Weinig getrouw beeld van
Bartók's Cantata Prof ana
DAGPUZZLE
Banken hebben flink surplus
in de aanwezige kasreserve
E
Steeds meer Italianen gaan onbehoed
door het leven
s
J
Chefarine 4
Beste prestatie, de uitvoering
van Strawinsky's Sacre
luisteren naar
Radio-V atlcaiia
A If r«»do
RADIO FILHARMONISCH ORKEST
H. H. Wijdingen
Bejaarden vragen
minder belasting
4-voudige combinatie
inderdaad veel beier!
Weekstaat De Nederlandsche Bank
Wij kijken naar
DE KLAD IN DE PARAPLU'S
lKp|<>
.long (irxin
TC
WOENSDAG 24 JUNI 1959
PAGINA 4
voeding!
Krachtige Kost
voor het Kind!
LIGA! Let op de échte!
LEO HANEKROOT
De Bijenkorf
Examens
De avonturen van Kuifje en Bobbie
éérst die Indiaan
Ziezo, in orde. .Hu be
vrijdt U Zorrino ik
hou ze m 't oog
Voorwaarts
Het verbaast me dat hiei zu weinig
belangstelling voor toneel bestaat
.Dat komt me onwaai.s;-mjniijk ...ik oen in geen tien jaar in een
voorschouwburg geweest, en ik zou er nu
wel eens naar toe willen.
LETTERGREEPRAADSEL
Met een zeer eigentijds getint pro
gramma hebben Bernard Haitink en
het Radio Philharmoniscb Orkest in het
Concertgebouw te Amsterdam hun
aandeel geleverd aan het Holland Fes
tival. Mpndelssohns Italianische Sym
phonic als opening, Strawinsky's „Le
Sacre du Printemps" tot besluit. Als
„pièce de milieu" Béla Bartóks „Can
tata Profana", voor koor, tenor en ba
ritonsolo en orkest op woorden naar
Hongaarse volksliederen. Men zou wil
len, dat programma's van een derge
lijk type ook in het normale seizoen
aan de orde plachten te komen. Bar
tóks Cantata Profana is van 1930: zii
is een van zijn hoofdwerken, maar zij
ls in ons land nog vrijwel onbekend.
De uitvoering maakte dit concert dus
belangrijk genoeg, al geloof ik niet, dat
zij een zeer getrouw beeld van het werk
gegeven heeft. Althans te oordelen naar
wat men hoorde, vergeleken met wat
men in de nartituur kan lezen. Men
kan geredelijk toegeven, dat het een
moeilijk stuk is. niet in de voornaamste
plaats, omdat het zulke exorbitante vir
tuoze eisen stelt, maar tengevolge van
zijn factuur en de principes, waarnaar
Bartók schriift. Die liggen ver buiten
ons conventionele harmonische mu
ziekbegrip, en wanneer men op zo me
nige passage onze gangbare overgele
verde ideeën van polyfonie zou willen
toepassen, dan komt men daar nog niet
ver mee. omdat Bartók pen vee] dieper
in het verleden teruggrtinende melodi
sche structuur toepast, die hii gewon
nen heeft uit do oeroude volksmuziek
en die niet of zeer bijkomstig harmo
nisch is te verstaan.
In de Cantata Profana heeft Bar
tók ziin eigen stijl definitief gevon
den. Ziin muziek uit deze laatste pe
riode te realiseren levert op zichzelf
geen onoverkomenlflke moeilijkheden
op. mits voldaan is aan de voorwaar
de. dat men zich in dit muzïekgevoel
volledig heeft ingeleefd. Dit is voor
mensen van onze tijd geen geringe
opgave, en daar zal er dan ook wel
de oorzaak van te zoeken ziin ge
weest. dat deze uitvoering de indruk
vestigde van een probleem, waar
Bernard Haitink en zijn medewerkers
niet ziin uitgekomen.
Te oordelen naar deze vertolking
geeft de Cantata Profana een hard,
groezelig en ondoorzichtig klankbeeld,
dal weinig of "pen muzikale expressivi
teit toelaat. Wie Bartóks meesterschap
kent. gelooft dit niet. Wie de partituur
leest, raakt ervan overtuigd, dat het er
goeddeels anders staat dan het klonk.
