Boeiende expositie in de Vleeshal
B
De jazz in woord en beeld met
uniek documentatie materiaal
Haarlemse strandmuzikant in
gouden bruidsdagen
FILMJOURNAAL
„De imitatie-generaal", een niet
geslaagde comedie rond de oorlog
K
jsnwr X «E-
Films in Roxy
HAARLEMSE JAZZ CLUB TIEN JAAR
IPN
Duet in Vleeshal
(■ROEN C o.
Relletjes in de
Kerkstraat
Palace
In Cinema
SLEUTEL WEG?
The 39 steps
Groet en kus uit
Tegernsee
De hond van
Baskervilles'
de
Reprises en
prolongatie
ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1959
PAGINA 2
Radio Moors
I ij gelegenheid van zijn tweede
lustrum heeft de Haarlemse
Jazz Club in samenwerking
met de Stichting Haarlems Bloei
in de Vleeshal te Haarlem een
tentoonstelling ingericht, die een
omranding is van de vele mani
festaties, welke de jubilerende
vereniging in de periode van 21
augustus tot en met 5 september
zal houden. De expositie geeft in
tekst en beeld een overzicht van
de oorsprong, de ontwikkeling en
de bloeiperiode van de oer-jazz,
zoals die in de twintiger jaren in
New Orleans is ontstaan. Het ini
tiatief voor deze tentoonstelling
is uitgegaan van de heer J. M.
Baas, een van de bestuursleden
van de H.J.C., die tevens de lay
out verzorgde. Hjj werd daarbij
geassisteerd en geadviseerd door
vele leden van de Jazz-club, die
zich beijverd hebben om het
overvloedige documentatiemate
riaal bijeen te brengen. Van grote
waarde is ook de supervisie van
de Amsterdamse kunstenaar Frits
Müller geweest bij het samenstel
len van een collectie kunstwer
ken, die geïnspireerd zijn door de
jazz.
Instrumenten
De H. J. C. zelf
Opening
In oktober jaarfeesten
van Haarlemse K.A.B.
CENTRALE VERWARMING
POW-R-MATIC Oliebranders
16-jarig meisje
opgebracht
Leistikow en Nieland
wonnen in Badgasten-
toernooi
ZANDVOORT
Geen spreekuur
H.H. Missen op zondag
in dekenaat Haarlem
„DE SLEUTELSPECIALIST
Studio
Frans Hals
Rembrandt
Haarlem e.o
Films
Toneel
Muziek
Geen spreekuur
Apotheken en dokters-
diensten
Zondagsdienst garage
bedrijven
Burgerlijke Stand Haarlem
Advertentie
TELEVISIE - RADIO
erkend - gediplomeerd
KRUISSTRAAT 38, HAARLEM
Tel. 14609
Onder het motto ,,A pictorial history
of jazz" tonen ongeveer vierhonderd fo
to's, ontleend aan tijdschriften, kran
ten en boekwerken, de bezoeker de pro
minenten van de jazz. De eerste groe
peringen van musici, hun optreden in de
bierhuizen, hun sessions 'en openlucht
uitvoeringen. We zien Jelly Roll Mor
ten, Buddy Bolden en Kid Ory met ge
ruite petten, strohoeden of slechts een
geknoopte zakdoek op het hoofd. Jazz-
ouden in hemdsmouwen, fel gekleurde
jacks of streepjes-blouses. Hun instru
menten glanzen met de gebruinde kop
pen in het veel-kleurenlicht der schijn
werpers. In de negerwijken van New
Orleans klinken de weeë tonen van hun
Afrikaans verleden. Een reproductie
van een werk van de kunstenaar Piet
Mondriaan vormt de overgang naar de
afdeling beeldende kunst en jazz".
Het schilderstuk, getitetd Victory Boo
gie Woogie", wil in rood, blauw en geel
het matenschema van de blues weer
geven. Een exposé van schilderijen,
aquarellen, kopergravures en tekenin
gen in bruikleen ontvangen van het Ste
delijk Museum te Amsterdam, laat de
vruchten zien van de inspiratie die de
beeldende kunstenaar door de jazz heeft
gekregen. Foto's van Ed van der Els-
ken en Eddy Posthuma de Boer tonen in
portret de groten" tijdens hun optre
den in Nederland. De schilder-dichter
Lucebert is present met pentekeningen
en een heerlijke mijmering in dichter
lijke bewoordingen over Thelonious
Monk. Plastieken zijn te bewonderen
van de in Nederland woonachtige Ja
panse beeldhouwer Tajiri en zijn land
genoot Jos Wong Lun Hing in een ver
eenzelviging van het lichaam van Clif
ford Brown met zjjn instrument, de
trompet. Verder werken van andere
beeldende kunstenaars het geheel om
weven met gedichten van Nederlandse
„modernen". Een vers van C. Bud-
dingh spreekt ons wel zeer aan:
vogeltje-luis ter
wif
moeten jou
niet meer
wij hebben gerry shorty en bud
chet en lennie en dave
heus de wereld is meer veranderd
dan de onderwijzers denken
nachtegaaltje ga maar slapen
op de grafsteen van johnnie keats.
