Onvoldoende hulp van de artsen bij de gezinsproblematiek m Geloofsvisie op natuur van de mens SANA- TOGEN De Kerk is bekommerd om hedendaagse huwelijksnood Aspirin Redt eerst" de anderen R.-K. ARTSENVERENIGING VEERTIG JAAR Kerk houdt onwrikbaar vast aan verbod inzake anti-conceptionele middelen ^el andere pastorale houding Neveda«o» Begrip voor sacrament en mysterie tegenover technische denkwijze Mgr. dr. Kempf MGR. ALFRINK TOT DE R.-K. ARTSEN Hoe haar princiepen in deze moderne tijd leefbaar te maken Oplossing niet kant en klaar Voor geen kleintje vervaard I'll MAANDAG 9 NOVEMBER 1959 PAGINA 5 Prof. Stolte ridder St.-Gregorius h|fsartsen en ee" katholiek GRATIS Kluwenhouder Centrale van hogere ambtenaren "Onjuist om lijn te volgen Van C.A.O.'s bedrijfsleven" dEn ^°ningsubsidies Geen aanbeveling herbenoeming van Von Papen neem griep hoofdpijn [bayerJ hoort in huis marguerite BOURCET Raad voor de journalistiek Don Juan op bezoek in Nederland Jacht met Prins Bernhard op de Veltiwe Orgelbouwer Herman Vermeulen overleden Feestelijk licht... GOUDA kaarsent (Van onze Utrechtse redacteur) I, ÜTRECHT, 8 nov. De R.-K. Artsenvereniging heeft gisteren en vandaag a.r veertig-jarig bestaan gevierd met een grondige en veelzijdige behan- jj1.11? van de gezinsproblematiek in deze tijd en daarmee een waardevolle ?heumgave aan heel de katholieke gemeenschap geschonken. enige feestklanken vielen te beluisteren in de gelukwensen van de t tsbisschop, waarop een belangwekkende episcopale uitspraak volgde, JWi.il het jubileum verder werd geaccentueerd door het verlenen van twee derscheidingen. hp r' Elfrink deelde mee, dat de Paus het bestuurslid prof. dr. L. Stolte ^eeft benoemd tot ridder in de Orde van de H. Gregorius de Grote, waarbij Artsbisschop de verdiensten van de nieuwe ridder releveerde als hoofd- dacteur sinds 1 september 1947 van het R.-K. Artsenblad, als permanent "fdadviseur van de R.-K. Artsenvereniging en diens goede zorgen voor e medische faculteit in Nijmegen. "et hoofdbestuur benoemde de secretaris, mr. J. de Vreeze, die twintig „,ar geleden deze functie aanvaardde, tot erelid. Op zijn kantoor in Utrecht - as van 1943 af ook het secretariaat van Medisch Contact, de geheime ver- jsorganisatie der artsen, gevestigd. e voorzitter, prof. dr. A. Mertens, noemde voorts de heer De Vreeze de hie est deskundige op het terrein van het medisch recht. To Inleiding van het onderwerp van jubileumvergadering wees de voor- {ir:®r van de R.-k. Artsen vereniging, ejKh dr. A. Mertens, erop, dat de ver- sta|lhg zich in de jaren van haar be- <jena1 telkens weer heeft bezig gehou- 'V'ii et de gezinsproblematiek. De ver- ellende door hem met name aange- S(.ae medische problemen zijn ten nauw- verbonden met ethische waarde- (.^delen. Ongetwijfeld is het nooit de tpi? van de arts aldus prof. Mer- L?s. te moraliseren, de zedenmees- V» j spelen: ieder probleem dient hij vAn de medische kant te benaderen. £it neemt echter niet wegi dat hy de morele opvattingen wel degelijk en teer goed dient te kennen opdat hij er tekening mee kan houden bij zijn me- msche hulp. Ook, en juist op het ter- min van de gezinsvorming het krij sen en opvoeden van kinderen is het ?e taak van de katholieke arts zijn tulpverlening te baseren op juiste prin- 'Piëie inzichten, v Het hoofdbestuur der R.-k. Artsen- leniging meende nu de gezinsproble- J^tiek aan de orde te moeten stellen, ^mdat het van mening is, dat de art- S» hier momenteel het meest te kort gieten. Immers vele artsen, katho- ^;se artsen, geven geen of onvoldoende ijjhvoord op de vragen van hun pa laten inzake hun huwelijks- en gezins- le hj, °P vragen ten deze waarop al- de arts hun antwoord kan geven, stap in de goede richting meent hoofdbestuur te zetten door tezamen e et het hoofdbestuur der Katholieke ltw-2sbeweRinB een Medisch Gezins- ustituut op te richten als para-univer- jtair instituut bij de katholieke univer siteit. De taak van dit instituut zou zijn de instudering en daarop gebaseerde voor- 'nhting van de biologische en sociaal- medische aspecten van het huwelijks- ï11 gezinsleven, van de human repro duction"; documentatie op dit terrein; ^scholingscursussen; desgevraagde spe- i:i?'istische adviezen. De nog noodzake- ,e organisatorische voorbereidingen J-"'en niet verhinderen, dat reeds bin- jehkort iets gedaan kan worden de oorbereidingen hiertoe zijn in volle *ahg zoais een bijscholingscursus ge- Ov^r°f. dr. L. Stolte hield een inleiding ..Biologische grondslagen van de «Zinsvorming in toekomstperspectief" Advertentie Klasse »Parï bij 500 gram wol de wikkels voor Sp sprookies- wduuri^Mes Vahri=RECHT. 