(El VEKÜUIN-BLOEMENDAAL b een ij jongeren in bisdom Haarlem Safetau ^structief schoolconcert '»öe dans in de muziek'' Van smidse tot automobielbedrijf Frans Verpoorten exposeert in kunstzaal „In 't goede uur'' 4 DOOR EEN ZATERDAGSE BRIL W H m Vormingscentrum werd uitnodigend tehuis Kleurige eigentiidsheid in „open hof" dwingt eigenlijk tot selecteren Thalia met „Ballet 0p de boerderij" Beverwijk heeft een tekort van Schilder van en rond het water N.Ph.O. laat vier concerten inleiden BRIEVEN van lezers yfeï "I f 1.700.000 ■ii Hulp voor Groene Hel ZATERDAG 10 OKTOBER 1959 PAGINA 3 VÜverduin, het Katholieke Vormingscentrum, gelegen in het Bloemendaalse villapark „Duin en Daal", is gedurende de tien t laren van zijn bestaan tot een begrip geworden in de activitei- "Programma's der katholieke jeugd- en jongeren-organisaties in \v bisdom Haarlem. Dat is gebleken uit de veelvuldige blijken van gering, die het bestuur der Stichting Vijverduin de afgelopen h, ontvangen heeft bij gelegenheid van de viering van het lustrum. Voor K.A.J, en V.K.A.J., K.J.B., K.J.M., L.T.J., k S-, het Instuif-wezen, de Pax Christi-beweging, de katholieke VeHsscholen, maar ook voor katholieke middelbare scholen, tech- jJ5°he- en huishoudscholen betekent „Vijverduin" iets. Dat „iets" onder meer in, het gedurende enige waardevolle dagen ver- ti';]berd zijn uit sleur en alledaagsheid, het verblijven in een gecul- eerde omgeving, die gelegenheid biedt tot bezinning en verdieping. ^4ildingen' die "re tèedaa?"daan ÜffW 6r Geestelijk kuuroord 't Friesche Schothuis Hartelijk afscheid Van Voorzitter Hopstaken Volledige vergunning Cebr. H. F. Kimman N.V." 75 jaar Dank zij Prins Bernhard- fonds Door Wouter Paap Leges bouwvergunning $9 SMS mmwm b i is die eigen sfeer, die Vijverduin lijn renommée bezorgd heeft en die lv"eekt en bewaakt wordt door de idealistische Vijverduin-directeur, de heer G- Schoots. Sfeer, verzorging en akkommodatie zijn even belangrijk als de in het huis gehouden worden", zegt hij. De heer Schoots, die ehde zevenentwintig jaar een leidende rol heeft gespeeld in de katholieke »W eWeging, is sinds 1955 directeur. Hij ziet zijn taak niet enkel als een erende" maar ook als een stuwende. Stp VVat d'e Vijverduin-sfeer nog betreft: het gespreks- en vormings-centrum is 4e n 'ctraitehuis. Het lijkt er niet op. Het is een uitnodigend tehuis waar men 8elegenheid vindt voor gesprek, bezinning en een ontspannend bijeen zijn. fM ruime aula, de stijlvolle eetzaal "e ,sse en individuele" slaankamers Öe Er; 'a'u het®11 v°or werk- en discussiegroepen, fli „Sse en „individuele' slaapkamers, v l^'.'hneren wat inrichting en aankle- rrhlii eft enigszins aan de gasten- Is in60 van wei-gesitueerde kloos- van oudsher katholiek bui- hfchit?' hoewel er wat de binnenhuis- ,ctuur betreft op Vijverduin ook t» ?shpi!f 'bgeruimd voor kleurige eigen- ^htgjr'd- Er staan zestig bedden, die nooit allemaal tegelijk De groepen, welke op variëren in grootte tot vijftig personen. Het ti 's het er tijdens de weekends S2, tou"1 We er in het jaar tweeënvijf- tlP °ots °rt komen," aldus directeur ,,Open Hof" gehouden, het- :?pSen wil, dat Vijverduin geen /Sam hjeidersteam er op na houdt. De hv'ten dat naar eigen goed- samenstellen. Wie er komen, of besproken wordt, Drilttï0m sterk uiteen. De verhou- ïh ter-leek is een thema, dat ver- rno organisaties gekozen hebben, (V ov ®n bezint zich ook over „vreug- en ••"wat ls geloven?", „wat is zijn?" of over zin en beteke- 