Muziek klinkt zachtjes boven de hoof
den van de bezoekers. In een hoek on
der palmbomen en varens Is een stand
met authentieke instrumenten ingericht.
Instrumenten, waarop de eerste neger
musici hun gevoelens vertolkten, de el
lende van de slavernij, doorweven met
een diep religieus sentiment. De instru
menten zjjn beschikbaar gesteld door
het Rijksmuseum voor Volkenkunde te
Leiden en het Instituut van de Tropen
te Amsterdam. Men treft er de Marim
ba, afkomstig uit Midden Afrika, aan.
De boogluit en de spleettrom, een ivo
ren trompet, een olifantstand met een
uitsparing voor het mondstuk. Uit de
Congo komt de Senza, een tokkelinstru-
ment met metalen strips. Men onder
scheidt twee soorten, de kalebas en de
doossenza. De eerste wordt tegen de
buik gehouden, welke dan tevens als
klankbord dient. Al deze instrumenten
zijn bij het grote slaven transport naar
Amerika meegenomen en worden ook
thans nog gebruikt. Na de afschaffing
van de slavernij hebben de negefrs ech
ter de instrumenten van het westen
leren kennen, waarvan een volgende
stand een duidelijk overzicht geeft.
Bijzondere medewerking heeft de
Haarlemse Jazz Club bjj het organi
seren van de jubileumtentoonstelling
ondervonden van de Kamer van Koop
handel van New Orleans, zoals be
kend de stad waar de jazz voor het
eerst tot grote bloei kwam. In een uit
voerig schrijven geeft deze Kamer een
overzicht van de groei van de stad en
de ontwikkkeling van het jazz-cen-
trum. Kleurige affiches getuigen van
het bonte leven dat zich hier in de
jaren twintig heeft afgespeeld. Uit fol
ders van tegenwoordig blijkt duide
lijk dat New Orleans ook nu nog
trots is op zijn temperamentvol muzi
kaal verleden.
Een bijzonder fraaie collectie il
lustratief materiaal vormt ook de
verzameling grammofoonplatenhoezen,
waarbij men speciaal moet letten op
het fotografisch-technische, het carica-
turale en estetische element van de
vormgeving. De geselecteerde covers
zijn beschikbaar gesteld door de Konink.
lijke Academie voor Kunst en Vormge
ving te 's-Hertogenbosch. Een volgende
stand toont de vervaardiging van de
grammofoonplaat. De muziek wordt op
genomen op een magnetofoonband en
daarna „overgespeeld" op een lak-
plaat. Deze wordt verzilverd, waarna
er een z.g. „vader" an gemaakt wordt
met de groeven als ribbels er boven
op. Een afdruk daarvan heet de „moe
derplaat", waarvan het negatief, de
„zoon" tenslotte de persmatrijs is.
Voor minigroveplaten worden vinyllte-
korrels tussen de twee matrijzen ge
strooid, waaruit onder hoge druk de
plaat binnen één minuut gereed is. De
rand wordt afgebroken, gepolijst en de
plaat is na aanbrenging van het etiket
klaar voor verzending.
Aan het einde van de wandeling ver
tellen enkele plakwanden van de ge
schiedenis van de Haarlemse Jazz Club
zélf, waarvan de oprichtingsdatum ge
steld is op 24 september 1949, de dag
waarop de Jig Rhythm Club aankon
digde, dat in het vervolg regelmatig bij
eenkomsten voor musici en muzieklief
hebbers zouden worden gehouden. Het
doel bij de oprichting omvatte het bre
der inzicht en kennis bijbrengen in de
goede jazzmuziek en in het bijzonder
het stimuleren van de beoefening van
de jazz door amateurs. De feitelijke ge
schiedenis van de H.J.C. gaat terug tot
de oorlogsjaren, toen een aantal musici
geregeld bij elkaar kwam om de mo
derne muziek te beoefenen. Eenmaal
was een orkestje van ongeveer tien
man op het Frans Halsplein aan het
spelentoen een razzia het troepje uit
elkaar gooide. Razendsnel verdween
men met de instrumenten onder de
arm door de poortjes en over de daken
tot ieder een veilig onderkomen had ge
vonden. Tot dit orkestje behoorden de
drie oprichters van de H.J.C.Han Baas,
John Easten en Cas Jeekel, de organi
satoren van het First Meet Ball, dat op
26 april 1949 in gebouw Cultura werd
gehouden. Al bij het begin van een ge
regeld verenigingsleven meldden zich
de eerste leden. In korte tijd groeide dit
aantal uit tot ruim tweehonderd en vijf
tig. De avonden, die worden ingeleid
door een van de vier huisorkesten, en
waar altijd een gastorkest de hoofdscho
tel vormt, worden negen maal per jaar
gehouden. Daarnaast zijn er een aan
tal come-out sessions, waar jonge, be
ginnende musici hun debuut kunnen ma
ken en de schroom om op te treden in
orkestverband kunnen overwinnen. In
de loop van de tien jaren zijn heel wat
bekende musici uit binnen- en buiten
land voor de leden van de H.J.C. opge
treden. De blueszangeres Beryl Bryden,
de Amerikaanse tenorsaxofonist Don
Byas, Big Bill Broonzy en de onlangs
overleden trompetist Sidney Bechet.