7 nov. - In Utrecht is tip aa8 de vergadering gehouden van hoopt enigmgsraad van de centrale van Het® arnbtenaren. VjS grootste deel van de besprekingen 'norip wiJd aan de pas verschenen me ting i0Yan antwoord op de rijksbegro- deitis>ti 0 en belangen van het over- *sictaPGrsoneel. Verschillende leden !?!'.8ani' de indruk te hebben dat het ge- tj! de eerd overleg de laatste tijd, dank e'Hup 'nvloed van de minister van W6ïks dse Zaken, een verbetering <:pi?6hsau' Daartegenover staat echter, Pp, illena en> dat de herziening van ver- kele rechtspositieregelingen en 'tih alarisregelingen nog steeds op 1 Met hl wachten. s.l'isvertf ^ing tot de verwachte sa- p'tiepi hoging voor het overheidsper- ij. Werd opgemerkt, dat het onjuist Cv ie u ?or de hogere ambtenaren de •C-Cipp Walgen van de collectieve arbeids- 5°msten in het bedrijfsleven. Sai e h. gepremieerde spaarregeling r?:arj '®n het bezwaar, dat deze voor de e kóm j0VGn f 7000- een lagere pre- 11 dan voor die daaronder. Vn hez^,^^®' 9 nov- De voornaam- zii°r de tegen de nieuwe regeling có? afkornsUclermg Van de w°ningbouw heksje va* ?chtere?_Va.Ue.n van g dpr-"ts de' 'i-,wUere indruk gewekt, biet |0iat£ v«melde vragen wor- een of m05e ,el? commissie maar or meer leden" gesteld. van de gehele Kamer van Volkshuisvesting, Door Vp;Tr in het an een regel wordt ee£Slag (in°Yer het Kamer- Slo t geheel =^e krant van zaterdag) -'Mits rip ,_.andere indruk do0 en begon met het woord van Franz Kaf ka aan te halen, dat te trouwen, een gezin te stichten, alle kinderen die ko men te aanvaarden, hen in deze onze kere wereld in leven te houden en "un zelfs nog enigszins leiding te geven, het grootste is, dat een mens tot stand kan brengen. Toekomstperspectief Prof. Stolte stelde dan de vraag of wij in onze wel bijzonder onzekere we reld alle kinderen kunnen aanvaarden die komen, ze in leven kunnen houden en hun leiding kunnen geven. Kunnen wji hun een toekomst-perspectief ope nen? Het schrikbeeld van de dreigende over bevolking is reeds vele malen ais een manend teken aan de wereldbevolking voorgehouden. Onder de katholieken hier te lande zijn er de laatste tijd, die menen dat de overweldigende bevol kingsaanwas de voornaamste plaats bil de motivering van een zekere regeling van het kindertal zou toekomen. Meent men werkelijk er ooit in te zullen sla gen de wereldbevolking min of meer constant te houden? zo vroeg prof. Stol te. Uitvoerig bleef de hoogleraar ook stil staan bij de angstaanjagende potentië le bedreiging van het biologisch erf goed door kernwapenen. De toeneming van de bevolking en de bedreiging van het erfgoed hangen op een of andere manier met elkaar samen. Al moet men, zo meent prof. Stolte, de geldigheid v n de overweldigende bevolkingsaanwas als directe moti vering van een regeling van het kin dertal ontkennen deze aanwas draagt in de concrete omstandighe den. waarin mensen leven, bij tot de vorming van een geldig motief in het individuele geval. Er kan een nood ontstaan, die om oplossing vraagt. Het is zeker een taak voor katholie ke artsen in het wetenschappelijk on derzoek op dat gebied niet ten achter te bleven. Daarbij zal het evenwel al tijd zo zijn, dat het zoeken naar een be trouwbaar, eenvoudig en goedkoop tech nisch middel niet in aanmerking komt. altyd zal een eroep op de liefde en de inspanning van de wil noodzakelijk zijn, omdat zonder dit de regulering van de voortplantingsactiviteit ontmen selijkt wordt. de aantrekking door „verborgen verlei- Dr. ir. H. J. A. de Goelj hield een referaat over „De situatie van het ge zin in het technische tijdperk". Hij zag het gezin drievoudig betrokken bij de structuur van het technisch tijdperk: het is gesitueerd in een technische, nog steeds veranderende wereld; technische produkten en hulpmiddelen dringen het gezin