Pierre Alizé viert rentrée met dubbele passage Hansapiast Katholiek en protestant over oecumenische beweging Het voorbeeld van patroon van het bisdom de DE EILANDER NA SCHIER ONDRAAGLIJKE SPANNING Indrukwekkende hulde tijdens avondvoorstelling in Arnhem K.A.B.-STUDIEDAGEN IN WARMOND Vruchtbare en openhartige gedachtenwisseling In het gehele diocees worde zondag zijn eeuwfeest op bijzondere wijze gevierd PREDIKATIES, MISSEN EN IN OKTOBER BEDETOCHTEN plastic watervast Een geretoucheerde foto? „Verzorger der armen9 Sterfdag van mgr. Ariëns herdacht Mgr. Huibers ere kanunnik van Lourdes HERDERLIJKE BRIEF VAN MGR. M. A. JANSEN De kerkelijke feestviering Kosten levensonder houd in juni als totaal niet veranderd In Maarssen MAANDAG 3 AUGUSTUS 1959 PAGINA 3 ROMAN VAN DE LOKKENDE ZEE door KLAAS TOXOPEUS Advertentie (Van onze speciale verslaggever; De Franse luchtacrobaat Pierre Ali zé en zijn Italiaanse vrouw Mara zul len Arnhem nooit vergeten. Zaterdag avond, omstreeks kwart voor elf, vie len zü elkaar dol gelukkig in de armen. De schier ondraaglijke spanning was gebroken; Pierre had zijn rentrée in de circuskoepel van Krone's reusachtige viermaster besloten met een feilloos uitgevoerde dubbele passage. Terwijl een paar duizend enthousiaste Arnhem mers hem op een langdurige ovatie ont haalden, clowns, eow-boys, ruiters, dan seressen, stalknechten en opzichters el kaar bjj de hoofdingang en voor de gar- dine verdrongen, verdwenen het zand en zaagsel van de piste onder een indruk wekkende hoeveelheid bloemen. De man met het kale hoofd glimlachte verlegen. Slechts een groot, rood litteken boven het rechter oor herinnerde aan de Haarlemse Mariastichting, waar nog geen maand geleden de dood op hem wachtte Toen Pierre Alizé donderdag 16 juli met zijn auto en caravan het circuster rein in Emmen opreed en zich meldde bij de directie, verklaarde men hem ronduit voor gek. Nog geen twee we ken daarvoor hadden de doktoren ge vochten voor zijn leven, hem met spoed geopereerd aan zijn schedel, die door de vreselijke val was gescheurd. En nu kwam Pierre al terug en sprak hij zelfs over optreden. „Op 1 augustus ben ik jarig, dan ga ik absoluut de lucht in", zei de kleine Fransman en hij hield woord. Zaterdagavond in Arnhem kon men hem vinden in het drukke gewoel van de kaartverkoop op het Onderlangs bij de Rijn. Een oude gebogen man in een keurig grijs costuum, de zwarte alpino diep over het hoofd getrokken. Pierre Alizé liep rusteloos heen en weer, hij was op van de zenuwen. Op het mo ment dat de voorstelling een aanvang nam, zag men hem al achter de gar- dine, nu gekleed in de rood en wit ge streepte kamerjas en voor het eerst zonder zijn pruik. „Die doe ik vanavond niet op" vertelde Pierre, terwijl hij ons voorging naar een z.g. oefentrapeze, die aan een van de tribunes was bevestigd. In het donker, onder de nerveus schui felende voeten, zwaaide Pierre een paar maal om en om. „Mijn spieren zijn nog wat stijf en ik heb last van mijn voetblessures. Maar ik moét de lucht in, begrijpt U. Op mijn leeftud kun je je het niet permitteren om lan ger te wachten. Wat er vanavond op het spel staat is voor mq een kwestie van nu of nooit", en met deze woorden liet Pierre ons alleen om nog eens met de technische leider zijn speciale maatregelen betreffende net en op stelling te bespreken. Opgewonden stemming du?df|l^Xeereknba0aPrSewWa0sndevner^epmmi3f voorstelling onder de ogen van Arn hems burgemeester Matser bijzonder Vlot. Ook het nummer van Pierre's partners Marlies en Jacques en zijn breedgeschouderde vervanger Gérard Stapper. De jonge acrobaat uit Essen kreeg voor de tweede maal in zijn car rière de eervolle, maar desondanks toch weinig benijdenswaardige taak om de „Koning van de lucht" te ver vangen. De eerste keer toen Pierre in Wenen bij het vissen een arm brak, eindigde de vervanging met een ern stige valpartij op de dag voor de te rugkeer van Pierre. Stapper kwam op de rand van het net terecht, liep een zware blessure aan zijn nek op, en werd voor lange tijd uitgeschakeld. Na het