Armoede in feestgewaad Land van conflicten en harde tegensi .telling en M- w In deze smeltkroes I van culturen verliest de reiziger zijn burgerlijk normbesef H M WHITE GOLD <5^ <AMLLER9 H HOE WILT U REIZEN? V I DOBRO Gaat u naar Spanje Knoop dan dit in uw oren U Per auto Per vliegtuig Per bus Per trein een zeer fijne Sherry Tl DUFF GORDON DUFF GORDON Puerto de Santa Maria o ZATERDAG 7 MAART 1959 PAGINA 11 Uit de geschiedenis van het wereldberoemde huis r'-'vs :yf 'UI 111 5." R FLES De Sherry voor fijnproevers! Imp. Wijnhandel Finjé Utrechf C' voor niet meer dan f 5.05 Imporirice: N.V. Wijnhandel „ATLANTIC" Amsterdam SPANJE ontmoeting met een andere werkelijkheid Wie in deze tijd naar Spanje reist zal er zich terdege rekenschap van moeten geven dat hij komt te staan tegenover een geheel andere werkelijkheid dan die, waarin hij zich «edert jaar en dag in zijn hoog-ont- wikkeld vaderland kan koesteren. Bij Het overschrijden van de Pyreneeën lal hij binnentreden in een land met sen gans andere cultuur, waarin een feheel andere godsdienstige, economi- iche en sociale mentaliteit heerst dan Ki het zijne en waarin het leven van vandaag de vrucht is van een vol maakt verschillende historische ont wikkeling, traditie en denkwijze. Hij ial spoedig leren dat hij zijn eigen, nijvere, Nederlandse normbesef moet verliezen om dit land te kunnen zien, ie ondergaan, te begrijpen. Eerst dan can, hu net ware gelaat van Spanje sntdekken, dat zoveel verschilt van de fantasieloze en romantische verhalen me er in de loop der eeuwen over zijn geschreven, dat maar weinig trekken gemeen heeft met het reclameplaat- mee dat de goegemeente zich erover gevormd heeft. In Spanje ontmoet men een andere werkelijkheid, waar de vaderlandse aorm geen kracht meer heeft. Men ontmoet er een andere mens, die wel licht in zijn diepste wezen dezelfde dro men koestert als wij, maar leeft van uit een andere gesteldheid, die veel meer betrekkelijk is dan de onze. Hij overschat het leven niet en houdt de dood voor een veel grotere realiteit. Hij is zich, gevoed door de hardste geschiedenis van enig Europees volk, veel meer bewust van de vergankelijk heid van dit ondermaanse leven, ook al zal hij elke minuut van de lieve dag benutten om het zo aangenaam moge lijk te maken en van elk van zijn han delingen verwacht hij dat zij een eeu wig stempel op de aardkost zullen drukken, ter herinnering aan zijn sim pel en tragisch bestaan. Spanje is in vele opzichten een groot land; groot in omvang, groot in historie, groot in cul tuur en groot ook in de uitzonderings positie die het sedert eeuwen in Euro pa inneemt. In Euröpa heeft het Iberisch schier eiland een zeer specifieke positie inge nomen, die van ontmoetingspunt tus sen Europa en Afrika. Vanuit het noorden rukten in de grijze oudheid Kelten, Romeinen, Sueven, Vandalen, Alanen en West Gothen het land bin nen. Van overzee drongen Iberiërs, Carthagers, Berbers en Moren op en hielden eeuwenlang het schiereiland in hun macht. Uit de vermenging van al deze volken is de Spanjaard van van daag ontstaan. Uit de botsing van al deze, in wezen zo geheel verschillende culturen ontstond het Spanje zoals het zich nu nog aan de bezoeker voordoet en groeide een eigen cultuur, die zicht baar heeft voortgebouwd op de ver worvenheden van de vroegere bezet ters. Uit de vijftien eeuwen durende strijd tegen indringers, onderdrukkers en vreemde invloeden groeide tenslot te de zucht naar expansie, die culmi neerde in het wereldrijk van Karei de Eerste, toen het merendeel van Euro pa en onafzienbare gebieden in Zuid Amerika onderworpen waren aan de Spaanse kroon. Sedertdien is het bergafwaarts ge gaan met Spanje. Het rijk buiten de landsgrenzen brokkelde af