Vele prominenten hebben het ere-iid-
maatschap van de H.J.C. verworven.
Bijna alle Nederlandse jazz-orkesten
van naam hebben voor de Club ge
speeld. In 1955 werd een concert gege
ven in samenwerking met de Haarlem
se Kunst Gemeenschap, waarop mu
ziek gespeeld werd, welke invloed had
ondervonden van de jazzmuziek. De
H.J.C. is de enige van de bijna twintig
jazz-clubs in Nederland, die zijn avon
den niet aantrekkelijk behoeft te maken
met het geven van dansgelegenheid.
Het oestuur wil in de toekomst de
zelfde weg bewandelen als het de afge
lopen tien jaar heeft gedaan. Het hoopt
meer naar buiten te kunnen treden,
vooral op het educatieve vlak. Plannen
bestaan om in het komende wintersei
zoen schoolconcerten met toelichting te
verzorgen. Ook is het de vurige wens
van het bestuur te beschikken over een
eigen lokaliteit voor het geven van con
tactavonden.
Het verdere programma\voor de vie
ring van het tweede lustrum vermeldt
een Streetparade op zaterdag 29 augus
tus. Historisch uitgedoste jazzmusici
van drie orkesten zullen gezeten in ve
hikels en sjezen uit de jaren twintig
een tocht door de stad maken. Aanslui
tend op deze rit zullen de orkesten zich
inschepen op het motorschip Holland,
waarmee tot diep in de nacht een Ri-
verboatcruise .ia het Spaarne, de
Mooie Nel en het Noordzeekanaal naar
het IJ gemaakt zal worden. Woensdag
2 september is er een fiimcontactavond
in het Minervatheater. Een aantal aar
dige jazz-films zullen worden vertoond,
terwijl de New Orleans Seven en het
trio Hein van der Gaag voor de mu
zikale omlijsting zullen zorgen. Vrijdag
4 september wordt er voor genodigden
uit de kringen van het gemeentebe
stuur en het onderwijzend personeel
der Haarlemse scholen een lezing ge
houden door de heer W. G. Gilbert uit
Den Haag. Hij zal spreken over het on
derwerp: „Het in klank bewijzen dat de
jazzmuziek teruggaat op Afrikaanse pa
tronen en stemmingen." Een tuinfeest
op zaterdag 5 september in de Linaeus-
hof te Bennebroek zal het sluitstuk zijn
van deze massale jubileumviering.
De tentoonstelling is gistermiddag
om vier uur door de loco-burgemees
ter, de heer D. J. A. Geluk, geopend.
Tevoren had de heer A. B. Funke Küp-
per, voorzitter van de jubilerende ver
eniging. de talrijke aanwezigen, onder
wie velen die hun aandeel tot het wel
slagen van de expositie hebben bijge
dragen, welkom geheten. Hij schetste in
enkele woorden de strekking van de
H.J.C., en wees er met nadruk op dat
de jazz-club in de vorm zoals wij die
thans kennen een verschijnsel is van na
de oorlog. Opmerkelijk is, dat de New
Orleans Jazz Club in april van dit
jaar ook pas haar tienjarig bestaan
heeft gevierd.
De heer J. M. Baas, organisator van
de tentoonstelling, dankte allen die aan
de opbouw van de expositie hebben
meegewerkt, in het bijzonder zijn
vrouw, die hem in de tien maanden
van organisatie en voorbereiding een
ware steun is geweest. Hjj haakte hier
bij in op een religieus lied dat de ne
gers zongen: „Nobody knows the trou
ble I've seen" met de variatie: „Nobo
dy but my wife".
