Lichte muziek op
zwarte schijven
h
A
mm*
STOOMPAARD
ükma wam-'
Bridgeboek aan
de markt
té'
fè"*
BRABANT
ncrocn in
ens, zingende poët van
c'e Parijse boulevards
im 's
>e
1
1V s?£ a
Vuurvliegjes
Schaap of geit?
Vliegtuig met
„wapper'-vleugels
Oké
N
Hul
^v^rriPphi'ips-
De heks van
Scherpenzeel
e'NbIaat
,J'le
van
suojOPisspn
naters
^'^ende
v
serie
ay
J
?i g:
ke
ZATERDAG 17 OKTOBER 1959
PAGINA 15
ap-
.se-
het
"n h;
Bi teSS!!«
n «t
jap'
Handelsakkoord tussen
Benelux en Bul^ariie
Operette-klanken
Liturgische weekkalender
öN&tgS aarop Jean
ft t> tee- Lizenp
'«H .JP P
JjjS8* ft!
Si»
'^ZZ-5
u 0^ 5,Nr3'
zi
laat
-
°°k
feG' Opasie is
»1> f.ahdanosperVn'1P heldere, even-
h°l pe SavenWmn,!T Hpt hekende
V>zeaai
V t«AoVan
INDEX
eemaderimgs
POLIS
,'iO
f/ef
v'uchi 'S ons verte,c'' die bij een plaat van George Brassens de
liZi> vinden zijn, op het eerste gehoor, eentonige en
Br'' onuitstaanbaar. Men moet zulke mensen beklagen,
Eatvsp assens is voor de liefhebbers het beste merk in de over-
k tipfjj0 "^ons-produktie. Hun aantal is gelukkig bijzonder groot.
®an A Sv0rie liedjes, die nu van hem is verschenen. Brassens heeft
"elft van de noten van het octaaf nodig om, met de pin-
lVh ^in Vnn z'i" ffitaar. zijn poëtisch gemoed uit te storten. Hij
J«S Vf.e1 va. z^vaaf besnord uiterlijk en zijn rond Zuidfrans accent, volop
d, ^iiltc''"lOMj e Pai"i.ise boulevards. Ziin liedjes zijn soms baldadig, rtik-
ft'te p'teit ,e" hii|1a cynisch en soms hartverwarmend lyrisch. Zijn
t> e tin onuitputtelijk en zij handhaaft schijnbaar zonder
s'r h°°S niveau.
t? ''®Ocu>f °Tvat Pen gevarieerd menu. De luidruchtige en nauwelijks
ImVA^steii' c^e bM de opening zijn moeilijkheden bezingt, staat wel in
1 1 sbrin de zielige dood van ..Bonhomme" aan het slot. George
zachtzinnig met de problemen van het leven om. Maar
L i>. I?|kaal en .echt" en daar gaat het om. Daa
en ..echt" en daar gaat het om. Daarom, voor de tiende
aanbevolen.
'■'to09 t!i>legd ^an Georges Brassens
hfWast' dat 45-toerenplaatje
VfÖej"ioeen van de twee z.g.
'.Waarvoor Philips op
bw tno hl.(1,_ ereoht de aandacht
'hAo rr,en vvrnals Brassens' tiende
hS OhaSucveJpaag Tien jaar Ne.
"«.l0tt,,ptler u 1 n- een muzikale
san? motto van: ..Kent
5? Vo bet anen.sesteid uit 24 melo-
5' n hehhi ln ons muzikale we-
iNiA» Wei.n gsschopt. Men kont
2ü '.Malle vent ja", van
Poe», "eteriks. ,,De „Orgel-
rkif'toi "'"Oen
1' r.j'hcJ' °f 't' tPOea. poen" van Wil
Huiske"
v- 3ti; up */uisKe" dat Frits Ra-
B gaf Limburgs zo'n specia-
- va^®n dan ,,Kfjk eens in
,Vver nfmi4" °S?"" ,van AT
Klplfl" ahd vL'-A1" het ie °Ken
?at rt '°r« °P mu k e' "Ik heb maling
S kï Of hor k en zang van De
■K»0'1! Hoi aar de speeltuin"
i51j liï>ot* ho °entie en de Karekie-
I rbi Aloj^its endheid bezorgde.
j« '""«fli uc^ui^uc. Al-
g 11 sorL 0ns noS niet zn heel
SÏV We' iets te veol wer-
k'tr^'lips maar die het hij de-
georsaniseerde come-
\pVho.»y.errasspnd woed doen
rsa-u een uitstekende ge-
eh is voorzien
4g.