binnen; tenslotte oefent ook de „technische denkwijze" invloed erop uit. Het gezin gaat wat zijn geestelijke grondslag betreft van aangezicht ver anderen. Het gezin kan niet zonder tech nische goederen. De heer De Goeij wees er evenwel op, dat de technische ontwikkeling en industrialisatie in dienst staat van een economie, die niet van behoeften uitgaat, doch primair van de produkten, waarvoor afzetmogelijkhe den gezocht worden. Hel kind weer het slachtoffer Het buitenshuis werken van de ge huwde vrouw wordt vooral veroor zaakt door de begeerlijkheid van de overvloed aan produkten, waarvan ders" nog wordt vergroot. Het loon van de man is onvoldoende om dit alles te kopen. Het kind is echter het slachtoffer. Nauwelijks ontkomen aan de vroegkapitalistische arbeid, ziet het thans kinderbewaarplaats en in ternaat dreigen. In Rusland is deze gezinsondermijning, na de radicale revolutiejaren, aanmerkelijk vermin derd; doch in de volkscommunes van Rood China marcheren de kleinen naar de crèches, aangevoerd door marxistisch geschoolde verzorgsters. Wij moeten aldus dr. ir. De Goefl echter niet alleen oog hebben voor communistische gevaren, maar even min blind zijn voor de gevaren van ons eigen technisch-economisch stel sel. Ook in het westen lijdt het gezin in toenemende mate onder die centrifu gale kracht, die mede oorzaak is van de „openheid", waarvan het moder ne flatgebouw de adequate uitdruk king schijnt. Het ,,nozem"-vraagstuk is slechts één van de facetten van de moderne gezinsproblematiek. Onderzoekt men de drijfveer van dit uit werken gaan, dan blijkt toch meest al het gezin weer het doel te zijn: men wil verdienen om een prettig „home" in te richten, doch identificeert gezins geluk te veel met gezellig samen genie ten. Hier openbaart zich reeds de mate rialistische inslag van de moderne geest. In dit verband citeerde de heer De Goelj het woord van Paul Claudel: „le Mariage n'est pas le plaisir mais c'est le sacrifice du plaisir". De automatisering van de produktie zal op den duur afvloeien van arbeids krachten veroorzaken. Dan keert de vrouw terug tot haar gezin en veel meisjes zullen in het huishouden of in vrouwelijke beroepen een plaats vin den. Of er dan weer een gezönd ge zinsleven zal opbloeien, hangt sterk af van de vraag of het gezin zich in de voorgaande periode heeft weten te ver zetten tegen de geest van materialisme en genot. Voor wat het gebruik der technische goederen betreft, wees de heer De Goelj er op, dat het huis nog te veel produkt is van verouderde inzichten, zowel naar ruimtelijke structuur als naar de am bachtelijke vervaardiging. Hier moet op korte termijn baanbrekend werk ver richt worden om de nood van vele ge zinnen te verlichten. Verder zijn de huishoudelijke apparaten meestal niet geschikt voor intensief gebruik door on- deskundigen. Geen „technische denkwijze" Techniek, zo vervolgde dr. ir. De Goeij, is op zichzelf een Godsgave, met eerbied te gebruiken om nader tot God te komen. In li^t algemeen kan echter overvloed aan technische goederen de mens brengen tot een leven zonder as cese en tot geloof aan een aardse heil staat. De „technische denkwijze", die het gezin binnendringt, maakt de kin derzegen los van de echtelijke liefde; zij heeft geen begrip voor mysterie en sacrament en kent niet meer de betekenis van onthechting, offer en lijden. Daarom ook komt zij in ver zet tegen de traditionele leer van de Kerk over de huwelijksbeleving. Het christendom kan een nieuwe op bloei beleven van een hernieuwde hu welijks- en gezinsbeleving uit. Een nieu we, sterk theologisch gefundeerde ge- zinsethiek moet daarom gepropageerd worden, in een geest die diametraal staat tegenover de „technische denkwij ze". Dan zal het gezin weer gezien wor den als voortschrijdend in de tijd, als exemplarisch voor het „onderweg zijn"; want het is nooit af, doch werd ge vormd en groeit en wordt geconfron teerd met de grote geheimen van le ven en dood. Als beeld en werking van de Godde lijke Drieëenheid kan het gezin alleen bestaan uit en door de liefde; tegen over de rationele kennis en kunde van het technisch tpdperk zij dan het woord van St. Paulus ook zijn woord: „Al ken ik alle geheimen en alle wetenschap, maar ik zou de liefde