D H Jeugd zoekt een uitlaatklep in een soms waanzinnige zucht naar vermaak D onafhankelijke mode Today, KENT FILTERS BEST in K.A.B. ziet geen heil Kath. Verbondv. d. Arbeid „La helle Hollandaise, WINTERCOMPLETS bij show van Ferry Offerman I Driekleur op hoogste punt nieuwe RAI-gebouw Praten over Woudrichem as? 4 ss.wja.TtB DE ROL DER SATELLIETEN (SLOT) P<aradox more than ever Eenheid in sociaal-economische politiek is noodzakelijk Europese ambtenaren gaan belasting betalen VOORZITTER MIDDELHUIS Niet voor het inter nationaal gerechtshof Opening februari 1961, congresgebouw in 1962 ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1959 PAGINA 5 1 Diploma van de Sorbonne of all leading filter cigarettes in U.S.A. Geschil over Rijnvaart Gezinszaken Coördinatie in Europees verband Pastoor L. Moeskops O.F.M. e echte Christen is in de wereld een teken van tegenspraak. Daar aan valt niet te ontkomen. Chris tus, onze Heer, is ons als zodanig voor tgaan. Wat de oude Simeon van Hem yoorspelde, toen Maria en Joseph Hem ln de tempel van Jeruzalem aan God toewijdden, heeft Hij op Zyn beurt ons a.Nen, zijn volgelingen, de door Hem geroepenen en getekenden, in het voor- Uitzicht gesteld. Wij, de dienaren, zijn Immers niet beter dan Hij, de Heer. Ons leven op aarde zal dus in we ten een strijd zijn. Een strijd met als Wzet onze trouw aan Christus. Dit J'oord: „het leven is een strijd heb: O.®1» wij echter al zo vaak gehoord, wq tfln er zozeer mee vertrouwd geraakt, S het ons feitelijk niets meer zegt. "tl accepteren de waarheid van dat Sszegde zonder controle, kritiekloos, a,s iets „dat er nu eenmaal bijhoort"; ■uaar het lééft niet, het heeft voor ons geen inhoud, die gelukkig maakt of torontrust Wij horen het aan en gaan °tor tot de orde van de dag. Toch zal elke verdieping van onze geloofsbeleving moeten beginnen met een hernieuwd besef van de inhoud van «at woord! Wij zullen ons moeten her tzinnen op wat het christendom m Sezen is, op wat het van ons vraagt. ij11 dat is strjjd, onophoudelijke strtjd. et zwaard, d.i. strijd, heeft Christus T,naar eigen getuigenis °P aar5?® gadracht, met een ongestoord, rusj-'g vreedzaam leven. Omdat de be- van heel de mensheid Veroveringstocht is van de - weg-«=i "|- tt'God, die slechts door *e ,ncc!s k?°r voet strijdend voortgaan succes kah hebben. Deze strijd kent geen van de weg-terug- herademing. Zo Wapenstilstand, geen —- t(,rueeang. ffgens, dan is hier stilstand teruggang get hele leven is een open vuurhnie. Schuilhoeken bestaan óveral bevinden wij °n® m'fest gezelschap van onszelf! En met wij zelf onze grootste v«an God eist de hele mens op - geen vakantie. Daarom ^et juist te ons minstens in En niet zelden tot Hem Elk ogenblik, van dag of lacht! In elke omstandigheid van ons 'even! In elk gezelschap! Bij onver schillig welke bezigheid. Alleen op deze W;jze zijn wij echt en volwaardig mens. En dus:-echt Christen! erkerstening der wereld eist vóór persoon in principiële en conse quente geloofsbeleving. Wij zullen ons hebben af te vragen, of wij dat aan durven. Niet alsof het hier een keuze van persoonlijke voorkeur betrof, maar om, als christenen, precies te weten wat onze plicht is. En dit te meer, daar het niet alleen gaat om onze feitelijke levenshouding, waarvan wij tevoren Men, dat ze „anders" zal zqn dan die der niet-katholieken, maar tevens en noK meer, om de eigenlijke inhoud van ons geloof, die vooral tegenwoor- a«n velerlei afbrekende en laatdun- tode kritiek bloot staat. j "et is te begrijpen, dat de para- «Oicaie leer van het christendom een k. reld, waarin de almacht van de lj®hselijke geest door de totale beheer sla,?. van