eintnal wieder
DORA PAULSEN
m
Vraag
Verrassende terugkeer van diseuse
het Duitsland van Heine
uit
„Ik heb weer bloed geproefd
ik ben niet meer te houden'
LONDENSE BRIEF
D
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Tempo
Het moderne bankgebouw
DANSSTUDIO KEES GRIFFIOEN K
Het begon weer met een lied op haar zestigste verjaardag
en Antwoord
33
1 Kleuterschoolruzies
V.
HEDEN aanvang der
DANSLESSEN
ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1959
PAGINA 6
Dora PaulsenMen moet televisiekijker zijn wil men die naam
terstond kunnen thuisbrengen. Mogelijk roept bij anderen die
naam een herinnering op, een aangename herinnering aan een
charmante verschijning, aan een fascinerend gezongen lied. Dat
geldt dan voor de bezoeker van voor-oorlogse cabarets en revues.
Dora PaulsenO ja, Kurhauscabaret, Nelson-revue, La Gaité,
Le chat noir.
„Alles kommt einmal wieder" neuriet zij ons voor in haar huis aan
de Amsterdamse Sarphatistraat. Haar stem is zo laag als die van
Zarah Leander, maar niet zo larmoyant. Ze staat tegen de ziikant ?pejen' ?Tor,a faujse.n gjngubij h,em op'
\an de piano geleund, haar ellebogen er boven op, het hoofd met de evenals die anderen van Nelson ais bij-
losse, asblonde krullen in haar handen. Ze staart naar een portret
rechts voor haar. „Mooi was ich denn, nich'?" Haar ogen schieten
naar rechts om ons aan te zien. De felrode lippen staan even heel
geamuseerd. Ze richt haar ogen weer op het portret van die inder
daad mooie, jonge vrouw'. „Ich was nicht mooi. Het is een goede
foto", zegt ze in haar Duits-Nederlandse mengelmoesje. Ze mijmert
verder. „Toch zei m'n moeder dat ik mooi was". De blauwe ogen in
het gebruinde gezicht verspringen van het portret naar ons, en terug.
„Die foto is gemaakt in '33, toen ik in Nederland kwam". Ze wandelt
de kamer in. „Toen had ik mijn toekomst achter mij". De lage stem
schiet in een lach om die paradoxale spitsvondigheid. „Nu schrijven
ze dat ik aan mijn tweede loopbaan begonnen ben". Ze trekt haar
schouders op en heft haar armen. ..Möglich", zegt ze.
Lj
Nozem
Waterhoogten
MARKTBERICHTEN
J)"hoger _hgiVdanS1inÜenU landvan De VCT-Ziendc bHk VcrmOaksflOUg61
H. W. DAMES
Noiaris Nanninga ie Devenier zal
dinsdag 29 september 1959 bij inschik
ving verkopen wegens opheffing
hei Agenischap
alleen voor n."»»"
Parklaan 6 A Telefoon 13525 - Haarlem
Als unicum beginnen wij reeds bij de 5e les met onze
SPECIFIEKE TANGO-LESMETHODE.
Cursus voor gevorderden OOK op zaterdag
Inschrijving der danscursus dagelijks van 3-6 en 7-9 'n"
uit die stroom van Nelson-liedjes, welke j
men in die dagen op straat kon horen
fluiten. Maar graag ook zong zij haar
favoriete repertoire op teksten van
Heine, Kastner en Tucholski. Het was
eigenlijk een exclusief genre voor maar
weinig fijnproevers. Amsterdam was
niet als Berlijn. De Nederlanders had
den in hun jeugd niet als Dora Paulsen
en ontelbare andere Duitse kinderen ter
gelegenheid van hun „Geloofsbevesti-
ging" een abonnement voor het theater
en geschenke gekregen. Men bewon
derde Dora Paulsen om haar talent,
persoonlijkheid en vakmanschap, men
vond haar elegant en innemend, maar
zij was van een ander ras, uit een ander
klimaat, voelde men.
VOOr deZ* "tbrtefc moeten «orden gericht aan de
Redactie van ons blad (met in de linker-bovenhoek der
••^enrubrtek"). De beantwoording ge
schiedt gratis. De Redactie behoudt zich echter het recht
voor, bepaalde vragen niet voor beantwoording in aan
merking te doen komen. Over de beslissing dienaangaande
kan niet worden gecorrespondeerd. Gaarne vermelding
van naam en adres bij de ingezonden vragen
Men houde er nog rekening mee, dat men minstens 14
dagen op antwoord zal moeten wachten en dat het ons
niet mogelijk Is. in te gaan op verzoeken tot persoonlijke
beantwoording der brieven.
I
Woningverbetering
P. W. kan niet accoord gaan met
een verbouwing aan zijn huurwo
ning (van de gemeente). De door
hem geraadpleegde instanties schui
ven de schuld op „de heren van
Den Haag". Nu wil p. w. deze he
ren eens zelf bezoeken, maar weet
het adres niet. Hoe luidt dat?
Dan zult u moeten aankloppen bij de
afdeling Voorlichting van het ministe
rie van Volkshuisvesting en Bouwnij
verheid, van Alkemadelaan, Den Haag.
