Proces van Neurenberg herleeft MAPRO contacJ)i SOME LIKE IT HOT, vlotte maar onwaarschijnlijke persiflage es r P N 'e A Historisch tijdsdocument Samengesteld uit journaals en geheim archiefmateriaal DRAADLOOS Filmwerk van Billy Wilder toont neergaande lijn Sn fes n (%lïrcdo f N: Schooltelevisie Sympathieke documentaire Geen quiz p? I tSS* Af GORDIJNSPIRAAL Wij kijken naar Wij kijken naar Zondagavond fc>> ZATERDAG 17 OKTOBER 1959 Twee Duitse journalisten, Joe J. Heydecker "en Johannes Leeb, hebben de moeite ge nomen zich heen te worstelen door de vier miljoen woorden die gezamenlijk het proces-verbaal vormen van het rechtsgeding dat van 20 november 1945 tot 1 okto- 'ber 1946 te Neurenberg is ge voerd en dat heeft geleid tot de veroordeling tot de strop van Goering, Von Ribbentrop en an dere nazi-kopstukken, die Hitiers Derde Rijk hadden overleefd. Het resultaat van deze enorme arbeid is neergelegd in een lijvig boek werk, dat onder de titel „Opmars naar de galg" is verschenen bij de uitgeverij Scheltema en Holkema te Amsterdam. Een fraai verzorg de en geïllustreerde, 558 pagina's tellende uitgave, die in de ver taling van mr. F. B. Bakels en Ingeleid door mr. A. M. baron van Tuyll van Serooskerken, ver tegenwoordiger van de Nederland se regering bij het Neurenbergse proces met echt Duitse „Gründ- lichkeit" is voorzien van een chronologische tabel, een uitge breide literatuurlijst en een uit voerig register, zodat het boek ook als naslagwerk kan worden ge bezigd. Met dit lijvige werk als basis is door Felix von Podma- nitzky in samenwerking met de beide schrijvers, uit journaalfrag menten en geheim archief-mate riaal, dat nog maar onlangs door de geallieerden is vrijgegeven, een film samengesteld, die hier te lande onder dezelfde titel: „Op mars naar de galg" wordt ver toond. A Let op de gele bus .Jicen>d; een $£$5*11 commissie ingesteld onderzoo^ j.. digingen van knoeierij W „pB j# t ''Jn 0r Van de zijde van de maats J..U (jat niet alle„ril1--fr -■ *-■ .mma Tierelantijn iX:1* y h,% onde»\l*v' De avonturen van Kuifje en Bobbie door HERGE Nu zul/en hve a/ètn toch nog de rekening vereffenen, Tortilla Zie je a/af r ij ons miskien reeo/s fez/en heb /Zou /e ere/ zi/n o/? sA/pFZn o/an... Neen ran Toriilla geen ■spoor Nog niets ontdekt f Sst!...Daar iemand Dat is net.ik c/enk Dat ik niet beloof./ t/oe fif zou weet... Web Kuifje, V] WA Vier van de voornaamste beklaagden (v.l.n.r.: Goering, Hess, Von Ribbentrop en Keitel) in het proces van Neurenberg. Beeld uit de film „Opmars naar de galg". Een film van historische feiten dus, die niet alleen het proces te Neuren berg door middel van authentieke op namen in de herinnering terugroept, maar die naarmate de verhoren van de beklaagden vorderen, de achtergron den poogt te belichten, die tot de twee de wereldoorlog en de ondergang in twaalf jaar tijds van Hitiers duizendja rige rijk hebben geleid. Wat dit laatste betreft, zijn de makers van deze film naar onze mening te kortgeschoten. Zeker, er zijn tal van beelden, die diep ontroeren of hevig schokken. Maar deze reacties worden niet gewekt door een in artistiek en dramatisch overleg gekozen opeenvol ging der getoonde beelden, maar veel eer door de gruwzame feiten die in de herinnering van de oudere toe schouwers voortleven. Aan jongeren zal, naar wjj vrezen, veel van het getoonde onbegrepen, dus onbewogen, voorbij gaan, omdat het voor hen geen beleef de werkelijkheid is geweest