Circusdorp-KRONE wordt beheerst
door de dictator van het zwijgen
Voortreffelijke voorstelling
het Huis Van Looy
D
Openingsconcert op het Müller-
orgel in de Grote Sint Baaf
Als iemand van de
familie iets overkomt, leeft
iedereen intens mee
Bij
- -wtefï, '.r
Jubileumexpositie Van werken
van Van der Colk
in
MARG0 SOAP
Werkloosheid vorige maand
opnieuw gedaald
aankomst
maaltijd klaar
voor 200 man
Nieuw lucht-
nummer hij
Circus Krone
Damesleden
IMPRESSIES VAN
ACHTER DE
SCHERMEN
KUNST ZI] ONS DOEL
DINSDAG 7 JULI 1959
PAGINA 3
V
n>'
IV. V.Nederlandse
filmproductie Maat.
schappij
Burgerlijke Stand van
Haarlem
Keukenwagen
In afwachting
Eén familie
Duitse „vlieger" bij
de Alizé's
Ernstige vechtpartij
in dancing Zandvoort
Amerikaanse militair
neergeslagen
Internationaal Orgelconcert 1959
Verrukkelijke
koffie
Vuurwerk boven het
Noorder Buiten
Spaarne
Schooljeugd gaf oordeel
over moderne schilderkunst
Uitreiking diploma's
r.-k. Technische School
Haarlem e.o.
Films
Muziek
Diversen
Waterstanden
Beurs van New Vork
Collecte voor het
Ankerwerk
Prinses Beatrix haalt
haar kandidaats
Gewestelijk Arbeidsbureau Haarlem
De belangrijkste impressie die men
opdoet, wanneer men een avond van
achter de schermen de voorstelling
Pieemaakt van circus Krone, is de
impressie van de stilte. Aanvankelijk
begrijpt men niet wat het is, dat be
klemt. Dat blijkt later pas, wanneer
men volledig beseft, dat er een voor
stelling aan de gang is. Een voorstel
ling waarin vele tientallen mensen en
nieren optreden. Aanvankelijk ziet
•hen alleen het voortdurend pas
seren van gehaaste, maar nooit over
haaste lieden die zich reeds onderweg
Paar de kleed-en schminkwagens aan
het omkleden zijn. Men merkt het
®an de dieren die voorgeleid worden
eR in formatie worden geplaatst. Maar
mmmer hoort men een commando,
^ergens hoort men roepen of schreeu-
rust' r-na all.es,ve*loopt in volmaakte
avond Pierro a v ?clfs. toen vrijdag-
^al maakte Zljn noodlottige
die discipline al een ogenblik
geen kreet gehoed terug' Er werd
mogelijk nog int°crnse?e Stllte werd z°
Men legde Pi<>rrn
tentent. Degenen, di"*," t'V mrequisie-
treden, schaarden zich f en op te
kring om hem heen. Er werd ni" »8rote
maakt voor Pierre'K vi-m. Plaa*s ge-
dokter, voor de priester Fve°°r. ,de
opende de krimr Ui, Even later
dam°end!, herTen A' Veder te botter
«tede is M' Landré te Heem-
Rilmprof),, ger'oht de N.V. Nederlandse
dam. Maatschappij te Rotter-
laten "v-enfiiJ?11 doel het vervaardigen,
exploiteren gen' hopen, verkopen,
ln de rui™, ?n distributeren van films
'bede verKrf zm en alles wat daar
net ma^n, houdt of kan houden
Volop^U1, 950 aandelen b van 1.000.
de i9q werden alle aandelen a. Op
Pet ?ePlaatste aandelen b werd 50
gestort.
VerSyARDEN van een zoon: D. M. M.
Wen uU,len'de Jong; J. M. van Leeu-
Elu»t °R s- p- van Huis-van der
A. H. Korving-van Zonneveld;
kér« d1 den Berge-Merkus; L. C. Don-
A. m s; M. T. van Riet-Verzijlbergen;
M. t.' van den Eijnde-van der Asdonk;
Ja'nt van de Graaf-Lodewijk; A. M.
ga ,7en"Van Poelgeest; M. C. Planten-
*a-van Diemen.
B EVaLLEN van een dochter: G. M.
BuJ her-Duivenvoorden; W. E. Roosen-
Zw, man; D. Nossent-Jongsma; J.
Jeu, n-Cohen Tervaert; A. M. de Vos-
°es; H. E. Schniedewind-Pawlak; J.
