Na de kerkhet theater aar- MENSEN in nood CD, ]e jarige 1 onia De raven van de Tower Heroen in HazevoetsRjfc m I I Gregoriaans van Solesmes; balletmuzieken M' Drastische hervormingen van Zwitserse leger voorgesteld Numerieke sterkte met een-derde verminderdvuurkracht opgevoerd A H Het varten van Woudsend DESWjMVLOEDRAMP VAN 1953 l ZALIG KERSTMIS en NIEUWJAAR I I DONDERDAG 24 DECEMBER 1959 PAGINA 19 11 Uitg- m leggen? sujet zo iets in de mond Benoemingen bij Philips 9 rjn 9 barsten0"' Stak n5et in lachen uit te nieTTang^mfi XTXVfUl Z?t bf Zie- regeTm^g^te'voederen! zeta huThok- I en laat in mijn bezit gekomen kerstopname moge hier nog voor at gaan aan deze kroniek, die PY.erigens aan geheel andere zaken ge- Ttid zal zijn. Het betreft een opname van Gregoriaanse choraalzang door geen minder ensemble dan de monni ken van de abdij van Solesmes onder 'eiding van Dom Joseph Gajard OSB. "e opname maakt deel uit van de se- Zle ..Das alte Werk", die opgezet is ais een grote discotheek van oude mu- ■iek en nu onder het merk Deeca in °ns land wordt geïntroduceerd. Zij is Ijverigens een produkt van de N.V. Tel- aec te Hamburg, een onderneming, JJaarin Telefunken en Decca samen werken. Het zal voor de liefhebbers )an oude muziek zaak zijn in de toe- f0mst op deze publikaties te letten. Zip °eloven zeer belangrijk te worden. Op de onderhavige opname nu 'AWD 9906-C) zijn de propria van de teiddernachts- en de dagmis van Kerstmis samengebracht, aangevuld Jnet delen uit het Officie: het Invi- latorium „Christus natus est nobis", W' hymne „Christe redemptor" en he antiphoon ..Ecce nomen Domim alsmede de buiten de liturgie f,taaJi he kerstequentie „Ave Maria 7 zekere zin is de opname voorname J van belang terwille van de tn fragmenten, die het grote veinig of niet hoort. De proprium- grote publiek proprium- helen° zjjn uiteraard hoch zonder onze e? tekort te willen doen, kan men toch eigenlijk niet zeggen, dat men deze muziek werkelijk gehoord^ heeft, als inen ze niet gehoord neeft van zulk een uitgelezen schoia als die van So lesmes. Men kan hier natuurlijk spre ken over schoonheid en stijlzuiver heid, maar om zulke dingen op zich zelf is het hier met te doen. Ze zijn facetten van de mystieke verrukt heid, waar deze muziek aan ontspro ten is en die zich openbaart in de zuivere muzikaliteit, waarmee deze gezangen worden uitgevoerd. Zulk een opname is een voorbeeld van li turgische zang en daarmede van kerkmuziek. De vuurvogel h Hiermede voor dit jaar definitief aan on ,einde van mijn voorraad nieuwe, J kerstmis toepasselijke platen geko- nna„ ztode, ga ik nu naar een geheel Dao wereld overhet ballet. yaarvan vallen drie opnamen van ge- tnïij verschillende aard en stijl te ver- fn-!' In de eerste plaats de stereo- Sftiische opname, die Decca onder SXL en heeft uitgebracht van Strawinsky's °mplete ballet ,,De Vuurvogel", ge beld door Ernest Ansermet en het fchestre de la Suisse Romande. Het gelukkig, dat er nu een goede mo derne opname is van het complete bal let en niet alleen van de suites, die uit de hoofdnummers zijn samengesteld. Het is niet, dat de verbindende mu ziek, of liever de dramatisch-pantomi- mische scènes muzikaal het belangrijk ste zijn van de partituur, maar al heb ben ze dan ook niet dezelfde absoluut muzikale waarde, ze vormen een inte grerend onderdeel van het ballet ais zodanig. Ze verrichten hun funct:ie in de psychische spanning en ontspan ning, die onmisbaar is om ae grote dansen op de juiste manier te kunnen ondergaan. Afgezien daarvan is de muziek be langrijker dan het ballet in znn to taliteit. Zij is in haar meest fantas tische momenten zover op de dans- techniek vooruit, dat een werkelijk adequate dansuitbeelding van wat in de muziek aan de orde is, niet gege ven kan worden Een andere om standigheid Is, dat balletten in de Diaghilew-stijl (ook „De Vuurvogel" dankt zijn ontstaan, gelijk men zich herinneren zal, aan de geniale thea terman, die Diaghilew geweest is) minder zuiver dansaangelegenheden zpn dan wij tegenwoordig yan ballet- ten gewend zijn. Een aanzienlijk deel envan is ook kijkstuk. Bij het horen van de muziek op de Ondergrond die door het sprookjesver- haal gevormd wordt, kan men zich on