de stof het hoogste levensdoel -mijnt te zijn, verbijstert. Daar is |®eh begrip en geen plaats voor kruis v, nederigheid, voor liefde en recht- 'ardigheid; veel minder nog voor een jPVatting, die het doel van de mens- 'd buiten deze aarde plaatst, t A's christenen zijn wij ervan over- ïï'gd, dat wij tegelijk op aarde, in de jtö èn in de eeuwigheid leven, dat wp ch aardse èn een hemelse taak heb- A te vervullen. In ons leven zullen 3 een zodanige synthese moeten vin- fj dat de ene ons niet ten koste van tiia ^f!dere bezighoudt. Wij hebben een uaelïjke en een eeuwige toekomst. Bei- Qe eisen onze voortdurende inspanning op. Geen werk op aarde mag ons on verschillig laten. Alles te kerstenen, d.i. alles verlossen, terugvoeren naar God, dat is onze roeping! Tegelijk bur gers van hemel en aarde, moeten wtf zó zien te leven, dat de een de ander niet in het gedrang brengt. Maar al Zouden wij de hele wereld winnen, toch behoren wij ze steeds zo te ge bruiken, dat wij „geen schade lpden aan onze ziel"! Deze houding heeft voor de buiten- getold iets paradoxaals, iets twee- »cbtigs zelfs. Wij weten echter met o^eiyke zekerheid, dat ze juist is, ze steunt op Gods eigen Woord. hvL.tooeten ons met deze wereld be- <Jer. b. en wel grondig, op straffe an- Onl to kort te schieten in de ons van Zii* Wege opgelegde taak. Anderzijds lvi>. ,wiJ vreemdelingen" in diezelfde rTe*d, zonder vaste woonplaats t«,ne?e Paradox in ons leven te integre- loot.ls een wezenlijke eis van ons ge- In maart i8k„ Pappenheim een zal de dirigent Leo bet Frysk Orkest !?Jjs concerten met gelijkertijd de vaste l#f^en terwijl te- orkest, Alfred Salten, metTG^" dat Orkest zal optreden. het Gelders Polen in de greep van apatie en verveling 7 bezoek Toen de Russische premier, Khroesjtsjev, twee maanden geleden een bracht aan Warschau, legde hij een krans op het graf van de Onbekende üoiaaai. In het midden: Khroesjtsjev, links: de Russische ambassadeur in Abrasimov, en naast Khroesjtsjev: de Poolse minister van Buitenlandse z,aicen Rapacki. Warschau Er bestaat een simpele reden voor het verschijnsel, dat de Poolse intellectuelen de komst van de Russische premier, Nikita S. Khroesjtsjev, op het politieke toneel soms bijna verbeten trachten af te schilderen als een gebeurtenis, waarvan een „bevrijdende werking is uit gegaan. Zij zijn van mening, dat Polen voor het ogenblik met verder kan gaan op het pad naar de vrijheid en dat aan iedere verbetering een „be vrijdende" maatregel in Rusland zelf, die zijn weerklank vindt in Polen, vooraf moet gaan. Het Poolse volk klampt zich wanhopig vast aan de hoop dat na een paar rustige, vreedzame jaren met Khroesjtsjev aan de macht er wat stoom kan worden afgeblazen, nu beslist nog niet, maar misschien over vijf, tien of vijftien jaar. Evenals een aantal invloedrijke figuren in het Westen Amerikanen niet uitgesloten zijn de Poolse leiders er van overtuigd, dat Khroesjtsjev waarschijnlijk beter is dan wie hem ook ooit zou opvolgen. „Wij kunnen werkelijk niet naar Amerika uitzien voor een beslissende stap", zo verzekerde ons een Poolse schrijver. „Niet meer; niet na Honga rije. Verkoop ons jullie overtollige tarwe-voorraden, stuur ons jullie ka toen, verleen ons economische hulp. Wij stellen het allemaal erg op prijs, maar er verandert in wezen niets door". „Jullie Amerikanen noemen ons Po len romantisch. Maar wü zijn tenslot te realistisch geworden. Wat wü in hoofdzaak nog van Amerika verlangen is ons er aan te herinneren dat bui ten onze grenzen meer vreugde be staat. Tegelijkertijd zijn wij er echter van doordrongen dat de wind. die ons in de richting van meer vrijheid