Uitgaande van de koorzetting, ziet men
dat Bartók een meestal zeer openge
werkt klankbeeld schrijft, herhaaldelijk
voor duhbelkoor. maar nochtans zeer
weinig dicht. Dit moet ook zo zijn om
verschillende redenen. Vooreerst omdat
het koor bijna voortdurend optreedt als
verteller van een verhaal: een vader,
wiens zeven zonen op de jacht veran
derd worden in zeven herten en hoe die
vader, op zoek naar zijn verloren zo
nen. de herten aan een drinkplaats
vindt, op hen aanlegt, maar zich dan
hoort toespreken door het grootste hert
(de oudste zoon), die hem vertelt wat
er gebeurd is. De vader smeekt de zo
nen naar huis terug te keren, doch de
herten weigeren dit. omdat zfl niet meer
tot de civilisatie wensen te komen, nu
zij zijn opgenomen in de natuurstaat.
De dialoog wordt door solostemmen ge-
4 <1 verren Tie
zongen, maar het verhaal berust bij het
koor. Om die reden alleen al heeft
Bartók zorg gedragen voor verstaan
bare en expressieve partijen.
Dit temeer, omdat hij zich grotendeels
bedient van overgeleverde, gesloten
muzikale vormen. Op doorlopend moti-
visch en thematisch materiaal past hij
fuga. canon en motet toe. maar om in
dergelijke vormen een verhaal te kun
nen vertellen, moet hij zeer bedacht
zijn op expressiviteit, waartoe hij dan
ook een zeer opengewerkte factuur
kiest.
Dit hangt nog dieper samen met
zijn compositorische beginselen. Bar
tók beoefent in feite absolute melo-
diek, die meerstemmig toegepast po-
lvmelodie wordt. Daar ligt de voor
naamste reden voor de openheid van
de klank, die hii bedoeld heeft. Een
compacte klank maakt polvmelodie
nog waardelozer dan polvprönie. Polv
melodie impliceert in wezen de com
plete zelfgenoegzaamheid van iedere
stem. Derhalve moet er een zeer hel
der uitgeëtst vocaal beeld ontstaan,
dynamisch zeer geschakeerd, zodat
de stemmen volkomen duidelijk en
buigzaam tegen elkaar aan liggen,
terwijl het orkest zich met uiterste
soepelheid daaronder moet voegen.
In de uitvoering van gisteravond lag
het allemaal andersom. Het orkest
was hard en stug en overstemde een
compact klinkend, ongenuanceerd
koor.
Dit was dan betreurenswaardig, om
dat men feitelijk ge^n juist beeld kon
krijgen van dit werk. dat tengevolge
van zijn lastige techniek en strakke,
abstraherende stemvoeringen toch al
van zichzelf niet veel mee geeft. Het
moet eigenlijk door zijn ijlte de indruk
van legendarische onwezenlijkheid op
roepen, maar hPt moet tegelijkertijd
door zjjn scherpe lineatuur en zijn
indringende kracht dermate suggestief
werken, dat de toehoorder die onwe
zenlijkheid als een dwingende werke
lijkheid ervaart. Had men het werk zo
gehoord, dan zou men bemerkt hebben,
dat onder zijn ongetwijfeld koele voor
komen een sterke macht en een felle
bewogendheid leven. In deze uitvoe
ring. waaraan binnen de gestelde be
perkingen het Omroepkoor en de solis
ten Robert Titze »n Lode Devos zeer
verdienstelijk medewerkten, kon de
onvoorbereide toehoorder van het mu
zikale beeld van deze nartituur weinig
gewaar worden. Het schijnt het lot van
de Cantata Profana te zijn. dat zij heel
lang moet wachten voor zjj haar kan
sen krijgt. Ook elders heeft het stuk
nog weinig veine" gehad, terwijl het
toch in Bartóks ontwikkelingsgang zulk
een veelbetekenende functie vervult.
Men kon. eerlijk bekend, zich met het
hele eerste deel van dit concert niet bij
zonder gelukkig voelen. Ook Mendels-
sohns Italianische Symfonie bleek nog
niet geestelijk bezit van Bernard Hai
tink geworden te zijn. Ook hier was hij
haastig en hard. en het orkest nlicht-
matig en ongevoelig, ook ongelijk van
samenspel, leliik van klank alsmede
onprecies in vele inzetten.
