Haarlemse Bloemenmeisjes een week naar Stuttgart bankstel Les Frères Jacques: uitgebalanceerde miniatuurkunst De griezelfilm Bij uitzondering uitlaat voor jong en oud Meestal filmisch gif- Smaakvol concert door Haarlems Christelijk Mannenkoor Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES ^ECLAME- Qrnermuziek 0o* echtpaar '^•:'t!esrnerg Tandartsen contra tandtechnicus overhemden Aafje Heijnis excelleert BRIEVEN van lezers CGkGEST0FFEERD' ferN.^hgnhoVoar5;e- Civiel proces voor het Gerechtshof Ontvangst in Teisterbant na overrompelend optreden in de Haarlemse stadsschouwburg VRIJDAG 9 OKTOBER 1959 FAGINA 3 ?aand; «tutti >*ïiterrVn °P 5535^ oP A- modermv,K,houten bankstel, EplNri c MODEL, WOLLEN 2-Kleud,1 BEKleDINCSSTOF, UREN Naar keuze telefoon te„?enfff en Oo^Ss da1nkressen 's bö' 'a 2 keHete k Stand Haarlem Jruüh; Wd- Chapellerie Modern bestaat 75 jaar Jaarlijkse feestavond Politie Reservisten Slagaderlijke bloeding Denk om de vogels Monty-Coats Pullovers - Vesten Pantalons GRETHA DE BRUIJN Eis toch een grote sortering Wijkvereniging „Bosch en Vaart" Haarlem „Twaalf Gezworenen" voor G. en W. Willy Moret voor Heemsteedse Kunstkring V olksuniversiteit Les Conférences Fran^aises Haarlemse winkelstand R.-k. Vrouwengilde Heemstede Alle merken dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, tel. 14444 Films Toneel Muziek Diversen Tentoonstellingen Waterstanden COLLECTE IN HEEMSTEDE Mendeliers contra Trinitariërs Beurs van jNew Vork r i r ausnirix-- J«rian(lseau^iën van de Stichting Ne- ftïannel-- in DllitUnnrl •nnaag 10Duitsland wordt van 2*<r 17 oktober 1?». en met zater- r een Holiand-Woche nu -"one in r"'Het vo«g jaar was viïes- Ook Hif - b'urg en met groot ^eöerlantjg jaar zal een uitgebreid m was t^ng\lMap Iich - die week hl de ye" .nauwe samenwerking v^'sterif »'^116 "De Nederlands! J. touw O °kken z^Aoemenmeisjes nle„aan de h';l.1z'Jn. a'thans uitgenodigd vaDe \iit„ 'and Woche deel te ne- unanei van haar Verhage, is een gezet, waarin de nauw be deel te ne inmiddels aan- a een H t® «uiniuaeis aan- 8e,naakt Ultv°erig programma is Bi adag ^Oofri?enrtlei«:i?'x)^er vertrekken twaalf Uur '8e leM3, s °nder de bekende drie- Kw P Uit 5-g 's m°rgens om 6.45 Uur 2die i,aarlem naar Stuttgart, tveei?rriVeren 3 's middags om 4.30 tot ve«e besehii!., Zullen gedurende die bew^ft'enSk^ng hebben over tien g tln6ri Iïia=«?d troschrysanten. Zü andagochtend reeds om 9 Advertentie ï.'l.v°eHn„^et in de Renaissance- mè° Hesg geSeVp"s Halsmuseum een 6efg' vi??rg ho i worden door het Vaster. ®J>1, pjp)s,aande uit Jan Hes- In de JPjflo. jJ®r Odé, fluit, en Ans tüipeen v.u>tist oor plotselinge ziekte h 'pde y'^oi. ^erd de avon| omgezet itio van k resn P'anorecital, dat ge- Srg'B outer1 feabeIe siagvaardig- Son' Diet uft vvftrt ka'e echtpaar Hes- v2 ate Vai 2°hderi het gehele program- at nderd Bartin 8 van de solo-viool- IfhUsioii Wordp'hgs, moest plotseling hek T?rd in Er is voortreffelijk Gr Hhahm Werken van Mozart, frotete hi an- S en BadinSs- Socioloog John Ruskin ver in zijn „Time and Tide" enten 'f?le teksten schandelijk misbruikt bijvoorbeeld het li- een Wn J Van Veri ettin "Dor Giovanni", voor tfr,?. hem 8 zelfs in aanmerking te dur- lett!w®hs Claude Debussy (die zich „Monsieur Croche Antidi- «oChspr-'" andere essays nogal eens geheet *t. ook betreffende Franck) dat mus ?an Robert Godet: „Te- het nietLhotel w< hiaa^hhste ufn en dl da dat ni ^aad te hebben hen en dat ik zweer nooit te hebben gedaan, uettemin een goed deel van ïïlii u twucii vauutrt. „ic- het hief hotel woont een meisje, ihste ufn er 1 w.. dat aad HeiS'ddai» ifttemi Bfak 'k i^uziek van Franck speelt." al niet schrijft alleen diep over doch deru Ptornii Ver Muziek.) Een van de altjiH d bewi nte componisten van Ne- hoK aerde eens dat Badings hem sUbiP°heren bewijzen dat hij kan °htpn51'evf, tegenover deze hoogst- van kare Leningen staan gelukkig VrjQtekenifere' eveneens van figuren jhUziï8 hiLf^s, deze kamermuziekver- iat aa'e ver5\a'en een belevenis van dee,} .vukkir.g. Het zonnekind Mo- ^hfgp.hog ,e narigheid die zich in het h, ja' eens voordoet, volkomen js'hg atrij', e maltre angelique" bracht Dfahmas aa^en„ e!