Een zuivere jonge dichteres n Van boeken en schrijvers Onder grondse spoor weg Het spook in de molen Belgisch Limburg lerocn in mzevoets» Schaap of geit .MIJN IK IN HET REINE" Verrassend debuut »"?boa.;e,s Meester-stukje s. IS: raam mm H m li ZATERDAG 24 OKTOBER 1959 PAGINA 15 Dit Is één manier om In slaap te komen. v.a.f 74.50 taai Een suggestie van schrijvers (Slot) Advertentie Maar eenvoudiger en veel aangenamer is: ga slapen op een EPEDA 'matras. Wagemans A van Tuinen NV, fabrikante van Artifort meubelen en Epeda matrassen is tijd voor de reis naar Vlaanderen, maar deze regels V6g1 moeten eerst af. Er zullen daar mannen bijeen zijn die men ^rkundigen" pleegt te noemen d® stamverwante broeders uit het tfo n' nu bezig z^n met een feri en r°yaal feest voor de zestig- lic*®e Marnix Gij sen, zullen er wel- <}e ook zusters aan toevoegen. Als kof»6 rsgels de lezer onder de ogen v6rkV *s een "oude" dichter, altijd ]a dbjvend in het kustland van Hol- I5 d (niet het rundertelend kust- jje maar dat van de „bezielde dor- m de duinen) en uit die streek niet meer weg te krijgen, met s6l (V und Not" onderweg naar Brus- tj6Het letterkundige feest, waarvan g0ll Sinjorenstad nu al drie dagen da?' ..vin<H 'e Brussel morgen, zon- k0^'. zÜn bekroning in het paleis van iF^ing Boudewijn, die aan de be- f^'de dichter een grote prijs zal uit- te?'"angs zat ik met de dichter te pra- en te drinken in de bekende streek, ka"et bekende pad, en in de bekende 8ró?®r- Hij wist toen nog niet van die ep v® Prijs; ik ook niet. Het was herfst °ok heg°n te schemeren, daar was te„ -.de vale blik der ramen, en recht t>a« °Ver ben 136 boge sP'egel." Even er in de kamer stilte en ook Optekende deur zag ik, die dichtwoei 0r)s> at er wind kwam. Toen vie] mijn op een klein boekje, rood en wit, de vele die er stonden in de kas- div_of lagen op tafels, stoeien, bank en a4bi 'ag naast ZÖ" wijnglas en ik Vn het op mijn knie De titel was ihuid en hand", de schrijfster s®ha de Vreede, de uitgeversmaat- Advertentie HOTEL ZEILER. In een le klas hotel logeren t 9.—. Voll. pens. Event, dieet-keuken zonder prijsverh *endnrt1s t 22.50 Eig W J Rowel Opneming t* deze rubriek 4« niet noodzakelijk een bewij* van in- etemmino o u w van woensdag jl. reageert in »he hoofdartikel op de aoor prof. Rom- 8ek'n de jongste partijraadsvergadering tot ydeti rede, waarin hij o.a. opwekte Oe^hezinning over de vraag of een %®e*schappelijlc verkiezingsprogram Jijen katholieke en protestantse par ana hogelijk en wenselijk zou zijn. Het ts het met prof. Romme eens, dat hi,jgken op Europees en op nationaal ton2?v niet gelijk liggen en werkt deze ^uttering dan nader uit. is samenwerking op Europees niveau to samenwerking, die voldoet aan 6e Phmisbare vooronderstellingen. In rste plaats is er een voldoende mate kjsSe ®enheid in politieke opvattingen 'rtii de samenwerkende Christelijke t>*hen en in de tweede plaats is de t "Werking historisch aanvaardbaar. P<"t d jonge politiek jonge Euro- Ppiitip, zes heeft nl. nog weinig of geen J'Jti ,*e historie. Dat heeft zijn voor en k\jq l - '"OLuiie. L/ai uetjii, z-Jjii vuui cxx Pojjtj feen. Het nadeel is dat het geen Pïfiwj ^6 trafJitipe hooft on Haf hot l^oloiH Gr i CA1 gcvucixgnci-xcxi ,!