De heer Geluk vroeg zich in zijn
openingswoord af, of jazz geschaard
moet worden in de rij der schone
kunsten. Hjj wees daarbij op de oor
sprong van de jazz, hoe die een uiting
was van het gevoelsleven der ne
gers, van hun ellende hun hoop en
diep religieus besef. Daarbij stelde
hij een vergelijkende vraag of deze
primitieve uiting zal verschillen van
de voorhistorische kunst, die wij aan
treffen in grotten en bergspleten, en
die wjj wel degelijk rekenen tot de
kunst. Hij vond het verheugend, dat
de Haarlemse Jazz Club bij gelegen
heid van haar tweede lustrum in
staat is geweest een dergelijke ten
toonstelling op te zetten, een exposi
tie die uniek is voor Nederland en
die velen tot beter inzicht en begrip
van de jazz zal kunnen brengen. Met
deze woorden verklaarde de heer Ge
luk de tentoonstelling voor geopend.
De expositie is dagelijks geopend van
half en tot zes uur en van acht tot
elf uur.
Loco-burgemeester D. J. A. Geluk
speelt bij de opening van de ten
toonstelling Jazz Journal in de
Vleeshal te Haarlem een duet met
de vibrafonist Lionel Hampton.
Twee bestuursleden van de Haar
lemse jazzclub, de heren A. B.
Funke Küpper en J. M. Baas,
luisteren geamuseerd.
De jaarfeesten van (ie Haarlemse
Kath. Arbeiders Beweging zullen 4, 5,
6, 7 en 8 oktober gehouden worden. De
KAB heeft de feestavonden gereorgani
seerd om een betere bezetting te ver
krijgen. Iedere kring krijgt zijn eigen
avond met een vrije avond op 8 okto
ber. Wanneer een kring een zaal niet
vol kan krijgen, kunnen de andere de
zaal naar eigen keuze aanvullen. Het
„Haarlems Radio Cabaret" onder lei
ding van Harry Meyer zal de avonden
verzorgen. Medewerkenden zijn Her
man Theunissen, Trudy Schulpzand en
Harry Meyer.
Advertentie
BLOEMENDAAL TELEF 54855
Dinsdag 1 september hoopt het echt
paar Blanket-de Vries, Raamsteeg 26rd
te Haarlem de dag te herdenken, dat
het vijftig jaar geleden in het huwelijk
trad. De grote vitaliteit, die deze beide
mensen hebben - Berend Blanket is 73
jaar en zijn vrouw, Agatha de Vries,
wordt aanstaande maandag 72 - komt
duidelijk naar voren in de vele activi
teiten die zij nog dagelijks ontplooien.
Mevrouw Blanket is nog iederen mor
gen huishoudelijk bezig in een kantoor
gebouw en springt steeds bereidwillig
buren of kennissen bij, die door ziekte
het huishoudelijk werk niet aankunnen,
en Berend Blanket doet zo door de dag
nog wel wat klusjes, maar voelt zich
toch het meest aangetrokken tot zijn
vroegere beroep en liefhebberij, het tu
ba-blazen. In deze hoedanigheid kan
men hem nog iedere zondag aantreffen
in Zandvoort, waar hij met een twaalf
man sterke blaaskapel over het strand
trekt.
Gedurende zijn jonge jaren was de
heer Blanket van beroep textielarbei
der bij de inmiddels geliquideerde Haar-
lemsche Katoen Maatschappij en beoe
fende het Batik-werk, waarvan hi) nog
enkele doeken in zijn huis heeft hangen.
Zeventien jaar had hij hier gewerkt
toen hij, na wat emplooi op een hout-
werf en een ijzergieterij, zich voorgoed
op zijn hobby ging toeleggen. Een aan
tal musicerende arbeiders stemden hun
instrumenten en groepten zich onder de
naam „De Werkelozen". Er werd eerst
flink gerepeteerd, er werden rondgan
gen door Haarlem gemaakt en kort
daarop ging men op tournee. Van de
ene plaats naar de andere trok de
blaaskapel. Ze speelden op de markt-
§leinen en in grote etablissementen,
oms bleven ze om de kosten voor on
derdak uit te sparen ,,'s nachts buiten
in het gras langs de weg slapen. „In
Almaar bijvoorbeeld mocht je 's avonds
tot acht uur spelen. Om de volgende
morgen om zes uur in Schagen weer
van de partij te zÜn loonde het niet om
naar Haarlem te gaan". Tot 1942 was
dit werk voor de heer Blanket het
hoofdmiddel van bestaan. Maar de oor
log kwam er tussen en de muzikanten
moesten voor de Duitsers werken. Het
onderlinge contact bleef echter bestaan
en als er hier of daar eens wat te doen
was, zag men het groepje weer bijeen.