Van Haarlem-van der Linde; C. J.
j®«J Wunnik-Lubbers; T. van Ekeris-
jOXstra; K. H. van Aken-de Graaf; W.
l" Elberse-Klevit; E. Westhiner-Colom-
v ri A. J. H. van Riemsdijk-Kymmell;
tf,: Verschoof-Reuijl; C. M. Kaptijn-
Pnardt; B. S. Roosen-Schreiber.
ONDERTROUWD: K. Abrahams en
o,'iVan der Korst; J. Turksma en M.
*eUivooij.
v«EHUWDJ. H. Smidt en E. M. G.
paa der Lof; C. T. M. Smit en H. J.
PP0: E. M. Duivenvoorden en H. Vee-
Saal; W. F. Hahn en S. van Hoge-
Chabot^. heltema de Heere en R.
Ga^YwFAEEDEN: M. de Smeth, 73 j.,
Lau„ Vlsvesti A- J- J- Poley, 68 j..
mnn 00persstraat; E. V. Wehrle, 2
hui,"' sPruitenbosstraat; M. J. Nieuwen-
tenZ n' 42 j-, Kamperiaan; J. B. Ber-
ÈrJ>' Gasthuisvest; H. Bisseker-
WodZaniak. 58 j., Atjehstraat; A. M.
Schu 82 J-> Gasthuisvest; P. G.
denh, "Murkens, 65 j., Weth. Roo-
j. t.Urgstraat; B. Lauwers-Bommel, 66
75' .^-enaupark; J. M. van Zonneveld,
Mnii; Schotersingel; A. L. E. Kramer-
Prin 91 h' Kleine Houtweg; G. Nap-
van t' Bi E. Caninefatenstraat; A. C.
la»n.Eceuwen-van Vugt, 81 j., Kamper-
H t>i Mulder, 66 j., Antoniestraat;
Bloem, 61 j., Vinkenstraat.
spreidde zich weer. Naar de kleed- en
schminkwagens. Men moest zich ge
reed maken voor de grote finale, waar
in alle artiesten nog eens voor het pu
bliek zouden verschijnen. Het program
ma ging door.
Het heeft iets griezeligs: al die men
sen en dieren zich zien bewegen, schijn
baar chaotisch, maar in werkelijkheid
gehoorzaamheid aan een uitgekiend sche
ma dat iedereen in zijn hoofd geprent
heeft zitten. Geen spreekstalmeester,
geen regisseur bij dit circus. Enkel de'
mensen met hun persoonlijke verant
woordelijkheid. De discipline is het ge
heim van de overrompelende vaart van
het programma van circus Krone. Zij
ligt aan de basis van deze massa-orga
nisatie, van dit gigantisch bedrijf met
zijn bijna driehonderd circuswagens;
zijn reusachtige viermast-tent; zijn
even grote reservetent: zijn honderden
dieren; zijn ruim vierhonderd werkne
mers.
Een voorbeeld: het circus komt. De
tent moet opgebouwd worden. Er rijdt
een wagen het aangewezen terrein op.
Er springen wat mannen uit, die enige
honderden paaltjes in de grond gaan
slaan. Na korte tijd is het terrein schijn-
schijnbaar chaotisch weer overdekt
met paaltjes, die half boven de grond uit-
steken. Een tweecfe wagen komt. Tussen
de paaltjes wordt een zeil gelegd. Dan pas
blijken de paaltjes de omtrek van de
grote tent aan te geven. Binnen korte
tijd staat de tent. De stallen worden
opgezet. De dieren worden binnen ge
bracht. De andere wagens rollen bin
nen en worden wederom ogenschijn
lijk grillig over het terrein verspreid,
maar na korte tijd blijkt men volgens
een nauwkeurig patroon het circusdorp
te hebben opgebouwd. Men heeft _yer"
schillende schema's in zijn hoofd. Pas
send bij verschillende terreintypes en
-vormen.
Op een gegeven moment verschijnt
de keukenwagen. Enkele mannen heb
ben intussen de cantinetentjes opge
zet en de tafels en stoelen geplaatst
Binnen een kwartier na aankomst van
de keukenwagen kunnen de mannen
warm eten. De keukenwagen is een
droom voor iedere huisvrouw. Enige
enorme, ultramoderne gasfornuizen,
enige koelkasten. Kortom alles wat
nodig is om dagelijks ongeveer twee
honderd man personeel te voeden.
Men kookt onderweg, zodat het eten
klaar is als men aankomt. Omdat
Krone een internationaal circusdorp
is met ipwoners uit vele landen, heeft
men koks uit vier verschillende lan
den aangesteld: een Duitser, een Ita
liaan, een Tsjech en een Oostenrijker.