'oorts worden op Vjj- mI'1 va„"j"clSCursussen gegeven voor *e r.,, c'e Katholieke Jeugdbeweging, van lojduif, n.et werk. Voorts worden op Vij vi eti ,7 'eider: fl^ondeKm tfai^eek^!,1185611 zich over verschillen- 'hg P'ds uitstrekken, en waarbij de s behalve pedagogische kennis ook de practisch-technische kennis van bijvoorbeeld „het spel van verkennen" omvat. In het vormingscentrum worden congressen, studiedagen, semi(l) school- retraites, verdiepingsdagen, schoolver latersacties gehouden maar ook „ge wone vakantieweken". De deelneemsters en deelnemers van het bedrijfslekenapostolaat van de K.A.J. bereiden zich op Vijverduin voor op hun moeilijke taak, de L.T.J. (Land en Tuinbouw Jongeren) en de K.J.M. (Katholieke onge Middenstand) hou den er hun kerndagen, leerlingen van lagere technische scholen hebben er hun semi-retraites, leerlingen van de Bisschoppelijke Kweekschool in Bever wijk bereiden zich er voor op de sfeer van hun studie, de leden van de Pax Christi-groepen beleven er hun verdie pingsdagen. De toenmalige rector (thans pastoor te Wassenaar) H. van Spanje nam tien jaar geleden als algemeen aalmoezenier van de jeugdbeweging in het oude bis dom Haarlem het initiatief tot de tot standkoming van Vjjverduin. Meer en meer werd destijds de behoefte acuut aan een „geestelijk kuuroord", zoals mgr. Huibers, die van meet af aan zijn volle en daadwerkelijke medewerking verleende, het noemde, aan een „stimu lerend en centraal gelegen tijdelijk te- oproerigheid van jeugdig publiek VTK t>h'hie concert van het Noordhol Jv'iere„ .rrnonisch orkest i„ sto"d in het teken di„i_,nVzlek". Programma-inlei. huis" voor groepen uit de jeugd- en jongerenorganisaties. Dat alles resul teerde in de aankoop floor het bisdom Haarlem van de villa Vijverduin, die grondig gerestaureerd en gemoderni seerd werd. Donderdag 9 juni 1950, toen Vijverduin al een jaar bijna in gebruik was, werd het vormingscentrum inge zegend door mgr. Huibers, die daarbij onder meer de hoop uitsprak, dat het aantal jeugdleiders er door vergroot zou mogen worden. Een tijd lang, gedurende de zomer van 1953, is Vijverduin tevens een K.V.C.-jeugdherberg geweest. Dat was een experiment, dat bij de jeugd zeer in de smaak viel, ook dank zij de culinaire kundigheden van de toenma lige beheerder, maar dat door het be stuur niet geprolongeerd werd. De sfeer van een jeugdherberg is nu eenmaal een andere dan die van een katholiek vormingscentrum. Beter in de Vijver- duin-sfeer passen de Duitse „pension gasten", die er sindsdien 's zomers ver toeven. De Stichting Vijverduin onder houdt wat dat betreft een vaste relatie met het Katholische Familienferien- werk in Keulen. Dat is een voor Neder land benijdenswaardige organisatie wel ke mede dank zij een aanzienlijke staats subsidie in staat is gezinnen in hun ge heel - dus met de kinderen - een rusti ge en ook religieus-stimulerende vakan tie te bezorgen in een mooie buitenland se omgeving. In ieder opzicht een idea le vakantie genieten ze er: de ouders kunnen onbezorgd zijn, want voor de Advertentie ANTIEK - FEIES KOPERWERK - CURIOSA Jansstraat 8 - Haarlem - Tel. 20141 kinderen gaan er verzorgsters mee. De recreatie beperkt zich niet tot het pro fane, omdat er onder leiding van een geestelijke in een vertrouwenwekkende entourage vraagstukken, het gezin en het gezinsleven rakende, besproken wor den. Voor onze Nederlandse katholieke organisaties op dit terrein is dat alles (nog?) niet weggelegd. Is het duur, wat