Lichte muziek op
zwarte schijven
Chris Barber op dreef
Plaatjes voor de vakantietijd
CONTACT
„Salto Mortale" in het niets
Alfredo
imSÊm
Wij luisteren naar
Radio-V aticama
i
Swingende marsen
Kinderen brengen
16 miljoen bijeen
ffl
léVfiiiKM'ii van Jong
MULO A en B
RESA-HILVERSUM
ZATERDAG 20 JUNI 1959
PAGINA aG
Billy Vaughn
Mr. Skiffle
Little Gerhard
Everly Brothers
Wij kiiken naar
Wij kijken naar
Liturgische weekkalender
De avonturen van Kuifje en Bobbie
door HERGÉ
47
3 obbie!
Hier,Bobbie!
Bobbie, nu is 't jouw
beurt om ons te helpen.
Hier isZorrino 's muts...
Poor uit .'...Zoek 'm
Voorwaarts lYe volgen Bobbie!
Wel,'t is wat je
noemt'n echte
ds fait weg
WOEHA
WOEHA!
Sn. tureeuuk. iaZ&c
Halt
Daèr zijn
ze
De weg draait in onze rich
ting...Aanstonds komen
ze hier beneden voorbij..
Indien we over die rot
sen klimmen,kunnen we
ze bij 't voorbijkomen
o vervallenB obbie ,jlj
b /lift hier..Vooruit,
kapitein
We breken
vast en zeker
onze nek.
vV»»!ï;/
Hier moet een struik komen. Hol naar Hier heb ik er een als |e ei weer
de kwekerij en koop een Cytisus een moet hebben
Laburnum.
.vraag dan gewoon om een gouden
regen.
m
NIXA ig, zonder twijfel aangemoe
digd door het succes van de eerste
twee platen, opnieuw met een Chris
Barber-LP op de markt verschenen.
Een concert in ,,The Dome", in Brigh
ton, heeft de stof geleverd en hoe!
voor de derde .Chris Barber in Con
cert", een plaat die het nummer NJL 17
(black label) heeft meegekregen.
Die eerste maart 1958 moet een zeer
geïnspireerde avond geweest zfln. Pat
Halcox, de trompettist, zei na afloop
CHRIS BARBER
van het concert: „We waren allemaal
even goed op dreef, vanavond". De
Dome, een namaak-Arabisch bouw
werk in de luxueuze Zuidengelse bad
plaats Brighton, kan eenentwintighon
derd mensen bevatten. We mogen ge
rust aannemen, dat die er die avond
waren ook. En tevens hebben ze zon
der omhaal van hnn instemming blijk
gegeven. Herhaaldelijk klinkt een spon
taan applaus op tussen de verschillen
de nummers.
In de eerste plaats is er natuurlijk
Chris zelf, die ook nu weer zijn mees
terschap op de trombone bewijst. Hij
wordt bijgestaan door de fameuze
trompettist Pat Halcox, en door de
Monty Sunshine, die als altijd de kla
rinet hanteert. Hij weet daar een bij
zonder gevoelige toon uit te halen.
Bij zo'n belangrijke gelegenheid
mocht de zangeres Ottilie Patterson,
het Ierse leraresje dat haar baan aan
een kunstnijverheidsschool definitief
heeft opgegeven voor haar werk bij
Chris Barber, niet ontbreken. In vier
van de negen nummers kunnen we
haar krachtige, donkere stem beluis
teren: zo is zij te horen in „Strange
Things Happen", een negro-spiritual,
in „Pretty Baby", bijna zo oud als
de jazz zelf, en in twee blues, ..Geor
gia Grind" en „Careless Love". In
dat trieste soort liedjes is zij op haar
best. En de jongens begeleiden haar
met overgave. De plaat opent met
de Bugle Boy March", in een ar
rangement van Chris Barber; het
zfjn de blazers, die daar het hoogste
woord voeren. Na Ottilies eerste op
treden volgt „Majorca", en deze
helft van de plaat wordt besloten met
„Rockin' in Rhythm" van de pia
nist-componist Duke Ellington.