Men kan zelf zijn menu kiezen. De
maaltijden zijn uiterst goedkoop, om
dat de directie de keuken subsidieert.
De artiesten zelf eten niet in het cir
cusdorp. Ze verblijven meestal in
hotels en gebruiken daar de maal
tijd.
Over het terrein verspreid staan de
eigen brandweerwagens van het circus.
Men neemt gepn risico's. De plaatse
lijke brandweren zorgen voor aanvul
lend materiaal. Driehonderd meter
brandslang wordt over het terrein uit
gerold Verschillende brandputten wor
den aangesloten. Iedere hoek van het
circusdorp is in geval ran nood on
middellijk bereikbaar met de slangen.
Achter de circustent zelf staan de
kleed- en schminkwagens in carré op
gesteld. Over het geheel is een zeilge
spannen. zodat men een soort overdekt
dorpspleintje heeft geconstrueerd. Paar
staan enkele hoge spiegels, zodat de
artiesten zich voor ze zich de piste in
begeven nog even kunnen controleren.
De kleding, de pruiken, de grime. On
middellijk naast de doorgang naaI, de
piste staat de kleedwagen van Frau
und Herr Direktor en van hun dochter,
de charmante Christel Sembach. Als de
deur van deze wagen open gaat, gaat
iedereen die zich in de requisietent be-
bevindt even recht staan om de directie
leden te groeten.
Voor het overige hangt men er wat
rond ln afwachting van het eigen op
treden. De balletmeisjes giechelen sa
men wat en de staljongens roepen ze
in het voorbijgaan een groet toe. In
ln de kleed- en schminkwagens
heerst tijdens de voorstellingen grote
bedrijvigheid. Ieder moet op tijd
gereed zijn, want het circuspubliek
verwacht een programma in snel
treinvaart.
een hoek staat de wereldberoemde
jongleur, Edoardo Kaspini, te repete
ren. Twee clowns staan in ernstig ge
sprek: de gevolgen van de droogte
voor de landbouw. Vier en twintig
staljongens brengen vier en twintig
paarden voor. Iemand loopt langs met
een borstel. De laatste weerbarstige
haartjes worden gladgestreken. Ergens
ver weg, in de piste, achter de rode
pluche gordijnen, schettert de fanfare.
Het gordijn wordt opgetild door enke
le knechts. De olifanten kuieren de pis
te uit, terug naar hun stal. Door de an
dere ingang stormen de paarden reeds
binnen. De lieftallige directrice schrijdt
er achter aan. Ergens ln een hoek wordt
een staljongen opgewonden, maar vrij
wel onhoorbaar onderhouden over een
foutje, dat gemaakt is. Morgen zal zijn
naam wel op het mededelingenbord prij
ken: boete voor staljongen X: zoveel
gulden.
In de requisietentent draven nu de
kleedsters met de kostbare japonnen
van de balletmeisjes naar de kleedka
mers. Dadelijk moeten de meisjes het
podium op. Toneelknechts zijn bezig de
decors op te stellen. En aari de andere
kant van de piste, vlak bij de ingang,
bespeelt de lichttechnicus zijn enorm
lichtorgel. Alles klopt. Alles moet klop
pen, ook als er iets onverwachts ge
beurt. In de costuumwagens heeft men
nu rust. Straks als de voorstelling afge
lopen is, komen alle stalknechts en an
der tentpersoneel één voor één hun uni
form inleveren. Niet minder dan drie
honderd uniformen hangen er dan.
Twee man zijn er een hele dag mee be
zig de costuums voor de volgende
voorstelling weer in gereedheid te bren
gen. Verstellen, schoonborstelen en zo
nodig nieuwe maken.
Even verderop zitten de zadelmakers
in hun tent. Een circus, dat alleen al
zeventig paarden heeft, verbruikt heel
wat tuig. Verschillende mensen hebben
er een dagtaak aan het tuig te onder
houden. Blinkend en soepel komt het
iedere voorstelling weer in de piste.
Niemand is er die controleert of men
zijn werk doet, of men op tijd in de re
quisietentent verschijnt, of men tpdig
gereed staat om op te treden. Iedereen
doet zijn werk en iedereen is op tyd.
Daar staat de discipline van Krone
borg voor. Men heeft hart voor het be
drijf. Men leeft ervoor. Men vormt een
familie. En wanneer één lid van die fa
milie iets overkomt, zoals vrijdagavond
gebeurd is, dan leeft iedereen intens
mee.
