VOORWAARDE VOOR FILMEXPRESSIE Openbare filmles van A. van Domburg ïjmeegse universiteit aan de N 1r Talent gaat zelf filmen Retraite Nogmaals: HET L00NBELE1D De openbare les van Dbg. H Aan guerilla in Laos nemen Noord-Yietnamezen deel de anderen Jfp, V. commentaar M9 Nieuwe produktiegroep in Engeland Prof. H. Rolin zal Loemoemba verdedigen Of echter grensoverschrijdingen hebben plaats gehad is niet zeker Fraude bij toeval ontdekt OOG OM OOR f Jlfj - .iiM Reeds tien mille voor Titus Brandsma-kapel V.N.-COMMISSIE CONCLUDEERT Ned. Handel-Mij voor halve ton benadeeld Koningin 50 jaar Uitgifte van gouden gedenkpenning ZATERDAG 7 NOVEMBER 1959 PAGINA 7 NIJMEGEN, 6 nov. „Een spel mèt beeld en geluid, een spel, waar in beide elementen voortdurend in worsteling geraken: de strijd om de aandacht van oog en oor". Met deze woorden, die de belijde nis zijn van een in dertig jaren er varing verworven geloof, besloot de heer A. J. P. van Domburg de open bare les, waarmee hij vanmiddag het ambt van lector in de leer van de film als cultureel uitdrukkingsmid del aan de r.-k. Universiteit aan vaardde. Een geloof, dat hij in de loop van die jaren met evenveel strijdvaardigheid als geestdrift en overtuigingskracht heeft uitgedra gen. - ---1"- - "v M INDEX BENADERINGS POLIS „Aurora" Herengracht 62, Amsterdam. Nederlandse aannemer gaat Duinkerkse haven uitbreiden Ze ven tig-jarige Faniella Poons zingt zondagavond eerst,„ door MARGUERITE BOURCET Liturgische weekkalender „Oog om oor", de titel, die de heer van Domburg voor deze openbare les had gekozen, moet, zoals hy in zyn in leiding opmerkte, niet zozeer worden beschouwd als een zinspeling op het samengaan van twee essentiële elemen ten van de filmkunst dan wel op hun ontmoeting. Nog steeds immers zijn degenen, die een studie maken van de ontwikkeling van de filmkunst en de waarde van de film als mededelingsfac tor, op zoek naar de vastigheid, die uitgangspunt kan worden voor vrucht baar onderscheid, en wel juist in een ttfd, dat de filmindustrie en ten dele ook de filmkritiek bezig zyn, de am- baohteRjkheld en de vormdlstinctie prijs te geven voor de anecdote. De studenten bij hun verkenningen van een nog zo jong en al zo preten tieus fenomeen en te midden van vele nuttige twijfels en aarzelingen bij te staan acht de heer van Domburg dan ook „een boeiende en pikante onder neming". Hoewel bij velen het misverstand be staat, dat de film geen creatief ver mogen kan bezitten, omdat zij een in dustrieel produkt zou zijn, wees de heer van Domburg er op, dat dwars door alle commerciële en industriële machi naties heen, de geest heeft gewaaid, waar hij wilde. Als voorbeelden haalde hjj o.a. aan Walter Ruttmann, die in 1928 zjjn „Melodie der Welt" afleverde, een film gemaakt met de hulp van de Industrie, maar dóór een kunstenaar, Fritz Lang in diens film ,,M", Ernst Lubitsch en Alfred Hitchcock, René Clair en Claude Autant Lara en ten slotte Herman van der Horst, die met „Prijs de zee" in perfecte vormen heeft bewezen, dat Ruttmann in 1928 de industriële dwang doeltreffend en met talent heeft doorbroken, tot bemoedi gend voorbeeld van alle anderen. „Geen industrie kan," aldus de heer van Domburg, „het talent ophouden, wanneer het wil doorzetten. Het talent, dat de resultaten der technische instru menten weet te benutten en met ge voelswaarden te laden, behoeft niet op zij te gaan voor geldelijke winst-na jagende industrieën." Sterk opponeerde de heer van Dom burg tegen de roofbouw, die door de film wordt gepleegd op roman en to neelstuk. Deze schaamteloze pogingen hebben de film intussen niet kunnen beletten, zichzelf te worden. De negotie mag dan hebben geprobeerd om koop waar te leveren, die gelijkelijk voorziet in alle behoeften van alle soorten bios coopbezoekers, de kunstenaar heeft de ze bedoelingen steeds doorkruist en meer dan eens duidelijk gemaakt, dat de koopman zelfs met films van goede smaak goede sier kan maken. Het oog richten op de filmkunstenaar is volgens de heer van Domburg vrij wat boeiender en meeslepender dan de industrie van Hollywood te horen ver klaren, dat ze de cinemascope heeft in gevoerd om de artistieke mogelijkheden van de film te vergroten, terwijl waar gemaakt kan worden, dat de cinema scope 25 jaar na zijn ontstaan, dus 25 jaar te laat, van de zolder is gehaald om de televisie te bestrijden. Inderdaad heeft de invoering van het brede scherm een aantal