. Gun tenaar is de compositeur van plasti sche massa's in steen, Verhulst hier een decoratiever ornamenteur van de gesloten vorm; Kneulman en Couzijn bepalen op „impressionistische" wijze de betrekkingen van gevulde en on gevulde ruimte, de eerste met veel gevoel voor humor, de tweede sterker in de derde dimensie. Binnen dit team wordt de beeldhouw kunst langs meerdere kanten benaderd. Waar we in ons land de regelmatige gelegenheid missen voor gevormde en practiserende kunstenaars om elkaar te ontmoeten op het niveau waar ge rijpt inzicht werkzaam is, mag de spon tane vorming van „Groep A'dam" een verheugend verschijnsel heten voor de gehele Nederlandse beeldhouwkunst. L. T. Van Han Verhulst is deze „Compo sitie 11" uit 1958, gegoten in brons. In maart hoopt de gemeente Velsen de verbouwing te kunnen aanbesteden van het landgoed „Kennemergaarde" aan de Duin en Kruidbergerweg te Sant poort, dat zal worden ingericht als een tehuis voor chronisch zieken. De verbou wing is mogelijk geworden, nu de ge meente een geldlening kan aangaan voor het hiertoe benodigde bedrag van 433.000. In dit bedrag is ruim 3 ton begrepen voor de verbouwing en de rest is bestemd voor de inrichting van het tehuis. Het gebouw, dat idyllisch is gelegen op een stukje bebost terrein nabij het station Santpoort-noord, zal na de ver bouwing plaats bieden aan ruim dertig patiënten. Daartoe zal het gebouw in grijpend gewijzigd moeten worden en zullen tal van voorzieningen worden ge troffen. Enige maanden geleden is reeds een oproep geplaatst om gega digden voor de functie van directeur van dit tehuis. Het college van B. en W. streeft er naar deze functionaris tijdens te benoemen, zodat hij bij de inrich ting van het tehuis van advies kan dienen. HANDENARBEID VOOR JEUGD LEIDERS. Door de Haarlemse raad voor de jeugd wordt een groot aantal cursussen belegd in samenwerking met de vereniging voor handenarbeid. De cursussen worden gegeven voor al die genen, die op de een of andere wijze bij de vorming van de jeugd zijn be trokken. De eerste cursus werken met touw, raffia en pitriet begint op 26 februari.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 3