.w.
Citroen
„De Gevangene" in Minerva
OPMARS NAAR DE GALG
THE NUN'S STORY
MONTY's dubbelganger
Nijver dames-college met
bijzondere geestelijke en
materiële doelstelling
Een belangwekkende film
Ballerina's van de opera treden op
als kloosterzusters
Vervaardiging van paramenten voor
arme of nog jonge parochies
ARENA speelt .-De
gestolen prins"
Uit de pers
Tweede jeugdconcert
door N. Ph. Orkest
Nieuw gascontract
met Haarlem
Reductie voor
abonnees
Drie stappen van
de galg
Een vrouwenleven
Prolongaties en
reprises
Britse oorlogsgrapjes
B. EN W. VRAGEN
12.841 VOOR
WÈGVERBETERING
J. J. van Kooten
lil
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1959
PAGINA 2
Haarlemse „Aartsvereniging"* 60 jaar
HAARLEM, 14 nov. Enkele
tientallen dames uit Haarlem en
omgeving maken deel uit van een
organisatie, die zich tooit met de
langademige benaming van „Afde
ling Haarlem van de Aartsvereni-
ging van de Eeuwigdurende Aan
bidding en tot steun aan de arme
kerken". Wekelijks komen ze bijeen
in een naaikamer om er paramenten
te vervaardigen, die voor arme ker
ken in het Haarlemse diocees, voor
bouwpastoors of voor missionaris
sen bestemd zijn. Zonder vertoon
naar buiten wijden de dames zich
aan hun even verdienstelijke als
sympatieke opgave. Wanneer de
buitenwereld er eens iets van merkt
dan is het omdat de statutair
voorgeschreven jaarlijkse expo
sitie gehouden wordt van hetgeen in
het afgelopen jaar aan paramenten
vervaardigd is. De Haarlemse afde
ling bestaat deze maand zestig jaar.
Overeenkomstig de sfeer van de
vereniging zal dat jubileum sober
gevierd worden. Zondag 22 novem
ber is er 's middags om drie uur
een plechtig Lof in de Sint-Joseph-
kerk aan de Jansstraat, waarbij
mgr. B. Haanen, bouwpastoor van
Bloemendaal-noord, agens zal zijn.
Hij zal geassisteerd worden door
secretaris B. Stammeijer, van het
bisdom Haarlem, als diaken en door
bouwpastoor J. Breedveld, van de
op te richten Pastoor van Ars-
Voor Lagere Schooljeugd
parochie in Parkwijk, als subdiaken.
Secretaris Stammeyer zal preken
tijdens het lof en na afloop de jaar
lijkse expositie openen, die der
traditie getrouw gehouden wordt
in het Bisschoppelijk Museum aan
de Jansstraat.
Burgerlijke Stand Haarlem
Hogere gasdruk in
Duinlustpark
Gemeente wil Bleek
en Bergaankopen
Cinema Palace en Frans Hals
In ons blad van donderdag j.l.
hebben wij medegedeeld, dat
onze abonnees, dank zij een
samenwerking tussen de di
rectie van het Minerva-theater
en de Nieuwe Haarlemsche
Courant in de gelegenheid zijn
de hiernevens besproken füm,
die maandag en dinsdagavond
om 8.15 uur zal worden ver
toond, tegen gereduceerde prijs
te gaan zien.
Een reductiebon was'afgedrukt
aan de voet van de desbetref
fende advertentie in ons blad
van donderdag j.l.
Roxy
Luxor
Haarlem e.o
Films
Toneel
Muziek
Diversen
Apotheken en dokters
diensten
Bennebroek
A. J. ROTTEVEEL'S
Studio
HAART,F.M13 nov. UH de reac
tie* van d» raai bleek wel. dat het
Jeugdig Dubliek de voorstelline van
„De gestolen nrins" door de Toneel
groep Arena bijzonder waardeerde. De
commissie tot bevordering van de cul
turele en aesthetische vorming van de
lagere schooljeugd heeft deze voorstel
ling enige malen naar de Haarlemse
schouwburg gebaald en er alle eer
mee ingelegd. Ademloos hebben de toe-
sehouwerties deze „Chinese" voorstel
ling gevolgd. Alleen moeten de leer
krachten de kinderen eens proberen
bil te brengen, dat men In een schouw
burg in ons land zijn waardering voor
toneel niet uit door een oorverdovend
gefluit.
..De gestolen prins" is een Chinees
sprookie van de hand van Dan Tothe-
roh, vertaald en geregisseerd door de
Jonge regisseur Peter Oosthoek. In
derdaad "'ordt de sfeer opgeroerxm
van het Chinese toneel, zoals men dat
kent uit bijv. „De geborduurde bal".
Een sfmpel verhaaltje met eenvoudige
decoraanduidingen, rjike costuums en
vooral' met een tnneelmeester-requisi-
teur die veelal ook nog als decor-aan
vulling fungeert. Zulk elementair to
neel mits in de klas behnorliik toe
gelicht is biizonder geschikt om kin
deren liefde voor de schouwburg hij te
brengen. Aan zulk tonael kan men de
betekenis van allerlei factoren, die de
waarde van een voorstelling bepalen,
aantonen.
