Philips Autoradio
AL CAP0NE, levensverhaal
van een berucht gangster
Fraai concert voor de culturele
kring Bennebroek
TIGER BAY, goed gemaakte
film van J. Lee Thompson
Het
de
aanpassingsvermogen
bruine rat
van
Een kostelijke vertoning van
„Biedermann en de brandstichters"
Knap, maar leeg filmdebuut
van Richard Wilson
Die Haerlemsche Musyckcamer
Zware jongens, lichte
meisjes
i
E'.
R
Hoe vermoorden wij
oom George?
Reprises
en prolongatie
Voor Geloof en Wetenschap
Knap toneel door de Haagsche Comedie
SLEUTEL WEG?
BEVERWIJK HEEFT
35.000 INWONERS
Boxy
Studio
Films
«.ItOIA o.
ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1959
Bromfietser levensge
vaarlijk gewond bij
aanrijding in Steffen-
sonstraat
C. H. Huyboom 40 jaar
bij P.E.N.
In Missiehuis Driehuis
Zilveren professiefeest
pater H. v. Weerdenburg
Schooljeugd in Minerva-
theater voor actie
kinderpostzegels
Balletvoorstelling in
Minerva Theater
T oneelvereniging
Nut en Genoegen
De „J. Henry Dunant"
in Haarlem
„DE SLEUTELSPECIALIST"
Inbouw - Reparatie
Frans Hals en Cinema Palace
„Het Witte Paard"
SMAKELIJKE DRUKINKT
ZAADHAHDEL JAN R00ZEN
ALLES VOOR UW TUIN
Haarlem e.o.
CENTRALE VERWARMING
POW-R-MATIC Oliebranders
Toneel
Muziek
Apotheken en dokters
diensten
Haarlem
Heemslede
Bennebroek
Zondagsdienst garage
bedrijven
Waterstanden
Burgerlijke Stand Haarlem
Het bestuur van „Geloof en Weten
schap" mag zich gelukkig prijzen, dat
het de Haagsche Comedie bereid heeft
gevonden Max Frisch' „Hiederniann
en de brandstichters" te spelen in
plaats van O'Neills „De dag van Tala-
vera", dat uit moest vallen ornaat
Cees Laseur op advies van zijn arts
geen grote rollen meer mag spelen.
Wü willen niet beweren, dat Frisch als
toneelschrijver even belangrijk is ais
O'Neill maar de Haagsche Comedie
heeft van zijn stuk toen wel een even
gave voorstelling gegeven, als van dat
van de nestor van net Amerikaans to
neel. De vöorsteUing werd gevolgd door
die van de klucht „De grote woede
van Philipp Hotz".
Frisch is een thans 48-jar. Z\Vitser.
Hy behoort met zyn lanuö.. rrie-
dirch Dürrenmatt van wie Theater
destijds „Het bezoek van üe ouae da
me" speelde tot de belangrijkste to
neelschrijvers van onze tijd, omdat hij
een üuiaelyKe zin voor tneater paart
aan een scherpe kijk op de mensen.
Zyn „Biedermann en de brand
stichters" noemt hij „een moraliteit
zonaer moraal". Hij vertelt het verhaal
van de brave burger Bieaermann, die
er geen been in ziet ondeugaelijk haar
water te produceren en zijn medewer
kers te laten creperen als nem dat uit
komt. Het gaat hem met aan: ieder
moet maar voor zicnzeil zorgen. Zyn
stad wordt geteisterd door brandsticn-
ters en die orandstichters komen bij
hem onderdak zoeken. Hu weet het,
maar aunt er zich met tegen te ver
zetten. luy sust zijn geweten in slaap:
hij wist m nee begin met met wie mj
te doen had. Ze waren te sterk, tê
sluw. net slot van het liedje is natuur
lijk, dat ook zyn huis in brand gaat.
He zm van deze allegorie want dat
is het is duidelijk. He wereld gaat
ten onder aan net georek aan inuivi-
duele moed en mdiviaueel verantwoor-
aeiuksoesei van neaen ais Bieaermann
die ae mond vol nebben van vrede,
weivaart en reent, maar als het er op
aan komt geen hand durven uitsteken
om iets van die idealen te verwezenlij
ken. Max Frisch heelt geen enkele
moeite gedaan om aeze symboliek te
vernuiien. Aan het slot legt hij het er
zeus zo dik Doven op, dat men zich ai-
vraagt waarom nu lormeel nog aan de
miegurie-vorm vasthoudt.
Intussen schept hij wel toneel. De
scene is vol bizarriteiten en beweging
He schrijver dryit ae spot op naiwj
maar Dekommerae manier. Vooral net
optreden van het quasi-klassieke koor
van brandweerlieden, compleet met
Homeriaanse rhythmiek, is kostelijk.