de Duitsers presteren? Niet voor de deelnemers aan de „ideale vakantie", omdat ze naar draagkracht, een percen tage van hun inkomen betalen. De spelers van de katholieke Haar lemse toneelvereniging „Thalia" heb ben gisteravond in de stadsschouw burg een waar lachsucces weten te be halen met Piet Mossinkoff's karikatu rale blijspel „Ballet op de Boerderij", dat onder regie van Jan de Jong zo voor het voetlicht werd gebracht, dat het ten volle beantwoordde aan de be doelingen van de auteur en aan de verwachtingen van het publiek. Er is wat afgelachen en daar gaf het stuk alle aanleiding toe. Mossinkoff heeft blijkbaar opzettelijk karakters vertekend en verkarikatuurd, want het is duidelijk dat de boeren niet zo „achterlijk" en stadsmeisjes zelden zo raar doen, als hij het voorstelt. De te genstelling stad - land wordt tot het uiterste doorgevoerd. Een overmatig geëxalteerde en balletomane juffrouw gaat uit logeren bij simpele boeren mensen. Ze zet de boel op stelten, maar vindt precies op tijd ten slotte gemoedsrust en geluk. „Thalia" heeft van dit alles een op voering ten beste gegeven, die er het volle pond aan gaf. Coby Overtoom was het rare meisje op een „geloof waardige" manier en leverde daarmee ons inziens een voortreffelijke presta tie. Niet minder aardig wist Piet Braam de stoere boerenzoon Kobus te typeren. Beiden verstonden het, maat te houden in het dwaas gedoe. Ans Sens speelde de hoofdige en nerveuze boerin en Jan Overtoom een pijpro kend boertje, terwijl Anky Sens deed zoals des schrijvers boeredochter be hoorde te doen. Dat deden ook Wim Moolenaar als dorpsschoolmeester, Han Koek als notariszoon, Rie Turk als no tarisvrouw en Piet van Schie, die als een andere boerenzoon los kwam. Cor Wassenberg deed heel geurbaniseerd- keurig als iemand, die „in zaken doet". Na afloop werd hartelijk en met veel applaus afscheid genomen van oud-voorzitter Wim Hopstaken, die om persoonlijke redenen zijn functie beschikbaar heeft gesteld. Cor Was senberg maakte zich onmiskenbaar tot aller tolk, toen hij de verdiensten van de heer Hopstaken voor „Tha lia" uitvoerig en eloquent schilderde. Hij bood de heer en mevrouw Hop staken geschenken aan, waarvoor de scheidende voorzitter hartelijk dank te, evenals voor aller belangstelling en medewerking. B. en W. van Bloemendaal stellen de gemeenteraad voor om aan de exploi tant van het vergunningsbedrijf aan de Graaf Florislaan 3 in Vogelenzang een volledige vergunning te verstrekken. De exploitant heet al een vergunning, maar die staat niet op zijn naam en deze zal binnenkort naar een andere gelegenheid in de gemeente worden verplaatst. De lokaliteit voldoet weliswaar niet aan alle gestelde eisen, maar de Inspec teur van de Volksgezondheid heeft ont heffing verleend. De exploitant staat goed bekend. Het tekort op de begroting 1960 van de gemeente Beverwijk zal naar ra.mihg 1.700.000 bedragen, welk bedrag 435.000 hoger is dan voor 1959 werd geraamd. De door het rijk toegezegde verhoging van het basisbedrag per in woner toe te kennen uit het gemeente fonds betekent, dat het tekort over 1960 niet nog 375.000 hoger zou zijn. Bij de samenstelling van deze begro ting is iedere niet verantwoorde uitgave vermeden, maar werd het verzorgings- peil op gelijke hoogte gehouden. Het to taal der uitgaven van de gewone dienst is voor 1960 geraamd op ƒ11.442.000 tegen ƒ9.929.000 voor 1959. De totale kapitaalsinvesteringen zullen per 1 januari 1960 naar raming rond 77.603.000 