Aan het bof van de keizer is een
tweeling geboren, maar bet meisje
wordt ontvoerd en komt.bij een rover
terecht, terwijl de iongen te vondeling
wordt geleed én bii een arm vissers
gezin wordt grootgebracht. Na veel
verwikkelingen komen beiden echter
ln het Daleis terug, juist op het ogen
blik dat de keizer sterft. De jonge
prins wordt dan keizer en iedereen
leeft nog lang en gelukkig. Behalve
de keizer natuurlijk.
Peter Oosthoek heeft met gevoel
voor sfeer en met zin voor kleurige
details de voorstelling in elkaar gezet.
Leontien van Beurden had nrachtige
costuums ontworpen, kleurrijk en vol
allure. Ook haar decoraanduidingen
waren uitermate sfeervol. Jos Hen
driks had de luguhere draak en de re-
quisieten vervaardigd.
Jan Korevaar droeg breed vertel
lend en met sonoor geluid, de leiding
van de voorstelling. Jan Staal was een
voortreffelijke, domme toneelmeester,
een fijnzinnige typering. Frans Kop
pers verried als tuinman van de kei
zer en als roverhoofdman grote mi
mische kwaliteiten, terwijl Gé Speel
man enkele goede typeringen verzorg
de als beul en als heraut en schrijver.
Henk Votel was een speelse prins,
zij het nog wat ongenuanceerd. Mary
Wagenaar als de prinses en als de ka
menier speelde nog wat ongediscipli
neerd. maar wel expressief. John Kel
ly vatte zijn vissersrol wat saai op,
terwijl Adèle Bloemendaal als vissers
vrouw en als roversmoeder te weinig
typeringskunst te berde bracht. Alma
van Elk was een lieftallige voedster.
Een voorstelling dus, waarbij op de
Individuele prestaties wel wat ls aan
te merken, maar die als geheel büzon-
der geslaagd is. J- W. v. d. V.
Opneming m deze rubriek ie Hiel
noodzakelijk een bewijs va» m-
stemmino
ln De Linie van 14 november lazen
wij het volgende vers op de broodoorlog
in Haarlem:
Broodoorlog in Haarlem
Ik ging er vroeger vaak en gaarne
over de markt en langs het Spaarne
en wandelde daarna in 't spoor
van Hildebrand de Hout eens door.
Maar sinds de Damiaatjes snikken
om 't woest gebeuk met krentenmikken
en om het tarwe- en roggebrood,
dat werd tot speeltuig van de dood,
ga ik niet meer aan 't Spaarne spelen
en laat 'k het werk van Hals' penselen
voor wat het is. Ik ben geen held
en schuw het ruwe krijgsgeweld.
O. Klaartje Donze en juffrouw Kegge,
hoe speel ik 't klaar u uit te leggen
waarom men moordt waar Beets eens
zwierf;
waar Bomans leeft en Coster stierf.
A. C.
Zoals altijd zal ook nu weer hetgeen
geëxposeerd wordt zowel de goede
smaak als de minutieuze ijver en toewij
ding verraden van de maaksters. Veel
van hetgeen de dames maken geschiedt
volgens eigen ontwerpen, uiteraard in-
overleg met degeen voor wie het be
stemd is. Maar zelfs binnen het kader
van de liturgische voorschriften zijn er
nog volop mogelijkheden om fantasie en
nieuwe ideeën tot hun recht te laten
komen. Het klinkt bijna profanerend
wanneer we verraden, dat er in het
Bisschoppelijk Museum een kazuifel
tentoongesteld zal worden, dat van
cocktailjurkenstof gemaakt is. Een stof
overigens met een geraffineerd rustig
reliëf-dessin in beige, waartegen het
borduursel van de bruine garnering
prachtig afsteekt. Voor bouwpastoor
Breedveld is dat pronkstuk bestemd.
Mgr. Haanen krijgt onder meer van de
dames een kazuifel uit zwarte stof,
waarmee de groen-changeant bandgar
nering een verrassend effect moet ma
ken. Beide geestelijken zijn niet de
enige, die door de Haarlemse dames
bedacht worden. De kapel van het Ma
rine Hospitaal in O verveen krijgt para
menten, evenals bijvoorbeeld bouw
pastoor R. J. Hofstede uit het „verre
westen" van Amsterdam.
Zo spectaculair als de tentoonstel
lingen zijn, zo onopvallend is het ver
enigingsleven. De bestuursleden zijn
„naamloos". Dat wil zeggen, dat ze
en dat geldt min of meer ook de
„aartsvereniging'' volstrekt niet van
publiciteit houden. Het vervaardigen
van paramenten is dat blijkt reeds
uit de naam van de vereniging niet
het enige doel van de dames. In de
eerste plaats komt het houden van
oefeningen van aanbidding en eer
herstel aan het Allerheiligst Sacra
ment. Ter bestendiging van de ver
eniging werd kort na haar ontstaan
in 1848 het „Instituut van Religieuzen"
opgericht door de stichtster, de Brus
selse freule Anna de Meeüs. De reli
gieuzen, die zich op sociaal werk en
onderwijs toeleggen, hebben thans
twee huizen in ons land. Verspreid
over de hele wereld heeft de „aarts-
vereniging" ruim 600 afdelingen, waar
van er in ons land 33 zijn. De oudste
afdeling in Nederland is die van Rot
terdam. precies honderd jaar geleden
opgericht.
