Zonder veel te praten veel gedaan voor „den gemeenen MAPRO Naar nieuwe T.V.-wetten in Amerika 16 NOVEMBER 1784 OPGERICHT IN PASTORIE TE EDAM DRAADLOOS CONTACT Indrukwekkende staat van dienst HELP! Alfredo f- ZATERDAG 14 NOVEMBER 1959 /AGINA 4 Het doel in 1784: „Onkunde en zedeloosheid van onze handwerkende landgenoten ten dele te kunnen weg nemen of tenminste verbeteren en kennis en deugd aan te kweken Wij kijken naar Wij kijken naar GORDIJNSPIRAAL Herdenking gevallenen Vanavond Zondagavond 'n Feestelijke sfeer,,. GOUDA kaarsenI Callas nietTebaldi wel in de Scala Kardinaal Frings wijst commerciële T.V. af De avonturen van Kuifje en Bobbie door HERGE Pats'.hi) is dl Het „Nut" 175 jaar Advertentie Bij vele Nederlanders bestaat de gedachte, dat de 18e eeuw in onze geschiedenis een periode is ge weest, waarover men maar liever niet moet spre ken. Ietwat smalend wordt de term „Pruikentijd" in de mond genomen om daarmee een summum van muffe zelfgenoegzaamheid aan te duiden, waarvan we alleen maar kunnen walgen. Wijzelf zijn immers zoveel kloe- ker, flinker en vooral oorspronkelijker! Want die eeuw kenmerkte zich, aldus de opinie, bovenal door een af grijselijke nabootsing van al wat buitenlands was. De studies, die men de laatste twee decennia aan die zo verguisde 18e eeuw gewijd heeft, hebben evenwel dit gipsen beeld volkomen in gruzelementen geslagen. Meer en meer gaat blijken, dat de roemruchte Auf- klarung of Verlichting, die enorme omkeer der geesten naar rationalisme en naturalisme, in ons land zo diep wortel schoot, omdat vele ideeën daarvan ten onzent al langer in praktijk werden gebracht dan elders. De be trekkelijke verdraagzaamheid in het godsdienstige is daarvan een voorbeeld; ondanks de plakkaten zijn er na 1600 nooit martelaren gevallen. Tevens is het grote verschil tussen Verlichting in de Republiek en die in de andere landen naar voren getreden: de gods dienst bleef hier de basis van het leven. Niet voor niets werd in 1787 opgericht het nu nog bestaande „Haagsch Genootschap ter verdediging van den christeliiken godsdienst". Rond 1760 was de Verlichting in ons land gemeen goed geworden. De geestesinstelling met name der ont wikkelden toont dan reeds de typische trekken, die aan de Verlichting eigen zijn: de godsdienst is bij velen gebaseerd op rede en natuur, „de religie der humani teit" is de drijfveer van velerlei handelingen geworden en algemeen is het geloof, dat men door het verbreiden van „wetenschap en kennis" de mensheid kan verbete ten. Dientengevolge ziel men tal van kringen of ge nootschappen ontstaan, die ten doel hebben de weten schap te beoefenen en te verspreiden om kennis en beschaving te bevorderen, niet zo maar in het lucht ledige doch op de bodem ener algemene, door ieder aanvaarde „redelijke" of „natuurlijke" godsdienst Hoe ver deze gedachten in de Republiek waren door gedrongen, kan blijken uit het feit, dat in een afgelegen stadje als Monnikendam de irenische en idealistische doopsgezinde „vermaner" (predikant) Jan Nieuwen- huyzen (17241806) het plan opvatte om op zijn manier een bijdrage aan het algemeen welzijn zijner mede burgers te schenken. Gesprekken met een gelijkgezinde vriendenkring brachten hem tot de gedachte, dat een vereniging het beste middel zou zijn om het beoogde doel te bereiken. Zo werd op 16 november 1784 in de doopsgezinde pastorie te Edam door een zestal personen opgericht „Het Genoot schap van konsten en wetenschappen onder de zinspreuk „Tot Nut van 't Algemeen". Een week later ging een circulaire