De leden van Nelsons revue-gezelschap op het toneel in Tuschinski in Amsterdam. V.l.n.r. Dora Paulsen, Walter Fein,
Kurt Liliën, Harold Horsten, Fritzy Schadl, Peter Staub, Eva Busch en, aan de piano, Rudolf Nelson..
- 8, eaja.aj.ii. treden. Nederland leerde haar kennen,
De tweede loopbaan van Dora Paul
sen is vorig jaar op haar zestigste ver
jaardag begonnen. Achttien jaar was
zijn niet meer voor 't voetlicht geweest.
Enkele vrienden hadden ontdekt dat zij
een kroonjaar ging bereiken. Achter haar
rug werd er druk getelefoneerd en over
legd, en toen bood Wim Kan haar een
feestavond aan. Dora Paulsen was daar
erg tegen gekant. Niemand kent mij
meer, protesteerde ze. Maar het werd
een triomfantelijke avond, de mooiste
in haar leven, zoals zij thans beweert.
Van Dalsum. Jan Musch, Mary Dres-
selhuyseen reeks befaamde vrien
den kwam haar gelukwensen. Zij moest
nog één keer zingen, bedelde men. Ze
liet zich overhalen. En toen zij uit
gezongen was, zat die hele zaal vol
mensen perplex: De televisie-regisseur
Milo Anstadt rende op haar toe en zei
dat hij haar voor drie uitzendingen
wilde contracteren. Die drie zijn er wel
wat meer geworden. Dora Paulsen heeft
voor de televisie gezongen en ook al
toneel gespeeld. En men is het er zo'n
beetje over eens dat Dora Paulsen de
meest verrassende en markante T.V.-
artieste van de laatste maanden is. Over
het aantal engagementen in het volgen
de seizoen zal zij niet te klagen heb
ben. Ze vindt het heerlijk. „Ik heb
weer bloed geproefd", zegt ze. ,.ik ben
niet meer te houden".
Het succes van mevrouw Paulsen valt
niet samen met een toevallige mode
gril. Weinig artiesten zijn zoals zij door
kneed in het theater-vak. Onmiskenbaar
brengt zij ook de sfeer met zich mee
van een bijna vergeten, verdwenen we
reld. In die wereld bestonden nauwe
lijks songs of chansons, maar voorna
melijk Schlagers. Schlagers uit het land
dat in alle regionen van het theater de
toon aangaf. Achteraf beseft men pas
welk een invloed er uitging van de
Duitse amusementskunst met zijn ope
rettes, revues en cabaretten.
Als Dora Paulsen ons de gelegen
heid heeft gegeven de geschilderde
landschappen en clowns (van haar
echtgenoot: de schilder Jo Voskuil) aan
de kamerwand te bekijken, als ze ons
land te gaan. Bij Louis Davids in het
Scheveningse Kurhaus-cabaret kreeg zij
aanvankelijk niet meer dan anderhalve
minuut om een liedje te zingen. Zij had
„haar toekomst achter de rug". Men
kende haar hier niet en met haar kunst
was ons land niet erg vertrouwd. Er
kwamen er meer uit het eens zo glo
rieuze Berlijn naar Nederland: Erika
Mann, bijvoorbeeld, met haar fameuze
cabaret Die Pfeffermühle; en ook Ru-
dolf Nelson. Hij kreeg de kans in het
Amsterdamse Tuschinski zijn revues te
voorbeeld Eva Busch. Fritzy Schadl,
Harold Horsten. Dora Paulsen zong vele
In de oorlog was het natuurlijk af
gelopen met de Nelson-revues. Dora
Paulsen gaf, door Nelson aan de vleu-
gel begeleid, huisconcerten. Met koek j Schade aan behang
en koffie. Ze was nu getrouwd. Ze
bladerde af en toe in haar albums
met foto's en ze meende dat alles
anders was geworden. Men zag haar
niet meer op het podium. In latere
jaren kwamen jonge cabaret-artiesten,
door oudere vakbroeders op het spoor
gezet, haar vragen: „Mevrouw Paul
sen, kunt u mij helpen met een liedje?"
„Na, das doet. man, nich?", zegt ze.
Zelf het toneel nog eens proberen, daar
dacht ze niet meer aan.
„Wat kon ik anders? Moest ik rock
'n roll dansen? Teksten zingen van
Lucebert waar ik niets van begreep?"
Nu zingt ze weer ruim een half jaar
met haar donkere, verhalende stem.
Ze zingt van Heine en van de vroe
gere Kastner. Zij zegt dat de Kastner
van tegenwoordig, die in München het
cabaret Die kleine Freiheit leidt, som
ber is geworden. Zij heeft in Duitsland
een jongeman ontdekt van wie zij
vindt dat hij nog betere teksten schrijft
dan Kastner. Zijn naam?
„Zeg ik niet", roept ze vrolijk uit.
Ze is een concurrent geworden in het
vak waarin men gilt om goede tekst-
De huiseigenaar heeft jarenlang
niets aan het onderhoud van mijn
woning laten doen. Nu krijg ik een
schoorsteen in mijn huiskamer,
doch daardoor wordt het behang
beschadigd. Is dat voor mijn reke
ning? Aldus mevr. J. A. S.