,yan een
van de Nederlandse
«tr'Jeeft
y Alberti zullen met ge-
Jat nu ook ,,Mari-
op de plaat zijn
j,- bU^n'tv is een vakman en
kV 5t 4a« kwaliteit van Philips
iVn\v% o ,00k niet te twijfelen.
hA ij to» d'ht er een plaatje op,
J't'1 tir, vtp„ Zor|der het beluisterd te
o i';S tiViwDd tegen aankijkt. ..Hoe
!f%iV fi j en ..Kan dat wel iets
A ld Tm" Sauw geneigd te zeg-
h,%K?fthCP o ie, dat wij enigszins
o 'Vj1 vt)§. he draaischijf deponeer-
li'%h',kwrh T etiket dat de liedjes
t>' V, oem", en „M'n jam-
t h dijuVA z°ngen worden door
l5t| 3i« ^iscanen. Wij bekennen
wS sto|.J8 PF van Philips heeft
I N'tptti ?eti r1- De Franciscanen zin-
,1 hSiV nj.yerrompelend enthousi-
Iv' h\. "Sn^'jstpil56®1 van Arnold Kleyn
1 V' v.t ,r' Oh, Uit |nd bij aan. Laat Père
1 !t >1^0 2j frankrijk komen, wti
v'(i« li^>et r^ende Franciscanen en
ilo^M' tJh'ko ,ar»Sitonka,e sur!>rist Z'en
'Wi W1 VoiC? e.'jmg tegemoet.
bevat ook Phi-
,,L Jean Lahave
ten ?.hOrm hun hest doen.
'tin beslist niet onver
and singin' the blues" en ,,Hand me
down love", beide ook gezongen door
Lil Greenwood Het is knap. effectvol
en weloverwogen. Maar dat weten wij
nu langzamerhand wel van de Duke.
Heeft hii ons niets nieuws meer te zeg-
gen?
Ëen grote plaat (Derea LK 48111 vol
met het orkest van Frank Chachsfieid:
dat zijn de Academy Award Songs, de
liedjes die tussen 1946 en 1957 een Ame
rikaan e onderscheiding hebben gekre
gen. En omdat die songs ons ook hier
niet zijn ontgaan, komen we dus twaalf
oude bekenden tegen, waaronder Mona
Lisa, High Noon, en Que Sera, niet in
de meest bekende uitvoering uiteraard,
maar allemaal gespeeld door het pri
ma orkest van Chacksfield. Op Capitol
EAP B-922 kunnen we The Four Fresh
men beluisteren, die met hun close-
harmonv hij de Zuidamerikaanse rit
men zijn beland, en o.a, op ..The
Breeze and I" en „Frenesi" hun visie
geven.
De sinds 14 september j.l. gevoerde
handelsbesprekingen te Sofia tussen een
Benelux-delegatie enerzijds en een Bul
gaarse delegatie anderzijds hebben op
13 oktober jl. geleid tot parafering van
een Benelux handels- en befalingsak-
koord voor de jaarperiode 1960. Alvo
rens in werking te treder. zullen de, ak
koorden de goedkeuring der betrokken
regeringen behoeven.
Voor wie van operet
tes houdt, en vooral
van die van Johann
Strauss jr., brengt Phi
lips twee 45-toeren-
plaatjes, waarop se
lecties uit „Eine Nacht
in Venedig" en „Der
Zigeunerbaron" zijn opgenomen. Het
Weens Kamerkoor en de Wiener
Symphoniker onder leiding van Ru-
dolf Mora It zorgen voor de begelei
ding, solisten zijn o.a. Dorothea Sie-
bert, Sari Barabas en Rudolf Christ.
Misschien is het aqrdig te weten, dat
„Eine Nacht in Venedig", bij de
première op 3 oktober 1883 in Ber
lijn, een volledig fiasco werd.
De Weense première echter, zes
dagen later, was een groot succes. De
Lagune-wals uit de derde acte, die
ook op het plaatje voorkomt, werd
destijds door Strauss haastig ge
schreven er vervanging van de oor
spronkelijke muziek, die in Berlijn
was uitgefloten.
Ook uit de Zigeunerbaron zijn de
„sappigste" gedeelten bijeengebracht.
De nummers: Philips 402 103 en
402 102.
Op Philips P 08035 L speelt de
pianist Juan Salvato met het Concert
Hall Orchestra onder leiding van
Antonio Selva een aantal Melodies
from Masterworks". Dat wil zeggen,
dat we uit bekende stukken, zoals
het eerste pianoconcert van Tschai-
kowsky, het vijfde van Beethoven,
de concerten van Grieg en Schu
mann de bekendste melodieën ten
gehore krijgen. Wie de werken beter
kent, zal zich waarschijnlijk ergeren,
omdat wat zo veelbelovend begonnen
is, ineens ophoudt. Voor wie met de
muziek niet zo op de hoogte is, is
deze plaatmisschien aanleiding om
zich ook eens in een geheel concert
te verdiepen Én dat is din weer
meegenomen.