missen, dan ben ik niets". Dr. F. J. A. Huygen liet de belang- rijke functie van de huisarts in het ge- zin uitkomen, die wel duidelijk in het licht wordt gesteld, als men bedenkt, dat dagelijks 5-7 procent van de gezin nen de hulp van de huisarts inroept. Hij wees na een uitvoerige schets van de zorg, die de huisarts continu aan het gezin moet besteden, op het feit, dat zijn opleiding niet is aangepast aan zijn taak in de huidige samenleving. Met name zou de huisarts veel meer moeten en willen leren van de psycholo gische, sociologische en pedagogische aspecten van de problematiek, die hem door de gezinnen wordt voorgelegd. Hij ziet hier een belangrijke taak voor de R.-k. Artsenvereniging weggelegd. ■m S 41 fSSf Fortmann slechts één antwoord geven, n.l. dat het een definitieve bindende on- Het sluitstuk was een theologische be schouwing van mgr. drs. H. J. H. M. Fortmann, president van het philoso- phicum „Dijnselburg" te Huis ter Hei de, n.l. over „Het gezin, gezien van de Openbaring uit". Het samenzijn van de mensen met God, zo merkte mgr. Fortmann op, is een integrerend deel van Gods Heils- Plan- De mens staat door zjjn sexuali- teit, zjjn genitale sexualiteit, in dienst van Gods heilsplan. De voortplanting van het menselijk geslacht is geen lou- ter numerieke aangelegenheid, maar schept nieuwe mogelijkheden binnen het samenzijn met God. Dit wil niet zeggen, dat een zinloze uitbreiding van het menselijk geslacht nodig is of elke geboorteregeling ongeoorloofd is. De mens is geschapen als een wezen in sa menzijn met God, maar deelt dan ook in de vrijheid van God. De tweede func tie van het gezin in Gods heilsplan is bodem van liefde te zijn, wanneer de nieuwe mens wordt ontvangen en kan opgroeien. De liefdesverhouding tussen man en vrouw als zodanig is ook een functie in Gods heilsplan als een beeld van de liefdesgemeenschap die God onder de mensen wil vestigen. Mgr. Fortmann zette dan met grote nadruk uiteen, waarom de Kerk haar verbod tot het gebruik van anti-con- ceptionele middelen niet kan laten va ren. Het is een kerkelijk oordeel over een Goddelijke Wet. Wanneer men vraagt of het een definitieve onfeilbare uitspraak van de Kerk is, kan mgr. feilbare uitspraak van het kerkelijk gezag is. Deze afwijzing heeft geen aar zelen gekend en is uitdrukking van de wet van de natuur en van God. Het we reldepiscopaat met als centrum de bis schop van Rome heeft unaniem en zon der meer het gebruik van anti-concep tionele middelen in strijd met Gods wet afgewezen. Het is een onfeilbare ge loofsvisie op wat in de natuur van de mens is gelegd. Vraagt men om een uitspraak van een algemeen concilie, dan zou deze afwijzing slechts meer plechtig maar niet minder bindend ge schieden. De hele sexuele moraal van de Kerk zou bij intrekking van het ver bod op losse schroeven komen te staan. De pastorale zorg zal Gods bedoe ling ten aanzien van het gezin wel op aangepaste wijze moeten verkondi gen, met mildheid en geduld. Pasto raal zal men ook soepel moeten zijn om onderscheid te maken tussen hen, die willen, maar niet kunnen en hen, die uit een materialistische instelling niet willen. Het is mgr. Fortmann wel opgeval len, dat men nog zo weinig komt tot ge bruik van geneeskundige preparaten ter selectieve onderdrukking van de libi do. Hij kan moeilijk veronderstellen dat er op dit terrein niet aan research gedaan wordt of men hier met een uto pie heeft te doen. Mgr. Fortmann vroeg ziel af of er voor de medische weten schap in deze richting met een belang rijke mogelijkheid ligt °m in moeilijke gevallen hulp te bieden. Bn de gedachtenwisseling bleken niet allen het met de aanbeveling van me dische preparaten als door mgr. Fort mann bedoeld, eens te zpn. Er klonk zelfs de opmerking: .pharmacologische pphtc;phpi d in f" Mgr Fortmann was het eens met de opvatting, dat de psychische gesteld heid hier het alles bepalende is. Hy gaat er ook van uit, dat er redenen moeten zijn om grenzen aan de gezinsvermeer- dering te stellen, dat het echtpaar de intentie moet hebben zon huwelijk goed te beleven. Verder betoogde mgr. Fort mann nog, dat de huwelijksnood vooral ontstaan is door cultuur-omstandighe den, waardoor de Kerk het nodig acht telkens op haar