Een RUS willen als BffTT pïi ppïi VOGELS gaan vliegen „Vogelmensen" opnieuw in de aanval met behulp van „ornithopters* Redt eerst" de anderen IN HET DROOMSPOOR VAN ICARUS Spierkracht is onvoldoende n -:C "N - Vlieg, Saraceen en verveel ons niet met lucht te Wellevendheid bij het roken stvnc DRAADLOOS CONTACT Tonny Schift erstein en de honderdste Tierelantijnen Boldoot geschenken! Boldoot Uit de pers vraag ze - geef ze Na boeken- en platen- nu ook filmbonnen Helmuth Zacharias in Tierelantijnen" Godfried Bomans terug in Kopstukken Vanavond PAGINA 7 A Door de eeuwen heen heeft de mens met min of meer afgunstige blikken de vogels gadegeslagen, die zich op de grond soms onbeholpen gedragen, maar zich zonder bijzondere inspanning de lucht verheffen, in een andere ruimte, zo nabij en toch zo onbe reikbaar. Dezer dagen hebben opnieuw twee mensen de eerste stap pen gezet op het moeilijke en tot dusverre zo vruchteloze pad van de ..vogelmens". Zowel in Engeland als in Rusland heeft men een „orni- thopter" ontworpen, een vliegtuig met klapwiekende vleugels. Hon derden jaren voor Christus heeft de mens zich al intensief bezigge houden met het probleem hoe te vliegen. In de Griekse mythologie wordt verhaald van Icarus en zijn vader Daedalus, die uit het laby rint van Cnossus op het eiland Kreta wisten te ontkomen met behulp van vleugels, die Daedalus van veren en was had vervaardigd. Die eerste vliegtocht eindigde weinig voorspoedig. Hoewel zijn vader hem nog zo gezegd had niet te hoog te vliegen verwijderde Icarus, die er de smaak van te pakken had, zich als maar verder van de aardbol. Hij kwam ce dicht bij de zon, de was ging smelten, de veren lieten los en Icarus stortte neer in de zee, die daarom nog heden ten dage de Icarische Zee wordt genoemd. OVER DE GOEDE TOON EN GLADSTONE Wie biedt wie een vuurtje aan? Nooit de dame de heer. En mócht U, meneer, Uw „vuurtje" in Uw andere pak hebben laten zittenaanvaardt U dan het doosje of de aansteker van de dame en bedient U haar daarmee. De dame zal in U, ondanks Uw vergeetachtigheid, toch de ware „cavalier" herkennen! Weet U waar men bij voorkeur niet rookt? In lift, dokterswachtkamer, museum, garage en voor het loket van bijvoorbeeld bank- en postkantoor. Weet U wat bij voorkeur iedereen graag gepre senteerd krijgt? Gladstone. Want Gladstone is - met of zon der Silk Filter - een sigaret die iedereen voldoening schenkt. VOORNAAM EN AANGENAAM Opmars naar de galg Niets intiemer dan kaarslichtGOUDA kaarsen! door MARGUERITE BOURCET n gi* (Van onze luchtvaartredacteur) Er bestaan nog andere, minder be kende verhalen over legendarische luchtvaartpioniers. Simon Magus zou biet behulp van demonen een korte vlucht hebben gemaakt, die hem even wel het leven kostte. Archytas zou een bouten duif ontworpen hebben, die in de lucht balanceerde door een inge bouwde luchtzak. In Byzantium, het latere Constantinopei en het huidige Istanboel, heeft een Saraceen getracht rond het nog steeds bestaande hippo droom te vliegen. Keizer Comnenos en de Turkse sultan waren aanwezig teza men met een enorme menigte. Aanvan kelijk keek men met ontzag omhoog naar de held, die op de top van een toren Was verschenen, gekleed in een lang, wit gewaad, dat met verschillende koorden met zijn lichaam was verbon den en ,,de wind" zou moeten opvan gen. Maar al spoedig talmde hij naar de mening van de menigte te lang en werd het publiek ongeduldig. Vlieg, Saraceen, vlieg! Verveel ons niet met het afwegen van de wind!", zou de menigte geroepen hebben. Hij sprong. Maar, zo verhaalt de geschiedenis, ,,daar het gewicht van zijn lichaam meer kracht had om hem naar bene den te trekken dan de kunstmatige vleugels hadden om hem boven te hou den brak hjj zijn beenderen en de kwetsuren waren van dien aard, dat bij ze niet lang overleefde." In de dertiende eeuw trachtte Roger Bacon de vliegkunst wetenschappelijk w benaderen. ,,Men zou een instrument kunnen vervaardigen, waarmee men °veral heen zou kunnen vliegen, wan- beer men midden in het toestel zit en een mechanisme in beweging houdt, ^aarmee vleugels, volgens de regelen der kunst vervaardigd, de lucht slaan, ?