In Haarlem werd zestig jaar geleden
de dertiende afdeling van ons land op
gericht. Eén der initiatiefneemsters daar
toe was een mejuffrouw Beynes. Wan
neer we hier nog meer namen noemen
van dames, die zich in de loop der
jaren verdienstelijk hebben gemaakt
voor de Haarlemse afdeling, dan is dat
slechts omdat ze ofwel overleden zijn,
of als oud-bestuursleden genieten van
een „otium cum dignitate". Mevrouw
Heerkens Thijssen-van der Kun was bij
voorbeeld één der eerste bestuursleden.
Andere verdienstelijke werksters zijn
geweest de dames Janzen-Kraakman,Hes.
lenvelt-Schaepman, Van Schuylenburch-
van den Biesen, Smit-Blomjous en me
juffrouw E. Heerkens Thijssen. Iedere
eerste vrijdag van de maand wordt er
voor de levende Haarlemse leden in de
Kathedrale Basiliek een H. Mis opge
dragen. Een maal per jaar is er een
H. Uur, terwijl er jaarlijks drie missen
worden opgedragen voor de overleden
leden.
Dirigent en inleider der scholieren
concerten, Marinus Adam, heegt voor het
tweede jeugdconcert door het Noord
hollands Philharmonisch Orkest, wat
de demonstratie der muziekinstrumen
ten uit het orkest betreft, het accent
gelegd op de koperen blaasinsrumenten.
Met name de trompet en de trombone
kregen extra accent. De „Intrada" van
Jos de Klerk voor vjjf koperblazers
(drie trombones en twee trompetten)
diende ais klinkend voorbeeld. Het was
een aardig voorbeeld, maar gaarne had
ik toch een belangrijkere keuze uit de
literatuur gezien, dan dit weinig zeggen
de geval. Ook in de Bretonse Suite van
Gerard von Brucken Fock (een
Haarleme componist en schilder, wiens
honderdste geboortejaar we thans her
denken) viel gedeeltelijk de nadruk
op dezelfde groep van blaasinstrumen
ten. Ofschoon de Bretonse Suite van von
Brucken Fock weinig oorspronkelijke
stijlelementen bevat, is het goede, voor
het oor aangenaam klinkende muziek.
En het doet er dan weinig toe of het
klankenpalet compositorisch meer
of minder origineel is gehanteerd. Ten
slotte vergastte de pianist te Margot
Pinter de jeugdige luisteraars op een
virtuose vertolking van het pianoconcert
van George Gershwin. Margot Pinter,
Amerikaanse van geboorte, woont thans
in Duitsland, en was speciaal voor dit
jeugdconcert geëngageerd. Uit het piano
concert bleek overduidelijk dat George
Gershwin bepaalde stijlelementen uit de
jazz met de klassieke vorm heeft ver
enigd tot een boeiende synthese. Ook
in dit werk viel de nadruk op de blaas
instrumenten. Ondanks het feit dat er
goed gemusiceerd werd, valt het te be
treuren dat de jeugd dit programma
kreeg voorgezet. Want, er zijn toch be
langrijkere composities dan die welke
het Noordhollands Philharmonisch Or
kest gistermiddag ten gehore bracht.
J. L.
BEVALLEN van een zoon: J. IJlstra-
Koper; van een dochter: J. C. van Os-
Delfgaauw; L. M. E. Mareschal-Frans-
sen: H. Stevens-Wolthuis; M. G. van der
Veldt-Kathmann.
OVERLEDEN: C. J. de Haan-Deenik
69 j., Gasthuisvest; S. Otsen, 62 j., Fr.
Varkenmarkt.
ONDERTROUWD: P. A. van Iterson
en H. Vos; J. A. de Jong en G. Mos.
GEHUWD: H. J. Zander en D. Klaas-
sen.
BLOEMENDAAL, 14 nov. Na een
veeljarig overleg is tussen Haarlem
en Bloemendaal in beginsel overeen
stemming bereikt over de levering
van gas door Haarlem aan Bloemen
daal. 15. en W. van Bloemendaal heb
ben deraad thans voorgesteld deze ln
een overeenkomst vastgelegde over
eenstemming #oed te keuren. Donder
dagmiddag zal de Bloemendaalse ge
meenteraad hierover beslissen.
De onderhavige overeenkomst sluit
aan op het oude contract, dat in juli
1951 eindigde. Sindsdien sloot Bloemen
daal met Haarlem jaarljjks een tijde
lijk contract af in afwachting van een
duurzamere afspraak. Evenals in het
oude contract vormt de kostprijs van
het gas tot in de houder de. grondslag
voor de leveringsvoorwaarden.