en omdat de makers met uitzondering van de indrukwekkende fragmenten, waarin de parade van de Duitse krijgsgevangenen op het Rode Plein te Moskou wordt ge toond geen nieuwe, gedramatiseerde filmwerkelijkheid hebben weten te scheppen. Daartoe zijn de verschillende fragmenten te willekeurig gekozen en bestaat er te weinig samenhang tussen de getoonde episodes en de procesvoe ring in Neurenberg. „Opmars naar de galg" is dienten gevolge een op "ilm geregistreerd his torisch tijdsdocument geworden, maar geen filmdocumentaire van een historische tijd. Voor een documentai re, zoals deze film ten onrechte overigens wordt aangediend, is méér nodig dan een reproduktie van de werkelijkheid. Een pionier op het gebied van de documentaire film, de Britse producent en regisseur Paul Rotha, geeft in zijn boek „Documen tary Film" de volgende definitie van het begrip filmdocumentaire: „Het gebruik van het filmmedium om op 1 creatieve en boeiende wijze een inter pretatie te geven van de werkelijk heid". Daarbij valt de nadruk op de woorden creatief en interpretatie. De meeste journaals zijn dan ook evénmin als Opmars naa rde galg documen taires, al geven zij de werkelijk heid weer, omdat zij niet vertel len, waarom iets is gebeurd. Zij bie den niet meer dan visuele kranten koppen, maar er is een echte filmer nodig om het volledige verhaal te vertellen. De ware documentaire graaft dieper en dringt door tot de wortel van de zaak, in dit geval van het kwaad. De makers van „Opmars naar de galg" zijn uitsluitend aan de oppervlak te gebleven en laten de interpretatie aan de toeschouwer over, zodat er een uitvoerige voordracht van baron van Tuyll van Serooskerken aan te pas moest komen-om de film bij de pers in te leiden en bijvoorbeeld het recht van de Grote Vier, om de berechting van de Duitse oorlogsmisdadigers tot zich te trekken, toe te lichten. Deze bezwaren hoeven intussen geens zins afbreuk te doen aan de waarde van deze film als historisch document, dat vooral de jongeren confronteert met feiten, die de oorlog, waaraan zij geen enkele herinnering hebben, in al zijn verschrikkingen laten zien. Daarom is het des te meer te betreuren, dat de film door de centrale commissie voor de filmkeuring slechts toelaatbaar is verklaard voor personen boven 18 jaar. De film laat echter zonder enige reser ve bekende en nog onbekende beelden zien uit de concentratiekampen en van de terechtstelling der oorlogsmisdadi gers. Beelden zo gruwzaam en schok kend, dat de toeschouwer die niet over sterke zenuwen beschikt, ze beter niet kan zien. Dit verklaart het voorbehoud, dat de Nederlandse censuur met betrek king tot de film meende te moeten maken. Niettemin blijft het te betreuren, dat juist de jongeren deze gruwelijke beeldles van menselijke verdwazing en wreedheid moeten missen. Een les, die hun leert de vrede na te streven uit afschuw om het geziene en niet, zoals wellicht voor vele ouderen, een les in nieuwe haat om het ondergane leed en onrecht, die in de herinnering worden teruggeroepen. (Cineac-Amsterdam) F. Advertentie MAPRO-spiraal is sterk en soepel en overal in iiuis te gebruiken. Voor Uw gordijnen, de was, Uw garderobe enz. Enorm practisch, eenvoudig te be vestigen en te verwijderen. meer mogelijkheden met ned. octrooi 74347 Wie geen vreemdeling is in het Jeruzalem van de film weet, dat de regisseur Billy Wilder een man is, die zijn vak verstaat. Met „Lost Weekend", „Sunset Bou