®V Ptind^- PatioPale sfeer liggen, hier tlehten 6 tradities heeft en dat het beleid is !?ev°lge veelszins een improvisa- l's0hr - Voordeel is dat allerlei histo- - e'r JegePstelTingen en gevoeligheden $o, ï0odzaat W0I"den gevoeld, terwij] d r* r°ba tot samengaan, wil men in ®h, een Christelijke politiek ko- öit h'®r sterk spreekt, jjieilif) ^tekent allerminst dat de tegen- bi6 '1 een ,ussen Rome en de Reformatie, de r aan. Pd als Nederland altijd tast- hi. BoUtieuzig ziJn en die daar ook in \?aU _.een r°l spelen, op Europees heia bUrlru n- worden verloochend, a. o vr._ jk niet, maar door de henei doé van niet, maar door de beperkt- sn?r het e taaK op Europees niveau en lant aral ste] aan de orde. Op Vg®cifieu °P bet ogenblik althans ge? die taf,oclaal-economisch karakter eia ,naRetVn kwamen die tegenstellin- CkaKeenn„°eg niet aan de orde. Op so- Panifi?lscb gebied vinden de Prot. 8e^ar vanen en de K.V.P. in Nederland aiéÜakkeiiii, °Pdsher en ook thans zeer Wfudieen n„,Y.aP A.R.-zijde is dat bij het be„ ®P om,eb debat van voor enkele ieurip -.ChrifyYdrukkelijk gesteld. Het AV°()r riat 'Jtik sociale politiek" stelt *WTalt>ers» sJnds de dagen van Talma 'h s'Kathnv op de huidige dag voor hièn6®1" ovnn e en Pr°t- Chr. partijen s°haiin ^egende nate een hun ge- PPelyke zaak is. Advenentte >ic|r. 2ai de nftf jaarb°ekje „.Singel ?chiie°n Eram^eYersmaatschaPPij Que" yjfo. wa?r™ a00np!aat'if- doe" ver- KhÜPvleVePde wL stemmen van ze- 0r^en Vifin an e dichters zijn Kh,Van den trIan Vriesland. Her- h%Ynie Donkr r an Engelman, ^4niann en c^hel v™man, Alfred u® AmJ,r'ka Sunfy" vastgelegd. Voor g®h. Jl 'eii 'worde- en de Nederland- V^hlef,®1 is de hedoenS0Urs aang®trok- hn|a aan te lev^ g e,en -.sonoor lh^rifiong:rtike Van stemmen ^Se taaiL't- Illvers uit het Ne- ê^Üv^ fakkedr °Aa'tJ' c Bloem, h'"Te l?" Duinket-Yo AnttoPn Coolen, ttUn ^P en aY- Jan Greshoff, made\verktn„ balomnns heb- o reeds toegezegd. schappij Holland, gevestigd te Am sterdam. De titel pagina vermeldde, dat het boekje no. 54 van „De Wind roos" was, een serie die wordt uitgege ven onder redactie van Ad. den Besten. Ik las een poosje in het bundeltje en zei toen, van mijn gelijk overtuigd, dat ik de gedichten in dit boekje mooi vond. „Dat vind ik nou ook," antwoordde de één week later met een grote prijs te bekronen dichter. Wij spraken toen verder over het „waarom" van ons gelijk, maar dit was niet zo belangrijk, het leek op berede neerde litteraire cri- tiek. De dichteres Mischa de Vreede bleek óók juist be kroond te 7.ijn, maar met een kleine prijs. Het was een stuk Amsterdamse poë zieprijs, toegekend voor één gedicht door een jury, die ik be grijpelijkerwijze onmogelijk onbevoegd kon achten, a] zat ik er zelf niet in. Nu weet ik. dat de toekenning van die prijs zeer is toe te juichen, ook nog op an dere gronden dan poëtische. Mischa de Vreede is een jonge dich teres, spontaan, kwetsbaar, maar zij weet wat zij doet. Dat blijkt ai uit het schut blad, waar met kleine cursieve letter tjes dit citaat van John Donne op staat: X am two fooies, I know, For loving, and for saying so In whining Poetry Begint men te lezen, dan doen de ver rassende beelden en de manier waarop de regels Op de pagina staan, evenals het ontbreken van hoofdletters en lees tekens, een ogenblik vermoeden dat men met zogenaamde experimentele poëzie heeft te maken. Maar ook niet meer dan een ogenblik. Het ontbreken van hoofd letters en leestekens kent men immers al van de jaren Twintig en leest men „door", dan ziet men spoedig, dat deze debutante niet onbekend moet zijn met een ons vertrouwde prosodie of dat zij van nature daarop is ingesteld. En men weet opnieuw, met Karei van de Woestijne. dat polsslag en ademhaling voor dichters uitermate belangrijk zijn, belangrijker zelfs dan wat men „een groot hart" pleegt te noemen of een „edele" gezindheid. Blijft men zichzelf trouw, dan ontstaat de adeldom wellicht vanzelf als de som van bloedsomloop, geschikte hersenlobben, gevoelige huid, vaardige hand en dat onnoemelijk mys terie, dat we nu ziel zullen noemen. Dan ontstaan er ervaringen, die (vol gens Rilke) „Blut im Gebarde" die nen te