totdat er niets anders meer van over was dan de enkele armzalige protectoraten die Spanje nog in Noord-Afrika be zit. Het wereldrijk verdween geheel en het eens zo grote prestige van het Spaanse koningshuis schrompelde in een tot de steriele tweespraak die thans het vaderlijke staatshoofd, ge neraal Franco omgeeft. De economi sche wereldmacht van het Spaanse goud verbleekte tot het voddige pa pier dat peseta heet en tot de zwak ste munten ter wereld behoort, nog niet krachtig genoeg om zijn 'eigen devaluatie te bewerkstelligen. Het land zelf is in vier eeuwen vervallen tot een schamele schaduw van de oude glorie, tot een verarmd, ver schraald gebied dat met leeuwen moed echter poogt aansluiting te vin den bij de moderne ontwikkeling in de wereld. In het huidige maat schappelijke leven is weinig over van de grootheid van weleer. Waar vroeger welvarende landbouwstreken waren, zijn nu ontvolkte woestijnen, die door het huidige regiem met gro te financiële offers opnieuw worden ontgonnen, bebost en bevolkt. samenstel van eigenschappen in het Spaanse volkskarakter valt de droeve historie van de laatste twee eeuwen te herleiden. Hierin ook valt voor elke kenner van Spanje een verklaring te vinden voor de huidige situatie, waar in het land zich bevindt. Want hoewel generaal Franco herhaalde malen heeft verklaard zichzelf niet te achten als de exponent van een overgangsfase tussen twee bestuursvormen, is hij dat wezenlijk wel. Dat ligt ook geheel in het karakter van zijn regiem én in dat van zijn eigen persoon besloten. Hij is en hij wordt geaccepteerd als de vertegenwoordiger van de binnen landse rust, als de heroriëntatie van een land dat in de branding van twee eeuwen vol revoluties, aanslagen en volksbedrog zichzelf heeft verloren en onder dit bestuur een soort sanatorium- kuur doormaakt ter recrutering van zijn krachten. De ontkenning van deze realiteit geeft aan het huidige bestuur geen uit zicht, omdat het met de persoon van Franco zal moeten uitsterven, omdat het te weinig positieve elementen in zich verenigt voor een verder leven. Het syndicalisme, door Franco gepre dikt, is te beperkt om een, zoals de caudillo nu al twintig jaar vruchteloos hoopt, algemene volksbeweging te wor den. Het politiek monopolie, door hem aan de Falange verleend, blijkt een web, waarin een werkelijk dynamische ontplooiing tenslotte gevangen raakt in het rag van eigenbelang en onverstand. Wat Spanje voornamelijk ontbreekt is de correctie van het zich vrij uitende gezond verstand op de starre politieke doctrine van een groep, het gesprek tussen volk en regering, de wisselwer king of de botsing der vrije mening, waaruit een maatschappij zich ont plooit. ie Spanje in creze tijd voor slechts korte tijd bezoekt, zal van dit alles weinig merken. Het zal hem nauwelijks opvallen dat hij in een „dictatuur" verzeild is ge- Een tweetal Spaanse jonge vrouwen. Advertentie Finito, Amontillado, Club Dry, Pinto; het zijn begrippen die in de wereld van de Sherry-kenners een belangrijke plaats innemen. Zij zijn als het ware een leiddraad bij het kiezen van hun glas Sherry. En het merk, dat door de tijden heen voor de Sherry-kenners nog belang, rijker is geworden is: Duff Gordon. Dat zegt voor hen alles want alle goede Andalusische tra. dities zijn in Duff Gordon Sherry verenigd. Dat vindt U ook bewezen als U zich een glas Sherry in« schenkt van Importeur: N.V. Wilmerink Muller, Amsterdam ËJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllllllllllll Hllllllllllllllllllllllllllilllillllllllllllfllllllll De armoede kent meer oprechte blijd schap dan de rijkdom, omdat zijn per soonlijke vreugde het enige genot is, dat de arme wordt gegund. En dat is de reden, waarom