°als een vliegende vogel doet," zo 2®eft hij eens betoogd. Maar veel ver- dan deze diepzinnige woorden heeft fli) het nooit gebracht. k Van Regiomontanus, de Duitse wis- en astronoom die eigenlijk Jo- n Muller heette en die van 1436 tot L In 1934 had Karl Lindeman, een Duitse politieagent, de laatste hand gelegd aan zijn vliegfiets, een imposant gevaarte waarvan de vleugeltoppen konden klap wieken. Ze hebben dat echter nooit gedaan, althans niet tijdens een werkelijke vlucht. Leonardo da Vinei zag in de hefschroef orote mogelijkheden. 1476 leefde, bestaat een verhaal dat hij een „ijzeren mug" zou hebben ver vaardigd, die in zijn werkplaats van zijn hand opvloog, een rondje draaide en vervolgens op zijn hand neerstreek. Na dit geslaagde experiment zou hij ook een kunstmatige adelaar hebben gebouwd, die bij de intocht van de kei zer in Neurenberg kans zou hebben gezien de hoge bezoeker meer dan dui zend meter tegemoet te vliegen, hem klapwiekend te begroeten en vervol gens naar de stad terug te keren. Wat er van al deze verhalen waar mag zijn, vast staat alleen dat het tot net eind van de middeleeuwen heeft geduurd eer iemand zich daad werkelijk met de problemen van het vliegen ging bezighouden: Leonardo da Vinei, de Italiaanse schilder, beeldhouwer, architect, geoloog, wa terbouwkundige, botanicus, zoöloog, filosoof, wiskundige en technicus, die van 1452 tot 1519 leefde. Van deze veelzijdige figuur zijn slordige aante keningen en vluchtige schetsen be waard gebleven, waarin men ontwer pen kan herkennen van vreemdsoor tige vliegtuigen en zelfs van helikop ters. Hfj vulde in was gedrenkte zak ken van ragfijn linnen met hete lucht, om ze vervolgens door zijn werkkamer te laten zweven. In feite was daarmee de eerste hete-lucht- ballon geconstrueerd, maar Da Vin ei is er nooit toe gekomen deze en soortgelijke uitvindingen in de prak tijk te beproeven. Hij zag zeer scherp de beperktheid van zijn mogelijkhe den in. Was in die tijd de benzine motor reeds uitgevonden, wie weet had Da Vinei dan betere resultaten geboekt. In zijn wonderlijk handschrift heeft hij trouwens zelf geschreven: „De vogel (Da Vinei bedoelt het vliegtuig) is een instrument dat zich volgens de wetten der wiskunde ge- .->fa de"2™iatr verlneldt de staart van deze vliegjiets, geheel volgens de regels ne AnierikV1 AUSe ^uchtvaartwei- Verder dan het experimentele stadium heeft }""den di» Harjman het niet gebracht: hij heeft nooit iemand kunnen /'.'uindijiri j Vas dollar neer te tellen om 200 kleine ballonnetjes, die zijn "iet ziil r l- moeten houden, met helium te vullen. Op de foto hangt m Vliegtuig aan een punt van zijn dak, maar de fotograaf was zo vriendelijk dat niet op de foto te laten uitkomen. draagt, een apparaat dat de mens kan maken met alle noodzakelijke bewegingen: alleen de vereiste kracht is niet te vervaardigen." Otto Lilienthal, een Duitse ingenieur die van 1848 tot 1896 leefde, is er ten slotte in 1891 in geslaagd de eerste zweefvlucht te maken. Nadien heeft hij er nog vele glijvluchten aan toege voegd. Duizenden, zonder dat hem een ernstig ongeval overkwam. „De ver stuikte handen en voeten waren altijd weer snel genezen," zo heeft hij zelfs eens verklaard. Hij bouwde een twee dekker en maakte plannen voor de in bouw van een motor; niet echter om met behulp van een propeller zijn toe stel voort te stuwen, maar om krachtig te kunnen „roeien" met beweeglijke vleugeltoppen. Aan vliegproeven met zijn toestel-met-motor is hij echter nooit toegekomen: in augustus 1896 stortte hfj neer tijdens een