rond, waarin te lezen stond, dat het doel van het genootschap zou zijn om „onkunde en zedeloosheid on zer handwerkende landgenoten ten dele te kunnen wegnemen of ten minste ver beteren en kennis en deugd aan te kwe ken." De jaarcontributie zou één dukaat dat is ongeveer 5,25 bedragen. Voor het bedrag, dat aldus in kas zou komen, zou het Nut -ooral stichtelijke en ge moedelijke tractaten over allerlei on derwerpen verspreiden. Op krachtig aandringen van de 25-jarige secretaris Martien Nieuwenhuyzen, de zoon van de stichter, was aan het program toege voegd dat men bovenal ter hand zou ne men „de verbetering van het schoolwe zen en de opvoeding der jeugd, als de voornaamste grondslag zijnde ter vor ming, verbetering en beschaving van de burger". Dit alles zou men zodanig trachten te realiseren, dat men anders- gezinden geen aanstoot zou geven. Daarom ging men spoedig in de rich ting van de „natuurlijke godsdienst", waarmee iedereen geacht werd het eens te zijn. De idee sloeg in: na één jaar waren er reeds 345 leden, onder wie veie ka tholieken en patriotten, in die dagen heide de sterkste voorstanders van al lerlei hoognodige vernieuwingen in het bestaande bestel. De uitbreiding noopte weldra tot stichting van onderafdelingen of departementen (momenteel 337), in welke aan de actieve medewerking van ieder lid de vrije loop werd gelaten. Na een hevige inwendige ruzie veroor zaakt door meningsverschillen tussen oranjegezinde en patriotse leden, werd de zetel in 1787 verplaatst naar Am sterdam en de naam gewijzigd in „Maatschappij tot Nut van 't Alge meen". Lauweren op terrein van het onderwijs Sindsdien heeft het Nut alle ups and downs van het historisch gebeuren nauwlettend gevolgd; bestaande of ont staande noden zowel op het terrein van de geest als dat van het lichaam tracht te het op te vangen door daartoe ge- eigende ondernemingen. En steeds ble ven daarbij de basis en het doel be waard, die in de zo welsprekende naam ligt uitgedrukt. Wel moge overigens ge zegd worden, dat men zich het liefst ging bezighouden met zaken, waarvan iedereen, ongeacht stand of klasse, sexe of geloof, profijt zou kunnen trekken. Daarom kwam weldra de hoofdaan- dracht op het gebied van het onderwijs te liggen. Op dit terrein heeft de Maat schappij onvergankelijke lauweren be haald, waarover iedereen ook al is hij het om de een of andere reden wel licht niet helemaal eens met het uit gangspunt haar diepe dank zal we ten. In die tijd, waarin het met de in richting der scholen nog maar droe vig gesteld was, om van het laag staand onderwijs zelf te zwijgen, be gon de Maatschappij propaganda te maken voor verbeterde onderwijsme thoden en zelf scholen op te richten waar de verlichte, vooruitstrevende ideeën, die haar eigen waren, in praktijk konden worden gebracht. Daarom vroeg de Nationale Vergade ring in 1796 dan ook de mening van Nut aangaande te nemen maatrege len inzake de regeling van het natio nale onderwijs. De Maatschappij stel de als eisen voor een volwaardig on derwijs duidelijke voorschriften ter zake van scholenbouw en hygiëne, be perking van het aantal kinderen dat aan één onderwijzer mag worden toe vertrouwd, betere bezoldiging alsme de pensionering van het personeel en het verbod van lijfstraffen; bovendien „dat het godsdienstig onderwijs geen leerstellig, maar meer een waarlijk opvoedend en zedekundig karakter zou aannemen." De wet van 1806, de eerste waarbij het onderwijs geregeld werd, steunde voor het grootste deel op dit en andere door het Nut uitge brachte adviezen. Het