11111111111 r 11111111 il 1111111114>:>
11111111111i1111111111 1111.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIJIIIIIHIII
nui ii i ui i ii i in 11< i mm 11
Zondag 18 oktober: H. Lucas, evangelist;
eigen mis: 2 geb. van <J 22e zondag na
Pinksteren: 3 geb v. voortplanting v.
het geloof: credo; pref. v. d. apostelen:
rood
MAANDAG: H. Petrus van Alcanta
ra, belijder; eigen mis; wit.
DINSDAG: H Joannes Cantius," belij
den; eigen mis; wit.
WOENSDAG: Mis van de 22e zon
dag na Pinksteren: 2 geb H Hila-
rion: 3 geb. HIL Ursula en gez.; groen;
Haarlem: HH. Broers Ewald, martela
ren; mis Intret; 2 geb. H. Hilarion; 3
geb HH Ursula en gez.: rood.
DONDERDAG' Mis van de 22e zon
dag na Pinksteren: groen.
VRIJDAG: Mis van de 22e zondag na
Pinksteren: groen.
ZATERDAG: H Rafaël, aartsengel;
eigen mis; wit
Zondag 25 oktober: Feest van O. H.
Jesus Christus, Koning; eigen mis; 2
geb. van de 23e zondag na Pinksteren;
credo; eigen pref.; wit.
frA'An'.; aa
Locomotief in doorsnee
Zo noemde men honderd jaar gele
den een „snelheidsmonster" dat een
paar wagons kon voorttrekken. Deze
maand is net namelijk honderd jaar ge
leden dat de engelse locomotiefbouwer
Robert Stephenson, uitvinder van de
vorkbeweging, waardoor locomotieven
Advertentie
Oude genever Bessenrood Citroen jenever
OUDE
GENEVER
I
uesnsr i
\i Jahol ?ean. ziin musici en
>.iuibs l drikz is he
th 't k?iti- r Pa, el.' succes met zijn
iVpfSc6rites- Ihini'idels is de
2"
-Jzette. Potpr van
ntiHkz is het goed luis-
fli"
<- Op,„""hen en ofschoon wij
;NijIti'Chu® Amerikaanse top-hits
toPuet aai
aan u willen voor-
worden vastge-
van Stonewall
ck en Jimmv Dean,
Sftfi hl ,,W'IIS van de lever res-
m VP p i io wfloo". Personalitv"
Vt 'l (j„ aa open door" zingen.
OnJ°urgron(J treden, ter-
Vphyp t ietwat melancho-
'n'tei. "hmy, goodbye" van
s hiet onaardig vinden.
ie>„ uo J1? 5'LiA met het uitgeven van
ïji ?h ..,5Tn"EP's waarop men
''^Qlka^dereJazz-beToe^dlSd
hkra,'S n beluisteren. Oscas Pe-
"Th0Ory
in Europe"
swinging Count"
(EPV
(EPV
hftu'j^ftee-6-60- trombonist van
zr1 taientvoile musicus
V«s ?l.i ióJ?Hn hart durft te laten
twee dixieland-num-
a 1
ae andere kant
aah "Mahogany Hall
s a„' Dat anaere kant ..Toot
iBi^aa h het y zelf met zijn
h hSliki eVprit Woord komt, is ove-
piNtnpft?®. vooral Marty Mar-
i? t>- eh-rnU„K ZÏ1 zijn van het goe-
Vp ^fthia^hipgfs' vooral Marty Mar-
Bp °- Cedric Haywood
jp t"' '.ko^pV andere Verve-fa-
C Sp^h fifgan w? s,,eelt hü "Dasie
lvaaftst«';Bl4 nJilues". ..stan Short-
kV jw ana sentimental". Op
«ft® Veggie "Peertjes speelt de
ln<terjLanis' van eertijds
she^a' doet 6uPs °P een ham"
•Vp!e,s. hh dan wel kun-
n de Amerikaanse bridgewereld is het
nog niet zo lang geleden verschenen
boek „How to play winning bridge"
van Edgar Kaplan en Alfred Sheinwold
een véél gelezen werk geworden. Ook
vele vooraanstaande Amerikaanse spe-
lèrs gebruiken thans het door Kaplan-
Sheinwold aar bevolen systeem, hetwelk
men een samenvatting zou kunnen noe
men van moderne bridgebegrippen - ten
dele van de schrijvers, ten dele van
anderen.