In 1945 werd de naam veranderd in
Haarlemse Harmonie Kapel, maar het
was niet mogelijk om een vergunning
te krijgen voor werk in de stad. Zo
doende moest er een ander gebied ge
vonden worden en wat was mooier dan
seizoenwerk in Zandvoört. De instru
menten werden opgepoetst, de lesse
naars wat opgeschilderd en de twaalf
muzikanten sierden zich met fraaie
witte petten. Zo trekt de harmonie ie
dere zondagmiddag gedurende enkele
uren over het strand van Zandvoort en
strooit zijn vrolijke klanken tussen de
baders. Als zij hun lessenaars op een
vrij stukje zand hebben opgesteld scha
ren zich direct honderden kinderén en
volwassenen rond de groep. Een enke
le belhamel schopt wel eens een lesse
naar om en dan kan men even schril
een valse noot uit een der instrumenten
horen, maar daarmee is alles weer in
het reine. De populaire mopjes die zij
laten horen gaan er bij de strandbezoe-
kers in als koek. „Je moet het een
beetje versieren" zegt Berend Blanket,
die de oudste van het twaalftal „We
horen er zo onderhand helemaal bij, en
als we er een zondag niet zijn, dan ko
men vragende gezichten ons de volgen-
Gisteravond omstreeks half tien heb
ben zich in de omgeving van de Kerk
straat hoek Grote Houtstraat ongere
geldheden voorgedaan waarbij de poli
tie gebruik gemaakt heeft van de gum
miknuppel. Een aantal jeugdige ijssalon
bezoekers had zich breeduit op het
trottoir opgesteld en vormde een be
lemmering voor de voetgangers. Het
publiek had zich hieraan geërgerd,
waarna een surveillerend agent verzocht
I werd op te treden. Met assistentie van
de motorpolitie en personeel van de
radio autodienst zijn de jongelui uit el
kaar gejaagd. Velen hebben hierbij hun
toevlucht genomen tot de nauwe Lange
Annastraat, waar zij voor de politie
wagens onbereikbaar waren. Een 16-
jarig meisje dat zich recalcitrant ge
droeg en zich op beledigende wijze uit
liet is meegenomen naar het bureau
Smedestraat. Daar is zij door de kin
derpolitie ernstig onderhouden en later
naar haar ouderlijke woning gebracht.
Een 17-jarige jongen, die volgens zijn
zeggen geheel niet bij het groepje be
hoorde. kwam in schermutseling met
een van de agenten, die hij in zijn af
weer op de grond gooide. Toesnellende
agenten beslechtten deze „onbehoor
lijke" handeling met de gummiknuppel.
In he badgastentennistoernooi in
Zandvoort heeft de Amsterdammer P.
Leistikow door een zege op F. Schlatt-
man (6-3 en 7-5) reeds de halve fi
nale van het herenenkelspel in het A-
toernooi bereikt. De Haarlemse kam
pioen Cees Nieland, die door te laat
inschrijven niet tot de geplaatste spe
lers behoorde versloeg met veel
zeggende cijfers (tweemaal 6-0) Ch.
Coster van Voorhout en plaatste zich
voor de tweede ronde.
In het C-toernooi werd bij de dames
de strijd reeds beslecht. Mej, M. Hoo-
gendijk won het laatste duel van me
juffrouw J. Smids (7-9, 6-2 en 6-3) en
in het dubbelspel bleven mevrouw Mui
der en mevrouw Post op het gravel
baas over de dames Post en Mellema,
tweemaal 6-1.
Tot de kwart-eindstrijden van het he
renenkelspel drongen reeds door
A. Sabbé, F. Beekman, S. Blom, J.
Zegwaard en N. Kors. Men hoopt zon
dag aan alle overige eindstrijden toe
te komen.
De heer G. Tates, wethouder van pu
blieke werken van Zandvoort, zal op 25
augustus, 1 en 8 september a.s. geen
spreekuur houden.
Kathedraal: 6.30, 7.30, 9 H„ 11 en 12 uur.
St. Antonius, N. Groenmarkt: 6.30. 7.30,
8.30 H., 10, 11 en 12 uur.
H. Jozef, Jansstraat: 6.45 8, 9.15, H„ 11
en 18 uur (Avondmis)
O. L, Vr. Rozenkrans, Spaarne: 6, 7.30.
9, 10.30 H. en 12 uur.
St. Jan, A'damstraat: 6.15, 7, 8.15, 9.30
H., 11 en 12.15 uur.
H. Hart, Kleverpark: 6.30, 7.45, 9. 10.30
H. en 12 uur.
H.H. Elisabeth en Barbara, P. Kruger-
straat: 6.30 7.45, 9 H„ 10.45 en 12 uur.
H. Liduina, Rijksstraatweg: 6.30 7.30, 9
H. 10.45 en 12 uur.
O. L. Vr. van Zeven Smarten, Rijks
straatweg: 6.30, 7.30, 8.45 H„ 10.15, 11.30
en 18 uur (Avondmis).
H.H. Petrus en Paulus: 7. 8.30, 10 H. en
11.45 uur.
BLOEMENDAAL, Ailerh. Drieëenheid:
7.30, 9 H„ 10.45 en 12 uur.