worden. Bij de vroege Grieken, laten we zeggen ten tijde van Homeros, kon het dan geschieden dat muziek en woordgebruik samen vielen, tegelijker tijd ontstonden. De meesten zijn dat ia- ter verleerd, maar het beginprincipe van die „zang" is er nog: harpspeler, zanger, snaarbetriller, poëet. Waarmee ik maar zeggen wil, dat het mij toeschijnt, dat Mischa de Vreede van het goede ras is, dat zij de poëziegevoelige direct aanspreekt en dat haar debuut de verwachting wekt, dat zij iets moois zal blijven geven, als haar ervaringen rijker wor den. Zii is echt en onbekommerd, zij aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiTmiiin iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiiimii is droefgeestig en gelaten, zij bezit bo vendien humor. Kortom, een verras send lyrisch dichteres, wier bundel tje opvalt ais dat van een zangvogel in een veel te grote volière met ge kwetter en gezaag. Er zijn nl al te veei dichters en dichteressen tegen woordig, al te zeer wordt er gebruik gemaakt van het brein en van een hang naar oorspronkelijkheid die niet duren kan en geen blijvende resulta ten kan afwerpen. Een jong leven, in Indië begonnen, belast met veel te veel verdriet voor een klein kind, maar voor zich heen geleefd met dapperheid, heeft nu prille, mooie verzen opgeleverd, gezegd met zuivere stem. Om een zeer versleten beeld te gebruiken: het heeft gebloeid op de ruïnen. De thema's zijn de oude en bekende: liefde, ontgoocheling, me lancholie, het kind, de dood en de schoonheid van het lichaam, van het land, de zee en de stad. En voorlopig schijnt dit voldoende. Op haar best is z\i in het „Groot Slaaplied" dat ik voor de lezer uitschrijf: kom catelijne mijn lieve kleine mijn ik in het reine kom bij me gaan wü terug naar het ongeboren zijn wees niet bang voor de slaap ik blijf bij je wees niet bang voor de nacht want ik ben je nacht wees niet bang voor net water ik maakte het water het water is goed en het draagt je het wordt weer als vroeger ik voed je met mijn bloed is?' MISCHA DE VREEDE ik kleed je met mijn huid binnen mijn heupen bouw ik je huis vanzelfsprekend heb ik je lief als mezelf zijn wij naakt voor elkaar en kennen eikaars binnenkant mijn naaste naaste ik wil je sparen zacht neem ik je mee vaar met mij in mijn binnenzee door de nauwe ingang van het leven terug in de wijde dqeC...... Dit slanke en verzadigde gedicht be hoeft verder geen commentaar, dunkt mij. Het is een geheel moderne en ge heel antieke verbeelding van zwanger schap en moederliefde. Het is van de natuur en van de mens, het is eenvou dig en onopgesmukt mooi. het is zui ver van woord en rhythme. Het spreekt over een mysterie dat altijd mysterie zal blijven, al „vordert" de weten schap. Vida triste. En men denkt aan Slauerhoff r.^.TOw^.v.TC^.:.:A^p:.x.x-;-;-r*wrTO<-KW:vX-:-s;ffi-:^>>Xvr-:vx;:vX;s;rv:v:vrvK;r;^?5??':;WOT'JK":' lllllllllllllllllllllllllllllllf:; iiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiii::: iliiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiim llllllllllllllllllillllllllllll I SivXjj&WxjxJvX-Xv^SBiflSipPfT??:;^ •XW«X«Xm>!v1w".vaw!' De ondergrondse spoorweg as$§ (Metro) te Parijs. Willi—I nen trappen daal je dan af (soms ook met liften) en je komt dan op een on dergronds station (perron) terecht. Wat in- en uitstappen betreft, mag je niet te lang wachten of aarzelen: vlug in- Als Meester Goemans jarig is en uitstappen is geboden. De treinen van tiere liere lom staan enkele seconden stil, deuren gaan dan draaien alle kinderen automatisch open en dicht en voort snelt hun houten banken om. een ondergrondse naar een volgend sta- He meester zet een feestneus op, tion. Het is steeds verbazend druk in en 00fc