Verreweg de beste prestatie van de
avond was de uitvoering van de Sacre.
Die was ongetwijfeld heel knap en be
heerst, en men moet daar de dirigent
en zijn orkest alle lof voor geven, die
hun toekomt. Maar in het verband van
dit concert zat er toch een bijsmaak
aan die voldoening gaf. Men heeft nu
op deze avond weer kunnen vaststellen
hoe kundig Haitink in technisch opzicht
is. Het is geen kleinigheid zulk een stuk
zo goed te slaan, dat alles er op tijd
is en klinkt, al zat men wat dit laatste
betreft, soms toch wel eens aan het
nlafond van zijn vermogens. De Sacre
blijft een vaak grandioos exciterend
stnk, een geweldig spektakel in klank,
maar het komt voor een enorni deel op
techniek neer. en het is maar voor een
bedroevend klein deel muziek. De per
soonlijkheid. die ""usiceert, heeft er niet
veel werk aan. Waar zich die tamelijk
geringe kansen voordeden. w">s Haitinks
verklanking molliger dan Strawinsky
zou goedkeuren, doch ook Strawinsky
zelf kent overigens verschillen in ziin
reproduktie. Het was door zijn knanheid
een heel suggestieve en spannende ver
tolking. Maar knapheid is het niet,
waar wjj in onze technologische tijd in
muzikale zaken het meest op zitten te
wachten. Er is niet erg veel muziek
gemaakt op deze avond.
Mgr. H. Paulissen S.M.A. zal 16 juli a.s.
in de parochiekerk van Hulsberg de
priesterwijding toedienen aan de eerw.
heren Th. Bakker Alkmaar: J v Dael.
Ell; H. Hoeben, Roermond: W. Jansman
Luttenberg; P. Neefjes, Obdam en H
Zengers, Maastricht, allen van de So
ciëteit voor Afrikaanse Missiën.
Horizontaal en verticaal dezelfde
woorden invullen In ieder vakje komt
een lettergreep
1. vismand. 3. dader. 3 eenzaam. 4.
proefexamen. 5. landweg 6 varkensgras
OPLOSSING VAN 23 JUNI
Horizontaal: 1 bestemming. 2 luier,
gnoe. 3. ijverig. Ede. 4. derangeren 5
OL, dit. 6 the, Lin 7 pos, prae. 8. naai
en, in. 9. N.Y.. credens. 10 executeur
11. bus, ijs.
Verticaal: 1. Blijdorp. nek 2. euvel,
onyx. 3 sier. tsa, eb 4 Terach. accu. 5
Erin. Epirus 6 GGD. reet. 7 mg, eilan
der. 8. inertie, eu. 9 node. inrij. 10
geenszins.
De beroemde filmproducent Arch
Selwyn. die in 1916 met zijn broer
Adgar en Sam Goldfish de maatschap
pij Goldwyn Pictures later de Me-
tro-Goldwyn Mayer stichtte, is in
Hollywood in de ouderdom van 82 jaar
overleden.
Advertentie
Het Centraal Orgaan Samenwer
kende Organisaties, waarin drie bon
den van ouden van dagen en van ge
pensioneerden samenwerken, heeft in
een rekest aan de ministerraad ver
zocht, gunstiger regelingen vast te Elk der vier bestanddelen van Chefarine
stellen voor bepaalde groepen bejaar-
Vier werkelijk betrouwbare middelen
helpen elkaar endoen wonderen I
den met betrekking tot de inkomsten
belasting en tot de hoogte van de ver
plichte ziekenfondsverzekeringsgrens.
Een echtpaar van 65 jaar en ouder
heeft in de tweede categorie van de
inkomstenbelasting recht op een af
trek van 624 van het belastbaar in
komen. Wanneer echter een van de
echtelieden komt te overlijden, vervalt
de aftrekfaciliteit geheel. Het komt het
COSO nu billijk voor, wanneer dan ten
minste de helft van het voorheen af
te trekken bedrag in mindering op het
belastbaar inkomen mag worden ge
bracht.