ongeluk in Haarlem deed men op nieuw een beroep op hem en de sympa- tieke Duitser reisde direct naar Krone. Bijna twee jaar had hij niet aan de vliegende trapeze gewerkt en dit was u„iueiqk te merken, nq piorie herhaal delijk in het net of teisterde de spie ren van vanger Jacques, ais deze hem slechts op het laatste nippertje aan een van zijn oovenarmen kon grijpen. Maar op deze belangrijke avond „vloog" Stapper formidaoel. In volmaakte glij vlucht scheerde hij onder het klappe rende tentdak en steeds vonden zijn handen die van Jacques in een stevige klemvast. Tussen hun cascades en pi rouettes door bewoog zich Marlies, soepel en elegant, maar toch duidelijk nerveus. Om half elf groeide de spanning naar een bewogen climax. Na de aankondi ging van pers-chef flans Nuss ver scheen Pierre Alizé, fier rechtop - uiter lijk althans geen schaduw van de man die wij voor de voorstelling ontmoetten. Onder stormachtig applaus klom Pier re - de linkervoet in verband - ietwat moeizaam langs de smalle touwladder omhoog naar het wankele platformpje. Het applaus stierf weg. Hoog om de Alizé's hing de stilte van het lucht ruim. Marlies reikte Pierre de trapeze aan voor een kleine „warming up". „Hangend aan beide armen zwaaide Pierre naar zijn vanger Jacques, draai de aan het einde van zqn baan met een bliksemsnelle reactie om, greep de trapeze weer en vloog beheerst terug naar zijn partners. Iets minder gemak kelijk als zij van hem gewend waren, maar toch in ieder geval mét de tech niek van de oude meester. Zij maakten zich gereed voor de finale: de dubbele passage. Hun voeten trappelend van ongeduld, hun vochtige huid glom in het felle licht van de schijnwerpers. Bij de anders zo vrolqke Jacques kon er geen lachje van af en de beweeglijke Marlies was ditmaal erg zuinig met zwaaien en buigen. Marlies vertrok en haar smalle handen vonden die van Jacques aan het einde van haar baan. Pierre greep de terugzwaaiende tra peze en waagde de vlucht, liggend met :qn buik op de stang. Met een briljante beweging dook Pierre in de handen van Jacques, die een fractie van een seconde te voren Marlies naar de toeschietende trapeze had geslingerd. Marlies kwam terug om Pierre op te halen. Samen, hangend naast elkaar met de benen keurig gestrekt, voltooi- den zy de laatste étappe naar het smalle platformpje, waar Gérard hen op trok. Een geweldig applaus barstte los. Les Alizé's, bevrijd van alle span ning, kwamen lachend omlaag. De toe schouwers brachten hun een hulde die zq nog nimmer hadden beleefd. Het ene bloemstuk na het andere werd in de piste gebracht, namens de directie, vrienden en bewonderaars. Bjj het ro de gordijn wachtte een donkere vrouw op haar man. Zij huilde Achter de gardine verscheen een glunderende Pierre Alizé voor de snor rende televisie-camera's. „Ik weet dat het weer gaat". Nu kan ik met een ge rust hart wachten met optreden tot ik helemaal hersteld ben. Dat is wel licht over twee weken", verklaarde Pierre. In de linkerhand droeg hjj een bos van vijftig anjers. „Van Marlies", lazen wij op het kaartje. In de rechter hand een grote fles Chateau Coutemer- le, een geschenk van de clowns. Nog even zijn we meegelopen met de man, die steeds maar herhaalde zo iets nooit te hebben meegemaakt. In de rijdende kleedkamer van de Alizé's tussen de flesjes en potjes met zalf en schmink, de pruiken, kamerjassen en maillots vond de hulde door het circus plaats. Voor het trapje van de wagen verza melden zich de artiesten om de 50-jari- ge Pierre Alizé hetzij met een stevige handdruk of „op zijn Frans" met een klinkende zoen duidelijk te maken, dat nog niemand aan zqn heerschappij als „Koning van de lucht" twijfelt. WONDVERBAND Alléén Hansapiast wondver- band is verkrijgbaar in plastic uitvoering. Afwasbaar, rekbaar, extra dun, rafelt niet. Uitsluitend bij apothekers en drogisten. (Van onze verslaggever) „Wanneer katholieken en protestan ten ooit tot eenheid komen, zal de ge stalte maar niet het wezen van de katholieke kerk een andere zijn dan die van thans." Aldus concludeerde