£tase die een ontstij- vi8e de f es wat minder edel is; ».0®d ,ahm„ 8enaamde stugge en nar- ~'ch „rU a^' goot een hoorn van over- Seh; t\?,.rÖke melodiek waaraan as°be ^dir, notionele spanningen paar- dat h; vio0]^ wist met zijn expressionis- ?aai v i ®eh nate sterk te overtuigen dtliku hia^ rascomponist en fenome- aah a h 2ij aan het woord was. Deze ?ahkn„e twj' voor een niet gering deel 's bn. Het .sublieme executanten te ?eti ,eh pJvioolspei van Jan Hesmerg «i. vcrhpvprt 7.iin vrrrnw is eikafdaar'^hzinnip pianiste."Het is ver- *ei-ar ipgUat deze artisten volkomen op 'laarb6r (ij'rifkk verheven, zijn vrouw is 'Ikft, Se- elWe "gest i arusien vomomen u(. *«ti S'hg „'d zijn, waardoor een wis- Soeghi^j^ ontstond die resulteerde in Was t overgave waarnaar het ce luisteren. T. de Vr. vati ah ri„ 'laardenzorg n^aanrt»8emeente B den^tobgdag 19 tot en v0or8®houdde jaarlijkse collecte wor- hipt de hot ten bate van het comité b«ja 'Asten Er zal huis aa-n huis hj In alle wij- loemendaal zal met zaterdag Ohrt'arden»o Worden gecollecteerd. De m Bloemendaal omvat b|if®hk0 dr het houden van societeits- Uitf-hk, "sten, een feestelijke middag- tapje rto n het winterseizoen en een stfeo.n t\veo\Z0mers- Hierbij zUn meest- ee honderd bejaarden van om- ig jaar en daarboven be- «s zeff *°nderd bejaarden van okken eventig jaar en daarboven Vej'e-yan'"vpfvan een zoon: E. M. Schi.J- D Kifi1' J- J- de Berg-de Boe- *bao d; J v= nen_de Vries; J. G. Jung- Hs„%n' Waf Celder-Blom; J. A. Co- ^fui„ artop dnm; J. H. Verboom- s*1—-M- van de W dshaus; A.eh V ivi M. u. r aoei-x-no Bep^'aer-wfh de Wardt-Kikkert; J. A - S! C j^ushaus; t Klaassen- dochter: M. .W. G. Fabel-Pries- f'an Hpp Timmermans, 76 jr., fr-. Ri' Hamff ferkstraat: J. Krijnen, Derksema, 77 Jak, 73 jr., Kam- - '"'-'■ J. J. Roose en A. he. ct1outen. J. N. Smith en A. M. bCRtj,, Schild en J. van Oe- örmt.A'U - Va„' ,W- FeiifK* ™'UUS en c. f. ae ^ittk^euwen een.H- Heugeling; J. tkarnno- en A. c. Oerlemans: Fepth Milius en C. P. de araPer C. Oerlemans; M- M. j. Verhaar. uur, wanneer zij een groep meisjes in Schwabische klederdracht zullen ont moeten. Zij worden daarna ten stadhui- ze ontvangen door Bürgemeister Klett van Stuttgart. Tevens zijn zij aanwezig bij de opening van twee tentoonstellin gen, waarvan er een gewijd is aan het internationale boek", de andere aan de „moderne Nederlandse beeldhouw kunst". 's Avonds wonen zij een con cert bjj, te geven door het Nederlands Kamerkoor. Dinsdag en verder iedere ochtend van de week delen zij op verschillende pun ten in de stad bloemen uit. Die dag wordt de Holiand-Woche 's morgens of ficieel geopend. Voor de middag staat een ontvangst door de Nederlandse am bassadeur op het program, 's Avonds gaan zij luisteren naar de Dixieland- Pipers. Woensdag brengen zij een be zoek aan de Benz-fabriek en aan het auto-museum, 's avonds is er een con cert door het Amsterdams Concertge bouw-orkest. Donderdag worden bezoeken ge bracht aan ziekenhuizen en klinieken en worden jonge moeders met bloemen verrast. De Koninklijke Militaire Kapel geeft 's avonds een weldadigheidscon cert. Vrijdag is de inwijding van de Damco-silo en wordt een bezoek ge bracht aan het Kaaspaviljoen. Tenslot te een ontvangst door de Holland-Ame- rika-Lijn. Zaterdag trekken de meisjes de winkelstraten in, zondag gaan zij te rug naar Haarlem, waar zij 's avonds omstreeks half twaalf arriveren. On danks het drukke programma is er voor gezorgd, dat de meisjes voldoende tot rust kunnen komen. De D.A.F. heeft bovendien vijf auto's beschikbaar ge steld voor het vervoer door Stuttgart. Zaterdag is er voor geheel Duitsland een televisie-programma, gewijd aan de Nederlandse week. In dat program ma zullen de Haarlemse meisjes een belangrijk aandeel hebben. Vandaag bestaat de Chapellerie Mo dern, een speciaalzaak in herenhoeden en petten in de Lange Veerstraat te Haarlem vijfenzeventig jaar. De eige naar de heer C. Th. Boerée herdenkt op deze dag tevens het feit, dat hij vijf tig jaar geleden zijn intrede deed bi] de firma. Bij gelegenheid van de jubi leumviering is de zaak van binnen ge heel gemoderniseerd. Gedurende de af gelopen 75 jaar is de Chapellerie Mo dern steeds het toonaangevende adres geweest voor de herenmode in hoeden en petten. Steeds heeft zij de nieuwe creaties op de voet gevolgd. De jaarlijkse feestavond van de Ver eniging van Politie Reservisten Haar lem is gisteravond in café-restaurant „Dreefzicht" te Haarlem gehouden. De voorzitter van de vereniging, de reser ve inspecteur J. van Zijl, hield voor de ruim tweehonderd aanwezigen een in leidende toespraak Daarin verwelkomde hij de hoofdcommissaris de heer J. Fontijne en de beide commissarissen, de heren v/. J. Gorter en A. L. de Boer. Het Langedijker Cabaretgezelschap zorgde vervolgens met een aantal vlot te schetsjes en liedjes voor een zeer genoegelijke avond. In een civiele procedure in hoger be roep zijn vanmiddag voor het gerechts hof te Amsterdam de pleidooien gehou den waarbij enerzijds de belangen van de tandartsen, anderzijds die van de tandtechnici in het geding waren. Het was de nasleep van