ZOMEREXPOSITIE IN HUIS VAN LOQY Proeve van het aanzien van een streekmuseum voor moderne kunst ANTI-PROPA GANDA VOOR ZA TUNNELPLANNEN? Met de trein altijd binnen ^L, Race bij geopende Hem brug zou spannend zijn JACOB EPSTEIN overleden f 6475.- DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL Machtig en vastberaden kunstenaar ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1959 PAGINA 3 f -»*« Hf 'émWÊm Kroonprins van Laos benoemd tot regent Koning ernstig ziek A. Biankert. nieuwe hoofddirecteur ANWB - I ^Jy Jy f^y Drie kwartier hadden de dolle jongens van de RAF nodig om van w Marble Arch (Londen) naar de Are de Triomphe (Parijs) te komen. „Ik doe er langer over om van Zaandam naar Amsterdam te rijden", mopperde «-Jf 4 I f een Zaanse fabrikant, en op dat moment werd een idee geboren. Een Hol- Vit Jl 'f - landse Blériot-race van Dam (Amsterdam) naar Dam (Zaandam). Een 1ACt het doel aan te tonen> dat het onmogelijk is om van Zaandam «L 4, 1 'f 1 te racen- zolang de regering op een (bestedingsbeper- JjL*l MÊÊÊÊÊgj 'f1 ggen- Duidelijker gezegd: een stuntje van de Zaanse tun- WÈÈÊÊÈk$ v!r! S ten °m aandacht te vestigen op het feit, dat 100.000 nij- iwSnSF- J mnetff 1S n?.g.steeds met het pontje over het Noordzeekanaal w*V- J mooten varen als zij het welvarende deel van Holland willen verkennen. J -•> «f lik Het mee van de Zaanse fabrikant kwam bij het Zaanse V.V.V., vandaar» T de eersm aanmeld'V°°1r^?t er nog een reglement op papier stond, i *Jj3 jIL nu een maand verder en de deelnemers staan reeds aangegord M fill! fffillllP I get"e^d om donderdag, vrijdag of zaterdag a.s. hun krachten te meten. Zo- %ÊtÊ3^kÊê I wol dc snelste sprinter als de oubolligste toerist wachten prijzen, variërend ||§P|| Worden hoge huren „losgelaten"? Opheffing huurbescherming Noodwachtplicht Ook voor buitengewoon dienstplichtigen In dit vacantieseizoen heeft de con servator van de Haarlemse ge meentelijke kunstverzamelingen de expositiezalen van het Huis van Looy gereserveerd voor het tentoon stellen van een bloemlezing uit het eigen bezit der gemeente aan mo derne kunst. Het doel dat daarmee wordt be oogd is o.m. een „proeve" te geven van het aanschijn van enkele zalen zoals men zich die kan voorstellen in een toekomstig museum voor mo derne kunst in Haarlem. Dat zulk een museum er spoedig zal komen is intussen weinig waarschijnlijk, ge zien de onlangs bekend gemaakte financiële toestand van de gemeen te. Wij willen daar echter bij opmer ken juist in verband met de geëx poseerde „bloemlezing" dat de kunstlievenden in de gemeente er niet langer genoegen mee kunnen nemen dat er eerst definitieve plan nen voor de bouw van een museum voor moderne kunst zouden worden gemaakt als er geld voor „over" is. De achterstallige zaken in de cultu rele sector, en dat zijn er wel enige, mogen onderhand door hun ouder dom wel recht op voorrang doen gel den. Er is in de laatste jaren gelukkig een toenemende bereidheid merkbaar om de culturele activiteiten niet meer als een sluitpost te „befooien", maar deze als een volwaardige post te behandelen. Grafiek reeds leverbaar A. J. ROTTEVEEL'S ZAADHANGEL JAN R00ZEN ALLES VOOR UW TUIN Tweede Bailey-brug gereed Tussen Goeree en bouwput voor afsluiting Haringvliet Ongeluksgranaat had een fabrieksfout Oorzaak van alle opwinding: de Hembrug en de Hemponten. De 74-jarige koning Sisavang Vong van Laos die reeds langere tijd dan enige andere monarch heeft geregeerd is ernstig ziek en heeft de kroonprins tot