bedragen. Het overeenkom stige cijfer per 1 januari 1959 bedroeg rond 61.100.000. In de gegeven om standigheden hebben B. en W. van Be verwijk niet de vrijheid gevonden nieu we posten aan de begroting toe te voe gen. De enige nieuwe post is een cul turele, bestemd om het plaatselijk^ or ganisaties mogelijk te maken beroeps toneel-voorstellingen in Beverwijk te blijven organiseren. Daarvoor wordt 150 per voorstelling gegeven, hetgeen bij raming van twaalf voorstellingen over 1960 180*0 vraagt. n Jacobus Kimman, die in 1851 op ne genentwintigjarige leeftijd op het Hout plein bij de Wagenmakerslaan in Haar lem een smederij annex wagenmakerij begon, zal wel niet hebben kunnen be vroeden, dat hij daarmee de grondslag legde tot het Automobielbedrijf Gebr. H. F. Kimman N.V., dat voor een deel nog altijd terzelfder plaats geves tigd dit jaar zijn vijfenzeventigjarig bestaan viert. De oude smid-wagen maker kón dat alles niet weten, omdat de automobie. in zijn tijd nog op geen stukken na uitgevonden was. Wat hij wel wist was, dat de techniek in zijn „Eeuw van de Vooruitgang" niet stil stond, en dat er stellig een goede toe komst zat in het vak van carrosserie bouwer, mits dat steeds up to date en met vakkennis werd uitgeoefend. Daar om zond hij zijn beide zoons H(endrik Nicolaas) en F(ranciscus Johannes) naar het buitenland voor hun vakoplei ding, eerst naar Brussel, later naar Frans Verpoorten is een schilder van het water en hij leeft in het milieu van zijn voorkeur: aan het water in Spaarn- dam, op het water dat hij met zijn boot bevaart vergezeld van zijn gezin, langs de kusten van haven tot haven. Het wa ter levert hem de onderwerpen voor zijn houtskooltekeningen, aquarellen, etsen en olieverfschilderijen: het landschap van de waterkant, golven en wolken met daartussen het silhouet van het land; de boten in de vaart of in rust bijeendrijvend in de haven, kolossen zij aan zij; de dieren die de zee bevolken, vissen, krabben en meeuwen; de stof fering van de haven, de vuurtoren, de. kranen en de loodsen; het strand. Dit is het dagelijks milieu van Verpoorten, hij is vertrouwd met al de aspecten van het water. Bij 't Goéde Uur heeft hij deze maand een tentoonstelling van voornamelijk houtskooltekeningen die wel zijn ver trouwdheid met het onderwerp tonen en aanduiden hoe hij het leven aan en op het water beleeft, maar niet alle ge ven overtuigend vorm aan zijn gevoe lens. Wij zouden het willen omschrijven als: niet er naast maar er tegen aan, en vele tekeningen zijn ongelijk van kwa liteit in zichzelf.Veroorzaakt het té ver trouwde nonchalance? Bij de vier teke- j leven in een gezonde Hol- pleegt te concerteren, stromen auto- landse provinciestad, waar riteiten toe en kunnen ook andere het leven zonder veel schok- gemeentewerkers een plaatsje be ken meedeint op het ebben en vloe - machtigen om te horen, hoe Beetho- den der seizoenen. Telkens als er ven het.er. destijds afgebracht heeft. 30'n seizoen komt, stroomt de vloed Meer uit roeping dan als gemeen- op ons af, het kolkt even, en ebt dan schapsmens ben ik daar ieder jaar rustig weg in een onbestemd nie- te gast- gerneentelijke cultuur- mandsland. Verenigingen kondigen avond blijft immer een spectaculair met veel verve hun programma's evenement. Niet wegens de muzi- aan, lezingen met dia's worden aan kanten, maar meer om de toehoor de lopende band gehouden, de tone- ders. Het is er allemaal zo keurig, listen kruipen achter de coulissen Neem nu bi] voorbeeld