een tekort ge ding waarmee 38 Haarlemse tandartsen wilden bereiken dat een tandtechnicus zijn werkzaamheden zal staken, die naar hun mening uitsluitend tot de be voegdheid van tandartsen behoren. Mr. J. D. A. Viskil voerde aan, dat de tand technicus in 1913 bij een tandarts in dienst is getreden en daar is opgeleid. In 1921 vestigde hij zich zelfstandig. Na de oorlog behaalde hij zelfs een getuig schrift waarmee zijn vakbekwaamheid werd onderstreept. Mr. Viskil erkende dat de positie van deze tandtechnici, die dus geen academische opleiding hebben genoten, nimmer erg duidelijk is ge weest, maar hij stelde daartegenover, dat het ageren van de tandartsen men selijk gezien niet te billijken is. De tand technicus is nu bijna 60 jaar en ziet zjjn functie, die hij al enkele tientallen ja ren heeft uitgeoefend bedreigd. Mr. C. C. J. Bayens betoogde, dat de tandart sen zich door de praktijk van een niet academisch geschoolde en naar hun oor deel onbevoegde collega benadeeld voe len. Uitspraak 19 november. Gistermiddag omstreeks half 1 meld de zich aan het bureau Smedestraat te Haarlem een 35-jarige fabrieksarbei der uit Haarlem met aan de pols een slagaderlijke bloeding. Op het politiebu reau heeft men de eerste hulp verleend, waarna de man is overgebracht naar het Grote Gasthuis. Tevoren had de man in z\jn \voning een heftige woordenwisseling gehad met 2ijn 26-jarige echtgenote. Het Kwam zo ver dat de man de huisraad wilde gaan vernielen. Hij begon met een £u't van de keukendeur, die hij met zijn hana stuksloeg. De Haarlemse Dierenbescherming doet een beroep op iedereen om brood en andere etensresten niet weg te gooi en, maar voor de vogels te strooien. Men gelieve ook water klaar te zet ten. De vogels en andere dieren zoais egels en eekhoorns hebben bijzonder veel te lijden van de droogte. Advertentie SPORTMAGAZIJN TWIJNDERSLAAN 7 - TEL. 15116 100% service Wanneer men met Anton van Duin kerken van oordeel is, dat men onder cultuur de beheersing der materie door de geest moet verstaan, dan kan men het optreden van de Frères Jacques gevoeglijk beschouwen als een sum mum van cultuur. Deze broeders in de kunst van het miniatuur-zangspel be heersen hun lichaam tot in de uiterste cellen. Zy spelen hun tekst helemaal uit en weten deze in een entourage te stellen, die een indruk van volmaakt heid achterlaat. En waar het volmaak te niet past by het menseiyke, zou men verwachten zich op de duur te fa an vervelen by dit voimaakt-gave. lat biykt niet het geval, omdat de Frères Jacques zich nergens herhalen, steeds weer volkomen nieuw zijn en in ieder chanson een ander facet van het mens-zijn beleven. Wat moet men onder deze omstan digheden het meest bewonderen? Het meest perfecte miniatuurdrama in zang, dans, plastiek en mime, dat wordt opgevoerd onder de titel ,,Le tango interminable des perceurs de coffres-forts", tekst van B. Vian en mu ziek van J. Walter? Of het ondeugen de „Bain, amour etcetera" van J. Con stants? Het voortreffelijke, melancho lieke liedje van de speeldoos „Les Boites a Musique" van F. Blanche en G. Lafarge, dat tijdens de voorstelling van gisteravond in de Haarlemse schouwburg op herhaald aandringen van het publiek gebisseerd werd? Of het bijna cynische .^Faut bien qu'on vive van C. Francois en Gilles. Geconsta teerd hebbende, dat alles in zijn soort perfect was, een lust voor oog en oor, moet ik ais mijn persoonlijke voorkeur noemen „Le poinconneur des Lilas", dat een werkelijk tijdsbeeld geeft: De kaar tjesknipper in het métro-station Porte des Lilas, de man die zpn leven lang niets anders doet dan gaatjes knippen en voor wie tenslotte zelf een gat ge graven wordt, waarin hü verdwijnt. De kunst van de Frères Jacques vindt in dit chanson naar mijn smaak een onbetwist hoogtepunt. De dingen worden bij hun naam genoemd, recht streeks en onbedekt. Men stoot door tot de kern van de zaak. Men beoefent de ascese van onze tijd, die alleen nog in het wezenlijke kan geloven. Prachtig is hier het scènebeeld: de vier Frères Jacques in een bepaalde figuur opge steld, die onmiddeliyk het beeld van een métro-station oproept met zijn bij kans lugubere kruisgangen, diep onder de grond. De knappe lichtontwerper Pierre Carrière heeft hiervoor een be lichting opgesteld, de direct herinnert aan het trieste, altijd partiëel verlicht te métro-station. Voor dit en alle ande re chansons gebruikte men een fraaie draperie van Jean-Denis Malclès die ook de affiches ontwierp als achtergrond. Malclès is een van de be langrijkste moderne decorontwerpers ter wereld. O.m. heeft hij het decor ontworpen voor de recente Parijse pre mière van het nieuwste stuk van