bioscopen in de Verenigde Staten, die het slachtoffer waren geworden van de televisie-rage, weer tot leven gewekt. Maar intussen zijn er reeds stemmen opgegaan, die betogen, dat een blijvende aandacht voor de film slechts het gevolg kan zijn van betere films. Uit deze periodiek terugkerende schommelingen zijn de meest waarde volle films ontstaan en deze films zijn er MMM H 1 Lector A. van Domburg tijdens zijn openbare les In schrille tegenstelling tot de hard nekkige geruchten, dat de filmindus trie in het algemeen en de Britse in het bijzonder ten dode zouden zijn op geschreven de schrijnende afwezig heid van nieuwe, belangrijke films in de Nederlandse bioscopen lijkt daarvan de bevestiging te zijn hebben een aan tal vooraanstaande kunstenaars in Gcoot-Brittannië onder de naam „Al lied Film Makers Ltd", een nieuwe Een goede vriend zei laatst tegen mij: „Het zou goed voor je zijn, als jij eens op retraite ging". En daar zit een mens dan in eens mee. Kan hij het met goed fatsoen tegenspreken? Neen, immers. Een retraite is goed voor elk. Dat heeft zij gemeen met de melk. En dat ik ondanks dat ietwat huiverig ten op zichte van het verschijnsel sta, ligt dan ook in ieder geval aan mij. Niettemin kan ik mij één retraite herinneren, die ik nooit had willen missen. Ik onderging haar destijds op •en instituut, waar men mij in menig opzicht tevergeefs, vrees ik trachtte op te voeden in alle christe lijke en maatschappelijke deugden. Deelname er aan was uiteraard ver plicht. Zij, de retraite, werd gegeven door een Jezuïeten-pater, wiens ge stalte mij imponeerde door de royaal begrensde levenslust die er van uit- stmaidje eerste conferentie betraden wij, jongens, schoorvoetend de kapel en wij namen in de banken plaats als bij voorbaat ter dood veroordeelden, die alleen nog maar op levenslang hopen. De pater, die aan de treden van het altaar achter een tafeltje was gezeten, voelde de stemming uitste kend aan. En hij begon dus, zelf schuddebuikend van het lachen, a)Jler" lei fraaie anecdotes te vertellen. Aan vankelijk vertrouwden wij de zaaK niet helemaal en wij keken elkander aan met gezichten van: „Dat is maar een binnenkomertje, moet je 'm straks horen". Wij kregen trouwens gelijk. Toen wij tegen het einde van zijn conférence genoeg aan zijn lippen hingen, baste hij ons plotseling toe: „Ja en nou zitten jullie wel allemaal te lachen, maar de goede God hier achter zal jullie krijgen als jullie alle donders nog an toe niet braaf blij ven". En hij dronk woedend zijn glaasje water leeg en verdween voor onze onthutste ogen. Hij hield deze, ik zou bijna zeggen „Goddelijke comedie", drie dagen vol. Maar op de derde dag ging ik, aar- Jelend tussen een onbekommerd flui ten en een rouwmoedige ernst, de biechtstoel binnen en kwam er ge louterd weer uit. Tja, dat was een mooie retraite. Ik herinner me trouwens ook nog wei bat ik bij die gelegenheid, tijdens het Verplichte, verdiepende tuinwandelen, ?e. complete „Lessen in Wellevend heid" van mgr. Diepen heb doorge werkt. En als ik aan deze dingen ^cugdenk vind ik: Mijn vriend heeft «elijk, ik moet nodig weer eens op 'etraite. Maar die pater is inmiddels, helaas, !*r ziele. En die „Lessen in Wel- J*vendheid" kunnen "^r redden. mij toch niet produktie- en distributiegroep gevormd. Naar het voorbeeld van Hollywood, waar regisseurs, schrijvers en spelers zelf met de produktie van films zijn begonnen, bestaat .Allied Film Ma kers" uit lieden, die actief bij de cre atieve zijde van het filmbedrijf zijn be trokken. Leden van de groep, die de beschik king heeft over een werkkapitaal van een miljoen pond sterling, zifn Michael Relph en Basil Dearden, regisseurs en producenten, Guy Green, een regis seur, die als cameraman een Oscar won, Bryan Forbes, één van de meest vruchtbare Britse schrijvers en Jack Hawkins en Richard Attenborough, twee van Engelands voornaamste film acteurs. Met de produktie van de eerste film van de nieuwe groep, die financieel wordt gesteund door de Rank Organisatie,wordt volgende week in Pinewood begonnen, n de film, getiteld „League of Gentle men" naar een toneelstuk van Bryan Forbes, zullen Jack Hawkins, Nigel Pat rick en Richard Attenborough ondir regie van Basil Dearden de hoofdrol len spelen. De produktie is in handen van Michael Relph. Relph en Dearden, die meer dan twintig films op hun naam hebben, waaronder „The Blue Lamp" en „Het meisje Sapphire", zullen