glijvlucht en overleed daags daarna aan de opgelo pen kwetsuren. Zeven jaar later, op 17 december 1903, maakten de gebroeders Wright bij de Kill Devil Hill op Kitty Hawk in Amerika hun beroemd geworden eerste motorische vlucht. Zonder klap wiekende vleugels! In de loop van een halve eeuw ontwikkelde het vliegtuig zich tot een volmaakt vervoermiddel, maar desondanks zijn er door de jaren heen altijd mensen geweest die het ideaal van Icarus, te vliegen als een vogel, blijven nastreven. Sinds de pa rachute zijn intrede heeft gedaan in de i luchtvaart zijn het vooral parachutisten geweest, die de wijze raad van Dae dalus in de wind slaan: zjj willen „te hoog vliegen." In april 1937 sprong de Amerikaan Clem Sohn op een vliegfeest te Vin- cennes in Frankrijk van een hoogte van 3.000 meter uit een vliegtuig, niet alleen uitgerust met zijn parachu te en de gebruikelijke reserve-para chute, maar ook met een paar lin nen vleugels. Zijn vleugels stelden hem niet in staat te vliegen en zelfs niet om te fladderen. Het beste wat men ervan kon zeggen was dat hij zijn vaart wat afremde. Wild slinge rend en draaiend kwam hij naar be neden en daardoor raakten zijn voe ten verward in de koorden van zijn parachute, die hij op 600 meter hoog te open trok. Zijn valscherm slierde achter hem aan en ontplooide zich niet. Zijn reserve-parachute slingerde zich om het eerste valscherm en wei gerde eveneens. Het was de laatste sprong van. deze „vogelmens". Verscheidenen van zijn collega's hebben zijn lot gedeeld. De parachu tist Vassard verongelukte nog voor hij zijn linnen vleugels kon gebruiken. De Zwitser Bolhelm, eveneens een parachutist, had zich een paar linnen vleugels aangemeten, rijkelijk voor zien van baleinen en van een inge wikkeld mechanisme om ze te laten openklappen. Zij ontnamen hem iede re bewegingsvrijheid Hij verongeluk te in Spanje. Leo Valentin, een Fransman die bij de invasie in juni 1944 met duizenden anderen achter de Duitse linies in Frankrijk werd uitgeworpen, heeft zich na de oorlog bpzonder serieus verdiept in de pro blemen, waarvoor een „vogelmens" gedurende de paar minuten dat zijn „vlucht" duurt, kan komen te staan. Hij nam zelfs proeven in een wind tunnel, ontwierp linnen vleugels, daarna houten en slaagde er zelfs in daarmee een afstand van vijf kilome ter zwevend af te leggen. Enthousi ast ging hij er zich op toeleggen zijn vleugels te vervolmaken. Als oud-pa rachutist zag hfj er een nieuwe, ver rassende strijdmethode in. Maar bij zijn laatste sprong hebben noch zijn houten vleugels, noch zijn speciale val-techmek deze luchtacrobaat, die zich pas in zfjn element scheen te voelen als hij met een snelheid van 200 km per uur naar de aarde viel, kunnen redden. Hfj deelde het lot van Clem Sohn. Vassard en al de an deren. Naast deze moderne „vogelmensen" zijn er nog steeds ondernemende lie den die proberen de vogelvlucht meer natuurgetrouw te imiteren: zij probe ren van de grond te starten en op eigen kracht omhoog te komen. In ons land heeft de neer G. J. de Groot, een in 1958 OP 74-jarige leeftijd overleden ma rine-officier van de technische dienst, de laatste dertig jaar van zfjn leven gebruikt om aan te tonen dat de klap- wlekvlucht mogelijk is. Na jaren van vogel-observatie, van studie der vogel- anatomie en van vroegere menselijke vliegpogingen heeft hij, uitgaande van de bouw en de uitwendige vorm van de zilvermeeuw, twee modellen ontworpen voorzien van een lichte electro-mo tor waarmee kan worden geklap wiekt en gereden, met vleugels die kunnen worden toegevouwen, gespreid en in alle richtingen kunnen worden versteld. Deze kunstmeeuw, die tijdelijk in de Technische Hogeschool in Delft verblijft, maar die mettertijd wel een plaatsje in bet Nederlandse luchtvaart museum zal krijgen zou volgens de theorieën van de beer De Groot zes maal vergroot plaats kunnen bieden aan een piloot, die er mee zou kunnen vliegen. En nu heeft men dan In Rusland en Engeland een ,.