Als het behang door de reparatie wordt
beschadigd, moet de eigenaar dat ver
goeden. Hij doet dit kennelijk door het
beschikbaar stellen van enige rollen
behang, wat het minste is dat hij kan
doen. Wij menen niet, dat hij ook moet
zorgen voor het behangen zelf.
Waar komt het woord „nozem
vandaan? Betekent het „nieuwe
jeugd" of „niet in gareel" of iets
dergelijks. Door wie en hoe is het
woord gemaakt? Aldus de vragen
van mej. A. M. F. H.
Volgens een waarschijnlijk juiste opvat
ting is het- woord „nozem" gevormd
uit een Jiddisch scheldwoord, dat al-
overgebïeven6 toachten^blmoeYt^wat i leen ip Nederland is voorgekomen.
Krachten, beproett wat Het Nederiandse w00rd „nozem" is
I ouder dan de hedendaagse publicaties
„Alles kommt einmal wieder", neuriet over de nozem. Reeds voor de oorlog
zij afwezig. Bij de piano beziet zij het gebruikten jongeren vormen als „jazz-
portret van die mooie, jonge vrouw en I nozem", „swing-nozem" e.d. als er
houdt die deels weifelende, deel iro- j sprake was van overdreven liefhebbers
nische monoloog. Als wij foto's uit haar Van (toen) moderne muziek of dans.
verzameling zoeken, ontfutselt zij ons I Omdat er bij dit slag jongelui vaak be-
handig de exemplaren die zij minder
geslaagd vindt. Maar die glimlach van
zelfspot verlaat haar ook dan niet.
HENK SUÈR.
(Medegedeeld door de Rijkswaterstaat)
'S-GRAVENHAGE, 12 sept. Konstanz 310
(—2), Rheinfelden 187 (—3), Oppenheim 228
(—7), Straatsburg 163 (—5), Maxau 345
1), Mannheim 159 (—8), Mainz 173
(onv.), Bingen 101 (onv.), Kaub 102 (—2),
Trier 70 (—2), Koblenz 104 (—1), Keulen
41 2), Ruhrort 217 (—4), Lobith 814 (—4),
Nijmegen 598 (—4), sluis te Weust 568 (—5),
Arnhem 659 (—2), Eefde IJssel 159 (—3),
Deventer 80 (—2), Monsin 5530 (+10), Visé
4955 12), Borgharen 3821 18), Belfeld
1076 (—39), Grave beneden de sluis 489 (—3),
De minst gepeilde diepten in de vaargeul,
heden vermeld' op de waarschuwingsbor
den, zijn in centimeters: MillingenNijme
gen 210, Nijmegen--St.-Andries 230, Pan-
nerden—IJsselkop 215, IJsselkop—Heveadorp
170, HeveadorpAmsterdam-Rijnkanaal 140,
Amsterdam-RijnkanaalLekkanaal 155, IJs
selkopDoesburg 135, DoesburgZutphen
135, Zutphenspoorbrug Deventer 140,
spoorbrug DeventerKaterveer 175.
De scheepvaart op de Nederrijn tussen kl-
lometerraai 884.310 en kilometerraai 886.090
is in de komende nacht niet gestremd.
Nachtvaart is verboden van IJsselkop tot
het kanaal en van IJsselkop tot Deventer.
KAASMARKT ALKMAAR, 11 sept. Aan
gevoerd 30.000 kg. Commissienotering fa-
brieks-Edammer f 1.94.
zwarte Turkse koffie heeft ingeschon
ken en de luidruchtige parkiet gerust
heeft gesteld, vlijt zij zich achterover
in een luie stoel. Al spoedig ervaart
men die lage stem en dat ver-Neder-
landste Duits niet meer als ongewoon.
Ze spreekt levendig over allerlei on
der werpen. Ze houdt van ironie. Haar
gezicht en haar blauwe ogen spreken
mee; daar kan ze iemand helemaal
mee boeien.
Ze is geboren (1898) en getogen in
Berlijn. „Met echt Spree-water ge
doopt", glimlacht ze. Haar vader was
operazanger. Zij kreeg een opleiding
voor operazangeres. Ze was sopraan,
maar op een repetitie brak plotseling
haar stem. Men probeerde alles, maar
de stem kwam niet terug. „Misschien
zou ik als bassin nog iets geworden
zijn", onderbreekt ze. „Een vrouw als
bassin. Niemals dagewesen". Dora
Paulsen vergeet het een en ander in
de reconstructie van haar verleden
doordat zij telkens afdwaalt. Veel later
in het gesprek achterhaalt men dat
Dora Paulsen vóór zij haar stem ver
loor kinderrollen in stomme films
heeft gespeeld, velesoubrette-rollen
heeft gezongen c .a. in 't ensemble dat
Franz Lehar dirigeerde. Een toen in
Duitsland gevormde zangeres kon meer
dan zingen alleen. De stap naar het
toneel was dan ook geen grote. En
van daar naar cabaret en revue was
evenmin iets bijzonders. Onderscheid
was er eigenlijk alleen maar tussen
de „provincie" en Berlijn. Berlijn
vergaarde slechts de kunstenaars wier
talent in de provincie overduidelijk
gebleken was en wier vakmanschap
geen verdere training behoefde. In
ae tweede helft van de jaren twintig
bereikte Dora Paulsen Berlijn.