regent benoemd, aldus heeft een woordvoerder van het ministerie van voorlichting meegedeeld. De laatste twintig jaar van 's Konings regering zijn stormachtig geweest. In de oorlog was Laos door de Japanners bezet en daarna is er steeds communistische agi tatie geweest van de Vietminh. Tot hoofddirecteur van de A.N.W.B. is benoemd de heer A. Biankert te Arn hem. De heer Biankert, oud-bedrijfsdi recteur voor Indonesië van de Deli Spoorweg Mij, zal 1 januari 1960 in dienst treden en in de loop van dat jaar de functie van de tegenwoordige hoofddirecteur, de heer H. J. van Ba len, overnemen. De heer Van Balen, die in 1930 als directeur tot de A N.W.B. toetrad, zal dan wegens het bereiken van Je pensioengerechtigde leeftijd de A.N.W.B. verlaten. Volgende week donderdag start de Dam - tot - Dam-race Van Dam (Amsterdam) Advertentie aluminium jaloezieën) Deekomuft,eD*°nW®rin9 Uur?.aam en Praktisch. FA. 3. S E N F T ZN Nassaulaan 76 t»i Iel- 10743 - Haarlem (Van onze Haagse redactie) Naar wij vernemen overweegt de re gering de mogelijkheid, de huurbe scherming voor huizen boven een be haalde huur (men spreekt van een huur boven 125,- per maand) los te laten 10 «a"w f® vraa« «aar deze huizen het aanbod niet meer zal overtreffen. Dit past namelijk in de de regering de hbeialisatie te bevo^pf ren en het accent niet te W Jl v°TL staat maar in de eerste plfftP j6 Persoonlijke verantwoordelijkheid Men «chpnt zich echter m regeringskringen wei bewust van de gevaren die hierin "jchuilen. Men loopt namelijk de kans 2at de huren van deze huizen dan zo ?rastisch zouden kunnen worden ver hoogd, dat de bewoners die niet meer *°uden kunnen opbrengen. Het gevolg J?u dan zijn dat zij noodgedwongen en 5"et veel kosten gaan verhuizen. Dit jou bovendien allerlei ongewenste con- Jjquenties in verband niet de verkoop a" deze huizen met zich meebrengen. «fctrOrspronkelijk was het de bedoeling hjf] dergelijk ontwerp van wet reeds dit Van ar «1 te dienen. Men schijnt daar- Vj-j,'echter nu te zijn teruggekomen. Het de o Ven van huren boven een bepaal- hetëffns is thans in ernstige studie bil Bon,. .nisterie van Volkshuisvesting en nojfjm.lverheid. Spoedig zal het dus lerrni et gebeuren, maar het idee is al- m'nst losgelaten. De noodwachtplicht gold tot dusverre Voor gewoon dienstplichtigen zonder mo- bihsatiebestemming. Thans zijn enige Koninklijke Besluiten verschenen, die het mogelijk maken ook buitengewoon dienstplichtigen voor de noodwachtplicht te bestemmen. De inschrijvingslijst vermeldt een staalkaart van mogelijkheden om snel of leuk van Dam tot Dam, van het Na tionaal Monument tot het standbeeld van Czaar Peter te komen, maar in dit hele gebeuren ontbreekt een groep, die men nummer één op de lijst verwacht zou hebben: het bijzonder actieve en vindingrijke Zaanse tunnelcomité. En dat is niet zonder reden. De race, be doeld als demonstratie van het erbar melijke isolemeent van de Hollandse Achterhoek, dreigt namelijk een duide lijke anti-propaganda te worden voor de tunnelenthousiasten. Volgens de be rekeningen zal het nauwelijks een kwar tiertje duren om van hartje Amster dam tot hartje Zaandam te komen. En daarvoor zal men niet eens een heli copter of racemotor behoeven. Elke burger die de trein neemt kan dit zon der overdreven inspanning presteren. Vandaar dat de Spoorwegen de uitda ging ironisch glimlachend hebben aan vaard en buiten mededinging hebben ingeschreven. Te laat hebben de organisatoren beseft dat terwijl het wegverkeer kwartieren