°rnltnoPter ontworpen. De Russische P. Ui Pi' IY Hjin be weert met zfjn toestel ai klapwiekend een snelheid van 100 kmi te hebben be haald, maar znn vliegtuig wordt niet door spierkracht, maar door een mo tor aangedreven, een m Engeland woonachtige Zul ^.^ofnwe .beeldhou wer en schilder, Emiel Hartman, wil zijn van losse b'aden voorziene vleu gels door middel van voetpedalen be wegen. Veel kans op succes wij hem niet. Voor het lichtste tot nu toe bestaande .spierbrachtvliegtuig. waSi zo heeft men minstens 1 pk nodig om er mee te kunnen vlie gen. En het „Instituut voor spier kracht" in heeft indertijd met Duitse grondigheid bepaald, dat de mens slechts Sed kel® secon den lk pk kan produceren en dan snel terugvalt op ongeveer een halve pk. Voor de start is een nog groter ver mogen nodig. Dat heeft de beeldhou wer in Engeland kennelijk al ondervon den, want bij zijn eerste vliegproeven heeft hij zich door een auto laten trek ken om de nodige startsnelheid te krij- Advertentie 1 ,-\l KING S!ZE 20 STUKS F !.- gen. HILVERSUM, 25 nov, Schifferstein, samensteller van „Tie relantijnen", het amusementsprogram ma van de KRO op de zaterdagavon den, is één van de weinige artiesten in de radio- en televisiewereld, die een aangeboren talent heeft. Wie hem van nabij kent, zal zich daarover niet ver hazen. Zfjn joviale wjjze van optreden, zfjn hartelijkheid en innemendheid en wars zijn van alle show, maken hem uitermate geschikt om met allerlei mensen om te gaan. Hij is een man met een gezonde dosis humor, maar kent ook de ernst van het leven en toont een warme belangstelling voor de noden van een ander. Niet bepaald groot van stuk, een tikkeltje gezet, vlug in zfjn manier van spreken en zich bewegen is hfj een waardig zoon van het Brabantse land. Tonny Schif ferstein werd in 1911 in Den Bosch ge boren en hfj heeft aan zfjn vaderstad altijd nog de beste herinneringen. Hij zette als amateur-pianist de eerste schreden op zfjn succesvolle n g naar de top in het domein van het lichte genre van het muziekleven. Als één van de eerste medewerkers aan Radio Herrijzend Nederland kwam hfj spoedig in 1945 in Hilversum terecht. Met Joop de Leur vormde hfj een piano-duo en maakte met een cabaret een reis door Indonesië. Tot 1957 was hfj werkzaam bij de VARA en stapte in dat jaar over naar de KRO. In de gezellige huiskamer van zfjn bungalow aan de Utrechtseweg in Hil versum staat in de hoek de piano. Tonny I „Mijn broodwinning, ik ben er als het rr:" ware mee getrouwd. Muziek heeft al- tfjd mfjn belangstelling gehad. Als jon gen reeds. Hoewel ik mfjn liefde voor het goede cabaret niet onder stoelen of banken steek". Van deze liefde heeft hfj meermalen blijk gegeven. Het is nog niet zo lang geleden, dat het cabaret van Tonny Schifferstein in de botenloods van de Jachthaven Van Dijk aan de Loos- drechtse Plassen een grote vermaard heid genoot. Hfj organiseerde in het zomerseizoen avonden met Alex de Haas, dè kenner van de geschiedenis van het Nederlandse cabaret en met een keur van radiomedewerkers. Het ging er altijd bijzonder huiselijk toe. En de entourage van de loods, met een zeilmast in het midden van de zande rige vloer en de houten klapstoeltjes en ten lai Advertentie AMSTERDAM, 25 nov. - Het antwoord op de vaak voorkomende vraag: wat mreten we familie en kennissen met Sinterkaas, op verjaardagen en bij an dere feestelijke gelegenheid geven? wordt ons steeds makkelijker gemaakt. Naast de boekenbonnen en andere geschenk bonnen is nu ook de filmbon verschenen. Aan alle Nederlandse bioscoopkassa's zullen namelijk voortaan bonnen ver krijgbaar zijn van f5.en f2.50, onder verdeeld in coupons van f 1.25, die de mogelijkheid bieden om een avond naar dc bioscoop te gaan en op een