De meest luxueuze hoofdstad van
Europa telde op haar vier-en-half-mil-
joen inwoners vijftig theaters en een
veelvoudig aantal gezelschappen. De
Leipzigerstrasze, de Friedrichstrasze, de
straten om de Kurfüsterdamm zaten vol
cabaretten en revues. Die wilde
Bühne, Cabaretta Comica, Charell, Hal
ier, Nelson, men kon er te kust en te
keur gaan. Een mondaine, bedwelmende
uitgaansstad met goud en klatergoud,
een trekpleister voor grote kunstenaars
en geniale ogenverblinders. Men over
blufte elkaar in hartstochtelijke artisti
citeit en spirituele Kitsch. Het felste
rood was de politieke modekleur.
o pulsen, die als „diseuse" bij
Rudolf Nelson m de cabaretrevue op
trad, voelde niets voor politiek. Zij
zong liedjes van haar vriend Erich
Kastner en van Tucholski. En ook van
Heine, enkele tientallen van zijn dui
zenden op muziek gezette teksten.
Prof. Presser heeft eens de verschil
lende geestessferen van het vroegere
Duitsland min of meer tegenover elkaar
gezet door te duiden op een Heine-
Duitsland en een Wagner-Duitsland. In
de Godenschemering van het Wagner-
Duitsland mochten de artiesten voor
het merendeel Joden na '33 niet meer - -
leven. Dora Paulsen, hoewel niet Joods I is een schrikwekkende gedachte, vooral
Kurt Liliën, Dora Paulsen en Harold Horsten zingen „Alles kommt «inmal ttue&èr'
paalde gezichtstrekken en haardracht
karakteristiek waren, is wel gedacht
aan contaminatie (samentrekking) van
de woorden nummer of nommer (vgl.
fuifnummer) met het Jiddische ponem
(gelaat). In elk geval was het vermoe
den gewettigd, dat het woord het eerst
door de Joden gebruikt is en uit de
Amsterdamse uitgaanswereld stamt.
De naspeuringen lopen evenwel dood,
omdat het zuivere spreektaal is geble
ven.
Een taalkundige (dr. E. Eeckhoff) heeft
zich daarbij niet neergelegd en het Jid
disch, de onderlinge spreektaal van de
Amsterdamse en Duitse Joden, aan een
onderzoek onderworpen. Hij ondervroeg
bovendien personen, die tussen 1930 en
1939 bekend waren in kringen van
jeugdclubs en jonge artiesten. Deze na
speuringen zijn met verrassend resul
taat beloond. Het Jiddisch kent een
scheldwoord „nozrim", dat in die ge
noemde jaren reeds in gebruik was en
dat door andere jonge Amsterdammers
als „nozem" verder is gebruikt, zonder
dat zij de betekenis daarvan kenden.
Wat beduidt „nozrim"? Letterlijk Na-
zarener. Maar uit Nazareth was Jezus
Christus afkomstig, die door de Joden
als een valse profeet wordt beschouwd.
Het woord Nazarener werd daarom tot
een scheldnaam voor christenen, inzon
derheid voor een aantal van hen, die
een secte vormden in Palestina in de
tweede eeuw van onze jaartelling. Deze
verenigden de Joodse godsdienstplech
tigheden met de voorschriften van Je
zus. Naar aanleiding van deze parallel
moet te Amsterdam een jonge Jood,
die „barbaarse" christelijke muziek en
dans minde, voor „nozrim" zijn ge
scholden. En zijn vrienden betitelden
prompt dergelijke typen, ongeacht ge
loof, als „nozrim" (feitelijk een meer
voudsvorm) en als „nozem" (dat en
kelvoud bleef). Aldus de resultaten van
de naspeuringen van dr. Eeckhoff.
Interessant is het nog te weten, dat het
verschijnsel van een massaal optreden
van jongens, die in hun gedrag onver
schilligheid demonstreren tegenover de
traditionele fatsoens- en behoorlijk-
heidsnormen. elders evenzeer voor
komt als in Nederland. Zoals in Ne
derland draagt bedoeld soort van lasti-
J ge en veelal luie, soms agressieve, jon-
geren ook een aparte naam, zij het ner-
iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiia
hoger ligt dan in enig land van
Europa en wellicht het hoogste is
na dat van de Verenigde Staten is vrij
wel zeker. Maar, toen onlangs een
ken^Dubhceerde Vover1 de^elvïart^re- ^^^IIIIIIIIIIIIlllllliiiiiiiiiiiiiilllllllllllllllllillllllilHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlliniiiiiiiiiiiiiiiliilllllllllllllllIllinium"'^
televisietoestellen waren de grote nieu- botert onder de vakveren^in^leide^
wigheden van de tentoonstelling. De Er is sprake van aanzienlij over het
radiotoestellen worden veel kleiner en verschillen, waaronder
ken publiceerde over de welvaart re
spectievelijk in Brittannië en West-
Duitsland, vestigde het onder meer de
aandacht op het feit dat het aantal
televisietoestellen in Brittannië zoveel
groter is dan in West-Duitsiand. Het is
best mogelijk dat dit een hoger wel
vaartspeil weerspiegelt, maar wat in de
statistieken niet verrekend is, is de
enorme vermaaksbehoefte van het Brit
se publiek, dat in 's lands hoofdstad
wekelijks een gemiddelde van drie nieu
we premières kan meemaken. We heb
ben hier in Engeland twee televisiepro
gramma's, de B.B.C. en de commerciële
televisie welke laatste het afgelopen
jaar monsterachtig hoge winsten heeft
gemaakt. Elk v:.n deze beide televisie-
organisaties zendt elke week uit gedu
rende zeventig uren, soms meeLj?a]L^?