moet stuwen paradoxaal genoeg uit het Oosten moet komen, als hü ooit komt. En ondertussen? De feest roes van de dagen van 1956, toen de Russen gedwongen werden hun greep op het land althans wat te verslappen, is zeker voor de gemiddelde Pool voorbij. Sindsdien is de macht van de onaf hankelijke maar desalniettemin com munistische leiders van Polen weer wat meer aan banden gelegd. Men treft geen opgewekte artikelen meer aan in de kranten, of stekelige en ui terst kritische gedichten en novelles. Nadat dit onbesuisde geschrijf gedu rende korte tijd mogelijk was geweest concludeerde de regering dat het al leen maar tot nieuwe moeilijkheden kunnen leiden. Nadat Warschau oleens weer orde op zaken had gesteld bleef er van het aanvankelijk enthousiasme niets anders „over. dan zou vervolgens onverschilligheid en vwveMngSSvergezeld van een soms waanzinnige zucht naar amusement. De Polen hebben zeker meer vrij heid dan een van de andere deelne mers aan het communistische experi ment in Oost-Europa. Maar voor een Pool is dat niet genoeg. In economisch opzicht blijkt de onverschilligheid uit statistieken, zoals bijvoorbeeld waar mee wordt aangetoond, dat büna de helft van de auto's die in de Zeram- fabrieken van de lopende band ko men een of ander mankement heeft. De verveling blijkt uit de treurige een- züdigheid, die de communistische lei ders hebben voorgeschreven voor hui zen, kleding en het voedsel, dat in de winkels verkrijgbaar is. De Poolse communistische bureaucraten dragen mischien geen saaie pakken maar ze hebben zeker saaie zielen. Ondanks het hardnekkig mooie Weer zullen er deze weken heel wat vrouwen gebogen zitten over de nieu we modeplaten. En ondanks de aan houdende zomerse zon zitten de mode shows weer vol. Welk een dictator is "ie Mode! Naar de nieuwe dingen die to voorschijn zijn gebracht is men oenieuwd en tot die nieuwe dingen h°ort onder meer de tuniek, hier ge schetst naar een model uit de collec te van Metz. Het is getoond tijdens shows van Metz in den Haag en «ïsterdam en oogstte applaus. Al en htot dadelijk te zien hoe men in m tot dit kledingstuk komt van'n war- e Wollen bois de rose ruit, opzjj ver „jtohgespleten. De modieuze zeven achtste lengte voor complets past «°ed bp de creaties van Metz die nu eenmaal een bepaalde allure hebben. wekkent<f1mitZgroteekSeen1Sh-'ndrak" re mouwen en volumml kyzonde- Van de stola of nu weer zegt, maakt dc ontwe^er bu mantels en mantelpakken een ar tistiek gebruik. Het is en blijft plezierig speels toevoegsel aan herfstkleren. Is in Parjjs het mantelpak gedeci deerd van „kortjasje" „langjasje" ge worden, Metz volgt een onafhankelijke stjjl met zeer draagbare tailleurs in middenlengte, semi klassiek, semi mo dieus, onder andere in het altijd even beschaafde donkergrijs. Er is een nadrukkelijke voorliefde voor lila, zowel voor de wollen getail leerde japonnetjes met wijde rok van mollig bouclé materiaal als voor de gouddoorweven avondtoiletten. De mannequins droegen daarbij de nieuwe „poezeband" colliers van glinsterende kralen, een veelvoudig snoer strak om de hals. De kleine, draagbare hoeden zijn in geen enkel opzicht geforceerd, wat een herademing is en waardoor ze een uitstekende begeleiding vormen. A. Bgl. Krachtens een dit jaar uitgevaardigd besluit, zullen Frans studerende Neder- landers thans hier te lande een diplo- ma van de Sorbonne kunnen verwer ven, aldus heeft de heer Pierre Dailly van de Franse ambassade meegedeeld, en wel een „Certificat pratique" voor de Franse taal (eerste graad), een „Di plome" voor Franse studies (tweede graad) en een „Diplome superieur" voor Franse studies (derde graad). Om de