levard", en „The big carnival" heeft hij films afgeleverd, die een heel stuk boven de middelmaat uitstaken. Toen hij zich op het terrein van de come- die begaf („Roman Holiday", „The 7 year itch"), bleek hij het voor een bezield filmmaker zeer gevaarlijke compromis te hebben gesloten zijn onmiskenbaar talent in dienst te stel len van een „ster" (Audrey Hepburn, Marilyn Monroe). Genoemde films waren het aanzien zeker waard, maar vielen meer en meer in het kader van het gebruikelijke filmamuse ment. Wilders nieuwste film „Some like it hot" zet deze neergaande lijn voort. Het is een grappig geval, rede lijk geregisseerd, maar met vooral de nadruk op het verhaal en het spel. In artistieke zin valt er aan deze film wei nig te beleven. Hij voert de toeschou wer terug naar het einde van de jaren twintig, toen in Amerika de ragtime fu rore maakte en dames-dansorkesten in de mode waren. Twee werkloze musici, een saxofonist en een bassist, die in het beruchte Chicago van die tijd onvrijwil lig getuige waren van een moord door de bende van een zekere Spats Colom bo, en wier leven gevaar loopt, dui ken, verkleed als vrouw, onder in een damesorkest, dat op weg is naar Mia mi. Deze verkleedpartij geeft aanlei ding tot de nodige hilariteit en ook wel tot vrolijkheid, die de onze echter niet is. omdat een dergelijke travestie altijd ontaardt in smakeloosheid. Nu valt het in deze film wel mee, maar men zit toch maar driekwart van de film te kij ken naar twee jongelieden die op ge- wild-komische wijze in jurken rondlo pen, waarbij een gezochte bedscène voor de „slapstick" moet zorgen. Eén van de leden van het orkest, Sugar, is een meisje dat op de saxofonist een gro te aantrekkingskracht uitoefent. Hij ont doet zich daarom, zo gauw hij kan, van zijn vermomming om het lieve kind het hof te maken. Daaruit vloeien allerlei dwaze scènes voort, welke hun hoogte punt bereiken als de bende van Colom bo de beide musici op het spoor is ge komen. De film belandt dan in de re gelrechte kolder. Wilder heeft dit filmpje wel vlot ge regisseerd, maar voornamelijk het ac cent gelegd op de spelprestaties van Tony Curtis, Jack Lemmoi» en Marilyn Monroe, die met zo'n comedie wel weg weten. Zij acteren snel en ook wat slor- ZONDAG HILVERSUM I, 402 m. KRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Geestelijke lie deren. IKOR: 10.00 Oud -Kath. mis 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De kerk in de spie gel van de pers. NCRV. 12.00 Gram. KRO: 12.15 Caus. 12.30 Strijkork. 12.55 Act. 13.00 Nws. 13.05 Caus. 13.10 Hoorsp. 13.30 Koor zang. 14.00 V. d. kind. 14.40'Viool en pia no. 15.00 Dankwoord op Wereldmissiedag. 15.10 Gram. 15.25 Radiophilharm. sext. 16.00 Sport. 16.30 Caus. CONVENT v. KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkd. 18.15 V. d. jeugd. NCRV: 18.30 Gram. 18.35 Vocaal ens., ork. en sol. 19.00 Nws. uit de kerken. 19.05 Koorzang. 19.30 Caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Caus. 20.55 Promenade- ork. en sol. 21.20 Hoorsp. 22.25 Bcek- bespr. 22.30 Nws. 22.40 Avondgebed 22.55 (Rep. herdenking Peerke Donders. 23.00 Religieuze muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. VARA: 8.00 Nws. en postduivenber. 8.18 V. h. platte land. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Toespr. 10.00 Radio Filharm. ork. 10.30 Gevar. progr. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspie- gel. 12.35 Orgelspel. 