nog meer films voor de nieuwe onderneming ma ken. Daartoe hebben zü voorlopig reeds een oorspronkelijk scenario aangekocht van Janet Green, die ook het scenario voor „Sapphire" schreef. Van de acht films, die thans reeds op het produktieprogramma staan, zal Jack Hawkins er twee produceren. Van William Rose, scenarioschrijver van „The Ladykillers", „Man In the Sky" en „Genevieve", heeft hij een tweetal scenario's gekocht. „We menen", aldus heeft Michael Relph als woordvoerder van de nieuwe groep verklaard, „dat de oprichting van „Allied Film Makers" een overtui gend bewijs is van het geloof, dat wij "mividueel en als groep hebben inne toekomst van de Britse filmpro- duktie". BRUSSEL, 6 nov. (UPI) Een van de knapste Belgische advocaten, prof. H. Rolin, heeft op zich genomen de gearresteerde Congolese leider Patri ce Loemoemba te verdedigen. Loe moemba wordt in Stanleystad, in de Belgische Congo, vastgehouden, op be schuldiging van ophitsing tot wanorde en rassenhaat. De rede die hij vorige week vrijdag hield, deed in de stad bloedige onlusten ontstaan, waarbij minstens 26 personen werden gedood en meer uan honderd gewond. De ma- teriale schade liep in de miljoenen. Er is nog geen datum vastgesteld voor het proces. Rolin, die socialis tisch senator is, heeft in vele zaken voor het Internationale Hof van Justi tie in Den Haag gepleit. Onlangs ver dedigde hij met succes de secretaris generaal van de Algerijnse vakbond, Aissat Idir. het die, aldus de heer van Domburg, ons telkens weer verbaasd doen staan over de mogelijkheden van het medium wanneer het in goede handen is te rechtgekomen. Aan deze films en hun makers zul len we onze aandacht moeten beste den, want uit hun werken zijn de spel regels af te leiden, waaruit de zelf standige filmexpressie kan ontstaan, die de kunstenaar kan dienen om zijn denken en voelen in waarneembare vorm over te brengen. Uitvoerig ging de heer van Domburg in op de wetten, die door alle bekwame filmers, met inachtneming van hun per soonlijke neigingen, worden geëerbie digd, omdat zij die als onontbeerlijk be schouwen voor het ontstaan van de zelfstandige filmvormen, die er aller eerst en op natuurlijke wijze op zijn ge richt, de fotografische weergave uit de weg te gaan. Immers, men kan een filmer geen groter verwijt maken dan hem mede te delen, dat hij gefotogra feerd toneel heeft gemaakt. Aanvankelijk bedreven de operateurs onbewust, en gedwongen door het in strument, waarvan ze zich bedienden, hun spel met camera, celluloid en ob- jekt dat niet langer meer een fotogra fie der beweging kon worden genoemd, maar al bezig was een tot dan toe niet bestaan hebbende beweging te voorschijn te roepen. In zijn film „De man met de camera" deed Dziga Wertow nadruk kelijk en belerend, wat zijn voorgangers in hun argeloosheid hadden gedaan. In dezelfde jaren, dat Hollywood geen raad wist met het geluid en de meest larmoyante films vol lawaai stouwde, hebben mannen als Ruttmann en Wer tow onderkend, dat het filmgeluid er niet was om zoveel mogelijk te worden gebruikt, maar precies zoveel als nodig is om de stilte geen geweld aan te doen. Na er op te hebben gewezen, dat de grote ambachtslieden van de filmkunst de filmbeginselen zo getrouw belijden, dat het op z'n minst riskant moet wor den genoemd, een zelfstandige film vorm zonder die spelregels te veronder stellen, concludeerde de heer van Dom burg, dat de filmer en de filmer alleen, de synthese, die voor de filmexpressie voorwaarde is, tot stand brengt. Zolang die synthese afwezig blijft, is er van filmvorm geen sprake. Twijfelaars en ongelovigen kunnen de vraag stellen, of een berekend spel met visuële en auditieve voorstellingen waarlijk te verkiezen valt boven een regelrechte weergave van een al of niet gespeelde werkelijkheid. De vraag stel len, Is volgens de heer van Domburg haar beantwoorden. De praktijk immers heeft allang uitgewezen, dat de film- gevoelige zich verveeld afwendt van de reproduktie en geboeid wordt door de creatie, die een directe expressie is, in tegenstelling tot de reproductie, die een tweedehands verschijnsel moet ge noemd worden. Tot slot richtte de heer van Domburg zich tot zijn verschillende toehoorders in het bijzonder. Na tegenover de bestuur ders van de Sint-Radboudstichting te hebben verklaard, dat hun besluit, om aan de r.