De tweede kant begint met het be
kende „My Old Kentucky Home" maar
dan zó dat we dat oude huis nauwelijks
terugkennen. Als laatste nummer een
echte uitsmijter, waarin alle leden van
de band we hebben de bassist Dick
Smith en Eddie Smith, de man met de
banjo, nog niet genoemd door Chris
Barber officieel aan het publiek worden
voorgesteld. Dat gebeurt met het liedje
„Mama Don't Allow". We horen Chris
dus ook nog zingen, en hoewel het dan
eigenlijk „niet mag van me moe", om
dat moe geen trompet, of bas of drums
of banjo horen wil, krijgt ieder de gele
genheid als solist een nummertje weg
te geven. De drummer Graham Bur-
bidge maakt daar een adembenemend
gebruik van. „Mama Don't Allow" is
een nummer dat grote hilariteit ver
wekt, en vast niet alleen bij het pu
bliek dat „The Dome" die avond vulde.
Voor de liefhebbers van Dixieland, en
dan in die heel eigen opvatting van
Chris Barber, is dit een plaat die ze
niet missen mogen.
EEN IN NAPELS gehouden songfes
tival is uitgelopen op een fiks handge
meen. Het schijnt dat een aantal lieden
het erop had toegelegd duidelijk te
maken welk een flut-liederen er in het
algemeen aan de markt wordt ge
bracht. De intrige was zo goed voorbe
reid dat ongeveer de helft van de jury
leden uit oproerkraaiers bestond. De
Italiaanse televisie wilde haar appara
tuur niet in de waagschaal stellen voor
opnamen van een ongeregelde boks- en
worstelwedstrijd en sleepte op het heet
ste moment haar camera's het gebouw
uit.
IN ENGELAND gaat het de laatste
maanden niet zo goed met de verkoop
van grammofoonplaten. In het eerste
kwartaal van dit jaar verkochten de
maatschappijen bijna drie miljoen pla
ten minder dan vorig jaar.
Billy Vaughn, de populaire Schotse
bandleider, werkt zich nog steeds ijverig
naar boven. Hij laat de ene opname na
de andere verschijnen. Nu heeft hij
onder de naam „La Paloma" een twaalf
tal oude bekenden verzameld en er
een Zuidamerikaans tintje aan gegeven.
Zijn geoefende blazers,
die gezamenlijk een
eigenaardig nasaal ge
luid weten voort te
brengen, spelen onbe
rispelijk hun nummers.
De voormalige kapper
uit Glasgow zou nooit
de beroemde bandlei
der van tegenwoordig
zijn geworden (en
directeur van een grote grammofoon
platenmaatschappij) als hij niet alle fijne
kneepjes van het vak kende. Billy zal
met deze plaat dan ook vele liefhebbers
gelukkig maken. Ook de danslustigen
komen aan hun trekken. „Say-si-si",
„Mexicali Rose", „Brazil", „La Compar-
sita' en „La Paloma" zijn de bekendste
liedjes op deze langspeelplaat van Londen
Records (HA-D2151).
Evenals Billy Vaughn is mijnheer
Lonnie Donegan uit Glasgow afkomstig.
En evenals Billy heeft Lonnie zijn spe
cialiteit, in dit geval de skiffle-music.
In Engeland noemt men Lonnie zelfs
„Mr. Skiffle". Bij skiffle wordt van dik
hout planken gezaagd, om het zo maar
eens te zeggen. Een paar vals gestemde
gitaren, een krassend wasbord zorgen
voor de begeleiding. De zanger moet een
af en toe overslaande, zenuwachtige
stem hebben, en dan lukt het wel.