ze getuigschriften te verwerven, zal men examens moeten afleggen, die worden uitgeschreven door de „Mission uni versitaire et culturelle" bjj de Franse ambassade hier te lande. Deze examens zullen gehouden worden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en misschien ook in Utrecht. e omstandigheden zijn wellicht beter dan in 1956. Maar zjj zijn niet goed genoeg om te kunnen voorkomen, dat iedere dag een af schuwelijk gevecht wordt alleen maar om door de dagelijkse sleur heen te komen. Het leven gaat slechts verder om alles hetzelfde te laten blijven. Waarom, zo vragen de Polen zich af, moet het een uur duren voor je b\j LOT, de Poolse luchtvaartmaatschap pij, staatsbezit uiteraard, een vliegbil jet kan kopen voor een luchtreis die slechts een uur in beslag neemt? Dat komt omdat het door de regering be taalde personeel achter de balie in de tijd van de regering door de regering voorgeschreven formulieren moet in vullen. Er bestaat geen concurrentie noch enige andere reden om haast te maken. Dat geldt evenzeer voor grote warenhuizen, winkels en zelfs voor de nieuwe hotels. Wanneer een stad ver woest is zoals Warschau dan is het niet de overrompelende naargeestig, heid van de gebouwen die op de zenu wen werkt. Het is het feit dat in een hotel de kellner niet bewogen kan wor den zout en peper te brengen als het eten nog warm is, of een kopje voor dat het kannetje met koffie koud wordt. Ontevredenheid over het naargeesti ge leven heeft de Poolse jeugd ge bracht tot een soms waanzinnige zucht naar vermaak. Jazz is een cultus ge worden, een vorm van verzet, een mid del om aan de bureaucratie te ont snappen. De landbouw heeft zich enings- zins hersteld sinds de regering een eind heeft gemaakt aan het systeem van de collectieve boerderijen. In dit verband heeft niets de Polen meer geïntrigeerd dan de recente verkla- ï1"®van Khroesjtsjev, dat tegen de „no°it dwangmaatregelen geno- zulton worden, „omdat je de men- a?.nmaal niet met een zweep het paradijs in kan jagen". De Poolse miXUDh ?e leider, Wladislaw Go- he.Gft zelfs tot op zekere hoog- to g®to°"d ,m te zien op welke wijze il 5 i' die Seen staatseigen dom is de levensomstandigheden in pulton kan verbeteren. Hjj heeft in P°ton de oprichting van onge veer honderdduizend particuliere on dernemingen mogelijk gemaakt. Voor het merendeel zijn dat echter nog geen bloeiende bedrijven geworden omdat niemand met zekerheid weet óf de re gering niet van gedachten zal verande ren. Desondanks doen deze onderne mingen .kleine restaurants en zo, naar verhouding goede zaken, als mén bij de beoordeling van deze prestaties rekening houdt met de beperkte mid delen waarover zjj beschikken. Dat heeft een simpele oorzaak: de Polen zün bü'zonder gevoelig voor een beetje persoonlpke aandacht van de eigenaar van een zaak. Als die de indruk wekt, dat hij er werkelük op uit is zijn kiant tevreden te stellen, dan keren ze er te rug. De communistische leiders zijn de pogingen, die worden ondernomen om verwoeste steden als Warschau op te bouwen, al lang beu. De bevolking tot op zekere hoogte eveneens. Maar men had geld uit kunnen sparen en meer kunnen bereiken als de regering genoe gen had willen nemen met algehele su pervisie en particuliere bouwonderne mingen een kans had gegeven. De Polen willen niet terug naar het kapitalisme uit de tijd voor de tweede wereldoorlog. Beslist niemand stuurt aan op scherpe tegenstellingen tussen zeer rijken en zeer armen .Toen er onder de studenten van de universiteit van Warschau een opinieonderzoek werd gehouden, verklaarde zeventig procent een zekere mate van socialis me of staatseigendom bjj de