13.00 Nws. en SOS- ber. 13,07 Caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. v. d. strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.30 Samson, oratorium. 15.35 Toneelbeschouwing. 15.50 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VARA17.00 Ge var. progr. 17.30 Hoorsp. 17.50 Nws., sportuits. en sportjourn. VPRO: 18.30 Jeugdkerkd. IKOR: 19.00 V. d. jeugd. 19.30 De open deur. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.35 Hoorsp. 21.70 Hcornensemble 21.35 Cabaret. 22.15 Act. 22.30 Nws. 22.10 Piano-improvisaties. 23.C5 Sportuitsl. 23.10 New York calling. 23.15 Gram. 23 55-24.00 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 12.20 Verz. progr. 15.30 Ork. conc. 19.45 Gevar. muz. 23.00 Gram. 0.06-0.36 Gevar. muz. ENGELAND, BBC Light progr., 1500 en 247 m: 12.00 Gevar. progr. 13.00 Verz. progr. 14.15 Gevar. progr. 15.15 Licht progr. 15.45 Filmprogr. 16.30 Gevar muz. 18.00 Gram. m. interviews. 19.00 Popul. liedjes. 19.30 Gevar. progr. 20.35 Verz. progr. 21.30 Samenzang. 22.00 Gevar. progr. 23.00 Zangrecital. 23.40 Gram 24.30 Lichte muz. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Ork. conc. 13.10 Amus. muz. 14.30 Amus. muz 15.00 Ge var. muz. 16.30 Dansmuz. 18 15 Ork. conc. 18.50 Zang en piano. 20.00 Gevar. progr. 22.15 Gevar. muz. 23.00 Lichte muz. 23.15 Amus. muz. 0.05 Ork. conc. 1.15 Gevar muz. FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.), 280 en 235 m: 12.06 Ork. conc. 15.45 Wals- muz 17.30 Gram. 17.45 Ork conc. 19.10 Lichte muz. 20.10 Hedendaagse muz 22.50 Gram. BRUSSEL, 324 m: 12.15 Amus. muz. 12.34 Amus. muz. 13.15 V. d sold. 14.00 Opera- en belcanto conc. 15 30 Pianospel 17.05 Lichte muz. 17.52 Gram 18.00 Piano recital. 19.30 Gram. 20.00 Gevar progr. 21.30 Gram. 22.15 Gram. 23.05-24.00 Gram. 484 m: 12,20 Gram 13.15 Verz. progr. 17.45 Festival v. Montreux: Ork, conc. 20.00 Filmmuz. 21.42 Nwe gram 22.00 Journ. 23.00 Jazzmuz. KRO: 20.00 Amsterdams Kunstmaar.d- ork. en solist. Gezamenlijk crogr. AVRO, Golflengten: 25m67; 31ml0; 41m21; 48m47; 196m. zondag 18 oktober 22.15 uur Missie-zondag in poë tische letterkunde en prozaïsche werkelijkheid. Voordrachten van de Vlaamse voordrachts kunstenaar Antoon Vander Plaetse, uit Kortrijk. maandag 19 oktober 22.15 uur Christus Koning in de kleine en in de grote wereld. woensdag 21 oktober 22.15 uur Vatikaanse Wetens waardigheden. donderdag 22 oktober 17.00 uur Piano-concert van Clara Paladini uit de werken van Mendelssohn en Ravel. vrijdag 23 oktober 22.15 uur Wat denkt de H. Stoel over Dagelijks om 21.00 uur Rozenkransgebed (196m midden golf). (N.B.: Programma-wijziging voor behouden vanwege actualiteiten). KRO, VARA en VPRO: 20.35 Rep. Euro pese gymnastiekkampioensch KRO: 22.15 Sportact. DUITSE TELEVISIEPROGR. 12.00-13.00 Intern. borreluurtje en progr. overz. 14.30 Verhaal. 15.00 Sport. 17.00-18.30 Speelfilm. (Regionaal progr.: WDR: 19.00-19.25 Hier und Heutel. 19.30 Weekjourn. 20.00 Nws. 20 05 T.V.-spel. 20.35 Gevar. progr. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 11.00-11.30 Hoogmis. 15.00 Act. 15 45 Les écrivains du ciel. 16.45-17.00 Sport. 19.00 Film. 19.30 Feuill. 20.00 Journ. 20.30 Ge var. progr. 22.15 Kunstkron. 22.30 Wereld- nieuwp. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 14.30 Reisbeschrijving. 15.00 De week in beeld. 15.30 Prpgr. over ratten. 15.40 V. d. jeugd. 16.35 V. d. kleuters 19.00 T.V.- feuill. 19.30 Nws. 20.00 Ballet. 20.40 Film. 21.00 T.V.