-k. Universiteit als eerste in Nederland een lectoraat te wijden aan de studie van de film als cultureel uit drukkingsmiddel, voor velen, die bijzon dere aandacht aan de film geven, aan leiding zal zijn om hun beleid te be wonderen, sprak hij tot de aanwezige studenten: „Door uw reeds aan de dag gelegde belangstelling hebt gij duidelijk gemaakt, dat het niet aan u zal liggen, wanneer ik minder dan we zouden wen sen, zou slagen in de vervulling van de taak, die mij is opgelegd. Wy moeten op systematische wijze een terrein gaan verkennen, vol voetangels en klemmen voor u en voor mij. Na een dertigjarige nochtans incidentele werkzaamheid op dat terrein vlei ik mij met de hoop, dat mijn ervaring u van enig nut kan zijn op onze speurtochten, die wij sa men zullen volbrengen en dus een wis selwerking beloven, waarmede Ik mijn voordeel hoop te doen. Mijn werk lokt mij zeer in een gezelschap, dat al zoveel bemoedigende belangstelling heeft ge toond." De nieuwe lector A. van Domburg tijdens Asselbergs (Anton van Duinkerken) en de receptie in gesprek met prof. dr. W. I prof. dr. L. Rogier. Advertentie Inlichtingen omtrent deze nieuwe vorm van levensverze kering. gebaseerd op kosten van levensonderhoud, wor den verstrekt door de erkende assurantie tussenpersonen en de N.V. Levensverzekering-Mi) (Van een onzer redacteuren) NIJMEGEN 8 nov. Op een mis- tige dag wat feestelijke zonneschijn te- gen het uur, dat wij in de aula van de katholieke Universiteit^ op de Wilhel- minasingel moesten zijn om de open bare les by te wonen, waarmede de heer A. van Domburg zjjn lectoraat of ficieel aanvaardde. Een feestelijke ge beurtenis voor hem zelf en zjjn echt genote, voor zijn vele vrienden, onder de professoren en ook reeds onder de studenten, °.n vroegere colle ga's in de journalistiek en onder hen, die nauwe relaties met de wereld van de film onderhouden. Een vrij gemê leerd gezelschap, en toch allen vrijwel gelijkelijk vertrouwd met de eigen wel sprekendheid van. riln ken nis van het verschijnsel film en van de haar regelende wetten, spits en bondig formulerend. Systematischer dan waar toe het krantenpapier hem doorgaans noopte, liet hij verstaan, maar uiter aard niet zonder de humor, de flitsen van een scherp reagerende geest, die ook de wetenschap slechts appetytelü- ker maken kunnen. Een indrukwekkend aantal hooglera ren was onder zijn gehoor. De huidige rector magnificus, prof. mr. L. G. M. Schlighting, niet alleen zijn proximus, maar ook zijn vroegere hoofdredacteur. Ook prof. dr. L. Michels, zijn vroegere leermeester, en Prof- W. Assel bergs. De nieuwe lector «aa reden om zich aan het eind van zyn les ook in het bijzonder tot hen ïï™en, even als tot prof. dr. R- fV- p°st en prof. dr. Th. Rutten. Zy aanwezig in gezelschap van vele hooggeleerde con fraters, onder wie ook prof. W. NIJMEGEN, 6 nov. De landelijke actie om bijdragen voor de bouw van een Titus Brandsma-gedachteruskape] heeft in twee weken tyds reeds meer dan tienduizend gulden opgeleverd. Tot en met heden kwam by de penningmees ter van het comité „fnus nrandsma- gedachteniskapel" ln totaal aan giften binnen een bedrag van f 10.324.12. Zoals bekend worden de kosten van de kapel, die zal worden j^bouwd aan het voorplein van de CarmeUterk aan de Doddendaal, geraamd op ca. 60.000. 's-GRAVENHAGE, 7 nov. Het Ne_ derlands aannemersbedrijf Zanen Ver- stoep, Den Haag, heeft in combinatie met de firma A. Dodin te Parijs, Van de Franse regering de opdracht gekre gen tot het maken van de uitbreiding van de haven van Duinkerken. De wer ken omvatten de bouw van een nieuw havenbassin en voorzien tevens in de behoefte aan nieuwe industrieterreinen. De aannemingssom bedraagt globaal 5,6 miljard francs, overeenkomend met 46 miljoen gulden. dr. Grossoiiw en prof. dr. L. 3. Rogier. De sobere en daardoor altijd weer in drukwekkende plechtigheid in de aula werd, besloten met een zeer hartelijk applaus. Dit vormde een goede inlei ding op de opgewektheid, die daarna ter receptie heerste. Het was er druk, en het bleek een trefpunt voor vele goede bekenden. AMSTERDAM, 6 nov. De ln haar tijd vermaarde Nederlandse operazan geres Faniella Poons, die vorige maand in alle stilte haar zeventigste verjaardag heeft gevierd, zal zondag avond in de grote zaai van het Concert gebouw nog eenmaal optreden en wel in de beroemde aria „J'ai perdu mon Euridice" uit de opera Orpheus van Von Gluck, als onderdeel van het pro gramma dat wordt uitgevoerd door het Noordhollandsch Filharmonisch