MÜK
jjfW,
CATERINA VALENTE
Lonnie Donegan is vroeger leider ge
weest van de skiffle-group van Chris
Barber. Men zou dus zeggen dat hij
het vak wel geleerd had. De liedjes die
hij op zijn laatste plaatje (NIXA 7N
15181) zingt, munten uit in onbenullig
heid: „Aunt Rhody" en „Does your
chewing gum lose its flavour". Maar
de skiffle-liefhebbers-door-dik-en-dun
zullen zich hieraan niet storen.
De jongeman die zich Little Gerhard
noemt, stamt uit de Presleyaanse school.
Ook hij teistert de snaren van zijn gui
taar met wilde „tokkels". His rocking
men" zorgen voor een begeleiding.
Artone KR 24.015x45A brengt Little
Gerhard met het bekende „Peggy Sue"
en „Hand Jive", waarin kleine Gerard
aan ieder die het maar horen wil ver
telt, hoe fijn inspannend de jive wel is.
Op Artone JG 21024x45A doet Ray
Willis het heel wat kalmer aan. Maar
Ray is dan ook bezig om „Patricia
Darling" het hof te maken en dan is
wat meer rust ook wel gewenst. Ray
komt er wel, zo dachten wij, want zijn
stem lijkt bijzonder veel op die van
zijn beroemde landgenoot Pat Boone.
In tegenstelling tot „Patricia Darling"
is Rays eigen brouwseltje „Whatta You
Do" heel wat vlotter.
Nu Phil, de oudste van de twee
„Everly Brothers" uitstel van de mili
taire dienst heeft gekregen, gaan de
twee langharige knapen rustig door met
het zingen van liedjes in een perfecte
close harmony. Dat is verstandig, want
zo lang de twintigjarige Phil zijn wa
penrok nog in een der magazijnen van
het leger heeft hangen, kan hij met
zijn broertje Don gemakkelijk tegen de
grote concurrentie in de Amerikaanse
showbusiness opwerken. Op het nieuwe
plaatje, dat de naam „Don and Phil"
kreeg, staan een viertal liedjes, waar
van vooral „Take a message to Mary"
en „Poor Jenny" het goed zullen doen.
„Should we tel# him" en „I wonder if
1 care as much" zijn de twee andere.
De plaat komt van Heliodor en heeft
het nummer M 45.460.20 A.
Van Caterina Valente verschijnen er
platen aan de lopende band. Maar
Caterina stelt haar fans nooit teleur.
Van ieder liedje weet zij iets te maken.
Zij wordt daarbij steeds trouw bijge
staan door Werner Müller en zijn uit
vijfenveertig musici bestaand dansorkest.
Valente en Müller staan voor niets en
spelen en zingen alles waar zij zin in
hebben. Op Decca D 18 933 zingt Cate
rina met vrolijke stem de „Berger blues"
en „Blue Train", waarbij ook het be
faamde RIAS-Tanzorchester van Werner
zich niet onbetuigd laat.
De Hollywood-pianist Liberace, expert
in suikerzoete pianomuziek, heeft zijn
bezoek aan Londen moeten verdelen
ZONDAG
HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 8.00
Nws. en weerber. 8.15 Gewijde muz. 8.30
Morgenwijding 9.15 Orgelconcert, KRO:
9.30 Nws 9.45 Gram. 9.55 PI. Hoogmis.
11.30 Grain. 11.55 Viool en piano. 12.15
Apologie. 12.35 Instr. octet. 12.55 Gram.
13.00 Nws. 13.05 Caus. 13.10 Hoorsp. 13.30
Gram. 13.45 Boekbespr. 14.00 Holland Fes
tival 1959: Opera. 15.50 Gram. 16.10 Sport.
16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Jeugddienst
18.00 Causerieën. 18.30 Caus. NCRV: 19.00
Kerkelijk nws. 19.05 Verz. progr. 19.30
Caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.20
Cabaret. 20.50 Gram. 21.20 Caus. 21.30
Hoorsp. 22.20 Lichte muz. 22.40 Gram.