een hoge hoed, de ondergrondse treinen. Ruim ander- een rooie hoed met belletjes. half miljoen reizigers worden per jaar Het staat hem reuzegoed. vervoerd. illlllllllllllllllilllllllllllllllliliiliiililiimilllllllllllllllMlllllllll dHere tierelier. V°°T klM' En alle kind'ren trappelen zodat de sparappels over het pad sto- - juichen van plezier. ve"-„ „Stop" roept de meester. „Opgepast, Alles klepperde en knarste en piepte de voeten van de grond. en waren Ingelot en haar man of Epi- En wie ik tik die moet hem Zijn nar toevallig wakker geweest, dan zou- we gaan de wereld rond." den ze gezien hebben hoe een donkere gedaante met een lantaarntje om de Van huplala, daar gaan ze al. oude molen sloop en door het lagè Z" stuiven door de klas achterdeurtje naar binnen kroop. En Meester zit hen achterna, Vader liet het achterdeurtje altijd alsof hij dertien was. open voor Mischa de poes. Toen sloop Ze rennen over de banken heen 20 oktober was het zestig jaar geleden worden enige kilometers afgelegd, dus de gestalte naar het gezellige woon- ere over het kozijn. lte van de Parijse je komt in een ogenblik tijds in een keukentje en voerde daar wat ui' dat het eerste gedeelte Métro in gebruik werd genomen. Thans zijn er 14 lijnen, die 186 kilometer lang zijn en circa 350 stations tellen. De „Mé tro" is de naam van de Parijse onder grondse spoorwegen, om het boven grondse verkeer te verlichten. De on geheel ander stadsgedeelte terecht. En dat is heel wat gemakkelijker dan een lange tramrit te maken, die op vele plaatsen vaste halten heeft en daardoor oponthoud geeft. Bij de Métro zijn weinig dergrondse is een technisch meester- halten; de ingangen van de Parijse werk, want de tunnels liggen soms Métro zijn doorgaans maar eenvoudig; diep onder de grond. Treinkruisingen een groot bord geeft de plaats aan waar zijn er niet en als twee ondergrondse men naar een station kan afdalen. Des sporen elkaar toch moeten kruisen, dan avonds zijn die verlicht, maar al zou had zich erg verlaat bij kennissen van gaan ze over elkaar heen, dat wil zeg- je zo'n bord niet zien, er stijgt altijd ZÜ" ouders en hij had door het raam „Ha" roept de meester. „Kostelijk! gen: de tunnels zijn over elkaar heen een eigenaardige muffe lucht naar bo- gekeken omdat hij licht zag. dat is een goed idee! gebouwd. Het is natuurlijk zo gedaan ven, waaraan je onmiddellijk de in- Op zo'n laat uur in de nacht. We spelen dadelijk poppekast. om ongelukken te voorkomen. Kilome- gang van de Métro herkent. Langs ste- uit. Daar speelt de meester kiekeboe, Wie zal zeggen wat? vanachter het gordijn. Alleen de uil zag het en de donkere nacht zag het. De bomen zagen het. De bellen rink'len aan zijn hoed. Ze zwegen stil en donker en zwaar ere hoor.daar piept de deur. van de regen. En de nacht verbergt „Ha" roepen alle kinderen, elk geheim. Daar is de inspecteur!" Maar toch had nog iemand het ge- De inspecteur zegt: „Goedendag. zien. jfc ben wel wat verrast. Nils Holgersen. En zie ik daar Jan Klaassen soms, Hij was van de markt gekomen en daar in die poppekast?" ters lang zijn de tunnels en misschien weet je wel dat de rivier de Seine dwars door Parijs loopt; dat is een bre de stroom en toch lopen de tunnels on der de Seine door (net zoals bijvoorbeeld de tunnel te Rotterdam). Daar de on dergrondse treinen niet over wissels hoe ven te lopen kunnen ze een grote snel heid ontwikkelen. In enkele minuten iiiiiiimiiiiiiiiiitiiiiiHiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii In de kathedraal van Nantes (Frank rijk) bevindt zich het grootste gebrand schilderde raam van Europa, een mees terwerk van de moderne glazenier Francois Chapuis. Het raam, dat on langs werd