Verder breekt het COSO een lans
voor het 65-jarige echtpaar, dat met
de uitkering van de AOW er nog een
ontvangt krachtens de invaliditeitswet
of de vrijwillige ouderdomsverzekering.
Dit echtpaar valt buiten de grens voor
bejaarden, waarbinnen ziekenfondspre
mie moet worden betaald. Het echt
paar zou dus. ondanks de offers, die
het zich voor de VOV getroost heeft,
eigenlijk verplicht zijn als vrijwillig
verzekerde tot een ziekenfonds toe te
treden, hetgeen een beduidendp verho
ging van premie betekent. Daarom
wordt de ministerraad verzocht, de
ziekenfondsgrens voor bejaarden te
willen verhogen tot f 4470.
In de algemene aandeelhoudersver
gadering van Magazijn De Bijenkorf
is op hun verzoek eervol ontslag ver
leend aan de commissaris de heer A.
Goudsmit en aan de president-commis
saris de heer mr. G. H. A. Grosheide.
De heer Ed. van Leer Jr. werd benoemd
tot commissaris, terwijl de heer drs. E.
F Philipp werd herbenoemd. Tot pre
sident-commissaris is gekozen de heer
D. de Jong.
De jaarstukken werden goedgekeurd.
,4" is op zich zeil al wereldberoemd
Maar de combinatie in één tablet werkt
toch nóg beter dan kon worden verwacht.
Deze 4 middelen in één tabiet doen
wonderen en helpen ook dan wanneer
andere middelen falen.
BEROEMDE GENEESMIDDELEN
IN ÉÉN TABLET
gen pijnen en griep. Geschikt voor de gevoeligste maag,
want die wordt beschermd door het bestanddeel Chefarox.
Uit de weekstaat van de Nederlandsche
Bank per 22 juni is de nadering van de
ultimoweek merkbaar. De bankbiljettencir-
culatie zette met f 10 milj. uit en bedraagt
nu f 4188 milj. Behalve deze onttrekking
van middelen hebben de banken ook een
aanzienlijk bedrag zien verdwijnen door
aankoop van deviezen. De goud- en devie
zenvoorraad, welke op 15 dezer f 5170 be
droeg, is met f 20 milj. gedaald tot f 5150
milj. Het goud bleef onveranderd op f 4402
milj. Deze daling is veroorzaakt doordat
het bedrag van de lening der Nederlandse
Antillen ad f 38 milj. naar het buitenland
is overgemaakt. Doordat uit andere oor
zaken belangrijke bedragen aan deviezen
binnenkwamen, bleef het verlies beperkt
tot f 20 milj.
Verschillende instellingen schijnen in de
afgelopen week in de noodzaak te zijn ge
weest om schatkistpapier aan de Neder
landsche Bank te verkopen. De lortefeuille
schatkistpapier van de Nederlandsche Bank
is n.l. met f 16 milj. gestegen tot f 460
milj. Anderzijds is f 8 milj. aan opgeno
men voorschotten afgelost. Het totaal be
drag aan voorschotten be^opt nu nog
f 19 milj.
De banken kregen een versterking van
hun middelen door overboeking van f 12
milj. van de rekening ..andere ingezete
nen", welke van f 136 milj. tot f 124 milj.
daalde. De banken zagen hun stand bij de
Nederlandsche Bank op deze eerste dag
van de nieuwe kasreserveperiode stijgen
van f 505 milj. tot f 524 milj. Voor de
nieuwe kasreserveperiode geldt een per
centage van 6. hetgeen uitkomt op een
gemiddeld aan te houden bedrag van ca
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllillllllllllllllllllllllllll
t 360 milj. De nieuwe periode wordt dus
met een aanzienlijk surplus begonnen.
De schatkist zag haar saldo dalen van
f 813 milj. tot f 782 milj. De convertibele
deviezen daalden van f 719 milj. tot f 697
milj. De geldmarkt, welke de gehele vo
rige week zeer krap was, vertopnde gis- -
teren de eerste tekenen van ontspanning, Spitzen,^ Valkenswaajra;
welke heden doorzetten.