tijdstip naar eigen keuze een bepaalde film te zien. De invoering van de filmbon, die niet alleen uniek is voor Nederland, maar ook voor het buitenland, waar men her haaldelijk, doch vergeefs,, naar iets der gelijks heeft gezocht, is mogelijk gewor den doordat de 555 bioscopen, die Neder land telt, overeengekomen zijn, de bon als betaling voor toegangskaarten aan te nemen. De geldigheidsduur van de bonnen, die zonder bezwaar in een gewone envelop pe kunnen worden verstuurd, is vrij lang. Pas een half jaar na de dag van aankoop verliezen ze hun geldigheid. allerlei watersport-attribui langs Opneming in deze rubriek ie niet noodzakelijk een bewijs van in stemming Wij lezen in De Gelderlander: Het is verbazingwekkend hoe weinig de jeugd, die gedurende en na de oorlog werd geboren weet van de ellende, die ons volk in de jaren 1940-'45 moest onder, gaan. Van het verzet hiertegen weten ze hoegenaamd niets. Die jeugd heeft niet het flauwste benul wat er hier en elders in Europa door de nationaal-so- cialisten aan misdrijven is begaan, ze weten niet eens of maar amper het ver. schil tussen dictatuur en democratie. De enquête, welke wij bij 'n tiental jongelui van 18-19 jaar hebben gehouden naar aanleiding en na 't zien van de documen taire films „Opmars naar de galg" is uiteraard niet bepalend voor de gehele jeugd, maar zij geeft toch wel enkele belangrijke aanwijzingen. Vooral Je op- merking, welke een van hen maakte en door de anderen onderschreven werd n.l., dat ze nauwelijks weten wat „vrij heid" is, laat staan bezetting, deporta tie, vergassen en dergelijke aspecten van een dictatuur, wijst op een ernstige leemte in opvoeding en onderwijs, wel ke tot nadenken stemt. Ze weten wel wie Floris de Vijfde is, maar hebben nauwelijks iets van de gangster Hitier gehoord, die hun va ders en moeders geterroriseerd en tien duizenden landgenoten vermoord heeft; wel van Balthazar Gerards, maar niet van Kardinaal de Jong, dominee Gra- vemeijer, Jan Campert of van een over val op huis van bewaring te Arnhem, waar een verzetsgroep tientallen gevan genen van de nazi's bevrijdde. Ze weten van de tocht naar Chatham, maar niet van D.-day. Zelfs het besef van de ellen de der concentratiekampen dringt niet tot ze door „de film „De ondergang van de Titanic" maakte meer indruk", zei iemand en ze geloven amper dat er nu nog concentratiekampen zijn „en dan lang niet zo erg als tóen". Wanneer de ervaring met tien jonge mensen, welke wij enqueteerden bepa lend zoü zijn, is dat een trieste ervaring. Onze jeugd wordt op school volgestouwd, maar op een enkele uitzondering na, wordt hun een wetenschap en ervaring onthouden, waarvan de kennis voor hun houding en gedrag in de toekomst even waardevol is als te weten, dat 2x2 vier is. Tenslotte is het goed, dat ze weten, dat er weer nieuwe lieden solliciteren naar de galg, en dat het mede aan onze jeugd ligt of zfj de opmars van deze lieden met hun greep naar onze vrijheid kunnen stuiten. De ervaring van de jaren 1940- '45 is een té kostbare en nog zo actueel, dat wij die aan onze jeugd niet mogen onthouden, noch thuis, noch op school. Advertentie de wanden, gaf iets feestelijks aan de ze avonden. Ook bfj deze opzet toonde Tonny Schifferstein zich altijd ge kleed in het witte sporthemd met de onafscheidelijke sigaar, de gastheer bfj uitnemendheid. Men kwam er graag. Zowel zfjn collega's als vrienden en de vakantiegangers die na een dagje zei len zich uitstekend wisten te vermaken. Zfjn voile belangstelling gaat thans uit naar Tierelantijnen. Op 19 decem ber is de honderdste uitzending aan de beurt. Aanvankelijk hielden Wim Quint en Manus Wiliemsen zich met dit pro gramma-onderdeel bezig. Tonny Schif ferstein nam hun werk over. Want ook in het omroepbedrijf komt de leiding dikwijls neer op de schouders an en kelen. Met als gevolg een overlading. „Ik