22.45 Avondgebed en lit, kal. 23.00 Nws.
23.15 Limburgs symphonie ork 23.50-24.00
Gram.
HILVERSUM n, 298 m. VARA: 8.00
Nws. en postduivenber. 8.18 Gevar. progr.
9.45 Caus. VPRO: 10.00 V. d. jeugd. IKOR:
10.30 Remonstrantse kerkd. 11.30 Vra-
genbeantw. AVRO: 12.00 Gram. 12.30
Sportspiegél. 12.35 Gram. 13.00 Nws. en
SOS. 13.07 Caus. 13.17 Meded. of gram.
13.20 Gevar. progr. v. d. sold. 14.00 Holl.
Festival 1959: Kamerork. en soliste. 15.10
Gespr. 15.30 Instr. kwint. 16.00 Dansmuz.
16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gespr. met
luisteraars. 17.15 Nederl. sinds 1945, caus
VARA: 17.30 V. d, jeugd. 17.50 Nws.
sportuitsl. en sportjoum. 18.30 Amus.
muz. 19.00 Reisbeschr. 19.30 Studenten
cabaret. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Prome-
nade-ork., koor en sol. 20.45 Hoorsp. 21.25
Herinneringen aan Louis Davids. 22.15
Act. 22.30 Gram. 23.00 Nws. 23.15-24.00
Gram.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 13.40 Gram. 15.00 Festival v. Alde-
burgh: Strijkkwart. en fluit. 15.55 Festi
val v. Aldeburgh (verv.). 18.45 Licht»
muz. 23.06-23.36 Blaas-ens.
ENGELAND, BBC Light progr., 1500
en 247 m: 12.00 Gram. 13.15 Gevar. progr
14.15 Gevar. progr. 15.30 Lichte muz. 17.00
Gram. 18.00 Populaire liedjes. 19.35 Gram
20.30 Samenzang. 21.00 Gevar. progr. 22.00
Ork conc. 22.40 Gram 23.30 Lichte muz
NDR/WDR, 309 m: 13.25 Gevar. muz
14.30 Barokmuz. 15.00 Verz. progr 16.30
Lichte muz. 17.00 Instr. sext 18.15 Ork
conc. 18.45 Sopr. en piano. 20.00 Dans
muz. 22.50 Ork. conc. 0.05 Jazzmuz 1.15-
4.30 Gevar. muz.
FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.)
280 en 235 m: 12.05 Ork. conc. 14.45 Ope-
raconc. 17.30 Gram. 17.45 Festival v
Straatsburg: Ork. conc 19.30 Lichte muz
20.15 Kamermuz.
BRUSSEL, 324 m: 12.15 Amus. ork. 12.3'!
Amus, ork, (verv.) 13.15 V. d. sold. 14.00
Gram. 16.20 Lichte muz. 17.00 Gram 17.30
Sportuitsl. 17.37 en 17.52 Gram 18.00 Ka
mermuz. 19.30 Gram. 19.45 Die Jahres-
zeiten, oratorium 22.15 Gram. 23.05-24.00
Gram.
484 m: 12.15 Gram. 13.15 Verz. progr
en sportber. 17.05 Verz. progr. en sport-
ber. 17.45 Gram 19.00 Godsd. halfuur
20.00 Ork. conc. en koren. 20.45 Grarr
22.10 Brussel bij nacht. 23.00 Dansmuz
VARA: 20.00 Mensen en meningen in
het voorbijgaan 20.45 Gevar. progr. Ge
zamenlijk progr. AVRO, KRO, VARA en
VPRO: 22.00 Sport in beeld.
Zondag 21 juni
22.15 uur 21 juni bij het graf van
Aloysius van Gonzaga, in Rome.
Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21:
196 m2.
Maandag 22 Juni
22.15 uur Het hart, Dat het mid
delpunt der wereld is.
Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21;
196m2.
Woensdag 24 juni
22.15 uur Vatikaanse wetens
waardigheden.
Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21;
196m2.
Donderdag 25 Juni
17.00 uur De Filippijnse sopraan
Lilia Teresita Reyes zingt muziek
van Schumann, De Falla en Filip
pijnse volksliederen.
Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21;
196m2.
Vrijdag 26 juni
22.15 uur Wat denkt de H. Stoel
over....?
Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21;
196m2.
DAGELIJKS: 21.00 uur Gezinsrozen
krans in het Latijn (196m2).
(N.B. Programmawijziging voorbe
houden vanwege actualiteiten)
DUITSE TELEVISIEPROGR.
10.45 Eurovisie'. Handbalkamp. te We
nen. 12.15 Int. borreluurtje. Daarna
Progr. overz. 13.15-14.00 Voetbalkamp
Duitsland. 14.30-14.55 Documentair progr
15.00 Eurovisie: Het RhOne-Feest i. La
Tour de Peilz, Zwitserland. 16.00-18.00
Int. atletiekkamp. (Regionaal progr.
19.00-19.25 WDR: Hier und Heute). 19.30
WeekjoUm. 20.05 Comedie.
FRANS-BELG TELEVISIEPROGR.
15.00 Eurovisie: Rhóne-Feest in La
Tour de Peilz, Zwitserland. 16.00-17.30
Reportages. (Om 17.00 of 17.30 Kron. v
d Verleden Tijd). 19.30 De laatste der
Mohikanen. 20.00 Nws. 20.30 Gevar
progr. 22.10 Lichte muz. 22.40 Wereldnws
VLAAMS-BELG TELEVISIEPROGR
11.00 Hoogmis. 11.40-12.15 Eurovisie
Wereldkamp. handbal te Wenen. 15.00-
16.00 Eurovisie: Rhóne-Feest te La Tour
le Peilz, Zwitserland 19.00 V. d kleu-
'ers. 19.20 Tekenfilm 19.30 Nws 20.00
Feuill. 20.25 Variété-progr. 21.25 Flim-
tlucht. 21.40 Gevar. progr. 22.05 V. d
vrouw. 22.35 Beroemde bokswedstrijden
'2.45 Nws.
MAANDAG
HILVERSUM 1, 402 m. - NCRV: 7.00
fws. 7.13 Gram. 7.50 Een woord voor de
tag. 8.00 Nws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gewij
de muz. 9.00 V. d. zieken. 9.30 Gram 9.35
Waterst. 9.40 V d. vrouw. 11.00 Gram
11.40 Gram. 12.00 Piano-recital 12.25 Voor
boer en tuinder. 1230 Land- en tuinb -
meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en
act. 13.00 Nws. 13.15 Amus muz 13.45
Gram. 14.35 Gram. 14.55 Kamermuz 15.15
Gram, 16.30 Kamermuz 17.30 Gram 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz 18.00 Or
gelspel. 18.30 Vocaal ens. 19.00 Nws. en
weerber. 19.10 Orgelconcert. 19.30 Radio-
krant. 19.55 Gram. 20.00 Idem. 20.30
Jeugdconc. 21.10 Muz. discussie 22.00
Pari. comm. 22.15 Lichte muz. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nws. en SOS-
ber. 23.15-24.00 Gram.
HILVERSUM 1, 298 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nws
8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn.
9.10 De groenteman. 9.15 Gram 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Gram. 11.00 Kamerork
en solist. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h
platteland. 12.34 Lichte muz. 13.00 Nws
13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz.