gestoord overgeven aan zijn verbeel ding, die door de partituur onbeperkt gevoed wordt. Het is een naar de smaak van die periode van het Euro pese theaterleven (het eerste decen nium van deze eeuw) exotische ver beelding met veel oosterse inslag. Stra- winsky leunt nog sterk tegen de folklo ristische exotiek van het „machtige troepje", waarvan Rimsky Korsakow de dominerende figuur was. Het werk is ook aan hem opgedragen. Hij is wel een veel oorspronkelijker vinder, die nu een veel oorspronkelijke vinder, die nu en dan reeds sterk anticipeert op Pe- ti'oushka en op de Sacre, maar ook waar hij binnen de perken van het gangbare blijft en een volks-melodieuse muziek schrijft, zoals in de Berceuse, fascineert hij door de kracht van zijn geest. „De Vuurvogel" is een sprook jesballet en als zodanig maar een voorbeeld van een overbekend genre. Het staat echter in tegenstelling tot de sprookjesballetten van de hoog-roman- tiek getekend met een bovenwerkeltjke helderheid in een muziek, die superieur onttogen is aan sentimentaliteit. Het is een werk van frisse. levensaanvaarden de verbeeldingskracht en als zodanig wordt het ook door Ansermet en zijn prachtjge orkest verklankt. Het had strakker en feller gekund, maar het is juist van klank bijzonder verzorgd. De- kleurenrijkdom van dit diaphane klank beeld komt in de openheid van deze Zwits'prïl dec. (Reuter, CPD De Chaudet ,n'nister van defensie Paul RtrikL-,i gisteren in Bern ver is,, i„ hervormingen in het Zwit- hi'ir.h* aangekondigd. De leger- nai ht zal van 900.000 tot 600.000 man ■gekrompen worden, maar anderzijds l '1 7iJ m een uiterst gemechaniseerde, .""gst mobiele macht met een aanzien- '(Ike vuurkracht omgeschapen worden. Tij d' lil Ol w, ®t deelde op een persconferentie seeti,imiir°or het eerst in de Zwitser- m litaire geschiedenis de leeftijds- verPlichte militaire dienst vi 'wiïr ra ^an hegin volgend jaar \an 60 t°t 50 jaar verlaagd zal worden. Het plan, dat nog in het parlement Jhoet worden behandeld, omvat vi°r hoofdpunten. Ten eerste een reorgani satie van de dienstplicht met verlaging \an de leeftijdsgrens. Er zullen dril zd^sen van dienstplichtigen zijn: „Aus- „Ldh.frontsoldaten van 20 tot 32 jaar, dienswtehr", een eerste reserve van „Landstrjjtigen van 33 tot 42 jaar, en *n" een tweede reserve waarin de dienstplichtigen van 43 tot 50 jaar zijn ondergebracht. Ten tweede zal het aldus verklein de leger de beschikking krijgen over moderne, gemechaniseerde bewape ning. De drie legerkorpsen, die de dichtbevolkte laagvlakte moeten ver dedigen, zullen elk een volledig ge mechaniseerde divisie met o.m. lichte infanterie en twee tankregimen ten krijgen. De huidige G-13 tank wordt vervangen door een zwaarder model. De infanterie krijgt de be schikking over 500 gepantserde man- schappenvoertuigen. Ten derde zal de luchtverdediging ge moderniseerd worden met behulp van o.m. luchtafweerraketten. De kosten van de modernisering vormen punt vier. Men wil ze dekken door een toeslag op de huidige defensiebelasting, een defen sie-toeslag op de benzinebelasting, een kleine directe belasting, een verhoogde omzetbelasting voor bouwmaterialen, en een reeks fiscale maatregelen, met behulp waarvan de Zwitserse regering hoopt een belastbaar kapitaal van 10 miljard Zwitserse francs voor de belas ting „toegankelijk" te maken. Kosmos1 ïf'raste ons met een, als altijd sterdam s<'h tot In de puntjes yerc<W|Pogra- eer- dip faling "va'n Jan' van RÜ®??1/ ,Hr, nu toe verborgen schi ijverstal 'de spenderen aan een vrij gesiaa schildering van de jongste waters, ood-katastrofe, waaraan een deel yan ^Uid-Holland en Zeeland ten prooi viel- J «an een wat minder raak getroffen bajjb'se op psychologisch gebied in v er- Zich .met. de menselijke tragedie die hij lief z'in roman „Mensen in nood voltrekken. k..nerw°ndering behoeft dat niet te wek- hat,', vermits de jonge auteur voor de ge, hrramp bij de realiteit te rade 1S haai u' tei'wijl hij voor wat het ver- bv betreft alles aan zijn fantasie Vip,,; overlaten. Zelfs het slapende pro- z.iCK ,stadje „Roemerswaal", waar Zo de handeling afspeelt, is gefingeerd bopè e" als alle personen die in het ipe- OPtreden. Of eigenlijk, dat Roe- heri„waal heeft