-film. 21.45 Sportrep. 22.10 Ko- mermuz. 22.30 Nws. en Journ. MAANDAG HILVERSUM I, 402 m. NCRV. 7.00 Nws. en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V. d. zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst, 9.10 V. d. vrouw. 10.15 Theologische ether leergang. 114)0 Gevar. muz. 11.30 De ze venklapper. 11.55 Viool, tenor en piano. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Musette-ens. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.30 Gevar progr. 15.45 Gram. 16.30 Holland Festival 1959: Strijk kwartet. 16.50 Gram. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regerlngsuitz 18.00 Or gelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nws. en weer- ber. 19.10 Caus. 19.15 Gram. 19.30 Radio krant. 19.50 Lichte muz. 20.15 Hoorsp. 21.00 Gram. 21.20 Kinderkoren. 22.00 Par lementair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking 23.00 Orkestmuz. 23.40 Gram. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nws. Daarna: Hammondorgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gymn. v. d. vrouw 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.15 Voordr. 11.35 Viool en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Piano- duo. 13.00 Nws. 13.15 V. d. middenstand. 13.20 Lichte muz. 13.45 Caus. 14.00 Ka- mermuz. 14.40 Dit is uw leven. 15.35 Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig, 16.45 Lichte muz. 17.00 Gram. 17.35 Hammondorgel en zang. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Parlem. overz. 1915. Regeringsuitz. 19.30 Gevar. progr. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 21.25 Cabaret. 21.55 Marimba. 22.30 Nws. 22.40 Gram. 23.55-24.00 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 13.00 Ork. conc. 14.10 Gram. 15.00 Lichte muz. 15.10 Muz. caus. 17.30 Ork. conc. 20.00 Koorzang. 21.00 Gevar. progr. 0.06-0.36 Gram. ENGELAND, BBC Light progr., 1500 en 247 m: 12.30 Nws. en fanfaremuz. 13.00 Gevar. muz. 14.00 Lichte muz. 16.00 Ge var. muz. 16.45 Lichte muz. 7.7 45 Uitsl. en dansmuz. 18.30 Nws. en gevar. progr 21.00 Gevar. progr. 22.00 Gram. 22.30 Nws. en gevar. progr. 23.40 Gevar. progr. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Jazzmuz. 13.15 Gevar. muz. 14.15 Dansmuz. 14.45 Gram. 16.05 Ork. conc. en sol. 17.45 Lichte muz. 19.30 Ork. conc. en sol. 22.10 Jazzmuz. 22.30 Lichte muz. 23.00 Gram. 0.10 Dans muz. 1.15 Gevar. muz. FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr 280 en 235 m: 12.05 Ork. conc. 14.25 Gram. 16.00 Ork. conc. 17.35 Pianospel. 18.05 Ka- mermuz. 19.11 Gevar. muz. 20.00 Ork. conc. 23.35 Gram. BRUSEEL, 324 m: 12.00 Gram. 12.42 Gram. 13.11 Lichte muz. 15.45 Piano recital. 17.10 Gram. 18.00 Pianospel. 19.30 Gram. 20.00 Ork. conc., koor en sol. 20.45 Kunstkaleldoscoop. 21.00 Ork. conc., koor en sol. (verv.). 22.15 Amus. muz. 22.45 Gram. 23.00 V d. zeelieden. 484 m: 12.02 Gram. 13.15 Gram. 14.20 Ork. cone. 15.30 Zang. 16.05 Gram 17.10 Gram, 17.20 Kamermuz. 17.50 Gram. 22.10 Gram. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00-18.05 V. d. jeugd. (Region, progr.. NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR: 18.45 Hier und Heute. 19.25 Progr. over Afrika NDR: 19.30 Vader is de beste). 20.00 Nws 20.25 T.V.-portret. 21.25 Kunstturnen. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 Sportprogr. 19.30 Le Fi) d'Ariane 20.00 Journ. 20.30 Speelfilm. Daarna: We reldnieuws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 Progr. over ratten. 