prof. dr. Fr. Thjjssen in zijn inleiding over „Het oecumenisch gesprek in Neder land en de katholiek", gehouden tijdens de driedaagse studiebijeenkomst van ongeveer tweehonderdvijftig kaderle den van de Katholieke Arbeiders Be weging in de bisdommen Haarlem en Rotterdam. De studiedagen, dit jaar ge houden in het theologicum van het groot-seminarie te Warmond, waren gewjjd aan de oecumenische beweging. Ds. N. K. van den Akker, Nederlands- hervormd predikant te 's-Hertogen- bosch, sprak er over de reformatie en het oecumenisch gesprek, h etgeen la ter aanleiding gaf tot een vruchtbare en openhartige gedachtenwisseling en tot bezinning op de eigen, katholieke ge loofswaarden. De dominee stelde na drukkelijk, dat het in het belang van de eenheid zou zijn, indien de katholie ken niet allerlei concessies zouden gaan doen, maar dat zij zich juist in hun ge- loofs-manifestaties „katholiek", dat wil zeggen „Christocentrisch" moeten tonen. K.A.B.-voorzitter Joh. Kortink deel de zondag mede, dat er een actie zal worden gevoerd om de zeven en een half duizend gulden bijeen te brengen, welke nodig zijn om drie vakbekwame kajotters uit te zenden naar de missie in Noord-Rhodesia. In de stad Abercorn zullen de kajotters een kathedraal en een school gaan bouwen voor de mis siebisschop der Witte Paters, mgr. Von Pierre Alizé, de luchtacrobaat van circus Krone, ontvangt na zijn succesvolle rentrée, bloemen van zijn partner Marlies. Mgr. J. P. Huibers, bisschop van Haarlem, is door de bisschop van Tar- bes en Lourdes, mgr. P. M. Theas, be noemd tot ere-kanunnik van diens bis dom. Mgr. Theas deelde dit aan mgr. Huibers mee tijdens een lunch, die de Franse bisschop aan mgr. Huibers za terdagavond aanbood. De Haarlemse bisschop is deze erefunctie verleend, zo deelde mgr. Theas mee. in verband 'met zijn zestigjarig priesterfeest op 15 augustus, wegens zijn jarenlange ac tiviteiten voor de Nederlandse bede vaarten naar Lourdes en zijn grote lief de voor Maria. vast geloof, waarvoor hij zijn leven, ten koste van onmenselijke pijnen, heeft gegeven. Levend geloof vormt aposte len, vormt leken, die voor velen een lichtend voorbeeld zijn en vormt ook velen tot priesters en religieuzen en daaraan vooral heeft ons bisdom zo'n ontstellende behoefte. In ons zo dicht bevolkte bisdom, waar de problemen van het geloof steeds in- l wikkelder worden, moeten wij de lakkei van ons H. Geloof hoog houden, zodat zijn licht door velen en van ver re gezien wordt. Vragen wij aan onze patroon, St.-Laurentius, dat wij ten minste iets van zijn heldhaftig geloof mogen bezitten. Het is mijn vurig ver langen, dat dit jaar op bijzondere wijze zijn feest wordt gevierd als een feest van ons gehele bisdom en dat dit feest van blijvende waarde zal zijn. Zondag is in alle kerken en kapellen van het bisdom Rotterdam een herderlijke brief voorgelezen van mgr. M. A. Jansen, bisschop van Rotterdam. Mgr. Jansen richt zich in dit schrijven tot alle dio- cesanen in zijn bisdom, hun de betekenis voorhoudend van de figuur van de H. Laurentius, onder wiens patronaat het bisdom is gesteld In bekorte vorm doen wij hiernaast de inhoud van de herderlijke brief volgen. Sinds enkele weken heerst, volgens United Press International, in het stadje Rosolini op Sicilië enige opwinding over een schilderij van het H. Hart, dat zich bevindt in de kapel van het zusterklooster van het stadje. De mensen vertellen elkaar, dat de vingers van de rechterhand van de Christus-figuur van tijd tot tijd bewegen. Het in Rome verschijnende ochtendblad „II Tempo" heeft dezer dagen een fotograaf naar Rosolini gestuurd, om foto's te maken van het schilderij. Op 31 juli publiceerde „II Tempo" de twee bovenstaande foto's op de voorpagina. In een bijschrift werd verklaard dat de twee foto's van het schilderij op verschillende tijdstippen werden genomen. Mgr. Angelo Calabretta, de bisschop van Noto, in wiens diocees Rosolini ligt, heeft, volgens het K.N.P., het zogenaamde wonder verklaard als een vorm van auto-suggestie. De bisschop zei ook, dat er tot nog toe