Orkest, onder leiding van Nico van der Linden. (Van een medewerker) en moet zich steeds meer verba zen over de halsstarrigheid, waarmee Het Vrije Volk poogt te bewijzen, dat de nieuwe richting in de loonpolitiek bezig is te mislukken, ja eigenlijk al mislukt is. De zaak zelf is een stevige strijd volop waard en we zouden dan ook geen enkel bezwaar te gen kritiek hebben, indien deze construc tief was en een bijdrage tot het slagen van deze politiek zou betekenen. Maar uit de socialistische hoek wordt heel sterk de indruk gewekt, dat men niets liever wenst dan een mislukking. Of dat nadeel voor de werkers en nadeel voor het land zou betekenen, schijnt er bij de opposanten niet op aan te komen. Het is waar, niet Het Vrije Volk maar de heer Roemers heeft indertijd loyale mede werking toegezegd en „dus" hoeft Het Vrije Volk niet loyaal te zijn. Deze week heeft dit blad twee dagen achtereen weer enkele staaltjes gele verd van vrijmoedigheid, die iedereen, die iets meer weet van de interne gang van zaken bij het loonbeleid, veront waardigd doen worden. Woensdag gaf de sociaal-economische medewerker commentaar op de beschouwing van prof. Romme in de Volkskrant van j.l. zaterdag. Hij wierp zich daar op als de verdediger van Suurhoff aan wie prof. Romme en later in nog krasser termen de heer Middelhuis hadden verweten, dat hij zijn loonpolitieke jas in zeer kor te tijd binnenste-buiten heeft gekeerd. Het heeft weinig zin meer, op details van deze gedachtenwisseling in te gaan. Iedere objectieve beoordelaar weet dat als het aan Suurhoff c.s. had gelegen, dan zouden we in 1959 of uiterlijk 1 janu ari 1960 huurverhoging en melkprijsstij ging hebben gehad „onder handhaving van een aanvaardbaar loonpeil". Dit laatste citaat uit de adviesaanvrage bij de S.E.R., vervalst en dus heel anders klinkend ook door Het Vrije Volk over genomen, betekende een compensatie voor de prijsstijgingen, maar overigens loonstop.' En nu wordt de tegenstanders van deze politiek halsstarrigheid ver weten, wanneer men dit verhaal vol houdt. Ook de pogingen van de lijst trekker Suurhoff tijdens de verkiezings strijd in een polemiek met prof. Rom me leverden beslist niet het bewijs, dat de heer Suurhoff als minister reeds voor stander was van welvaartsstijging on der de arbeiders. We moeten deze zaak wel telkens opnieuw signaleren, omdat het bepaald in het nadeel is van de ar beiders, wanneer zij zouden gaan gelo ven, hetgeen Het Vrije Volk hen gelieft voor te schotelen. Een soortgelijk staal tje van onwaarachtigheid treffen we in hetzelfde blad van donderdag 5 novem ber aan, waar het 't K.A.B.-kaderblad Ruim Zicht meent te citeren. Merkbaar heeft men het artikel zelf niet gelezen, doch is men afgegaan op uittreksels uit dit artikel in De Volkskrant. En de wij ze waarop het dan wordt weergegeven is eenvoudig beneden peil. toenemen. Maar de geldhoeveelheid is iets anders dan de koopkracht. Ondanks de loonstijgingen van 5, 6 en meer pro centen, die op het ogenblik in tai van bedrijfstakken en ondernemingen tot stand komen, staat op 1 april 1960 een huurverhoging en melkprijsstijging voor de deur, die gecompenseerd zal worden met een loonstijging van pim. 3% pet., een verhoging van de kinderbij slag vanaf 1 oktober 1959, verbetering van de Invaliditeitswetuitkeringen, enz. Dit complex had de K.A.B. liever meer gespreid in de tijd gezien, dus een gro tere afstand tussen het begin van de ge differentieerde loonvorming en de al gemene maatregelen. Nu heeft in het laatste nummer van Ruim Zicht de K.A.B. gezegd, dat ook de laatste brief van staatssecretaris Roolvink aan de Stichting van den Arbeid nog geen volle dige klaarheid heeft gebracht. Dienten gevolge is er b(j de K.A.B. nog niet het rustige gevoel, dat alles van een leien dakje zal gaan. Maar, voegt het hier aan toe, het kan best zijn, dat de rege ring de wind in de zeilen houdt doordat de conjunctuur, dus de werkgelegenheid, de buitenlandse handel, betalingsba- lans, enz. op hetzelfde goede niveau blijven van het ogenblik. Dan is er een redelijke kans, dat niet alleen de vrije re loonvorming slaagt, maar dat ook de andere plannen van de regering, zon der schade voor het algemeen welzijn, kunnen worden doorgevoerd. Niet al leen is de K.A.B. dan bereid de rege ring hiermee te feliciteren, maar zij waarschuwt tegelijkertijd haar socialis tische partner in de strijd voor het ar beiders-welzijn, dat