een geschenk met pedagogische Klassieke muziek op de plaat Nog meer platen voor Sinterklaas v te"*"6 is tit T ALS IK KONING WAS O St-Nicolaasafbeeldingen in de middeleeuwen jeroen m Hellevoet sKylv A' Het spook sinterclaes KUNST van het KIND N.V. VEREENIGD BEZIT VAN 1894 'fl a I VAN LANSCHOT BANKBOEKJES ZATERDAG 28 NOVEMBER 1959 PAGINA 15 foot I Musici geven rente Geen koersrisico Gemakkelijk beschikbaar - Geen kosten Storten en opnemen kunt U aan onze kas, maar ook zeer eenvoudig via de giro. Vraag - telefonisch, schriftelijk of aan onze kas - de folder „Bankboekjes" cXvoC BANKIERS Fusie Vredenstein en Radium-groep VII in de molen Advertentie O O Het b®7'1 van een aandeel 'Vereenigd Bezit van 1894' kweekt bij jonge Co CL JL V-A. C 0 mensen verantwoordelijkheidsgevoel en belangstelling in het economische leven. Geef een aandeel 'Vereenigd Bezit' en leg nu reeds de basis voor een uitstekend belegd kapitaal! Aandelen 'Vereenigd Bezit' - reeds verkrijgbaar in coupures van f 50.- nominaal *)- geven belang bij een zorgvuldig gespreide aandelenportefeuille van ruim 150 binnen- en buitenlandse fondsen. Dus een veilige belegging. Alle banken en commissionairs kunnen U inlichten. dagkom op 23 november f 112.30 De voordelen van aandelenbezit met beperking van risico. llllllllllllllllllllllllllllll x BOO an platen, die speciaal geschikt zijn om ze aan zijn medemensen present te doen, noemde ik er de >Jiste weken reeds vele. Bij nader in- hj11 z\jn er nog veel meer, zodat ik 4 nog maar eens een collectie laat In ütn, waaruit men keuze kan maken. 0n„9e eerste plaats dan twee Chopin- v' ,5men van twee heel verschillende $c"olkers. In Philips' serie „Musik filr (V de complete bundel Preludes van (n°Pin, gespeeld door Claudio Arrau jA* 03512 LI en op Fontana 698 011 CL gemengd Chopin-recital van de o°i Adam Harasiewicz. Het program- "a hevat de grote Sonate No. 2 in b ft (met de Treurmars!, de Derde £?Hade in As op 47, de Nocturnes in 'IS en As. resp. op 15,2 en op. 27,2, bvee Etudes uit op. 10, in C en c, No s en 12 en vier Mazurka's. De laatste l"aat is uiteraard zeer geschikt voor liefhebber, die van afwisseling houdt, 2? eerste meer bestemd voor hem, ?}e zo vertrouwd met Chopin is, dat f4) zich diepgaand kan bezighouden f?et de bundel klankgedichten, die de befbides vormen. Wat de vertolkingen dat rr' valt er vooreerst op te wijzen inn~"arasiewicz een pianist van de derhr-v. P pianist van die zijn hedendaag- van muziekreproduktie inzon- dracht aan Chopin toetst. Zijn voor- van ov»pWel heel Eevoe'ig- maar wars houden f re.ven sentiment. Zij is inge- ?\1 een un,7iin spel is zeer helder, dank lankidea en zacht toucher, dat het f?n zieken vVan de componist zelf. die rre,be han.,e man was met vrouwelijk «et schen. n> dicht benaderen moet. sfeer >■.1' °P fascinerende wijze de Waarin il het tijdperk en het milieu, conti—jaeZe muziek ontstond, de ne- tnt hot t eeuwse salon. Het behoort r,n hot ,ate wat er op het ogenblik' i f ra P'ed van Chopinspel te koop is. Arrau is nQg van een ouder, meer Interpreterende generatie, en daarom 's het juist weer zo bewonderenswaar dig te horen hoe hij zijn virtuozendom heeft getemperd tot een verinnigde in terpretatie die vaak een naar binnen Sekeerd karakter aanneemt en aldus een nobele poëtische bekoorlijkheid ademt Het is spel van een man, die ?