het begin, vandaan en de muzikanten brengen Iedereen staat uiterst beleefd op, als het geheel, naar gelang de stem- het Wilhelmus wordt ingezet. Echt ming, in mineur of majeur. En wij zoals het hoort. Iedereen, vanaf de ter redactie zijn de gelukkigen, die burgemeesters tot de eenvoudigste wekenlang in die stroom worden andere ambtenaren zwijgen beleefd, meegesleurd, af en toe pogend het Bij een Holland-België-wedstrijd zin- hoofd boven water te houden, om op gen zestigduizend mensen het volks- adem te komen of althans te blijven, lied mee. De gemeente zwijgt, en is U hoeft ons er niet over te bekla- met zichzelf tevreden. Cultuur is per gen. Wij hebben het zelf gewild. Roe- slot van zaken iets anders dan voet- apart. Dat kan de beste overkomen. Bij een voetbalwedstrijd fluit het pu bliek ook wel eens, als er niets aan de hand is. Sport en cultuur liggen op zo'n avond toch niet zo heel ver van elkaar. Nee, het is een genoeglijke avond geweest voor Arends en zijn muzi kanten. Hij hoeft zich geen zorgen te maken. Het duurt toch altijd een vol jaar, eer al die gemeentenaren weer bij elkaar komen. Vanwege de cul tuur. En de sport. ballen, al pleegt eenzelfde wethouder of minister die zaken te behandelen. En als de gemeente aan cultuur doet, is het voor iedereen een vrome sport om ook cultureel te zijn. Op dat éne muziekavondje-per-jaar kan ping noemen ze zo iets. En tenslotte worden wij er voor betaald. Overi gens is er geen ensemble, dat ons bij de aanvang van het seizoen zo boeit als ons Haarlemse, lees: pro vinciale, orkest. Ieder jaar, begin oktober, worden er bloemen en pal- *dat toch wel. men naar het podium van onze con- Dat de hele goegemeente per certzaal gesleept om het eerste op- abuis midden in een stuk applaudis- treden wat luisterrijk te omkransen, seert, omdat men denkt, dat het ein- Uit alle gemeenten, waar het orkest delijk afgelopen is, is een kwestie voor de in het teken van „de '4a v|| j. -•«*«< Vlijhs 4?,8ent was zoals gewoonlijk }'.*n" enu een1- Het Was een 8°ede ee~ Ve een programma als bo- <-H u>teenJft Beven- Do°r Je instruc- M'fth'dc 'nS van Marinus Adam van hef6 Vlotte verzorgde af- \Sen doneer? Programma, mag dit Nu^rdfn l grotendeels als ge- ?'"t iaet mi,1,1 bescl>ouwd. Grotendeels, s'rNnï al,c Z'?/i?"cert heeft ons toch J>hS. Missel.1? bevrediging ge- JM h';<'h te veei K hebben de volwas- ..e' Probleem 'f moeten houden V ^o^Jjeerd afcon "'eFop^muiieTgé- S er op se- dpi weg te .^houwen, beter 4o 11 wi6cteren ?ort ^v^n- Dan maar z'ii of de aanwezigen *li®« C'J Zim ei v°meiJ* En aan wie hfoJh te »3chten aam !6 scholen ge' It11 'ik nffPen- Hoefi om zo n0" ZÜ ffh'j de da"°°h. he.t wordt H pp. ^ziék te bliiven he*l ^at het TvTnd- De concentra tie van de toehoorders was veel groter. Wethouder D. Geluk sprak in een ope ningswoord zijn voldoening uit over het voortreffelijke werk der commissie, voor muziek, die zich geen moeite spaart de programma's der jeugdconcerten zo ef fectief mogelijk samen te stellen. Marinus Adam gaf op beide concer ten van iedere gespeelde dans een kor te karakteristiek. Naarmate het einde van het programma naderde, werden de dansen levendiger. Van Bach liep de ontwikkeling over weken van Handel, Mozart, Von Weber, Debussy en Stra- winsky naar de Nederlandse componist Johan Wagenaar. Het meest gespannen was de aandacht in „Invitation a la val se" van Carl Maria von Weber, en in de „Ragtime" van Strawinsky. De bei de dansen van Debussy vergden nog iets