de schrijver weer laten 'and r li. n-1- op de plek (tussen Ril- een .ath en Krabbendijke) waar de middeleeuwen 10 km le; het ten 41UUUC1CCUWC1I X\J XWII ItfXJ gen j an Bergen op Zoom was ge- geheel door de zee W'èivï' d°or vele rampen geteisterd Ver,,. e,n tenslotte - - - Wt en' beta de beschrijving der volkstypen aen heeft de auteur zoveel mogelijk groto trachten te vinden in de Volv„„-verscheidenheid aan specifieke Heri^1lge?schaPPen die elk eiland in het 'Pn,..aP, s,e delta-gebied kenmerkt, het N'i, d,u:s aan de schildering van «el gebeuren dat Van Rijs- dan t y meemaakte, eer te veel ziin ^vein'g aandacht is geschonken, dr >n de tekening der menselijke ge- aan *!}geP. h'er en daar stellig lacunes then v WIP?en> die wel voor rekening ko- Zin«K„.an e jeugdige kunstenaar, wiens BiheoK v en stijlvorm evenzeer de be- Wh i18 verraden. ze Jaenken hierbij vooral aan de wij- rK-r^.aarol' het karakter van de hoofd- kin„ 2n' ,Deta van Steenderen, uitwer- s®erdof gevonden. Deze, een „gebla- tphaa - jonkheer die als gemeente-amb- ei>n ïioi"1 ,let stadje zijn verveling met Uit do ,on P°°gt te verdrijven", komt hero» stormramp te voorschijn als een n naastenliefde die het sein h»t or ,-een absolute ommekeer in ven van het geïsoleerde stadje". t hpt voor ïT vóór en na blijkt dat h®t vjyir- hem hevig menens is in de verhouding met jeanne van Gorssel, wier wettige echtgenoot als koopvaar- dij-officier maar zelden een paar we ken naar huis komt. Het meest naïeve trekje in deze on gelukkige verhouding is weli dat cie schrijver deze Freek van Gorssel als het huwelijksbedrog merkt, tot Van vieren, die zo pas Jeanne aan de err.drinkingsdood heeft ontrukt, in ajje ■st 'aat zeggen: „Trouwens jij hebt ook haarZh„fre rechten op haar. Jij hebt behoort Veven gered, dus in zekere zin Welke enaar virdere leven aan jou». wettigt S^^teit ons inziens de vraag de gebmkÏÏ?Sschien ook tot de auteur niet war n 'ï'1 ethische normen nog a f anders ziiA0orgedrongen. Hoe kon Er isVprtfaezrinJ'at in deze eersteling enige verbazing Wek u aar_ schijnlljke avontuu e4- Het ^nw evacueerde internaat-scholieren daar. gelaten, wijzen wij speeiaa] or) de o.i. niet geheel bi1VH°raïelling van za ken, als zou men bij de stormramp eerst na enkele dagen m het mp ee deel van I" ten op de na wordt hierop m de eerste honderd bladzijden van de roman de aandacht gevestigd. Naar onze mening is dit niet geheel vrij van overdrijving, het werpt ook onverdiend een Blaam op de eigen landgenoten die toch allerminst zijn achtergebleven om ter hulp te snel- 1611 L. HAZELZET EINDHOVEN, 23 dec. Met ingang van 1 januari 1960 gaat jhr. ir. C. M. A. Mollerus, secretaris van dé raad van bestuur der Philips' Gloeilampenfabrie ken de dienst met pensioen verlaten. Tot secretaris van de raad van be stuur zijn per 1 januari benoemd ir. W. A. de Haas en de heer T. de Leeuw, tot heden beiden adiunct-secretaris. Voorts is de heer A. G. v.d. Heijden benoemd tot adjunct-secretaris. De heer W. Koops werd benoemd tot adjunct directeur van dé hoofdindustriégroep ICOMA. bijzonder, goed stereofonische opname tot haar recht. Giselle Welk een tegenstelling tussen De Vuurvogel enAdams „Giselle", waarvan Decca in een monaurale opname (LXT 5515) nu ook een com plete, althans door Henri Busser hier en daar enigszins verkorte maar toch samenhangende uitvoering het licht heeft doen zien in een bijzondere on derhoudende lezing door Jean Martinon en het Conservatoire-orkest. De muzi kale balletomanen zullen ervan gnui ven. De meer intellectuele liefhebbers van de dans hebben altijd gaarne hun neus opgetrokken voor Adams muziek. Inderdaad, de intellectuelen hebben gelijk. Als men er op die manier naar gaat luisteren, kan men er zich op me nig moment tranen bij lachen. Voor mij zijn dat echter altijd tranen van verte dering geweest. Laat het mijnentwege muziek van niks zijn en laat ze lach wekkend schijnen bij de bedoelingen van de scène, maar Ik zal altijd vol houden, dat ze als muziek van niks heel muzikaal is. Muzikaliteit is een oer-eigenschap van muziek, die met „hoog of „laag" niet gemeten kan worden. En bovendien: wat is het bal let „Giselle" met hedendaagse intel- lectuele ogen gezien? Nochtans is dit