niets wonderbaarlijks in Rosolini is voorgevallen dat reden zou kunnen geven om het fenomeen als een wonder te beschouwen. De bisschop, aan wie de foto's van „II Tempo" werden voorgelegd, verklaarde niet zo ver te willen gaan dat hij foto-montage of retouche wilde veronderstellen. Intussen trekken nog altijd vele Sicilianen naar de kapel te Rosolini, en er gaan geruchten over wonderbare genezingen. Tot dusver is noch door kerkelijke noch door medische instanties een formeel onderzoek ingesteld naar de gegrond heid van deze geruchten. De Osservatore Romano heeft gisteren het decreet van het H. Officie gepu bliceerd, waarin het boek van dr. L. Knuvelder over de zogenaamde verschijnin gen te Amsterdam wordt verboden. De tekst van dit decreet, dat gedateerd is 24 juni 1959, werd op 24 juli door de bisschoppen van Nederland bekendgemaakt. Het geval van Amsterdam staat echter niet alleen. In kringen van de H. Congre gatie van het H. Officie maakt men volgens het KNP geen geheim van een zekere ongerustheid over de verschijningsmanie, welke zich overal, maar vooral in Europa voordoet. Herhaaldelijk komen er berichten uit Italië, Frankrijk of Duitsland of van elders over mensen, die beweren een of andere verschijning le hebben gehad, een beeld tranen te hebben zien vergieten of vingers te hebben zien bewegen. Prelaten van het H. Officie onderstrepen, dat de Kerk niets meer verafschuwt dan hysterie en bijgeloof, waarvan deze z.g. wonderen het overtuigend bewijs vormen: Deze zucht naar wonderen, naar alles wat naar wonderbaarlijk heden zweemt, is een teken van onwetendheid en naïeve lichtgelovigheid. Tegen deez vorm van bijgeloof heeft de Kerk sedert enige tijd een harde strijd aange bonden, aldus prelaten van het H. Officie. „Spoedig na mijn benoeming tot bisschop van het nieuw opgerichte Bisdom Rotterdam werd ik geplaatst voor de keuze van een heilige Pa- troon, onder wiens bescherming en hemelse leiding ik mijn bisdom zou stellen. Het lag voor de hand, dat mijn gedachten hierbij onmiddellijk uitgingen naar de H. Laurentius, die immers al sinds eeuwen de Patroon wavan de stad Rotterdamthans de zetelplaats geworden van ons nieuwe bisdom. Toch was het niet zonder meer om een historische reden, dat ik voor de verre toekomst juist de H. Laurentius voor deze zo grootse en beschermende taak heb uitgeroepen. Bij nader en rijper beraad ontdekte ik immers in het leven van Sint Laurens, bijzonder in de wijze waar op hij zijn roeping als diaken der H. Kerk vervulde en in zijn roemvolle dood als martelaar voor het heilig geloof vele aanwijzingen en duidin gen, waarom ik ten slotte heel be wust mijn dierbaar bisdom Rotter dam aan zijn machtige vorspraak en bescherming heb aanbevolen. Het lag in mijn bedoeling om reeds verleden jaar door een min of meer grootse viering van het Laurentius- feest zy'n voorbeeld en daarom ook zijn gering diep in uw hart te vestigen. Volgens betrouwbare gegevens der mstone was het immers in het jaar St.-Laurentius de marteldood tionaó zo t verleden jaar het zeven- scheideneU^e-estJv2n zijn §lorierijk ver ft wilt gevierd had kunnen worden, verleden °ngetwqfeld, dat ik juist hanH verbouwing had ter aan de Ww" V,f", de Laurentius-kerk kntbertLio 1edok te Rotterdam tot kathedrale kerk van ons bisdom en een bisdommeiqke viering van een de" geluk eeuwfeest zou naar mijn mening kunnen geschiedden zonde? de beschikking te hebben over een kathedraal het geestelijke middelpunt van ieder bisdom. Dit was dan ook de reden, waarom ik het besluit nam de viering van dit feest een jaar uit te stellen. Zoals u bekend is wordt het feest van St.-Laurentius gevierd op 10 augustus. Daarom zal dit jaar rond deze dag door ons gehele bisdom in iedere parochie dit eeuwfeest op meer dan gewone wijze worden herdacht Een meer centraal gerichte en met bijzondere luister omgeven bisdomme- lijke viering zal echter worden ver schoven naar oktober, daar de augus- tus-maand als vakantietijd minder ge schikt lijkt. De herderlijke brief vervolgt met een uiteenzetting, waarom leven en dood van de H. Laurentius de bisschop zo hebben overtuigd, dat St.