H. Sacrament: 7.30. 9 H. en 11 uur.
AERDENHOUT: 7.30. 9 H en 11 uur.
ZANDVOORT: 6.30, 7.30, 8.30. 9.30 H.
11 en 12 uur. Huis in de Duinen 8.30 uur,
in de Duinen 8.30 uur.
OVERVEEN: 7. 8, 9 H„ 10.30 en 11.30 uur.
HEEMSTEDE (H. Bavo): 7.30, 8.30,
9.40 H„ 11 en 12 uur.
HEEMSTEDE (O. L. Vr. Hemelvaart):
6.45, 7.45, 8.40 H„ 10, 11 en 12 uur
SPAARNDAM: 7.30 en 10 uur H.
Voor een comedie die in het leger
speelt zijn wij altijd te vinden. Het kan
wel eens verfrissend zijn als de draak
wordt gestoken met bepaalde militaire
gebruiken. Als daarbij dan de vereiste
lichte toest niet ontbreekt heeft men
kans op een geslaagde film. Maar als
er rond een hoogst ernstige veldtocht
en wie zal ontkennen dat de slag in
Frankrijk in augustus 1944 deze kwali
ficatie niet verdient comedie wordt
bedreven, rijst er menig vraagteken.
Het gaat hierom: Een generaal is
tijdens deze veldtocht met enkele man
schappen geïsoleerd en hij sneuvelt bij
een aanval van de Duitsers. Zijn
sergeant-majoor tracht in de hopeloze
situatie waarin de Amerikaanse mili
tairen zich bevinden 'uitkomst te bren
gen door het commando over te nemen
en zichzelf te bevorderen tot generaal.
De vereiste sterren zijn gauw op zijn
uniform aangebracht en daar de sol
daten uit diverse onderdelen komen
weet niemand beter of hij is de gene
raal voor wie hij zich uitgeeft. De
pseudo-generaal verricht de ene dap
pere daad na de andere, weet „zijn"
manschappen te inspireren en slaat met
een geslaagde list een Duitse tank-
aanval af. Hij riskeert hiermee heel
veel. Hij zal seker voor de krijgsraad
komen. Maar aan het slot van de film,
bij een hergroepering van de troepen,
trekt hij zijn oude uniform weer aan
en laat de „echte" omgekomen generaal
de eer. Deze ontvangt posthuum een
onderscheiding.
Tot zover is er niets waarover men
zich zou kunnen ergeren. Maar als u
weet, dat dit alles wordt gedaan in een
kwajongensachtige sfeer, met enkele
scènes, waarbij de lach niet van de
lucht is, met een zorgeloosheid ook, die
van de oorlog wel een angstig, maar
toch slechts een avontuur maakt, met
een kwinkslag hier en een grap daar,
dan moet u toch wel protest aante
kenen. De film is onderhoudend, daar
niet van. Maar de manier waarop de
oorlog dient om dergelijke grappenma
kerij op te bouwen heeft een laf
smaakje in onze mond achtergelaten.
De Amerikanen hadden zich hieraan
niet moeten wagen.
Iedereen boven de veertien kan de
film zien in Cinema Palace.
Advertentie
LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493
r„
nering bewaren aan zijn Engelse
periode in de dertiger jaren. The la
dy vanishes en The 39 steps behoren
tot zijn beste films nit dit tijdvak. Nu
is van de laatste tilm een remake ge-
----- - maakt door Ralph Thomas en het kan
de maal tegemoet". S eds voordat we f| of het resultaat moet on
weer zo'n honderd meter verder trek- i™1®1 het werk van de „master
ken, gaan we met de pet rond, maar i
als je de inhoud dan met z'n twaalven OI mnm°*
moet delen, krijgt ieder maar een Ge kent wellicht net verhaal. Een
schijntje. Wat zo leuk is meneer, dat Londense jongeman komt toevallig op
ze nou altijd net van mij een foto ko- j het spoor van een hoogst gevaarlijk
men nemen. Dat zit 'm natuurlijk in spionage-compiot, dat hem direct al
die grote, ronde tuba-, die vult lekker", volledig in beslag neemt, vooral omdat
De aanleg voor de muziek is de fa- een spionne, die aan de kant van de
milie Blanket aangeboren. „Al mijn wet staat, op geheimzinnige wijze in
drie kinderen hebben een instrument zijn flat is vermoord. Al wat hij 'van
bespeeld. Een van mijn zoons ia violist i haar te weten is gekomen is, dat het
bij het Amsterdamse Concertgebouw- om „39 steps gaat en dat in Schot
orkest, en daar ben ik erg trots op' land het mysterie kan worden ontward.