grote in dustrie te verkiezen. Wat verwachten zij dan van de toekomst? Op welke verdere ontwikkeling hopen zij wan neer en indien er een stap naar meer vrijheid wordt gezet in Rusland, het land waar voor hen zoveel van afhangt?. „Wat wfj willen," verklaarde een student, „is voldoende vrijheid om te trachten fouten te herstellen als het duidelijk is dat er fouten gemaakt zijn. Wij voelen er niets voor naar wille keur te worden volgepompt met socia lisme. Wij willen een eigen socialisme en wij willen zelf bepalen in hoeverre het ons leven en het leven van het ge hele volk beïnvloedt. Ik geloof dat u dat in het Westen politieke vrijheid noemt." (Copyright De Tpd - N.Y. Herald Trib.) De hieraan voorafgaande artike len van Marquerite Higgens zjjn ver schenen in De Tijd van 5 en 8 sep tember. Advertentie Hoewel de bijeenkomsten van de mi nisterraad van de Europese Economi sche Gemeenschap en Euratom, die in Brussel is gehouden, de kwestie van de salariëring van de ambtenaren van bei de gemeenschappen naar de bestaande groep en deskundigen heeft terugver wezen, „is het duidelijk", zoals men in Nederlandse delegatiekringen zeide, „dat deze ambtenaren zu len worden onderworpen aan een reele belasting heffing". MIDDELHUIS De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, dr. H. R. van Houten, heeft vrjjdag met nadruk tegengesproken dat tussen de Nederlandse regering en de Duitse Bondsrepubliek overeenstem ming zou bestaan om het geschil over de Rijnvaart voor te leggen aan het internationale gerechtshof in Den Haag. (Van onze speciale verslaggever) „Liever een kleinere centrale, die werkelijk een eenheid is, dan een iets groter verband, dat een huis van ver deeldheid zou zjjn." Dit verklaarde de verbondsvoorzitter van de K.A.B.de heer J. A. Middelhuis, toen tijdens een te Utrecht gehouden persconferentie de houding van de K.A.B. ten aanzien van een eventueel op te richten Katholiek Verbond van de Arbeid ter sprake kwam. De heer Middelhuis liet er geen twijfel over bestaan, dat de K.A.B. niets voelt voor een opgaan in een gro ter verband. In een ronde tafel-gesprek over dit onderwerp zag hij dan ook wei nig heil, al zal de K.A.B. een eventuele uitnodiging tot een dergelijk gesprek niet terzijde leggen. Desgevraagd deelde dp heer Middel huis mede, dat de K.A.B. nog niet is benaderd voor een rondetafel-gesprek, hoewel het reeds vele maanden gele den is, dat de voorzitter van de Arka, mr. G. A. A. M. Boot, deze suggestie lanceerde. „Veel animo is er bij ons niet," aldus de heer Middelhuis, „om dat wjj een herhaling vrezen van de zeer langdurige gesprekken in de commis- sie-Beaufort, die vüf jaar over de sa- n zyn zonnige landhuis te Vinke- veen waar op het gazon de fla mingo's in elegance en schoonheid met de mannequins wedijverden toon de Ferry Offerman zijn herfst- en win ter kollectie die hü, zjjngewoonte ge trouw, weer zeer hoffelijk „La belle Hollandaise" doopte. Allereerst wil len wij het hebben over de prachtige materialen die hij verwerkt: bouclé, mohair, tweed, Shetland wol en aller lei soorten bont. In alle getoonde genres, coktail, ski- en middagkleding was veel accepta bels .Om met de cocktail te beginnen: veel glimmend satün, al of niet met kralen en bordiiursels bewerkt. Eén wit satijnen cocktail mantel was met hermeline gevoerd. 