-Laurentius een bijzonder geëigende Patroon kan Z'jn voor dit bisdom. Daar is vooreerst zijn aanhankelijkheid en trouw jegens zijn bisschop, voorts de vrome toewij ding waarmee hij zqn liturgische func tie als diaken vervulde, vervolgens de taak van Sint Laurentius als diaken in de verzorging der armen. Voortgaand zegt de herderlijke brief: Ook in onze dagen zijn er nood lijdenden, misschien niet zozeer on der materieel opzicht, maar des te meer in sociale zin. Denkt b.v. aan de minder validen, denkt aan de spe ciale noden, waaraan alleenstaanden en ouden van dagen bloot staan. Denkt aan hen, die, met of zonder persoonlijke schuld, maatschappelijk degradeerden. Denkt aan de onge huwde moeders. Denkt aan de ge heel of gedeeltelijk mislukte huwelij ken, aan de lichamelijk noodlijdenden, denkt aan de geestelijk verpauperde medemensen. Moge St.-Laurentius ons voorlichten in de leniging van zoveel leed en lijden en mogen wij, priesters, maar thans vooral ook leken, ons al len geven aan deze schone cl risten- taak. Tenslotte staat Laurentius voor ons als een torenhoog voorbeeld van rots- Fürstenberg uit Iserlohn in Westfalen. die zondagmorgen de Hoogmis opdroeg voor de K.A.B.-kaderleden in het theo logicum. Van de zeven en een half dui zend gulden werden er tijdens de col lecte al negenhonderd bijeengebracht, zodat de actie zeer goed is begonnen. Prof. dr. J. G. M. Willebrands, voorzitter van de Sint-Willibrordus- vereniging en gedelegeerde van het Nederlands Episcopaat voor het oe cumenisch werk, hield vrijdagavond de eerste inleiding over „De oecume nische beweging als modern ver schijnsel". Hoewel de katholieke kerk geen lid is van de Wereldraad van Kerken, is zij er meer afwezig dan afzijdig, aldus prof. Willebrands. Hij schetste het ontstaan en de werk methode van de moderne oecumeni sche beweging. Bij de Wereldraad van Kerken zijn 171 kerkgenootschap pen aangesloten, die de eenheid niet slechts in prediking trachten te vin den, maar ook in missie-activiteit, met name in de onderontwikkelde ge bieden. Prof. Willebrands vroeg zich af, of het wel opportuun zou zijn, dat de kerk van Rome thans zou toetreden tot de Wereldraad van Kerken. Zij zou dan afgezien van wellicht weg te nemen principiële bezwaren niet alleen numeriek de meerdere zijn, maar ook grote indruk maken door de kracht van haar overtuiging. Aan sluiting van de katholieken zou pas mogelijk zijn, wanneer men elkaar beter heeft leren kennen en de onder linge contacten, die er thans nog niet voldoende zijn. zullen toenemen. Prof. dr. Fr. Thijssen tekende in zijn inleiding de katholieke kerk als de eni ge bewaarster van het heilsgeheim van Christus. De Reformatie wilde al leen maar het Geloof en heeft de sa cramenten uitgesloten. Zij wilde alleen maar de Genade en sloot de Goede Wer ken uit, wilde alleen de H. Schrift en sloot de Overlevering uit. Met nadruk wees prof. Thijssen er op, dat de oecu menische beweging niet unilateraal is, niet slechts van de protestanten uit dient te gaan. maar bilateraal moet zijn, namelijk naar elkaar groeiend. Wat de component is, valt nog niet te zeggen. „Terugkeer" of „bekering" van protestanten zijn in dat verband zeer ongelukkige woorden. De ontmoeting van mensen dient op de voorgrond te staan bij het oecume nisch gesprek, meende ds. Van den Akker in zijn inleiding. Hij herinnerde er aan. dat er tussen katholieken en protestanten een tijd van négeren ge weest is (16e en 17e eeuw), gevolgd door wederzijds negéren. Thans eerst is men doende elkaar te leren waarderen, in de hoop elkaar definitief te vinden. Vandaag gaat ons in katholieke kring een antwoord gegeven worden, dat ons in de 16e eeuw onthouden of al te een zijdig gegeven is, meende ds. Van den Akker. Hq schetste de reformatorische Christen als een, die zich in zqn dage lijks leven laat leiden door de Schrift en die zich steeds persoonlijk reken schap dient te geven van zijn handelen. De protestant kent geen delegatie aan de geestelijken, zoals