zeggen, dat er materiaal gevonden moet
worden voor 140 uren vermaak of on
derricht. Het staat vrijwel vast dat een
derde televisie-organisatie zal worden
opgericht, ofschoon nog niet besloten is
of dit derde zendkanaal zal worden toe
gewezen aan een commerciële organi
satie dan wel aan de B.B.C. of een andey
niet-commercieel lichaam. Dit zal het
aantal programma-uren opvoeren tot
ruim 200 per week. Met tien miljoen
televisietoestellen en een gestadige stij
ging van dit aantal (dit jaar verwacht
men een totaalomzet in Groot-Brittan-
nië van twee en een kwart miljoen
nieuwe toestellen) zal vrijwel de gehele
bevolking van Groot-Brittannië weldra
in staat zijn gedurende tien uren per
dag te kiezen uit drie programma's. Het
(en, als om de betrekkelijkheid van
Pressers bewering aan te tonen, lief
hebber van Wagner-muziek) behoorde
tot het Heine-Duitsland, dat haar aan
sprak door zijn gemoedsbewegingen
en zijn rijke, humoristische geest. Het
opkomende fascisme had in haar heel
snel een gevaar ontdekt. Zij moest,
nog vóór bijna al haar collega's vluch
ten naar Zwitserland, met achterlating
van haar bezittingen. Niet lang daarna
arriveerden er andere artiesten die met
haar het emotionele kunstenaarsleven
om de Kurfüstendamm gedeeld hadden.
Na een tournee besloot ze naar Neder-
als men bedenkt dat de programmahon-
ger leidt tot een roofbouw op het talent
van zowel artisten als schrijvers. Het
peil van het geboden vermaak is nu
reeds dikwijls ontstellend laag.
Ondanks de populariteit van wat men
hier wel eens onvriendelijk „de idioten-
lantaren" noemt, handhaaft zich de ge
wone radio, hier geheten „de stoom
radio". Men vertelde mij op de grote
radiotentoonstelling in Londens Olym-
pia dat de gezamenlijke omzet in nieuwe
radiotoestellen dit jaar waarschijnlijk
een en een kwart miljoen zal bedragen.
Transistortoestellen -n „afgeplatte"
het zal niet lang meer duren voordat
men er op mag rekenen op de meest
afgelegen oorden, waar men eens de
stilte zocht van bos en plassen, lieden te
ontmoeten vanuit wiens jaszak radio
Luxemburg u toekwettert, terwijl hoog
in de lucht, ver boven waar de leeuwe
rik zingt, de straaljagers voorbij gieren.
Het zal op aarde nimmer meer stil zijn.
De radio- en televisietentoonstelling
demonstreerde niet alleen op overtui
gende wijze hoe men bezig is met succes
de stilte te bestrijden en de mens tebe
schermen tegen de benarrende noodzaak
zelf zijn vermaak te scheppen. j
monstreerde, zij het dan ook geheel te
overvloede, eveneens hoe laaë en Sf"
meen mensen kunnen zijn en hoe ae
oneerlijkheid en roofzucht toenemen, up
de radiotentoonstelling hadden de orga
nisatoren gratis en op edelmoedige
schaal ruimte ten geschenke gegeven
aan een liefdadigheidsvereniging, het
Nationaal Dovemnstituut. Dit instituut
had een stand opgericht waar het de
nieuwste gehoorapparaten demonstreer
de voor doven. De dikwijls zeer kostbare
apparaten, gebruikt voor de demonstra
ties, waren gratis beschikbaar gesteld
door de fabrikanten. Op donderdag van
de tweede week van de tentoonstelling
moest men de demonstraties staken en
de stand sluiten. Er waren op onbewaak
te ogenblikken zoveel van de instru
menten gestolen, waaronder een volledig
gehoorapparaat ter waarde van vierhon
derd gulden, dat men het beter vond de
overblijvende apparaten terug te geven
aan de eigenaars.
eze week heeft het vakverenigings
congres plaats gehad in Blackpool.
Deze jaarvergadering was van on
gewoon belang om twee redenen. De eer
ste is dat de algemene verkiezingen op
komst zijn, en de vakverenigingen zijn zo
wel politiek als financieel de machtigste
steunpilaren van de Labourpartij. De
tweede reden waarom deze vergadering
zo belangrijk was, is het feit dat het niet
versi-iiijif.il w««ivi.u„ die over
kernwapen'beleid van labour de
riikste is De grootste bond van alle.