en halve uren vermorst met het wachten voor de pon ten, de spoorwegen ongehinderd het Noordzeekanaal kruisen over de ver guisde sta-in-de-weg van de Amster damse zeevaart, de Hembrug. Men had a f °e race moeten houden in de uren, dat de Hemburg open staat voor scheepvaartverkeer. Deze fout kon niet meer worden hersteld, nadat men de wedstrijd-reglementen eenmaal zorg vuldig van de Engelse Blériotrace had overgeschreven. Dat is een spijtige zaak, want nu zal men de kómende dagen slechts racers het Damrak zien afrennen om op het nippertje de trein te pakken; want geen enkele variant biedt sneller mogelijk heden. Hoogstens maken de Amster damse racer Grupstra en de Zaanse fabrikantenzoon Wout Bruynzeel een kansje. Zij hebben speed-boten met een maximumsnelheid van 110 km. per uur tot hun beschikking, waarmee zij vrijwel van Dam tot Dam zullen ijlen. Maar daarvoor is eerst ontheffing ver leend moeten worden van het Binnen- vaartreglement, dat een maximum vaarsnelheid van nog geen tien kilo meter toelaat. „„h!u d? race, alles bijeen genomen, een weirug interessante zaak dreigt hot f"' hebben de Zaankanters den Pp if, iVan, de vrolijke kant be- heid' en als maarte helft® van^de Am°sftterndamaenZU7en Uijken' wachten een 4 Groot, in Amsterdam onsterfelijk ge worden door zijn tunnelacties heeft het voornemen in een uitgeholde boomstam de Zaan op te varen Als houthandelaar zal hij wel een stam metje achter de hand hebben, dat uitgehold, toch zijn forse postuur zai kunnen torsen. Een zonderling in Pur- nierend spaart ijsblokken, om het op een ijsschots te proberen. De diligen ce met bruidspaar ontbreekt natuur lijk niet en evenmin een oude trek schuit. Een bekende koekfabriek wil de olifant uit haar fabrieksmerk la ten opdraven. Een estafetteploeg geeft zich een aardige kans als de renners over de Hembrug mogen lo pen, maar het hart van elkeen, die ooit in de roemruchte Zaanse Pakket boot heeft gevaren, zal ontroerd zijn door de wetenschap dat een roman ticus de blanke stomer heeft willen laten meedoen. Helaas, de boot is naar Rotterdam verkocht en daar heeft men het natuurlijk weer niet kunnen laten om dat dierbare pand te moderniseren. De boot, eertijds pronkend met drie dekken, was on herkenbaar en de man is, gekwetst, naar Zaandam teruggereisd. Het zou geen moeite kosten de lijst van zonderlinge en grappige deel nemers nog met vele tientallen te ver meerderen. De ziel van de hele vertoning de heer Bastiaans C. Ooms, voor wie dit festijn een gouden randje Is aan zijn al te rustig gepensioneerd bestaan, verschaft ze met volle handen. Wij wil len er nog slechts twee signaleren. De eerste is van een tweeling, die een minder nette poging wilde ondernemen om de. Zaankanters te bedotten. Zij wa ren, profiterend van hun verbluffende gelijkenis, van plan de deelnemers kaart met een duif over te vliegen. Zij vielen echter door de mand toen zij mopperend constateerden, dat de kaart te zwaar wasvoor een duif. De tweede heeft vele penibele aspecten. De Zaanse burgervader wil namelijk het Noordzeekanaal oversteken in een naar Dam (Zaandam). duikerpak. Dat is zijn goed recht. Maar hij wil dit doen op de plaats, waar de Coentunnel ooit zal komen. En dal brengt een element in het geding, dat tot dan toe zorgvuldig is omzeild: de tegenstelling Amsterdam-Zaandam over de voorrang van Coen- of IJtun- nel. Men wacht nu af of de burgemees ter, de pijnlijke consequenties van zijn besluit ziende, niet geruisloos zal eclipseren. De komende week