Jean Anoullh over Thomas Becket. We zouden de Frères Jacques te kort doen, wanneer wij hun voortreffelijke pianeur Pierre Philippe. onvermeld lieten. Overbodig te zeggen, dat de uit verkochte schouwburg gisteravond het ensemble dwong tot een toegift. En dat werd het volkomen dwaze „Les foot- balleurs". Minutenlang duurde het ap plaus tot slot. Voor de Frères Jacques zelf kwam het slot pas veel later, want eerst werden zij nog ontvangen in de so ciëteit Teisterbant, waar president Brants hun na een vriendelijke toe spraak in plechtig Frans, ieder een toepasselijk souvenir overhandigde. Pierre Philippe kreeg zelfs een mi niatuur piano. Het officiële gedeel te duurde slechts kort. Teisterbant was meteen in de juiste sfeer ge bracht door zijn coryfee Henk Huk, die voor deze gelegenheid met enor me zwarte snor, hoge hoed en witte handschoenen was uitgedost, de attri buten waarmee de Frères Jacques zich plegen te tooien. Er wordt ge fluisterd, dat Henk Huk woensdag avond, tijdens de ontvangst van de Haagse kunstenaarssociëteit „De Ruif", een toepasselijke lege viool kist op zijn bar had gelegd. Een in tiem souper besloot de ontvangst van de Frères Jacques in Teisterbant. J. W. v. d. V. Advertentie Effen no-iron 8.90 Sanfor popeline 8.90 Ton-sur-ton 11.95 Satijn ton-sur-ton 12.90 „Niplin" no-iron 15.90 „Niplin" hoogglans 17.90 Frenco-Terlenka 24.75 Speciaal voor overhemden ANEGANG 17 De Wijkvereniging „Bosch en Vaart" heeft in de Algemene Ledenvergadering van 5 oktober besloten, na enige jaren van rust weer aktief te gaan optreden. Als yoorzitter werd gekozen de heer P- Kluit, Wagenweg 106, telefoon 10475, terwijl het secretariaat is gevestigd Wes terhoutstraat 19. Het ligt in de bedoeling, binnenkort de bewoners van het Bosch en Vaart- Kwartier per circulaire op de hoogte te stellen van de doelstellingen van deze vereniging, waarna een voorlopig werk programma zal worden opgesteld. Vrijdag 23 oktober zal de Nederland se Comedie uit Amsterdam voor de le den van „Geloof en Wetenschap" een opvoering geven in de Haarlemse stadsschouwburg van „Twaalf Gezwo renen" door Reginald Rose, in de ver taling van Cees Nooteboom en onder regie van Henk Rigters. _Willy Moret, voordrachtskunstenaar i neater te Heemstede 's avonds voor ae leden van de Heemsteedse Kunst kring .„De Brief" voordragen, door W. Somerset Maugham in de vertaling zal maandag 19 oktober in het Minerva van Hans Edinga. Voor de leden van de Volksuniversi teit voor Haarlem en Omstreken wordt donderdag 15 oktober in de Renais- sancezaal van het Frans Halsmuseum een fdmevond gegeven, tijdens welke de Haarlemse première komt van „Jo nas", onder regie van Ottomar Dom- mick met muziek van Duke Ellington en Winfried Zillig. Vrydagavond 16 ok tober komen in de stadsschouwburg Mrinalini Sarabhai en haar Indische dansgroep, ook als première, maar dan voor geheel Nederland. Dinsdag 13 oktober spreekt 's avonds in de Gereformeerde Kerk aan de Wil- helminastraat voor Les Conférences Frangaises de heer paui Blanchart over „Paris deux fois „remodelé"; 1860-1960". De heer Knol heropent heden aan de Rijksstraatweg: 126 in Haarlem-noord zijn gemoderniseerde zaak in radio- en televisieartikelen, alsmede huishoude- lqke apparaten. De zaak is grondig verbouwd en thans volkomen aan alle eisen des tijds aangepast. De afdeling Heemstede van het ka tholiek vrouwengilde opent maandag 12 oktober in het parochiehuis Anno Sanc- to het nieuwe .seizoen met een lezing over Joegoslavië door mevrouw Staal- van Santvliet. Deze lezing zal met kleurendia's toegelicht worden. De aanvang is acht uur. In het laatste anderhalf jaar is bet begrip Griezelfilm weer eens opge doken in de bioscopen en dientenge volge in de pers, die er overigens zel den grote aandacht aan besteed heeft, wetend dat ook deze soort films even als alle andere niet is ontstaan uit een behoefte aan het genre maar uit een verlangen van de industrie zijn geluk weer eens te beproeven met een arti kel, dat in vroeger tijden bewezen heeft, winsten af te kunnen werpen, die de aanmaak van nieuwe griezels moti veerden. Aangezien op alle regelen uitzonde ringen bestaan, kan men ook in de soort griezelfilm een paar activiteiten aan wijzen, die gevolg zijn van een innerlijke noodzaak. Zo mag men wel aannemen dat Fritz Lang zijn Testament van Dr. Mabuse heeft bedoeld als een prelu dium op Hitiers regime, maar dan toch nadat de griezelfilms ,die er aan vooraf- zijn gegaan volgens program, dat wil zeggen met commerciële bedoelingen, op stapel waren gezet. Voorts is naar aanleiding van de vertoning van oude films in Venetië eens nadruk kelijk gewezen op de evolutie