befaamde arti kel, dat de kinderen „opgeleid wor den tot alle maatschappelijke en christelijke deugden" Verraadt duide lijk zijn afkomst. De leerplicht, die ook door het Nut was voorgesteld, zou pas precies honderd jaar later werkelijkheid worden. Op deze leest bleef het lager onder wijs in de onpartijdige, maar algemeen- godsdienstige staat van koning Willem I en Willem II geschoeid, te meer ook omdat tal van predikanten uit de libe raal-georiënteerde Nederlands-Hervorm- de Kerk tevens schoolopzieners waren Geen wonder, dat later het Reveil en Abraham Kuyper, de voorman der Ge reformeerden, vuur en vlam spuwden tegen het nutsstandpunt in religiosis, al wilden zowel Kuyper als het Nut ieders overtuiging eerbiedigen. Tegen „secte-scholen Maar het Nut bleef opkomen voor één nationaal „openbaar" onderwas. Mede door zijn actie werd in de grondwet van 1848 de beroemde alinea opgenomen: „Er wordt overal in het Rijk van over heidswege voldoende lager onderwijs ge. geven." Het Nut was dan ook hevig tegen de pogingen om dit onderwijs te buigen in de richting van door de Staat bezoldigde confessionele „scholen, die secte-scholen mogen heeten". zoals het Nut het uitdrukte. In 1857 mislukten trouwens de plannen van Groen van Prinsterer in die richting, het openbaar onderwijs zou neutraal bliiven. Van dit moment af was het onder wijs definitief geregeld en wel vooral, zoals we gezien hebben, volgens de ge dachten en verzoeken van het Nut, ook wat betreft de inrichting der scholen, methodiek enz. De meeste nutsscholen werden nu door de gemeentebesturen overgenomen. In 1878 kwam de school wet Kappeyne tot stand, die belangrijke verbeteringen bracht inzake de eigen, te stellen aan gebouwen, lokalen, hono raria, e.d. Ook nu weer was het Nut ten zeerste actief geweest, want de technische zijde van het onderwijs was de zijde waar de principes het minst zouden botsen. Hierna bleef het Nut ijveren, met name bij de wet van 1905, voor de neutrale openbare lagere school, omdat het in datgene, wat wij heden ten dage „verzuiling" noemen, een ge vaar voor het nationale beginsel zag en ziet, waarvan het hele onderwijs haars inziens sinds de scheiding tussen gods dienst en staat allereerst doortrokken dient te zijn. Door de lager-onderwijs- vvet van 1920 werd nogmaals gegaran deerd, dat ook het „bijzonder" onder wijs aan didactische en andere voor schriften heeft te voldoen. En daarmee was dan het belang rijkste hoofdstuk in de geschiedenis der Maatschappij min of meer afgesloten. Wel zouden we het Nut onrecht doen door bij het bespreken van het onder wijs niet, zij het terloops, te wijzen op de vele andere takken van onderwijs, waarin het een krachtige stimulans is geweest: onderwijzersopleiding, leer plicht, ambachts- en vakscholen, kook cursussen en huishoudscholen e.d. De kroon op het veelsoortige werk werd gezet dooi de stichting in 1918 van het alom bekende en leidinggevende „Nuts- seminarium voor Pedagogiek" aan de Universiteit van Amsterdam, dat aller eerst ten doel heeft de methoden van het onderwijs te onderzoeken en te ver beteren. „Teeder medelijden" Een ander aspect van het Nut mag hier niet onvermeld blijven, nl. het so ciale aspect in de meer strikte zin van het woord. In 1784 had Jan Nieuwen huyzen in algemene termen betoogd, dat „ieder weldenkend Nederlander eën tee der medelijden met den staat des ge meenen mans moest voelen". Het Nut heeft aan deze intentie van zijn stichter altijd ten volle gehoor gegeven. Wie de lijst der publicaties ziet, die ten doel hadden