ballet het mooiste ballet van de ro mantiek en dit niet alleen als dansaan- gelegenheid maar ook als werk van verbeelding, heel larmoyant, zich van behagen wentelend in de wellustigheden van de dood. Het geeft toch een fasci nerende visie, als het onwezenlijke eigen leven der doden en die aanra king tussen de werelden van doden en levenden. In die tranenrijke, van wee moed doorsopte presentatie van deze gedachte, vervult Adams muziek een onmisbare functie. De goede Adam was uitsluitend een Franse theaterman, wiens zorg niet verder kon reiken dan het succes van de voorstelling van de zelfde avond. Zijn muziek is alleen maar theatraal, maar het ballet is dit niet minder. Daar moet het geheim van deze verbondenheid schuilen. Om die verbondenheid en haar eigen in stinctieve muzikaliteit is Adams mu ziek een dierbaar stuk en iedereen kan er nu fijn voor zichzelf in zijn binnen kamer van genieten. „La Peri" en „Jeux" En als derde balletplaat beveel ik u aan Decca L T5454, waarvoor Anser met zjjn orkest twee korte balletten ge speeld hebben uit dezelfde periode van Strawinsky's ballet-activiteit: Dukas" ,,La Péri" en Debussy's „Jeux", beide zeer Franse stukken merkwaardiger wijze gedrenkt in de Germaanse mu zikale sagenwereld zonder iets van hun eigen gezicht te verliezen. Dukas' bal let is in feite een grote erotische solo- dans, die nooit zonder de dans van Sa- lome ontstaan zou zijn. En Debussy zou zijn „Jeux" nooit gespeeld hebben zon der het verleidelijke voorbeeld van de bloemenmeisjes uit „Parsifal", Zo Europees was de muziek al ten tijde van de scherpste nationalistische te genstellingen. Dukas bedrijft nog ge heel muzikaal exotisme in een zeer vriendeljjke en door zijn kleurrijkheid bekoorlijke partituur. Debussy is daar op gemaie wiekslag bovenuit gestegen. Hij speelt een ontijdelijk spel met be wegingsmotieven in een muziek, die geheel los van het scenario blijft. Men kan het erbij dansen, het hindert niet. De muziek bestaat in zichzelf, ergens hoog aan de grens van de dampkring, een kunstvan onvoorstelbaar lichte materie. Misschien zullen -wij later nog eens ontdekten, dat „Jeux" een van de volmaaktste werken van de mees ter is. Men tan er nu vast aan begin nen de partitiur te bestuderen met be hulp van dezt, wat gewichtloosheid be treft niet vomaakte, maar toch om haar klank kewonderenswaardige uit voering. L.H. -xvxxv:::-:-: c-:XcX&£x*>>>>XwX*Xv w::X::::x:vXv::::x::::::-: W.W.'iWAW.V.VAVMVAWVAVAWA'Ww^X'AWÏBW é-hé, geeuwde de machinist, terwijl hij zijn bed uitsprong. Het is altijd weer veel te vlug tijd om op te staan. Iedere morgen hetzelfde liedje. En over 'n uurtje moet ik alweer op de trein staan. Zeg dat wel zei Tonia, zijn vrouw, die de thee al had gezet. Toen keek ze haar man eens aan met een vra gend gezicht en het leek wel of ze ergens op wachtte. Maar de machi nist stond zich juist te scheren en hij merkte het niet. Hij had erge haast om klaar te komen De trein moest op tijd vertrekken. En daar moest hij als machinist voor zorgen. Haastig at hij even later zijn boterham men op, dronk zijn thee uit, kneep Tonia in haar wang en stapte de deur uit. Heb je...heb je niets vergeten? vroeg Tonia zachtjes. Vergeten? Ik zou niet weten wat, zei de machinist en weg was hij. Maar Tonia, die zuchtend naar bin nen ging, wist het wel. De machinist was iets heel belangrijks vergeten. Het was verschrikkelijk gewoon. Hij had er helemaal niet aan gedacht dat zij ja rig was. Hij had niet gezegd: wel ge feliciteerd vrouwtje en hi) had haar geen cadeautje gegeven. Hij was zo maar weggegaan. Heel haastig. Alsof het 'n doodgewone dag en niet Tonia's verjaardag was. Tonia was verdrietig. Is d&t een ma nier om je verjaardag te beginnen, dacht ze. En hoos was ze ook. Ze ging naar de keuken en dacht: Ik ben ten slotte jarig en 't is al erg genoeg dat mijn man me nog niet eens gefelici teerd heeft. Ik ga vandaag iets anders doen dan anders. Inplaats van gewoon eten te koken, ga ik appelflappen bak ken. Ik bak een stapel appelflappen. Honderd appelflappen bak ik en mis schien nog wel meer. Wat denkt die man van mij wel, om zomaar mijn verjaardag te vergeten! Toen begon ze met een boos gezicht in het beslag te roeren. Ze