Een bizarre overrompelende wereld,
beheerst door de dictator van het zwij
gen.
Hoogstwaarschijnlijk is vanavond
reeds in Circus Krone aan de Wagen
weg het nieuwe luehtnummer te zien.
Gisteravond is uit Gelsenkirchen in
Duitsland de „vlieger" Gerhardt Stap
per gearriveerd, die in de luchtacro-
batengroep de plaats van Pierre Alizé
voorlopig zal innemen. Gerhardt Stap
per is 30 jaar oud en heeft Pierre Ali
zé enige jaren geleden reeds gedurende
veertien dagen vervangen, toen deze
na uitgegleden te zijn over een steen
bij het vissen het bed moest houden.
Vanmiddag zouden Jacques en Marlies
van de Alizé-groep de hele middag in
de tent repeteren met hun nieuwe
partner en vanavond hoopt men zover
te zijn, dat het luehtnummer weer in
het programma kan verschijnen. Uiter
aard zal het een ander nummer zijn
dan Pierre Aiizé placht te brengen.
Intussen blijft de toestand 'van de vrij
dagavond neergestorte luchtacrobaat
zich betrekkelijk gunstig ontwikkelen.
Gisteravond heeft de directie van het
Circus Krone tijdens de voorstelling
het publiek dank gebracht voor de vele
bloemstukken en fruitmanden die Pier.
re Alizé in de Mariastichting heeft ont
vangen.
Maandagavond omstreeks 9 uur
heeft in een dancing aan het Stations
plein te Zandvoort een vrij ernstige
vechtpartij plaatsgevonden tussen twee
'n. Duitsland gelegerde Amerikaanse
militairen en het personeel van het
etablissement. Een van de militairen
werd daarbij zo ongelukkig met een
barkruk op het hoofd, geslagen, dat hij
met een schedelbasisfractuur in het
Grote Gasthuis te Haarlem moest wor
den opgenomen.
De twee militairen hadden de avond
in de dancing doorgebracht. Na het
drinken van tien glazen bier en een
halve fles whisky, wilde de eigenaar
van de zaak hen er uit zetten. De
Amerikanen voelden daar niets voor,
waardoor een heftige vechtpartij ont
stond.
De Haarlemse politie heeft de por
tier van de dancing alsmede een be
vriende portier uit Haarlem aangehou
den en ingesloten, onder verdenking
van het toebrengen van zwaar licha
melijk letsel. De Amerikaanse M.P. is
vannacht in allerijl vanuit Heidelberg
naar Zandvoort vertrokken en zal de
zaak in onderzoek nemen.
e zomertentoonstelling van „Kunst
zij ons doel" in het van Looy-
museu.ni duurt tot onze ver
wondering en helaas slechts ruim
twee weken: zij loopt zondag 12 juli af.
Wij zeggeii „helaas" omdat het een
tentoonstelling is van voor dit genoot
schap zo uitzonderlijk gehalte, dat men
in het voor velen overbezette zomer
seizoen zo veel mogelijk belangstellen
den in het Haarlems kunstleven de ge
legenheid moet geven zyn vreugde aan
deze. expositie te beleven.
De jongeren zullen er hun mening
over een figuur als Van der Colk
voor wie hier een ere-zaal is ingericht
bij gelegenheid van zijn zeventigste ver
jaardag in april kunnen bevestigen.
Men kent hem over 't algemeen slechts
als de schilder van planten en bloemen
in de atmosfeer van warmvochtige kas
sen. Interessant als genre en soms, zo
als de Gele Begonia en de Columnia,
tot in de onderdelen interessant ook
van bouw. Men kan dit werk beter
plaatsen als men zijn stillevens, portret
ten en geschilderde landschappen kent.
Hiermee vormt het een eenheid. De
stillevens zijn bezadigd van kleur en
van een weldadig doorschilderde een
voud. In „De drie schoppen" wordt uit
een wel zeer summier beeldmiddel nog
een levend schilderij gecomponeerd. De
landschappen zijn fris van kleur en
schetsmatig van doen, de portretten za
kelijk van tekening en in het verhand
van het gehele oeuvre terugwijzend op
het modernisme in ons land van tus
sen de beide wereldoorlogen.