Joris Diels heeft ais regisseur het
toneeikarakter van het stuk onder
streept. Het allegorische karamer
spreekt meer dan voldoende voor zich
zelf. Minutieus heeft hij iedere gele
genheid aangegrepen om zijn mensen
te laten „uitspelen", zodat de voor-
stelling voortdurend op de grens Van
de klucht zweefde. De diepere sym
boliek kwam daardoor cynisch
naar voren dan Frisch vermoedelijk
bedoelt heeft. Zijn spot is doorgaans
milder. Hep van Delft had voor een
knap, eenvoudig decor gezorgd. Zijn
decor voor „De grote woede van Phi.
lipp Hotz" was echter aanzienlijk
beter wat sfeertekening betreft. Bei
de stukken waren door Adriaan Mor-
rien goed vertaald.
Verbazingwekkend was Albert van
Dalsum als de dommekracht-in-nozem-
trui, de worstelaar Schmitz. Een volko-
men nieuw facet van deze toch al zo
veelzijdige toneelpersoonltjkheld eiste
de volle aandacht. Prachtig was de
kop die hij zich geschminkt had. Bob
de Lange speelde zijn Biedermann
knap typerend, maar was op de duur
toch wei vermoeiend. Als Philipp
Hotz in de na de pauze gespeelde
klucht, was hij aanzienlijk meer in het
komische genre dat hem kennelijk in
het eerste stuk parten speelde. Rond
weg voortreffelijk was Annet Nieuwen-
huyzen, het schichtige diensterje in
Gistermiddag om half zes is een 18-
jarige magazijnbediende, H. J. van
der A. uit Badhoevedorp, met zijn brom
fiets in de Steffensonstraat hoek Mar
conistraat te Haarlem, toen hij met ho
ge snelheid de bocht nam, tegen een
personenauto aangereden. De bromfiet
ser kwam met zijn hoofd tegen de
vooruit van de auto en viel vervolgens
op het wegdek. Met een schedelbasis-
fractuur en ernstige hoofdwonden is hij
naar de Mariastichting overgebracht.
Zijn toestand was vanmorgen zeer kri
tiek. De politie verzoekt ooggetuigen
van dit ongeluk, zich in verbinding te
stellen met het bureau Smedestraat.
De heer C. H. Huyboom, Spoor-
zichtlaan 19 te Heemstede, en tech
nisch hoofdambtenaar A bij het Pro
vinciaal Electriciteitsbedrijf van
Noord-Holland, zal 23 september gedu
rende veertig jaar aan dat bedrijf ver
bonden zijn. Hij is werkzaam op de
afdeling Hoogspanningskabelnetten. De
heer Huyboom recipieert woensdag 23
september 's middags van half vier tot
vijf uur in „Boekenroode" te Heemstede.
In Missiehuis Driehuis te Velsen wordt
zondag het zilveren professiefeest ge
vierd van pater H. van Weerdenburg
M.S.C.
Pater Van Weerdenburg, Amsterdam
mer van geboorte, kwam in 1927 als stu
dent naar Missiehuis Driehuis, slaagde
in 1933 voor het eindexamen, werd in
1934 geprofest en on ing in 1939 de
priesterwijding. Nadat hij enige jaren
kapelaan was in Overhoven-Sittard, waar
hij ook als koordirigent optrad, volgde
in 1945 zijn benoeming tot geschiedenis
leraar te Tilburg. In 1946 werd hij in
dezelfde kwaliteit verbonden aan Mis
siehuis Driehuis. Hij behaalde hier zijn
titel M.O. geschiedenis. Hij staat bekend
als een leraar, die niet alleen zijn vak
uitstekend verstaat, maar die ook bij
zonder boeiend les weet t« geven.
Pater Van Weerdenburg is een veel
zijdig man; hij voelt zich zeer tot de
muziek getrokken, componeert en regis
seert en schreef onlangs een samenvat
tende geschiedenis van de Congregatie
van de Missionarissen van het H. Hart.
Het feest wordt zondag in intieme
kring gevierd. Er is een plechtige Hoog
mis en de studenten zullen hun leraar
voorts in zang en spel vieren.
„Biedermann" en vooral als de echt-
brekende Dorli ir> „Philipp Holz". Het
is verbazingwekkend hoe deze actrice
in korte tfjd haar weg baant naar het
eerste plan.
Jan van der Linden was als de wat
verwijfde vriend van de worstelaar en
tevens diens boze genius nogal stereo
tiep en Annie Leenders was een goed-
burgerlvjke mevrouw Biedermann. Jan
Vreeken was een goedmoedige diender
die er niets van begreep en Gas Baas
werd als de idealistische prof. in „Bie-
dermaan" enigszins het slachtoffer
van de regie, die het stuk naar ae'
kluchtige kant had getrokken. Daar
door kwam zjjn rol wat in de lucht te
hangen. Knap werk leverde hij als de
vriend van Philipp Hotz, zoals ook Do
van Stek als zijn vrouw goed par
tij gaf. Een woord van lof tenslotte
voor het koor van brandweerlieden,
wat tekst-zegging, maar ook wat plas-
tiek betreft knap voor de dag kwam.