Spanje zo'n uiter mate vrolijk land is. Daarom kent Spanje naar het inzicht van elke be zorgde bedrijfseconoom veel te veel feesten, maar naar het oordeel van el ke Spanjaard nog veel te weinig. Daar om ook zingt de Spanjaard bij het ver dienen van zijn karig loon en daarom danst hij wanneer hi) zijn loonzakje bij zich heeft. Daarom steekt hij vuurwerk af hetgeen hij kinderlijk mooi vindt; daarom zit hfi graag in een café en speelt daar onschuldig kaart en domi no en daarom vindt hij het prachtig als anderen spelen, liefst met hun leven, zoals bij het stierengevecht, of met een bal, zoals bij voetbal of fronton. Het Spaanse volk is dan ook de groot ste attractie van het land. Somerset Maugham heeft eens geschreven „in Spain it is men that are the poems, the pictures and the buildingsEn hij zegt verder: De Spanjaarden excelleren niet in kunst, zij excelleren in iets dat groter is dan kunst, als mens! Een jonge Spanjaard, gezeten op een met manden beladen ezel. aar de gloed van de roemruchte historie, van een veelbewogen leven, blinkt nog in de ogen van het Spaanse volk en ligt verankerd in ontelbare monumenten uit welhaast al le culturen die Europa heeft gekend. Men voelt de adem van de grootheid nog op de hoogvlakten van dit onge naakbare, harde land, dat een hard volk heeft voortgebracht, een volk, waarin een even ongenaakbare, trotse ziel leeft met daarnaast een warm menseljjk hart, dat simpele vreugden zoekt, dat, ondanks de verpaupering van het lichaam, genieten wil van het kortstondige leven, dat snel en harts tochtelijk kan slaan bij het rytme van de aan diezelfde hartslag ontsprongen rijke volksmuziek en bij het zien van oprechte en mannelijke moed of van even eerlijke vrouwelijke schoonheid. Het Spaanse hart juicht bij het zien van een kind omdat het zelf kinderlijk is, spontaan en dus gemakkelijk op vliegend, ongecompliceerd en daarom een eenvoudige prooi voor volksmen ners en demagogen, onafhankelijk en dus snel geneigd tot anarchie, trots en dikwijls ongevoelig voor recht en redelijkheid. Uit dit gecompliceerde raakt. In de westelijke democratieën klinkt het woord „dictatuur" als een verwensing, is het synoniem met ab solute onvrijheid, met gevaar voor het naar onafhankelijkheid strevende indi vidu; doet het denken aan een maat schappij die door zware verduisterings gordijnen aan de rest van de wereld is onttrokken, waarin de mensen leven als slaven in een kolenmijn anno 1820. Maar in Spanje schijnt de zon, is alles licht en zijn de steden vol kleuren. En de vazallen van de dictatoriale macht, de Guardia civil, lopen met goedmoe dige gezichten en vreemdsoortige Na poleontische hoofddeksels door de stra ten. Zij luisteren geen gesprekken af en jagen de mensen niet met zweep slagen door de straten. Men merkt er niets van die zogenaamde dictatuur en men zal er op vele plaatsen aanmer kelijk minder politiedienaren zien dan in het eigen goede vaderland, waarin alleen maar de politieke partijen el kaar om de oren slaan. Neen, aan de oppervlakte merkt men niets. Het leven is er uitermate genoeglijk, de mensen hebben geen haast, zij lijken uitgesproken zorgeloos. Komt men echter met diezelfde men sen in gesprek, dan ontmoet men een huiver om over politieke zaken te spre ken, huiver die voortspruit uit de doem van een stelselmatig aangekweekte on- Advertentie Verkrijgbaar bij Uw slijter - de vakman. Advertentie wetendheid op het terrein van de poli tiek, uit een zorgvuldig opgebouwde a- politieke instelling onder brede lagen van het volk. Het Spaanse volk is nooit meer gevraagd zich met maat schappelijke structuren en stelsels be zig te houden, alleen met problemen van louter praktische aard waarover het zich via de syndicaten kan