geloof dat ons programma aan spreekt. Na zoveel uitzendingen kan men zich een oordeel vormen, hoe het gebodene bfj de luisteraars wordt ont vangen. Uit alle windstreken, en ik mag gerust zeggen uit alle geledingen van onze KRO-luisterkring zijn de re acties buitengewoon gunstig. Een goed amusementsprogramma eist een bij zondere zorg. Men is van zoveel af hankelijk. En te meer, omdat het be schaafd moet zfjn, actueel en afge stemd op de behoeften van een ver antwoorde ontspanning". •Illlllllllllllllllllllllllllll^ üiiiiniiiiiiiiiiiinii 84 De hertog van Alengon berustte in de herhaalde afwijzingen en trachtte zijn verlangens naar het klooster als een uiting van verborgen hoogmoed te verwerpen. Maar het was tevergeefs. De innerlijke roepstem bleef weerklinken. En weer verstreek er een lange tijd. Tenslotte, moe van de strijd, besloot de hertog van Alengon zich voor een beslissing tot de H. Vader te wenden. De zachtzinnige Pius X had waardering en sympathie voor de hertog van Alengon. Hfj had hem meermalen in particuliere audiëntie ont vangen. Ongetwijfeld was hij in een dergelijke privé- aangelegenheid niet onfeilbaar, maar zelfs buiten zijn pauselijke waardigheid om scheen hij een diep inzicht te bezitten in de geheime wegen van de menselijke ziel. De hertog van Alengon vertrok naar Rome. De paus ontving hem en las aandachtig de van tevoren gemaakte aantekeningen, die de voornaam ste punten van het gesprek samenvatten; hij aar zelde niet: „Blijf in de wereld. Gij zult er méér goed doen. Als de gedachte aan het klooster in u terugkomt, verjaag haar dan als een slechte gedachte." De hertog van Alengon keerde naar huis terug na voorgoed van zijn laatste droom afstand te hebben gedaan. Ook hij had, evenals vroeger zijn vrouw, uitzonderlijke wegen en volkomen offers gezocht. God plantte hem terug in het leven van „kleine dagelijkse plichten, prozaïsch en bescheiden." En toen hij zijn lot eenmaal voorgoed had aanvaard, herwon hij langzamerhand ook de innerlijke vrede. De aantekeningen, door de Romeinse Congregatie der Kloosterlingen voorgelegd aan paus Pius X om hem de situatie duidelijk te maken, vermeldden, behalve leeftijd, en gezondheidstoestand, het volgen de tegen-argument: „Een zending, door de hertog van Nemours als een |aatste wilsbeschikking overgedragen aan zijn zoon, is het heden en, zo nodig, in de toekomst." Het is opmerkelijk, dat de hertog van Nemours, na tijdens zijn leven voortdurend druk te hebben uitgeoefend op zijn zoon, nog een middel gevonden heeft om tien jaar na zijn dood diens plannen te dwarsboomen. De hertog van Alengon heeft ons over die zending verder geen verklaringen nagelaten, maar de paus moet de aard van die zending gekend hebben en ongetwijfeld heeft zij het hare ertoe bijgedragen om de balans naar een weigering te doen doorslaan en de hertog van Alengon ervan af te houden aan een eventuele roeping gevolg te geven. In ieder geval zou de hertog voortaan de rol van raadsman en scheidsrechter spelen bij zijn tal rijke bloedverwanten die op Europese tronen zetel den. Hij zou zijn beste krachten geven aan een blijvende instandhouding van de vrede, zonder het Franse standpunt ook maar één ogenblik te bena delen. Die officieuze diplomatie kan ons overbodig schij nen in een tijd dat de officiële politiek zoveel illuste re namen telde. Het wil ons voorkomen, dat Frank rijk rond 1905 geen hertog van Alengon nodig had om zijn buitenlandse betrekkingen te versterken en zijn belangen te verdedigen. In werkelijkheid kan het hedendaagse Europa, overwegend republikeins geworden, ons nauwelijks een idee geven van wat gedurende heel de 19de eeuw tot de oorlog van 1914 toe, de zogenaamde familie- diplomatie te betekenen had ten opzichte van de buitenlandse politiek der vorsten, van de bevestiging, de handhaving of de breuk van de verbintenissen tussen