had de grootste kom geno men, die ze in huis had. Daar kon ge noeg beslag in voor wel honderd appel flappen. Het kan me niet schelen, wat ik er mee1 ga doen, dacht Tonia. Maar ik bak net zolang tot het me verveelt. Je mag toch wel 'ns wat anders doen, als je jarig bent. Daar! En terwijl Tonia boos en verdrietig tegelijk aan het bakken ging, stapte de machinist op de trein en zei vro lijk: ziezo, da's op het nippertje. De trein kan gelukkig precies op tijd vertrekken. Zo, nog één minuutje en dan gaan me maar weer! Toen blies de chef op zijn fluitje en stak zjjn hand omhoog. Tjoek, zei de trein tjukketjukket- joek en daar vertrokken ze. Ik had me vanmorgen bijna versla pen, zei de machinist tegen de sto ker. Ik droomde dat het woensdag was en dat ik mijn vrije morgen had. Tja, zei de stoker, het viel zeker wel tegen, toen je wakker werd en je Alle lezeressen en lezers van deze rubriek wensen wij een 3 eft. De meest verwende vogels van de stad Londen zijn we de Cora, Carox, Gunn Carvie, Cronk en (tot voor kort) Kala. Inmiddels is men er in geslaagd een an dere raaf te vinden. Maar dit zijn dan de namen van de zes verwende en vertroetelde raven die over de gladde gazons van de Tower te Londen lopen. (De Tower is een zeer oud gebouw, waarin thans o.a. de Britse kroonju welen worden bewaard). De vogels krijgen iedere dag twee speciale maaltijden en worden in de regel even streng bewaakt als de Kroonjuwelen, waar de raven zelf waarschijnlijk helemaal niets aén zul len vinden. Al deze verwennerij hetgeen vol gens officieel bevel geschiedt, dat ve len zouden willen, maar niet durven overtreden is het gevolg van een legende die uit de tijd van Charles II dateert. In de legende wordt beweerd dat de Tower en het Britse Koninkrijk zouden instorten, als ooit de dag zou aanbreken, waarop er geen raven in de Tower of London aanwezig zouden ziin. In 1078 verschilde de Tower of Lon don zeer veel met het fort dat de dui zenden bezoekers van tegenwoordig kennen. Toen stond er alleen de „White Tower", waar de thans bestaande klei nere torens omheen zijn gegroepeerd. De „White Tower" werd vroeger om geven ttoor zware bomen, moeras- meer naar de bossen terugkeerden en in de onmiddellijke omgeving van de Tower bleven rondhangen. Al spoedig raakten de raven hier in geburgerd, en werden ze door iedereen aanvaard. Aan hun aanwezigheid werd toen nog geen speciale betekenis ge hecht. Op een dag, echter, in de tijd van Charles II, slopen een aantal rovers, in de vroege morgenuren naar de To wer met het plan_een overval te ple- lan zou als de pl zijn RAAF VAN DE TOWER sen en bossen, waar grote aantallen raven leefden. Aangezien men in die tijd de etensresten, bij gebrek aan be tere voorzieningen, rustig over de kan telen van de toren heenwierp, vertoef den de raven vrijwel geregeld in de nabijheid van de toren. Het duurde niet lang voordat zij in het geheel niet i'iiiiiimiiiiiii|iiiiun»iiiniiiiiiiiiiiiiiHniiiiiiiiiiiiiiiinmiiiiiiinmimiiiiniiiiiiniiiiiiiiiiiinniiiiiiiinim,|||,ll,||nim„|„|lll,|mill„Hllim,|l|||I,(|||||1|||li,|,H||I|||il||||||||n||i|i||1||||||iiii|i Nimrod hadeVatomnkmki.S nllrS" mirten iJhij n.'.et?" Hazevoet, die driftig met raven- CÖra" e"n CÖrax, die men ook de (Yjiunklijke Opperjacht midden op zjjn voorhoofd een lange spi- zijn voet od de vloer Rtamnte mi nno- Went z\\ nnmen i.ii meester, hen on te warhten ffl nam rasinn™™km™ n ainn^ena J. „\pV11 stampte. nu nog Kent. ^fj namen oezit van de gen op het fort. Dit stoute waarschijnlijk wel geslaagd z:_ raven, die het niet hadden voorzien op vreemdelingen, niet zo'n enorm la waai hadden gemaakt, zodat de schild wachten en hun waakhonden, die in slaap waren gesukkeld, er wakker van werden. Van dat tijdstip af waren de raven heilig. Men beschouwde hen daarna als de officiële wakers van de Tower of London. Er werd geld be schikbaar gesteld voor hun voedsel, en om er zéker van te zijn dat ze niet zouden wegvliegen, werd van elke vo gel een vleugel gekortwiekt. Door de eeuwen heen, naarmate da stad Londen zich in deze richting uit breidde, verminderde het aantal raven zeer sterk. De vogels kunnen namelijk niet- in gevangenschap broeden. Er waren echter altijd juist genoeg raven in de