°or zijn toegewijde kunstenaarschap ot eeri noog geestelijk niveau geste- geh js. Lichte orkestmuziek Kiezen wij nu eens twee orkestplaten li,n. heel aantrekkelijke populaire kwa kten. Vooreerst een plaat uit Decca's n®rie „Immortal Masterpieces": een 'bh a me van vier Rossmi-ouvertures yvillem Teil, Tancred, De belegering ,ah Gorintbe en La Cenerentola) en ge beld door het London Symphony Or- uhestra onder leiding van Pierino Gam- w.; de wonderknaap-dirigent. Dit is een L te verrassing, die misschien ten de- tLtterklaard wordt door het feit, dat Efèjüha inmiddels niet meer zulk een hi] ykemannetje is. In ieder geval ls r een dirigent, die een opvallend gezag heeft over zün orkest en 'hïe ve "eze ouvertures met een ieu- eeht Precisie in hoge vaart en met de hne Rossini-ironie weergeeft. Het be- P hrt tot de beste klasse (BR 3003). de» A?a !e>yeïï in de serie „Meister Se»„ Musik Dvoraks „Slavische Dan- Sr,A de complete Set van opus 46, ge- °hril .9f?r Wiener Symphoniker is er leiding van Karei Ancerl en dit Ob»- sedert de oude, maar nog steeds genaakbaar gebleken opname van de Tsjechische Philharmonie onder Vaclav Talich de eerste uitvoering, die de toet sing aan deze norm kan doorstaan. Temperamentvol, exact in het rhytme, uitstekend van klank, is dit muziek, waar zelfs mensen, die menen niet van muziek te houden een ontdekking zullen doen. (663 012 ER). bii Van de Musici is er natuurlijk heel veel, waarmee men mensen gelukkig zou willen maken. Van hun recente op namen noem ik u een 30 cm Philips (A 00516 L) met drie van Handels Con- certi Grossi uit opus 6. de no's 12, 10 en 9. De Musici hebben hun musiceer- vreugde de laatste tijd uitgebreid tot de niet-Italiaanse muziek, zoals men bfj hun recente concerten in ons land ook heeft kunnen vaststellen. Het is een verkwikking hun Italiaans gevoel voor strijkersklank op Noord-Euro peanen toegepast te horen. Zij verstaan de aard van de statige Engelse Hancfel uitnemend, maar zU geven hem in die onnavolgbaar heldere, intens zingende klank, die hun als Italianen eigen is. Het is prachtig. Een recent 45 t.-plaat- je van de Musici vindt men bij Philips 400 108 AE, waarop zij zich weer eens met Vivaldi hebben beziggehouden, t.w. zijn Vioolconcert in E, dat de titel „L'amoroso" draagt. Dit wordt ge speeld door Felix Ayo met die van alle affectaties vrije, immateriële tijon. die zijn persoonlijke geheim is. 45-toerenplaatjes Hiermee zijn we dan aan de 45-toe- ren plaatjes toe. Wil men een paar an dere ideeën op dit gebied, dan volgt hier een greepje. Onder de orkestnum mers wjjs ik u op Tschaikowsky's dier bare en onbedaarlijk patriottische Ouverture Solennelle 1812 op Fontana 495 031 CE. overbruisend gespeeld door Karei Ancerl met de Wiener Sympho niker, maar toch met veel smaak, zo dat men hoort welk een hartelijk goe de muziek er eigenlijk in zit. Thomas Jensen gaf met het Symphonie-orkest van de Deense Staatsradio een zeer klankrijke uitvoering van Jean Sibe lius' Karelia-suite", een levendige, joyeuse muziek, die een verklaring geeft van de sfeer van de Finse pro vincie, waarop zij geïnspireerd is. Phi lips gaf op twee plaatjes eei aan de lichte muze, vertegenwoordigd door haar meesterlijke dienaren Suppé en Offenbach. Op 402 130 NE de ouver ture Leichte Kavallerie en de ouver ture „La belle Hélène", op 402 131 NE de ouvertures „Dichter unrl Bauer", (ingekort helaas) en „Orphée aux En- fers". De levendige uitvoeringen zijn van Paul Walter en de Wiener Sym phoniker. in Suppë treffender dan in de puntiger Offenbach. Stern en Francescatti Dan zijn er twee meesterviolisten Isaac Stern en Zino Francescatti De eerste geeft op Fontana 496 030 CE met begeleiding van Alexander Zakin een heel recital van kleine stukken van Kreisler, Dvorak, Tschaikovvsky. Schu bert, Gluck, en Schumann, zodat men niets anders behoeft te doen dan de prachtige, weke en warme viooltoon van Stern op zich te laten inwerken. Welk een verschil in karakter met Francescatti, die men maar dan op een 17 cm „Classical Favourite" van Advertentie !T-}T 