te veel van het concentratievermo gen der jeugdige scholieren. Toch meen i dat men op deze ma nier op de goede weg is met de pro gramma's der jeugdconcerten. Uitein delijk is het de bedoeling niet alleen artistiek genot te verschaffen, doch ook de jeugdige bezoekers het instructieve element voor te zetten. Tenslotte moet de ieugd het publiek worden op de con certen die later voor de volwassenen worden gegeven. J. L. "et gaat de gemeenten toch al tijd beter af in de politiek. In Haarlem zitten wij bijvoorbeeld met spanning te wachten op de me morie van antwoord, het lijvige boek, waarin het vraag, en ant woordspel tussen de raadsleden en het college van B. en W. zo speels staat afgedrukt. Er zijn altijd origi nele raadsleden, die originele vra gen stellen, en dus het spelletje on berekenbare factoren geven. Soms is het college van B. en W. zo origi neel een origineel antwoord te vin den. Maar hoe dan ook, iedereen blijft vriendelijk. Fair play dus. Maar toch zou het geen kwaad kun nen, als het gerecht met wat peper en zout opgediend werd. Wat dat be treft kan men in Haarlem een voor beeld nemen aan Lisse. Daar schrijft het college van B. (en W.) in het schriftuur van Antwoord zonder blikken of blozen: „Ook is het col lege getroffen door de ongemotiveer de, weinig beargumenteerde en cy nische critiek van een lid, hetwelk in de aanvang zo duidelijk heeft doen noteren de stukken slechts opper vlakkig te hebben kunnen doorlezen. Kennelijk bezit dit lid niet het ver mogen om bij eerste doorlezing van de stukken steeds de juiste beteke nis ervan te vatten. Dit is alleszins verklaarbaar en geenszins duidend op een tekortschieten in vermogens. Het college acht zich echter bepaal delijk gegriefd, indien dit lid in die situatie meent uitdrukkingen te mo gen bezigen, welke getuigen van een onvoorzichtig oordeel en een gebrek aan goede wil om de ware bedoelin gen van het college te verstaan." Dat is pas mannentaal. Misschien zeggen B. en W. van Haarlem nu, dat zij die toon gelukkig niet hoeven aan te slaan. Maar dan vergeten zij, dat het in Lisse bollenbozen zijn. Ook in de politiek. „Lemster aak", een van de werken op de expositie van Frans Verpoorten hingen die tezamen onder no. 22. Tha mes zijn genoemd is het bovenste scheepje zo heel zuiver als men bijna nergens elders meer vindt. Als wij voor ons zelf verder selecteren dan noemen wij vervolgens de Garnalensloep (12) die dat deinende onwezenlijke heeft van silhouet en massa's als een vreemd in sect dat vleugels en sprieten heeft uit gezet. En met de vuurtoren van IJmui- den, het strand van Gravelines en bij wijze van verrassing, zo ver land in waarts, de twee tekeningen uit Holten is het voor ons wel voorbij. Beneden echter mag men niet verzuimen de drie aquarellen te zien .Vooral in de Kotters en de zeeslepen vinden we de kwaliteit terug die we van Frans Verpoorten ge wend zijn. L.T. Parijs. Die gebroeders H. en F. Kim man wartn het, die 28 juli 1884, nadat ze uit Parijs teruggekeerd waren vol vakkennis en buitenlandse ideeën het thans jubilerende bedrijf oprichtten. „Van Smidse tot Automobielbedrijf" heet het smaakvol uitgevoerde en al leszins lezenswaardige gedenkboek, dat ter gelegenheid van het vijfenzeventig jarig bestaan van het bedrijf het licht heeft gezien. Een stuk verkeersgeschie- denis, nauw verbonden met de historie van een familie, wordt er levendig in geschilderd. Van fraaie equipages in de Haarlemmer Hout, via de eerste tuf- tufs naar de