de katholiek. Het is voor een katholiek zeer gemakkelijk om een protestant „in de hoek te pra ten" met allerlei apologetische argu menten, maar men bereikt er absoluut niets mee, aldus ds. Van den Akker. Van beide kanten is een eerste vereis te, dat men naar eikaar luisteren kan. De katholieke kerk is voor een protes tant dikwijls als een prachtig bouw- Voor de plechtige viering van het feest van de H. Laurentius heeft de bisschop bij zijn herderlijke brief nog de volgen de voorstellen aan pastoors en rectoren gevoegd: Zondag 9 -ugustus houde men een avondoefening met predikatie over de H. Laurentius. Maandag 10 augustus, de feestdag van St. Laurentius, viere men, 's morgens of wel 's avonds, een zo mogelijk plech tige H. Mis ter ere van St. Laurentius, en wel tot intentie van ons bisdom. (Sti pendium eventueel uit kerkekas of kas van de instelling, waar men rector is.) De eigenlijke viering van het eeuw feest wordt gehouden in de week van 19 tot 25 oktober. Eén der dagen in deze week worde, 's morgens ofwel 's avonds, in alle kerken van ons bisdom een stille H. Mis gecelebreerd tot intentie van de vervolgde Kerk. (Stipendium: zie bo ven.). Vrijdag, 23 oktober, zal een Lau- rentius-bedetocht gehouden worden te Rotterdam van de parochiekerken der stad naar de kathedraal. In de andere steden zullen de Heren Dekens een der gelijke bedetocht organiseren van de pa rochiekerken naar de dekenale of in dien beter een andere kerk. In de kathedraal (of, buiten Rotter dam, in ae kerk van samenkomst) houde men een Avondwake. Aan de Heren De kens wordt overgelaten te bepalen, waar in deze Avondwake zal bestaan. (Plech tige H. Mis ter ere van St. Laurentius is geoorloofd.). Zonaag, 25 ooktober, zal in de kathe drale kerk een pontificale H. Mis worden opgedragen, waaronder de wijding zal plaats hebben van onze diaconandi van dit jaar. Hierbij zullen alle dekenaten en alle bisschoppelijke organisaties verte genwoordigd zijn. 's Middags zal deze plechtige Laurentius-viering besloten worden in het Rotterdams Paviljoen. Ook hierbij zal het gehele bisdom ver tegenwoordigd zijn. Alle pastoors en rectoren zal ik zeer dankbaar zijn, als zij aan deze plechtige viering van dit "euwfeest al hun aan dacht en krachten zullen wijden. Moge door deze viering de verering van onze H. Patroon in de harten van alle diocesanen gevestigd worden, aldus besuit de bisschop deze voorstellen. werk, dat te dicht begroeid is met het klimop van velerlei bijkomstigheden, zoals devoties. Van louter bomen kan men het bos niet meer zien. De katho lieke geloofsbeleving schijnt voor de protestant dikwiils sterk op de periferie gericht. Wanneer men, aldus ds. Van den Akker, op een willekeurig moment bijvoorbeeld de Sint Jan in Den Bosch binnen gaat. ziet men de Maria-kapei vol met kaarsen staan, maar de Sacra mentskapel is leeg, tenzij er juist een dienst aan de gang is. Als verheugende ontwikkelingen noemde ds. Van den Akker, dat het Sacrament naast en bij het Geloof thans in het vizier van de Reformatie gekomen is, en dat men zich ook bezint op de betekenis van Goede Werken. Die verheugende ontwikkelingen zijn er van beide kanten. Het katholicisme schenkt opnieuw bijzondere aandacht en „eerherstel" aan de Woord-verkondi ging, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de speciale belangstelling voor de Voor- mis of Mis der Catechumenen. De Re formatie van haar kant schenkt spon taan aandacht aan de sacramenten van Doop en Eucharistie. In reformatorische kring is men bezig, zich te bezinnen op het wezen van de kerk. Gezags- en oon- tinuïteits-elementen worden onderkend Daarentegen bezint zich de kerk van Rome op de plaats van de leek in de kerk. „Onze oecumenische houding in het leven van alle dag" was de titel van de laatste inleiding van de studiedagen, welke drs. B. Evers, van de Catholica- groepen, zondagmorgen hield Hij stel de, dat alle katholieken het thuisfront moeten gaan vormen van de oecumeni sche voorhoede en dat zij in alles moe ten streven naar wederzijdse liefde, openheid en