J. W. v. d. V.
Door middel van een serie filmvoor
stellingen heeft het Heemsteedse Comi
té voor Kinderpostzegels de schooljeugd
kennis laten nemen van de gees
telijke en lichamelijke nood, waaron
der duizenden Nederlandse kinderen
gebukt gaan. Ongeveer 2500 jonge
Heemstedenaren bezochten vrijdag- en
zaterdagmorgen Het Minerva Theater,
dat voor dit doel door de directie be
langeloos beschikbaar was gesteld.
Vertoond werd de film „Aan iedere
i?f' ^eze diende als suggestieve
achtergrond voor de komende kinder
postzegelactie, waarbij de schooljeugd
er weer op uit zal trekken om de no
dige gelden voor dit prachtige sociale
doel in te zamelen. De jonge kijkers
kregen door deze film een indringend
beeld van het schrijnende leed van zo-
velen, die gehandicapt door ziekte en
gebreken aan levensvreugde tekort ko
men.
Ongetwijfeld zal de Heemsteedse
eugd aanstonds met enthousiasme
„aan iedere deur" aankloppen. Me
vrouw C. de Clerq- van Lennep van
het plaatselijk comité, sprak een op
wekkend woord. Zij wees op de doel
stelling van de kinderpostzegels en
spoorde de jongelui aan, hun uiterste
best te doen om de verkoop van de
kinderzegels zo goed mogelijk te doen
slagen.
De dans- en balletstudio van Leonard
Salaz geeft woensdagavond 30 septem
ber een balletvoorstelling in het Miner
va Theater te Heemstede. Voor de pau
ze wordt uitgevoerd het grote ballet in
drie bedrijven „De Gelaarsde Kat".
Na de pauze bestaat het programma
uit diverse dansen en kleine balletten,
waaronder „De hoedenwinkel", „Pay-
sage triste", „Le moderne", „La fille
et le mort", verschillende hofdansen
en een jota. Aan deze voorstelling
wordt onder meer medewerking ver
leend door Marianne Sarstadt, solo-dan
seres van het Scapino ballet. De cho
reografie is van Leonhard Salaz. De
muzikale begeleiding geschiedt door
Willy Haak. Zaterdag 31 oktober wordt
de voorstelling herhaald in het Kenne-
mer Theater te Beverwijk.
De Heemsteedse toneelvereniging
„Nut en Genoegen" opent het nieuwe
seizoen op zaterdag 31 oktober met een
opvoering van „Hoera, een drieling",
een klucht in drie bedrijven van Dick
van Maasland. De regie is van Martin
Beek.
De voorstelling wordt gegeven in Ho-,
tel Het Wapen van Heemstede. Op za
terdag 7 november wordt een herhaling
van het stuk gegeven in gebouw Prin.
senhof aan de Glipperweg.
Het hospitaalschip van het Neder-
landsche Roode Kruis, de „J. Henry Du
nant", komt donderdag 24 september
weer even in Haarlem. Het zal lig
plaats kiezen in het Noorder Buiten
Spaarne ter hoogte van de Paul Kru-
gerkade. Aan boord bevinden zich on
geveer zeventig invaliden en chronisch
zieken, wie een tochtje door ons land
een welkome afwisseling biedt van de
sleur van alledag.
Advertentie
LANGE VEERSTRAA1 10 - TEL. 11493
Advertentie
TUINLAANTJE 18
KONINGINNEWEG 6
Vandaag of uiterlijk maandag ver
wacht Beverwijk de 35.000 ste inwoner.
Vanzelfsprekend zal deze van het ge
meentebestuur een verrassing ontvan
gen.
Dit feit betekent namelijk een mijl
paal in de ontwikkeling van de gemeen
te, die op 31 dec. 1880 slechts 5165 in
woners telde, in 1920 nog 11.000 en
vooral na de tweede wereldoorlog een
zeer snelle ontwikkeling doormaakte.
ff
ff
„Die Haerlemsche Musyckcamer" I wachten. Vóór de pauze leek het alsof
onder leiding van André Kaart heeft het geheel even warm moest lopen,
het niéuwe seizoen ingezet met een Spoedig was dit niveau echter bereikt,
fraai concert in de Nederlands Her
vormde kerk te Bennebroek, voor de
culturele kring aldaar. Ik heb mij vrij
dagavond wederom afgevraagd, wat het
toch is dat het musiceren van de mu
ziekkamer zo boeiend maakt. Ik geloof
dat het antwoord grotendeels lag opge
sloten in een kort dankwoord van de
voorzitter der kunstkring Bennebroek.
Deze bewonderde het enthousiasme en
de liefde waarmede het orkest musiceer
de. Inderdaad, want tijdens het con
cert had ik een korte notitie gemaakt
waarin ik in dezelfde lovende bewoor
ding de uitvoering beschreef van het
concert voor hobo en strijkorkest van
Telemann, waarin de solist Kees Kui
per op voortreffelijke wijze solieerde.
