Het gieten van - van vijf meter middellijn - ■prmp Lichte muziek op zwarte schijven W Een Carrousel der kunsten als toeristisch evenement I De Matthaus Passion in Naarden De" opvatting van Van der Horst Paus Joannes XXIII Z TECHNISCHE KRACHTPROEF Negen Muzen zullen poseren op de trappen van het paleis Onverwachte avonturen 'White label" Zuivering onder Ts j echoslo waakse intellectuelen HENNESSY Paus wijzigt tekst gebed van Plannen in Den Haag EEN LEVENSVERHAAL ZATERDAG 28 MAART 1959 PAGINA 13 mm ■<m<mÊmÊmmSÊÊÊËÊk'. iMSIllIlmmSMmmm pi|lplwll8« LINNAEUSHOF IN BENNEBROEK Opening door Turkse ambassadeur DliWAllS Examens Concert in Vaticaan (Zocputc, Politiekapel op mars Instrumentale muziek 9? Operetteklanken l A e 25e maart 1934 was een bijzondere dag voor J allen die op de een of andere manier betrokken waren bij de bouw van de astronomische kij ker, die de grootste ter wereld zou ivorden. In de glas fabriek van Corning werd toen de eerste glasplaat gegoten met een middellijn van vijf meter, die de re flector moest worden voor de telescoop die op de Mount Palomar staat opgesteld. Niet alles verliep naar wens bij deze technische krachtproef. Later bleek de spiegel inwendig gevaarlijke spanningen te hebben die het gieten van een tweede even grote spiegel nood zakelijk maakte. Die is nu gemonteerd in de Hale te lescoop, die nu al tien jaar in voortdurend gebruik is. Toen men de bouw van deze grote kijker omstreeks 1930 kon gaan realiseren was een van de vele proble men de vraag van welk materiaal men de spiegel moest gaan maken. Het loonde zeker de moeite en het geld om bij dit project alle nieuwe mogelijkheden te beproeven of te overwegen. Zoveel mogelijk moesten de gebreken van de oudere kijkers met glazen spie gels worden opgeheven. Een gewone glazen spiegel is erg gevoelig voor temperatuursveranderingen. Tijdens het waarnemen koelt een spiegel in de loop van de nacht af. Wanneer dat al te snel gaat en de spiegel groot is zal het nauwkeurig geslepen oppervlak van de spiegel hierdoor vervormen. Het aanvankelijk mooie sterbeeldje wordt minder mooi. De vaak urenlang du rende belichting van zwakke objecten aan de hemel wordt minder in kioaliteit. De enige remedie daartegen is een materiaal dat minder door temperatuursveran deringen wordt beïnvloed. Men had de keuze uit ver schillende mogelijkheden: Roestvrij staal, Invar, een combinatie van glas en staal, kwarts en ook pyrexglas werden overwogen. Behalve de temperatuursgevoélig- heid speelden ook nog andere factoren bijv. mecha nisme, een rol. Paus Joannes heeft de woorden „Per- fidis" en ,,Perfidiam" (ongelovige) in het gebed dat tijdens de Goede-Vrijdag- plechtigheden voor de joden wordt ge zegd, weggelaten, aldus is van de zijde van het Vaticaan meegedeeld. Men verwacht dat deze wijziging algemeen zal worden ingevoerd. Woensdagmiddag 8 april zal de Lin- naeushof in Bennebroek (Europa's Mooiste Tuin) voor het komende sei zoen geopend worden. De ambassadeur van Turkije in ons land, Z. Exc. S. F. Arbel, zal de openingsplechtigheid ver richten. TEDDY SCHOLTEN De telescoop op Mount Palomar, waarvoor de spiegel van vijf meter werd gegoten. Kwarts of pyrex De keuze vel op kwarts. Bij wijze van proef begon men met het gieten van kleine kwartsspiegels. Succesieve- lijk ging men over naar grotere af metingen. Het werd een zeer kostbare reeks proefnemingen, die niet geheel aan de verwachtingen voldeden. Men bleef steken bij een spiegel van ander halve meter doorsnede. Hierna werden de proeven met kwarts gestaakt en be sloot men de grote spiegel van pyrex glas te maken. De experimenten met kwarts hadden toen in totaal 600.000 dollar gekost. Pyrex is iedereen wel bekend. Het wordt gebruikt voor de bekende oven vaste glazen schaaltjes. Ook In de techniek wordt pyrex veel toegepast. Omstreeks 1930 vervaardigde Cording dit warmtebestendig materiaal al. De uit- zettingscoëfficient is driemaal kleiner dan van glas en ongeveer vijf maal gro ter dan van een kwarts. Hoewel ieder een het enorm spijtig vond de proeven met kwarts te moeten staken zou men uit pyrex toch een uitstekende spiegel van vijf meter kunnen maken. Door aan het pyrex een hoog kwartsgehalte te- geven werden bovendien de eigenschap pen hiervan nog verbeterd. Eerste spiegel De grote