13.55 Beursber. 14.00 Lichte muz. 14.15
V. d. vrouw. 14.45 Viool en piano. 15.30
Strijkkwartet. 15.55 Gram. 16.50 Kinder
koor. 17.10 Gram. 17.50 Mil. comm. 18.00
Nws. 18.15 Regeringsuitz. 18.25 Amateurs-
progr. 18.50 Caus. 19.00 Muz, caus. 19.25
Instr. kwint. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz
20.30 Criminele causerieën. 20.45 Orgel
spel. 21.00 Cabaret. 21.15 Act. 21.30 Het
Omroep ork. en soliste. 22.15 Caus. 22.30
Gevar. muz. 23.00 Nws. 23.15 Beursber. v
New York. 23.17-24.00 Gram.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 12.00 Ork. conc. 19.00 Ork. conc. 20.00
Licht progr. 23.06-23.36 Altviool en piano
ENGELAND, BBL Light progr., 1500
en 247 m: 12.00 Gevar muz. 1230 Nws
en gevar. progr. 15.00 Ork. conc. 15.45
Lichte muz. 20.30 Nws. en gram. 21.00
Gevar. progr. 21.30 Nws. en gevar progr
22.40 Lichte muz.
NDR/WDR, 309 m: 12.00 Lichte muz
13.15 Ork. conc 17.45 Gevar. muz. 19.30
Ork. conc. 22.10 Jazzmuz. 23.00 Gevar
muz. 0.10 Operette- en balletmuz 1.15-
4.30 Gevar. muz.
FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.)
280 en 235 m: 12.05 Ork. conc. 13.30 Gram
14.30 Gewijd conc. 15.00 Ork. conc. 16.00
Gram. 18.05 Kamermuz. 20.00 Ork. conc
23.10 Solistenconc.
BRUSSEL, 324 m: 12.00 Gram 12.41
Gram. 13.11 Gram. 15.00 Fagot en piano
15.25 Gram 16.00 Koersen. 17.10 Gram
17.45 Kinderliederen 18.15 Kinderlied
18.20 Gram. 13.30 V. d. sold. 19.30 Gram
19.45 Kamermuz. 20.35 Kamermuz 21.30
Amus. ork. 22.15 Kamermuz 23.00 V. d
zeelieden.
484 m: 12.00 Gram. 13.15 Gram. 14.00
Ork., koren en sol. 15.30 Gram. 16.05 Gram
17.10 Gram. 17.20 Viool en piano. 17.50
Tram. 20.00 Gram. 22.10 Kamermuz.
/'ARA*: 17.00 V. d. kind.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00 V. d. kind, 17.30-18.00 Dansmuz
Regionaal progr. NDR: 18.45 Die Nord-
chau. WDR: 18.45 Hier und Heute. WDR:
9.25 Documentair progr. NDR: 19.30 De
'rolijke camera). 20.00 Nws. 20.20 Bijeen
komst v. Vegetariërs 20.50 Documental'
rogr. 21.35 Jazzmuz
FRANS-BELG 1'ELEVISIEPROGR
19.30 Sport. 20.00 Nws. 20.35 Gevai
ogr 2140 Sportrep. 22.25 Wereldi ws
VLAAMS-BELG TELEVISIEPROGR
19.30 Nws. 20.15 Zoeklicht op.. 20.25
Speelfilm. 21.55 Beeldenspel. 22.25 Nws.
Advertentie
Verkort Mulo voor P.T.T. en N.S.
De kortste en voordeligste opleiding
(Bekende Schriftelijke Cursus)
J~\ e kapel van de Koninklijke
1 Luchtmacht onder leiding van
Jkapitein H. F. W. van Diepen
beek is eens heerlijk uit de band ge
sprongen. Onze luchtmacht-jongens
hebben zich voor even afgewend van
de marsen en koralen. Ze wilden wel
'ns een keertje swingen. De plaat die
Telefunken (HX 1118) van hun esca
pade gemaakt heeft, heet „Swinging
marches by marching swingers". Een
viertal uit de oude jazz bekende melo
dietjes worden daarop door de blazers
van de luchtmachtkapel in swing
tempo ten gehore gebracht. In de
luchtmacht-kapel bezitten wij een
voortreffelijk stel muzikanten, dat
wordt op dit aardige 45-toerenplaatje
nogmaals duidelijk gedemonstreerd.
tussen de concertzaal en de rechtszaal
Hij had een proces aanhangig gemaakt
tegen een rubriekschrijver van de Daily
Mirror, Cassandra, die hem in zijn krant
met een uitgezochte
serie honende op-
■K/a merkingen ontvan-
gen had. Zowel de
Daily Mirror als Li-
HpL berace hebben be-
hoorlijk zijde ge-
y f sponnen bij dit pro
ces, dat met een
record-publiciteit gepaard gegaan is.