Nauw verband met deze nieuwe
overeenkomst houden de plannen van
het Bloemendaalse college van B. en
W. om in het Duinlustpark de gasdruk
te verbeteren, die vooral tijdens de
spitsuren bijzonder laag is. Als de
raad ermee akkoord gaat wordt er op
gezamenlijke kosten van het Provin
ciaal Ziekenhuis en de gemeente aan
de Evertselaan een gasontvangstation
gesticht, dat gas onder hoge druk van
uit Haarlem ontvangt. Via een tussen-
meter wordt het gas gedistribueerd
naar het Provinciaal Ziekenhuis en
naar de bewoners van het Duinlust
park. De kosten van het hele project
worden geraamd op f 19.000.-
BLOEMENDAAL, 14 nov. B. en
W. van Bloemendaal stellen de raad
voor een krediet van 12.841,- beschik
baar te stellen voor de aankoop van
grond ter verbetering van het kruis
punt Bovenweg-Burgeineester Den Tex-
laan met de Oosterduinweg-Karel Door
manlaan. Met dat krediet zal tevens
de Oosterduinweg en de Bovenweg
worden verbreed. Het is onder andere
de bedoeling de Bovenweg te voorzien
van afzonderlijke rijwiel- en voetpaden.
Voorts stellen B. en W. van Bloemen
daal voor de voormalige boerderij
„Bleek en Berg" met de omringende
gronden van de erven van wijlen me
vrouw E. A. C. J. van der Vliet-Borski
te kopen voor een bedrag van 100.000.
Het behoud van de terreinen, die op de
gemeentelijke monumentenlijst staan,
is vólgens het college van B. en W.
van groot belang. .De terreinen zijn
grotendeels tot sportterreinen inge
richt, die de gemeente aan verschillen
de sportverenigingen in Bloemendaal
heeft verhuurd. De voormalige boerde
rij is ingericht als woning en als club
huis voor enkele padvindersgroepen.
Sinds mei 1937 heeft de gemeente de
opstallen en de terreinen gehuurd.
Tenslotte stellen B. en W. van Bloe
mendaal de raad voor vijf gemeente
woningen aan de Recifelaan aan de be
woners te verkopen, een bedrag van
2500,- beschikbaar te stellen voor de
aanschaf van boeken en leermiddelen
ten behoeve van de Vondelschool en
600,- voor de aankoop van schoolmeu-
belen voor de schoolvereniging „Aer-
denhout-Bentveld".
DIERENBESCHERMING - De vereni
ging tot bescherming van dieren in Haar
lem en Omstreken houdt maandag 30
november in de aula van het Laurens
Coster-lyceum haar jaarlijkse algeme
ne ledenvergadering. Aarivang 8 uur.
Advertentie
thans nog 3295.—.
vanaf 3987.—. Vraagt demonstratie.
Ook voor prima service
Houtplein 18-20 - Telèf. 16615—12000
FILMJOURNAAL
r ïilviiiwiifil
De kardinaal,
een ogenblik voor zijn arrestatie, in de film
van Peter Glenville.
„De Gevangene"
Zoals wij reeds hebben gemeld zal in
het Minerva-theater te Heemstede op
maandag 16 en dinsdag 17 november
ile belangwekkende füm „De Gevange
ne" (The Prisoner) worden vertoond
van de regisseur Peter Glenville, met
in de hoofdrollen de befaamde acteurs
Alec Guinnes en Jack Hawkins. De film
die het proces behandelt tegen een kar
dinaal, die door een totalitair regime
wordt gevangen genomen werd tot nu
toe niet in Haarlem vertoond.
De film ls eigenlijk een bijna regel
rechte weergave van het toneelstuk,
waar het naar gemaakt is, met dien
verstande, dat Glenville toch een respec
tabele filmvorm heeft gevonden. De
film berust namelijk voor een groot
deel op dialogen en om die dialogen
gaat het voornamelijk, want de onder
vrager moet de kardinaal murw krij
gen, tot hij bereid is tot welke beken
tenis dan ook. Hij doet ongeveer, wat
de ondervraagde in Koestiers boek
„Nacht in de middag" doet: hij zoekt
wekenlang en dag aan dag naar een
zwakke plek bjj zijn slachtoffer. Ieder
een heeft wel iets, waarover hij zich
schaamt. Heeft men de beklaagde zo
ver dat hy met dat iets voor de dag
komt, dan kan men van de ene dag op
de andere een volgende bekentenis ver
wachten, die slaat op daden en gebeur
tenissen, die eenvoudig niet bestaan
hebben. De „psychologische methode
heet dat koeltjes en onmenselijk wreed.
Zij leidt er altijd toe, dat de be
klaagde in de apotheose van de
rechtszitting met ongekende en onbe-
grypeiyke gulzigheid bekentenissen
doet, alsof hij al die maanden erom
gesmeekt heeft, het mensdom in te
nlogen lichten over zijn slechtheid.