De gast-exposant Jan Rusinan is ln
zijn krijttekeningen in opvatting aan
Van der Colk verwant. Zij roepen her
inneringen op aan de tijd van Permeke,
Chabot, Gestel en Henriët. Heeft Van
der Colk daar het decoratieve element
en de verfijning in gevonden, Jan Rus
man heeft er als de expressionist op
gereageerd. Zijn laaiend landschap in
De Glip, onstuimig en beheerst tevens,
is er het grote voorbeeld van. Daar
naast het portret van Arie van Gulik,
Drielse Dijk en Geraniums. Men leert
er de schilder uit kennen als een on
verholen-temperamentvol levend mens:
spontaan en ogenblikkelijk ge
voelig voor indrukken. Zijn emoties ont
laadt hii hartelijk en zonder voorbe
houd, blij of bekommerd, en hij komt
nergens op terug. Dit onverbiddelijke
stelt eisen aan de bekwaamheid van
Rusman als schilder. Hoe zuiver hij
schilderend kan observeren, bewijst ten
overvloede nog „Oslofjord", dat hij mee
bracht van zijn reizen naar Noorwegen.
Met de groep van zeven leden waar
aan de hierboven besproken schilders
zijn toegevoegd, heeft Kunst Zij Ons
Doel een sterke vertegenwoordiging
geformeerd. Ook geen van deze in-
Het negende Internationale Orgelcon-
cours is gisteren geopend met een
orgelconcert op het Christian Muller-
orgel in de Grote of St Havo kerk. De
vier deelnemers aan de improvisatie
wedstrijd van aanstaande donderdag
avond lieten zich horen met werken
naar eigen keuze. Allereerst nam Uwe
Röhl, domorganist uit Sleeswijk, plaats
op de orgelbank. De grote Toccata en
fuga in F grote terts van J. S. Bach
betekende een magistrale opening.
(De toccata stond overigens niet in het
programma vermeld.) Kloek en gedeci
deerd was de ophouw van de fuga,
waarin de klaarheid van het contrapun
tische lijnenspel zeer duidelijk tot uiting
kwam. Moge dan hij veie orgel muziek
kenners de toccata in compositorisch op
zicht niet zo hoog aangeschreven staan
een feestelijker intrada had men zich
Advertentie
LUNCHROOM
Grote Houtstraat 105,
Telef. 18598
voor het Haarlemse orgelfestijn moei
lijker kunnen denken. Uwe Kohl heeft
het stuk bijzonder knap gespeeld, waar
bij vooral zijn exacte spel sterk de aan
dacht trok.
Als tweede organist trad op de prijs
winnaar van de vorig jaar gehouden
improvisatiewedstrjjd, de Weense orga
nist Hans Haselböck. Hij speelde uit
Cantio Sacra van Samuel Scheidt de
variaties op het koraal ..Warum be-
trübst du ich mein Her". Met grote
verscheidenheid van registratie, en in
een uiterst licht bewogen, speelse musi-
ceertrant, bewees deze organist tot
grootse dingen in staat te zijn door zijn
orgelspel. Tot mijn grote teleurstelling
echter kwam hij hierna met een „Pra-
ludium und Fuge in D dur" van een
zekere Franz Schmidt (1874-1939). Hans
Haselböck heeft het werk misschien uit
stekend gespeeld, maar voor een select
gezelschap als verondersteld mag wor
den op een orgelfeest aanwezig te zijn,
was zijn keuze toch beslist een misluk
king. Zowel de prelude als de fuga was
een zwakke poging iets in een geavan
ceerde vorm en taal mede te delen.
De Amsterdamse organist Wim Daim
leverde zijn aandeel met twee composi
ties van de Nederlandse componisten
voor orgel Hendrik Andriessen en Cor
Kee. Van eerstgenoemde componist
ging diens „Passacaglia". Wim Daim
speelde het opus streng en beheerst van
stijl, zonder dat daardoor de kleuren
rijkdom en de vaardigheid geweid wer
den aangedaan. In Cor Kee's „Partita
over psalm 116", een uiterst vakkun
dig geschreven orgelwerk, bewees Wim
Daim de intenties van zijn leermeester
volledig te kunnen realiseren.
Tenslotte was het dan Raymond Da-
veluy uit Montreal die drie koraal-pre
ludes van Johannes Brahms vertolkte.