Zo was het ook een verrukking te luis
teren naar het onbekommerde heerlij
ke musiceren van de fluitist Edo Wil-
lod Versprille, in het niet minder
fraaie concert „II Cardellino", (de dis
telvink) van Vivaldi. Wat ik echter het
schoonst van de gehele avond vond, was
de sinfonia voor strijkorkest van de 18e
eeuwse toonmeester Antonio Mahaut.
Toen André Kaart tijdens de afgelopen
vakantie enige tijd in Parijs vertoefde,
was dit en nog enkele andere wer
ken de winst van naarstig zoeken
in de aldaar uitgegeven Franse muziek
uit de 17e en 18e eeuw. Als de rest even
mooi is als dit stuk, staat ons bij de
uitvoeringen van de Musyckcamer in
de toekomst nog veel interessants te
Onder grote belangstelling hield de
r.-k. Schaakclub „Het Witte Paard"
haar algemene jaarvergadering. Uit
het verslag van de penningmeester
bleek, dat de financiële toestand van
de vereniging gunstig genoemd mag
worden.
Tot lid van de kas-controle commis
sie werd de heer Pulles benoemd. Bij
monde van de voorzitter werden onder
enige toepasselijke woorden, de behaal
de prijzen uitgereikt.
Een voorstel tot wijziging van het
competitie-systeem kon geen meerder
heid krijgen. Wel werden enige maat
regelen aangenomen, ter bespreking
van de onderlinge competitie. De aftre
dende bestuursleden werden herkozen.
In principe werd besloten deel te ne
men aan de bekerwedstrijden van de
N.H.S.B. Met ingang van 24 september
zal er iedere donderdagavond van 19.30
tot 20 uur in het clublokaal ,,'t Stoofke",
Stoofsteeg, gelegenheid zijn om op het
demonstratiebord verschillende openin
gen en partijen te behandelen. Voor de
onderlinge competitie, die op 24 sep
tember zal beginnen, kunnen nieuwe le
den zich nog aanmelden in het clublo
kaal.
en in dit gedeelte vie] het concerto gros-
so voor viool, 2 fluiten en 2 hobo's en
strijkorkest van Joh. David Heinichen
reeds dadelijk op door rijke schakering
in dynamiek en goed afgewogen en-
semblespel. Aan dit alles ging vooraf
een „Sinfonia Melodica" van Telemann,
en het concert voor cembalo en strijk
orkest van Platti, in welks laatste werk
Gertrude Madame solieerde. André
Kaart leidde met gedecideerdheid het
ensemble, waarbij hij zijn intenties,
vooral die van dynamische aard, volko
men wist te realiseren. Een succesvolle
start dus van een nieuw, en naar ik
vernam, druk bezet seizoen.
J. L.
weer te geven en in de behandeling De Britse regisseur J. Lee Thompson,
van het kind heeft hij zich menigmaal die het voortreffelijke Yield to the night
een scherp opmerker en een psycho
loog betoond. Een goedgemaakte film,
die gemakkelijk uitsteekt boven vele
van zijn soortgenoten. Lido, 14 jaar.
(Van onze Romeinse
correspondent)
n 1938 werd het regiment,
waarbij uw correspon
dent de eer had te die
nen, in verband met de in
ternationale toestand op stel
en sprong naar Delft over
geplaatst. De stad was al lang
geen garnizoensplaats meer
en dus poogde de staf de
toenmalige sterkte van 500
man zo goed en zo kwaad
als het ging onder te bren
gen om zich daarna ruim
schoots het hoofd te gaan
breken over de legering van
het regiment op oorlogs
sterkte, als het onverhoopt
tot een mobilisatie zou ko
men. Van de gemeente kre
gen wij een modern inge
richte gaarkeuken, die even
wel een groot nadeel had:
het wemelde er van de rat
ten. Toen hebben wij mee
gemaakt, wat het wil zeggen
tegen ratten te vechten. Aan
een offensief was niet te
denken, in de verdediging
slaagde men met vereende
krachten. De ratten werden
afgegrendeld, ratten zo groot
als katten, die in één nacht
de kans zagen een beton-
harde baksteenvloer op te
breken. Het zal met deze
herinnering te maken heb
ben, dat ons oog viel op drie
kleine gemengde berichten,
die onlangs binnen één week
in de Italiaanse pers ver
schenen.
Een gepensioneerde alleen
wonende man in Turijn leef
de op een zolderkamer van
een allesbehalve knaagdier-
vrij huis Op een goede dag
misten de medebewoners der
huurkazerne de 74-jarige.
Men brak zijn deur open en
vond hem in extremis. Een
verlamming had hem getrof
fen, hij had in twee dagen
zijn stoel niet meer kunnen
verlaten. De doodsoorzaak
op het officiële attest luidde:
gedood door ratten. Wij be
sparen u nadere bijzonder
heden.