Ook mevrouw Blanket blijft niet ach- Onze pseudo-detective onderneemt een
ter. „Ik heb wel eens op een gitaartje reis naar het noorden, waarbij hij wordt
getokkeld, maar ik kon het toch nooit gevolgd door de spionnen zowel als
leren, zei mijn man. Toen zei ik, nou door de politie, die meent dat de ener-
daar ligt ie. ik doe het nooit meergieke man de dader is van de moord.
Het echtpaar Blanket-de Vries is Het wordt een kat- en muis-spel met
zeer bemind bij de buurtbewoners. Len politie en misdadigers tol onze vriend
kolossale fruitmand met gelukwensen geketend aan een lief leraresje, die ook
van 31 omwonenden getuigt hiervan van de zaak weet, door de boeven op
„Groet en kus uit Tegernsee" is een
Duits filmpje, gemaakt naar een ver
velend draaiboek en fantasieloos op het
doek gebracht door een aantal voorma
lige schoonheidskoninginnen, die niets
anders doen dan hun beste en mooiste
beentjes voorzetten en vergeten, dat
„de wedstrtjd-wie-is-de-mooiste-in-het-
land" allang is afgelopen. Nou ja ver
geten, de regisseur vond een geëtaleer
van de mooie meisjes kennelijk zijn be
langrijkste opdracht. Daardoor is er
een heel saai produkt ontstaan over het
lief eh leed van leerlingen van een ho
telvakschool. In Frans Hals, voor alle
leeftijden, aldus de KFC.
CINEMA PALACE: De imitatie-generaal,
14 jaar; 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
FRANS HALS: Groet en kus uit Tegern
see, a. 1.; 2.30, 7 en 9.15 uur.
Zo. 2, 4.30, 7 en 9.15 uur.
Di. één avondvoorstelling 8 uur.
LIDO: Het verborgen leven van Walter
Mitty, 14 jaar; 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
LUXOR: Zondaars in spijkerbroek (7e
week), str. volw.
Za. 2, 7, 9.15 u. Zo. 2, 4.15, 7, 9.15 u.
Ma. t.rn. do. 2 en 8 uur.
Elke ochtend (behalve zondag) 10.30 uur:
Vliegende schotels, a. 1.
REMBRANDT: De hond van Basker-villes,
14 jaar: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
ROXY: T.m. zo.: Revolverdanrp in Tucson,
14 jaar.
Ma. t.m. do.: Als de remmen los zijn.
2.30, 7 en 9.15 uur.
Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. en
STUDIO:.The 39 steps, 14 jaar; 2.15.
9.15 uur.
Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Elke ochtend (behalve zondag)
nieuw programma met D0P»lc*
Stan Laurel, Jan Klaassen en Cnarne
Chaplin.
MINERVA: Mijn beste vijand,'a. 1.
Za. 2.30, 7. 9.13 u. Zo. 2, 4.15, 7, 9.15 u.
Ma. t.m. do. 2.30 uur: Speciaal jeugdpro
gramma.
Ma. en di. 8.15 uur: Les enfants du Pa
radis, volw.
Wo. en do. 8.15 uur: Mon oncls, a. 1.
Zaterdag 22 augustus
Openluchttheater, 8 uur: Toneelgroep met
Midzomernachtdroom van Shakespeare.
Vele bloemstukken sieren hun boven
huis. Het feest zal voor familieleden ge
vierd worden in het Patronaatsgebouw.
Zaterdagavond 29 augustus zal het gou
den bruidspaar daar worden ingehaald.
Wethouder mr. H. B. Wildt Meyboom,
van Uoemendaal, zal voorlopig geen
transport wordt genomen. Hij weet te
ontsnappen, maakt nog enkele avontu
ren mee en belandt tenslotte in een
music-hall in Londen, waar het geheim
van de 39 steps wordt opgelost.
Thomas heeft beslist een alleszins
onderhoudende film gemaakt, maar
het verrassende krijgt te weinig ac
cent.
Toch niet onaardig amusement, dat
spreekuur houden. Zijn eerstvolgende tle filmliefhebber, op de eerste
J om de vergelijking met Hitch" maar
spreekuur is maandag 14 september van eens moest gaan zien. Hij kan terecht
negen tot tien uur 's morgens. in Studio. (14 jaar)
De Engelse filmploeg, die de bios-
coopgangers gemeenlijk op horror-sto-
ries lts Dracula en Frankenstein ver
galt heeft e.ich nu gezet aan het be
kende verhaal van De hond van Bas
kervilles. Men ziet de „enge" Peter
Cushing thans optreden als Sherlock
Holmes. Het is geen grootse, wel
zoals te verwachten was een nogal
sensationele tiim gewórden, waarin op
het juiste moment voor de spanning en
het mysterie wordt gezorgd. De sfeer
is redelijk goed getroffen en de per
sonages zijn aanvaardbaar. Alleen Hol
mes had nog wat flegmatieker gekund,
in Rembrandt voor boven de veertien.