beginselen terug te ko men. Wel is er een andere pastorale houding aan het groeien. De helikopter Sikorsky S-60 is voor geen i kleintje vervaard. Hier licht hij niets minder dan een flinke personenwagen van de grond. AMSTERDAM, 9 nov. In een be richt over de herbenoeming van Von Papen tot geheim-kamerheer van de paus. dat wij op 2 november publiceer den, is beweerd, dat de H. Stoel zich bij haar beslissing zou hebben laten leiden door het aandringen van de bisschop van Limburg, mgr. dr. Wilhelm Kempf, die de herbenoeming zou hebben aanbevo len. Van de rechtskundige adviseur van de bisschop, dr. Kurt Kauffmann uit Wiesbaden, hebben wij vandaag een brief ontvangen met de mededeling, dat iede re grond voor de beweerde in menging van - e bisschop ontbreekt. Advertentie (Van onze Utrechtse redacteur) UTRECHT, 7 nov. „De christelij ke huwelijksbeleving is een opgave van God zelf. Zij vraagt om een ge lovige benadering en zjj zal nooit ver vuld kunnen worden zonder grote of ferbereidheid, zonder zelftucht en zelf beheersing. Maar is het niet de genade van het sacrament, die de liefde en de vreugde van het huwelijk heiligt, maar die ook de bedoeling heeft de gehuwden te sterken in die liefde, waarin zij samen God moeten zoeken, strijdend en bid dend, misschien ook vallend en biddend, maar altijd bereid tot de opdracht van het Evangelie: „Ga en zondig niet nieer." Die opgave is werkelijk niet eenvoudig. Zij is alleen mogelijk met God. Maar het is een schone taak op dit alles een christelljk-geiovige visie te openen, die leert dat ook moeiten en lasten opgenomen zqn in de liefde en de vreugde die God voor de mens heeft bedoeld. Deze bemoedigende woorden sprak de aartsbisschop, mgr. dr. B. J. Aifrink, aan het einde van zjjn rede vanmiddag voor de r.-k. Artsenvereniging, waarin hij getuigde van het meeleven der Kerk met de hu welijksnood in deze tijd. De „gezinsproblematiek in deze tijd" het onderwerp, dat de r.-k. Artsen vereniging bp de herdenking van haar veertigjarig bestaan ter behan deling stelde is, zo verklaarde mgr. Aifrink, een van de grootste heden- daagsè noden van de individuele mens, van de samenleving, en van de Kerk. De bewering, dat de Kerk geen an der antwoord zou kennen op de huwe lijksnood dan de verplichting om zo veel mogelijk kinderen te verwekken liefst nog uit een streven naar macht door het grootste getal be hoeft nauwelijks enige beschouwing. Als het alleen om het getal zou gaan, zou de Kerk misschien nauwelijks eni ge schade lijden, als zij zich zou aan sluiten bij de huwelijksopvatting van de wereld en helaas andere kerk genootschappen rondom haar. Door haar vasthouden aan de wetten, uie zij verkondigt als door God gesteld, verliest zij waarschijnlijk meer aan hangers dan zü er door wint. Maar haar bekommernis geldt niet het ge tal. Deze geldt de mens, die zjj krach tens goddelijke opdracht langs de we gen die God heeft afgebakend moet voeren naar zijn waarachtig levens geluk, dat alleen te vinden is bp God. Het is heel begrijpelijk, dat men in zo grote en echte bekommernis om de gewetensnood van zoveel gehuwden soms de verwachting koestert, dat de Kerk haar inzichten in deze zal her zien en haar wetten zal verzachten Indien het haar eigen wetten waren, zou zij dit misschien wel doen, zoals zij dat met andere zuiver kerkelijke voorschriften, als vastenwet en nuch terheidsvoorschriften, heeft gedaan. Grenzen van God Advertentie f B rillilllllllllllllllllllllllH^ Sllllllllllllllllllilll 70 door haar de eniee i da8taak bracht de avond Sorellii samenzfff.:spai\mnB bie zü zich gunde: het uf^fnikan in hnn ,.,0I?der de met kant versierde lampekap m hun kleine salon, altijd rijkelijk voor zien van bloemen by voorkeur theerozen of Par- mezaanse Vlooitjes - en waar elke bijzonderheid de verfijnde levensgewoonten van de bewoners ver ried. Dichters en geschiedschrijvers In 31e talen droegen bij tot hun ontspanning. Of zij zette zich aan de piano. Of zy noteerde aan haar schrijftafel in haar vloeiend schritt een overpeinzing of een droom. En Ponto, de geliefkoosde hond, kwam haar een streling afbedelen. Sofie Charlotte vermaakte zich met het zwarte, krulhange, maar vreselük verwende dier als een kind met een stuk