moeilijkheden kwamen ook hier toen men de spiegel werkelijk moest gaan gieten. Speciale giet- en vooral ook afkoeltechniek moest men leren. Achtereenvolgens maakte men pyrexspiegels met een doorsnede van 65, 75, 150 en 300 centimeter, voordat men aan de krachtproef van de grote spiegel durfde te beginnen. De voorbe reidingen voor het gieten begonnen reeds maanden tevoren. Het vullen van de oven met 65 ton pyrex kostte ruim twee weken. Het verhitten van deze hoeveelheid glas tot een temperatuur van 1575 graden Celcius 16 dagen. De spiegel zou aan de onderzijde een ribben-structuur krijgen. Hierdoor kon men het gewicht sterk verminderen zon der verlies aan sterkte op te roepen. In het gietmodel had men daartoe 114 kernen gemaakt die de holten tussen de ribben zouden uitsparen. Hoewel zwaar verankerd braken tijdens het gieten enkele van deze kernen los door de enorme hitte. Zij kwamen op de hete pyrex-massa drijven. Onder andere hierdoor moest men tot het gieten van een tweede spiegel besluiten. Onverwachte bedreigingen De tweede maal verliep alles naar wens en kon men na het gieten met het tijdrovende afkoelings-proces be ginnen. De buitenkant van een zo grote glasmassa zou natuurlijk veel sneller afkoelen dan het inwendige. Om gevaarlijke spanningen in het glaslichaam te voorkomen moest het afkoelen zeer regelmatig en langzaam verlopen. De rivier die bij de Cor ning fabriek loopt dreigde dit afkoel- Advertentie SCOTCH WHISKY UTRECHT, 27 maart: Kand. rechts geleerdheid: mej. A. Klaassen, De Bilt, J. W .Verloop, Bilthoven, mej. S. Schuurbiers, Valkenswaard, mej. J. B. Kerstens, Maarn, J. B. Abrahamse, Amersfoort: kand. sociologie: mej. F. J. v. d. Heyden, Oisterwijk, W. Zweers, Hardenberg, E. J. Verhagen, Eindho ven, A. C. Fontani, Utrecht, A. J. van 't Veer, Utrecht; doet. rechtsgeleerd heid: L. Westerhof, Kampen; notariaat examen deel 2: P. B. van Hussen, Eind hoven, J. G. M. Minke, Utrecht Kerkelijk examen: A. W. J. A. Knorth Huissen (Gr); Semi-artsexamen: J. H. Klinkers, Utrecht, J. A. Serrarens, Roermond. Arts-examen: H. M. A. Limpens, Kerkrade, A. Sersansie, Utrecht, (kand soc. geografie: W. C. M. Schellens, Eindhoven, J. Tj. Bergsma, Utrecht, mej. J. H. I. ter Borg, Utrecht A. M. Brouwer, Amerongen, J. D. H. Harten (cum laude) Utrecht, M. H. J. Koster, Utrecht, G ,M. M. de Leeuw, Tiel, H. Meijer, Utrecht, B. Nelemans, Utrecht, R. E. Nieuwpoort, Den Haag, M. J. G. Nuy, Utrecht, W. G. Paulsch, Amersfoorte Fr. M. H. A. Peet, Zeist, W. Smit, Utrecht, E. H. Suichies, Utrecht, kand. phys. geografie: G. J. Verwers (cum laude) Den Haag, doet. sociale geografie: R. A. M. Roozenburg, Leidschendam, mevr. N .B. Ten Bokkel Huininck-Jonkman, Amsterdam. proces te verstoren. Ze brak buiten haar oevers en overstroomde de fa briek. Twee dagen moest men de spiegel aan zijn lot overlaten, voordat men het regelmechanisme weer kon inschakelen. Later bleek de spiegel geen nadelige gevolgen hiervan te hebben ondervonden. Een tweede ge vaarlijk moment in het nog maar jon ge bestaan van de spiegel was het optreden van een ernstige aardbe ving. Ook hier rolde" de spiegel on beschadigd doorheen. Nieuw wondermateriaal Inmiddels heeft Corning een nieuw materiaal ontwikkeld, dat ongekende eigenschappen bezit. Mogelijk kan dit materiaal in de toekomst ook voor as tronomische spiegels worden gebruikt. Pyroceram heet dit nieuwe product, dat men met allerlei verschillende ei genschappen kan maken. Harder dan staal, sterker dan glas of kwarts, prac- tisch onafhankelijk van temperatuur veranderingen. Bijna alle eisen die men aan het materiaal voor een astrono mische spiegel stelt zijn In Pyroceram bij elkaar gebracht. Ook het slijppro- ces kan met Pyroceram sterk worden ver- sneld. Men hoeft dan geen rekening te houden met vervormingen in het op pervlak, die optreden door de wrijvings- warmte die tijdens het slijpen vrijkomt. Misschien dat men in de toekomst Py roceram, waar men nu al neuskegels voor raketten en radarspiegels van maakt, ook voor astronomische doel einden zal weten te gebruiken. Advertentie Schotse whiskylikeur In Tsjechoslowaakse intellectuele kringen is een zuivering gaande, die een onderdeel schijnt uit te maken van een „culturele revolutie". Achtereenvol gens is een aantal vooraanstaande