'In het sportieve genre: goed-zittende stretch panta lons waarop warme gezellige wollen truien met capuchon worden gedragen en daaroverheen een jack van deken- stof. Zwarte franje als garnering op een lichte groene jopper doet het best, maar een pluizige wollen „smyrna" rand in zuurtjes kleur op een dito kledingstuk is wat te veel van het goede. De sterkste zqde van de kollectie le ken ons de complets: japon-jasje of japon-lange mantel. Deze lange man tels hebben dikwijls een bontvoering. De kragen zpn groot, de schouders tamelijk breed en de lengte: even over de knie. De jasjes van de complets zjjn over het geheel genomen vrij lang en gaan iets meer naar de klas sieke tailleur toe met dit verschil dat het lijkt of het aan de rugzijde nèt niet goed zit. De mouwen zjjn halflang. In de ja ponnen verwerkt Offerman hier en daar het kazuifel-idee van Balmain en Griffe. Het doet denken aan een spen cer die aan de japon vast zit. Er om heen strikt hü een ceintuur- tj'e. In het buitenland liet Offerman een geel gebreid ensemble vervaardi gen bestaande uit licht bruine rok, bre de ceintuur, crème blouse en daarover heen een wüde mantel. Alles in patent steek. Een vergeten snufje doojc ook weer op, dat de Parfjse couturiers heb ben herontdekt, namelük knopen ge maakt van opgerold koord. Het staat heel vriendelü'k. G. S.-de W. menstelling van haar rapport gedaan heeft." De verbondsvoorzitter noemde het be paald te veel gevraagd om voor ande re organisaties, die buiten de K.A.B. staan, de structuur van de K.A.B. te veranderen. Intern is de K.A.B. wel be zig met plannen voor structuurwijziging o.m. in verband met de mogelüke oprichting van bedrijfsbonden. waartoe het N.V.V. en het C.N.V. reeds zün overgegaan maar deze studie staat los van hetgeen anderen met een Ka tholiek Verbond van de Arbeid beogen. Volgens de heer Middelhuis is er geen ..levensgroot bezwaar" om de naam K.A.B. ooit te veranderen in Katholiek Verbond van de Arbeid: reeds direct na de bevrijding leefde de gedachte aan deze naam binnen de K.A.B. Het ligt er echter aan, wat men onder een derge lijk Verbond wil verstaan. De Voorstan ders zien er een federatieve samenwer king in tussen drie zelfstandige vak- centralen, resp. voor leidinggevenden, mediale groepen en handarbeiders, welke laatste dan de K.A.B. zou zün. Maar dan rijzen er tal van practl- sche vragen, aldus de heer Middel huis. Nu is de K.A.B. de partner van N.V.V en C.N.V. Wanneer eeht°r ei- de andere vakcentralen binnen het fe deratieve verbond een zelfstandige rol willen spelen, vinden zij in het socialistische en pro testa nts-ehriste- Iqke kamp geen partners. Zou de K.A.B. terwiile van een Ka tholiek verbond van de Arbeid moe ten terugtreden uit de Stichting van de Arbeid, de S.E.R. en tal van ande re instanties? Een Katholiek Verhond van de Arbeid zou weliswaar kunnen optreden namens een groter geheel dan de K.A.B. al zouden beide an dere vakcentralen niet meer dan enige tienduizenden leden omvatten maar wanneer de zelfstandige vak centralen eigen standpunten mogen innemen, die onderling kunnen af wijken. verliest het geheel zijl gezicht. Volgens de heer Middelhuis zün de bezwaren tegen een Katholiek Verbond van de arbeid vooral van practische aard, al speelt ook het in katholieke kring gecultiveerde standsverschil een woordje mee. Men zou echter wel binnen de K.A.B. aparte verbanden kunnen maken voor groepen leidinggevenden, aldus de ver bondsvoorzitter, doch zodanig met het grote geheel verbonden, dat er één sociaal-economische politiek gevoerd kan worden. Er is een veelheid van be langen die gecoördineerd moet wor den. De heer Middelhuis zei tenslotte wel begrip te hebben voor de wensen van- de andere groepen, maar een op lossing zag hü nog niet in het verschiet. De persconferentie werd gehouden ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de K.A.B. als vakcen trale, welk jubileum donderdag a.s. te Utrecht gevierd wordt met een H. Mis - om tien uur - in de