ontwikkelende en ontspannende en tegelijk stichtelijke leesstof te ver schaffen zoals Nieuwenhuyzen altijd gewenst had aan de eenvoudige klei ne burgers, staat verbaasd over de veel soortigheid der onderwerpen, die behan deld worden. Spel- en leesboekjes voor eerstbeginnenden, „De brave man in het burgerlijk leven," „Plichten van handwerkslieden en dienstboden," „Hendrik en Anna, een volksroman" zijn enige titels uit de beginperiode. In 1808 verscheen een „Handboek voor het vrouwelijk geslacht", even later „Eene huiselijke zamenspraak over de inenting der koepokken" alsmede een „Zedekun dig handboek voor den militairen stand," in 1826 en 1828 iets soortgelijks voor zeelieden en gevangenen, in 1840 „Karei Bouwens. het strafwaardige van net vloeken". Uit de reeks kleine ge schriften citeer ik onderwerpen als: „Hoe men een misdadiger kan worden voorheen en thans", en „Hoe verkeerd het is wanneer ouders hunne kinderen tot het aangaan van een huwelijk dwin gen tegen hunnen zin"; in 1856 een ver handeling over de elektrische telegraaf en zuig. en perspomp en in 1860 over „de mens en den sterken drank". Wij kunnen daarom wel lachen,maar wie enigszins thuis is in de dagboeken van die dagen, weet hoe groot de nood was. In 1791 richtte de afdeling Haarlem de eerste Volksbibliotheek in ons land op, weldra gevolgd door een hele serie bibliotheken in kleine plaatsen en volks buurten. Wie zal zeggen hoeveel nut de ze in de loop der tijden hebben afge worpen? De armenzorg werd in 1798 een punt van bemoeienis der Maat schappij. die voortduurde tot de wet van 1854 voorlopig het laatste woord op dit gebied sprak. In 1816 nam de Maat schappij het Credietwezen ter hand, weer opnieuw om de eenvoudige burger te helpen. In 1848 en daarna volgden daarop in grote getale „hulpbanken" om voorschotten te geven, die uit het kleine weekloon regelmatig zouden wor den terugbetaald. Op dit terrein was Ierland het lichtend voorbeeld geweest, ZONDAG HILVERSUM I, 402 m. KRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45 Geestelijke lie deren. IKOR: 10.00 Gewijde muz. 10.15 Inl. kerkdienst. 10.30 Kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers. NCRV: 12.00 Orgel recital. KRO: 12.15 Lezing. 12.30 Strijk- ork. 12.55 Act. 13.00 Nws. 13.05 Praatje. 13.10 Hoorsp. 13.30 Lichte muz. 14.00 V. d. kind. 14.30 Kamermuz. 15.00 Praatje. 15.10 Gram. 15.25 Metropole-ork. 16.00 Sport. 16.30 Psalmzang. CONVENT v. KERKEN: 17.00 Gereform. kerkd. NCRV: 18.30 Ge wijde muz. 19.00 Nws. uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Lezing. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Lezing. 20.15 Gevar. progr. 20.45 Praatje. 20.55 Gram. 21.30 Hoorsp. 22.10 Gram, 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws 22.40 Avondgebed. 22.55 Muz. lezing. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. VARA: 8.00 Nws. en gram. 8.18 Praatje. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Toespraak. 10.00 Gevar. muz. 10.30 Gevar. progr. AVRO: 12.00 Theater- ork. en sol. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Or gelspel. 13.00 Nws. en SOS-ber. 13.07 De toestand In de wereld, lezing. 13.17 Meded. ol gram. 13.20 Gevar. progr. v. d. strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Pro- menade-ork. 15.10 Toneelbeschouwing. 15.25 Omr. ork. en sol. 15.40 Klankb. 16.05 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Hoorsp. 17.50 Nws. en sportuitsl. Daarna: Sportjourn. VPRO: 18.30 Korte Ned. Herv. kerkdienst. IKOR: 19.00 V. d. jeugd. 19.30 Lezing. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20 45 Hoorsp. 21.30 Gevar. progr. 21.55 Journ. 22.10 Lichte muz 22.30 Nws. 22.40 Gram, 23.05 Sportuitsl. 23.10 New York calling. 23.15 Gram. 23 55-24.00 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 12.20 Verz. progr. 15.30 Joods progr. 15.50 Symf. conc. 19.45 Lichte muz, 22.45 Gram. 0.06-0.36 Kamermuz. ENGELAND. BBC Light progr., 1500 en 247 m: 12.00 Gevar. progr. 13.00 Verz. progr. 13.15 Gevar. progr. 13.45 Gevar. progr. 15.15 Gevar. progr. 15.45 Film- progr. 16.30 Gevar. muz. 18.00 Gram. en interv. 19.00 Popul. liedjes. 19.30 Gevar. progr. 20.00 Gevar'. progr. 20.35 Verz. progr. 2130 Samenzang. 22.00 Gevar progr. 23.00 Cram. 23.40 Gevar muz 0.30 Popul. muz. uit het verleden. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Ork. conc. 13.10 Ork. conc. 14.30 Gevar. muz. 18.45 Pianorecital. 20 00 Aleina, opera. 22.40 Verv. opera. 23.30 Ork. conc. 0.05 Ork. conc. 1.00 Gevar. muz. FRANKRIJK, progr. III (Nat. progr.) 280 en 235 m: 12.05 Ork. conc. 15.45 Boc- cace. opera. 17.30 Gram. 17.45 Ork. conc 19.40 Lichte muz. 20.10 Werken v. heden daagse Franse componisten. 22.50 Gram. BRUSSEL, 324 m: 12.15 Amus. mul 12.34 Amus. muz. 13.15 V. d sold. 14.09 Opera- en belcantoconc. 15.30 Gram. 17.05 Gram. 17.52 Gram. 19.30 Lichte muz. 20.00 Gevar. muz. 21.30 Gram. 22.15 22.32 Lichte muz. 23.05-24.00 Gram. 484 m: 12.20 Gram. 13.15 Verz. progr 17.45 Or. conc. 18.40 Gram. 20.00 Film- muz, 21.45 Nwe gram. 23.00 Jazzmuz. KRO: 20.00 Gevar. progr. 20.30 Oude filmjourn. 21.00 Amsterdams Kunst- Golflengten: 25m6731ml0; 41m21; 48m47; 196m Zondag 15 november 22.15 uur: „Als ik bid, richt ik me recht streeks tot God, zonder de om weg van al die heiligen!" Maandag 16 november 22.15 uur: Verdrevenen vluchtelin gen. daklozen. Woensdag 18 november 22.15 uur: Vaticaanse wetenswaardig heden. Donderdag 19 november 17.00 uur: De pianist J. Dall'Agnola speelt muziek van M. Clementi en Bach-Busoni. Vrijdag 20 november 22.15 uur: Wat denkt de H. Stoel over....? Dagelijks 21.00 uur: Rozen kransgebed in het Latijn. (196m middengolf). maandork. en sol. 21.35 Epiloog. NTS: 21.45 Pauze. AVRO, KRO, VARA en VPRO: 22.00 Sportact. DUITSE TELEVISIEPROGR. 12.00-13.00 Intern, borreluurtje. 14.30- 15.00 V. d. kind. 16.00-16.50 T.V.-film. 17.15-18.30 Rep. (Regionaal progr.: WDR 19.00-19.25 Hier und Heute) 19.30 Act 20.00 Nws. 20.05 Documentaire 20.50 T.V.- spel. 22.00 Rep. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 11.00-11.30 H. Mis. Tussen 15.00 en 17.30 Reportages en uitsl. 19.00 Film. 19.30 Feuill. 20.00 Journ, 20.30 Le grand con cours des ondes 20.35 Gevar. progr. 21.35 Film. 22.10 L'art et les hommes. 22.40 Nieuws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 14.30 Folkl. progr. 15.00 Act. 15.30 Landb. kron. 16.00 V. d. kleuters. 16.25 Tekenfilm. 16.45 Poppenfilm. 16.55 V. d. kleuters. 19.00 T.V.-feuill. 19.30 Nws. 20.00 Zang en dans. In de pauze: Documen taire. Na afloop 22.15 Kamermuz. MAANDAG HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7.10 Gram 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.01 V. d. zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.4t V. d. vrouw. 10.15 Rondom het woord 11.00 Gram. 11.30 Quiz. 12.00 Sopr., alt er, piano. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Conc ork. 13.45 Gram. 14.30 Gevar. progr. 15.41 Gram. 16.30 Kamermuz. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz 18.00 Or gelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nws. en weer her. 19.10 Praatje. 