Transportarbeidersbond, gesteund door
enige kleine bonden, verwei pt het kern-
wanenbeleid van de leiding van de La
bourpartij, dat wil toesturen op de vor
ming van een „niet-kern-club en wenst
dat een toekomstige Labourregering
unilateraal af zal zien van het gebruik
en de produktie an kernwapenen. Het
is een minderheidsovertuiging, maar zij
schept ernstige verdeeldheid op een
ogenblik waarop eenheid dringend ge
wenst is met het oog op de verkie
zingen.
De vakverenigingsleiders hebben an
dere redenen tot bezorgdheid. Zij besef
fen dat het Britse publiek, dank zij de
domme en wilde stakingen van de laat
ste maanden de vakbonden beu begint
worden. We hebben hier de laatste tijd
ernstige stakingen gehad in het druk-
kersbedrijf, in de scheepsbouw, de auto-
mobielindustrie, het busvervoer, het
Londense vliegveld en talrijke andere,
minder belangrijke industrieën. Vooral
de laatste staking, die bij de British
Motor Corporation, heeft veel wrevel
gewekt. Dit grote bedrijf had juist
triomfantelijk de nieuwe „mini"-model-
len van de Austin en de Morris aange
kondigd. Nauwelijks was de produktie
aan de lopende band begonnen, of er
begon een wilde staking voor hoger
loon. De werkgevers spraken van ch-m-
tage". Enige maanden eerder, toen een
andere Britse autolabriek een dkuW
model op de markt bracht, geschiedde
hetzelfde. En de grote stakingen bij de
scheepswerven over, in het ene geval de
kwestie van wie de gaatjes behoorde te
boren voor het aanbrengen van alumi
nium op hout, houtwerkers of staalwer-
kers; in het andere geval wie de kalk-
strepen behoorde aan te brengen op
scheepswanden om Je laslijn aan te ge
ven. Deze kleuterschoolruzies hebben
een enorm aantal werkuren en een for
tuin aan gederfde produktie gekost.
DAAN VAN DER VAT
gens die van „nozems". In Duitsland
gebruikt men de term „Halbstarken",
in Engeland spreekt men van „teddy
boys", in de Ver. Staten heten zij
„beat-niks", in Italië klinkt het wel
luidend „vitelloni", dat groot kalf be
tekent, in Rusland heten ze „stiljagi"
en in Frankrijk „blousons noirs". Dat
er behalve wat de naam betreft nog al
lerlei andere verschillen tussen deze
soorten van jongeren bestaan zal dui
delijk zijn.
Huishoudelijk personeel
Mej. G. B. vraagt: Is personeel in
de huishouding met een salaris on
der de 1300,- per jaar vrij van
loonbelasting en A.O.W.-premie?
te'1 betalt Personeel begint belasting
i 19a «i i51-1 een maandinkomen van
J 12d-?1 (f 2.08) en is f 8 84 AOW
^irbeeiketTnhuldigd- ^wonend peZ-
êln mfandsal?rielaSting te betalen b«
f 8 84™0WSi Van f78'01 en is
ƒ8.84 A.U.W. premie verschuldigd.
Lang niet alle weduwen van 50 ia ar
krijgen de A.W.W.-uitkeriYg" Ze°r3 ve
len vallen eerst op 60-jarigeieeftiid
hieronder. Mannen en vrouwen willen
zoveel mogelijk gelijke rechten en nlioh.
ten. Dat een weduwe op 60-jarige ieej_
tijd een streepje k
wij niet onbillijk.
voor heeft, vinden
Slotreparatie
Zijn de onkosten voor reparatie van
een slot aan de buitendeur aan de
voorkant van het huis voor reke
ning van de huurder? Dit is de
vraag van J. J- M.
Geringe en dagelijkse reparaties zijn
voor rekening van huurder. Indien geen
overeenkomst is opgemaakt dienaan
gaande, worden als zodanig o.m. aan
gemerkt de binnensloten en al hetgeen
verder door het plaatselijk gebruik
daaronder begrepen wordt. Om iets te
laten repareren op kosten van de huis
eigenaar hebt u bovendien zijn toestem
ming nodig.
Verhouding verhuurder
onderhuurder
Het huis, dat ik verhuurd heb, wh
ik t.z.t. verkopen als de huurster
naar een rusthuis gaat. Deze dame
heeft thans enige kamers onderver
huurd. Is het zo, dat ik die onder
huurders eruit kan laten zetten als
de oude dame weg gaat? zo vraagt
mej. E. P. te H.