kathedraal en een herdenkingszitting - om half drie - in Tivoli. Tijdens deze bijeen komst zal gesproken worden door de bisschop van Roermond, mgr. P. Moors, de vice-minister-president, drs. H.A. Korthals, de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, mr. dr. Ch. J. M. A. van Rooy, de Staatsecretaris van Ecconomische Zaken, dr G. M. J. Veldkamp, en de verbondsvoorzitter, de heer J. A. Middelhuis. Aan deze herdenking gaat woens dagmorgen de officiële opening vooraf van het nieuwe rust. en herstellingsoord voor mannen ..Ariënshof" te Zeist door minister van Rooy. Woensdagavond zal de K.R.O.-televisie aandacht aan het jubileum schenken. Mannequin Georgette toont hier uit de collectie Offerman een japon van gele shetland-wol met knopen van leer, een complet vormend met de antraciet man tel die gevoerd is met dezelfde stof als de jwpon. De wethouder van publieke werken van Amsterdam, mr. G. van t Huil, heeft vrijdagmiddag de Nederlandse driekleur gehesen op de eerste van de „an de middenhal van het in aanbouw zijnde tentoonstellingscom- iSpi «»n de RAI aan het Europaplein te Amsterdam. Deze kolornvrqe mid- denhM wordt 200 meter lang, 67,50 me ter breed en in het midden 16 meter hoog. Aan fundaties zün sinds het slaan van de eerste paal op 6 november 1958 reeds 4.000 m3 beton en 400.000 kg. wapeningsstaal verwerkt. Deze getal len zullen bü de voltooiing van het ten- tnnnstellingsgebouw - volgens de ver wachtingen zal de officiële opening in februari 1961 gesctoeden uitgegroeid zün tot resp. 10.500 m3 beton en i annnno ke wapeningsstaal. Het totale grondoppervlak zal 40.000 m2 bedragen. Voor de overkapping zal een staalcon structie met een totaalgewicht van 1 miljoen kg. gebruikt worden. De nieuwe algemeen voorzitter van de RAI, de heer A. J. ten Hoeve zei in een toespraak het tot zqn eerste taak te rekenen, het werk van zijn in juli j 1 overleden voorganger, de heer E. F.' Eriksson, aan de nieuwe RAI te voltooien. De heer Ten Hoeve memoreerde voorts dat de regering een bouwver gunning voor een aansluitend congres gebouw in het vooruitzicht heeft ge steld. Mr. Van 't Huil sprak de ver wachting uit dat dit congresgebouw in het voorjaar van 1962 zal kunnen wor den geopend. Zes ministers die met gezinszaken van doen hebben, onder wie minister M. Klompé uit Nederland, zijn donderdag overeengekomen dat gezinszaken in Eu ropese landen gecoördineerd moeten worden. In een verklaring die na de vergadering van de ministers van Bel gië, West-Duitsland, Frankrijk, Italië. Luxemburg en Nederland is uitgegeven, staat, dat zjj besloten hebben op gezet te tüden te vergaderen om zich te be raden hoe deze coördinatie in de ver schillende landen tot stand kan worden gebracht. Ook hebben zü besloten hun ministeries van Buitenlandse Zaken te verzoeken de E.E.G. om hulp voor hun werk te vragen. De ministers zullen volgend voorjaar weer bijeenkomen om besprekingen te houden over de morele en economische bescherming van het gezin en van jonge mensen. Met een trommeltje met boter hammen trok pater Livinus Moeskops O.F.M. tien jaar gele den ongeveer wekelijks naar Woudrichem om er de H. Mis op te dragen. Bij het uit 1836 date rende kerkje woonde een dame die een kamertje als pastorie be schikbaar stelde. „Mijn hele inventaris bestond uit een tafel twee stoelen, twee boterham- bordjes en twee mesjes," zegt pater Moeskops die in die jaren kapelaan was in Gorcum en te gelijk pastoor in Woudrichem tot welke parochie ook onder andere Werkendam en het land van Altena behoorden. Sinds de reformatie was er geen pastoor meer geweest. Werkendam haa geen eigen kerkje. En de afstand naar