19.15 Gram. 19.30 Ra diokrant. 19.50 Gram. 20.00 Herdenkings samenkomst v. d. NCRV 21.30 Gram 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gitaar spel. 22.30 Nws. 22.40 Gram. 22.45 Avond- overdenking. 23.00 Promenade-ork 23.50 Gram. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. - VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nws 8.15 Orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gymn v. d. vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Mor- genwtjding. VARA: 10-20 Gram. 11.20 Voordr. 11.40 Sopraan en plano. 12.00 Lichte muz. 12.25 Rep. 12.30 Land- en tuinb.meded 12.33 V. h. platteland 12.38 Gram. 13.00 Nws. 13.15 V. d midden stand. 13.20 Orgel en zang. 13.45 Lezing. 14.00 Instr. octet. 14.35 Hoorsp. 15.10 Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Oude liedjes. 17.00 Gram 17.15 Lichte muz. 17.50 Millt. comm. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Lezing. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Regeringsuitz. 19.30 Cabaret. 20.00 Nws 20.05 Praatje. 20.10 Gevar. progr, 21,25 Cabaret. 21.55 Marimba. 22.30 Nws. 22.40 Frysk ork. en sol. 23.45 Volksliedjes 23.55-24.00 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 13.00 Ork. conc. 14.10 Gevar. muz. 17.30 Ork. conc. 20.00 Gevar. muz. 21.00 Gevar. progr. 23.00 Pianorecital. 0.06-0.36 Gram. ENGELAND. BBC Light progr., 1500 en 247 m: 12.30 Nws. en gevar. muz. 13.00 Gevar. muz. 13.30 Nws. en gevar. progr 14.00 Gevar. progr 16.00 Gevar. muz 16.45 Lichte muz. 17.45 Gram 18.30 Nw; en gevar. progr. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Gram. 22.30 Nws. en gevar. progr. 23.40 Gevar. progr. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Jazzmuz. 13.15 Gevar. muz. 16.05 Ork. conc. 17.45 Lichte muz 19.30 Ork. conc. 22.10 Jazzmuz. 22.30 Lichte muz. 23.00 Gevar. muz 1.00 Gevar muziek. FRANKRIJK, progr. Ill (Nat. progr.) 280 en 235 m: 12.05 Ork. conc. 14.25 Gram 14.30 Gewijde muz. 15.00 Gram. 15.30 Ork conc. 18.00 en 17.10 Gram. 17.15 Russian et Ludmilla, opera. 23.10 Gevar. muz. 23.35 Gram. BRUSSEL, 324 m: 12.00 Gram. 12.42 Gram. 13.15 Gram. 15.45 Liederen. 17.10 Gram. 18.00 Gram. 18.20 V. d sold. 19.30 Gram. 20.00 Herzog Blaubarts Schlosz, opera. 21.05 Italiaanse muz. 21.30 Amus. muz. 22.15 Italiaanse muz, (verv.). 23.00 V. d. zeelieden 484 m: 12.02 Gram. 13.15 Gram. 14.20 Ork. conc. 15.15 Gram. 15.30 Gram. 16.05 Lichte muz. 17.10 Lichte muz. 17.20 Ka mermuz. 17.50 Gram. 21.00 Gevar. muz 22.00 Journ. 22.10 Jazzmuz. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 Bijbelse geschiedenis 17.10 V. d ugd. 17.40-18.05 V. d. vrouw (Regionaal ,-ogr.: NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR 3.45 Hier und Heute. NDR: 19.25 Cock- ill bij Yvonne WDR: 19.25 Spanje) 20.00 4ws. 20.25 Rep. 20.30 Familie Schöler- nann. 21.00 Progr. over röntgenfotogra- ie. 21.45 Sportultz. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 Sport. 19.30 V. d. vrouw. 20.0(1 lourn. 20.30 Le grand concours des on des. 20.35 Gevar. progr. 21.40 De recht spraak en de mens. 22.20 Nws VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 V. d. jeugd. 19.30 Nws. 20.15 Speel film. 21.45 Wetensch. progr. 