speelgoed en zü vond het de mooiste hond van de wereld. „U hebt mijn zuster d'Alengon gezien?" vroeg Elisabeth in een brief. „Dan hoop ik maar, dat u ook haar hond hebt opgemerkt. En wie van de twee leek u nu het aardigst? Zij zou het u niet vergeven, als u geen toespeling op de schoonheid van haar hond had gemaakt!" De hertog van Alen*on was in dat jaar juist vyftig geworden. Zijn blonde baard kreeg een grijze tint en naarmate hij ouder werd, nam zijn treffende gelijkenis met zijn voorzaat Henri IV steeds toe. Maar hij had een peinzende blik en uit zijn blauwe ogen straalde een licht, dat de ander nooit had gekend. Ook zijn levensweg was allerminst een geëffend pad geweest. Zowel gebeurtenissen van uiterlijke aard als inwendige strijd hadden hem moeilijkheden berokkend. Bij nader onderzoek blijkt de hertog van Alengon een gevoeliger mens te zijn geweest dan degenen die met hem in contact kwamen zich konden indenken, om de tuin geleid als zij werden door zijn gelijkmoedig en beheerst voorkomen. Nemen we bijvoorbeeld zijn meermalen herschreven testament, waarin hij telkens opnieuw vraagt, dat men zijn lichaam pas in de kist zal sluiten na absolute zeker heid omtrent zijn dood verkregen te hebben. De her tog zelf heeft deze woorden onderstreept. De angst levend begraven te worden is mét het ge vaar voor besmetting, het grootste spookbeeld van nerveuze naturen. Deze zinsnede uit zijn testament zegt genoeg. Een man met een onbewogen gemoeds leven zou aan een dergelijke mogelijkheid niet eens gedacht, laat staan er verschillende keren uitdruk king aan gegeven hebben. ,Maar in zijn gewone leven had de hertog van Alengon nauwelijks tijd om met zijn zenuwen rekening te houden. Hij moest zich integendeel doorlopend inspannen om een kalme indruk te maken op zijn overgevoelige vrouw en haar een gemoedsrust voor te wenden die hij diep in zijn binnenste lang niet altijd bezeten heeft. Zelfs nu Sofie Charlotte goeddeels van haar angsten genezen was, bleef hij zich instinctief zorgen maken over haar gezondheid. Als zij op haar werk kamer gebogen zat over haar correspondentie, kon hij niet nalaten de deur op een kier te openen en haar gade te slaan, want hij wist, dat zij, aan zich zelf overgelaten, haar krachten te buiten zou gaan. „Alweer brieven? Altijd maar brieven! Maak je toch niet zo moe, Sofie!" Met het kleine handgebaar en de leuke stembuiging die hem zo vertrouwd wa ren, wees zij hem terug. „Daag! Laat me even met rust! Je houdt me van het werk." Gehoorzaam ging hij weg om een kwartier later terug te komen. Nog meer zorgen baarde hem haar armenbezoek. Als zij van haar dagelijkse tocht thuiskwam, stond alle ellende die zij onderweg had ontmoet, op haar vermoeid gezicht te lezen. „Ik smeek je, Sofie. ontzie jezelf toch een beetje. Je houdt dat zo niet vol!" Eén keer per week bezocht zij het ziekenhuis „Perpétuel Secours". Tegen de tijd dat zij terug kon komen, stelde hij zich op achter de deur om haar te verras sen en haar meteen in een aangenamer stemming te verplaatsen. „Hy is altijd een uiterst hartelijke man geweest," schreef pater Stanislas, die de hertog van Alengon ongetwijfeld het beste heeft gekend. „Gedurende heel het leven van de hertogin van Alengon heeft hij haar met voorkomendheden en de tederste attenties om ringd." Het was al weer drie jaar geleden, dat zij hun zilveren bruiloft hadden gevierd. Zij droeg geen sieraden meer, maar zij had goed gevonden, dat hij haar bij gelegenheid van dat feest naast haar gouden trouwring een ring van oud zil ver aan de vinger schoof, waardevol voor haar als herinnering aan het feest en als nieuw blijk van haar mans genegenheid. Zij waren dus nu achtentwintig jaar getrouwd. Zij bereikten de leeftijd waarop meer dan één huwe lijk door wederzijdse afkeer te niet gaat, omdat de verrukking van het samenleven onverstandig is verkwist. Hun liefde, waarvan zij een christelijk gebruik hadden gemaakt, zou geen verzadiging ken nen. Tot op de dag dat hun gemeenschappelijk leven yerbroken werd, hadden zij haar weten te bewaren in de frisheid en het vuur van vroeger. „Wees gezegend, mijn welbeminde Sofie, voor al het geluk dat je gegeven hebt Opgehouden door talrijke plichten verlieten zij Parijs die