mede-menselijkheid om al dus God en mens nader tot elkaar te brengen. Het landelijk prijsindexcijfer van ge zinnen van hand- en hoofdarbeiders, zoals dat maandelijks door het CBS wordt samengesteld op basis 1951-100, onderging, inclusief AOW. ondanks een stijging van het indexcijfer voor de groep aardappelen, groente en fruit, in juni geen wijziging en bleef staan op 121. Door afronding steeg het indexcij fer exclusief AOW van 116 op 117. (Van onze Utrechtse redacteur) In Maarssen, waar hij zijn laatste pastoraat uitoefende, is zondag weder om de sterfdag van Mgr. Alphons Ariëns herdacht. Van heinde en ver waren vrienden en vereerders, indivi dueel ofwel in groepjes met de autobus, naar Maarssen gekomen. De pontifica le H. Mis, opgedragen door mgr. Con- stans Kramer O.F.M., bisschop van Luan-fu in China, gedelegeerd hoofd- rechter in het zaligverklaringproces, werd bijgewoond door prof. dr. Gerard Brom, prof. dr .L. J. Rogier, voorzitter van het Arins-comité, dr. P. Kasteel, ge zant te Dublin en vele bekende figuren uit de K.A.B. en de katholieke drank- bestrijdingswereld. De predikant, pater E. Lohman O.F.M., postulator van het prooces, vond een dankbare tekst in het Evangelie van deze dag, waarin van Christus ge zegd wordt: „Hij heeft alles goed ge daan." Deze woorden zijn ook van toe passing, zo zei hij, op mgr. Ariëns. die als een weldoener onder het volk heeft geleefd. Geheel zijn geestelijk leven, zijn sociale activiteit en bewogenheid werden beheerst door de gedachte aan de barmhartige Samaritaan. Hij leerde, dat niet alleen sociale liefde noodzake lijk is, maar ook sociale rechtvaardig heid. Pater Lohman deelde mee, dat uit Maarssen zich vijftig mensen heb ben opgegeven om onder ede te ge tuigen over de goedheid van hun vroe gere pastoor. Na afloop van de plechtig heid in de kerk begaven der traditie ge trouw zich velen naar het kerkhof om bij het graf van de Dienaar Gods te bidden. Advertentie Toebehoren v d. Adresseersystemen ADDRESSOCRAPH - ADREMA - BRADMA FA VAD - CITOCRAF etc. Adresseerplaten Omramingen - Ruiters - Opbergladen en -kasten etc. N V. AMMEFA - AMSTERDAM Vraagt offerte (Tel 020-53941) IIIIIIIIIU; iiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiifiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiliillil^ ♦o Dc- redei moest aan Hedwigs teleurgestelde ge- zicht heoben bemerkt dat hg de jongeman in een moeilijk parket had gebracht. Zou hij iets vermoeden van de voorgeschiedenis, die Hedwig tot deze visite had genooptEi kwamen misschien wel vaker jonge- iui met een huis vol herrie achter zich naar de rede rij. De man begon opnieuw iets uiteen te zetten. Hii maakte er korte gebaartjes bij met zijn vlezige han den. Ook schudde hq een paar maal het hoofd. Hed wig begreep het. Hq zag dat de reder op een bei knopje drukte. De typiste trad zo snel binnen alsof zij san de deur had staan luisteren wat ze mis schien ook wel gedaan had. Een minuut later stond Hedwig weer op de kade. fn welk een moeilijke situatie Hedwig verzeild wfl' begreep hij pas toen de avond begon te vallen. Hii had de kade^ achter zich gelaten en was in een park, Jat hii op zqn weg vond, op een bank gaan zitten. Honderden mensen gingen gehaast aan hem voorbij Hij had bij een bakker een paar broodjes gekocht, die zijn honger hadden gestild. Bij een grote fontein, waaruit vier bronzen duivelskoppen staken, had hij water gedronken Het smaakte naar chloor, vond hij. Sr was nog even een oude man naast hem komen zitten, die een praatje wilde maken. Hedwig had hem niet begrepen. Mokkend was de man verder gegaan. Hedwig keek naar het drukke verkeer dat langs het stadspark ging. Het zien van grote vrachtauto's met aanhangwagens, de trams en autobussen, boei de hem korte tijd. Het lawaai van het verkeer ver doofde hem een weinig. Op het eiland was het al tijd zo sti) geweest. In Kiel scheen alles met herrie gepaard te moeten gaan. Hedwig haalde zijn beurs te voorschijn en telde het geld dat hij nog bezat. Veel was het niet Hij zou er misschien een paar da gen lang op kunnen