Het meest verbazingwekkende is daar-
bü, dat het mensdom er nog invliegt
ook, hetgeen de beulen dan ook feil
loos zeker weten.
De kardinaal in kwestie is tijdens de
Duitse bezetting een held geweest. De
ondervrager krijgt hem zover, dat hy
bekent verzetsstryder geworden te zijn
uit hoogmoed, en dat wordt weer ver
klaard door het feit, dat de man van
geringe komaf is en als jongetje naar
vis stonk. Hoe onschuldig dat stinken
ook moge zpn, voor de ondervrager is
het een factor van enorme betekenis.
Hy bereikt zün doel, niet zo vlug als
ongeduldige generaals het hadden ge
wild, maar toch op tijd. Altijrl wel op
tpd. En de kardinaal bekent dus m de
rechtszaal. Hy wordt ter dood veroor
deeld, maar vry'gelaten. Zo maar, uit
pure menseiykheid? Neem maar omdat
hy levend een verachtelijke verrader
moet biyven en dood een martelaar zal
zfln. Als hy de gevangenis verlaat, staat
een grote menigte hem zwijgend op te
wachten en wat de mensen denken weet
hü niet en wy weten het evenmin.
Intussen: het verblüf in de eenzame
cel, de geesteiyke verdoving, de dode-
ïyke vermoeidheid, door moedwillige
BLOEMENDAAL, 14 nov. Ter ge
legenheid van Klaproosdag heeft de
vereniging van oud-illegale werkers in
Bloemendaal hedenmorgen bloemleg-
gingen verzorgd op vijf geallieerde
graven in deze gemeente. Enige be
stuursleden van de V.O.I.W. hebben
vanmorgen bloemen gelegd op het
Canadeze graf op de katholieke be
graafplaats aan de Dennenweg en op
vier graven op de algemene begraaf
plaats aan de Bergweg.
Enige weken geleden hebben wy in
onze courant een uitvoerige recensie
gepubliceerd van onze filmredacteur
over de oorlogsdocumentaire „Opmars
naar de galg". De film is gemaaktnaar
het iyvige boekwerk, dat de beide Duitse
journalisten Joe J. Heydecker en Johan
nes Loeb hebben samengesteld over het
monsterproces te Neurenberg, waarby
in 1945 en 1946 een aantal nazi-kop
stukken tot de strop werden veroordeeld.
De lilm behandelt niet slechts het pro
ces, maar reproduceert een aantal
authentieke opnamen welke.de achter
grond belichten die tot de tweede we
reldoorlog en de ondergang van Hit
ler's duizendjarig rijk hebben geleid.
Het documentaire karakter staat in
de film voorop. Men is er niet in ge
slaagd filmtaal te gebruiken om de op
eenvolgende beelden te laten spreken.
Een uitzondering moet wat dit betreft
worden gemaakt voor de boeiende re
portage van de parade der Duitse
krygsgevangenen op het Rode Plein in
Moskou. De film is daardoor een op
film geregistreerd tydsdocument ge
worden in plaats van een filmdocumen
taire van een tydsdocument. De ma
kers van de film zyn aan de opper
vlakte gebleven, zy hebben geregis
treerd en laten de interpretatie over
aan de toeschouwer. Voor de jongeren,
die de verschrikkelijke tyd van de oor
log niet hebben meegemaakt, zal veel
dus onbegrepen biyven.
Toch het jammer, dat de keuring
de film slechts toelaatbaar heeft ver
klaard voor personen boven de acht
tien jaar. Het voorbehoud wordt ver
klaard door de afgryseiyke beelden uit
de concentratiekampen, die in de film
verwerkt zpn. Toch zou de film een
belangryke les zyn voor de jongeren
om de vrede na te streven. Voor de
ouderen is zy in ieder geval een in
drukwekkende herinnering, die af
schuw dient te wekken van de gruwel
die oorlog heet.
slapeloosheid verwekt, het gesar van de
cipier en de hondse ondervragingen van
een brute ambtenaar, maanden lang.......
het is meer dan voldoende om de men-
seiyke geest totaal te breken. Het ls pre
cies even beestachtig als welke licha
melijke foltering ook, zo het al niet er
ger is.
Dat biykt sterk uit de film „The Pri
soner", zodat men zeggen kan, dat zij
het onderwerp waardig is. Hier en daar
heeft Glenville zelfs zeer intelligent ge
werkt.
De liefhebbers van bet wilde filmgen
re. waarby volop geschoten wordt en de
held uiteindeiyk beloond wordt, terwyl
de boeven hun gerechte straf niet ont
gaan, kunnen tot en met morgenavond
nog in Roxy terecht, waar de film
„Drie stappen van de galg" wordt ver
toond. Het gaat ditmaal om een bende
diamantsmokkelaars, die voor niets en
niemand terugdeinzen. Dat een on
schuldige daardoor tot op drie stappen
de galg nadert, deert hen niet. Maar
goed, alles korm natuuriyk terecht en zo
hoort het ook. Voor veertienjarigen.