figu ren ontslagen en vervangen door perso nen, die het volledige vertrouwen der communistische partij genieten. Na het ontslag van de hoofdredacteur van het socialistische partijblad „Svo- bodne Slovo" legde de directeur van de uitgeverij van Tsjechoslowaakse. schrij vers, Ladislav Fikar, zijn functie neer, omdat hij verantwoordelijk werd geacht voor het verschijnen van „De Laf aards", een boek van de jonge schrij ver Josef Skvorensky dat als anti-Rus sisch wordt beschouwd. Het boek is aan de circulatie onttrokken en de schrijver is ontslagen als plaatsvervan gend hoofdredacteur van het tijdschrift „Svetova Litteratura". Daarna werd de directeur-generaal van de Tsjechoslowaakse filmindustrie, Jiri Marek, ontslagen. De minister van cultuur had tevoren heftige kritiek ge oefend op de regisseurs, omdat zij „te veel nadruk hadden gelegd op de nega tieve zijde van het leven". Een der regisseurs tegen wie de meeste bezwa ren werden gemaakt, was Vladimir Vlcek, die met Franse medewerking de maker was van de film „Liberté Surveillée. Het nieuwe Delftse gemeente-archief aan de Oude Delft zal op 7 april officieel worden geopend. De opening zal worden verricht door de commissaris der Konin gin in de provincie Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz. (Van onze Haagse redacteur) Met instemming en medewerking van gemeentelijke instanties heeft het bureau van „De Antwoordman" te Den Haag een plan ontworpen om in de tweede helft van juli op de Lange Vij verberg in Den Haag ter verhoging van de toeristische aantrekkelijkheden van de stad een zestien dagen durend „evenement" te presenteren, dat men „Carrousel der Kunsten" wil noemen. De bedoeling is de beeldene kunsten een tijdelijk verbond te laten aangaan met de attracties, die normaliter bij een kermis horen. Het plan bevindt zich nog in een in formatief stadium. De eerste medede lingen van de zijde van de initiatief nemer duiden er echter wel op, dat het inderdaad een culturele kermis kan worden. De „carrousel" zal onder meer omvatten: een ballentent, gericht op de culturele centra in Europa; een worsteltent met verf, waardoor aan het einde van de wedstrijd een ab stract schilderij ontstaat, het „theater der negen muzen", een café-chantant met een cabaret uit 1900, waar be roemde artisten uit die tijd zoals een Toulouse-Lautrec en Vincent van Gogh en vele anderen aanwezig zullen zijn enz. Van het centrum uit zullen auto treintjes ritten maken naar diverse punten in de stad. waar „oude cultu rele tradities" tot hernieuwd leven worden gebracht. De kunstmarkt uit de gouden eeuw zal in het St.-Jacobs- straatje naast de nieuwe kerk weer „in volle glorie" hersteld worden, in de tuin van het Johan de Witthuis aan de Kneuterdijk zullen recitals in De Amerikaanse negerzangeres Vera Little zal op 4 april, samen met de Finse bas Kim Borg en de Italiaanse tenor Carlo Franzini en het symfonie orkest van de Italiaanse radio, een pro gramma van gewijde muziek ten ge hore brengen in de Zaal der Zegenin gen van het Vaticaan. Het concert, dat muziek van Bach en Handel (het Dettinger Te Deum) om vat, zal worden bijgewoond door paus Joannes en de kardinalen van de Ro meinse Curie. de stijl van de 18e eeuw worden ge geven en een grootse schildersdemon stratie voor het paleis Noordeinde zal het publiek laten zien hoe een gigan tisch doek tot stand komt. Bekende schilders zullen op een doek van ze ven bij vier meter een schilderij ma ken van de negen muzen, die geduren de de tijd van het evenement op de trappen van het paleis zullen poseren. Voorts staan nog op het programma zeeviswedstrijden aan het strand en een bliksembezoek aan bekende en on bekende musea. Advertentie e nemen aan, dat n over „Een beetje" intussen al wel heel wat meer dan een beetje zult hebben gehoord en gelezen, maar als u ons per soonlijk oordeel nog zoudt willen we ten, zij u gezegd, dat wij vinden dat er heel wat slechtere liedjes van vader lands fabrikaat zijn gemaakt dan „Een beetje", maar het anderzijds toch waar achtig wel mogelijk moet zijn (of niet?) om de Nederlandse bijdrage aan de Lichte Muze cp een hoger plan te bren gen. Wij doelen dan met name op de tekst van „Een beetje", waarin wel aardige vondsten zijn verwerkt, doch welke op de keper beschouwd toch maar