Twee dagen later stond in
een Florentijnse krant een
tolf dorps-, half komkom-
mertijdverhaal van een me
vrouw, die op de eerste ver
dieping van een fraai palazzo
woonde. Midden in de nacht
was zij wakker geworden
door een scherpe pijn: een
muis had een deel van een
harer vingertoppen afgebe-
ten.
Het laatste bericht: een
meisje van de vierde klas
L.O. te Savona kwam op
Turgai logeerde in 1727 er
gens aan de onderloop van
de Wolga. „Voor mij", schreef
hij, „zag ik ineens een onaf
zienbaar grijs veld in bewe
ging, efcn veld van ratten-
lijken, die door de stroom
zuidwaarts gevoerd werden."
Bij het oversteken van de
Dnjepr werden de horden
wederom gedecimeerd. De
Boeg en de Dnjestr namen
zij in de winter, toen alles
bevroren was. In 1740 ver
overden zij Rusland, in 1753
werden zij in Parijs aange
troffen.
De bruine (of riool) rat is
Ratten en muizen zijn kwa
lijke overbrengers van ziek
ten. Dit werd wetenschappe
lijk eerst een halve eeuw ge
leden geconstateerd, maar in
de gehele historie worden
epidemieën in één zin ge
noemd met ratten en muizen
AI Capone laat een murw geslagen slachtoffer een in zijn opdracht gepleegde
moord bekennen.
„Al Capone" van de Amerikaanse
regisseur Richard Wilson is een tref
fend voorbeeld van de onweerstaanba
re suggestie, die er kan uitgaan van
een goed gemaakte film. Een sugges
tie, die de kritische zin van de toe
schouwer dreigt uit te schakelen en
hem brengt tot een klakkeloos aanvaar
den en zelfs bewonderen. Want de knap
pe vorm van Wilson's film sleept de
toeschouwer aanvankelijk mee, zonder
dat hij zich voldoende rekenschap geeft
van de bezwaren, die tegen het gege
ven moeten worden aangevoerd.
Dit gegeven is de levensgeschiede
nis van Al Capone, een beruchte mis
dadiger van Italiaanse afkomst, die
een kwart eeuw geleden de ongekroon
de koning was van donker Chicago, om
dat hij alle andere gangsters, die een
zware tol aan geld en levens van de
ordelievende bevolking hieven, in sluw
heid en meedogenloosheid overtrof.
Richard Wilson, een onbekende naam
in de wereld van de film, die hij heeft
betreden via de televisie, vertelt de
blografie van deze weerzinwekkende
figuur op virtuoze wijze. Telkens weer
slaagt hij er in om de uit alle gangster
films bekende confectiebeelden van
bruut geweld, mishandeling en bloedige
moordpartijen door een oorspronkelijke
opstelling van zijn camera de ope
ningsscènes met de toen nog jonge en
onbekende Al Capone, die als uitsmijter
in een nachtkroeg optrad, voortdurend
op het tweede plan zijn daar een
voorbeeld van, en door een suggestieve
beeldwisseling een nieuw en boeiend
perspectief te geven. Bovendien heeft
hy in Rod Steiger een acteur gevonden,
die uiterlijk volkomen beantwoordt aan
de vele tegenstrijdige eigenschappen,
welke de echte Al Capone moet heb
ben bezeten. Of die hem worden toe
gedicht, want déze man, die aan on
deugd en misdaad meer dan hon
derd miljoen dollars moet hebben
„verdiend", alvorens de rechter een
einde maakte aan zijn wandaden, had
publiciteitsagenten in zijn dienst, zoals
de louche journalist Keely in de film,
die een net van romantische verdicht
sels rond hem hebben geweven.
De openhartigheid, waarmee in som
mige Amerikaanse films bepaalde
wantoestanden in eigen land eerlijk en
onomwonden aan de kaak worden ge
steld, kunnen wij waarderen. Maar a's
we een aartsmisdadiger als Capo"^
in wiens opdracht tientallen "^"iide
scho - met een ernstige won
de aan de neus. Het kind, uit
een zeer behoeftige familie,
die in een kelderwoning
leefde, vertelde, dat de
avond te voren haar moeder
te moe was geweest om de
gewone jacht op ratten te
maken. Al verschillende ma
len was het gezin door de
ratten aangevallen, deze maal
had het het kind de helft van
haar neus gekost.
atten en muizen zijn .n
de la 'tste eeuwen voor
Christus Europa bin
nengekomen vanuit Azië. Het
antieke handelsverkeer over
zee heeft er het zijne toe bij
gedragen. Zestien eeuwen is
de zwarte rat er de opper
machtige geweest onder de
vele soorten en ondersoorten
der familie. In de tijd der
eerste kruistochten huisde m
Noord-Italië de grootste k -
lonie van ins werelddeel. De
zwarte rat was o.m. verant
woordelijk voor de pestepi
demie van 1348, die de helft
der toenmalige Italiaanse be
volking uitroeide.