dus veel racen en, hopelijk, ook veel lachen. Een aardig amusementje ter vervanging van Koninginnedag, maar toch ook een demonstratie ter lering van de nog piepjonge regering. De 100.000 Zaankanters, die Fabrieken bemannpn als Verkade, Albert Heyn, Bruyn zeel, Polak Schwarz, Wessanen, Verblifa, Simon de Wit, de Linoleum en nog een aantal nationale bedrij ven, hebben er toch heus wel recht op dat aan hun wensen enige aan dacht wordt geschonken. Zij hebben, terecht, grote grieven. En met hen. de bewoners van de Hollandse Achter hoek. die dan, voor de fijnproevers, een van de mooiste streken van ons land mag zijn, maar die toch ook wel graag een forsere hap van de natio nale welvaart zou willen meeëten. En dan spreken wii nog maar niet over de IJ-tunnel Herman Kruyder De als zomertentoonstelling in het Van Looymuseum gehangen bloemle zing geeft uiteraard geen beeld van de omvang en de betekenis van het bezit aan moderne kunst. Gedeeltelijk en prooi- sorisch is deze ondergebracht in enkele voor het publiek toegankelijke zolder ruimten van het Frans Halsmuseum (waar dit werk organiek niet thuis höort). Evenmis konden alle in Haar lem werkende kunstenaars, van wie werk in de openbare collectie is opge nomen, in het raam van deze bloemle zing worden grepresenteerd. De moder ne collectie wordt opgebouwd door mid del van vrije aankopen en verwervingen uit de z.g. contraprestatie-regeling en uit schenkingen. In de expositie is een duidelijke groepering betracht van enige uitge sproken karakters. De bovenzaal is geheel gewijd aan de figuur Herman Kruyder die in de twintiger jaren eni ge tijd in het Haarlemse heeft gewerkt en daar met zijn expressionistische vi sie wel invloed had op de kunstopvat tingen van de jongeren destijds. Kruy der is van betekenis als schakel in de schilderkunst van onze eeuw, zowel in het overzicht der lokale kunstbe oefening als op het nationale plan. Met een goed opgebouwde cyclus die Kruyders betekenis en ontwikkeling aangeeft, heeft de Haarlemse moder ne collectie een logisch verantwoord en voortreffelijk uitgangspunt voor de twintigste eeuw. Rechtstreekse invloed van Kruyder wordt in deze bloemlezing niet geïllus treerd maar wel het doorstoten van het eigen levensgevoel van de twintigste eeuw in de beeldende kunst. Haarlemse jongeren Was Kruyder een figuur na wereldoor log I, de abstraherende streving na we reldoorlog II vindt men uitgedrukt in het werk der Haarlemse jongeren: Wiesman en Chapon, Heyboer en Mui der, en de in Haarlem neergestreken immigrant Imre Nagy, gegroepeerd in één zaal, tonen het gezicht van de kunst in het midden van de eeuw. is Kruyder geprojecteerd tegen de nationale kunst van zijn tijdgenoten: Sluyters, de Frans georiënteerde modernist van de eeuw wisseling. de Bergense school met Colnot en Piet Wiegman, de Haarlemmers van de vijftiger jaren zijn geplaatst tegen 1 het décor van hun tijdgenoten Appel en 1 Lucebert. Hier kunnen echter figuren j als Wiegers, Nanninga, Benner, Corneil- le, Rooskens en Stekelenburg, om er enigen te noemen, als nationale achter grond nauwelijks worden gemist. Hun werk is nog voor zeer civiele prijzen verkrijgbaar. Ook uit financiersoogpunt gezien heeft vroegtijdige aankoop van deze prominenten de zeer aantrekkelij ke, zij het enigermate speculatieve kant van snelle waarde-vermeerdering. De schakel met het negentiende-eeuw- se impressionisme waarvan we in de „Boerenechtpaar" van Lucebert, een der werken, die geëxposeerd zijn op de zomertentoonstelling