aangebracht en dat een hoogte heeft van 26 meter en een op pervlakte van 102 m2, bestaat uit 30.000 stukjes glas in tien verschillende kleu ren, waarbij echter het rood en het geel overheersen. Ruim een jaar is aan dit raam gewerkt, dat nu de plaats heeft ingenomen van de resten van een ge brandschilderd venster, dat in het jaar 1800 bij de ontploffing van het kruithuis van Nantes werd verwoest. Toen hij de volgende dagen niets Doet u misschien ook mee? hoorde van ziekte of diefstal in de mo- We vieren mijn verjaringsfeest. len begon hij wat hij gezien had te We zijn zo leuk op gang. overdenken. Kom, doet u toch gezellig mee. „Misschien spookt het er" had zijn Of.... blijft u niet zo lang?" zusje Iparin geopperd. En zo was tot verbazing van Ingelot „Ik blijf hoor" zegt de inspecteur. en Thorwaldson het praatje in de we- „Zo're feestje vind ik fijn. reld gekomen dat het spookte in de Als u nu voor Jan Klaassen speelt, oude molen. dan speel ik voor Katrijn." En Torsten Mogensen en Sven Hol- Hij klautert op de vensterbank, berg, twee grijsaards, vertelden 's avonds ere slaat een sjaaltje om. bij het open vuur van Boje Bojeson's Dan piept hij met een hoog geluid. herberg, dat jaren geleden op een nacht, Je lacht je werk'lijk krom. het was diep in de nacht geweest en de hei had de eeuwige ijssteppe wel "et gaat zo enig en zo leuk. geleken met nevels en misten erboven, Maar plots'ling gaat de bel. het volgende gebeurde. He meester deelt nog vlug wat snoep. In die nacht reed een vreemde rul- He rest komt 's middags wel. ter in woeste galop over de hei en de He inspecteur moet ook naar huis. heuvels naar de eenzame molen. Bij roept nog: „Veel plezier! „Die was er toen nog niet", verbe- Ik wens U nog een mooie dag. Een ingang voor de metro te Parijs. iiliMiiiiiilllitliillllllllllllilliliiliiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii terde de oude Mogensen, die het beter kon weten, want hij was de oudste en nam het verhaal toen over. „Op de plaats waar de vreemde rui ter van zijn paard steeg, hoorden ze in het dorp doffe slagen en toen de dorpe lingen 's morgens kwamen kijken was er in één nacht een langwerpige grote houten schuur van boomstammen ver rezen waar de vorige dag nog niets stond. Had een gewoon mens dat in één nacht klaar kunnen spelen? Er was niemand in die schuur. Rook Rook kringelde uit de schoorsteen en een lange breedgeschouderde vreem deling met een lange rode baard ging af en aan. Hij was in jachtkostuum met kaplaarzen en bemoeide zich met niemand. Ook later niet. Daarom bleef hij voor de dorpelingen „De vreemdeling". De schuur werd naderhand omge bouwd en ernaast kwam de molen. 't Is dik in orde hier!" VERA WITTE (Wordt vervolgd). Gedoemd om droevig te leven Wordt ieder die te veel liefheeft; Nog nooit hield mijn hart het tegen, De liefde die groot verdriet geeft. Limburg is de kleinste der negen Bel gische provincies, gelegen in de noord- Moeder Ingelot Thorwaldso kookte Maar wat hindert dat. haar potje op een zelfgemaakt vuurtje In de molen was het knus en huise- op het bospad. ijjk en Thorwaldson en Ingelot en hun iiiiiiiiiiiiHHiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiniiiiuiii Ipe woonde in de oude molen „de zoon Epinar hadden een heerlijk leven. Viersprong". En om de oude molen Als 's nachts de ijskoude winden om was de eindeloze woeste hei met bos- de molen huilden en als in de woeste sen en heuvels begroeid met lavende) herfst de slagregens het dak geselden en Thijm en klokjes en wat al niet en met eentonig gekletter was het binnen nog verder waren de moerassen met warm en gezellig en ze hadden marjolein. 's nachts alleen mooie dromen. 