Omtrent 1700 deed een
nieuw soort zijn intrede, de
bruine rat. Deze kwam uit
de steppen van Sinkiang.
Met miljardenlegers kwa
men zij op zoek naar nieuwe
jachtterreinen. Er is een oog-
getuigeverslag van deze in
vasie. De Russische schrijver
perfecter dan de zwarte en
zo werd de hegemonie van
de zwart' rat gebroken. Hij
nam de wijk en wij treffen
hem nog aan als de zolder-
rat.
De geleerden zijn tot de
conclusie gekomen, dat de
bruine rat een der meest
volmaakte levende wezens
is en het perf etste onder de
zoogdieren Hij heeft een on
gelofelijk aanpassingsvermo
gen. Daarvan weten Pool-
vaarders even sterke verha
len te vertellen als bijvoor
beeld de legers in Noord-
Afrika tijdens de laatste we
reldoorlog Zijn voortplan
tingsvermogen is adembene
mend. Twintig dagen na de
geboorte is de rat volwassen.
Het nest van de stamvader
is dan twaalf ratten groot.
Indien deze dieren niet con
stant verdelgd werden door
vogels, katten, honden, slan
gen, door vergif, verdrinking
en brand, dan zou een rat-
tenpaar in drie jaar 250.000
nakomelingen hebben en na
wederom drie jaar 31 miljard
250 miljoen.
Een rat kan letterlijk van
alles leven: een recent be
richt meldt dat deze beesten
in een drukkerij te Napels
zich in leven hielden met
kleurstoffen en drukinkt. In
één etentje kan de rat aan
meel zijn eigen gewicht naar
binnen werken.
heerst in de natuur
een zeker evenwicht,
zodat wij niet onder
gaan door ratten- en muizen-
ramoen Maar dat de mens
in staat is dit evenwicht
te verbreken en een knaag
dierenexplosie te veroorza
ken, leert het geval Dijon.
In 1949 zag men daar plot
seling de betonnen start
banen van het vliegveld af
brokkelen. verzakken en /er-
kruimelen Het bleek, dat
honderdduizenden muizen het
vliegveld volkomen onder
graven hadden. De autori
teiten, maar nog meer de
natuurhistorici, braken zien
het hoofd, waar deze mui
zenuitbarsting ineens van
daan kwam en waarom deze
zich alleen rond het vlieg
veld voordeed.
De oplossing bleek de vol
gende: sinds kort werd het
veld gebruikt door straal
jagers. Het heidens kabaal
der motoren had in de om
trek de vogels verdreven, er
werden geen muizen meer
opgegeten en binnen enkele
maanden groeide hun leger
tot astronomische getallen
De gewone insectendoden-
de middelen, die op het land
gebruikt worden, vergiftigen
tevens het voer van verschil
lende vogelsoorten, die ge
dwongen worden naar elders
te verhuizen. In Italië be
staat de al zo vaak gelaakte
sport om zondags vogels te
gaan schieten. 800.000 jagers
zijn wekelijks op pad en lij
schieten wat hun voor de
loop van hun geweer komt
Er is al meerma.en op
gewezen, dat zulke dingen
het bovengenoemde even
wicht zouden kunnen ver
breken en een krankzinnige
aanwas van ratten en mui
zen ten gevolge kunnen heb
ben, die de economie onbe-
rekenbare schade zou be
rokkenen. En dat is dan nog
het gunstigste geval.
heeft gemaakt evenals het opmerke
lijke Woman is a dressing gown, heeft
op het filmfestival van Berlijn verrast
met zijn nieuwste werk: Tiger Bay,
Wij hebben er reeds over gerappor
teerd, maar ter opfrissing van de me
morie zijn nog even gezegd, dat de film
handelt over een jonge zeeman die zijn
vroegere vriendin in een vlaag van ra
zernij neerschiet. Een buurmeisje is de
onvrijwillige getuige geweest van de
moord. Meisje en jongeman ontmoeten
elkaar en weten zich door 'n geheim aan
elkaar gebonden. Even speelt de zeeman
met de gedachte het kind uit de weg te
ruimen. Maar hij komt al spoedig on
der de indruk van haar onbevangen
heid. Het meisje dat de revolver had
gevonden, was al eens eerder door de
politie verhoord, maar zjj wist om de
jongeman te beschermen Wahrheit und
Dichtung zo dooreen te mengen dat de
politie aan haar mededelingen niets had.
Nu trekt ze met de zeeman er op uit.
op weg naar de zee. Als hij ergens wil
aanmonsteren en het meisje even al
leen is achtergebleven, wordt zü °P£
pikt. Zij weet precies hoe de n}00
zich heeft toegedragen maar ook
brengt zij de politie op een dwaalspoor.
Niettemin weet de recherche tenslotte
de zeeman, die al buiten de dTiemy s
zone aan boord van een schip is op
te sporen. Het meisje, dat m gezel
schap van de politie is, valt over boord.