Het spel van Raymond Daveluy ken
merkt zich door een zekere rust, waar
door de innerlijke essentie van deze or
gelmuziek van Brahms (intussen slechts
een zwakke afstraling van de grote
symphonicus Brahms) goed tot zijn
recht kwam. In de prelude en fuga in
C grote terts van Bacil nam Raymond
Daveluy het tempo echter zo uiterst
voorzichtig, dat hel karakter van de
alla-breve maat volkomen verloren ging
En nu maar afwachten wat deze vier
organisten in hun improvisatie gaan
doen. Hopelijk zal het artistieke ele
ment. hierin de grootste rol spelen. Het
openingsconcert mocht zich in een flin
ke belangstelling verheugen. J. L.
zenders grijpt terug op de stijlmidde
len van vóór 1900. Leen Spierenburg
blijft een zeer levendige figuur, die
met groot vakmanschap zeer sugges
tieve dingen kan maken. Wat thea
traal soms, zoals het „Meisje in blau
we trui", maar soms ook met
prachtige vondsten, zoals het blond-
zonnige ..Vrouw in atelier". Ook hier
weer blijkt hij een goed portrettist
die zijn modellen gelijkenis kan ge
ven zonder compromis met het schil
derij dat ieder portret toch ook moet
zijn. Cees Vis heeft voornamelijk Fran
se landschappen ingestuurd, waarvan
hij de sfeer heel goed heeft getroffen.
,,Le verf galant" is prachtig van
kleur en opbouw, Dordogne een be
wonderenswaardig gave. transparan
te gouache. Zoals Vis het zuidelijke
alles doordringende licht met de
blanke schaduwen weet te treffen, zo
heeft Leen de Winter in zijn stilleven
met vissen het meer-geroemde Haar
lemse licht gevangen. Men kan er de
diffuserende wolkenhemel uit proeven.
J. S. de Vries, niet te verwarren met
Sjoerd de Vries met wiens trant van
werken de inzending van deze naam
genoot veel gemeen heeft, heeft een
mooie pentekening gemaakt als portret
van een dame. Zijn schilderijen, natuur
vormen stilerend tot vlakke en rit
men, lijken ons een minder ernstig spel.
Daarom kunnen wij Achtergevels, waar
in speels en met humor gekarakteri
seerd is, het meest waarderen.
Naast vier schilders drie damesleden
in deze groep. Van Mies Deinum heb
ben we wel eens gevreesd dat z(j zou
vastlopen in het steriliseren van een
decoratiestijltje. Hier bljjkt echter dat
zij een respectabele uitgang gevonden
heeft: krachtig en vrouwelijk-verfijnd.
Winter, Lantaarn, Boom en Drie Bollen
zijn levendige, haar opvatting vernieu
wende pastels die steunen op de voor
gaande globaliserende visie, van welke
opvatting de aquarel Zomer nog een
goed voorbeeld is. Corry Wortel heeft
hier bijna uitsluitend het werk inge
bracht dat wR reeds bij Sothmann ge--
exposeerd zagen en in dit blad hebben
beschreven. Ofschoon embyonaal, als
persoonlijk experiment toch wel boeiend
en geladen van gevoel. Pas aan een
werk als Lettre en Feu komt meer be
wuste, gerichte actie te pas. Mieke Otto
toont een meer verinnigde picturale
poëzie die zowel in haar sterk-figura-
tieve werk zoals het weidse Duinrand,
Meer en de verstrakte maar heel ge
voelige portretten, als in het abstrale-
rende Witte Kommen tot uitdrukking
komt.
Als geheel een tentoonstelling waar
mee een plaatselijk schildersgenoot
schap eer inlegt!
L. T.
i In de Generaal Cronjéstraat is gister
avond de uitgestelde showparade ge
houden, die door de winkeliersvereni
ging van die straat werd aangeboden
aan de ouden van dagen. De parade
en het daarna volgende vuurwerk aan
het Spaarne, zouden verleden week
dinsdag al gehouden zijn, maar door de
slechte weersomstandigheden kon dat
toen niet doorgaan. Een showband pa
radeerde gisteravond door de Cronjé
straat en demonstreerde welk een in
gewikkelde figuren een dergeljjk gezel
schap kan lopen. Vooral het zogeheten
Caroussellopen maakte de vele toe
schouwers enthousiast.
Omstreeks half tien toog de drum
band naar de Kloppersingel, waar hon
derden gymnasten met fakkels gereed
stonden om de ouden van dagen naar
het vuurwerk te begeleiden. Ruim drie
honderd bejaarden werden per auto
naar het Noorder Buiten Spaarne ge
reden om van het vuurwerk te genie
ten. Aan weerszijden van de auto's lie
pen gymnasten met fakkels. Vooraf
gegaan door politie te paard en motor
politie, trok de zeer lange stoet via de
Schoterweg, de Cronjéstraat en de Flo-
resstraat naar het Noorder Buiten
Spaarne, waar langs honderden stoelen
waren geplaatst ongeveer ter hoogte
van de fabriek van Conrad-Stork.