Dat is inderdaad zo. Er is n.l. geen
rechte hand tussen u en de onderhuur
der. Gaat de huurder eruit, dan zit de
onderhuurder er „zonder recht of ti
tel". Dit wil zeggen, dat de onderhuur
ster niet valt onder de bepalingen van
het burgerlijk wetboek. Gaat nu de
huurster van de woning in een rusthuis,
en de onderhuurster is nog niet ver
trokken, dan zal de huiseigenaar niet
anders kunnen doen dan zich te wen
den tot de kantonrechter (via een deur
waarder van het kantongerecht) of ad
vocaat met verzoek onderhuurster
gelasten de woonruimte te ontruimen
(als onderhuurster niet uit eigen bewe
ging gaat). In feit is het zo, dat de huur
ster gehouden is het gehuurde pand leeg
op te leveren aan de huiseigenaar, dus
moet zij er voor zorgen dat haar on-
Zaterdag. Vraag en antwoord,
derhuurster er tegen de tijd dat zij in het
rusthuis kan worden opgenomen, uit is-
Ook hier geldt weer de bepaling, dat
niemand gerechtigd is de gehuurde
woonruimte binnen te dringen eri d®
boel op straat te zetten. Hiervoor is
een wonnig nodig van de rechter. Laat
dus uw huurster zo verstandig zijn. de
onderhuurster aan te zeggen, dat zij te
gen die en die tijd de kamers moet
hebben ontruimd, omdat zij in een
rusthuis gaat wonen.
Yvonne
Van welke heilige is de naam Yvon
ne afgeleid? vraagt W.V.
De heilige met wiens naam de huidige
meisjesnaam Yvonne correspondeert,
is hoogstwaarschijnlijk de H. Yvo (of
Ivo), bisschop van Chartres, die ge
leefd heeft van 1070 tot plm. 1116. Ook
de Franse jongensnaam Ivon moet wel-
lcht tot die naam worden herleid.
Huurtoeslag en
compensatie A.O.W.
Mei. G R
een groot k "'erkt met volledig
huurtoeslag en*"1- Heb ik recht °,f
aldus haar vraag.mpeilsatie A O M
Voor zover ons bekend Pn „f
deze zeer beperkte gegev^gaa£d®d$
wij zeggen: naar evenrecligSL
werktijd. Op het Gewestelijk dAdds.
bureau kan men u na volledige u+ipn-
zetting nader inlichten. Ook uw Tmid
kan u de gegevens verstrekken.
Aldabi 22 te R'dam verw.,
8/10 v. R'dam n. B. Aires.
Alhena 24 v. B. Aires n.
R'dam, 25/10 te R'dam
verw.
Alnati 17 v. R'dam n. B.
Aires, 11/10 te B. Aires
verw.
Groote Beer 14 te R'dam
verw., 17 v. R'dam n.
Quebec-Montreal, 26 te
Montreal verw
Jagersfontein 10 te Port
Elizabeth, 19 te L. Mar-
ques verw.
Maasdam 14 v. R'dam n.
New York, 23 te New York
verw., 26 v. New York n.
R'dam, 6/10 te R'dam verw.
Nieuw Amsterdam 12 te
R'dam verw., 15 v. R'dam
n. New York, 23 te New
York verw.
Noordam 19 v. New York n.
R'dam, 28 te R'dam verw.
Oranje 14 te Port Said, 28 te
Tandjung Priok. 8/10 te
Sydney verw., 10 v. Syd
ney n. Amsterdam.
Oranjefontein 21 te A'dam
verw., 15/10 v. A'dam n.
Durban.
Oranje Nassau 12 te
Curagao, 17 te Pto, Limon
verw., 20 v. Pto. Limon n.
A'dam, 12/10 te A'dam
verw.
Oranjestad 29 te A'dam
verw., 9/10 v. A'dam n.
Georgetown, 31 te George
town verw.
Prins der Nederl. 14 te
A'dam verw., 24 v. A'dam
n. Pto. Limon, 10/10 te
Curagao, 15 te Pto. Limon
verw.
Prinses Irene 21 v. Chicago,
12/10 te R'dam verw.
Prins Willem v. Oranje 10 te
R'dam verw., 3 v. R'dam
n. Montreal, 12 te Mon
treal, 23 te Chicago verw.,
2/10 v. Chicago n. R'dam.
Randfontein 17 v. A'dam n.
L. Marques, 3/10 te Kaap
stad, 10 te L. Marques
verw. v rk
Rotterdam 22 v. New *orK
n. R'dam, 30 te R dam
RiYndam 18 te Southampton,
3/10 7e Georgetown verw
Zuiderkruis 19 dam
verw 22 V. R dam n.
Ï4ew York, 1/10 te New
York verw.. 10 te R'dam
verw.
lit
Acmaea p. 11 Aden n. Mena
Angolakust p. n Finisterre
n. Le Havre.
Astrid Naess 11 74 m nnw
Alexandrië n. Pauls
Bennekom 11 l8U m zw
CahmTT'' "j. Bndgetown.
nnw p"!dhovei1 11 100 m
cXv S Pernis.
Caltex Rotterdam 11 68 m n
v. Alexandrië n. Cork.
Caltex Utrecht 11 40.48 n
10.30 w Avonmouth n.
Cadiz.
Casamance 11 40 m wzw
Cape Blanco n. R'dam.
Clavella 11 v. Wismar n.
Rotterdam.
Drente 11 100 m z Kreta n.
Rotterdam.
Eenhoorn 11 te Malta.
Fravizo 11 60 m zw Siheiro
n. Dublin.
Graveland 11 400 m no St.-
Pauls Rock n. Recife.
Karachi 12 te Djeddah.
Katelysia 11 40 m w Lissabon
n. Eastham.
Kieldrecht 11 te Marseille.
Kopionella 11 750 m z
Guardafui n. Abadan
Kryptos 11 v, Barry n.'