gestroomlijnde auto-1959. De Kimmans waren van oudsher sme den, in het laatst van de achttiende eeuw uit het Westfaalse plaatsje Wese- ke naar Purmerend geëmigreerd. Daar had de stamvader van de Hollandse fa milie een goedbeklante smederij, die later door zijn zoon werd voortgezet. Diens zoon was de smid-wagenmaker Jacobus Kimman, die in 1851 Haarlem mer werd. Hij moet een handwerksman van de oude stempel geweest zijn, een die er plezier in had. weerspannig ma teriaal naar zijn hand te zetten. Maar ook een zakenman, die het belang van een goede vakopleiding terdege inzag. De gebroeders H. en F. Kimman begonnen in 1884 als fabrikanten van luxe-rijtuigen in een gedeelte van het vaderlijk perceel aan de Wagenma kerslaan, een buurt, waar dat bedrijf blijkbaar van oudsher is uitgeoefend. De zaken liepen uitstekend en breid den zich snel uit. In 1893 bijvoor beeld legden twee jeugdige Kimmans, Victor, oudste zoon van Hendrik Ni colaas, en Jacobus, de stamhouder van Franciscus Joahnnes, de eerste steen van het huidige complex aan de Wagenweg. De rijtuigfabriek van de gebroeders maakte ware ju weeltjes van vakwerk. Gedistingueer- de „voitures", maar ook simpele dogcarts. Er waren orders van stal houders, maar ook van Gekroonde Hoofden, van koningin Emma, prins Hendrik, de sultan van Deli. 1896 was een belangrijk jaar voor de rijtuigfabrikanten. De eerste auto ver scheen in ons land. De eigenaar ervan is een notaris notabene, in de Wierin- gerwaard. De gebroeders Kimman scholden niet, zoals de boeren en dien ders daar in de buurt, ze lachten niet, zoals de rijke equipage-bezitters, ze let ten alleen maar op en constateerden, dat er wel eens toekomst kon zitten in de automobiel, het „rijtuig zonder paard". Te juister tijd schakelden ze over op de versnelling „twintigste eeuw". Reeds in 1897 bouwde Kimman de eerste carrosserie op een „spijker- chassis". Het jaar daarop werden ze dealers voor Noord-Holland van de Hotchkiss-automobielfabrieken. Vanaf de aanvang van onze eeuw wierpen de gebroeders zich met kracht op het automobielbedrijf. Aan de rijtuig- fabriek werd een herstelplaats voor auto's verbonden, in 1914 kwam er een garage op het Houtplein. In 1917 werd de zaak omgezet in de N.V. Fabriek van Rijtuigen en Automobielen voorheen Gebr. H. en F. Kimman. Die naam werd in 1930 veranderd in „Automo bielbedrijf", omdat de zaak de fabri cage van luxe-rijtuigen in dat jaar de finitief opgaf. De afdeling carrosserie- bouw bleef echter nog tot 1957 bestaan. Het jubilerende bedrijf, dat de jaren door „eigentijds" gebleven is, heeft voor de naaste toekomst plannen in petto, die vaste vormen hebben aangenomen. Op een terrein van 2.500 vlerkante me ter aan de Rijksstraatweg hoek Jan Campertstraat zal een volledig en zelf standig werkend bedrijf verrijzen, naast het bestaande, speciaal ten gerieve van de cliënten in Haarlem-noord, Sant poort en Bloemendaal. Volgend jaar hoopt men met de bouw te kunnen be ginnen. Hiertoe financieel in staat gesteld door het Prins Bernhard Fonds, zal het N. Ph.O dit seizoen een proef nemen om op vier concerten de uitvoering van een modern werk te laten voorafgaan door een inleiding van de bekende musico loog Wouter Paap. Het betreffende werk zal aan het slot van het concert voor de tweede keer worden uitgevoerd. Reeds eerder werd na afloop van een concert een modern werk herhaald. Wij noemen het Concert voor twee piano's en 'slagwerk van Bela Bartok, over welk werk voor de herhaling na