bijzonder weinig om het lijf heeft. Valt er uit de liefde, ook voor het zo geheten gewone volk, nu echt geen boeiender tekst te puren dan het alle daags en platgetrapt gerijmel over roze- geur en maneschijn, waarbij men met een fondanterig „eedje" van trouw op de proppen moet komen omdat dit ar moedige tekstdichten maar weinig keus laat wanneer men een rijmwoord op „een beetje" zoekt. Goed, Teddy is lief, zij draagt het liedje met een aansteke lijke charme voor en ze heeft een aan gename, ongekunstelde stem. Als u het ons vraagt is het meer Teddy dan het liedje zelf, dat „Een beetje" tot de „top- tune" van Cannes heeft gemaakt, reden waarom het 45 toeren Philipsplaatje 318217 PF, waarin „Een beetje" is ge groefd gezongen dus door Teddy bij begeleiding door het orkest van Jan Corduwener beslist wel aan een hoog verkoopcijfer zal toekomen. Aan de an dere kant van het plaatje is het Ita liaanse liedje „Li per li" opgenomen, dat ons qua muzikaliteit meer bekoort dan „Een beetje", doch waarvan de Ne derlandse tekst ons opnieuw heeft doen afvragen of er nu heus geen lieden zijn te vinden, die op dit stuk wat geest rijker en spitser werk kunnen leveren. Wij luisteren dan toch liever naar de Amsterdamse politiekapel, die via het 45 toeren-plaatje van Decca nr. FM 264249 kordaat en regel recht en fris van de lever in marstempo gearrangeerde populaire melodieën van de laatste tijd doet horen (Sail along silvery moon, Return to me, Volare. Come prima en I could have danced all night), onmiddellijk gevolgd door het Deccaplaatje 45 toeren V 63045 met een viertal „klassieke" vaderlandse marsen (K.L.M.-mars, Koning Voetbal, Stadion mars en de mars Rotterdamse Vlag), even strak als luchtig uitgevoerd door dezelfde kapel. Van Nederlandsen huize (om precies te zijn: van Friesen huize) zijn voorts de 45 toerenplaatjes UH9316 en 9317 van Telefunken met respectievelijk de in vierkwartsmaat gezette liedjes „Neeltje" en „Foar dy allinne", gezongen door Banke van der Wal bij be geleiding door het orkest van Eddy de Jong en het zeemansliedje „Yn a lijte by de sedijk", mits gaders het zomers versje „As 't aenst wer simmer wurdt", uitgevoerd door De Fryske famkes, even eens weer bij een muziekje van Eddy de Jong en zijn orkest. De zang van Banke en de famkes is niet schokkend, doch de gezellige melodietjes en de aar dige teksten maken erg veel goed. Een Nederlands-Vlaamse plaat waarvoor wel belangstelling zal bestaan is de 33 toeren Philipsplaat P 10422 R, volgegroefd met bekende trekkersliederen De Wiele waal tot en met Bobbejaan beklim die berg en Hoog op de gele wagen die blijmoedig gezongen, fleurig geïnstru menteerd en met zin voor illustratieve accenten gespeeld, worden uitgevoerd door het koor en orkest van Francis Bay. Een plaat om alvast in een beste vakantiestemming te geraken. De Bach-liefhebbers alom uit den lan de hebben zich dus gisteren weer naar hun „Mekka" dat voor deze gelegen heid dan Naarden heet, gespoed om er getuige te zjjn van de traditionele op voering van de Matthaeus-Passion on der leiding van dr. Anthon van der Horst. Dat „traditionele" moet men in dit geval opvatten in meer dan de voor de hand liggende zin. Het is waarlijk geen geheim dat men in Naarden een bepaalde en zelfs min of meer nauw keurig te omschrijven opvatting van Bach's passie-muziek kan ervaren. En dat is dus de opvatting van de dirigent Anthon van der Horst. Maar, hoe para doxaal zulks op het eerste ge zicht moge klinken, men hoort door mgr. ALBERTO CIOVANNETTI (vertaling van Hugo van der Heijden pr.) problemen. Menigmaal heeft hij zijn thie die hij zich in Frankrijk ver- 38 zal met u in aanraking ko men, maar in alle eenvoud; niet op plechtige wijze, maar met vlug ge en stille stap. De stijl van de herder is deze: zijn schapen tellen één voor éénDe herder gaat al len voor, opent de deur, voert naar grazige weiden, geeft zijn leven voor zijn schapen." Toch bezat Roncalli een vaste hand. Hij was steeds een verdedi ger van de belangen en beginselen der Kerk. Op dit punt zal hij voor niemand en niets wijken. Tegelijk stond hij open voor gezonde moder ne ideeën. Meermalen heeft hij dui delijk en beslist positie gekozen in delicate kwesties van politieke aard. Hierbij liet hij zich alleen leiden door zijn zorg voor