Stanlow.
Lelykerk p. 11 Casquets n.
Marseille.
Leopoldskerk p. 11 Algiers
n. Port Said.
Loosdrecht 12 te Kuwait.
Loppersum 11 450 m n
Azoren n. Le Havre.
Meres-N 10 110 m z Maceio
n. Sao Francisco.
Adonis 11 te Pto. Cardon.
Aldabi 10 645 m zw Dakar n.
Las Palmas.
Alphacca 11 te New York.
Arkeldijk 10 75 m nno
Miami n. Houston.
Arnedijk 10 450 m o Cape
Race n. Le Havre.
Averdijk 11 te Philadelphia.
Axeldijk 10 v. New York n.
Santos.
Batjan 10 v. Charleston n.
Newportnews.
Bonita 10 200 m o Jack
sonville n. La Ceiba.
Calamares 11 te Almirante
n. Tela. Bruns-
Caltex Delfzijl
buttel n. P«0 m' no
Camitia 10 n Hamburg.
cSïïS P- ia Acapulco n.
Los Angeles.
Cinulia 10 125 m no v
Paramaribo n Willemstad
Delfshaven 10 830 m onn
Bermuda n. Jacksonville
Diemerdrjk 10 70 m n v
E.mCoU o"' t-rist°bal
^Guayaquil Card°"
Hersilia 10 400 m wzw
r lores n. Emden.
Uestia 10 v. Bremen n.
Hamburg.
Hydra 11 v. San Juan n.
St.-Crois.
Isis 10 v. New York n.
Curagao.
Jagersfontein 11 te Durban.
Jason 11 te Savanna.
Kalinga 11 v. Curagao n.
Cardon.
Kamperdijk 11 te Boston.
Kara 10 180 m o Cape
Hatteras n. New York.
Khasiella 11 te Hamburg.
Kinderdijk 11 v. Vera
n. Coalcas.
Laarderkerk 11 te Suez p'
Bahrein.
Lelykerk 10 te Londen n'
Marseille. Vt
Maashaven 10 230 m
Recife n. Las Palm^ :ile
Maureen 11 te Jaeksf^i.
Meerdrecht 11 te Nol*01
Memnon 11 te CuraC30;
Naess Lion 10 v. Bandar
Mashur n. Suez.
Naess Tiger 10 25 m nW
Malta n. Tripoli
Nestor 10 v. Carupano n.
Port of Spain.
Nieuw Amsterdam 11 te
Southampton.
Ootmarsum 10 v. Bremen n.
Hamburg.
Poseidon 11 v. Cartagena.
Roepat 10 210 m o Jackson-'
ville n. New Orleans
Schelpwijk 10 380 m nnw
Pto. Rico n. Maracaibo.
Tara 11 te B. Aires.
Van Linschoten 11 te
Takoradi.
Westland 10 v. Montevideo
n. Santos.
Newyk 11 te Liverpool.
Zuiderkruis 10 v. New York
n. Rotterdam.
tlf
Aardijk 11 20 m zo Suez.
B'litar 11 320 m wnw
Fremantle n. Aden.
Caltex Utrecht 1 100 m
Oporoto n. Cadiz.
Fravizo 11 dw. Vigo n.
Dublin.
Leersum 12 te Rotterdam.
Leiderkerk 11 770 ozo
Diego Garcia n. Aden.
OverijseJ P- U Dover n.
Lissabon.
A!uekzerk P' 11 Oj^dah,"'
Ceronili l te bos A"g^s'
p ïïla,9 v. Pulo Bukoin-
Eemiand a te A.dam ver+
nesland li v. Immingham
h. Asnaes.
Friesland 7 te Seattle.
Java 9 te Port Swettenhart*'
Laurenskerk 11 te A'dam
verw.
Markab 13 te New York
verw.
Markelo 10 v. Dover n.
IJmuiden.
Mataram 11 te Marseille.
Musilloyd 77 v. Sandakan
Philippijnen.
Prins Fred. Hendrik p. U
Vlissingen n. Antwerpen.
Jrins Joh. W. Friso 2 te
Montreal.
Prins Willem III 9 v.
Toledo n. Detroit.
Prins Willem v. Oranje 10
Montreal n. Rotterdam.
Seven Seas 10 v. SouthamP'-*
n. Quebec.
Tjimenteng 9 te Moji.
Tjipondok 5 te Belawan.
Waal p. 11 Vlissingen n.
Bremen.
JUWELEN, GOUD
ZILVER INKOOP
Kruisstraat 19 Haarlem
(b.d. Ridderstr.) Tel 16910
voor al uw verhuizingen
en transporten
open en gesloten
wagens van 1 tot 20 ton.
Haarlem Rozenstraat 13
Tel 30020—12525
van de Nederlandsche Bank ie Devenie^
hoek Keizersfraai-Walsiraai.
Kantoor met balie, loketten, enz.
Alarminrichting, safe met zware deUie
Lift. Olieverwarming. Royale bovenwo
Inlichtingen en voorwaarden bij de notaris,
Geert Grootestraat 4 en bij de makelaars
H. van Leusen en Zn., Brinkgreverweg 6.
inip^'