19.05 V. d. jeugd. 19.35 Nws. 20.15 Filmrep. 20.45 Speelfilm. 22.15 Wètensch. progr. 22.43 Nws. en journ. Het damesorkest repeteert in de trein op weg naar Miami. Op de voorgrond Sugar (Marilyn Monroe) in Billy Wilder's film „Some like it hot". dig'. Men kou wel enige binnenpretjes hebben om (le onwaarschijnlijkheid van het geheel en het is juist dat Wilder de film in de sfeer van de persiflage heeft getrokken maar het zou beslist te ver gaan als men sprak van goed amusement. Voor volwassenen. (Tuschinski, Amsterdam en Arena, Rotterdam. GR. Zo mogelijk zal het volgend jaar reeds worden begonnen met een aantal schooltelevisie-uitzendingen. De kwestie van de schooltelevisie heeft het algemeen bestuur van de NTS besproken naar aanleiding van het voorlopig overleg, dat hierover is gevoerd in de commissie Televisie-onder wijs. In deze commissie onderzoeken vertegenwoordigers van de NTS, de pe dagogische centra en de Nederlandse Onderwijsfilm de mogelijkheden van invoering van schooltelevisie. De in 1960 te houden experimenten zullen volgens de NTS moeten wor den voorbereid en 'Uitgezonden in nauwe samenwerking tussen de NTS en ge noemde commissie. De vraag, voor welk schooltype zal worden uitgezonden en welke vakken eventueel zullen worden behandeld, is bij de commissie in studie, zodat de NTS hierover nog geen mededelingen kan doen. Van de zijde van het departement van O. K. en W. vernemen wij, dat mi nister Cals geruime tijd geledefl om ad vies over de mogelijkheden van school televisie heeft gevraagd. In april van dit jaar is bij het departement een aanvraag om subsidie voor schoolte levisie binnengekomen van de commis sie-televisie-onderwijs. Deze subsidie aanvraag is echter blijven liggen, in afwachting van een gedetailleerd plan. Op dit moment is echter nog steeds li- Een onderwerp als dat van „Het geestelijk gestoorde kind" publiekelijk voor de T.V. te behandelen, lijkt ons een vrij hachelijke onderneming. Het pleit alleszins voor de samenstellers van de documentaire, die gisteren op het beeldscherm werd gebracht dat niettemin dat hachelijke zeer wel en zeer discreet vooral te realiseren valt. Die samenstellers en ook de uitvoe renden moest men zoeken zowel bij de V.P.R.O. als bij de K.R.O.', die voor deze gelegènheid de handen in elkaar hadden geslagen. Dr. A. C. van Swol leidde het geheel met zorg en met gro te discretie; hij liet dr. G. v. d. Most enkele behartenswaardige uitspraken doen over de problematiek rond het geestelijk gestoorde kind, hij liet een viertal verpleegsters aan het woord en ook een ouderpaar, dat met de bespro ken moeilijkheid daadwerkelijk werd en wordt gecohfronteerd. Men wist geluk kig alle sentimentaliteit te vermijden en wij kunnen ons best voorstellen dat sommige kijkers troost uit deze uitzen ding hebben geput. De anderen konden er van leren. Tenslotte spraken zowel ds. H. Faber als pater Leopold Verha gen O.E.S.A. enige concluderende woorden. Ook hier bleek overduidelijk dat samenwerken en samen denken op dit niveau wel degelijk kén. H. Hn geen gedetailleerd plan bi) binnengekomen. De Amerikaanse radio- ..0aAcK !fhtee|() J8 maatschappij Columbia y, f .ac,, Pej,- System heeft bekendgernaa* .