AMSTERDAM, Gem. Kweekschool:
Akte onderwijzer: E. de Groot, J. K.
Harmsen, P. H. Monteiro, J. C. Meyer,
P. H. Roetemeyer. Akte Nuttige Hand
werken: de dames M. Visscher, J. Zui-
dema, M. Bock, A. Grondsma, G. Groot,
A. de Jong, E. de Lange.
AMSTERDAM (Gem. Universiteit).
Kand. geneesk. 2e ged.: W. J Botman,
Amsterdam; mej. E. Freibrun, Amster
dam; A. Jansen, Den Haag; H. Köhne,
Heiloo; H. Kuik, Amsterdam; J. Lind-
wer, Amsterdam; mej. A. Ostendorf,
Amsterdam; K. Roozendaal, Enkhui
zen; P. Ross, Djakarta; C. Smernoff,
New York; M. Stapper, Amsterdam; E.
van Strien, Amsterdam; L. Waldman,
Newark, U.S.A.; T. de Wever, Amster
dam; mej J. den Bak, Amsterdam.
AMSTERDAM (Gem. Universiteit).
Doet. psychologie (met lof): J. Vasten-
houw, Bussum.
BREDA (Maria-kweekschool). Gesl.:
M. Adriaensen, Tilburg; R. v. d. Ark,
Den Haag; B. Bakkeren, Breda; C. Bas-
tiaensen, Breda; T. v. Beers, Breda; M.
de Bot, IJselmonde; R Brouwers, Ber
gen op Zoom; L. de Bruyn, Roosendaal;
L Coffie, Curagao; Sr. Stephanie, Bre
da; A. Diepstraten, Breda; M. van Dun,
Breda; A. van Duren. Bergen op Zoom;
A. van Eekelen, Roosendaal; N. Fran-
ckaert, St.-Jansteen, N. Geers, Breda;
B v. d. Goorberg, Breda; F Hamer-
linck, Westdorpe; R. v. d. Heyden, Roo
sendaal; T. de Jong. Breda; Y. Kibbe-
laar, Curagao: R. de Kleijn, Loosdui
nen; A. Krabben, Breda; T. Martina,
Curagao; E. v. Mechelen, Breda; L
Meyer, Breda: J. v. Nunen. Moerdijk;
E. Pinxteren, Zundert; E. v. d. Poel,
Bi'eda; K. Rouwenhorst, Breda; T. v.
Sambeek, Breda; L. Schillemans, Ber
gen op Zoom; L. Schoenmakers, Roo
sendaal; M Schoonen, Breda; A. Schütz,
Roosendaal; H. v. Seters, Breda; M.
N. Sprenkels,
Breda; R. v. Swaay, Rucphen; P. Tebbe,
DONDERDAG
HILVERSUM I, 402 m. KRO: 7.00
Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd 7.40
Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00
Nws. 8.15 Gram. 8.50 V. d. vrouw 9.35
Waterst. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram.
KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gewijde
muz. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.03
Dansmuz. 12.25 V. h platteland 12.35
Land- en tuinb.meded. 12.38 Gram 12.50
Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer 13.20
Amus. muz. 13.40 Gram. NCRV: 14.00
Bondsdag. 14.45 Gram. 15.00 Lichte muz.
15.30 Vocaal ens. 16.30 Gewijde muz 17.30
Gram. 17.40 Beursber 17.45 Gram. 18.00
Lichte muz. 18.30 Idem 18.50 Caus. 19.00
Nws. en weerber 19.10 Negro-spirituals
19.30 Radiokrant. 19.50 C.H.U pol. caus.
20.00 Lichte muz. 20.15 Gram. 20.30 Radio-
verkeersspel. 21.30 Lichte muz, 22.00 Tijd-
schriftenkron. 22.10 Orgelconc. 22.40
Gram. 22.45 Avondoverdenking 23.00
Nws. en SOS-ber 23.15 Sportuits 23.20-
24.00 Gram.
Woensdag 24 juni
22.15 uur Vatikaanse wetens
waardigheden.
Golflengten: 25m67; 3Iml0; 41m21;
196m2.
Donderdag 25 juni
17.00 uur De Filippijnse sopraan
Lilia Teresita Reyes zingt muziek
van Schumann, De Falla en Filip
pijnse volksliederen.
Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21;
196m2.
Vrijdag 26 Juni
22.15 uur Wat denkt de H. Stoel
over.
Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21;
196m2.
DAGELIJKS: 21.00 uur Gezinsrozen
krans in het Latijn (196m2).
(N.B. Programmawijziging voorbe
houden vanwege actualiteiten)
HILVERSUM, II, 298 m. - AVRO. 7.00
Nws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. VPRO 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.15 Gram
9.00 Gymn. 9.10 De groenteman 9.15
Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram.
11.00 Kookpraatje. 11.15 Sopr en piano.
11.40 Gram. 12.00 Lichte muz 12.30 Land-
en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz 12.50 BRUSSEL, 324 m: 12.00 Amus. ork. 12.34
Caus. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram Gram. 13.15 Gram. 14.15 Gram. 14.45
13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber 14.00 Gram. 15.00 en 15.30 Gram. 16.02 Gram.
Pianorecital. 14.30 Porgy and Bess, ope- 17.10 Gram. 18.15 Volksliederen. 18.30 V
ra (verkorte uitv.). 15.15 Klankb 15.45 d- sold- 1940 Gram 20.00 Gram. 21.30
Tour de France en gram. 17.15 V. d. Jazzmuz.
jeugd. 17 45 Lichte muz 18.00 Nws 18.15 484 m: 12.30 Gram. 14.30 en 15.30 Gram.
Regeringsuitz 18.25 Tour de France 18.40 16.05 Lichte muz. 16.35 Gram. 17.10 Gram.
Lichte muz 19.00 Gevar. muz 19.45 V. d. 17.20 Zang en piano. 17.45 Gram. 20.00
jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.15 Holl. Gevar. progr. 22.10 Orgelconc.
Festival 1959: Het Concertgebouwork. en
sol. (Om ±21.20-21.45 Act. en gram) 22.30
Gram. 22.45 Spcrtact. 23.00 Beursber. v
New York. 23.25-24.00 Discotaria.
ENGELAND, BBC Home Service, 330 NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. KRO:
m: 12.00 Ork. conc. 13.40 Gram. 21.45 20.20 Vademecum, gesprekken. 20.50 De
Amus muz. 23.06-23.36 Pianorecital dubbelganger, T.V.-spel.
DUITSE TELEVISIEFROGR.
17.00 V. d. kind. 17.10 V. d. jeugd. 17.35-
ENGELAND, BBC Light progr., 1500
en 247 m: 12.00 Orgelspel. 13.00 Gevar.
16^5 mts? riSes'e^lheatèt5 mUZ' 18.00 Rep. (Regionaal progr.: NDR: 18.45
18 00 Gevar miK 20 ^Liehtl mnl^i'mi Die Nordschau. WDR: 18.45 Hier und
n in itL S Heute. WDR: 19.25 Schlagers NDR: 19.30
22 40 Jazzmuz 23 30 Nws. en Ifchte muz. 20'2° T'V'"SPel
lufhS' muz mi6.002-°FilmmüI. FRANS-BELG. IELEVISIEPROGR.
Amus. muz. 17.15 Amus. muz 19.20 Ope- "r00"18 00 v d. kind- 19-30 V. d. Jeugd,
ramuz 20.45 Gram 22.10 Oude muz 23.15 £0.00 Nws. 20.35 Interviews. 21.35 On-
Moderne muz 0.10-1.00 Dansmuz. bekend. 22.25 De mysteries van het le-
ven. Daarna: Wereldnws.
FRANKRIJK, progr. Ill, (Nat progr.), VLAAMS-RFT c tft FVT«ïTTrppnrp
235 en 280 m: 12.05 Franse muz. 14.05 en VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR.
16.40 Kamermuz. 17.10 Gram. 17.15 Orgel- 19.30 Nws. 20.00 Zoeklicht op. 20.10 Rep
conc. 18.30 Gram. 20 00 Ork conc 22.25 20.45 Filmintermezzo. 21.00 Overname v.
Gram. d. N.T.S. (KRO): T.V.-spel. 22.50 Nws.
Breda; L. Tjin A Kiet, Paramaribo; A.