Binnenkort zal bij de uitgeverij Kos
mos een goede Nederlandse vertaling
(mevr. J. Lenders-Savelbergh) van dit
boek verschijnen. Men heeft het EKAS
gedoopt (naar de initialen van de schrij
vers), het telt ongeveer 230 pagina's en
zal f 8.90 gaan kosten.
Wedstrijdbridgers doen er goed aan
het te lezen; zelfs als men niet alles zou
willen gaan spelen wat de schrijvers
aanbevelen, i: het nuttig van de talrijke
goede moderne ideeën die er in gepro
pageerd worden kerfnis te nemen
gedeelte, dat u zeker
de
hiaar
a ,eef ons' toch
Pia^^ zhn kam Va" de
h]^t sr
è«u*e ni> m
!e D wftft°fonist |]a wordt vooral
eyph (VvOg20at" Verve-plaat-
JiNlik ish^on dat niet in
io^r vaS LerJ eigenlijk ook
to. 'i^e |elmla,iteit is. Op ons
"i Vkplc" is a man overgave rond-
JÖlKpp^is de tite] pi at fhe Phil-
oierijt)" t" krijgt het
.„■Sati c._ re horen. Als al-
uitstekend
maar de
doile trom-
i" eft^r>a^ Gran hore
H°waer>?t
v. h
Hier volgt een
zal interesseren:
„Zwakke 2-openingen.
De zwakke ,2-openingen van 2 ruiten,
2 harten, 2 schoppen, verschillen in een
fundamenteel opzicht van de uitsluit-
biedingen, alreeds besproken Dal zijn
allemaal tactische biedingen, niet be
doeld om samen met de maat het beste
contract te vinden, maar om de tegen
partij te beletten het hare te vinden.
De zwakke 2-biedingen zijn beschrij
vend, niet tactisch. Zij Belov n speci
fieke waarden, zowel offensieve als de
fensie vr en ze zijn bedoeld orr zelf tot
het hoogste bod te geraken alswei om
de vijand te beletten te spreken Een
spel moet aan twee vereisten voldoen,
wil men de zwakke 2 openen.
1. Sterkte. Je sterkte loet even ondei
het openingsbod liggen - 9-11 punten,
distributiepunten meegerekend en het
spel mag niet meer dan 1VÏ-2 quick
tricks bevatten.
2. De kleur De kleur moet een zes-
kaart zijn e.' semi-stevig. dat wil zeg
gen, speelbaar, óók als de maat er een
singleton in heeft Zoals men ziet, bij
deze voorwaa-den is de zwakke 2-op^-
ning in feite een wak openingsbod met
een sterke kleur. Bijv.:
H V Bxxx CHxx Oxx «f xx
Dit is een echte 2 schoppen-opening
Men zal de tegenstanders het bieden be
letten^ maar als zij bieden, kan de part-
ner. bij u op ongeveer fwee verdedi
gingsslager rekenen."
houden: de zwakke twee-openingen. De
schrijvers blijken hun onderwerpen uit
stekend te kennen en herhaaldelijk
wordt men ook getroffen door de objec
tiviteit, waarmede ij hun nieuwigheden
aanprijzen. Zij blijken zich welbewust
te zijn, dat aan nieuwigheden óók nade
len kunnen kleven en zij aarzelen niet
de lezers daarop te wijzen Zodat men
in staat is een duidelijk oordeel te vor
men wat men er voor terug krijgt als
men oude opvattingen zou loslaten.
MIMIR
Toch was het een
stoomlocomotief
machtig" gezicht een
te zien aankomen.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
In de tropen en in tal van landen
buiten de keerkringen ziet men in de
zomermaanden 's avonds de vuur
vliegjes" in groten getale als voortdu
rend oplichtende vonkjes rond vliegen
en altijd en overal wordt door kinde
ren druk jacht op deze diertjes ge
maakt. In hei oude Rome en Grieken
land vingen slaven vuurvliegjes voor
hun meesteressen, die ze in het haar
droegen en nog heden ten dage laten
Japanse kinderen voor het keizerlijk
paleis, in Tokio duizenden vuurvliegjes
ter ere van hun keizer los.
Teneinde inzicht te krijgen in de wij
ze waarop het licht door het dier
wordt „gemaakt" heeft een Ameri
kaanse professor proeven genomen met
deze diertjes en het is gebleken dat
door het zenuwstelsel van het insect
een prikkel word. uitgezonden, die de
afscheiding an chemische verbindin
gen regelt, die door oplichten en
uitdoven tot uiting komen.
voor- en achteruit kunnen rjjden. over
leed.