Onze zeeman springt haar na, en redt
haar in de wetenschap, dat dit een pro
ces en gevangenschap betekent. De
band met het meisje is zo groot ge
worden, dat hij inplaats van zyn vlucht
voort te zetten, de straf op zich zal np
men.
Lee Thompson leeft dit nogal n™,
laden verhaal strak en sober verteld"
met veel gevoel voor de eisen I» T
film. De groeiende genegenheid t
jongeman en meisje weet hy gevoelig
Advertentie
SPEKSTRAAT 5 TKLEF 1«0«1
werden vermoord, met een OTl£et
zucht naar sensatie en zelfs zjen
zekere verkapte bewonde^ jic},ame_
In de film Hoe vermoorden wij oom
George is sprake van een rijke oom uit
Amerika, die zijn familieleden uit de
weg trachten te ruimen. Zonder veel
succes overigens.
Het verhaal is in een kluchtige toon ge
houden, die het macabere ka'rakter
aan de geschiedenis moet ontnemen.
Dat lukt weliswaar niet helemaal, maar
er zitten toch koddige accenten genoeg
in de film om het geheel iets vermake
lijks te kunnen geven. Voor boven de
achttien in Studio.
r ,°P de verspeelde miljoenen
in Las Vegas goed gepast wordt, blijkt
deze week in Roxy. Super-zware jon
gens en 'n zielig licht meisje denken ten
onrechte dat zyn een perfecte roofover
val plegen Eerst wordt het aantal deel
nemers tot een minimum beperkt, en
dan vallen inderdaad de agenten die de
„poet bewaken. Maar als het er om
gaat de centen te houden, loopt alles
mis. Eén fout code-nummer en de mil
joenen komen terug by hun eigenaars.
De schurken beleven dat niet. Slechts
het meisje blijft tot het laatst toe op de
been, maar zij is in dit spannende rou
tine-werkje dan ook de enige die niet zo
slechts is als de titel doet vermoeden.
Voor strikt volwassenen. Vanaf maan-
dng draait hier de spannende Indianen-
film „Comancho". 14 jaar.
voorgesteld als een iua"schappen, die
lijke en geestelijke e>K geaCht zaken-
een groot en hebben ge-
man van hem niet toevallis
maakt, wanneer dreven door S en
^eakearnteetw1fé£e bed°eHngen
gronden?6 waardoorheen X 06 achter"
capone en diens trawanten h^h 1 i -A1
te perspectief Worden het JUIS*
waardoor toestanden geplaatst en
jaren twintig in Aufoals die in de
verklaard worden Chicago heersten,
Tenslotte moet d e
van dit vorm dramatische kern
tijdperk niet Amerika beschamende
met heimeliii,n'0ruen gez°cht in de
derde bewondering geschil-
Capono nf -Suiir van de schizofrene Al
treffen di?i-in de met verbluffende doel-
mnordn uitgevoerde overvallen en
in d van zÜn handlangers, maar
ann ,an?.st en het lijden en in het
anvankelyk machteloze, maar steeds
gloeiende verzet van hun slachtoffers,
ue li lm van Wilson, die met deze eer
steling heeft bewezen, dat hjj zijn vak
beheerst en het met frisse geest en
oorspronkelijkheid beoefent, mist de
dramatische bewogendheid en geeste
lijk diepgang, die het ons mogelijk
zouden hebben gemaakt, hem zonder
voorbehoud te waarderen en aan te
bevelen. Strikt volwassenen. Frans
Hals en Cinema Palace.
Deze week blijft in Rembrandt het
dagboek van Anne Frank draaien. Voor
alle leeftijden. In Luxor gaat de Ne
derlandse speelfilm „Dorp aan de ri
vier" in reprise. De film is opnieuw
samengesteld en enkele langdradige
passages zijn herzien, zodat van een
echte reprise eigenlijk niet gesproken
kan worden. 14 jaar. Minerva draait
de hele week. De reis om de wereld in
tachtig dagen. Voor alle leeftijden.
Advertentie
BLOEMENDAAL
TELEF 54855
CINEMA-PALACE: Al Capone str volw.f
2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
FRANS HAJLS: Al Capone, str. volw 2 30, T
en 9.15 uur.
59- 2, 4.30, 7 en 9.15 uur.
T één avondvoorstelling 8 uur.
LUXoRTi®erbay' 2'. 41*'
Za. 2 *-7 orP aan de rivier, 14 jaar.
Ma. t.m 8-15 u« Zo- 2' 4-15» 7 611 U.
Do. cyclus:' L?} 8 uur-
REMBRANDT: S6"1 Times' a'
Frank, a. 1.; 2 dagboek van Anne
-uO uur,
metejes, ^str.' volw° Z^re jongens - licht.
T.m. do.: Comanche, i*
2.30, 7 en 9.15 uur. laar.
Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
STUDIOHoe vermoorden wij
18 jaar; 2.15, 7 en 9.15 uur. ^Georl**
Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
MINERVA: De reis om de wereld
dagen, a. 1.; 8 uur.