Liberace, die elke dag van het proces in
een zijden costuum van een andere
kleur verscheen, heeft ook tijdens het
proces heel wat ontnuchterende opmer
kingen moeten slikken, maar vermoede
lijk gaat hij straks gewoon verder met
het zachtjes spelen bij kaarslicht en
lieve praatjes vertellen over zijn teer
beminde moeder. Trouwens, over de
schrijfpraktijken van Cassandra zou ook
wel eens iets minder beminnelijks kun
nen worden gezegd.
Bij de begrafenis van de befaamde
neger-saxofonist en klarinettist in mei
hadden vrienden bij het graf het beken
de „When the saints go marching in"
willen spelen. Zijn eveneens bekende
vriend, de klarinettist Mezz Mezzrow,
had daarvan de leiding willpn nemen.
De weduwe wist het plan echter te ver
hinderen. Zij was bang dat er dan van
enige eerbied niet veel zou overblijven.
Men kan zich dat voorstellen.
Muziek uit het laboratorium.
Het verschijnsel van de elektronische
muziek lijkt ons ontsproten aan een
typische moderne behoefte tot „ver
nieuwing" en aan het even typisch mo
derne misverstand dat de mens in staat
zou zijn zijn „eigen tijd" te onderken
nen. In het onderhavige geval richt die
vernieuwing zich dan bij voorkeur op
die zaken die tot nu toe met recht en
reden als „onveranderlijk" hebben ge
golden. Een daarvan is dat de kunst
althans haar diepste grond vindt in de
natuur, al zal, dunkt ons, ieder kun
stenaar ooit de barre problematiek van
de ge,,kunst"elde natuur aan den lijve
ondervonden hebben. Men kan dat
standpunt vanzelfsprekend verlaten en
aansluiting zoeken bfl de onnatuur. Men
kan, met andere woorden, de muziek
gaan „samenstellen" in het laborato
rium, instede van haar los te maken
van de menselijke ziel.
Het eerste deed dus Henk Ba-
dings dat gedaan heeft in zijn elektro
nische televisie-opera „Salto Mortale",
die gisteravond door de N.T.S. op het
beeldscherm werd gebracht.
Het was in dit opzicht bijna sym
bolisch dat het gegeven van deze opera
draaide om het ten leven wekken van
een dode en nog meer dat het ten leven
gewekte lijk in de kortst mogelijke tijd
weer terug keerde tot een doodgewoon
dood lijk. Waarmee de natuurlijke gang
van zaken althans weer enigszins was
hersteld.
Wat nu de verdere mérites van deze
opera betreft: men zag en tioorde een
verschikkelijke pretentieuze geschiede
nis in de science fiction-sfeer „ver
nieuwende" mensen zijn zelden werke
lijk „moderne mensen", zij leven gre
tig, maar tevergeefs in een onbestem
de toekomst die dus werd onder
steund door een onduidelijk en onbe
grijpelijk geraas en gedreun, dat slechts
tot enige „natuurlijkheid" kwam op
het moment dat men de nabootsing van
een orkest of een orgel kon vermoeden.