uitspre ken. Spanje is een arm land, uitgemer geld door de verkwisting van de hogere standen, door eeuwen van wanbestuur en ondeugdelijke administratie, door de indolentie van zijn bevolking en door de tientallen revoluties en burgeroor logen die het land in de loop der eeuwen heeft gekend. Voor de toerist bepaalt die armoede in belangrijke mate het karakter van het land. Want de armoede heeft een gezicht, de ar moede is getekend met scherpe con touren. In de ogen van de arme leeft hunkering, daarin wonen verlangens en glinstert wijsheid, die hij ontleent aan het feit dat hij in zijn slaap zijn oor luisterend op de naakte aarde drukt. et zijn daarom niet alleen de fees ten, de zang en de dans die een zo grote aantrekkingskracht op de vreemdeling uitoefenen, maar het zijn de mensen, die de feesten vieren, hun liederen zingen en hun dansen beleven. In Spanje is het leven tot primaire proporties teruggebracht. Het is alles pur-sang en het is een ongekende ervaring een gehele dorps- of stadsge meenschap opgenomen te zien in een feest. In Limburg is het de zotheid, die tijdens de carnaval de mensen ver enigt tot een oer-feesteljjke inspanning. In Spanje is het 't leven zelf dat con stant uitnodigt tot feestelijkheid, de lou tere vreugde om het bestaan, dat steeds maar weer verfraaid moet worden, dat steeds opwindender kan zijn. In wezen leeft op de achtergrond van al dit fees telijke gedruis de grote realiteit van de dood. En meen niet dat dit zo maar een steriele psychologische kreet is, want elke Spanjaard is zich daar zeer terdege van bewust. Daarom juist blijft de voor ontelbaar vele noorderlin gen onbegrijpelijke hartstocht voor het stierengevecht in Spanje bestaan. De gene die openlijk de zo reële dood trot seert, is een held. Want een Spanjaard gaat niet naar zijn nationale stierenge vecht om bloed te zien. Daar kan hij eigenlijk helemaal niet goed tegen. Maar hij bewondert envereert moed, als de hoogste menselijke eigenschap. Het Is daarom fout om naar een stie rengevecht te gaan in de veronderstel ling er een soort circus te zien. Dan loopt de vreemdeling na het doden van de eerste stier met een schreeuw van afgrijzen ai weg. Men moet er naar toe gaan om een ernstige gebeurtenis mee te maken, die door veel kleur en door de hartstocht waarmee dit alles wordt beleden, een ongeëvenaarde sfeer krijgt. Velen beweren: „Je hebt Spanje niet gezien als je geen corrida hebt bijge woond". Ook dat is een loze leuze, want je hoeft helemaal niet naar een stieren gevecht om Spanje te zien. Bij een stie rengevecht beleef je een van de fantas tische aspecten van het Spaanse leven, die zich waarachtig ook wel elders openbaren, alleen hier een culminatie punt vinden. Ondanks zijn armoede weet de Span jaard echter te leven. Hij is spaarzaam en dank zij aie onverwachte eigenschap hebben velen zich tegenwoordig brom fietsen, motoren en scooters weten aan te schaffen. Vooral in de steden leveren deze een belangrijk aandeel aan de in druk van moderne welvaart die men daar krijgt. et leven in een Spaanse stad is vol tegenstellingen. Men vindt er een kaleidoscoop van de maatschappelijke ontwikkeling van de laatste honderd jaar. Tegenover eta lages vol televisietoestellen, radio's en moderne elektrische apparatuur staat aan het trottoir een gaslantaarn, die elke avond opnieuw door een ouderwetse lantaarnopsteker wordt aangestoken. Onder stokoude, anti quarische trams dendert een hyper moderne ondergrondse trein. Naast fonkelnieuwe limousines van de laat ste jaren rijden zielige vehikeltjes die er al meer dan een halve eeuw trou we dienst op hebben zitten of sukkelt een aftands ezelenwagentje over het asfalt. Tussen vrolijke mensen, die met honderd jaar