's Winters was het er vinnig koud. "Yir'?ahnMaar die nacht was er iets bijzon- oosthoek van het land*. 'Niettemin is ook Viersprong had genoemd omdat de ders. deze Drovincie riik aan verscheidenheid vier koude winden elkaar hier ontmoet- De woeste wind suisde om de molen d„ zij de Ubez0eLr(ster) tal van en door de bossen en joeg over de hei, bezienswaardigheden. Aardrijkskundig iiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillliiiiiluiiiiliiiiiiliiiiiiliiliillllillllHlliiililllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliliiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiii beschouwd treft men in Limburg hoofd zakelijk de vlakke Kempen en de gol vende Haspengouw aan, beide geschei den door de Demervallei en oostelijk begrensd door de Maasvallei. In het zuid-oosten van de provincie bevindt zich dan nog het Jekerdai, een verruk kelijke vallei, begrensd door een zeer heuvelachtig gebied. De Kempen zijn 'n vrij effen vlakte, waar in de zomer de titiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii na iedere koninklijke maaltijd werd ge zongen, luidde; „Bordjeleeg en buikjevol, ,x Pannekoek en oliebol, Griesmeelpudding en meloen, Vader gaat een dutje doen. Sla, tomaten en augurken, Moeder ligt al lang te snurken, Zeekreeft, zalm en zaligheid. Leve Zijne Majesteit!" De maaltijd werd voortgezet. Er werd je moet er even aan wennen om alles Iedereen zal hem eer bewijzen, als ware vis opgediend, nog steeds in hetzelfde achter elkaar op te eten en allemaal hij de koning zelf, en ieder die te kort apart." Hazevoet begon hardop te lachen. „Het is bij ons erg ongemanierd," zei hij, „om alles door elkaar te eten. Het soepbord waarmee ze de maaltijd be gonnen waren. En na de vis werd er aardappelenpuree opgediend. En toen de puree op was, kwam de mosterd- saus. En na de mosterdsaus kwam er staat'zo slordig." hasjee van boterfantenvlees en daarna gekookte aardappelen. En toen de aard appelen op waren kwam de jus. En toen kwam de pudding, en na de pud schiet wordt veroordeeld tot een jaar dwangarbeid in de schoensmeermijnen" Bi) het horen van de laatste woor- illllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllll purperen heide bloeit, in het zuiden der Kempen bevinden zich België's nieuwste en rijkste kolenmijnen, met als voornaamste centrum Genk; het is een streek, waar oud en nibuw op har monische wijze tot een nieuw geheel ziln gegroeid en waar, temidden van prachtige nieuwe woonwijken, juwelen van moderne kerkelijke architectuur zijn gebouwd. In tegenstelling tot de Kempen is Haspengouw een vrucht baar en heuvelachtig landbouwgebied, dat mag terugblikken op een rijke ge schiedenis en oude beschaving. Het is een heerlijke streek, wanneer er de kerselaren bloeien of de goudgele tar we er staat te rijpen. Het is ook het land van de talrijke mooie kastelen, van de oude steden Tongeren, Borgloon en Sint Truiden, en van de oude ro- „O," zei Jeroen, die niet goed wist wat hij daarop moest zeggen. Nu tikte Hazevoet met zijn lepel tegen ding de bessensap. En na de bessensap de gouden wijnkroes naast zijn bord kwamen de aardbeien. En toen de aard- en verzocht om stilte. beien op waren, kwam de slagroom. Hij stond op en sprak: „Het Is voor Zie zo," zei Hazevoet toen het mooie den werden alle aanwezigen bleek van lied uit was, „nu gaan wij met z«n maanse torenden berken De LimhuFp" schrik en Markies Meevaller van het tweeën een wandeling maken door de se hoofdstad Hasselt is^'in het middfn ministerie van Medelijden begon zacht- paleistuinen." TT' - Y°°rt: D® Dra8M en Jeroen aan hen voorbt! Ifeiün «tfeifrarigeren van de Sleutel is vrij om te gaan waar naar de hal van het paleis. En door de en sint T?u!den kunststeden Tongeren hvj wil, en elk huis en elk paleis en kas- deUr met opschrift: „Paleistuin" gingen iruiaen. 