Vanaf maandag wordt in deze bio
scoop de film „Gas-oil" vertoond, een
nogal sombere Franse film met nie
mand minder dan Jean Gabin in de
hoofdrol. De sfeer is niet bijster gezond,
reden waarom de KFC de film voor
volwassenen toegankelijk keurde.
De Franse regisseur Alexandre As-
truc vertelt in zijn film „Een vrouwen
leven" van een hereboer, die een een
voudig landmeisje trouwt. Het duurt
echter niet lang of hij is het lieve
wicht ontrouw.
Natuuriyk wordt al het kwaad, «dat
hy bedryft, gestraft zoals dat altyd ge
beurt in films, die geen moeilykheden
willen krijgen met de censuur, maar
intussen heeft Astruc zich in vele min
der verkwikkeiyke details verdiept, die
voorbehoud voor volwassenen noodza
kelijk maken. Daarby toont hij een bij
zondere voorliefde om de filmmiddelen
te gebruiken omwille van die middelen
zelf en niet om het filmmedium func
tioneel toe te passen door er een ver
haal mee te vertellen. Zijn werk wordt
daarom vooral in Frankryk bewonderd,
waar zyn „literaire" voorkeur mode-
verschünsel is. Maar „Une Vie", naar
een roman van Guy de Maupassant, is
volkomen mislukt, als men nagaat, dat
hy het leven van een vrouw heeft wil
len voordragen en niet verder is geko
men dan het scheppen van een sfeer.
Maria Schell is in haar vertolking
van de vrouw meer ingetogen dan we
van haar gewend zün. Dit vu men een
winstpunt kunnen noemen. Maar het is
tevens het enige positieve, dat men van
Astruc's werk kan zeggen.
Luxor, volw.
Rembrandt prolongeert voor de derde
maal de Amerikaanse filmklucht „Some
like it hot". Voor volwassenen. Miner
va draait tot en met morgenavond „De
blauwe saffier". 18 j. Morgenmiddag
wordt George Formby vertoond in ,,'t
Zit in de lucht". A.l. Maandag en dins
dagavond wordt met reductie voor
onze abonnées „De gevangene" ver
toond. 14 j.
Een film als „The Nun's Story", die
hier te lande onder de titel „Zuster
Luc" in vertoning is gekomen, is en
blijft natuurlijk een zakelijke aangele
genheid. Dat er, naast de concessies,
die de regisseur Fred Zinneman aan
de op winst gerichte verlangens van
zijn opdrachtgevers heeft gedaan,
waardevolle fragmenten film in voor
komen, dat het gegeven met grote te
rughoudendheid en takt, met eerbied
haast, is behandeld en dat deze film
gelovigen en niet gelovigen op een
boeiende, zü het te veel aan de opper
vlakte blijvende wijze confronteert met
het religieuze leven in de katholieke
kerk en daardoor wellicht aanleiding
geeft tot vruchtbare discussies, of in
elk geval tot nadenken stemt, kan
slechts worden toegejuicht. Het ver
haal van de film is ontleend aan een
boek van Kathryn C. Hlume en het is
niet meer en niet minder dan wat de
oorspronkelijke titel aangeeft: de ge
schiedenis van een non, een jong Bel
gisch meisje van goede familie, dat in
het klooster treedt om in Afrika zieken
te gaan verplegen, dat kort vóór het
utbreken van de laatste wereldoorlog
in het vaderland terugkeert en dat, als
haar vader door de bezetter is gedood,
de sluier weer aflegt.
Een opsomming van de onvolkomen
heden, die ons bij het zien van de film
het sterkst opvielen, zal al terstond tot
de conclusie leiden, dat dit- werk van
Fred Zinnemann niet zo goed is als
het had kunnen zijn. In de beperking
toont zich de meester en vooral op dit
punt is Zinnemann, die zyn kwaliteiten
als regisseur overtuigend heeft bewe
zen met films als „The Men", There
sa", „High Noon" en vooral „From
here to eternity", tekortgeschoten. Tot
in het overdrevene houdt hy zich be
zig met het indrukwekkende ceremo
nieel der kloosterzusters. Zeventig bal
lerina's van de Koninklpke Opera in
Rome de binnenopnamen voor deze
Amerikaanse kleurenfilm zyn in de
Italiaanse hoofdstad gemaakt die in
de kloosterscènes optreden, werden
daartoe uitverkoren, aldus is ons mee
gedeeld, wegens haar vaardigheid om
de „stille, maar welsprekende geba
ren" van de kloosterzusters uit te voe
ren. Bovendien werden voor deze scè
nes dames van adeiyke huize geënga
geerd wegens haar „gratie en koniiik-
ïyke houding."
Geen wonder, dat de bevalligheid, en
schoonheid van de zusters afbreuk
doen aan de illusie der werkeiykheid.
Klooster en film zün nu eenmaal on
evenredige grootheden. Het klooster is
gericht op het inneriyke, de film op
het uiterlijke. Zinnemann heeft het te
veel gezocht in de gekleurde glans,
waarmee hy de Belgische kloosters en
de nederzetting in Afrika heeft overgo
ten, in scènes, die zich afspelen in de
cel van een gevaarlpke krankzinnige
en op de operatietafel toch nog de
onvermydeiyke sensatie! en in lui
de, opdringerige begeleidende muziek.