Woudrichem was toch wei vrij groot, en leverde vooral me' slecht weer bezwaren op voor de kerkgangers. De bisschop van Den Bosch gaf pastoor Moeskops toen toestemming in Werkendam een kerkje te bouwen. Er was geen geld. Maar pastoor Moes kops bouwde een stenen kerkje. In advertenties stelde hij zich voor als de armste pastoor van Nederland. Dat sloeg aan. Er kwam geld, er kwamen stenen en er kwam hout. Een dagblad begon een inzamelings actie. En de kerk verrees. Kosten honderdduizend gulden. Pater Moeskops had geen schuld meer toen hij Woudrichem/Werkendam verliet. Deze pater Moeskops, nu al sinds 1953 pastoor van de parochie van de H. Antonius van Padua in Den Haag „De Boskant" herdenkt deze week de dag dat hij veertig jaar geleden in Alverna werd geprofest in de orde van de Paters Franciscanen. Praten met hem is praten over Wou drichem. Zijn opvolger in Woudrichem is daar gaan wonen. En er zijn nu ook vijf zusters werkzaam, voornamelijk op sociaal-charifatief gebied. Mede dank zij de burgemeester van Woudrichem kunnen zij hun werk doen. Zij tullen komen te wonen in het huis waar in vroegere jaren ook nonne tjes hebben gewoond, het zelfde huis waar ook Jacoba van Beieren heeft geleefd. De burgemeester ijverde voor de restauratie van de oude huizen en gevels in Woudrichem. Woudrichem was dood maar moest weer levena worden. En tegen pastoor Moeskops zei de burgemeester: „Er moeten hier nbnnetjes komen." Ze zijn gekomen. En Woudrichem is met langer dood. Praten met pastoor Moeskops is ook praten over de tijd dat hij direc teur was van het Sint Franciscus Liefdewerk voor jongeTis m fret Sebted van vier tot vijf parochies in Den Haag. „Het was het mooiste werk dat er was," zegt pastoor Moeskops. „Ik kom die jongens van toen nu nog wel eens tegen. Ze zijn huisvader. Sommigen doen mets meer aan hun geloof. Maar ze steken hun hand op en zeggen: Ha, die pater En van hun kinderen gaan er naar de katholieke school." Vijf jaar deed pater Moeskops dit werk. Hij ging naar Gouda en in 1939 kwam hy als aalmoezenier by het acht entwintigste regiment infanterie in actieve dienst. De mobilisatie was afge kondigd En in 1940. tijdens de zware meidagen stond hij „de jongens by in de Hoekse he Waard. Ze vochten er tegen parachutisten en tegen mitraü- leumesten Als ze op de boerenkarren naar de bedreigde punten reden, stond vatèr Moeskops met de stool om klaar om ze de absolutie te geven. Sommige andersdenkenden riepen: „Geldt dat ook voor-ons? De oorlog was na vijf dagen voorbij. Het werk van pater Moeskops gmg nog tot m 'UnïPastoor Moeskops is een bekwaam en ijverig priesterdie ook de afaeloven ■'es tot zeven jaar in Den Haag heeft getoond onvermoeibaar te rijn als het er op aankomt. Hij heeft geen gemakkelijke parochie met rierduizend parochianen waarvan een gedeelte de kerk de rug toe heeft aekeerd Het centrum van Den Haag waar de noodkerk van de H. Antonius van Padua staat, wacht op de stadssanering. Ook de noodkerk die oor spronkelijk werd opgericht ten behoeve van de parochianen van de op 3 maart 1945 verbrande Boskantkerk, zal verdwijnen. Men denkt over tien tot vijftien jaar. „Maar het hart van Den Haag heeft een city-kerkje nodig. Er werken in het centrum veel ambtenaren en andere kantoormensen Die moeten tussen de middag een H. Mis kunnen' bijwonen, ze moeten ook in de gelegenheid zijn dan te biechten." Pastoor Moeskops hoopt ook stellig dat er een nieuw kerkje zal komen in dit deel van de stad, als het gesaneerd is. Hij zal er zijn werk kunnen voortzetten. Niet spectaculair maar gestadig, serieus en tactvol. Dat tekent hem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 5