4% '•-HERTOGENBOSCH, H.SUtnwtg 27-31,Tel. 22321 EINDHOVEN, Keizersgracht lT.Telefoon 27442 TILBURG, Stationstraat 17, Telefoon 80300 Philips (G 05633 R) zulke geliefde stuk ken uit het grote virtuozen-repertoire kan horen spelen als de „Zigeunerwei- sen" van de Sarasate alsmede de Ha- vanaise en de Introduction et Rondo Capriccioso van Saint Saens. Naar mijn smaak is Francescatti nog groter om dat hij hoger van geest is. Zijn toon is als fluweel, maar zij heeft ook een ster ke kern, hjj is ook boven het sentiment ui' Hij speelt alleen nog maar. Het is hartveroverend Het zijn in ieder ge val twee pi-aten, die de aandacht van degenen, die op zoek zijn naar viool muziek niet mogen ontgaan. Om nog even terug te keren naar de 15-toeren plaatjes: Hilde Gueden op Decca CEP 593 met vijf liederen van Strauss (Friedrich Gulda als een uit stekend begeleider aan de vleugel). De liederen zün ..Einerlei", „Der Stern", „Schlechtes Wetter", „Schlagende Her zen" en ..Befreit". Verleidelijke char me in overvloed. Van de grote Russi sche pianist Sviatosiav Richter geeft Decca VD 645 een proefje met vier stukken uit Schumanns Fantasie stukken". Philips gaf een uittreksel met een aantal delen uit de volledige opname, die Eduard van Beinum en het Concertgebouworkest gemaakt heb ben van Handels „Watermusic" op 100 119 AE en tenslotte beveel ik nog in uw aandacht aan LW 50147. een 17 cm plaat van Decca met koorzang uit de Ukraine door het réfugié's-koor de Ukrainse Banduristen. mannenzang in optima forma. L.H. AMSTERDAM, 28 nov. - De directies van de rubberfabriek Vredestein en de tot de groep vpn de Bataafsche Rubber Industrie Radium te Maastricht behoren de maatschappijen maken bekend dat zij volledige overeenstemming hebben be reikt over een fusie. In verband hier mede heeft Vredestein aan aandeelhou ders der tot de Radiutn-groep beho rende maatschappijen aangeboden hun aandelen in een bepaalde verhouding te verwisselen tegen certificaten aan toon der van de Rubberfabriek Vredestein. De directies tekenen hierbij nog aan dat door deze fusie een belangrijke ver dere rationalisatie en specialisatie moge lijk zal zijn. Voor Vredestein is voorts in het bijzonder van belang dat zij door het samengaan met Radium kan mede beschikken over produktiefaciliteiten Schdimrubberartikelen. Nadere medede lingen zullen te zijner tijd volgen. Verenigde Naties: De heheersehaps- commissie van de V.N. heeft gisteren met algemene stemmen aanbevolen, dat de datum waarop Italiaans Soma- liland onafhankelijkheid krijgt, een half jaar wordt vervroegd. De nieuwe datum is 1 juli. Voorts is eenstemmig aanbevolen, dat het gebied op die dag wordt toegelaten tot de V.N. (Reuter). iiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiimn iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu •XvX; Ik word oud, zei de kabouterkoning. Ik word verschrikkelijk oud. Ik ben zo oud geworden, dat ik bijna alle knappe gedachten, die in mijn hoofd zitten, heb uitgedacht. Over een poosje zal mijn hoofd leeg zijn. Dan zal ik geen kabouterkoning meer kunnen blij ven. want aan een koning met 'n leeg hoofd heeft niemand wat. Het is dus maar het beste, dat ik nu naar een ka bouter uitkijk, die verstandig genoeg is om het zaakje van mij over te nemen. Nu waren er in het kabouterbos ver schillende verstandige kabouters. En er waren er nóg meer, die er verstan dig uitzagen, al waren ze dan in werke lijkheid zo verstandig niet. Het viel niet mee om uit al die kabouters de beste te kiezen. Maar gelukkig had de oude koning nog een paar knappe gedachten bewaard. En een ervan was, dat de kabouters allemaal een verhaaltje moesten schrijven. Een verhaaltje over: als ik koning was. Nu was er