in museum „Het Huis van Looy". verzameling de collectie Jac. van Looy en Isaac Israëls (hier niet geëxposeerd) kennen wordt gevormd door Boot en Verwey. Tussen dit alles door vindt men de kunsthistorisch indifferenten Moerkerk, De Roos, Verboog met werk van goede kwaliteit. Een fraai zelfpor tret is er van de schilder Van Leeuwen. Een goede aankoop is het werk van de jonge, aan de Rijksacademie gevormde Haarlemmer Willy den Ouden. Een Goya-achtige figuur als Arie Kater is hier, tenzij het een schenking betreft op onnawijsbare gronden terechtgekomen. De galerij is gewijd aan de collectie trafiek, onlangs geschonken door jhr. Teding van Berkhout, van wiens hand ter expositie een aquarel te zien is. Over het Haarlemse kunstleven ver strekt deze collectie waardevolle docu mentatie en zij' mag dan ook een belang rijke aanwinst genoemd worden. Pren ten zijn er o.a. van Gerbrands. Koster, Heuff, Miolée, Van der Vossend), Groo- tens, Veringaen Dingeman sr. De plas tische kunst in deze bloemlezing wordt vertegenwoordigd door Mari Andriessen Anneke Höfte, Mulder en Wezelaar, Twee zaken zijn in deze zomertentoon stelling van eigen bezit aan de orde. Vooreerst de expositie, als zodanig een proeve van het aanzien van een streek museum, welke als conclusie oproept: de bouw van een museum waarin de actuele kunstbeoefening haar neerslag vindt in permanente expositie is drin gend noodzakelijk. Tenslotte een proeve van 't opbouwen ener collectie, waarvan de onvolledige gegevens ons deels zeer verheugen omdat er een düligente hou ding uit spreekt, maar die deels ook een te kort aan durf, allure en breedheid van aanpak doet vermoeden. Voor ons een interessant getuigenis, dit exposé, voor de stad- en streekgeno ten die hun zomergasten de openbare verzameling van recente kunstbeoefe ning willen laten zien, een onderhouden de tentoonstelling die nog tot 7 septem ber duurt. L.T. De beroemde Engelse beeldhouwer Epstein 's, naar Reuter verneemt, woensdag in zijn woning te Lon den overleden. Epstein is in 1880 als zoon van Rus- sisch-PooIs Joodse vluchtelingen te New York geboren. In november zou hp (9 zijn geworden. Sir Jacob Epstein, tegenwoordig Enge- lands grootste eigentijdse beeldhouwer genoemd, hee-f een tijd gekend, dat hij het aanmerkelijk minder gemakkelijk had. Dat was d„ tijd, waarin menige van zijn beeldhouwwerken de belicha ming scheen van „wansmaak". Hij was een opvallende, expressionistische na tuur, die het aandurfde te werken naar hem goeddaeht. Dat is lang geleden. Zijn oeuvre in ai zijn fasen vormt nau welijks aog een probleem voor een ge neratie die met Henry Moore is op gegroeid. Men zou zelfs kunnen zeggen, dat zijn massieve kopper, en figuren een tikje ouderwets schijnen. Maar ou derwets 01 niet, Epstein was een mach tig en vastberaden kunstenaar, wiens vitaliteit met genoegen deed bedenken, Rat charme niet alles is. Advertentie AUTOMOBIELBEDRIJF Dr. D. Bakkerlaan 12-16, Bloemendaal Tel. 57500 - 57501 (K 2500) Advertentie SPEKSTRAAT 5 TELEF. 