het heil der zielen. „U moet in mij niet een po liticus of diplomaat zien, zoekt in mij de herder, de leider van de zielen", waarschuwde hij zijn Vene- tianen al op de eerste dag. Patriarch Roncalli gaf aan zijn Venetianen deze wapenspreuk mee: „De enige manier om een goed christen te zijn, is alles goed te doen". Deze zelfde woorden ge bruikte hij ook, toen hij bij de bur gemeester van Venetië en de gehe le gemeenteraad op tegenbezoek ging. Hierbij waren ook communis ten. „Hier in het stadhuis ben ik in het huis van ons allen, en ik vind het er prettig, omdat in dit ge bouw het algemeen welzijn behar tigd wordt. Wie goed doet is een christen, ja zelfs de enige manier om christen te zijn, is juist goed te doen. En daarom voel ik mij hier op mijn gemak, ook al zou hier wellicht iemand zijn, die zich geen christen noemt, maar die het in werkelijkheid toch is, omdat hij hier werkt aan het goede". Toen kardinaal Roncalli paus ge worden was, verklaarde de commu nistische ex-burgemeester van Ve netië, Giaquinto„Ik heb de nieu we paus gekend in de tijd van mijn burgemeesterschap te Venetië. Ik heb de gelegenheid gehad hem meermalen te ontmoeten, en hij heeft zich altijd aan mij voor gedaan als een wijs en modem man, die zich steeds boven de poli tieke twisten wist te houden, welke nu eenmaal onvermijdelijk zijn in het politiek en godsdienstig bestuur van een grote stad". Roncalli was niet alleen een aan genaam causeur, maar vooral een aandachtig toehoorder. Twee nood zakelijke eigenschappen voor een goed diplomaat. Hij bezat de ga ve zijn gesprekspartners te verove ren. Een nog in leven zijnde Franse staatsman zei van de pauselijke gezant: une bonté envahissante, een hartveroverende goedheid! Hoeveel problemen heeft hij hiermee opge lost zonder al die bureaucratische rompslomp en protocollen. Als char mant gastheer wist Roncalli on danks zijn aangeboren zuinigheid gasten van elke rang te ontvangen aan een uitgelezen maaltijd, want hij kende de waarde van exquise spijzen en van een glas goede wijn voor het diplomatiek verkeer. Ook als bisschop van Venetië achtte hij een maaltijd van groot belang om tussen heterogene personen een sfeer van hartelijkheid te scheppen. Aan een Venetiaanse prelaat vroeg men, wat de paus dadelijk na zijn keus gezegd zou hebben. Hij ant woordde: „Ik denk het volgende: het is half acht, tijd om aan tafel te gaan". En inderdaad is het be kend geworden, dat de paus dezelf de avond nog met de kardinalen soupeerde. De paus drinkt graag 's mid dags een kopje thee. Een Engelse krant schreef daarom, dat de nieuwe paus er Engelse gewoonten op nahoudt. De reactie van de H. Vader: „Het schijnt, dat het niet meer zo moeilijk is, te verengel sen. Een kopje thee is voldoende!" De chauffeur van Pius XII, An- gelo Stoppa, meende na de verkie zing van paus Joannes ontslag te moeten nemen. Toen de paus vroeg waarom, antwoordde Stoppa: „Ik meen te weten, dat Uw Heilig heid al een chauffeur heeft, en bo vendien ik word een dagje ouder." Hierop gaf de paus het ant woord: „Beste kerel, op de eerste plaats kent mijn eigen chauffeur nog niet goed de weg in Rome, ten tweede is het verkeer in onze eigen staat nog niet zo zenuwslo pend: ten derde, in het Vaticaan ben je nooit te oud voor een func tie. Kijk maar naar mij!" Roncalli is een modern man. Hij is ontvankelijk voor de vooruitgang en begrijpt de hedendaagse gedach- tenwereld. In het bijzonder is hij gevoelig voor de moderne sociale stem laten horen tegen de sociale wantoestanden in Italië. Zijn toon was sereen, maar vaak met een bittere ondertoon, als hij vocht voor het arbeidersvraagstuk. In zijn kerstboodschap van 1955 te Venetië herinnert hij in bittere bewoordin gen aan de drie woorden: armoe de, werkloosheid en ontslag. De ze woorden zouden broederlijke liefde moeten wakker schudden! „De simpele krantenberichten van de ochtendbladen zijn al vol doende om een domper te zetten op de eerste uren van de dag. Het zijn berichten over fabrieken die de poorten sluiten, over verminder de arbeidsuren of wat nog erger worven heeft, moge volstaan, dat toen onlangs de vroegere Franse president Auriol naar Italië kwam, deze niet heeft nagelaten een be zoek te brengen aan de patriarch van Venetië. Ik kan er nog aan toevoegen, dat de nieuwe