in het bos ook 'n dom kaboutertje. Nog niet lang geleden was hij uit een denne-appel te voor schijn gekomen en hij wist nog wei nig van het leven af. Wat zou ik moe ten schrijven, dacht Kloef je, zo heet- te het kaboutertje. Hij probeerde al eens links en rechts bij zijn buurtjes wat te weten te komen, maar die wilden allemaal zelf het beste verhaal maken 011 daarom zeiden ze niets Nou ja, ze' Kloefje toen tegen zich -14* Don tra ïlr k.,i oouter Kloefje met de drie oude mannetjes op de bank. p een bankje zag Kloefje drie oude mannetjes zitten. Ze zagen er vriendelijk en niet gevaarlijk uit, al waren ze dan ook, bij een kabouter vergeleken, verschrikkelijk groot. Kloefje wipte op de bank en zei: Dag mannetjes. Hebben jullie het nogal - - ~w. v.Bw. naar je zin? Kijk, kijk zeiden de drie ?eld ,7e!.f uitzoeken. Ik mannetjes. Dat is nog eens gezellig, dat tre »,L,v „r?i, ,eld ln en Probeer We op onze oude dag nog eventjes 'n kaboutertje te zien krijgen. En wou jij weten of we het nogal naar onze zin hebben? O ja hoor, wij mogen niet We hebben hier in het land een beetje_ wijzer te worden. En terwijl de andere kabouters een voor een rnet hun verhaal naar de oude kabouterkoning liepen, stapte Kloefje weg uit het kabouterbos. Wat is de wereld groot, verwonder de Kloefje zich. Hemelt j terugdenk aan mijn oude dan krijg ik het benauwd iiiiiiiiiiiiiii"|,,l",,"ll,l,,"l,m,"ll"iiiiiiiiiiiiimmiiiiiiimi mopperen, een koning, die goed voor de oude man netjes zorgt. Aha, dacht Kloefje, dat St.-Nicolaas, patroon oan Rusland (Russisch ikoon). De religieuze St. Ni- colaas zijn in Europa o'uei Daar. Voor met heel kriebelkleine lettertjes: Goed voor de oude mannetjes zorgen. En voor de oude vrouwtjes? vroeg hij nog. Goed, goed, knikten de oude mannet jes. Onze koning zorgt ook goed voor de oude vrouwtjes. Dan dank ik jullie wel, zei Kloefje en weg wipte hij. Na een poosje kwam hij bij een brede rivier. Daar stonden een hele boel mensen voor. Die keken 'n beetje boos. Ze mop perden: het is een schandaal, dat er hier maar geen bruggen worden ge bouwd. Wij moeten maar wachten en wachten, tot de boot ons naar de over kant brengt. Die koning van ons heeft van bruggen geen sikkepitje verstand. En Kloefje, die het hoorde, dacht: mooi zo, bruggetjes bouwen over de bosbeek, dat moet je doen als je ko ning bent. Hij krabbelde het vlug op zijn papiertje en huppelde weer verder. Drie kleine kinderen zaten in het gras en speelden met elkaar. Kloefje sprong vrolijk tussen ze in en zei: hallo kinde ren, hoe gaat het met jullie? De kinderen vonden het prachtig, dat er opeens 'n kaboutertje tussen hen in kwam gesprongen en ze zei- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIWIIHIIIIIIHIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIi t-aarstukken en muurvlakken. Zijn beeld in steen of hout moest staan op de al taren of aan de kolommen van alle ker ken, in een nisje op de voorsteven van de schepen, boven de ingang van de win kels van kramers en koekebakkers, aan een boom bevestigd bij de havens of aan een pijler ter bescherming van de bruggen. Geen uithangbord was te eenvoudig. lllillililliiiiiitiiiiiiiliiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiilliiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiililiiiiiiilliliiiiiilili —,„„o ui - geen klok hing te hoog, geen kerkelijk al tijdens de middeleeuwen, ae bloeitijd weefsel of vaandel was te Kostbaar voor van de verering, wilden steden, ker- de beeltenis van de goede bisschop, ken, kloosters, godshuizen, gilden en Overal waar men hem als patroon ver broederschappen zijn beeltenis zien in eerde of zijn bescherming verwachtte, hun zegels of wa pensen ui. op hun al- werd