16061 Wie nu in deze hoogzomer door de stad zwerft, herkent zijn eigen vertrouwde omgeving niet meer. De huizen, de straten en kantoren zijn allemaal nog dezelf de, maar de mensen zijn je volko men vreemd. Het schijnt, dat ie dereen op vakantie is en dat de vreemdelingen de stad hebben ver overd. Je bekenden, die je steevast iedere dag op hetzelfde tijdstip daar of daar kan ontmoeten, zijn met de vacantiezon verdwenen. Op het terras, dat een unieke ontmoe tingsplaats pleegt te zijn, ben je een eenzame. Vreemd volk heeft de ver trouwde plaatsen ingenomen, en het geniet van een Haarlemse gastvrij heid, welke het goede humeur ten goede komt. Touringcars rijden af en aan, en zetten hun reizende la ding af. En als kwetterende vogels stuift het gezelschap uiteen, op zoek naar wat het thuis ook kan vin den. Het is me tenminste opgeval len, dat je al te gemakkelijk de lie ve vreugde van elders bewondert, terwijl je nog geen paar honderd meter van eigen huis dat plezier beter en goedkoper kan vinden. Van de week ben ik op de fiets gestapt en heb ik de omgeving van 't Kop je weer eens doorkruist. En toen dacht ik: waarom ben ik eigenlijk veertien dagen lang naar een ande re streek van het land gereisd? Het is, geloof ik, de drang om ge woon eens helemaal weg té zijn, die je naar andere oorden doet trek ken. Je wilt die bomen van hier wel een paar dagen kwijt om te zien hoe ver weg ook een heleboel bomen samen een bos vormen. Zo is het ook goed. Maar daarom kan het geen kwaad aandachtig te luisteren naar wat onze gasten te vertellen hebben Of het nu een Duits meisje is, dat u te logeren hebt, of een neefje uit een stad van veertig kilo meter verder, zij doen ontdekkingen in uw omgeving, die ge zelf nog nooit gedaan hebt. Zij leren u uw éigen stad zien, en geven ervarin gen door. die verder reiken dan een terras of een reuze-grote kerk. De tien vrije dagen, die mij nu nog resten, hoop ik te besteden om Kennemerland te verkennen met de ogen van een logé. Dwalend door stad en land hoop ik het leven hier door een andere bril te bekijken. Maar ik vermoed tenslotte tot de ontdekking te zullen komen, dat ik een vreemdeling was in eigen stad Dat ik een hele andere stad heb ge zien dan waarin ik gewoon ben te werken. Een vacantie-stad. En mis schien zal ik heimwee krijgen naar de werkende stad, waarin het leven vertrouwd is en iedereen onder ons. Niets lijkt mij namelijk erger toe dan vreemdeling te zijn in eigen huis. Heel misschien ga ik nog naar Zandvoort, ofschoon het daar ook niet alles schijnt te zijn. Volgens de berichten werken de middenstanders daar met verlies. Dat 'wil zeggen, in plaats van bij voorbeeld 25.000, zullen zij dit sei zoen slechts 23.500 verdienen, een strop dus van maar liefst 1500. Dat komt nu van die vermaledijde wie lerkampioenschappen, waarin roy aal met regenboogtruien is gesme ten, maar niet mèt geld. De win keliers, die tenslotte een verzorgen de functie hebben, willen graag het brood der dienstbaarheid eten, maar zien dan ook graag als tegen prestatie, dat anderen hun broodjes eten. En dat is nu niet gebeurd. Zij hadden gedacht, dat die wielerkam pioenschappen een enorme fietsen de kip zou zijn, die aan de rollende band gouden eieren zou leggen. Daar is niets van terecht gekomen. De Zandvoorters werden opge scheept met een flink portie kalk- eieren. En daar kun je geen broodje mee beleggen, of je blijft er mee zitten. Ze zijn er ook mee blijven zitten. ,,Ik zal hem dat op zijn brood ge ven", heeft toen menigeen gezegd, en die „hem" bleek de heer Hugen- holtz te zijn, die als de V.VV.