hij dan heel wat woorden nodig zal hebben, om tegen over de socialistische werkers te verkla ren, waarom 5 of 6 pet. loonsverhoging minder zou zijn dan de door het N.V.V. geëiste 4 pet. Volkomen terecht constateert naar onze mening Ruim Zicht, dat het socia- et is waar, de K.A.B. heeft van het begin af met zeer veel reser ves tegenover deze regering ge staan. Maar let wel, zij heeft niet en nooit afwijzend tegenover de nieuwe loonpolitiek stelling genomen. Integen deel. Zij behoort sinds 1953 tot de men sen, die voorop marcheren in het ver dedigen van deze nieuwe richting in de loonpolitiek. En dat is geen hobby, geen liefhebberij, geen: ik-wil-nou-m'n-zin- eens-hebben, maar een stuk eerlijke, wetenschappelijk gefundeerde en so ciaal verantwoorde overtuiging. Het be zwaar van de K.A.B. en de vrees, dat deze nieuwe richting zou kunnen mis lukken is gelegen in het feit, dat de re gering de nieuwe loonpolitiek zegt een volledige kans te willen geven, maar bij. na tegelijkertijd andere maatregelen wil doorvoeren, die de geldhoeveelheid onder de consumenten sterk zal doen NEW YORK, 7 nov. (U.P.I.) De commissie van onderzoek van de Vei ligheidsraad der Verenigde Naties heeft vastgesteld dat in Laos een gue rilla woedt waaraan Noord-Vietname- zen deelnemen, doch heeft niet „duide lijk kunnen constateren" of eenheden van het Noordvietnamese leger de grens met Laos hebben overschreden. Dit staat in het rapport aan de Veilig heidsraad, dat gisteren in New York is gepubliceerd. Uit getuigenverklaringen is gebleken dat in bepaalde gevallen gewapende elementen met Vietnamese gelaatstrekken aan de strijd deelna men, doch zjj werden niet geïdentifi ceerd als behorend tot de geregelde eenheden van het Noordvietnamese le ger. De commissie bestond uit verte genwoordigers van Japan, Argentinië, Italië en Tunesië. De verschijning van het rapport werd vertraagd door be sprekingen over de wijze waarop de se cretaris-generaal der Verenigde Naties Hammarskjold een bezoek aan Laos zou kunnen brengen, en aldus de „aan wezigheid" van de Verenigde Naties kunnen vestigen. In diplomatieke kringen te New York wordt aangenomen dat de Westelijke mogendheden thans hun plan om de Veiligheidsraad in Laos te laten optre den zullen vallen. Zoals bekend beweer de de regering van Laos dat eenheden van het Noordvietnamese leger de com munistische opstandelingen steunden. Veertig van eenenveertig getuigen verklaarden dat de opstandelingen van de communistische Pathet Lao steun uit Noord-Vietnam ontvingen, „voorna melijk bestaande uit uitrusting, wa pens, munitie, voorraden en de hulp van politieke kaders". De verklaring van de Laotische regering, dat eenhe den van het geregelde Noordvietnamese leger op 30 augustus de grens over schreden en zich op 15 september terug trokken tot op de linkeroever van de Ma nog Laotisch grondgebied is iniet bewezen. Getuigen die onder ge vangen genomen opstandelingen Viet- namezen herkenden concludeerden dit uit hun taal, het gebruik van het Viet namese (Romeinse) alfabet, in Laos schrijft men het Tpam-alfabet hun karakteristieke groene uniformen en petten met oorkleppen, hun wapens en voedseL Vietnamezen eten normale dro ge rijst, de bewoners van Laos een meer kleverig soort. 69 Hun leven scheen gestabiliseerd in zekerheid en rust. Bevrijd van angsten en tragedies brak voor Sofie Charlotte de tijd aan, kort voor het noodlottige einde, waarin zij de laatste hand legde aan haar vervolmaking. Reeds te Vincennes had men de hertogin van Alengon weldoende onder de armen zien rondgaan. Maar toen was het dwang geweest, die zij zichzelf had opgelegd om haar innerlijke tegenstand de baas te worden. Nu maakte de dwang plaats voor de liefde. Het ging er niet meer om zichzelf te straffen, maar met een oprechte liefde het leed in de wereld te lenigen. Iedere morgen vierde zij in de Domlnicanenkapel, die kort bij haar woning lag, het mysterie van de eucharistische liefde. Deze kapel was lang gesloten geweest. Nog maar kort geleden was zij teruggege ven aan de eredienst. De gelovigen hadden de kapel als een kostbaar heiligdom vernieuwd en opgesierd. Na de mis bad Sofie Charlotte de kruisweg. Zij zocht Christus liever in Zijn lijden dan in Zijn glorie. „Daar, schreef zy, „ligt het geheim dat me het meest ter harte gaat." Daarna daalde zij van haar wijk met zijn deftige lanen af naar de bescheiden straten van Ternes. Te voet. Sofie