„i D- geen quiz-voorstellingen rf1® eS] gen voor de televisie. Het vallen nadat er bij een door e geen quiz-voorstellingen me' niet alle rurpK den voor knoeierij bii dejf\,0od meegedeeld den voor kn<jc„=j.y - 0| dergelijke programma's te te vermijden zijn vanavo»" Z eerst kijken naar „Publieke t een studio-showprogramma v v»/ vanHo Ti'Hinó uan ppn reen H r In het televisieprogramma g0s VARA kan men vanavond^ van de zitting van een rpCI*l'J"iiis!''if'>si'hav'1 wortif^ zotte-zaken, dat in au sc,"ooclite" '"'"H Hjks wordt uitgezonden. K,del, tuigen en beklaagden v LprS Li:Gi>,,Go - speeld door de drie gebroe p" i. Ton, Luc en Pieter, samen ren. Arrangementen en niu kleding zijn van Henk van decorontwerp is van Fokke regie is in handen van GU» -re INJi hoef D" met »»w -p se er wat woordspel onder leiding van mans. De 91ste mentsprogram het radioprogramma van wordt vanavond „Mensen in nood", een Advertentie ROOKT U VEEL? Neem den bij rokershoest, een droge keel, een vervelende smeek een peer Pottertjes in de mond. Ze verdrijven onmiddellijk de nerigheid en geven U een friste edem 1 In handige platte doosjes a SS cent De avond begint it van mee", het vraaa^ f' te aflevering van d^Git len" godsdienstige |e oud-eeuwig' tenwisseling van rector J. met de jongeren. De VARA zendt vanavond pet rj 1_/C VJtetfllUL VwIlClYf» lit V K 'Kft sementsprogramma „Week u jjet hq in" uit en het tweede deel van gje q dj volghoorspel „De Z69" onder „d, Hj, gf. Jan C. Hubert. Later op de men luisteren naa reen muziew ge'V' W s i>- ma, waarin de melodieën y ,,i ef> pk onder de titel „Van Alpenlan Kq 'i>. 9 naustrand" worden verenigd van Wenen. Medewerkende" Landler Kappelle Toni Karten, Q -. v j-,o.i1_ nors u i vjjiiq, dobona Schrammeln en HanS zang. Hij Tt Uit KRO-televisie zondagavond ""stiiK Jls J1 hj,,.te end b)j Oom Arthur" uit, een Mj. A A iVlilnp fint in rl." hftli V(uQ'Sf A. A. Milne, dat in de vertal'y^MIk Alfred Pleiter door Denis C°nt Vnj'LJG t voor de televisie is bewerkt-„ff.- u kan men kijken naar een reC jie «u e VK reportage uit Kopenhagen van \V een gezamenlijk program"^ Jlf T pese gymnastiekkampioensy^ifV waarbij Wim de Gruyter het LefijL taar spreekt. Tot slot „Sport "J ha- crtrii 6CAniiiciiii|i\ yxugj-c** - n (w - y -« AVRO, KRO, VARA en VPK^: De derde aflevering van *,et J 1$ ïk en ztfn gemeenschap" ij1 yFj dioprogramma van de KRO. i \v "Jt Tt Vs dr. J. J. Dellepoort, medewerf tfj het Katholiek Sociaal-Kerkelijk 0p tuut, een nieuw licht zal werpe" j! if te" priesterprobleem in de Kerk, t, 'o lt volgd door de vaste rubriek ,-H SV to" en het derde deel van „St3 t/ G *3 G ogen", een hoorspel van PhihP .(ftf W, li Gh onder regie van Léon Povel. $li,%teV de avond vindt de herdenking',.je,; A ,i eleden de eerbiedwaard1^ ^9 'f-- ;rd irt gr£ -vo vierde deel uit van „Paul Vn>^ 'te 'im'^ het Conrad-mysterie", gevolr m- k in t" JWCteh Jtl k ken Joekie van der Valk, VUlgU UC Miaic iuuucn to" en het derde deel van ..St®a ogen", een hoorspel van PhihP onder regie van Léon Povel. de avond vindt de herdenking-,, jaar geleden de eerbiedwaard'-),» -u trus (Peerke) Donders werd I1' Gf) in de vorm van een reportage t V\,. cie weerklank in het KRO-prograi"p te De AVRO zendt zondagavond Jfh ?Ute9iPrt 'Ottaje'j %te'ii6rt en een cabaretprogramma, van Karei Prior, waaraan an c van den Berg, Coen Flink en derer met aan de vleugel Peter bach. Later op de avond voj-tee'' den van het Weens Octet het Uj,M,t< kwintet van Schubert uit. J UtA»G IMF. H. TEN HCRKEL N.V. HILVERSUM by Uitgeverij Caiferman 'ye- dauyen usUot m Copyright P. I. B. Bo* 6 Copenhogen 80UQ MO CO i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 4