van Dreyers filmarbeid, die heeft geculmi neerd in La passion de Jeanne d'Arc, sluitstuk van een vry lange reeks grie zelfilms van dezelfde maker. In bedoel de beschouwing werd zelfs min of meer de veronderstelling gewaagd dat de be roemde film van Dreyer minder te danken zou zijn aan Dreyers bewonde ring voor Jeanne dan aan zijn hang naar de uitbeelding van heksenverbran dingen. Een derde uitzondering zou men bepaalde films van Hitchcock kunnen noemen waarin de dikke fantast waar lijk wel iets méér demonstreert dan een serviele ijver om de opdrachten van zijn mercantiele bazen tot een goed einde te brengen. Maar voor de rest: men maakt grie zelfilms omdat men er brood in ziet. Men maakt Dracula's omdat men meent te kunnen speculeren op de wan smaak van een bepaald soort grof ge- snaard publiek, die de griezel nodig heeft om gelukkig te kunnen zijn. Ver neemt men dan dat er mensen flauw vallen bij de vertoningen, dan moet men zo wijs zijn daar niet alles van te geloven. Er zit reclame achter Men kan nu, de wenkbrauwen fron send, vragen gaan stellen als deze: „Wat heeft de nieuwe rage der griezel films eigenlijk te maken met het maat schappelijk bestel van onze dagen? Men kan er, nog altijd wenkbrauwfronsend, op antwoorden. De na-oorlogse mentali teit is er de oorzaak van. De mensen willen weer griezelfilms zien. Wat er precies van waar is, kan moeilijk met zekerheid worden gezegd, maar het lijkt ondenkbaar dat plotseling over de hele wereld een zucht naar griezel ontstaat bij volken die wel, of gedeeltelijk of he lemaal niet aan de wereldoorlog hebben meegedaan. En toch gaan die griezel films naar alle landen, vergezeld van dezelfde reclame, dezelfde slagzinnen, die hoegenaamd geen enderscheid ma ken tussen bevattingsvermogen van het ene en het andere publiek, maar van alle publieken veronderstellen dat ze zullen gaan zien, wat zo ijverig wordt aanbevolen. Een plotselinge nieuwe reeks van griezelfilms betekent niet veel meer dan dat men, op zoek naar variatie, maar weer eens een oud re cept voor de dag haalt. Hier en daar verneemt men dan wel dat er toch wel enig verschil is met vroegere griezels (want men moet toch een zekere evo lutie kunnen nastreven), maar te bewe ren dat de huidige griezelfilms sadisti- scher zijn dan de vroegere, Hjkt ons overdreven. We kunnen er alleen maar een bekentenis in zien, de bekentenis n.l. dat de schrijvers van zulke theo rieën die oude films nooit hebben ge zien. Ware dit wel het geval, wat zon den ze dan wel moeten zeggen van Dreyers Vampier, een film waarvan ons aller draak Dracula een afgietsel lijkt .te zijn. Natuuriyk kan men genuanceerder over de verhouding griezelfilm-maat schappij mijmeren, maar in de meeste mijmeringen wordt de rol van de mer cantiele bedoeling, dus de kunstmatige ingrijp tezeer verwaarloosd. Intussen: ze zijn er geweest, ze zijn er nog en ze zullen wel blijven. Wat eveneens blijven zal is de neiging om de huidige films sterk te onderscheiden van de vroegere. Zo zegt de manager Arthur L. Mayer, die als bijnaam „the Merchant of Menace" voert, dat de recente griezelfilms afwijken van de vroegere. De eerste „Frankenstein" had zulke komische proporties dat de horror daarin lachwekkend werd en doorgaans geen nachtmerries induceer de. De door Engelse maatschappijen vervaardigde griezelfilms van nu, die aanvankelijk als B-pictures (tweede rangsfilms) verschenen en hij noemt dan bijvoorbeeld „The Vikings", waar in mensenetende reuzenkrabben en een wilde berenkuil voorkomen hebben volgens Mayer „the capacity to curdle the blood and stimulate the boxoffice." Het publiek waarvan de filmproducen ten het hebben moeten, de jeugdigen van vandaag, is rijp overrijp voor sadisme en bruutheid. Zij wijzen de ge vestigde code van mores en ethiek af: voor hén spelen wij! schrijft Mayer, die vergeet erbij te zeggen: „voor hen hebben wij altijd gespeeld." Deze nieuwe horrorpictures kunnen globaal verdeeld worden in twee soor ten: de pure griezels (waarvan „Hor ror of Dracula" met Christopher Lee in de hoofdrol een voorbeeld is) en die welke science fiction gebruiken in de verklaring van het verhaal (bijv. „Re venge of Frankenstein"). Uit de wereld van de filmma kers stamt de mededeling, dat „hor ror" altijd een element is geweest in bepaalde typen van films, maar dat dit alarmerend gestegen is in de jaren Een smaakvol gearrangeerd concert door Haarlems christelijk mannen koor. Nu het winterseizoen weer begonnen is, gaan de plaatselijke verenigingen zich opmaken, hun repertoire te verzor gen met het oog op uitvoeringen, zonder welke geen enkel muziekgezelschap zou kunnen blijven bestaan. Haarlems Christelijk Mannenkoor, dat kort na de Adver entie ver uur. CINEMA PALACE: Een getuige moet dwijnen, 18 jaar; 2, 4.15, 7 en 9.15 Do.