Tower aanwezig om on heil te voorkomen. Uiteindelijk bleven er zes over en dat aantal wordt ook nu nog gehandhaafd, ofschoon er tijdens de Tweede Wereld oorlog een periode was waarin er maar één raaf aanwezig was. De bombarde menten, die Londen moest verduren en waaraan de Tower niet ontkwam, dreven waarschijnlijk enige vogels weg. Toen er nog maar één raaf over was, waren de autoriteiten wel bezorgd. „Na tuurlijk geoven wij niet in die verha len," zeiden zij, „maar ja, u weet men raakt aan de aanwezigheid van de vogels hier gewend". Deze uitspraak kan wel waar zijn, en legende of geen legende, maar men nam geen risico en vond een jonge metgezel voor de 50 jaar oude rot, die daarop prompt, zonder enig spoor ach ter te laten verdween. Wat de reden ook geweest mag zijn, het lot van het Koninkrijk hing toen aan een zijden draadje voor een korte tijd. Kort daarna kwamen twee nieuwe bemerkte dat het vrijdag was. Vrij dag? riep de machinist, maar het is toch zeker donderdag! Welnee, zei de stoker, gisteren was het donderdag. En de machinist fluisterde: dus het is echt vrijdag...maar, maar dat is verschrikkelijk. Waarom? vroeg de stoker verwon derd. Ik vind 't fijn dat 't al vrijdag is. Dan hebben we gauw weer zondag. Maar de machinist dacht aan Tonia en zei zuchtend: dan is mijn vrouw vandaag jarig en ik heb er helemaal niet aan gedacht! Jeetje, zei de stoker. Dat goeie mens zal ook geen plezierige verjaardag heb ben. Misschien zit ze wel te huilen, be dacht de machinist. Misschien loopt ze wel weg, zei de stoker. Misschien... tja, wat kun je nog meer doen, als je erg verdrietig bent? vroeg de machi nist bevend van schrik. Van alles en nog wat, zuchtte de stoker en omdat de machinist toen heel verdrietig begon te huiken, werd h\j bleek van narigheid, zo zwart als hjj zag. Nu moet je weten dat de trein altijd vlak langs het huis van de machinist kwam. Zijn huis lag dicht langs de spoorbaan. En de machinist, die zich zo vreselijk van streek had gemaakt over zjjn jarige vrouw, kon het heus niet over zijn hart verkrijgen, om er vandaag zomaar roets, voorbij te rijden. Hij begon te remmen, zo gauw zijn huis in zicht kwam. Fuut-fuut-floot de trein en toen stond hij stil. De mensen staken hun hoofden uit de raampjes en riepen: wat is er aan de hand? Staat het sein op onveilig? Is er 'n on geluk gebeurd? Is de trein kapot? Is er soms iemand niet goed geworden? Maar de machinist holde regelrecht naar zijn huis en riep: vrouw vrouw, hoe kon ik dat nou vergeten? Hartelijk gefeliciteerd. En je cadeautje heb ik verstopt in het kolenhok! Het is een mooie kralensnoer! Kjjk eens vrouwtje, dat je er nog maar lang plezier van mag hebben hoor! Maar Tonia en de machinist kon den nóg zo vroljjk zjjn, omdat het allemaal toch nog in orde was geko men, de reizigers waren helemaal niet vrolijk hoor! Ze hadden haast. Ze waren die morgen toch niet voor niets op de trein gestapt. Waarom is de machinist weggelopen? riepen ze. En waarom rijden we niet verder! Ik weet het ook niet, riep de con ducteur, die helemaal van streek was. weet jij 't soms stoker? Nou. de stoker wist het wel. Eerst zei hij alleen maar: uh.. uh„ uh... want hij wilde zijn vriend, de machinist, niet graag verklikken. Maar de mensen schreeuwden zó hard en de conduc teur zwaaide zo boos met zijn knip tang, dat hij 't tenslotte maar vertel de. Dat is me ook wat! bromde de conducteur. Hoe durft die machi nist! En de mensen schreeuwden: we schrijven een brief aan de direc teur van de treinen. Wat denkt zo'n man wel! Machinist, machinist, wil je wel eens dadelijk komen! Ze maak ten zo'n herrie, dat Tonia en de ma chinist het in de keuken hoorden. He meltje, schrokken ze, iedereen is boos. Wat moeten we beginnen.? Dat kost me mijn baantje, zuchtte de machinist, als de directeur het hoort! De appelflappen, riep Tonia en ze stopte alle appelflappen, die ze die morgen zomaar gebakken had, in de wasmand. Zo holde ze samen met de machinist en de wasmand naar de trein. Mensen, mensen, riep ze, met boos zijn, alsjeblieft! Ik traeteer jullie om 't goed te maken, op appelflappen! En gelukkig waren de appelflappen van Tonia zó lekker, dat de mensen er allemaal graag eentje wilden nemen. De