sociale ontwikkeling of familie-welstand achter zich op de terrassen zitten, scharrelen bedelaars die nog een zuiver middeleeuwse le vensstaat voeren, tot op hun gebeen te verpauperd zijn en uit wier ogen de dood u aangluurt. Naast paleizen van warenhuizen staan kleine armetierige winkeltjes, waarin een oude eigenaar u bij het schijnsel van een olielampje helpt om onmiddellijk na uw vertrek zijn winst in een oude sok weg te stoppen. Naast uitbundige rijkdom vegeteert de stinkende armoede en dat alles tegen het decor van prachtige oude steden, van monumentale gebou wen, van reliekschrijnen van het glo rieus verleden. En dit treft de rond reizende vreemdeling, al deze prach tige gebouwen nemen nog een normale functie in 't Spaanse leven in. Het zijn geen door suppoosten bewaakte ste riele musea geworden, waar men slechts fluisterend in mag rondgaan. De gemeenschap trekt er nog het volle profijt van en niemand is daar ver baasd over, want het land bezit een zo grote hoeveelheid monumenten dat men er beslist niet overdreven zuinig mee hoeft te zijn. Spanje is een land van conflicten, van bittere en harde tegenstellingen. En naarmate de reiziger meer van het land gaat zien, groeit ook in hem het con flict. Naast zfln liefde ontstaat een af keer. Het volk en het land, waarvan hij leert houden, zullen op hetzelfde moment zijn haat oproepen. Maar is dat niet een grote realiteit. Leeft in de schaduw van de liefde niet altijd de haat en grenst aan de zelfkant van elke bewondering niet de afschuw. Zo kent het leven in Spanje geen grenzen, noch in het goede, noch in het kwade. Dit niet te overziene, dit ondoorgrondelijke te beleven is een her ademing voor de vreemdeling die een ogenblik de afgebakende perken van zijn maatschappij wil ontvluchten. JAN VAN BEEK. edere reiziger naar Spanje heeft De treinen voeren U snel door een visum nodig, dut hij tegen België en Frankrijk, maar eenmaal betaling van f 16,90 kan krijgen voorbij de Spaanse grens gaat het - aanmerkelijk langzamer. Daar rijden nog heel oude treinstellen over een breed spoor. Een reis met een oud Spaans treintje is een avontuur op zich, omdat men daarin het beste met de mensen in contact komt. Die hebben dikwijls hun hele hebben en houden bij zich, praten, zingen, lachen en willen graag een gesprekje met een toerist aanknopen. Daarentegen rijden in Spanje ook de modernste treinstellen van de we reld, o.a. de TALGO, die alleen opereert op de lijn tussen Irun en Madrid. De Fiat-treinen, de zoge naamde T.A.F.'s zijn zeer gerieflijk en te vergelijken met de moderne Nederlandse diesel-electrische trei nen. Deze rijden als expresse op de verbindingslijnen tussen de meeste grote steden. bij het dichtstbijzijnde Spaanse con sulaat. Dat visum is geldig voor een jaar met dien verstande dat men er drie maanden achtereen mee in Span je mag blijven. Daarna moet men zich melden bij de vreemdelingen politie en krijgt men een voorlopige verblijfsvergunning, die weer drie maanden geldig is. ergeet niet Uw carnet, daar is de Spaanse douane dol op. Auto's kosten in Spanje een veelvoud van wat de Uwe gekost heeft en men waakt daarom zorgvul dig tegen illegale invoer. Uw Nederlands rijbewijs is ook geldig voor Spanje. Een internatio naal bewijs is dus niet nodig, wel een internationaal kentekenbewijs. Ver zekering is voor Spanje niet ver plicht gesteld, maar wel raadzaam. De Spaanse douane is voorts zeer mild, soms een beetje traag, maar uitermate hoffelijk. Voor het onderhoud van uw wagen kunt U het beste in de grote steden De K.L.M. brengt U in vier en een half uur van Schiphol naar Barcelona en vraagt voor die dienst f 413 per retour. Hetzelf- de toestel vliegt vervolgens door naar terecht. Daar vindt U "dealers van Palma op het eiland Mallorca. Wilt vrijwel alle automerken. De Spaanse monteurs zijn zeer goede vaklieden, die U over het algemeen snel en goedkoop zullen helpenMaar mocht U in een klein dorp panne krijgen en die door een plaatselijke monteur laten repareren, laat dat dan in de eerstvolgende grote plaats even bij de officiële dealer controleren. Het verkeer in Spanje is nogal chaotisch en het land is na Japan het onveilig ste ter aarde. Rijdt daarom niet te snel. Vertrouw meer Uw ogen dan de waarschuwingsborden. Wees voor zichtig bij het passeren van de torenhoog opgeladen vrachtauto's, vooral in de bergen. Haast u lang zaam, geldt ook hier. Neem geen nor male benzine, die is slecht en heeft een laag octaangetal. De super is re delijk en kost zeven pesetas, dat is ongeveer 50 cent. En maakt U zich maar geen illu sies dat U uw auto in Spanje zult kunnen verkopen voor een fors be drag. Iedere automobilist-toerist be gint daar over zodra hij in Spanje is. Legaal is dat beslist onmogelijk en wegens illegale handel zitten er al genoeg in de gevangenis. U zover meegaan dan moet U f 50.- op het retour bijbetalen. De vlucht over de Middellandse Zee duurt nau welijks drie kwartier. oor f508.- brengt de K.L.M. U heen en terug naar Madrid. Gedurende de zomer maanden onderhoudt de vaderlandse luchtvaartmaatschappij it, samenwer king met de Sabena een dagelijkse verbinding op Spanje. Voor mensen die slechts een ko te vakantie hebben is deze manier van reizen ideaal. In Spanje zelf houden de Iberia en de Aviaco verbindingen op belangrijke plaatsen als Sevilla, Valencia, Ma laga, San Sebastian, Bilbao e.d.. De vluchten met toestellen van deze maatschappijen zijn aanzienlijk min der gerieflijk dan de internationale vluchten van bijvoorbeeld de K.L.M. De toestellen zijn modem, maar aan boord krijgen de passagiers weinig service. n circa dertig uur brengen de Nederlandse, de Franse en Spaanse spoorwegen U van Am- teeds mczr reisbureaus gaan reizen op Spanje ondernemen. De keuze is dan ook vrijwel on beperkt. De Nederlandse Reisvereniging voor Katholieken neemt U mee op een 21-daagse rondreis per autobus voor de prijs van f500.-, alles in begrepen. U krijgt dan te zien Bar celona, Valencia, Granada, Sevilla, sterdam naar Barcelona. 1 aar Madrid Madrid, San Sebastian en alle lus- duurt de tocht enige uren langerU senhggende plaatsen. brengt tenminste een nacht in de trein in Frankrijk door. Dat is een ongerief waar moeilijk aan te ont komen valt. Om die nacht in een hotelbed door te brengen, zou U er twee van moeten maken, een in Parijs en een in Toulouse. Tenminste als U naar Barcelona gaat. Op weg naar Madrid wordt dat nog moei lijker. Een tweede-klas-retour naar Barcelona kost f202,90 en naar Ma drid f225,10. Wilt U naar Sevilla en Andere bureaus leveren een grote variatie van reizen. Per bus kunt U bijvoorbeeld voor twaalf dagen naar de Costa Brava voor f 316.-. Twaalf dagen naar het eiland Mal lorca kost f310.- U reist dan per trein tot Barcelona en vandaar met de nachtboot naar het eiland van Uw dromen. Veertien dagen Noord Spanje, de prachtige streken rond Santander en San Sebastian kosten f360.-. Bureaus die zich meer in- terug, dan zult U f211,10 moeten stellen op het sociaal toerisme bren- betalen. Deze prijzen zijn berekend met als vertrekpunt Amsterdam. Een slaapwagen door Frankrijk komt U op iets minder dan f30.