-cyclus: 08/15. 18 jaar. Iedere ochtend 9.30. 10.30 en 11.30 uur: Prinses Beatrix bezoekt de Verenigde Staten. FRANS HALS: Zolang er mensen zijn, 18 jaar (2e week): 2 en 8 uur. Zo. 2, 5 en 8 uur. LUXOR: Vr., za. en zo.: Vrouwenkamp Borneo. 18 jaar. Ma., di. en wo.: Geen medailles voor spionnen, 18 jaar. Do.: De barbaar en de geisha. 14 jaar. Za. 2, 7 en 9.15 u. Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 u. Ma. t.m. vr. 2 en 8 uur. REMBRANDT: Die Gitarre und das Meer, a. 1.; 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. ROXY: Vr., za. en zo.: Vier desperado's, 14 jaar. Ma. t.m. do.: Deserteur van het Legioen, 14 jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Zo. 2. 4.15. 7 en 9.15 uur. STUDIO: The captain's table, volw. (3e week); 2.15, 7 en 9.15 uur. Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. MINERVA: Vr. t.m. di. 8.15 uur: De ge broeders Karamazov, 18 jaar. Za. 2.30 u., zo. 2 en 4.15 uur: Films voor de jeugd. Do. 8.15 uur: De 41ste, 14 jaar. Vrijdag 9 oktober Stadsschouwburg, 8 uur: R.-k. Toneelver. „Thalia" met „Ballet op de boerderij". Zaterdag 10 oktober Stadsschouwburg, 8 uur: Haagsche Come die in „De dag van Talavera". Zondag 11 oktober Stadsschouwburg, 8 uur: Haagsche Come die in „Wie geeft de bruid weg?" Maandag 12 oktober Stadsschouwburg, 8 uur: Haagsche Come die in „Geleerde dames". (Eerste voorstel ling voor Haarlem). Dinsdag 13 oktober Stadsschouwburg, t uur: Haagsche Come die in „De dag van Talavera". Woensdag 14 oktober Stadsschouwburg, 8 uur: Haagsche Come die in „De dag van Talavera". Donderdag 15 oktober Stadsschouwburg, 8 uur: Haagsche Come die in „De dag van Talavera". Vrijdag 9 oktober Concertgebouw, 4.15 en 7.30 uur: N.Ph O Schoolconcert o.l.v. Mannus Adam. Pro gramma werken van: Röntgen, Bach, Han del, Mozart, Weber, Wagenaar, Debussy Strawinski. Zondag 11 oktober Concertgebouw, 8 uur Concert door de R.-k. Harmonie Sint Bavo o.l.v. Jac Wild schut, m.m.v. r.-k. gemengd koor „Da Pa- cem". Solisten Annie Schoen, sopraan, en Emmy van Eden, piano. Maandag 12 oktober Grote Kerk, 8 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Dinsdag 13 oktober Stadhuis Haarlem, 8 uur: Concert door het Zwitsers Jeugdorkest o.l.v. Georges Scherrer uit Zünch. Vrijdag 9 oktober Restaurant Kleine Brinkmann, 8 uur: Le zing voor Genootschap NederlandEngeland over The Walls of Jericho". Concertgebouw, Tuinzaal, 8 uur: Lezing Stichting Geloof en Wetenschap: Stalin en Hitier vinden elkaar. Zaterdag 10 oktober Vleeshal, 810 uur: Tentoonstelling histo rische vervoermiddelen. Zondag 11 oktober Vleeshal, 11—10 uur: Tentoonstelling historische vervoermiddelen. Maandag 12 oktober Concertgebouw (voorzaal), 8 uur- Lezing Geloof en Wetenschap: De film als spiegel van mens en geest. Dinsdag 13 oktober Restaurant Brinkmann, 8 uur: Lezing door dr. J. Meijer over „Haarlem, stad der Tach tigers". Stadhuis Haarlem: Haarlemse Raad voor de Jeugd, lezing door prof. dr. N. Perquin uit Utrecht over: „De plaats van de jeugd in de hedendaagse samenleving". Woensdag 14 oktober Minerva-theater HeemstedeNederlands Marionettentheater. Bert Brugman met „Buffalo Bill" (2 uur) en Faust (8.15 uur). Restaurant Brinkmann, 8 uur: R.-k. Mid denstand, openingsavond. Bisschoppelijk Museum: Oude religieuze kunst: schilderijen, middeleeuwse beeld houwwerken, handschriften en kunstnij verheid. Geopend van 1017 uur. Zon en feestdagen 1316 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse School van de 16e eeuw tot op heden (o.m. Hals' meesterwerken). Geopend van 1016 en zo. 1316 uur. Teylers Museum: Tekeningen Hollandse, Italiaanse en Franse School 16e tot en met 19e eeuw. Fossielen, historische na tuurkundige instrumenten, mineralen, 31- toons Fokker-orgel. Geopend iedere werkdag behalve maandag van 1115 uur. De eerste zondag van elke maand van 13—15 uur. Woonhuis Jac. van Looy, Kleine Houtweg Geop. do. 1012.30 en 13.3017 uur. Zo. 1417 uur. Cruquiusmuseum: Historische stoomma chines en grote maquette van Nederland. Geopend van 912.30 en van 1.305 uur. Zondag van 105 uur. Huis Van Looy, KI. Houtweg 103: Tiende jaarlijkse tentoonstelling van schilderijen, pastels, tekeningen, boeken, manuscrip ten, documenten, foto's en curiosa van de schilder-schrijver Jacobus van Looy. Geopend dagelijks 1012.30 uur en 13.30 17 uur; zondags 14—17 uur. (16 oktober t.m. 15 november). In 't Goede Uur, Nieuwe Kerksplein: Ten toonstelling van tekeningen en etsen van Frans Verpoorten. Dagelijks geopend van 1022 uur. (Gehele maand oktober). Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg 158: Ten toonstelling van schilderijen, tekeningen en aquarellen van G. van Buffelen. Dag. geopend van 105 uur: zondags van 25 uur (tot 24 oktober). 1JMUIDEN. Vrijdag 9 oktober Hoog water: 8.32 u. en 21.05 u. Laag water: 3.59 u. en 16.21 u. Zaterdag 10 oktober Hoog water: 9.51 u. en 22.33 u. Laag water: 5.04 u. en 17.31 u. bevryding werd opgericht, heeft voor het herfstconcert van donderdagavond in de Gemeenteiyke Concertzaal een aantal werken gezongen, waaronder twee van Franz Schubert in het bijzon der moeten worden genoemd. Schubert, die veel voortreffelijke mannenkoren (met en zonder begeleiding) heeft ge schreven, openbaart slechts in enkele werken van deze soort zijn stijl op pregnante wijze. Dit ni is met „Stand- chen" en „Der Gondelfahrer" zeer ze ker het geval. De prachtige modula ties in het eerstgenoemde werkje zijn typerend voor zijn muzikale geaard heid. En de romantische tekstwoorden onderstrepen, de gevoelvolle gemoeds openbaring nog eens te meer. Maar het koor heeft tevens voor zijn voordracht de brug geslagen van deze muzikale wereld naar het ontvankelijke gemoed van de toehoorders. En Aafje Heijnis mengde haar prachtig geluid met dat der mannenstemmen op een zodanige charmarjte wijze, dat het niet verwonderlijk was, dat uit het publiek een verzoek kwam om herhaling via de pauze. „Der Gondelfahrer" kreeg de licht-sprankelende en bewogen ritmiek, die hier zo belangrijk is. Haarlems Christelijk Mannenkoor heeft zich met deze twee werken op het concert van zijn beste zijde leren kennen. Dit is de zangwijze, welke voor dit koor de aangewezene is. Gaat men muziek van brede allure zingen, zoals het negro-spiritual „I am troubled" en in het slot van „Sinnerman", eveneens een negro-spiritual, dan wordt de loon vorming geforceerd en ontaardt het zingen in machteloos schreeuwen. Een goede, beschaafde vertolking kreeg ook ,,'t Stuivende zand" van Kees Kef even als ,,'t Haaske" van Roeske. De twee begin-werkjes van Caspar Aiblinger en H. Schültz werden, vooral wathet twee de betreft, gevoelig voorgedragen. Aaf je Heijnis droeg artistiek en muzikaal veel bij tot het slagen van dit concert met de uitvoering van Haydn's concert aria „Ariadne auf Naxos" en de Spaan se volksliederen. In deze zuideljjk-tem- peramentvolle muziek was haar vertol king een verrassing. Nog nooit hebben wij Aafje Heijnis zo objectief-lyrisch horen zingen. Haar medewerking in en kele negro-spirituals gaf de sfeer van deze religieuze liederen goed weer met alle donkerheid, die typerend is voor haar stem. Berthe Davelaar verzorgde alle begeleidingen aan de vleugel met de verzorgdheid en correctheid, die we van haar gewend zflm - Een alles en allen omvattende krachtsinspanning is nodig om de hon derdduizend vluchtelingen overal ter we reld een menswaardig bestaan te ver schaffen. Ook Heemstede drage daartoe het hare bij. Het plaatselijk comité doet een dringend beroep op alien, die be gaan zyn met het lot dier ontheemden, zich te melden als medewerker om de komende lystcollecte in de laatste week van oktober te doen slagen. Meldt u spoedig aan bij één der on derstaande adressen: mevr. B. C. van Aalst-Struik Jeroen Boschlaan 15, tel. 35231; mevr. H. Cohen-Koster, P. C. Boutenskade 3, tel. 36905, mevr. M. J. H Kubatz-Brugman, Lucas van Leijden- laan 6 tel. 34406; de heer J. van Gent, Glippe'r Dreef 62; de heer P. J. van Kesteren, Rembrandtlaan 42, tel. 35162; de heer M. van Ravenstein, Camplaan 22a, tel. 39871; prof. dr. C. O. Schaeffer, Troelstralaan 1; de heer A. H. A. Ver- steynen, Julianalaan 20, tel. 38706. 1958-1959. Men is daar bang, dat de smaak van het puoliek zal veranderen vóórdat alle op stapel staande griezel films in omloop zijn gebracht. Overi gens houdt men rekening met de kans, dat de griezelfilm als categorie een lang leven beschoren is. Om duistere redenen wordt niettemin ook in dit ge zelschap de vraag gesteld of de meest violente gangsterfilms en de afschu welijkste griezelfilms waarin een ap pèl wordt gedaan op excessieve wreed heid en sadisme niet een potentieel gevaar vormen voor jeugdigen, zeker wanneer „they make prime appeal to base emotions and seem to be having an adverse effect on audiences." In het laatste geval pas „it Is time to call a halt." Eerder niet. Of intussen de scenario's minderwaardig zijn en d# films totaal onder de maat, doet er biykbaar niet toe. Als de shock-werking maar geld in het laatje brengt. Terugkomend op het publiek: Enkele psychiaters en psychologen zouden van mening zijn, dat gruwelfilms voor jon gelui niet verwerpelijk zijn omdat deze