machinist gaf zijn vrouw een zoen en klom weer op de trein. Tjukke- tjukketjoek, deed de trein. En daar reden ze alweer. En de mensen, zul je vragen, mopperden die nog? Welnee, hoe kun je nu mopperen rnet een mond vol appelflap? LEA SMULDERS iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiHiiHHiiiiiiiiiiiimiiiiiH „Alle aardigheid is van de jacht af," grasgazons van de Tower, zei de eenhoorn. „Wie wint bijna iedere Enige tijd later werden Gunn, Garvie, keer de jacht en knipt .de zijden roos van Kala en Cronk aangekocht om het aan- mjjn staart?" tal raven weer op de volle sterkte te Koning Hazevoet knikte somber. brengen. „Ik weet het," zei hij. „Het is altijd Het de speciale taak van een van Markies Meerschuim van het Ministerie de verzorgers van de Tower, om dag meester, hen op te wachten. Hij nam raalvormige hoorn van glanzend zilver met een zwaai jfjn groene jagersmuts Zijn beide oren waren als de binnenkant af en zei met een diepe buiging: „Ma- van paarlemoeren schelpen, en de beide jesteit, sta mij toe u nederig geluk te neusvleugels waren van een bleke rose wensen met uw vfoensdagse bad." kleur. „Dank je wel, Nimrod," zei koning „Wat is er nu weer aan de hand?" Hazevoet met eefl rood gezicht terwijl ZR' Hazevoet boos. „Alsof ik al niet ge- Jeroen zich omkeerde en zijn zakdoek '\"eS woensdagsverdriet had! Baron Volksreinie-intr Tk wcöt"dVrvüYaa» en nacht voor de dieren te zoreen zê op eenhoOTTiiacift wil Vaan"' 01 roep van Minister van Volksreiniging, ken te zetten wanneer de zon onder- Ju"st zei de eenhoorn en snrone Maar de rest van het hof heeft oog goede «aat en om er voor te zorgen dat de licht als'een veer meTalle vier poten te? n«uzen, waaronder ik zelf vooral. Maar vleugels eenmaal m de drie maanden gelijk van de grond om in elmjstadjjke fpo?en?öde°ns%eCja?ht." kUn"en °P' „Juist," zei de eenhoorn, terwijl hij Ik heb opnieuy met de eenhoorn ge- sproken," vervolgie Nimrod. „Hij zegt dat hp bereid is npt u te onderhandelen over de jacht. Hp if in de troonzaal. llllllllllllllimilHIIHIIIIIIIlIHHIIliHllillllilllllllllllllllllillilll Goed vei knUino, u b°og neer te komen op de rand van de gaf' zich' od de viel en 5®" tr00nhemel waar hij onbeweeglijk bleef 'nGgevolgd door Je" staan, alsof het zo hoorde, wl'i iwljH 1?=,!^ de grote troonzaal. Ik doe niet meer mee," vervolgde a i.® 1 y binnen getreden hjj vanuit de hoogte. „Jullie moeten een l'J.1}'-' stemmetje andere eenhoorn zien te bemachtigen. ï?n, K'eteloor, de p.onmklpke Kuieraal, Ik weet dat er geen andere eenhoorn te die kribbig uitriep; ,Doe toch niet zo ze- vinden is op de hele wijde wereld en dat is nu al de vierde jeer dat je over de troon springt." Jeroen en Hazevoit liepen in de rich ting van de troon en opeens sprong een slank sneeuwwit diefin een grote boog over hen heen, bracht met zjjn hoorn een der kristallen krionluchters aan het licht als een veer van de troonhemel op de vloer sprong. „Ik vind het ver dacht. Meerschuim wordt rijk van de ro zen. En de meesten van de andere ja gers vervelen zich zo erg dat ze niet lan ger mee op jacht zouden gaan, als ze niet moesten van de grondwet. En dan is er nog iets, koning Hazevoet. Ik ben pke Kuieraal, Ik weet dat er geen andere eenhoorn te - ^ch niet zo ze- vinden is op de hele wijde wereld en dat nuwachtig als je pet iemand staat te ik zelfs de laatste van alle eenhoons ben. praten. Al mpn potei jeuken ervan. Dat En dat maakt het voor jullie natuurlijk ie mi al de vierde teer dat ie mm,* een beetje moeilijk om een andere een- hoorn machtig te worden. Maar ik doe g 1 ,En '}et ls alsof er niet langer mee. En als jullie geen ande- a e-eli1 .e eenboorn in re eenhoorn kunt vinden en dat kun- Jj- is»S^da^ aLnie ^an^fn nen jullie lekker niet dan moeten jul- iJL lie maar jacht maken op iets anders, 5^1,, a fItw? op Baron Krioflook of Doktor Meekrap J} jacht eon andere eenhoorn in rinkelen en kwam ge'uisloos neer op de of op Robertie Rimnelnek Het is mii al- myn bos heb genten. En dan is er na- vloer, waar hij onbeweeglijk maar met lemaal hetzelfde als ie maar goed be- tuurlijk nog een andere reden waarom trillende neusvleugelsbleef staan. grijpt dat ik niet meer mee doe ik niet langer zin heb mee te