Mannen, die spelen met de dood, en
dat nog wel in het wilde westen van de
Verenigde Staten omstreeks 1880. Het
spel met de dood geschiedt met de no
belste intenties, om het onrecht te wre
ken en de gerechtigheid te doen zege-
wieren. Want er liepen ook toen blijk
baar nog heel wat gangsters vrij rond.
„Revolverdamp in Tucson" is éen van
de films, welke over dat alles verhaalt.
Tucson zou zo'n vredig stadje kunnen
zijn, wanneer er maar geen geboefte
was. Maar alles komt tenslotte toch
goed. Veertien jaar.
Vanaf maandag draait in Roxy „Als
de remmen los zijn", iets geheel anders,
een moraliserende film over die slechte
jeugd van tegenwoordig, die geen rem
men meer zou kennen. Toegang acht
tien jaar.
Onder de reprises, die de komende
week in Haarlem te beleven zijn, valt
„Het verborgen leven van Walter Mit
ty", welke film 'in Lido draait. Veer
tien jaar. Voorts brengt Miverna tot
en met zondag „Mijn beste vijand",
die iedereen kan gaan zien. Maandag
en dinsdag draait in dit theater „Les
enfants du paradis" (18 jaar). Woens
dag en donderdag „Mon oncle". (Alle
leeftijden). Vanaf maandag iedere mid
dag een speciaal jeugdprogramma.
Tenslotte is de film „Les Tricheurs"
in Luxor nog een week geprolongeerd.
(Volwassenen).
Zaterdag 22 augustus
Frans Balsmuseum, 8.3010.30 uur: Gram-
mofoonplatenconcert van de claveciniste
Wanda Landowska.
Maandag 24 augustus
Grote Kerk, 4 uur: Beiaardbespeling
door Arie Peters.
Haarlem
Apotheken: Schoterbos-Apotheek, Rijks
straatweg 19, tel. 50155; fa. Loomeyer
Zoon, Zijlweg 34, tel. 12495; Teyler-Apo-
theek, Teylerplem 79, tel. 17946.
Doktersdlenst: Indien geen hulp van huis
arts belle men firma Mathot, tel. 11990.
Wijkverpleging: Wit-Gele Kruis, tel. 13863.
Tandartsen: J. L. Bouwer Jr., Staten Bol
werk 35, tel. 10979.
Dierenarts: J. Westerman, Leidsevaart 74,
tel. 12111.
Zieken vervoer: GGD, tel. 14141; Margriet,
Turfmarkt, tel. 21400.
Aerdenhout
Apotheken: Apotheek Schotsman, Binnen
weg 206, tel. 38320.
Doktersdienst: J. Tjakkes, Nic. Beets-
laan 6, tel. 42884.
Bloemendaal
Apotheken: Bloemendaalse Apotheek,
Bloemendaalseweg 85, tel. 57903; Apotheek
De Wilde, Broekbergenlaan 42. tel. 8284.
Doktersdienst: J. Bosch, Bloemendaalse
weg 84, tel. 52655.
Heemstede
Apotheken: Zie onder Aerdenhout.
Doktersdienst: A. van Lier, P. Aertz-
laan 6. tel. 39875; J. L. Tombrock, Burg.
van Lennepweg 1, tel. 38032.
Overveer
Apotheken: Zie Bloemendaal.
Doktersdienst: P. M. Wijkmans, Julig-
nalaan 152, tel. 61054.
Zandvoort
Apotheken: Mevr. KerkhovenNieuwen-
huis, Zeestraat 71, tel. 3073.
Doktersdienst: J. F. Zwerver, Juliana-
weg la, tel. 2499.
Haarlem: G. Hoogeveen's Automobielbe
drijf, Mr. Cornelisstraat 54, tel. 16270.
Bloemendaal: Van Loon's Automobielbe
drijf, Korte Kleverlaan 38, tel. 5130#
BEVALLEN: van een zoon: M. C.
Langenbach-Taling; W, C. van Peit-
Holtus; E. M. E. Koelemij-Deen. Van
een dochter W. C. Lahnemann-Mühl-
haus; A. P. van den Broek-de Wolf;
M. J. Stokman-Pijpers; E. Pauw-Vel
den; G. Schrama-Kaufmann; A. Möh-
ringer-van der Heijden.
ONDERTROUWD; H. J. de Jongh en
J. C. Borst,
GEHUWD: H. J. Moors en C. Lui
ten: J. Hensen en C. F. van Wanrooij;
G. Oostrom en W. Hensen.
OVERLEDEN: H. de Vries, 40 j„
Colensostraat: J. C. Bender, 80 j„ Ha-
zepaterslaan; H. Mareelis, 78 jr. Ko
ningstraat.