22.15 Nws. MAPRO-spiroal is sterk en soepel en overal in huis te gebruiken. Voor Uw gordijnen, de was. Uw garderobe enz. Enorm practisch, eenvoudig te be vestigen en te verwi jderen. méér mogelijkheden met Md. octrooi 74347 Lei op de gele bus wel een bewijs dat het Nut beslist niet eng van blik was. Het is in dit verband dan ook belangwekkend te vernemen, dat rond I860 het buitenland belang stelling voor het werk der Maatschap pij toonde: Amerika, Rusland, Hongarije Engeland en Denemarken stelden zich op de hoogte van haar verrichtingen. Nog rond 1900 werd het vraagstuk van de woeker in studie genomen en het woningvraagstuk aangesneden. Op dit laatstgenoemde gebied viel toentertijd voor de volkswoningen vrijwel alles te doen. De woningwet van 1899 vertoont duidelijk de sporen van de wensen die het Nut kort te voren had uitgesproken. De „Maatschappij tot Nut van 't Alge meen" bestaat nu dus 175 jaar. Het bo venstaand overzicht is geschreven om de aandacht te vragen voor een instel ling, die door haar scholen, spaarban ken en leeszalen om de meest spec taculaire uitingen van haar werkzaam heid te noemen gaandeweg een stuk van ons nationale leven is geworden. Onnoemelijk veel heeft z\j in de loop dier jaren gedaan voor „den gemeenen man", vooral in een tijd waarin voor de eenvoudige handwerkende kleine stand vrijwel geen organisaties beston den van allerlei aard zoals wij die nu kennen. Op tal van terreinen heeft het Nut de stoot gegeven tot handejen; het stelde daden zonder veel te praten. Het Nederlandse volk is daarom in zjjn ge heel aan de Maatschappij veel tjank ver schuldigd. Er zijn geen verenigingen, die op zulk een indrukwekkende staat van dienst kunnen terugzien. Zoiets be reikt men alleen door hoogstrevende, bewust-doorleefde idealen van dienst baarheid aan Vaderland en Maatschap pij. Ook zij, die niet „Nutsmannen" zijn, kunnen hiervoor slechts grote eerbied en diepe bewondering opbrengen. Dr. B. A. Vermaseren WASHINGTON, 13 nov. De Ame rikaanse federale commissie voor ver bindingen, waaronder ook radio en te levisie ressorteren, zal zich gaan bera den over haar bevoegdheden met be trekking tot beide media. Het is niet uitgesloten, dat dit onderzoek zal lei den tot de indiening van nieuwe wets voorstellen bij het congres. In de boe zem van de commissie bestaat name lijk verdeeldheid over de vraag, of en zo ja in hoever, men wettelijk be voegd is om op te treden tegen quiz programma's, waarvan de uitslag bij voorbaat vaststaat. HILVERSUM, 14 nov. Jaarlijks herdenkt Katholiek Thuisfront de ge vallenen met een plechtige H. Requi emmis, waarbij een militaire ere- en dodenwacht wordt betrokken. Volgende week zaterdag wordt deze Requiemmis opgedragen in de kathedrale kerk van Utrecht door hoofdaalmoezenier It. kol. R, H. M. Verhoeven. De KRO zal de ze plechtigheid uitzenden. Het programma van de VARA-tele- visie opent vanavond met het vraag- en antwoordspel van Theo Eerdmans „Je neemt er wat van mee", waarbij de heer H. Tikkemeyer met zijn ken nis over Beethoven een gooi zal doen naar de duizend gulden. Tot slot volgt de tweede uitzending van „Publieke Tribune", waarin de drie gebroeders Lutz (Ton, Luc en Pieter) optreden on der regie van Gijs Stappershoef. In de rubriek Populaire Klassieken van de KRO speelt vanavond het Ra diokamerorkest onder leiding van Roe lof Krol met medewerking van de Belgische alt Mariette Dierkx werken van Janacek, Monteverdi, Purcell en Honegger. Aan het amusementspro gramma Tierelantijnen gaat de uitzen ding „Mensen in nood, vlak naast ons" vooraf, waarin de KRO in samen werking met de Bond zonder Naam de aandacht vestigt op de nood, ook van materiële aard, waarin nog vele men sen verkeren, ondanks sociale voorzie ningen en charitaswerken. Er wordt een concreet geval behandeld, waarbij wordt aangegeven, op welke wijze hulp kan worden geboden. De VPRO zendt vanavond in zijn tweede