de afbeelding aangebracht. iiiiiiiniiiHiim,Mnnlll,l,,,'l,'iiliiiiniininuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiimiiiiiiHimiiiimiHiiimi 'Terstond weerklonk er geluid van andere woonschepen. De stem van Alexander brulde: „Alarm! Te wapen!" En daar klonk het geluid van voetstap pen langs de loopplank van Isidoors woonschip. Februari het Paard duwde de deur open, wierp een blik naar bin- ne. gilde als een bezetene, en viel aan stonds eveneens flauw. Daar stak Alexander de Beer zjjn hoofd naar binnen door de deur. Hij zette het op een schreeuwen en holde van boord terwijl hjj luid uitriep: ..Alex ander de Beer is stapelgek geworden ..Wat is er aan Üe hand?" vroeg Eliza- beth de Aap. „Ik ben gek geworden!" riep Alex ander de Beer. die als een dolleman heen en weer rende langs de oever. „Wat een drukte!" bromde Kees de Schildpad die langzaam kwam aanlo pen en de loopplank opging naar hei schip van Isidoor. „Wat een verschrikkelijke janboel," knorde Kees. „Iedereen gilt, en wordt gek en valt flauw. En dat midden in de nacht! Ik moet hoog nodig een nieuwe gevangenis bouwen." Hij ging aan boord en keek door de open deur naar binnen in Isidoor.' woonkamer. Isidoor was nog steeds bui ten westen, en Jeroen deed vertwijfelt zijn best hem bjj te brengen. ..Wie ben jij, klein mormel?" vroeg Kees brommend aan Jeroen. „Ik ben de Drager van de Zilveren Sleutel," antwoordde Jeroen. „Probeer dat aan anderen wijs te maken," bromde Kees de Schildpad. „Je bent niet meer dan een kleine, een heel kleine bedrieger." Opeens begreep Jeroen waarom Isi door en Februari flauw gevallen waren en waarom Alexander de Beer als een dolleman heen en weer rende langs de oever. Jeroen had vergeten dat hij nu even klein was als Hazevoet. Hij greep snel de Zilveren Sleutel en wenste zich groter en hij stond eensklaps in zijn oude gedaante voor Kees de Schild pad. „Nu herken ik je weer," zei Kees onverstoorbaar. „Maar haal voortaan je nare grapjes niet weer uit in hel holst van de nacht." Hij ging knorrend heen. Het duurde lang tijd voordat Jeroen er in slaagde om Isidoor en Februari bij te brengen en Alexander tot kalmte te brengen. Toen eindelijk afscheid nam en iedereen op het punt stond rustig naar iJe gaan- was het lang na midder nacht. Jeroen keerde terug naar het paleis van koning Hazevoet door de Ga-waar-je-wil-deur. En nauwelijks had hu zich te ruste gelegd of hij viel de stige stemmen welke in -0 "ien tuit- ten. Het was Pluim-staalt ï\®'K!aPh°en, die zenuwachtig uitriep- „K n* m s he melsnaam je bed U,G Jeroen- Het js over vijven!" Jeroen ging overeend zitten en wreef zich de slaap uit d® 8 „Je lijkt wel gek. Mi er 'nn 8en Pluimstaart. ..Wie staat ei nu s mor. gens om vijf uur OP- „Dat moet hier van de BrondWet zej Pluimstaart angstig. „De «o^nklijke morgenwacht trekl rond door het pa- Kaboulers in volle wapenrusting. leis en heeft twee hovelingen gevangen genomen omdat zy na vijf uur nog in bed lagen, baron Blank van Blakestein, de Tweede Badmeester, cn Markies Roest van Rammel, meester van de koninklijke Wapenkelder. Ze zijn beiden op weg naar de schoensmeermijnen „En weet je of Hazevoet zelf is opge staan?" vroeg Jeroen die met een slape rig gezicht uit het bed stapte. „Ja zeker," antwoordde Pluimstaart. „Nauwelijks gingen om vijf uur de zon en de sterren op, of hij schoot uit zijn bed. Hij ligt nu te slapen op de mat naast zijn bed." Opeens klonk er buiten de logeerka mer een luid gerammel als van een groot aantal vuilnisemmers, en een bar- of geen - „---o- -r „Aj in slaap. En de koninklijke Kleine Nacht- muziek wachtte teleurgesteld en tever- se stem schreeuwde: ..Gast geefs op een uitnodiging van de hoge gast, hij moet zijn