teren, doch dan zou hij geen kosten voor nachtlogies moeten maken. Na de mislukking van zijn bezoek aan de rederij tloheneck zag hij in, dat „het avontuur" altijd iets is, dat op een ongelegen moment ophoudt nog een avontuur te zijn. Ergens eindigt de draad van de ge beurtenissen. hoe mooi die elkaar ook opvolgen, op het moment van „nu" en „hier". Wat zou een ander in zijn geval doen? vroeg hu zichzelf af. Naar de Hollandse consul stappen, om de volgende dag naar het eiland te worden terug gestuurd' Proberen om op goed geluk een schip te vindon, zonder papieren, zonder zeekist of wat dan ook'' Hedwig begreep dat hij onvoorzichtig had ge handeld. door alles op één kaart te zetten. Hq had er vóór vanmiddag niet aan getwijfeld, of de rederij zou hem zonder meer een baantje hebben gegeven. Pas nu besefte hij, dat het incident op de mistige zee voor de reder iets heel anders was geweest dan voor Hedwig en Simon de Rijke. De rederij was een schip kwijtgeraakt, de kapitein was misschien allang naar een andere rederij overgegaan, omdat hq zt)" schuit verspeeld hadwat zouden zij zich nu nog bekommeren om een onbekende jongen die kwam vertellen dat hij in de verte iets met de „Lubeck te maken had gehad? Hii stond op van de bank en wandelde langzaam in de richting van de kade. De straatlantaarns gin gen bianden en voor sommige winkels waren tralie hekken neergelaten. De stad leek hem vuandig ge zind: heel anders dan vanmiddag toen de zon zo vrolijk scheen. Kiel scheen zich van de jonge eilan der af te keren: onverschillig en met iets wraak gierigs. Wat deed hij hier ook? Hedwig sloeg een hoek om. Hij stond in een smalle, bochtige straat, met aan weerszijden café's. De meeste deuren stonden open. Er klonk wilde muziek. Bijna alle vensters waren verlicht, zag Hed wig. Het gaf de straat een feestelijk aanzien. De mensen op de trottoirs zagen er echter haveloos en een beetje triest uit. Sommigen stonden op een hoop je bij een cafédeur met elkaar te praten. Hedwig vond hen er onnatuurlijk uitzien: juist alsof zij op de één of andere manier figuranten waren die de taak hadden, een schijn van respectabele onschuld in de straat te handhaven. Onder een straatlantaarn stond iemand een motorfiets te repareren. Twee matrozen keken belangstellend toe. Het groepje wek te de indruk dat het precies zó en niet anders moest staan. Plotseling drong net tot Hedwig door, wat dit voor een buurt was. Simon de Rijke had hem er weieens over verteld. In elke havenstad van bete kenis vond je zulke straten, waar je een der schaduw zijden van het leven zag. Ondanks een vage afkeer liep Hedwig de straat in. Hii probeerde door ae gesloten gordijnen achter de deuropeningen van de café's te kijken. Hij kon echter niets waarnemen van wat daarbinnen gebeur de. We' rook hij een walm van bier en tabaksrook. Verder lopend zag hij opeens, dat er ook vrouwen in de portieken en de steegjes die op de straat uit mondden, stonden. Sommigen hadden witte regen jassen aan. Hedwig keek snel een andere kant op, als hij zo'n vrouw passeerde, doch tenslotte won zijn nieuwsgierigheid het van zijn gêne. In de duistere spelonk van een steegje zag hij een sigaret op gloeien. Hij onderscheidde een witte regenjas en een weelde van glanzend blond haar. Hij hield zijn pas wat in en keek. De sigaret gloeide opnieuw op. De vrouw had hem gezien. Zij riep iets naar hem. Hedwig uitte een kreet van schrik en liep hard door. Ach Ier zich hoorde hij de vrouw zachtjes lachen. Drie meter verder botste Hedwig hard tegen een voorbijganger op. De man schrok en riep Hedwig iets na. De jonge eilander bleef zo plotseling staan, alsof iemand hem aan de arm had getrokken. Dat was Hollands! De man had een onvervalste Hol landse kreet geuit. Zonder zich te bedenken draaide Hedwig zich om en volgde de ander. Deze was voor het opengescho ven raam van een café blijven staan en begon een gesprek met een donker meisje dat daar zat. Hedwig aarzeldt een ogenblik en tjkte de man toen op de schouder. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 3