In 1825 werd in Engeland de eer
ste spoorlijn geopend en dat was een
feit van wereldbetekenis. Maar, zoals
het met vele nieuw-igheden gaat., waren
de meningen over de spoortrein erg ver-
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIHIIIilllllllll
Ken je het verschil tussen een
schaap én een geit? Domme vraag
zult je misschien zeggen! Dat weet ïm- 1
mers iedereen! Toch kan ik je verzeke
ren, dat het niet altijd even eenvoudig
is. In het Verre en het Nabije Oosten
kan men tenminste soms kudden tegen
komen, samengesteld uit een mengsel
van dieren, die ten dele aan geiten, ten
dele aan schapen herinneren en waar
bij er een aantal zijn waarvan men op
het eerste gezicht niet kan uitmaken
wat het nu eigenlijk zijn. Een dieren
arts op Java, waar men dit probleem
ook soms tegenkwam, gaf mij het vol
gende ezelsbruggetje mee. Als ze hun
staart recht omhoog dragen zijn het
geiten, als ze de staart laten hangen
zijn het schapen. Sindsdien heb Ik dat
lesje geregeld toegepast en ik moet
zeggen, het bleek vrij aardig op te
gaan. Dat wil zeggen, staartjes die
naar de hemel wezen bleken steeds
aan geiten toe te behoren. Maar het
omgekeerde is helaas niet altijd waar.
Er zijn nog een hele massa andere
kenmerken, die echter heel wat min
der eenvoudig zijn. Geiten hebben een
sikje onder de kin, de hoorns zijn op
doorsnede ovaal. Schapen hebben geen
sikje en de hoorns zijn op doorsnede
driehoekig. En dan zijn er nog hele
moeilijke kenmerken de ligging van
allerlei huid- en voetklieren en derge
lijke, aldus ..Blijdorp geluiden".
Nu loopt er in vrijwel alle dierentui
nen een diersoort rond, waarvan men
zich lange jaren heeft afgevraagd of
dit nu een schaap of een geit moest
voorstellen. Dat dier Is het Manen
schaap, ook wel Tedal genoemd. Een
fors dier, groter dan de grootste geit,
van een typisch geelbruine effen kleur,
die men in het algemeen bij woestijn-
dieren aantreft. Het vaderland van de
ze dieren ligt in Noord Afrika, van Ma
rokko in het westen tot Egypte in het
oosten en naar het zuiden toe aan de
zuidrand van de Sahara. Het zijn geen
woestijndieren in de letterlijke zin van
het woord, want ze bewonen alleen de
ruwe droge gebergten aan de noordzij
de van de Sahara en die woeste, kurk
droge berggebieden, die in de Sahara
verspreid liggen, zoals Hoggar, Tibesti,
het Aïr-gebied en Kordofan in de Soe
dan. De dieren zijn zowel aan het le
ven in de bergen als aan de extreme
droogte aangepast. Ze klauteren met
een onbegrijpelijke zekerheid langs de
meest onbegaanbare hellingep omhoog.
hun vadérl
deeld. OveiY de locomotief sprak men
van ,,het onheil dat de helse machine
over de wereld zou brengen"! Er gin
gen stemmen op over het lot van koet
siers. hoefsmeden en zadelmakers, de
mensen zouden geestelijk en lichame
lijk achteruit gaan door de rustversto
ring van het stoompaard, een snelheids
monster.
Stephenson heeft heel wat
vreemde dingen moeten horen over zijn
„tovenarij". Men geloofde hem eerst
niet eens, „en zeker zullen de mensen
zich niet in een trein wagen", schreven
de kranten. Maar ondanks alle tegen
werking reed in Engeland de eerste
trein dan toch it. 1825 en in Nederland
was de aanleg van de eerste spoorlijn
tussen Amsterdam en Haarlem in 1839
tot stand gekomen. Het duurde niet zo
heel lang of een tweede lijn werd in En
geland geopend, n.l. die tussen Man
chester en Liverpool, waar de locomo
tief van Stephenson reeds een uursnel
heid van 55 km. wist te bereiken, voor
die tijd ongetwijfeld een enorm resul
taat. Deze laatste prestatie vooral maak
te Stephenson in één dag wereld
beroemd. Natuurlijk, was dit geen loco
motief zoals wij die kennen; o nee.
Zo'n stoompaard was voor onze tegen
woordige begrippen een raar geval, het
was meer een stoomkfetel op wielen met
een grote schoorsteen voorop, waaruit
dikke en zwarte rookwolken kwamen,
zodat de passagiers in de open wagens
daarachter soms danig onder het roet
kwamen. Thans vinden wij het al heel
gewoon dat er geen stoomlocomotieven
meer bij de Nederlandse Spoorwegen
worden gebruikt, doch electrische en
diesellocomotieven.