bed uit!" gast van hun koning om slaapliedjes „O. lieve hemel." fluisterde Pluim- voor hem te komen spelen. staart, „dat is baron Matras van de Het was even over vijven toen Jeroen morgenwacht met zijn soldaten." plotseling wakker schrok van twee ang- Op hetzelfde ogenblik werd de slaap kamerdeur open geworpen en Jeroen zag in de vestibule een groep kabouters in volle wapenrusting. Elk van de wach ten droeg in zijn rechterhand een groot zwaard en in zijn linkerhand een heel groot horloge. Toen zij Jeroen zagen zitten op de stoel naast zijn bed, maak ten zij allen een diepe buiging en gingen luid rammelend heen op zoek naar bed- debandieten; want zo heetten volgens Pluimstaart kabouters die de grondwet overtraden door na vijf uur 's morgens in hun bed te blijven liggen. Jeroen waste zich en kleedde zich. en hij begaf zich naar de grote eetzaal om te zien of Hazevoet al op was. En Pluimstaart vloog naar de paleistuin om te gaan ontbijten. Want hij had van een ander klaphoentje gehoord dat klap- hoentjes verzot waren op een bijzondei lekkere worm, welke alleen maar voor kwam in de koninklijke tuinen en welke Toffieslak heette. Koning Hazevoet zat helemaal op zijn eentje aan het eind van de lange eet tafel in de grote eetzaal van het paleis. „Goeiemorgen, Hazevoet!" riep Jeroen ipgewekt. ..Hetzelfde," zei Hazevoet nors. ..Ben je boos?" vroeg Jeroen bezorgd. Je kijkt alsof je kiespijn hebt, en je tem klinkt alsof je met iemand ruzie ■lebt gemaakt." „Ja, ik ben boos," zei Hazevoet met dezelfde norse stem. „Ik ben altijd boos in mijn rijk op woensdagmorgen. Want woensdag is bier altijd een nare, akelige dag voor mij. Ik ben altijd blij als ik 's woensdags eindelijk naar bed kan gaan. Als ik die misselijke grond wet van ons terug kon vinden, zou ik de wet veranderen en woensdagen voor goed opheffen, evenals hardgekookte eieren. Woensdag is Klachtendag in ons rijk. Ik ben hier nog pas vijf minuten en ik heb niets anders dan narigheid gehoord. Baron Nimrod, de Koninklijke Jachtmeester, kwam hier om te zeg gen, dat onze eenhoorn niet langer jacht op zich wil laten maken en dat wij maar moeten zien dat wij ergens een nieuwe eenhoorn te pakken krijgen voor de jacht. En hij weet heel goed dat hij de laatste eenhoorn is en dat er nergens meer een te krijgen is. En de morgen wacht heeft zojuist twee beddebandie- ten gevangen genomen in het paleis." Na enige ogenblikken van somber stilzwijgen vervolgde hij: ,,En dat is nog lang niet alles. Schroefje en Moertje zijn in een van de paleisvijvers geval len en bijna verdronken! De derde kok heeft bij ongeluk zinkzalf in de slagroom gedaan, en mijn thee smaakt naar anijs. Én het allerergste is dat ik op woensdag volgens de grondwet in het bad moet." „Dat is toch niet zo erg," zei Jeroen sussend. „Je mag van geluk spreken dat je maar eens in de week in het bad hoeft. Ik heb gehoord van mensen die iedere dag in het bad gaan." „Mensen weten niet beter," zei Ha zevoet somber. „Van een mens kun je alles verwachten. Ik heb zelf vroeger den; met ons gaat het goed hoor! Wij kunnen fijn spelen. Doe je met ons mee? Ik heb geen tijd, zei Kloefje ge wichtig. Maar vertel eens, doen jufiie niets anders dan spelen? Nee riepen de kinderen. Wij moeten ook naar school. We moeten leren rekenen en schrijven. En lezen en nog veel meer. Anders blijven we allemaal dom en dat wil de koning niet hebben. Welbedankt. riep Kloefje en hij schreef het allemaal weer heel vlug op. Juist wilde hij weglopen, toen hij muziek hoorde. Het was 'n kleine jongen met een draaiorgeltje. Hallo, riep Kloefje en hij trok het jongetje bij zijn jas. Waarom maak jij mu ziek? Dat zal ik je vertellen, zei de kleine jongen. Ik maak