Charlotte was dol op wandelen. „Mijn zuster d'Alengon," schreef Elisabeth, „is in Parijs bekend om haar bekoorlijke manier van lopen." Maar de voornaamste reden van haar voettochten was, dat zij haar geld liever aan de armen gaf dan er een rijtuig voor te huren. Alles wat zij aan luxe weigerde, besteedde zij aan aalmoezen. Zo bezocht zy iedere dag een hele reeks van nederige woningen. Voor de mensen bleef zij een zorgvuldig in anoni miteit gehulde bezoekster. Velen achterhaalden haar naam pas daags na haar dood, toen zij in de kranten haar portret herkenden. Zoals die onhandelbare oude vrouw, die door het geduld en de beminnelijkheid van de hertogin van Alengon vriendelijker was gestemd. Huilend van spijt en trots tegelijk herhaal de zl): >>Ik heb het altijd wel gezegd, dat zü iemand van heel goeden huize moest zijn." Zij was niet alleen de weldoenster, de uitdeelster van materiële gaven, maar ook de vriendin, de vertrouwelinge tegen wie men alles kon zeggen, bij wie men steeds begrip en medelijden vond. Zü stond evenzeer klaar voor alle anderen, die door haar veelzydige liefdadigheid werden aange trokken. Degenen die het geloof dreigden te verlie zen. Degenen wier huiselijk leven in nood verkeerde. De opstandigen. Het was alsof de vrede haar op de voet volgde Nederig als zü was, schrok zü soms van de volmaaktheid die men haar toekende door bü haar licht en vertroosting te komen zoeken. In de armenwerkplaatsen van de Dominicanen, waar zü zoveel vriendschappen aanknoopte en waar zü onder haar gezellinnen een onuitwisbare herinnering na liet, streefde zü slechts naar gelijkwording aan de anderen, die geen kroon droegen, maar wier ziele- leven, naar zij meende, het hare overtrof. Bü haar geen spoor van pose, zelfs niet van de verfijnde pose die als het ware wil zeggen: „Is het niet leuk een koninklüke hoogheid in je midden te hebben zo een voudig als ik?" En toch had deze liefdadigheid, die haar geheel in beslag had genomen, een ander offer van haar gevraagd: dat van de nederigheid zelf. Haar gaven, haar charme en haar sociaal aanzien moesten in dienst hiervan gesteld worden een offer, zwaarder dan dat van een rytuig of juwelen. Schynbaar zonder moeite speelde zü nu rollen die haar vroeger niets dan schrik en afschuw ingeboezemd zouden hebben. Zü presideerde, Zü nam besluiten. Zü gaf opdrach ten. Zü bezette ereposten. Wat was er geworden van de tyd dat zü in een uur van volkomen open hartigheid bekende: „In de kapel neem ik een geknielde houding aan, maar dat is nog geen reden om met met de mensen in te laten," Zy had haar ivoren toren afgebroken en aan haar overmatige neiging tot bezinning en stilte, die niet van egoïsme was ontbloot, paal en perk gesteld. „Mevrouw de Presidente kweet zich nauwgezet van de verplich tingen die anderen dikwüls uit lichtzinnige ijdelheid op zich nemen, en wist haar activiteit, haar verbeel ding, haar gevoel voor orde, methode en aanpak ken zo voorbeeldig in praktijk te brengen, dat zij bü haar medewerksters soms een onheuse verbazing wekte: „Wie zou ooit hebben kunnen denken, dat de hertogin van Alengon die we enkel gekozen hebben omwille van haar naam, zó geschikt was voor haar taak?" Haar liefdewerken legden büna volledig beslag op haar tyd. Behalve de armen bezocht zü ziekenhuizen en gevangenissen, zü ondersteunde voogdügestich- ten, kloosters en missies. Het treffendste bewüs van haar veelzijdigheid en haar verstandelüke vermo gens is wel, dat zij samen met de Jezuïet pater Truck het „Oeuvre des Campagnes" van a tot z reorganiseerde. Dat zy zich voor honderd procent „Dominicanes" voelde, belette haar niet haar schou ders ook onder een echt Jezuïetenwerk te zetten. Een andere vorm van liefdadigheid, die elke dag terugkwam en waaraan zy al haar verbeelding en werkkracht wydde, was haar correspondentie. Zü had er een plicht van gemaakt onmiddeliyk te antwoorden op alle vragen om raad of hulp die men tot haar richtte. Iedere morgen lagen er dertig, soms vüftig brieven op haar te wachten. Zü behandelde ze stuk voor stuk met volle aandacht en trachtte elk antwoord een persoonlyke noot mee te geven, een woord van hart tot hart. En pas wanneer zü alle brieven uit Parys, althans uit Frankryk, had beantwoord, veroorloofde zy zich de brieven met vreemde postzegels erop te openen, de gretig verwachte berichten van haar zusters en van haar dochter. Eens had zü gedroomd van uitzonderiyke