En omdat men de traditie, die schuil
gaat achter het fenomeen opera, toch
niet helemaal wilde verlaten, werd er
ook gezongen. Elektronisch gezongen
uiteraard. Hetgeen dus inhield dat men
dwaas vervormde stemgeluiden hoorde
komen uit personen, die bij dat geluid
in generlei opzicht „pasten". Nu ja,
„science-fiction" zal men zeggen en
„een nieuw medium". Maar zó „nieuw"
en zo „elektronisch" kon Badings in
deze televisie-opera niet wezen of hij
ontkwam niet aan althans een poging
tot het traditionele opera-terzet of aan
het nog meer traditionele lyrische lief
desduet of aan de oer-traditionele dra
matiek van de „noodlots"-gedachte, al
moest hij het alles dan nabootsen van
de „natuur". Waarom al deze bizarre
Het centraal bestuur van de H. Kinds
heid heeft op donderdag en vrijdag in
Parijs onder leiding van de president
mgr. Bresolies zijn jaarvergadering ge
houden, waarbij o.m. de Nederlandse di
recteur der pauselijke missiewerken
mgr. J. J. van Hussen aanwezig was.
Uit de bijdragen der kinderen uit 26
landen, waarvan er zelfs 16 als missie
gebied bekend zijn, kon een netto-bedrag
van 16.862.00 gulden ter beschikking
worden gesteld voor de voeding en ver
zorging van kinderen, voor kraaminrich
tingen, weeshuizen, kinderbewaarplaat
sen en scholen in de missielanden. In
vergelijking met vorig jaar is er een
vooruitgang van ruim 3.235.000 gulden.
Nederland neemt met een netto-bedrag
van 380.410 gulden de zevende plaats in
onder de deelnemende landen. Tijdens
de vergadering zijn 930 aanvragen om
steun behandeld.
ZONDAG 21 juni: 5e zondag na Pink
steren: eigen mis; 2 geb. H. Aloysius:
(Haarlem: 2 geb. H. Engelmundus); credo;
pref. v. d. H. Drieëenheid; groen. MAAN
DAG: H. Paulinus, bisschop-belijder; eigen
mis; wit. DINSDAG: Vigilie van H. Joan
nes de Doper; eigen mis; paars. WOENS
DAG: Geboorte van de H. Joannes de Do
per; eigen mis; credo; wit. DONDERDAG:
H. Gulielmus, abt; mis Os justi; (Utrecht:
2 geb. H. Adelbert); wit. Haarlem en Rot
terdam: H. Adelbert, belijder; mis Os justi;
2 geb. H. Gulielmus; wit. VRIJDAG: H.H.
Joannes en Paulus, martelaren; eigen mis:
rood. ZATERDAG: mis van O. L. Vr. op
zaterdag; pref. v. O. L. Vr.; wit. ZONDAG
28 juni: 6e zondag na Pinksteren; eigen
mis; 2 geb. H. Irenaeus; credo; pref. v. d.
H. Drieëenheid; groen.
tweeslachtigheid? Waarom de verdrie-
tig-ouderwetse romantiek van „Guilia,
lieve, ga nooit meer van mij weg en
hoor bij mij!" in het elektronische pak
gestoken? En was het ónze schuld dat
wij op het moment dat Angeli, profes
sor in de bio-chemie, uitkreet: „Een
nieuwe tijd is voor het mensdom aan
gebroken, de dood is overwonnen", bij
onszelf dachten: „Gut, man, begin nou
eerst eens synchroon met het geluid te
zingen?" Per slot van rekening hééft
men muziek „uit het laboratorium" of
men heeft haar niet.
Wouter Paap leidde deze elektro
nische televisie-opera gisteravond in.
Hij zei dat men voor het verschijnsel
wellicht „een ander Woord" zou moe
ten vinden. Dat klopt. Als uiting van
muziek-dramatische kunst ging het hier
om een „Salto Mortale" in het niets,
fnzover er sprake was van een typisch
„televisionnair" verschijnsel was men
aangewezen op de handige trucjes van
regisseur Kees van Iersel. En die man
verstaat nu eenmaal zijn vak.
H. Hn.
DE ZONNETEMPEL
by Uitgeverij Casterman
Copyright P. I. 6. Box 6 Coponhogen
MOCO