Het spreekt vanzelf, dat op deze ide
ale zomeravond honderden naar het
Spaarne, waarlangs honderden stoelen
te genieten. Om half elf werd de eer
ste vuurpijl afgeschoten en daarna was
het knallen der vuurpijlen en vuurbol
len niet van de lucht. De hemel vulde
zich met kleurrijke lichtflitsen en in de
avondlijke hemel verschenen waterval
len, fonteinen en parapluies van rood,
lila en groen. Een geweldig stuk, „Goe
de Nacht" besloot het vuurwerk.
Advertentie
dè zeep tegen
huidaandoeningen
2.75 per stuk
Verkrijgbaar bij apotheker
en drogist.
A. J. ten Doesschate - Zwolle
Bij de tentoonstelling van moderne
schilderkunst van jonge Nederlandse
kunstenaars, welke onder de titel
„Start" van 21 maart tot en met 19
april in het museum „Het Huis van
Looy" te Haarlem is gehouden, zijn
aan bezoekende scholieren een aantal
vragen gesteld, uit de beantwoording
waarvan zou kunnen worden vastge
steld hoe de jeugd tegenover de schil
derkunst in het algemeen en de moder
ne schilderkunst in het bijzonder staat.
Uit deze gegevens zou de commissie
onder meer haar werkprogramma voor
de komende jaren kunnen inrichten.
Niet minder dan 1095 leerlingen heb
ben de tentoonstelling bezocht, waar
van er 104 aan de prijsvraag hebben
deelgenomen.' Hiervan kwamen elf
leerlingen in aanmerking voor een
prijs. Zij zuilen als aandenken aan de
tentoonstelling een fraai boekwerk ont
vangen, dat hen na de vakantie op de
verschillende scholen zal worden uitge
reikt. Aangezien de deelneming echter
onder nummer geschiedde, zijn de or
ganisatoren niet bekend met de namen
der winnaars. Zij die op hun antwoord
formulier één van de volgende num
mers hebben staan worden verzocht
zich te melden bij het hoofd van hun
school of bij het bureau van culturele
zaken, Stadhuis Haarlem.
De nummers waarop een prijs ge
vallen is zijn: 043, 061, 108, 196, 268,
294, 307, 331, 390, 393 en 420.
Vrijdag 17 juli 's avonds om acht uur
zullen in het H.K.B.-gebouw aan de
Tempeliersstraat te Haarlem de diplo
ma's worden uitgereikt aan de geslaag
den van de r.-k. Technische School voor
Haarlem en Omstreken. De avond
wordt opgeluisterd met muziek, een
journaal van de belangrijke gebeurte
nissen uit de 3-jarige opleiding van de
film „Brug naar de toekomst".
CINEMA PALACE: De derde man, 14 jaar;
2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Do. 7.30 uur: De graaf van Monte Christo,
14 jaar.
FRANS HALS: Van het westelijk front geen
nieuws, 14 jaar (2e week); 2.30, 7, 9.15 u.
Di. één avondvoorsteling om 8 uur.
LUXOR: Opstanding, 18 jaar.
Ma. t.m. do. 2 en 8 uur.
Do. cyclus: Ivanhoe, 14 j.; 2 en 8 uur.
REMBRANDT: Professor Cupido, a. 1.; lt
4.15, 7 en 9.15 uur.
ROXY: Ma. t.m. do.: De Bloedhond, 18 jaar;
2.30, 7 en 9.15 uur.
STUDIO: En altijd lokt de vrouw, 18 J.;
2.15. 7 en 9.15 uur.
MINERVA: Di. 8.15 uur: Und abends in die
Scala, a. 1.
Wo. 2.30 en 8.15 uur.
Do. 8.15 uur: Ik was aan hem verslaafd,
18 jaar.
Dinsdag 7 juli
Grote Kerk, 89 uur: Orgelbespeling
door Albert de Klerk.
Woensdag g juli
Concertgebouw, 8 uur: 9e Internationaal
OrgelconcoursConcert door het N.Ph O.
o.l.v. Henri Arends cn de Christelijke Ora
torium Vereniging Haarlem o.l.v. George
Robert. Solisten: Elisabeth Lugt, sopraan:
Hans Wilbrink, bariton; Maurice Duruflé—
Piet Kee, orgel.
Dinsdag 7 juli
Helicopterterrein Wagenweg, 3 en 8 uuri
Circus Krone.
Woensdag 8 juli
Stadhuis Haarlem, 2 uur:
raadsvergadering.
Gemeente-
IJMUIDEN.