afloop van het concert een causerie werd ge houden door Geza Frid. Tijdens het Bar- tok-concert vorig seizoen hadden de be kende Belgische Bartokkenner prof. De- njjs Dillen en Paul van Westering een vraaggesprek over de componist. De ze bespreking tijdens een concert en de herhaling van een modern werk na af loop bleken bij een deel van de concert bezoekers zeer in de smaak te zijn ge vallen. Het bestuur van het N.Ph.O. heeft daarom gemeend op deze weg te moeten voortgaan teneinde te trachten de kloof tussen vele concertbezoekers en de moderne muziek te overbruggen. Uit de dinsdag- en vrijdag-serie zijn elk twee werken gekozen. Het 2e dins- dag-concert op 27 oktober vermeldt mu ziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celesta van Bartok. Dit werk zal tij dens het concert worden ingeleid door Wouter Paap en ongeveer 10 minuten na het einde van het concert worden her haald. Op vrijdag 6 nobember zal dit het geval zijn met het Pianoconcert van Willem Pijper met als solist Jan Odé. Op vrijdag 26 februari zal het Collegium Musicum Amstelodamense een herha ling geven van de Cantate „Das Augen- licht" van Anton Webern. Tenslotte zal op dinsdag 29 maart speciale aandacht worden besteed aan de 4 essays voor orkest van Baird. AdvertenUt Opneming in deze ruönefc ts niet noodzakelijk een bewijs van in stemming. „Pater, dit is voor uw missie", en de onbekende verdween weer. Nauwelijks had ik de tijd enige woorden van dank uit te spreken. Vrienden en kennissen vergeten hun missionarissen niet, wan neer dezen op vakantie in hun stad, hun parochie vertoeven. Eind oktober vertrek ik voor de vier de maal naar Brazilië, naar het Ama zonegebied, bijgenaamd de Groene Hel, zo bochtig een heet is het er, naar de armste mensen ter wereld. Dertig jaar geleden, toen ik in Brazilië aankwam, hadden de Nederlandse priesters van dé H. Vincentius a Paulo er één huis; op het ogenblik zestien, vier seminaries voor opleiding van de inlandse clerus en vijf parochies, van waaruit de mis sionarissen uittrekken om volksmissies en retraites te preken, en eindelijk een gebied aan de Amazone groter dan Ne derland, waar we werkzaam zijn sinds 1936 en dat 3 jaar geleden tot bisdom werd verheven. Eén derde van dit ge bied is bewoond door wilde indiaanse stammen, waarmee we eindelijk in con tact zijn gekomen. Het bisdom is ver deeld in 7 parochies en 17 priesters zijn er werkzaam. In vier van deze paro chies worden we bijgestaan door de Bra ziliaanse zusters van de H. Vincentius a Paulo. Zij wijden zich aan de opvoe ding van de meisjes, de verzorging van de zieken, en het bezoek aan de armen. Nog drie parochies hebben grote behoef ten aan zusterhuizen en scholen. Moge ik van vele onbekenden, pa rochianen en stadgenoten een bijdrage ontvangen voor onze missie. Ik zou hun daar zeer dankbaar voor zijn en ik zal stellig, op de wijze waarop dat langs geestelijk weg mogelijk is, van die dank doen blijken. PATER J. C. VAN RIJN, Kruistochtstraat 54, Haarlem. B. en W. van Bloemendaal stellen de gemeenteraad voor de legesverordening in die zin te wijzigen, dat het voortaan mogelijk wordt de leges voor een bouw vergunning voor de helft te restitueren, minus de eerste vijftig gulden. Dit uiter aard, indien van de vergunning geen ge bruik zal worden gemaakt. Tot nu toe werd slechts de helft der leges geresti tueerd, indien de bouwvergunning bin nen een jaar door een nieuwe vervan gen werd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 3