Deze opzet, kennelijk afgestemd op de
veilige schaal van het commerciële
succes, heeft de regisseur belet om
aan dit intieme verhaal van een vrouw,
die er in slaagt alle persoor,lyke ge
voelens te onderdrukken, behalve haar
haat tegen de Duitse bezetters, die
haar vader hebben gedood, de directe
en simpele vorm te geven, die tot een
groots filmwerk zou hebben gevoerd
als bijvoorbeeld „Journal d'un Curé de
Campagne" van Robert Bresson.
Toch kan „The Nun's Story" niet
zonder meer worden beschouwd als
een mislukking. De film heeft onloo
chenbare kwaliteiten, waarvan de voor
naamste wel zijn, dat niet de voor de
hand liggende fout wordt gemaakt om
de ruwe agnostische dokter (Peter
Finch) in de Congo zün hart te doen
verliezen aan de lieftallige zuster Luc
(Audrey Hepburn), wier koppige wil
hy bewondert en dat het gegeven: de
geestelpke stry'd van een religieuze,
die zich haar roeping onwaardig acht,
met ongewone takt is behandeld en op
boeiende en ontroerende wüze met be
wonderenswaardig vakmanschap in
beeld is gebracht. Al biyft het bezwaar
bestaan, dat het kloosterleven eenzijdig
en uitsluitend aan de buitenkant wordt
belicht en dat de toeschouwer, die 14
jaar moet zijn geweest, met betrekking
tot de motieven, die zuster Luc in het
klooster deden treden en de sluier la
ter weer afleggen, te zeer in het duis
ter wordt gelaten. Lido, 14 jaar.
CINEMA PALACE: Opmars naar de t* I-
18 jaar; 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
FRANS HALS: Opmars naar de galg.
2. 7 en 9.15 uur.
Zo. 2, 4.30, 7 en 9.15 uur.
Di. 2 en 8 uur.
LIDO: The nun's story, 14 j.; 2 en 8 uu
LUXOR: Een vrouwenleven, volw.
Ma. t.m. do. 2 en 8 uur.
Za. 2, 7 en 9.15 uur. Zo. 2, 4.15,
915 uur' iaar.
Do.-cyclus: Vrijgezel in de val, J
REMBRANDT: Some like it hot. str. vow
4e week); 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
ROXY: T.m. zo.: Drie stappen van
galg, 14 j. - e„
Ma. t.m. do.: Gas-oil, volw.; 2.30,
9.15 uur.
Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
STUDIO: Ik was Monty's dubbel**"*
a. 1.; 2.15, 7 en 9.15 uur.
Zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. _flr
MINERVA: De blauwe saffier, 18 J*81'
Za. en zo. 7 en 9.15 uur. £it
Zo. 2 en 4.15 uur en wo. 2.30 uur:
in de lucht, a. I. .4 j.
Ma. en di. 8.15 uur: De gevangene.
Zaterdag 14 november
Stadsschouwburg, 8 uur: Nederland®*
Comedie met „Zachtjes met de deuren.'
blijspel door Michel Fermaud. Regie:
van Dijk. t-
Minerva-theater, 2.30 uur: Aerdenhou
Kindertoneel met „Sneeuwwitje en
zeven dwergen".
Zondag 15 november ,.m
Stadsschouwburg, 8 uur: Nederland»»
Comedie met „Zachtjes met de deuren-
blijspel door Michel Fermaud. Regie:
van Dijk.
Maandag 16 november
Concertgebouw, 8 uur: Muzikale show
Willy Alberti. Thrc*
Harry de Groot ®n
Hogenbijl, m.m.v.
Jacksons, Stefani's,
de Wama's.
Zaterdag 14 november
Gebouw Sint Bavo, Smedestraat, 8 uUf*
Oprichtingsvergadering Vrijgezellenbond
Concertgebouw, 7.30 uur: Uitvoering gym'
nastiekvereniging V.E.L.O.
voor Vereniging voor Pedagogiek.
Haarlem
Apotheken; Schoterbos-Apotheek, Rijks
straatweg 19, tel. 50155; Fa. Loomeyer St
Zn., Zijlweg 34, tel. 12495; Tey Ier- Apo
theek, Teylerplein 79, tel. 17946.
Doktersdienst: Indien geen hulp van huis
arts belle men fa. Mathót, tel. 11990.
Wijkverpleging: Wit-Gele Kruis, tel. 13863-
Tandartsen: W. J. Muuse, Rijksstraatweg
424, tel. 53536.
Dierenarts: J. Heek, Koninginneweg 51#
tel. 13174.
Ziekenvervoer: GGD, tel. 14141; Margriet,
Turfmarkt, tel. 21400.
Aerdenhou!
Apotheken: Apotheek Schotsman, Bin
nenweg 206, tel. 38320.
Doktersdienst: J. Tjakkes, Nic, Beetslaan
6. tel. 42884.