paus een liefhebber is van wetenschap en kunst." Monseigneur Urbani, aartsbis schop van Verona, maar nu kar dinaal en patriarch van Venetië, onderhield veelvuldige betrekkin gen met kardinaal Roncalli. Hij was in zekere zin zijn buurman. Hij verklaart: „De paus is jong van tempera ment, van energie, ideeën en plan- is, over personeelsinkrimping. Met nen. Vanaf de eerste ontmoeting pijn in mijn hart smeek ik degenen, die het kapitaal en dus de pro ductiemiddelen bezitten, niet nog meer beproevingen over onze goede mensen te laten komen. Anders zul len deze mensen zich laten verlok ken tot een fataal avontuur, wan neer ze geloven dat het ontbreekt aan goede wil, aan sociale verant woordelijkheid en geest van solida riteit, een bereidheid om te helpen en voor wanhoop te behoeden. De mensen, die ontslagen zijn uit fabriek of werkplaats, roepen ons het beeld voor ogen van zóvele vrouwen en kinderen, die zijn over geleverd aan sociale ellende. Ik richt mij tot de fabrieksdirecteu wist hij aller sympathie, achting, genegenheid en bewondering te winnen, zowel van de geestelijk heid als van het volk. Zijn gelief koosde veroveringswapens waren: eenvoud, openhartigheid, beminne lijkheid. Wanneer men met hem moest onderhandelen, zelfs over de meest ingewikkelde kwesties, stond men steeds opnieuw versteld over zijn vermogen deze te ontwarren en tot het wezenlijke terug te bren gen, en over zijn vaardigheid er de meest geschikte en passende oplossing voor te geven. Niemand kan zich herinneren, dat hij hem ooit vertoornd heeft gezien. Niemand heeft hem er ooit ren, tot hun technische en econo- °P betrapt, dat hij kwaad was op mische raadgevers, en ik bezweer iemand. Niemand heeft ooit in zijn u in naam van God dat uw intelli gentie en uw goederen die u be zit, u niet gegeven zijn alleen om uw balans sluitend te maken; zij dienen tot welzijn van gezin en warme en krachtige stem een ge prikkelde toon van drift of onge noegen waargenomen. Deze bestendige kalmte, die zeer zeker ook berustte op een gelukkig maatschappij. U bent in sociale temperament en op een aangebo- dienst. Dit is een eretitel voor u, ren aanleg tot optimisme, bleek omdat u dan handelt in de geest niettemin voor wie hem van nabij van Christus." kende, de vrucht te zijn van een lange oefening in de deugd, het re sultaat van een innerlijke tucht en het gelukkig samentreffen van een zeer levendig verstand, een vurig hart, een taaie wil en een even wichtig karakter. Bij gelegenheid wist hij beslist, sterk en wilskrach tig op te treden. Maar boven een harde, ruwe stem gaf hij de voor keur aan langdurig praten, dat langs de meest onvermoede wegen zijn doel bereikte. Fortiter in re, suaviter in modo!" Enige oordelen over paus Joannes Een schetsmatig, maar interes sant portret van Joannes XXIII gaf de aartsbisschop van Milaan, kardinaal Montini. De voormalige pro-staatssecretaris, die dus in ze kere zin de superieur van Roncal li is geweest, heeft na de verkie zing van de nieuwe paus de vol gende verklaring aan de pers af gegeven „Hij is een allerbeminnelijkst mens. Een groot deel van zijn di plomatiek succes is te danken aan Zijn pontificaat zijn spontane goedheid. Toen hij zich, eind 1944, als nuntius naar Parijs begaf, was de situatie daar ten opzichte van een groot deel van het Franse episcopaat onzeker. Het is aan hem te danken, dat vele kwesties onmiddellijk konden wor den bijgelegd en dat de successie velijke bisschopsbenoemingen tot wederzijdse tevredenheid konden afkomen. Ter bevestiging van de sympa- Joannes XXIII zal wel de eerste zijn om te glimlachen over de door sommige journalisten gege ven aanduiding: „overgangspontifi- caat". Die zin werd daags voor het con claaf door voorbarige toeschouwers verzonnen om de verkiezing aan te duiden van een der kardinalen die de 75 al was gepasseerd. (Slot volgt) er nochtans nimmer precies de zelfde opvatting. En dat is in zo verre verklaarbaar, dat Van der Horst duidelijk een zoeker en tarter is naar de enig mogelijke manier van gestalte te geven aan het formidabele werk. Hij zal die manier nooit vinden, al was het alleen maar omdat zij niet bestaat met inachtneming overigens van de waar schijnlijkheid dat zij ooit bestaan hééft: in het brein namelijk van Johann Se bastian zelve. Het