-man bij uitstek in Zandvoort de consump tie-prijzen in de sector van het die vengilde gedeponeerd had. Dat is natuurlijk geen reclame voor Zand voort, maar de heer Hugenholtz was in deze een vrij man. Van de middenstand schijnt hij niet veel fi nanciële steun te ondervinden, zo dat hij het „wiens brood men eet, wiens woord men spreekt" niet in praktijk hoefde te brengen. Hoe het ook zij, er zal nog een hartig woord je gesproken worden in Zandvoort. Maar misschien is, het beter, dat de middenstanders eerst zelf op va- cantie gaan, en dan in oktober eens de zaak doox-praten. Ik maak me sterk, dat er dan zoete broodjes ge bakken worden. En die mogen ze rustig met dievenprijzen verkopen. Ofschoon hij was begonnen onder in vloed van Rodin en ook de macht van Brancusi eeft ondergaan, vond hij zijn inspiratie in hoofdzaak toch in de tra ditie van Azteekse of Afrikaanse beeld houwkunst. zoeos deze in tegenstelling stond tot de beeldhouwwerken der klas sieken. Epstein heeft zich nooit bezig ge houden met experimentele methoden. Slechts, zeer kort heeft hij modernis tisch gewerkt. In deze periode (1912- 1914) was er een eenvoud in zijn vorm geving en een levendigheic. in ziin opper vlak, die hij niet altijd heeft weten te behouden. In zijn gehele vruchtbare car rière is hij traditioneel kunstenaar ge bleven. in dezelfde zin als waarin Bar lach traditioneel is, geoccupeerd door de grote problemen van het menseliik bestaan. Hij had een prachtige zin voor bijkomstigheden en gevoel voor drama. Men kan niet zeggen, dat Epstein af schrikte door de kracht van zijn behan deling. doch al Eë vaak werd hfi op een moment van buitensporigheid er toe ver leid zijn werk juist iets te veel te ge ven, waardoor overtuigingskracht ont brak. Zijn koppen zijn opvallend, het ge heime leven daarbinnen ^is verdwenen. Epstein, begiftigr mei een onblusbare energie, heeft zich op een gelukkige en. natuurlijke wijze aangetrokken gevoeld tot het monumentale en ook tot sommi ge van de belangrijkste persoonlijkhe den van onze eeuw. Epstein was in 1880 in het New York- se ghetto East Side geboren uit Poolse ouders. Daar, in die overbevolkte wijk van Russen, Polen. Italianen, Grieken. Chinezen, uitten zich zijn artistieke be gaafdheid en zijn tekendrang. Hij ver diende weldra zijn brood met boekillus traties, maar legde zich steeds meer toe op beeldhouwen. In 1902 ging hij naar Parijs, waar hij korte tijd de Eco- le des Beaux Arts bezocht, maar wel dra meer aandacht en tijd besteedde voor de beeldhouwkunst in het Louvre. In 1905 stak hij naar Engeland over, dat z}jr tweede vaderland werd. Vrijdag is de tweedo Bailybrug waaraan het 462-ste bataljon ponton niers van de genie in het Haringvliet twee weken heeft gewerkt, gereed ge komen. Wegens de getijstanden heeft men deze brug, die een verbinding vormt tussen de oever van Goeree en de tweede bouwput, waarin een schut sluis gebouwd zal worden, moeten „in varen". De eerste Baileybrug, die een verbinding geeft met de grote bouwput midden in het Haringvliet, heeft men met behulp van een drijvende bok kun nen monteren. Thans moei nog vanaf de oever van Goeree een dam worden opgespoten van ongeveer 800 meter lengte. De uitvoering van dit werk is 4 augustus aanbesteed. Deze dam vormt het begin van het dijklichaam van de toekomstige afsluiting van het Haringvliet. Naar deskundigen thans hebben vastgesteld is het ongeluk, dat 24 juni bij Kornwederzand op de Afsluitdijk gebeurde en dat aan twee sergeants het leven kostte, te wijten aan een fa brieksfout in de huis van de vroegtijdig ontplofte granaat. Men zal zich herin neren dat bij het schot met een Engel se zeventien-ponder een deel van de kruitlading door het achterstuk van de huls uitweg vond. Iets ongewoons dat aanleiding gaf tot het onderzoek dat is afgesloten met bovenvermelde conclu sie.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 3