De Douglas C-133 Cargomaster, het
grootste vrachtvliegtuig ter wereld met
eeh lengte van 46 m en een vleugel
spanwijdte van 54 m, heeft bij belasting-
proeven op de vleugels een uitzonderlij
ke buigzaamheid getoond. Hierbij ble
ken de vleugeltips een verschil van
meer dan twee meter met de normale
stand te weerstaan, toen gedemon
streerd werd hoe ver de uiteinden naar
boven en beneden konden afwijken.
Bij deze proefnemingen werden ook
vluchten nagebootst, waarbij „gestart"
werd met 130.000 kg totaalgewicht.
Overigens onnodig te zeggen, dat der
gelijke krachtproeven in het normale
gebruik niet voorkomen.
1111111111MIIIIIII11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
Oké, een woord, dat een goedkeuring
of het eens zijn niet iets uitdrukt, komt
eigenlijk van .een foutieve schrijfwijze
van het Engelse woord all correct (al
les in orde). Een generaal in de Ame
rikaanse Vrijheidsoorlog (17751783)
gaf op de hem ter goedkeuring voorge
legde stukken, zijn bewilliging met de
afkorting o(ll) k(rekt), zoals hij in het
Amerikaans de woorden „all correct"
uitsprak.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIII
De oude locomotief door Stephenson gebouwd is nog in een Engels museum te zien.
iiiiliiiliiiiillliiiiiiiiiiiiililllllliilllllllliliiililliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiilllliiillllliiiliiiliiiiiiiltiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Drinken doen ze in hun
ërland ver-
Wij bedoelen niet onze zuidelijke pro
vincie Noord-Brabant, maar in verband
met de zojuist gehouden Belgische
week willen wij enkele bijzonderheden
geven over de Belgische provincie Bra-
Lant, welke, omringd door acht andere
provincies, het midden van België be
slaat, met' als hart; Brussel, de hoofd
stad.
Een dicht net van. spoorweglfjnen en
wegen en ook kanalen die de vervoers
wegen vormen van talrijke industrie-
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
moedelflk zelden, als ze er al ooit de
kans toe krijgen. Het is eigenlijk merk
waardig, dat dieren uit zulke hete, dro
ge streken het in dierentuinen met al
lerlei klimaat zo goed doen. Maar ze
zijn sterk en planten zich ook in dier
gaarden ^regelmatig voort.
(Wordt vervolgd).
produkten: witte bouwsteen en profier
voor de bestrating, papierwaren, bouw
materialen, metaalprodukten, garens,
weefsels, kunstzijde, suiker en suiker
werken. Een bedrijvige zeehaven in het
centrum zelf van het land, waar sche
pen van grote tonnemaat kunnen aan
leggen.
Doch Bx-abant is vóór alles een land-
bouwland, Tarwe, suikerbieten, hoppe en
aardbeien, asperges, druiven en niet te
vergeten de grote hoeven, waar de we
reldvermaarde paarden worden gefokt.
Al deze landouwen vormen één uitge-
iiazemfefiifc
°g méér wordt in EKAS over dit
onderwerp gezegd - een onder
werp, dat de bridgewereld de
laatste iaren voortdurend heeft bezig ge-
VVj,
ni<fias weer ge-
tijn :®mh°usiast
nieml Detectie
laren .7: de,.indruk
zijn spel
..Walkin'
k>- pa r
Advertentie
Inlichtingen omtrent deze
nieuwe vorm van levensverze
kering, gebaseerd op kosten
vun levensonderhoud, wor
den verstrekt door de erkende
assurantietussenpersonen en
de
N.V. Levensverzekering-Mij
„Aurora"
Herengracht 62, Amsterdam.
Hazevuel ng zitten aan net hootd
van de lange tafel en nodigde Jeroen
uit plaats te nemen aan zijn rechter
hand. .Joch al de hovelingen bleven
eerbiedig staan achter hun stoelen met
hun beide handen rustend op de leu
ning van de stoel. Het werd doodstil,
en Baron Knoflook de Kanselier van
koning Hazevoet, die achter zijn stoei
stond aan het andere eind van de tafel
tegenover de koning, vroeg met luide
stem :t,Majesteit, mag ik u namens u
ons allen toezingen."
En Hazevoet antwoordde langzaam
en mei grote waardigheid: „Kanselier,
gü moogt mij namens u allen toezin
gen."