zoeken van Van der Horst komt in feite dan ook meer neer op een ba lanceren tussen allerlei, voor hem wel licht beslissende, subtiliteiten, die ver scholen liggen tussen de polen van dra matisering en objectivering. Natuurlijk blijft hij altijd binnen de grenzen die worden be- n de sector instrumentale luister- en dansmuziek zijn enige aantrekke lijke platen op de markt gekomen. Fontana 33 toeren nr. 660606 TR presen teert een selectie van melodieën uit alle windstreken in een smakelijke versie van „Henri Segers, son piano et son or- chestre"; een beschaafd, opgewekt en verzorgd repertoire, waartoe onder meer behoren Gitare der Liebe, Unter en Lin den, Colonel Bogey-mars en Volare. Henri Coene en zijn mannenbroeders houden het intussen bij het vingervlugge werk op de toetsen van de accordeon. Via het Philips 45 toerenplaatje 428130 EP kan men luisteren naar en dansen bij een vlotte selectie van even vlotte tunes van de laatste tijd, zoals De boerinnekens- dans, Lazzarella, Love me for ever. Melodie d'amour en zo verder. Het be tere accordeongeluid, opgesierd met xylofoongetingel en driftige trekjes van de drummer. Huislijker, intiemer ook van aard is het soepele pianospel van Tom Erich in een program van quicksteps, foxtrots en Engelse walsen op Philips 33toeren- P 130094 R. Tom speelt bij een beschei den ritmische begeleiding een hele reeks melodietjes, die ertoe noden ze zacht- kens mee te neuriën. Wij noemen o.a. Stars fell on Alabama, Return to me, Around the world, Ma he 's makin eyes at me en A pretty girl is like a melody. Opmerkelijk is de heldere weergave van de plaat. Liefhebbers van de swingende dan wel koeldromerige „Sound" van Elling ton kunnen hun hart ophalen aan het 45 toerenplaatje van Coral, nummer 9, waarin een viertal „popular tunes" van de Duke zijn gegroefd. Ze worden niet door Ellington-himself uitgevoerd, maar door het orkest van Manny Albam, dat mede dank zij de altsaxofonist Al Cohn de aparte klankkleur van de Ameri kaanse swingkeizer wel te pakken heeft. Een koor zorgt daarbij voor wat moderne toontinten in de „close-harmony"-stijl. Mantovani wil met de Paasdagen niet ontbreken. Dit keer hebben de zingende violen zich gestort op „Come prima", „Only yesterday", de ovesong from „Houseboat" en „A certain smile" en krijgen daarbij assis tentie van gestopte trompetten. Eigenlijk lenen deze werkjes zich nauwelijks voor de nogal breed en zwierig opgezette be werkingen van Mantovani. maar Man tovani zou Mantovani niet zijn als hij geen muzikaal compromis zou hebben „door de noten zelve -- - - paaid. Want hij is een weergaloos mu- gevonden, waardoor dit jongste reper- zikant en dus een dienaar van de mu ziek, die hij uitvoert, van zelden voor komende integriteit. Zijn zoeken vol trekt zich op het niveau van een on betwistbaar hoog kunstenaarschap. Ditmaal was men dan, menen wij, ge tuige van een uitvoering die lichtelijk evolueerde naar de dramatische moge lijkheden. En misschien is dit dan wel „de" opvatting. „De" opvatting dan van Van der Horst, zoals zij door hem naar zijn beste en dus uitzonderlijk grote vermogen is te realiseren. Men hoorde dus de koralen zingen, ook enigszins geschat met muzikale middelen uiter aard naar hun „litteraire" inhoud. En gezien van het gezichtspunt uit dat Bachs Passiemuziek, hoezeer ook gele gen in de sfeer van een bijna boven aardse objectiviteit, mogelijkheden open Iaat tot menselijk-muzikale gemoeds aandoeningen. Er valt overigens te twisten over de vraag in hoeverre Van der Horst er in is geslaagd om de optredende solisten te doen geloven in en te overtuigen van zijn opvatting die, zozeer en zo indrin- gens is toegespitst op het gebruiken van de voor de hand liggende maar uiterst genuanceerde mogelijkheden. Met het soepele apparaat dat het koor van de Nederlandse Bachvereniging is en natuurlijk ook niet het instrumentale koor, het Residentieorkest, heeft hij geen moeite. Maar individuen schikt men niet zó gemakkelijk en solisten, hoe kundig ieder voor zich ook, zijn, menen wij, eerst helemaal vatbaar voor dit-of- dat. Degenen die geheel en al de diri gent in zijn muzikale bewegingen en beweegredenen konden volgen waren ons inziens om te beginnen Tom Brand en vervolgens Laurens Bogt- man. Eerstgenoemde heeft zich