muziek, om dat ik de mensen graag een beetje op wil vrolijken. Muziek maakt alles veel plezieriger, zie je. Je vergeet er je zorgen bij. En dat is heel wat waard. Het is jammer dat mijn orgeltje een beetje oud is en een tikkeltje vals speelt. Maar ja, ik ben maar een ar me jongen en geld voor een beter or geltje heb ik niet. Is ik koning word, krijg jij van mij een nieuw draaiorgel, riep Kloef je en maakte dat hij wegkwam. Het jongetje keek hem verwonderd na. Maar Kloefje verdween in de richting van het bos en hij liep verschrikkelijk hard. De oude kabouterkoning had juist het laatste verhaal gelezen. Hij zuchtte, want nu wist hij het helemaal niet meer. De ene kabouter had geschreven dat hij hed streng zou zijn, als hij koning was. En de andere had geschréven, dat hij alleen maar goed zou zijn. De een wilde alle bomen laten omhakken, zodat er meer zon in het bos zou schijnen en de ander wilde de kabouters nieuwe puntmutsjes geven, die helemaal uit Parijs zouden Komen. Zo wilden ze alle maal iets bijzonders doen, als ze koning zouden zijn. Maar niemand wou eigen lijk iets gewoons. Alstublieft koning, zei Kloefje en hij llllltllllllllllllllMllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllll iiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Epinar had het rijtuig ook niet ach terna mogen gaan zeiden ze, maar va der en moeder konden wei begrijpen dat hjj dat gedaan had, want vader en moeder begrepen altijd alles. En een tijdje later lag Epinar in zijn bedje te kijken naar de grote stralen de sterren die door het raam in zijn zolderkamertje naar binnen keken. Hij was nog zo opgewonden door al het vreemde dat hij had meegemaakt, dat hij niet slapen kon. Er. het was al diep in de nacht en nog sliep hij niet. Verbeeldde hij het zich, of hoorde hij wat beneden. Met bonzend hart sloop hij zijn bedje uit en bleef boven aan het trapje zitten. Zouden vader en moeder op zijn? Werkelijk zag hij licht en hij hobrde wat. ...Mamma" riep hjj zacht. Nee, pappa was op. Hij hoorde zijn vader hoesten. Hij ging naar beneden om te zeggen dat hij niet slapen kon. In de deuropening bleef hij met wild bonzend hartje staan. Wie zat daar in hun woonkeuken? De deftige vreemdeling. En wat was hij in 's hemelsnaam aan 't doen. Een paar tegels van de muur waren weggehaald en een groot diep gat gaap te daar achter. De deftige vreemdeling zat aan de tafel met bergen en bergen geld en bankbriefjes voor zich en hij zat daar zo rustig alsof hij daar hoorde en in zijn eigen huis zat. Epinar trilde over zijn hele lichaam. Dus toch een spook. 'Misschien de sa tan wel, schoot het door hem heen. Een geluid deed de vreemdeling opzien. „Hé" riep hij verbaasd. „Ben je daar weer?" Maar Epina hoorde het niet. Gillend was hii naar zijn vader en moeder gerend die verschrikt opge sprongen waren. (Wordt vervolgd) iiiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin in jullie wereld een burgemeester ge- Ouderwetse gevelsteen. iiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii duwde hijgend het kleine briefje in de koning zijn hand. De koning moest eerst zijn brilletje opzetten, toen weer afne men en later nóg een keertje opzetten om het gekrabbel te kunnen lezen. 