4-/-»»-»X 4 n n M V* n /n va lim, ^V*T I mm mm e—rM En toen de slagroom op was, kwamen het eerst in onze roemrijke geschiede- teeI staan voor hem open. En Nimrod, Hazevoet en zijn gast naar buiten, de lakeien en vulden de gouden kroezen nis dat een Drager van de Zilveren onze °PPfrJachtlPeaster- zal zorgen dat „Wij hebben nog juist een half uur - - - onze gast een jacht mee kan maken de tijd," zei Hazevoet. „Dan gaan de OD de Eenhoorn. zon en rie ct.erren nit t*n ic hf»t nar>ht tot aan de rand met geurige wijn Koning Hazevoet dronk Jeroen en zijn Sleutel een bezoek brengt aan het rijk van zijn dienaar, de koning aller kabou- hovelingen toe, en vroeg vervolgens aan ters. Wij zijn allemaal verschrikkelijk Tprnpt) Hoof! ho4 io frno/l rrocr>-i o o Irf *7KIi-i Uaw. 4o 7JOD on r».11 n Jeroen: „Heeft het je goed gesmaakt? „Jawel," antwoordde Jeroen, „maar blij hem hier te zien en zullen alles doen om het hem naar de zin te maken. op ae mennoorn." Zon en de sterren uit en is het nacht. Koning Hazevoet ging zitten en ieder- J\0 J_us.s,en een klapte luid In de handen en Mar- Qe rontelnen ae luln mumminimin kies Meevaller hield op met huilen en veegde zijn tranen af aan de rand van het tafelkleed. in. Het water kla terde neer in de marmeren bekkens, en de avondwind ruiste in de bomen. „Ik zal je mijn grote kooi met pom pernikkels laten zien," zei koning Ha zevoet, die een zijpad insloeg. Weldra kwamen ze bij een grote jjze- Ondertussen gingen de lakeien op- In 1957 slaagde dr. Petsch, directeur nieuw rond met grote terrines en vul- - van de dierentuin in Halle, een tuin die den de borden nogmaals met warm wa. fen 1 waaruit een verschrikkelijk zich juist zeer op het houden en fok- i„.a Aanvankelijk heeft men deze dieren nu voor schapen gehouden. Ze hebben inderdaad geen sik, we] horstmanen, die even onder de keel beginnen en tus sen de voorbenen door tot op de borst reiken. De doorsnede van de hoorns ligt tussen die van de schapen en de geiten in. De stuitklier van de geiten waardoor de beruchte „bokkelucht" wordt geproduceerd, missen ze. Men was van hun schaapachtigheid zo over tuigd, dat men in een aantal oudere leerboeken over de huisdieren en hur afstamming zelfs de stelling kan aan treffen, dat de Manenschapen de stam ouders van de voornaamste Afrikaan se schapenrassen zijn. De laatste jaren rees enige twijfel op dit gebied. Een paar nauwkeurige waarbij beide partijen het bewijs leve- onderzoekers, die zich niet lieten inti- ren, dat Alpinisme hun meest gelief- mideren door de wijsheid van leerboe- koosde sport is. Die dolle spelletjes anderen en droogde zijn handen af aan ken met gevestigde reputatie, gingen a) eindigen even plotseling als ze begin het tafelkleed. Nu tikte baron Knoflook die kenmerken nog eens nauwkeurig nen. Dat de apen wat leven in de brou- op een teken van koning Hazevoet met na en kwamen tot de conclusie, dat de we rij brengen is we] goed, want in de zftn lepe) tegen zijn gouden wijnkroes kïikt'zfe "iV hoven "aan rieTtemrel^epn T pHflle tnpVl TYiaor rroit 4an poViaon liro ormnA iron r\ O 7aülf 71in rlo TnAnl 11 an allnn aaU I.amK. I T - ter- Jeroen, die meer dan genoeg had alsof ®r„, (uid door ken van bergdieren toelegt, er in een gegeten, dacht ontsteld dat ze weer he- kl"aeren werd geblazen op blikken trom- bastaard te fokken van een Tedalbok en lemaal van voren af aan gingen be- Petten. In de kooi stond een twaalftal een gewone huisgeit Hiermede was het ginnen. Hij bracht met tegenzin een gfotvogels met lange gele poten. Ze bewijs wel geleverd, want tot nu toe lepel water aan zijn mond stonden