Tokaai, Curagao; W. Touw, Breda; J.
v. Unnik, Breda; T. v. Velzen, Curagao;
L. Verhoeven, Breda; J. Verbraak, Ber
gen op Zoom; M. Vermeulen, Breda; A.
d Vries, Breda; G. Wong Meeuw Hing,
Paramaribo.
ROTTERDAM, Dalton-HBS „Van t
Hof", A-afd.: P. Bouts, P. Vuurman, P.
A. van Westrenen, R. Wielaard, J. K.
Zuur; B-afd.: G. C. E. Apon, M. A. van
Brugge, A. P. van Kuyk, H. van Mei
nes, H Nootenboom K. J Reinigert. Th.
Verhoeff, C. Brus, G. Draai, H. de Groot,
J. W. de Gruyl, J. F. P. Kreuze, J. F. D.
Kuypers, H. W. van der Schoor.
Afd. HBS B van het Charloise Lyceum
te Rotterdam zijn geslaagd: mej. S. W. H.
Pothoff en de heren H. Bruins Slot, N.
H. Dullaert, G. van Eldik, J. van Pep
pen. A. H. van der Pols, H. J. E. Pot
hoff, P. Sandel, S. C. Stelling, W. R.
Baarsma, R. E. F. Blumer, C. Dirkse, J.
A. de Leeuw, J. Noordenbos, M. van
Pelt, R. Reyngoud, E. J. Sörensen, E. J.
C. A. van de Welle, J. Wiersma. Aan
deze school zijn twee kandidaten afge
wezen.
i In I tOOOi
DE ZONNETEMPEL
door HERGÉ
51
by Uitgeverij Casterman
Activa
uuua
Buiteni vord goud
en deviezen 1
Buit oetaalm O»
nr :>uit fculd
Wiss m dtsc
Wiss gekochl
Vonrscb rek orf <beU
v/oorsch Riik
Neder] munten
Diverse rek
h s s i v a
Bankbiljetten
Rijks schatkist
Saldi hank in Ned
Saldi and ingezet
Saldi buit circ bk
Saldi andere met ine
Saldi buit gelds
Diverse rek
Ned scnatk pap
buit circul banker
Munthilj vooi de
«taat m circulatie
gebracht
Tot gouo en dev
W v conv dev nett<
Percentage goud en
deviezen
1 o e i c n 11 n g
11 Van leze 2 poster
is ion verf i hel
(2) waarvan uit
hoofde liq bilat
-ik knorden
15/6
22/6
4.402.444
4.402.444
725.109
704.325
775
778
88.924
89.886
2.865
2.865
443.500
459.843
27 82'
19.396
r-
21.812
21.792
7.479
6.453
4 177.813
812.669
504.691
136.171
24.075
4.948
14 427
46.787
103,45.-
5.170.302
704 361
90.2?
718.788
4.187.620
782.050
523.637
124.435
24 212
4.949
14.483
47.221
103.286
5.150.289
682.181 j
3.500
90.04
696.664
3.500
(Van onze Romeinse
correspondent)
Het was drukkend in Ro
me: de zomerzon scheen
fel en de sirocco, die
vanuit de Sahara waait, tor
menteerde de zenuwen. Wij
kwamen een oude heer tegen
met een wandelstok. Hij liep
kaarsrecht, hij droeg grijze
garen handschoenen en had
een hoed op. Het moet een
generaal in ruste geweest
zijn. want wie anders draagt
handschoenen in een sciroc-
co en een vilten hoed onder
de zomerzon. Er worden
immers geen noeden meer
gedragen, zelfs geen pana
ma's om iemand te vrijwa
ren tegen zonnesteken. De
statistieken bevestigen het:
nauwelijks 1% van de Italia
nen tussen 25 en 40 jaar is
de hoed trouw gebleven in
alle seizoenen en 11% in de
winter Van de oudere gene
ratie draagt nog 38% een
hoed De mannelijke hoofd
bedekking sterft uit En niet
alleen in Italië: zelfs de som
brero's. die eens met wagon
ladingen Biella verlieten naar
Californië en Mexico, vinden
geen aftrek meer De Italiaan
se hoedenindustrie verkeert
in een diepe crisis Alleen de
grootste huizen overleven het
en houden vol in de hoop
dat het zal verkeren
De kleinere, maar stellig
niet de slechtste producen
ten. die nog veel het aloude
handwerk toepassen, sneuve
len. Alleen de laatste tijd
moesten er zeven hun poor
ten sluiten. Borsalino, Barbi-
so en Panizza houden het
(gedekte) hoofd boven water,
maar terwijl vroeger de fa
brieksprijs voor hun merk
artikelen tussen de 2500 en
3000 lire lag en die van hun
produkten van tweede kwali
teit tussen 1800 en 2000. leve
ren zij thans voor een gemid
delde prijs van 1500 lire. De
hoedenfabrikanten hebben
wens, suggereren ztj, de hoed
behoort nu eenmaal tot de
essentiële uitrustingen van
de gentleman.