radioprogramma ten behoeve van de vluchtelingenactie „Redt een kind" het klankbeeld „De kinderen van Sidi Yahia", uit, dat door Henk Teeuw in Marokko werd opgenomen. De KRO-televisie verzorgt zondag avond weer een populair-klassiek con cert van het Amsterdams Kunst- maandorkest onder leiding van Anton i Kersjes, waarbij werken worden ge speeld van Rossini en Haydn. Het pro gramma opent met „Zo zijn ze", waar in Jan Blaaser de geneugten van de „geheel verzorgde vakantie" laat zien, gevolgd door de filmrubriek „Anno" van Fred Bredschneyder en Joop Rein- boud. Advertentie In het radioprogramma van de KRO kan men luisteren naar Jules de Corte in zijn rubriek „Kaatje ben je boven en naar de heer C. M. Thoen, mede werker van het Katholiek Sociaal Ker kelijk Instituut, die de vrijetijdsbeste ding van de Brabantse bevolking be spreekt. Na het Bel Canto-programma- waarbij een keus is gedaan uit het re pertoire van de sopraan Renata Tebal- di en de tenor Giuseppe Campora, volgt „Het hoogste punt", een Japans hoorspel onder regie van Léon Povel. Later op de avond spelen Arthur Gru- miaux, viool en Riccardo Castagnone, piano, de Sonate in g kl. t. opus 137 van Schubert. In de rubriek Rijkdom der wellui dendheid van de AVRO worden van avond werkjes van W. A. Mozart uit gevoerd door Margot Guilleaume, so praan, Jeanne Deroubaix, mezzo-so praan, Hans Olof Hudemann, bas en het blazersensemble van Jost Michaels, terwijl men later op de avond in de rubriek „Representanten van de Duit se laat-romantiek" kan luisteren naar het Berlijns Filharmonisch Orkest on der leiding van Ferdinand Leitner en naar het Filharmonisch Orkest van Los Angeles met medewerking van Jascha Heifetz, viool, onder leiding van Alfred Wallenstein. MILAAN, 13 nov. (UPI) De naam van Maria Meneghini Callas zal men tevergeefs zoeken in het programma voor het operaseizoen 1959-1960 dat de Scala te Milaan vandaag heeft gepubli ceerd. De temperamentvolle sopraan wordt dus voor de tweede keer een seizoen lang door het pelgrimsoord van alle opera-artiesten en liefhebbers ge negeerd. Maria Tebaldi staat wel in het programma. Zij zingt op de openings avond, maandag 7 december. BONN, 13 nov. (KNP) De katho lieke kerk staat officieel afwijzend te genover de commerciële reclametele- visie, zoals die in een ontwerp van wet voor West-Duitsland is neergelegd. Dit staat te lezen in een verklaring, welke kardinaal Frings, aartsbisschop van Keulen, in de te Bonn verschijnende „Informationsdienst" en in de „Funk- Korrespondenz" laat publiceren. De „Informationsdienst" had be weerd dat de kardinalen Frings (Keu len) en Wendel (München) en met hen een overwegend aantal vooraanstaande leken in beginsel positief stonden tegen over het wetsontwerp. Aldus zouden zij, volgens „Informationsdienst", een an dere mening toegedaan zijn dan de ge machtigden voor radio-aangelegenhe den in de katholieke kerk. Deze bewerking zet kardinaal Frings récht. En tegelijk bevestigt hij nogmaals het reeds vroeger door de Kerk uitge sproken afwijend standpunt van een louter commercieel systeem van recla me-televisie. Philippijneii Onofficiële uitslagen van de dinsdag op de Philippijnen ge houden algemene verkiezingen tonen aan dat president Garcia's Nationalis tische Partij aan de macht is gebleven. Maar de verkiezing van enkele van zijn felste kritici binnen de partij heeft zijn persoonlijke positie ondergraven. by Uitgeverij Casterman in droomland, 'ike hond CopyrigM P. I. 8. Bóx 6 Copenhagen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 4