Zo. en wo. 2 en 8 uur.
Zaterdag 19 september
Stadsschouwburg, 8 uur: Een onverwachte
Sbezoeker. Een thriller van Agatha Christi»
door de toneelgroep Puck onder regie van
Walter Kous met o.a. Sarah Heyblom en
Bob Verstraete.
Zondag 20 september
Stadsschouwburg, 8 uur: Eveneens: „Eed
onverwachte bezoeker".
Maandag 21 september
Stadsschouwburg, 8 uur: „Een staatsman
van verdienste" van T. S. Eliot, onder regie
van Elise Hoomans, gespeeld door de to
neelgroep Theater, met o.a. Elly van Ste
kelenburg en Anne-Marie Heyligers.
Maandag 21 september
Grote Kerk, 3.30 uur: Beiaardbespelint
door Arle Peters.
Apotheken: Noorder-Apotheek, Jan Gij-
zenkade 181, tel. 52956; Apotheek Remmers,
Kruisstraat 6, tel. 10354; Apotheek 't Gilde-
huys. Koninginneweg 3, tel. 12038.
Doktersdienst: Indien geen hulp van huis
arts belle men fa. Mathöt, tel. 11990.
Wijkverpleging: Wit-Gele Kruis. tel. 13863»
Tandartsen: J. van Hartesveldt, Staten
Bolwerk 12, tel. 14098.
Dierenarts: J. Westerman, Leidsevaart 74,
tel. 12111.
Ziekenvervoer: GGD, tel. 14141; Margriet,
Turfmarkt, tel. 21400.
Aefdenhout
Apotheek: Aerdenh^t Apotheek, Z'^'
VDokteSU»i'i0r; Ulrici' Spiegelenburgh-
laan 20, t®1'
Bloe<pendaal
potneken: Bloemendaalse Auoth eȣ'
8loCw^aoSeWf? 85' tel' 57903; ApoW'"
pe Wilde, Broekbergenlaan 42 tel B2S4-
daal°sewét ie7nSVC' Ee"hoorn, Bio^en
daaiseweg 17, tel. 54003.
Apotheken: Zie onder Aerdenhout.
Doktersdienst: A. Degenaar, P. de Hoog"
straat 11, tel. 35008; J. Laeijendecker, Raau
huisplein 9, tel. 38103.
Jverveer
Apotheken: Zie onder Bloemendaal.
Doktersdienst: W. D. van Oldenburg.
Bloemendaalseweg 223. tel. 50158.
Zandvoori
Apotheek: Mevrouw M. J. Kerkhoven—
Nieuwenhuis. Zeestraat 71, tel. 3073.
Doktersdienst: J. F. Zwerver, Julianaweg
la, tel. 2499.
Doktersdienst: G. Manschot. Rijksstraat
weg 34, tel. 02502-430.
Wijkverpleging: Zr. W. Stuiver, Eikenlaan
1, tel. 02502-618.
Santpoort
Artsen: J. Stoffel, Hoofdstraat 165, Sant
poort, tel. 02560-8310.
Apotheken (ook nachtdienst): Apotheek
De Wilde, Broekbergenlaan 42, Santpoort,
tel. 02560-8284, en Bloemendaalse apotheek,
Bloemendaalseweg 85, Bloemendaal, tel.
02500-22181.
Haarlem: Garage Schoorl Van Loon,
Amsterdamsevaart 126, tel. 13002.
Bloemendaal: Garage J. G. Verbeek, Bloe
mendaalseweg 5, tel. 52301.
Zaterdag 19 september
water: 4.59 u. en 17.20 u.
water: 0.51 u. en 13.03 u.
Zondag 20 september
water: 5.34 u. en 17.52 u.
water: 1.26 u. en 13.35 u.
Maandag 21 september
water: 6.07 u. en 18.27 u.
water: 1.59 u. en 14.06 u.
Hoog
Laag
Hoog
Laag
Hoog
Laag
BEVALLEN van een z»on: C. van Ru-
mund-Burk; E. Jochem-Hoek; C. J. A.
de Groot-Londonek; E. Vetter-Meerwijk;
C. van der Velde-van der Meer; M. H-
van Steijn-van der Eist; D. C. Dorlandt-
Hoogduin. rT
BEVALLEN van een dochter: H. F.
Nijssen-Dujaer; A. M. Elferink-Förch,
A. J. Langemeijer-Lucassen.
GETROUWD: B. J. Duiveman en M;
J. D. Meine; J. Pieters en G. H. KooU-
M. Moelker en H. Koens; P. Honig en
T. van der Meulen. ,;i.
OVERLEDEN; J. H. de Zwart-Dml
der, 77 j„ Elzenplein; N. J. C. Loos-d
Lange, 81 j„ Gasthuisvest;
Waveren, 80 j., Iordensstraat; H. d«
ker, 77 j., Orionweg.