Dinsdag 7 juli
Hoog water: 4.27 u. en 16.51 u
Laag water; 0.12 u. en 12.30 u.
Woensdag 8 juli
Hoog water; 5.01 u. en 17.27 u.
Laag water: 0.44 u. en 13.02 u.
De leidster van het circusballet, Frau Mater, controleert in de Requisietentent nog
vlug de costuums, eer de meisjes het circuspodium ophuppelen.
ORGELCONCOURS De winnaar
van de orgel-improvisatiewedstrijd, wel
ke donderdag 9 juli in de Grote Kerk te
Haarlem wordt gehouden, zal in te
genstelling met andere jaren eerst vrij
dagochtend na 10 uur worden bekend
gemaakt.
Van 13 tot 18 juli zullen de bus- en
de huis-aan-huiseollectes gehouden wor
den voor de stichting Ankerwerk, door
tientallen leerlingen van scholen voor
voortgezet onderwijs uit Haarlem en
omgeving. De baten z(jn bestemd voor
het Anker-clubhuiswerk. In de eerste
plaats streeft men er naar, een modern
clubhuis te stichten, waar de jeugd van
alle gezindten van vier tot achttien jaar
uit alle delen van de stad een „ópen
deur" en een thuis vindt en waar goe
de vrije tijdsbesteding als eerste doel
geldt.
Prinses Beatrix heeft vanmorgen aan
de rijksuniversiteit te Leiden met goed
gevolg haar kandidaatsexamen in de
rechtsgeleerdheid afgelegd.
Anaconda Coppei
Bethlehem Steel
Chrysler Corp
Genera) Electric
General Motors
Kennecott Copper
KJ.M.
Montgomery Ward
Radio Corp.
Republic Steel
Royal Dutch
Shell Onion Oil
Southern Pacific
Southern Railway
Stand OH Ny
tidewater
U.S. Steel
2/7
63%
58
69%
60%
531/4
104%
78%
42%
78%
73%
58%
511/4
24%
103%
Stemmlnc
6/7
64
59
69%
80%
55%
104%
33
48%
70
80%
421'4
79%
72%
57%
50%
24%
105%
vast
Zoals ie verwachten viel, is de werk
loosheid in de mannd juni weer gedaald
in de provincie Noordholland. De ge
registreerde arbeidersreserve bedroeg
eind juni in de provincie 6155 personen.
Per ultimo mei waren dat er 7125. In
aanvullende werkgelegenheid waren
werkzaam 307 mensen per eind mei,
een maand later 222. Er waren eind
mei nog 873 werkloze vrouwen, eind
juni bedroeg dat aantal 850.
Het aantal openstaande aanvragen
van werkgevers is met duizend toege
nomen. Het aanbod van arbeidskrach
ten bjj de gewestelijke arbeidsbureau's
is over alle beroepsgroepen gedaald,
met uilzondering van de landbouw. In
de landbouw is minder werk doordat er
bijvoorbeeld wegens de droogte ook
geen onkruid groeien wil.De grootste
daling van het aanbod geven de bouw
en metaalnijverheid te zien. evenals de
groepen ongeschoolden en niet-varend
transportpersoneel. In de bouw bedroeg
het aanbod van werknemers eind mei
411, een maand later nog maar 293.1n
de metaalnijverheid zün oie cijfers res
pectievelijk 623 en 458, bij het niet-va-
rend transportpersoneel 262 en 170 en
by de ongeschoolden 676 en. 488, Wegens
de warmte is er ook veel vraag naar
dienst"!Z°enPerSOneel "in algerriene
De vraag naar werknemers in de me
taalnijverheid is gestegen van 793 (eind
mei) tot 2014 (eind juni), de vraag
naar ongeschoolden van 995 tot 1119
naar bouwvakkers van 835 tot 986. ió
Haarlem is het aantal werklozen in ju
ni gedaald van 814 tot 724. Er zijn nu
nog maar 62 werkloze vrouwen eind
mei waren het er 76.
Wat het gewest Haarlem betreft
bedroeg de vraag eind juni 1360,eind
mei 1335. zodat er geen schokkende
verandering in gekomen is. Van die
aanvragen betreffen 450 uitsluitend
personen beneden de negentien jaar.
ocholieren dus, die in de vakantie wat
bi.) willen verdienen. Het Gewestelijk
Arbeidsbureau kan voor hen desge
wenst bemiddelen. Meestal is dat
niet nodig - het gewerk van scholieren
evenmin - omdat er voldoende vraag
is naar de goedkope jeugdige werk
willigen.