overi- fens inmiddels ontwikkeld tot een vangelist van formaat. Hij zingt met zijn voortreffelijke, aan de natuur ont sproten tenorstem, deze „rol" met, wij zouden haast zeggen, ontwape nend begrip. Hij verstaat de kunst om verhaler terzijde te blijven en om tegelijk een dramatisch hoogtepunt discreet maar duidelijk voor te berei den. De kunst dus die Van der Horst van hem wil. Laurens Bogtman kan de Christus-partij niet anders meer zingen ,dan hij altijd heeft gedaan: dat wil zeggen met een zeer nobele en steeds maar weer geïnspireerd heid verradende expressie. Hij past bij Van der Horst par droit de nais- sance; krachtens zijn muzikale afkomst dus. Van de andere solisten echter kregen wij de indruk dat zij hun (haar) „eigen leven" bleven leiden midden in een uit voering die een „aangepast leven" ver eiste. Wat overigens dan toch weer niet kon verhinderen dat Erna Spooren- berg, zoals bij vorige gelegenheden haar aria „Aus Liebe will mein Heiland ster ben" met een aangrijpende overgave, die het hart moest verrukken. Annie Hermes, David Hollestelle, Guus Hoek man in de aria's toch niet helemaal „op zijn plaats" en Arjan Blanken deden wat van hun werd verwacht en dat was dus kundig en beantwoordend aan de muzikaliteit, die hun nu een maal eigen is. Maar helemaal zich aan sluiten bij de intregaliteit van Van der Horsts visie konden zij echter, dunkt ons, niet. H. Hn. toire de schare van liefhebbers van ge polijste en zoetgevooisde klanken best wel zal bekoren. Pianist Roger Williams heeft er het niet bijzonder te waarderen plezier in min of meer klassieke composities te verpopulariseren. Zo speelt hij met or kestbegeleiding dansmuziekarrangemen- ten op thema's uit het Warsaw-con certo" en het eerste pianoconcert van Tsjaikowsky. Een koor zingt er „he dendaagse" teksten bij. Wij houden niet van dit soort amusementsmuziek (Lon don 45 toeren FL 1814). In het Latijns-Amerikaanse genre le vert het Artone 45 toerenplaatje 21017 met de cha-cha's „Eso es el amor" en „The grocer's cha cha" een smeuig en warmgetint stukje muziek op de pien tere cadans van een gepeperd ritme. De melodieën liggen prettig in het gehoor en zijn met smaak geïnstrumenteerd. De uitvoering is van het orkest van Marty Palitz. De unisono zang van The Americanos geven de werkjes een ste vig mannelijk karakter. Billy Vaughn is ook weer van de partij. Zijn bigband met dat aparte saxofonengeluid doet het kalmpjes aan in „Blue Hawaii", maar komt in de tot een cha-cha omgewerkte tango „Tico tico" met gepaste vurigheid uit de groeven (London 45 toeren FL 1845). Tenslotte is er weinig melodie maar des te meer ritme te beleven aan het 45 toeren Smashplaatje 4514, waarvan de ene kant is gereserveerd voor het nummer Walk awhile, waarbij Choker Campbell en zijn band een maximum aan lawaai produceren en de andere kant aan de wat frisser klinkende „New calypso" in een niettemin nog meer dan voldoende opzwepende uitvoering door het orkest van Freddie Mitchell. ij, die van operettemuziek houden, kunnen een ruime keus maken bij M.M.S. de Muzikale Meesterwer ken Serie, waarvan het bureau aan de Paulus Potterstraat 12 te Amsterdam gaarne alle gewenste inlichtingen ver strekt. Wij hebben geluisterd naar de op de plaat vastgelegde meest markante fragmenten van de ope rettes „Eine Nacht in Venedig" van Joh. Strauss (MMS 167), „The merry widow" (Lustige Witwe) van Fr. Lehar (MMS 125) „Das Land des Lachelns" eveneens van Lehar (MMS 134), „Gravin Ma- ntza" van Kalman (MMS 136) en „Der Zigeunerbaron" van Joh. Strauss (MMS 2025) allemaal 33 toerenplaten en we hebben genoten van de aloude maar steeds opnieuw weer charmante en fleurige muziek, de vriendelijke melo dieën, het goede tot uitstekende stem- menmateriaal van solisten en koor, van de verzorgde en sfeervolle uitvoeringen in het algemeen. Het is moeilijk te zeggen welke plaat of platen voorrang verdienen. De keus hangt af van de persoonlijke smaak en voorkeur voor een bepaalde componist, de zwierige Joh. Strauss, de op Hongaarse melodiek en instrumentatie georiënteerde Kal man of de temperamentvolle maar niet minder romantische Lehar. Op de ach terzijde van de hoezen staat steeds de inhoud der operette in het kort ver meld. FREDERIC

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 13