De kanseliei 1 am zijn rechterhand
van de stoelleuning en bracht haar aan
zjjn borst. En, zfjr mond wij opensper,
rend, begon hij t<= zingen met een diepe
basstem. Jeroen herkende het wijsje
terstond. Hij haü liet horen zingen in
een heel vreemd land waarin hij op
doorreis een dag had vertoefd. En
hij meende zich te herinneren dat, toen
hij het lied voor het eerst had gehoord,
het heel anden woorden had gehad en
een refrein dat begon met de woorden:
Jij komt vanavond dr deur niet meer
uit."
Baron Knoflook zong met zijn diepe
oasstem, terwijl iedereen aandachtig
luisterde:
„Hoe rusteloos rammel, mijn maag,
Majesteit.
Ach, heer, ik heb honger. Gij weet
hoe ik lijd.
tk haak naar een kip of een vette
kapoen.
Hebt gij niet een kok die hier iets
aan kan doen?"
minui111111111111minui"mimu
„Ik bén gek op hardgekookte eieren,"
fluisterde Jeroen.
„Doe maar net als wij," fluisterde
Hazevoet. „Die eieren zjjn maanden,
misschien wel jaren oud, omdat nie
mand ze ooit eet."
Tot op dat ogenblik was het erg
rustig geweest in de koninklijke eetzaal.
Maar cpeens begon iedereen luidruchtig
en zenuwachtig met zijn buren te
praten, en sommigen van de hovelingen
begonnen verschrikkelijk hard te lachen
alsof ze zo juist van een tafelbuur een
erg grappig verhaal hadden gehoord.
Ook koning Hazevoet begon zenuwach
tig te doen en begon haastig een
gesprek met Jeroen. Hij had een
schichtige blik in zijn ogen.
„Je weet wel," zei hij zenuwachtig,
„toen Hendrik de Haas kwam met die
brief. ie dachten allemaal dat ze
verdronken warei Maar het was hele
maal niet waar. Dat kwam later pas.
Ik wil maar zeggen, toen Kees en al dat
water en die echo en d" gevangenis en
zo. En toen kwam Gondr de Nachtegaal.
Weet je nog wel? Het was geloof ik
's avonds, want het is gewoonlijk des
avonds bij nachtegalen. Maar het kan
ook 's middags geweest zijn .Het is al
lemaal zo moeilijk ,vind jij ook niet?"
Terwijl Hazevoe' zenuwachtig voortra-
telde met een vuurrood gezicht, en ter
wijl in de hele zaal luidruchtige
gesprekken plaats vonden en hardop
door sommigen werd gelachen, zag
Jeroen var terzijde dat een lakei met
een grote schaai vol eieren plaats had
genomen bij de stoel van koning Haze
voet en Je schaal aanbood. Maar koning
Hazevoet deed alsof hij niets zag en
ratelde verder. Na een ogenblik liep de
lakei naar de volgende stoel en toen
naar de volgende Maai iedereen was
zo diep in gesprek met zijn buren dat
hij de lakei en de eieren niet zag.
Eindelijk verliet de lakei met de schaai
de eetzaal, en er weerklonk een luide
zucht van opluchting. Iedereen streek
zich dankbaar la.,gs het rode voorhoofd
en de gesprekken werden weer kalm en
gewoon.
„Je moet me niet kwalijk nemen,"
zei Hazevoet. „Dit is iedere dag voor
ons allemaal een heel moeilijk ogenblik.
De eieren moeten opgediend worden
volgens de gronowet, maar we lusten
ze niet. We worden allemaal misselijk
van hardgekookt' eieren. En daarom
doen wij maar alsof wij ze niet zien."
„Kun je dan de grondwet niet veran
deren?" vroeg Jeroen.
„Daar zit iiem de kneep," zei Haze
voet met een zucht. „Ik zou natuurlijk
graag de grondwe veranderen en ieder
een zou het toejuichen Maar niemand
weet waar de grondwe* is. Ze is zoek
geraakt. Tientallen jaren geleden heb
ik een ministerie opgericht waarvan de
ambtenaren niets anders doen dan
zoeken naar de verloren grondwet.
Maar niemand heeft het domme ding
tot heden kunnen vinden. En zolang de
grondwet niet gevonder en veranderd
is, zitten wij met de hardgekookte
eieren.
(Wordt vervolgd)
Nauwelijks had nii geëindigd of koning
llllllllllllllllllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllllimillllllllllllllllllllillllllllll!!l|lllllll,,,ll,l|l|lllllllllllllllllllllll
Hoeiriep de heks tan Scherpenzeel,
en wipte op haar bezemsteel.
„Wat donders alle draken.
We vliegen naar het priezelbos
Daar laat ik alle spoken los.
Wat zal ik me vermaken!"