Maar de man op de straat
blijft eigenzinnig en onbe
hoed. Als de zon hem te recht
op de schedel staat, zet hij
een vechtpetje op, een linnen
flodder, waar geen droog
brood aan te verdienen valt
in Biella.
Zelfs de clerici, bolwerken
een defensieve federatie aan
gegaan.
Gezamenlijk verzorgt men
nu publiciteits- en reclame
campagnes: „Denkt u, dat u
kaal wordt door het dragen
van een hoed?" De rapporten
van de specialisten bewijzen
dat het tegendeel waar is.
„Meent u. dat u er niet spor
tief uitziet, wanneer uw mar
kante en gebronsde trekken
overschaduwd worden door
een hoofdbedekking?" De
prachtigste „He-Men" tonen
op modeshows hoe dyna
misch en frappant-sportiet
het merk „Sprint" of ..Race"
staat en de tekenaars in de
modebladen doen er nog ver
rukkelijke scheppen op. Trou-
van de vestiaire traditie, zijn
niet orthodox meer. Onder
het oog van de tiara lopen zij
op het Pietersplein met bas-
kenmutsjes op of laten de
zon op hun kruin
Wordt zelfs de Romeinse
steek bedreigd, de steek met
de kwastjes, wier aaantal
stijgt met het stijgen van de
waardigheid van de steek-
drager?
De hoedenfabrikanten zijn
niet de enigen, die somber
voor zich uitzien. Ook bij de
vervaardigers van paraplu's
kan er geen lachje meer at
Nog maar enkele jaren gele
den plachten wij de vreem
delingen te wijzen op de
bloeiende inheemse paraplu-
folklore Al spoedig wordt het
hier in Rome te warm voor
een overjas. Op regendagen
wapent ieder zich met een
paraplu, ook de schoolkinde
ren, de bedelaars en de straat
jongens. Paraplu's behoren
niet tot de luxe. Voor een
paar gulden eerste hands, en
een paar kwartjes op de
tweede-hands-markt kan men
ze kopen, met korte of lange
stok, met smalle of brede
overspanning. Maar het raakt
gedaan. De regenjassenfabri-
kanten, de mannen van het
nylon en plastic, hebben hun
slag geslagen. Zij leveren ook
afschuwelijke petjes, die de
arme schoolkinderen als een
pannekoek op het hoofd ge
zet worden. Het regenscherm
wijkt voor uniforme en goed
kope, maar smoorhete plak-
jassen. Vierhonderd afgevaar
digden van de paraplu-indus
trie hebben er in Stresa over
vergaderd Maar al met al
brachten zij het niet verder
dan het knersen der tanden
In Turijn bijvoorbeeld, ble
ken veertien van de twintig
fabrieken de laatste tijd te
zijn gesloten.
En of de ini istrie de ge
achte clientèle nu een nooit
geziene keuze biedt van ny
lon, katoen, rayon, zijde, half
zijde en weefseltjes voor een
paar pop. de tendentie zit te
gen, het modernisme van de
plastic-klevers. De prijzen
zakken angstig en Zwitser
land wordt overstroomd mei
Japanse paraplu's, waar geen
mens tegen aan kan concu#
reren.
'k Ben blij je weer te zien,kleine
Eerst de handen om
hoogUitstekend
U kap item, ontwapen
Gedaan r
MOCO
Copyrighl P. I. B. Box 6 Copenhoger»