doen. Maar Het dier leek precies op een witte „Maar waarom in *s hemelsnaam dat is een reden waarover een nette een „Kom sprak het varken van Woudsend, iifi eens naar een circustent, 'k Wil naar de grote svden. Net circusleven trekt nij aan. Het lijkt me toch zo'n ijn bestaan, om daaglyks op te tredn." Hij kreeg al gauw een mooie baan bij 't grote circus Magplhaan. Daar leerde hij march een, door hoepels springen en zo voort. U, hij was enig in zijn &ort. "li kon ook goed jongleen. Maar heden, na een maarl of wat, ■was hij zo mager als eenlat. Hij zuchtte: „Wat een lx'en: Nu ben ik overal bekend Maar o, wat snak ik naar Voudsend. Was ik maar thuis geblev&l" Hij pakte al zijn spullen 'lug en holde weer naar huis tfug. „Hoi" riepen alle zwijntjes „Vertoon ons gauw je kunstn, vent!" „Nee" sprak het varken vanWoudsend. ,,'k Voel niets meer voor dt geintjes!" 7era Witte hoorn liever niet praat." „Je hoeft er niet over te praten," zei Hazevoet nors. „Ik weet natuurlijk al lang wat die reden is, waarover je lie ver niet praat. Je wilt weer loonsver hoging hebben." „Juist," antwoordde de eenhoorn. „Ik praat over zulke dingen natuurlijk liever niet, en zou er zelf nooit over begonnen zijn. Je weet wat ik aan de jacht ver dien, een watermeloen. En als niemand van jullie erin slaagt mij de zijden roos van de staart te knippen, krijg ik twee meloenen. Maar sinds Markies Meer schuim van het Ministerie van Volksrei niging mjj iedere keer de roos afhandig maakt, heb ik nooit meer twee waterme loenen bjj elkaar gezien. Ik heb er ge noeg van. Ik word communist en ga sta ken voor de kost." „Ik beloof je voor iedere jacht twee watermeloenen," zei Hazevoet, „en drie als je erin slaagt de roos te behouden." De eenhoorn kwam met een grote sprong vlak voor koning Hazevoet staan en zei met trillende neusvleugels: „Twee meloenen als ik de roos verlies, en vier als aan het eind van de jacht de roos nog aan mijn staart zit." ..Toe dan maar", zei Hazevoet met een zucht. „Ik beloof het je" „Laat je het in de grondwet zetten?" vroeg de eenhoorn achterdochtig. „De grondwet is zoek," antwoordde Hazevoet, „maar ik zal mijn belofte hou den." „Ik houd je aan je woord." zei de een hoorn. „En wanneer is de volgende jacht?" „Morgen," antwoordde koning Haze voet. „De Drager van de Zilveren Sleutel is hier te gast, en ik wil graag dat hij Een mooie luchtopname van de historische Towerbrug (voorgrond) over de Theems te Londen en de Towergebouwen (achtergrond). tllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllHIIIIKIIIllllllllllllllllMIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilliiiiiili deel neemt aan een eenhoornjacht." „Goed," zei de eenhoorn. „Morgen vroeg om negen uur wacht ik jullie op aan de rand van het Rozenbos." Toen de eenhoorn vertrokken was, vroeg Jeroen om opheldering over de jacht. Hazevoet legde uit dat Baron Nim rod, de Koninklijke Opperjachtmeester, aan het begin van de jacht een roos van rode zijde vastbond aan de staart van de eenhoorn met behulp van zilverdraad Hierop ging de eenhoorn het bos in. Ver volgens telde Nimrod tot honderd, en dan gingen de jagers, voorzien van scharen, het bos in om de eenhoorn op te sporen en de roos van zijn staart te knippen als ze hem vonden. „En dat is niet gemakkelijk," vervolg de koning Hazevoet, „want de jacht vindt plaats in het Rozenbos, waar rode rozen groeien bij tienduizenden, aan bomen en struiken en neerhangende takken. De roos van de eenhoorn is iets groter en een klein beetje lichter van kleur dan de andere rozen. Maar je moet goede ögen hebben om de roos te kunnen onderscheiden van de duizenden andere rozen. En eerst moet je de een hoorn vinden." „Naar hoe kunnen jullie de eenhoorn vinden?" vroeg Jeroen. „Volg je zijn sporen op de grond?" „Een eenhoorn is veel te snel en te licht om sporen achter te laten," zei Hazevoet. „Je moet op de reuk afgaan." „De reuk?" vroeg Jeroen verbaasd. „Heb je niets geroken toen wij hier binnenkwamen?" vroeg Hazevoet la chend. „Jawel," antwoordde Jeroen, „laven- delzeep. Maar ik dacht dat het kwam van het bad dat je vanmorgen niet ge nomen hebt." (wordt vervolgd) DAAN ZONDERLAND.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 19