rolprenten een mogeiyke uitlaatklep bie den voor warrige spanningen van sexue- le en agressieve aard. Ik meen, dat dergelijke films slechts in uitzonderings gevallen een gunstig gevolg kunnen heb ben in die zin dat gestuwde spanningen direct worden afgereageerd. Uit geor dend enquêtemateriaal kan worden op gemaakt, dat bjj jeugdigen niet zelden ernstige desintegratietoestanden optra den na het zien van dit soort films. De rol van de film in deze is meestal pro vocatief of Vormgevend aan de ziekeiy- ke uiting. De hoofdoorzaak van de on rustbarende reactie is doorgaans gele gen in pre-existente structuren (aanleg- stoornis en/of misvorming door milieu omstandigheden) van de jonge mens. Het vervelende In de hele affaire is, dat juist de min of meer verwrongen naturen zich aangetrokken voelen door films van het hier aangeduide bedenke lijke allooi, een allooi dat opzettelijk door de bioscoopreclame wordt geac centueerd. Hierby komt nog, dat jeug digen in het algemeen maar vooral dé ze jeugdigen aan de inbouw van het element „horror" ln het geheel van de film waardoor dit element soms wordt genivelleerd voorbijzien, zodat de griezelscène geïsoleerd op hen af komen en als zodanig een onbereken bare schade kunnen aanrichten, een momentele frustratie of, indien gebon den aan in het onbewuste nawerkende reële belevenissen van vroeger datum, een chromische frustratie met alle gevol gen van dien. Het gaat in deze sector niet alléén om jonge lieden, al Is mijn waarschuwing tegen dit filmische gif wel hoofdzakelijk tot hen gericht. Ook bepaalde volwas senen worden onweerstaanbaar aange trokken door „Dracula" en aanverwan te draken. Totdat zij onmachtig uit hun bioscoopfauteuil vallen! Van een enke le toeschouwer wordt gezegd, dat hij weer bij zijn positieven gekomen met alle geweld terug wilde in de zaal en na vijf minuten gruwlustig kijken op nieuw in zwijm viel. Dergeiyke geval len bewijzen ontegenzeglijk hoe ver lokkelijk de draaikolk van de griezel film is en geven een indruk van de ziekelijk-dwangmatige hang naar de griezelshock. Daar waar de film al leen maar is een technische verfünde bevrediging van de sensatiebehoefte en de gemakzucht van het publiek, voert hij tot verveling en stompe indo lentie. De griezelfilm is dan nog ln staat deze barrière te doorbreken met horror. Bij wijze van kanttekening zij vermeld, dat de televisie in gematig de vorm zelfs de Nederlandse televi sie niet schroomt om de „horror' binnenskamers te brengen. Gemakke lijker kan het al niet. J. J. C. MARLET, zenuwarts Opneming in deze rubnek m niM noodzakelijk een bewij» txi« tn- «temming. Wat mij in uw artikel „Mendeliers belagen Trinitariërs" het meest trof, was hetgeen u aan het einde van uw mededeling vermelde nameiyk: Een Trinitariër, die zijn brief met durfde te ondertekenen Hierdoor geeft u er blijk van, dat u de diepere betekenis, die er achter dit niet ondertekenen schuilt ln het geheel niet hebt begrepen. Dit niet ondertekenen nameiyk is een bewijs van de solidariteit in onze schoolgemeenschap. Als dus een van onze medeleerlingen een brief schrijft, dan zou men dat kunnen beschouwen als een brief namens de hele school gemeenschap en het is dan ook volko men onbelangrijk wie deze brief ge schreven heeft. Ik hoop, dat onze be doeling u nu enigszins duidelijk is ge worden. Om u echter ter wille te zijn wil Ik deze brief gaarne ondertekenen. Ver der zou ik om eventuele vergissingen te voorkomen opmerken, dat bedoelde brief in het geheel niet van ondergete kende afkomstig was. Ik zou graag zien, dat u dit stuk ter opheldering zou willen plaatsen. Hoogachtend, J. GOOSSENS 5b HBS Trin. Lyceum, insinueren, dat anonimiteit een uitste- (Met de zinsnede „die niet durfde te ondertekenen" bedoelden wij geen verwijt uit te spreken doch speels te insinureren, dat anonimiteit een uitste kend middel ter voorkoming van wraakoefening is. Overigens is thans inderdaad alles helder: de vraag, w i e een brief schrijft moet zo onbe langrijk worden geacht, dat een schrij ven ter verdediging van het achterwe ge biyven van een ondertekening wordt geschreven en ondertekend door een ander dan degene, die de anonieme brief schreef. RED.). -inacunda Copper Bethlehem Steel Chrysler Corp General Electric General Motors Kennecott Copper K.L.M Montgomery Ward Kadlo Corp Republic Steel Royal Dutch Shell Union OU Southern Pacific Southern Railway -Jtand OIJ Ny Tidewater 'J.S Steel 7/10 8/10 59% 59% 57% 56% 64% 63% 78% 78 55% 55 91 91 32 32 50% 50% 57% 58 76% 76% 40% 40% 73% 72% 72% 72% 52% 53 47 47 22% 22% 100% 100 Stemming: onregelmatig

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 3