Ze suisde gierend door de nacht,
gedreven door haar toverkracht.
Maar plots ling moest ze niezen.
Van schrik liet ze haar bezem los
en tuimelde in 't griezelbos.
Ze knarste op haar kiezen.
Want oei. haar toverhoed woei af.
En hup.' Daar ging haar toverstaf.
Hij brak voor goed in stukken.
„Ach," riep de heks. „Mijn goed fatsoen!
Hoe kan ik nu nog kur.sten doen?
Het zal me nooit meer lukken!"
Ze sjokte met gebog - rug
verdrietig weer naar huis terug.
Daar zit ze nu te kniezen:
„Eens was ik een beroemae heks.
N ben ik niets Het is iets geks:
Alleen maar door. dat niezen.
VERA WITTE
111minui!
Hazevoet verhiel zich van zijn stoel en
zong luid en met een heel mooie stem:
„Gij krijgt een kip of een vette
kapoen,
Boterfanthasjee of een snee
glappioen,
Soep, vermicelli en schelvis en el,
Spruitjes en knoflook en knolraap
en pnfei."
Vei volgens ging koning Hazevoet
weer zitten en alle hovelingen namen
eveneens plaats. En de maaltijd begon.
Jeroen herkende aan zfjn eind van de
tafel verschillendr hovelingen met wie
hij bij zijn aankomst aan het koninklijk
paleis kennis har' gemaakt. Links van
de koning zat met eén erg vriendelijk
en zelfs medelijdend gezicht Markies
Meevaller. Aan Jeroens rechterhand zat
Markies Margarina. En verder herken
de hij tegenover zich Graaf Roodvonk,
Baron Blus van Brandweer en Baron
Achterklap. Aan het eind van de tafel,
dicht bij Baron Knoflook, herkende hij
Haakje en Oogje, Kurkje en Flesje, en
Schroefje en Moertje
Ondertussen hadden in zwart fluweel
geklede lakeien de soepborden gevuld.
Jeroen keek nieuwsgierig naar zijn bord
om te zien wat voor soep zij voor zich
hadden. Het leek wel water, dacht
Jeroen. Hij keek naar de borden van
koning Hazevoet en Markies Meevaller.
Maar hun dampende soep leek even
eens op water. Jeroen nam zijn lepel
en proefde voorzichtig Het was water,
warm water, en het smaakte naar niets
anders dan warn water.
Maar Jeroen zei niets, want hij was
netjes opgevoed. En hij at zijn bord
leeg.
Toen het warm water op was,
kwamen de kabouterlakeien opnieuw
rond met dampende schalen en dienden
soepballetjes op, alleen maar soepbal
letjes. Jeroen volgde het voorbeeld van
de anderen en at ze op met zijn lepel.
Vervolgens krege 1 ze vermicelli, enkel
vermicelli. En toen dc vermicelli op
was, werd er soepgroente, alleen maar
soepgroente, opgediend. En iedereen at
ze opgewekt en met grote eetlust, alsof
het zo hoorde.
Toen Hazevoet zijn bord leeggegeten
had, boog hij-zich voorover naar Jeroen
en fluisterde: „Je moei niet opkijken
van wat ei nu gaai gebeuren. Ze komen
met de hardgekookte eieren, want onze
grondwet gebiedt da, iedere dag hard
gekookte eieren moeten worden opge
diend aan de koninklijke dis. Maar nie
mand lust hier hardgekookte eieren.
Feestvêrlichting te Brussel.
strekte tuin, bron van rijkdom en wel
vaart.
De geschiedenis van Brabant met
haar ontelbare wederwaardigheden is
één lange strijd om de vrijheid. De
grond draagt de getuigenissen van de
opeenvolgende regeringsstelsels waar
onder de Brabanders leefden. Kerken,
stadhuizen, monumenten spreken dui
delijk van hun lijden en hun opbloei.
Maar de provincie Brabant heeft ook
talrijke bossen, vlakten en kleine dalen.
Van de talrijke bezienswaardigheden
noemen wij het Slagveld bij Waterloo,
waar zes monumenten aan de oorlog
voerenden zijn gewijd. De heuvel, waar
op de naar Frankrijk gekeerde leeuw,
overheerst de omgeving. In het Pano
rama van het Slagveld zal de bezoeker
de herhaalde aanvallen van de Franse
ruiterij bijwonen. In het museum van
de wassen beelden in natuurlijke groot
te: de gestalten van Wellington, Blü-
cher, de Prins van Oranje en de gene
rale staf van de keizer. Twee musea
vullen dit treffend geheel aan.
„De leeuw van Waterloo", monument op
het slagveld aldaar.
I