de volken. In de werken van de laatste tsaar lezen wij hoe de vooroorlogse betrekkingen tussen Rusland en Duitsland in hoge mate afhan kelijk waren van de verwantschap tussen de „Willi's" en de „Nicki's" en ook de scherpzinnige Eduard VII de volle neef van alles wat in Europa een kroon droeg kende wel degelijk de kracht van de familiediplomatie. Frankrijk nu was de enige belangrijke republikeinse natie te midden van deze Europese monarchieën, geregeerd door de gebiedende banden van de afstam ming. Zijn officiële diplomaten hoe handig zij ook mochten zijn namen geen deel aan de gesprekken na de lunch, waarbij men in het geheim weer de besluiten te niet kon doen, die rond de groene tafel van de kanselarijen genomen waren. Hier lag een ernstige handicap, waarvan Frank rijk de nadelen maar al te zeer zou kunnen onder vinden. De hertog van Alengon nam de vacante rol op zich. Hij was binnen de Europese familiekring de verpersoonlijking van Frankrijk en zijn belangen. Zijn onbetwistbaar gezag en zijn helder verstand had hij mee. Enkele jaren geleden nog had de her tog van Aumale, die nu niet bepaald kwistig was met loftuitingen, openlijk verklaard, dat hij zijn neef. de Hertog van Alengon, beschouwde als „de vol maaktste man van zijn tijd". Bovendien had het lijden hem gerijpt. Ruim van geest als hij was en begiftigd met een bijna wonderlijk geheugen, bezat hij een diepgaande kennis van de toenmalige wereld met al haar verwikkelingen en geheimen, een kennis die gepaard ging met een aangeboren werkelijkheidszin, gematigdheid en evenwichtigheid. (Wordt vervolgd). Ter gelegenheid van de honderdste uitzending op 19 december treedt Hel muth Zacharias in het programma „Tierelantijnen" op. Hij is een ver maard violist en orkestleider, die in 1920 in Berlijn werd geboren en zijn opleiding genoot aan de Musikhoch- schule. Hjj speelt sedert 1948 voor de radio amusementsmuziek. In 1956 en 1957 trad hij in Nederland en België op. Tonny Schifferstein is van oordeel, dat een befaamd instrumentalist met evenveel recht een bijzondere gast in een programma kan zijn. „Men zoekt het vaak in het optreden van buiten landse zangeressen en zangers. Maar ik kan niet aan de indruk ont komen dat, ondanks de geroemde ta lenkennis van ons volk, die toch altijd maar een schoolse kennis blijft, de tekst de meesten ontgaat". Helmuth Zacharias, die in Zwitser land woont en momenteel in Hamburg werkt, is een goede vriend van de har pist Jonny Tuipern. Via deze relatie is de medewerking van Zacharias verkre gen. Het onderdeel „Kopstukken" van het programma, onder voorzitterschap van Leo Nelissen, is eigenlijk een vondst van Cees de lounge. Nieuw is deze vorm van persiflage op het etherforum niet. Men kende hem reeds in Enge land. „Het aardige is, dat er iedere week luisteraars zijn te vinden die vragen, aan de „Kopstukken", Sophie Stein, Cees de Lange, Kees Sqhilper- oort en de gasten in dit gezelschap, voorleggen. Menigeen denkt, dat de problemen als serieuze moeilijkheden worden beoordeeld. En het laatste be tekent voor ons dubbele pret". „Tonny Schifferstein acht dit on derdeel dan ook één van de pijlers van het programma. Een bijzondere at tractie van de 100ste Tierelantijnen zal zjjn, dat Godfried Bomans dan weer deel van de „Kopstukken" zal uitma ken." CULEMBORG, 25 nov. Tot besluit van het Hemony-jaar organiseert de Nederlandse Klokkenspel-Vereniging vandaag een nationale manifestatie, waaraan de NCRV-televisie in haar ru briek Studio B aandacht zal besteden. Aan het slot van deze uitzending om 20.45 uur zal worden aangekondigd, dat op dat tijdstip op alle nog in Nederland aanwezige en bespeelbare Hemony- beiaarden gelijktijdig concerten zullen beginnen, waarop muziekwerken uit de tijd van de gebroeders Hemony zullen worden uitgevoerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 7