zomer tamelijk laat. Bijna ieder jaar hielden zij een paar dagen vrij om zich te Lourdes aan de liefdedienst van de zieken te wijden. Tegelijkertijd haalden zij in het naburige Tarbes de banden van hun meer dan twintig jaar oude vriendschap met de zusters van de Carmel weer wat strakker aan. „Ik meen te mogen zeggen, dat ik nu geheel en al aan God toebehoorvertrouwde Sofie Charlot te bij haar laatste bezoek de Zusters toe. Tenslotte vertrokken zij naar Mentelberg. „Mentelberg" Foto's tonen ons een klein kasteel, gerestaureerd in renaissancestijl, gelegen halverwege een met dennen begroeide helling boven het dal van de Inn. Tussen het slot en de bijbehorende kapel ligt een door oude lindebomen overschaduwd terras, dat een prachtig uitzicht biedt op de omgeving. Aan de overkant van het dal ziet men het getande profiel van een bergrug, die de einder afsluit. tWordt, varvolad) De Kerk komt haar gelovigen graag tegemoet, overal waar zij kan. Maar voor grenzen, die God heeft gesteld, kan zij alleen maar eerbiedig haar trouw belijden en beleven. De huwe lijksnood, die zich speciaal na de tweede wereldoorlog bij ons zo sterk heeft doen voelen, is in andere landen reeds na de eerste wereldoorlog een brandend ziel zorgelijk probleem geworden. De kerk wordt er niet pas in deze laatste jaren mee geconfronteerd. Zij heeft altijd ge meend aan haar traditionele leer vast te moeten houden, omdat zij weet hier te raken aan Goddelijke inzeftinr n, die in de mens zelf verankerd liggen en die zij niet om menselijke gronden zeifs niet uit bekommernis en liefde kan en mag verbasteren. Ook nieuwere op vattingen over de functie van de liefde in het huwelijksleven kunnen niet voor bij gaan aan de consequenties die aan de functie van de voortplanting inhaerent zijn. Zoals bij zovele andere problema- tieken van deze moderne tijd, gaat het ook hier niet om een öfof, maar om een ènèn. Voor een christen houdt iedere liefde op werkelijke liefde te zijn, als daar bij geen rekening wordt gehouden met het eerste van alle geboden: God beminnen. Christus heeft ons wel geleerd dat het tweede gebod van al le geboden, de liefde voor de evenmens, gelijk staat aan het eerste, de liefde tot God. Maar Hij heeft ons nooit gezegd, dat dit tweede gebod voorgaat op het eerste. Dit geldt van alle menselüke lief de, ook van de huwelyksliefde. Dat kan in bepaalde omstandigheden een uiterst zware opgave zün. En iede re zielzorger weet. dat in deze tü'd deze omstandigheden zeer frekwent aanwezig zijn. Dat weet ook Degene, die harten en nieren van iedere mens doorgrondt. Daarom is Hü zoals de Kerk niet ophoudt te ver kondigen altijd bereid om te ver geven en rekening te houden met iedere menselijke zwakheid. Maar Hü vraagt daarbü wel naar de goede wil, naar het oprechte streven de liefde voor de levenspartner eerlü'k te verbinden met de liefde tot Hem, die in alle uitingen van het mense- lpk leven in liefde onze eerste le venspartner wil zün en moet zün. Ziet de Kerk dan niet de nood van de hedendaagse mens? En heeft ze daarop geen ander antwoord dan het vasthouden aan de oude normen? Wan neer men zou verwachten dat de Kerk mgr. wenste de zaken onomwonden te noemen coitus interruptus en het gebruik van voorbehoedmiddelen als geoorloofd zal verklaren, dan gelooft de aartsbisschop dat men in de Kerk zal worden teleurgesteld. Deze metho dieken zün door de constante leer van de universele Kerk zeer duidelijk ver worpen. Mgr. neemt aan dat vak-theo- 'ogen aan de opvattingen van de Kerk in deze een zodanige theologische ze kerheid toekennen, dat er nauwelijks intrinsieke behoefte is aan een duide- Iqker uitspraak van het leergezag in de Kerk. Als de Kerk van mening zou zijn, dat zij deze opvattingen zou kun nen veranderen, naargelang hieraan behoefte zou bestaan, zou zü reeds lang in de nood van zeer velen daar toe reden en gelegenheid hebben kun nen vinden. Eerbiedige geloofshouding Er is alle reden zich te bezinnen op de natuurlpke giondslagen van deze kerkelüke leer en ze te confronteren met de moderne visie op de mens en zijn huwelijkssamenleving; de tegen woordige tüd benadert deze zaken nu eenmaal anders dan vroeger. Maar vóór alles zal gevraagd moeten wor den, dat men ze in