1. Goed zorgen voor de oude kabouter mannetjes, 2. Ook goed zorgen voor de oude kaboutervrouwtjes, maar die wo nen er niet in ons bos, 3. Bruggetjes laten bouwen over de bosbeek, 4. Alle kinderen naar school sturen om te leren rekenen, te schrijven en nog veel meer, 5. Een draaiorgeltje in het bos laten komen, om iedereen op te vrolijken. Hoogachtend: Kloefje, als hij koning was. Zozo, zei de oude koning, dat is wer kelijk iets heel verstandigs. Alleen, dit briefje is niet netjes geschreven en daar staan ook veel fouten in. Maar ik zou zelf eerst naar school gaan om 'n heleboel te leren, riep Kloef je. En dan pas zou ik koning ku.men zijn! Akkoord, riep de koning. Je krijgt twee maanden om naar school te gaan. Zolang zal het nog wel du ren, voor mijn oude hoofd is leegge- dacht. Jij bent een wijze kabouter. Als jij goed hebt leren schrijven en rekenen zul je een prima koning zijn. Hoy, hoy, riep Kloefje, mag ik u hartelijk danken, Majesteit? Precies twee maanden later werd Kloefje gekroond tot koning van het kabouterbos. Dat was heerlijk voor Kloefje zelf. Heerlijk voor alle oude kaboutermannetjes. Jammer voor 'de oude kaboutervrouwtjes, omdat ze er niet waren. Heerlijk voor ieder, die traag een brug over de bosbeek had. !n voor de kinderen, die voortaan heel veel konden leren. En weet je voor wie het ook heer lijk was? Voor een kleine mensen jongen, die op die dag een splinter nieuw draaiorgel kreeg. LEA SMULDERS iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiii IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIU Het werk van kintjeren, vaak een af spiegeling van hun verstand en uitbun dige levensvreugde, stemt altijd t ot na denken. En speciaal is dit het geval bij hun „kunstuitingen". Enige tijd geleden werd in New-York een tentoonstelling gehouden van door kinderen vervaardigde kunstwerken. De meeste kinderen houden van schil deren omdat zij er het middel in vin den hun gedachten en gevoelens tot uitdrukking te brengen. Om het even of het bloemen, dieren, auto's of voorwer pen uit hun dagelijkse omgeving zijn ze worden in eindeloze verscheidenheid - en in een schijnbaar nimmer ophouden- kend die tweemaal per dag in het bad rie kleurrijke stroom uit het niet ge- ging. Hu is natuurlijk heel jong dood- schapen. gegaan. Dat spreekt vanzelf. Ik vind Als men de schilderijen eens nauw- èèn bad in de week veel te veel. Want keurig bekijkt zal men vaak in de bui- io moet met vei-ootor» Hat H« tm„ir„» tonsporige lijn- of kleurgeving blijken van grote opmerkingsgave kunnen waar nemen. De mogelijk door de wereldwij ze ogen van een volwassene over het hoofd gezene bijzonderheden worden vaak door een kind opgemerkt en ver groot weergegeven op een wijze die a'an het onderwerp volkomen nieuwe waar den verleent. Het is dan ook niet te ver wonderen dat een dergelijke tentoonstel ling altijd veel belangstellenden trekt. Ook het gevraagde onderwerp „On ze Stad" heeft blijkbaar tot dit wel slagen bijgedragen, omdat het de kin deren een veel grotere keuze van onder werpen bood. De behandelde onderwer pen gaven een volledig beeld van het leven in een grote stad: haar gebou wen, woningen, parken, straten, dieren tuin, vervoermiddelen, bruggen en nij verheid en niet te vergeten: de inwo ners bij studie en spel of aan het werk! je moet niet vergeten, dat de koning hier niet maar zo, stiekem en op zijn eentje, een bad mag nemen. Ik moet mijn bad nemen in de Koninklijke bad- tent. En het hele volk loopt te hoop, en er is muziek en gezang, en ze bieden mij plechtig een hieuw staatsiehemd aan. En dat is allemaal verschrikkelijk vervelend, vooral het bad zelf. Maar je zult het straks zelf zien. Als mijn gast neem je natuurlijk deel aan de plechtigheid op de grote stadswei aan het eind van de straat. En het duurt maar liefst anderhalf uur, terwijl de muziek alsmaar door speelt bij de ko ninklijke Badtent. Nu begrijp j® waar om woensdag hier altijd zo'n verschrik kelijk nare dag is voor de koning." (Wordt vervolgd) DAAN ZONDERLAND. iiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Winterlandschap, schilderij door een jongen van twaalf jaar.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 15