wegen en van bovenmenselyke offers, maar nu stelde zij zich tevreden met de kleine offer tjes van het dagelyks leven, die telkens terugkomen en uiteindelyk meer moed en doorzettingsvermogen eisen dan de grote. (Wordt vervolgd). Ie beleid op een minder prettige wyze wordt doorkruist door de politieke hei bel. Wederzyds steunen N.V.V. en P.v. d.A. elkaar in de oppositie. We hebben vorige week al gezegd, dat we een ge zonde oppositie een groot goed kunnen achten, maar het moet dan inderdaad een gezonde oppositie zün. Ze dient eeriyk en loyaal te zyn. En ze dient, wanneer daartoe aanleiding is, te erkennen dat de verantwoordelijkheid dragende party het op een gegeven mo ment juist blü'kt te hebben gezien. Vuur tje stoken en onrust onder de bevolking zaaien is een goede oppositie-party on waardig. Wanneer men meent politieke winst te kunnen behalen uit een verlies voor de bevolking, dan zal in korte tfld blüken, dat dit een ernstige vergissing is, die zich wreekt, ook in de houding van de eigen leden. iiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiimiiiiiiiniiiiiiiiii (Van onze correspondent) EPE, 6 nov. Een 5S-jarige corres pondent van de Nederlandsche Handel- maatschappü, die enige maanden gele den werd aangehouden omdat hü er van verdacht werd ten nadele van zün werk gever fraude te hebben gepleegd, heeft, zo is uit een uitvoerig onderzoek geble ken, een bedrag van minstens 51.000,- verduisterd. De correspondent was in 1949 werk zaam op het kantoor van de N.H.M. t« Apeldoorn. In mei 1958 werd hy cor respondent van de N.H.M. te Epe, waar hy eerder begonnen frauduleuze prak- tyken voortzette. Uit het tijdrovende onderzoek, dat thans nagenoeg is beëindigd, is komen vast te staan, dat de man het ene gat met het andere stopte. Voorts bleek, dat hij uitsluitend zijn persoonlijke relaties, die een rekening b(j de N.H.M. hadden lopen, heeft bedrogen. Zijn grootste slachtoffer is een be jaarde dame in de provincie Utrecht. Deze stelde hem een bedrag van 19.800 ter hand om enige kwitanties voor haar te voldoen en om de rest van het be drag op haar rekening bü de N.H.M. bij te schrijven. De correspondent liet dit na. Van het geld gebruikte hy een paar duizend gulden by een duur uitstapje in Amsterdam, terwijl hij het restant van het bedrag op zijn eigen rekening bij de N.H.M. stortte. Voordat hij dit laatste deed had hy de directie laten weten, dat hy gedeeld had in een aardige erfenis van een overleden familielid. Door dit te doen vermeed hy elke schijn, zo redeneerde hij. De fraude kwam enige maanden ge leden aan het licht, toen een persoonlijke relatie van de fraudeur zich op het kantoor van de N.H.M. te Apeldoorn vervoegde om een niet onbelangryk be drag op te nemen. Het saldo van het tegoed van deze rekeninghouder was echter niet toereikend. De vüftigste verjaardag van konin gin Juliana dit jaar is oor een Am sterdams edelmetaalbedryf aanlei ding geweest een gouden gedenkpen ning uit te geven. Zü draagt aan de voorzyde het portret en een rand schrift: „Juliana koningin der Neder landen", omgeven door een parelrand. De keerzüde laat een klimmende leeuw met zwaard en pijlenbundel zien en het randschrift: „Holland bolwerk der vrijheid 1959", omgeven door een pa relrand. ZONDAG 8 november: 25e zondag na Pinksteren; eigen mis; 2 geb. H.H. Vier Gekroonden (Groningen: 2 geb. H. Wiile- hadus); credo; pref. v. d. H. Drieëen- heid; groen. MAANDAG: Kerkwijding van S. Jan van Lateranen; mis Terribilis; 2 geb. H. Theodorus: credo; wit. DINSDAG: H. Andreas Aveilinus, belijder; mis Os justi; 2 geb. H.H. Tryphon en gez.; wit. Rotterdam: Kerkwijding van kathedraal; mia Terribilis; credo; wit. WOENSDAG: H. Martinus, bisschop; eigen mis; 2 geb. H. Mennas; (Utrecht: 3 geb. voor bisschop, verjaardag van keuze); (Groningen: cre do); wit. DONDERDAG: H. Martinus. paus-martelaar; mis Si diligis; rood; Utrecht en Rotterdam: H. I^buinus, belij der; mis Os justi; 2 geb. H. Martinus; wit Haarlem; H. Llvinus, bisschop-martelaar; mis Statuit; 2 geb. H. Martinus; rood. VRIJDAG: H. Dldacus, belijder; mis Jus- tu'; wit. ZATERDAG: H. Josaphat. bis schop-martelaar; eigen mis; rood. Rotter dam: H. Albricus, bisschop-belijder; mis Sacerdotes; 2 geb. H. Josaphat; wit. ZON DAG 15 november: 26e zondag na Pinkste ren; eigen mis; 2 geb. H. Albertus; credo; pref. v. d. H. Drieëenheid; groen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 7