die eerbiedige ge loofshouding benadert, die de gelovige mens past en niet alleen past, maar die door het geloof wordt geëist ten opzichte van alle zaken, waarover de Kerk zich zo duidelijk heeft uitgespro ken. Mgr. Aifrink waarschuwde er voor een discussie over deze materie niet al te vroeg voor het forum van de publie ke belangstelling te brengen om de verwarring niet te vergroten. Maar als de Kerk zo blü'ft vast houden, moet blijven vasthouden zo vervolgde de aartsbisschop aan haar visie op deze zaken, mag dan niet van haar worden verwacht, dat zü zich niet bepaalt tot het steeds weer voorhouden van haar stand punt, maar in diepe bekommernis om de nood van zovelen ook alle moeite doet om haar gelovigen voor te houden langs welke wegen haar principes in deze moderne tüd leef baar kunnen zpn. Zonder twpfel heeft zp deze taak, sterker gezegd: dit is haar plicht. Het is de taak van geheel de ge meenschap van de Kerk er naar te streven dat de vaststaande doctrine van de Kerk een leefbare gestalte vindt. Wat huwelüksbeleving betreft, is dat in de wereld van vandaag door allerlei sociologische en psychologische factoren een problematiek geworden, waarvan men de oplossing niet kant en klaar van het officiële leergezag in de Kerk mag verwachten. Veelsoortige ar beid zal hier eendrachtig moeten samen werken om de weg te wijzen. Niet alleen theologen en filosophen, maar ook socio logen en psychologen en vooral medici kunnen allen hun inbreng leveren om de leefbaarheid van de doctrine van de kerk in deze tijd met grote eerlijkheid onder de ogen te zien, te adstrueren en aan het gelovige volk bij te brengen. Mgr. heeft de indruk dat men juist in de allerlaatste tijd van alle kanten bezig is zich in deze problematiek te begeven. Wanneer dit geschiedt, zo zei mgr. Aifrink tenslotte, in trouw aan de doctrine van de Kerk, en van werkelijke bekommernis uit om de mens in nood, die trouw wil blijven aan Christus en Zijn Kerk, kan men zich hierover alleen maar verheugen. AMSTERDAM, 7 nov. De Federa- tieraad van de Federatie van Neder landse journalisten heeft zich in een vergadering met algemene stemmen uit gesproken voor de instelling van een raad voor de journalistiek. De taak van deze raad ls o.a inge diende klachten te beoordelen tegen journalisten ongeacht oi zij al dan niet zijn georganiseerd. Deze raad treedt in de plaats van de bestaande raad van tucht der Federatiie van Nederlandse journalisten, wiens jurisdictie alleen de leden der drie iournalistenkringen die bij benadering 90 pet. van alle jour nalisten in ons land omvatten betreft. LISSABON, 8 nov. Vandaag arri veerde op Schiphol de Spaanse troon pretendent Don Juan. Hü komt op uit nodiging van Prins Bernhard deelnemen aan twee jachtpartijen, zo meldt Reu ter uit Lissabon. Prins Bernhard en zün gast zullen dinsdag en woensdag gaan jagen bü Het Loo en op de Ruige Hoek, in de omgeving van Apeldoorn. Na zijn bezoek aan Nederland zal Don Juan een bezoek brengen aan zijn moeder, ex-ko ningin Victoria Eugenia, die in Zwit serland woont. Prins Bernhard en Don Juan ontmoetten elkaar ook in Lissabon toen de prins naar Zuid Amerika reisde. ALKMAAR, 7 nov. Alhier is op 51- jarige leeftyd de bekende orgelbouwer Herman Vermeulen plotseling overle den. Sinds vele jaren stond hü met zijn broer Jan aan het hoofd van een eigen orgelmakerij. „Nourri dans le sérail" dus, was hjj een even kundig als toege- wüd vakman die door zün aangeboren goedmoedigheid en niets ontziende werk lust veler sympathie had verworven. Zün laatste werk was een bescheiden doch zeer geslaagd studieorgeltje bü de Haagse organist Jan Schmitz, waaraan hü büzondere zorg had besteed. Het werd een bescheiden zwanezang. Vandaag waren vele collega's en or gelvrienden uit den lande o.w. de zeereerw. heren Kaarsgaren en De Bruin, namens de Ned. Klokken- en Orgelraad naar hier gekomen om een laatste hulde te brengen. De Requiem mis van Perosi werd door het zangkoor der Dominicanerkerk stülvoller dan ge woonlijk uitgevoerd en begeleid. De heer Schmitz speelde een tweetal Bach- koraalvoorspelen en een In Memoriam van Flor Peeters dat onder doodse stil te werd aanhoord. Advertentie

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 5