op een poot en hielden de ande- is er, ondanks alle pogingen in die re: in de kn'0 gebogen, omhoog, net als richting ondernomen, nog nooit Alle aanwezigen begonnen hard te ooievaars. Hun lijf leek op een kleine, iemand in geslaagd geiten en schapen lachen en koning Hazevoet riep lachends'aPPe vliezige blaas, zo groot als een .Dat is om je handen in te wassen." knikker, en ze hadden een lange dunne snavel die eindigde in een gele hoorn. Jeroen slaakte een zucht van opluch- Ze bliezen hun lijf telkens op tot het zo De enige moeilijkheid waar we nu mee ting en. het voorbeeld volgend van de groot werd als een voetbal en lieten zitten is, dat de naam Manenschaap" anderen, waste hij zjjn handen in zijn vervolgens hun adem Juid-trompettend ingeburgerd, dat die eenvoudig bord. Hij keek om zich heen om te ontsnappen door hun snavelhoorns, -ir is weg te krijgen! zien hoe de anderen hun handen af- „Dat zijn pompernikkels," zei Haze- Blijdorp verheugt zich in een bijzon- droogden en hij zag tot zijn verbazing voet. „Ze worden ook wel doedeleen- ■r fraaie kudde Tedals, die de grootste dat zij ze afdroogden met de rand den genoemd. Ze zijn bjjna uitgestor- van het tafelkleed. ven. Dit zijn de laatste en wjj zijn er vanzelfsprekend erg zuinig op." „Ga gerust je gang," zei Hazevoet Ze gingen verder en kwamen bil Zo hoort het hier. ^Morgen krijgen wii een klein perk, waarin een zonderlinge --I bloem stond, in volle bloei. Naast de bloem stond een lakei met een zijden zakdoek in zijn hand. Hazevoet nam eer biedig zijn kroon af en maakte een diepe buiging. „Wat is dat voor een bloem?" vroeg Jeroen belangstellend. „Dat is de koninklijke neusbloem.' zei Hazevoet ontroerd. „Als je goed te kruisen. Het bastaardlam is voor spoedig opgegroeid en doet in uiterlijk het meeste denken aan een steenbok. zo is niet meer is weg te krijgen! BI" der B kunstrots van de tuin als verblijf toe gewezen hebben gekregen. Sinds een jaar delen ze die met een groepje chacmst-bavianen, een combinatie die nog maar weinig moeilijkheden heeft weer een schoon tafellaken van de be opgeleverd. Van tijd tot tijd ontstaat er waarder van de Koninklijke Linnenka- enige opschudding en dan worden mer, baron Bombazijn. Het staat alle adembenemende jaagpart^en gehouden, maal in de grondwet." Jeroen volgde het voorbeeld van de Tedals toch meer geit dan schaap wa ren. De levenswijze wees immers ook in die richting. Alle wilde schapenras sen zijn meer steppedier dan bergdier. hoewel enkele rassen, zoals de Argali's. dieren van het hoogland zijn. Ook en kele vormen van de Mouflon zijn berg- /-( invtdn AT «in— -!1 A i... J grond van de zaak zijn de ledals lie- en allen, ook koning Hazevoet, verre tros mooie erotp rode neuzen ver lui dan moe en tenslotte moet ook zen als één man van hun stoelen. Ook een geit aan de slanke lijn denken. Jeroen stond op. Er viel een doods* Kijk een ervan gaat juist snuiten Op hetzelfde ogenblik zag Jeroen dat In de vrije natuur komen bavianen stilte. Kanselier Knoflook hief zijn uitge de a haastif d zijden zakdoek en ledals zelden naast elkaar voor. spreide armen omhoog en telde hardop: aL een va^de neuzen hield Er klonk Het zpn wel beide Afrikanen, maar „Een, twee. drie, vier!" En daar be een geUiid Msof iemand z in neus snom hun woongebieden raken eikaar nau- gonnen alie aanwezigen ingetogen en iemand zun neus snoot echte"bergdieren''^6 geiten zijn steeds welijks, behalve dan in het gebied van vierstemmig te zingen. En het lied, (Wordt vervolgd). Kordofan waarvan Jeroen later ontdekte dat het DAAN ZONDERLAND De fraaie en stoere toren van de O. L. Vrouw-basiliek te Tongeren (België).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 15