- ie staan. gen nog goedkopere reizen naar Spanje. U kunt er tenslotte al voor minder dan driehonderd gulden per reisbus komen. Advertentie e veel leeft in Nederland nog de mening dat Span je voor de houder van vaderlandse guldens een soort paradijs is, waar de gebraden kippen kosteloos in de mond van de argeloze toerist vlie gen en het leven slechts een fractie kost van elders in de wereld. Niets is minder waar. Spanje is niet langer goed koop. Wat het land als toe ristenoord echter nog steeds in een uitzonderingspositie plaatst is het feit dat alles wat het leven kan veraange namen en waar de oprechte reiziger dus voornamelijk naar dorst, bepaald minder prijzig is dan bijvoorbeeld Frankrijk of Italië. Ik bedoel: de wijn, de jerez, eten in de koele schaduw van palm bomen en sigaretten. Het Spaanse staatsbureau voor toerisme, het Direction General de Turismo, oefent een strenge controle uit op hotels, pensions en restau rants. Deze zijn ingedeeld in verschillende klassen en voor elke klasse zijn maximum prijzen vastgesteld. Dit zijn nog uitzonderlijk lage prijzen, waar over het algemeen de hotelier niet voldoende ser vice voor kan verlenen. In het zomerseizoen worden daarom dikwijls aanmerkelijk hogere prijzen berekend. Een toerist die dit merkt kan zijn gastheer aangeven bij de Direccion General, die een fikse boete uitdeelt en het te veel betaalde restitueert. U moet hier echter alleen ge bruik van maken wanneer de prijsopdrijving te gortig wordt, want de vastgestelde prijs, die in elke hotelkamer moet zijn opgehangen, is be slist te laag. Een verhoging van 25 tot 30 is niet on redelijk. De Spaanse munt, de pese ta, is een vreemde munt, die op de vrije geldmarkt nogal eens aan schommelingen on derhevig is. Gemiddeld ligt de koers rond zeven cent. De notering in Spanje zelf is echter onveranderd negen cent. De Spaanse douane staat elke toerist toe 10.000 peseta's mee te nemen. Het is raadzaam dit maximale be drag per persoon in Neder land te kopen en geen reis- cheques of andere valuta, want bij inwisseling in Span je verliest men dan twintig gulden op elke negentig. En dat ic te veel. kunt het beste naar Spanje gaan in het voorjaar of het najaar. Noord-Spanje en de Costa Brava kunt u ook hoog-zomer wel bezoeken. Wie niet bang is voor temperaturen boven de veertig graden kan ook in juli en augustus wel naar het zuiden gaan. Maar velen zijn daar ziek van thuis ge komen. De grote hitte en het Spaanse eten willen tezamen wel eens voor nare ontwik kelingen in uw ingewanden zorgen. U krijgt daar dan hoge koorts bij. Ernstig is dit niet, maar het is goed een redelijke dosis Norit of En- tero Vioform en een koorts- werend middel mee te nemen. Vergeet niet dat in hoge tem peraturen uw lichaam de hele dag bezig moet zijn zijn eigen temperatuur lager dan die van de omringende lucht te houden. De Spanjaard openbaart zich als een behulpzaam en gastvrij mens. Maar meestal is dit opschepperij. Maak er maar niet te veel gebruik van. Dertig procent van de Spanjaarden is analfabeet. De rest is volgens Spaanse be grippen redelijk ontwikkeld. Vreemde talen horen daar niet bij. In Katalonië en Bas- kië wordt door velen slecht Frans gesproken. Maar dat is alles. Het is daarom goed voor uw vertrek een beetje Spaans te leren. Spanje is een ideaal land voor kampeerders. Er zijn vele goede campings in de buurt van vrijwel alle grote steden en langs de kust. U mag in Spanje ook overal vrij kamperen, maar dat is niet zo raadzaam. Volksfeesten komen in Spanje vrijwel iedere dag van de week in alle delen van het land voor. De be langrijkste zijn de openbare plechtigheden van de Goede Week, vooral in Sevilla, Ma laga, Granada, Valladolid, Murcia, Zamora, Medina, Bar celona en Cartagena. Voorts de naamfeesten van Sint Jan, Jacobus en Petrus, van San Fermin in Pamplona, vele Mariadagen. Elke stad of dorp viert de naamdag van zijn patroonheilige. Tenslotte zijn de jaarbeurzen van Se villa en Barcelona waard om mee te maken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 11