Bloemendaal
Apotheek: Bloemendaalse Apotheek»
Bloemendaalseweg 85, tel. 57903; Apotheek
De Wilde, Broekbergenlaan 42, tel. 8284.
Doktersdienst: C. Eenhoorn, Bloemen
daalseweg 17, tel. 54003.
Heemstede
Apotheek: Zie onder Aerdenhout.
Doktersdienst: K. Kout, J. de Wlttlaan
23. tel. 38411: R. Muller. Raadhuisplein
6, tel. 36550.
Overveen
Apotheek: Zie onder Bloemendaal.
Doktersdienst: W. D. van Oldenborgh.
Bloemendaalseweg 223, tel. 50158.
Zandvoort
Apotheek: Mevrouw M. J. Kerkhoven—
Nieuwenhuis, Zeestraat 71, tel. 3073.
Doktersdienst: G. F. M. Robbers, Konin
ginneweg 34, tel. 2813.
Doktersdienst: G. Manschot, Rijksstraat
weg 34, tel. 02502-430.
Wijkverpleging: Zuster W. Stuiver, Eiken
laan 1, tel. 02502-618.
Santpoort
Artsen: J. J. Hekman, Hoofdstraat 236»
Santpoort, tel. 02560-8510.
Apotheken (ook nachtdienst): Apotheek
De Wilde, Broekbergenlaan 42. Santpoort»
tel» 02560-8284, en Bloemendaalse apo
theek, Bloemendaalseweg 85, Bloemen
daal, tel. 02500-22181.
Hillegom
Doktersdienst: G. P. D. Ie Cocq d'Armand-
ville, Sixlaan 7, tel. 5613.
Advertentie
AUTOMOBIELBEDRIJF
Dr. D. Bakkerlaan 12-16, Bloemend»»'
Tel. 57500 57501 (K 2500)
De Engelsen verstaan by uitstek de
kunst de oorlogsdrama's, zelfs de meest
serieuze in hun films met een zekere
lichtzinnigheid uit te beelden. Een leu
ke methode die de verdienste heeft, de
lachers op te wekken .op hun hand voor
komen. Maar wie er geen aanleg voor
heeft moet de methode uit de weg gaan,
wil hy geen kans lopen belacheiyk te
worden. Ln de Engelse films komt het
zelden voor dat volk, vloot of leger be-
lacheiyk voor de dag komt.
Die Britse hebbelijkheid, die velen
hun benyden en allen bewonderen,
speelt een vlotte rol in de film Monty's
dubbelganger. Eigenlijk heet de film
Ik was Monty's dubbelganger, die een
letteriyke vertaling is van de Engelse
titel, zonder evenwel te vermelden
welke zeepsoort aan het wassen te pas
is gekomen.
Het verhaal is over de hele wereld
bekend. Terwyi aan de Engelse kust
de grote invasie werd voorbereid on
der leiding van Montgomery, vertoefde
in Noord-Afrika een dubbelganger van
de maarschalk, die natuurlijk werd op
gemerkt door de Duitse spionage, het-
geen de bedoeling was. Zo hebben de
'uitsers althans rekening gehouden
met de mogelijkheid dat de invasie zou
plaats hebben in 't zuiden van Europa,
zodat ze hun krachten moesten verde
len. Ze zyn erin gevlogen, zoals we al
len weten en wü zün er wèl bij ge
varen.
Welnu: dit verhaal wordt ons in een
film voorgezet. We maken kennis me'
een toneelspeler in militaire dienst, die
op Montgomery iykt en tot zyn dubbel'
ganger wordt opgeleid. Hü moet voort
durend onopgemerkt in de buurt van d®
maarschalk vertoeven en zpn houdinf?
en spraak bestuderen. Daarna moet
hy in Noord-Afrika officieel als Mont
gomery optreden soms onder de hache-
ïykste omstandigheden. Duitse spionne11
seinen naar Berlijn. De truc lukt. D®
Duitsers ontvoeren zelfs de pseudo-ma®1
schalk, die daarna weer door de Britten
wordt ontzet. En als alles achter de ru|
is, zit de pseudo met zün twee chef»
in een Londense bioscoop te kyken na®1
een film over de echte invasie met de
echte Montgomery.
Of nu de hele geschiedenis, die J°n™
Guillermin in zijn film vertelt, hisw
risch verantwoord is, weten wü ni®
Als het niet zo is, dan had hy misschie
die gangsterachtige episode van Md'
ty's ontvoering kunnen bekorten of Whjt
laten. Daar wordt de film namem
bpna ongeloofwaardig door de bloedis
wending die het verhaal neemt en a
geen humor meer toelaat. Is die ep
sode wel historisch, dan valt er wem
tegen in te brengen. w,
Maar hoe dit alles ook zij, we h®
ben in Monty's dubbelganger weer
stukje oorlogsgeschiedenis zien her.
ven, dat in zün bijna kwajongensacn
ge opzet meer lpkt op een verzinsel o
op een barre werkeiykheid, die Pe.i\$
geweest. Vermakeiyk is de film fh
geval.