Israël ingenomen met zijn eerste Latijnse bisschop Verplaatsing naar Sabbath van zondagsplichten vooreerst onmogelijk RENNIES J. G. ZWITSAL Geluk en Vrede Misverstand over Lauwerszee Kerstavond HOEST UW KIND...? VTC ARTS-GENERAAL VAN MGR. GORI Als er iets verkeerd bij U valt - Nog geen beslissing over afsluiting of inpoldering Orthodoxe synode in juli 1960 DE MYSTERIEUZE KLEIN MISSAAL STILLE OMGANG IN I960 Minister Luns gaat goed vooruit en zuurbrand laait hoog op uit Uw maag Eén of twee Rennies nemen en alle leed is geleden. Voorbereiding op Algemeen Concilie Britse Comet maakt noodlanding Weer stammenoorlog in de Congo Dodelijk auto-ongeluk bij Den Helder Koninkrijksvlag in wording Nederlandse boeren naar Guatemala? DONDERDAG 24 DECEMBER 1959 PAGINA 5 lotgenootschap aan het goddelijk hl6h. Aan deze uitverkiezing dankt ep menselijk bestaan zijn waarde tegen brandend maagzuur Een speurdersverhaal door JAN VAN CENT Talm niet langer, grijp dadelijk in! Bestrijd kinderhoest met k/ND£R honing siroop^ 8 doden, 18 gewonden OP het eerste Kerstfeest werd van Godswege door de engelen aan alle mensen van goede wil het ..essiaanse heil beloofd, het Gods- Uk op aarde, waarvan de Heer, naar et woord van de profeet Isaïas, de ••yorst van de vrede" is. Kerstmis is S'ndsdien voor het besef der mensheid het vredesfeest bij uitstek. Ook nü hog. Juist nu, zou men moeten zeggen, pl is voor het grootste deel de schijn tegen: Dat de Kerstviering voor zeer »elen misschien zelfs hoofdzake lijk jn een geromantiseerd familie feest bestaat, is niet noodzakelijk af- keurenswaardig en verdraagt zich Soed met het doorleefde bewustzijn ^an haar eigenlijke zin. Op zijn minst kan het een te aanvaarden mense- h.ik-verantwoorde uiting daarvan *Un. Erger wordt het, wanneer in e?h totaal geseculariseerde kerstvie- rinS elk spoor van geloof aan het htysterie van Kerstmis ontbreekt, is, menen wij, niet overdreven e stellen, dat een aanzienlijk deel van de huidige mensheid op deze ^ijze het Kerstfeest „viert". Als tra gische consequentie van dit gemis ®an geloof klinkt, in de tegenwoor dige wereldconstellatie, het woord Vrede als een aanfluiting. Men haalt zijn schouders voor op, gelooft niet aan een vrede die op een „sprookje" leunt. Is de Kerstboodschap inderdaad tiaar een sprookje? Of is zij, zoals de Christenheid gelooft, een godde- lijke belofte, die werkelijk geluk en Vrede op aarde bedoelt te brengen? Hoe komt het dan, als dit zo is, dat Het grootste deel der mensheid dit geloof niet deelt? Onder meer zeer Seker, omdat het de Christenen aan getuigende kracht ontbreekt, omdat de geloofsverkondiging, óók in het alledaagse leven door voorbeeld en gesprek, onvoldoende van diepe per soonlijke overtuiging spreekt. Ont stichting of ontsteltenis over een on christelijke kerstviering heeft geen zin en is bovendien niet eerlijk zo lang ons eigen doen en laten geen levende getuigenis aflegt van een dank- en vruchtbaar geloof in Gods vredesbelofte. Goede kerstviering veronderstelt een grondige bezinning op de inhoud daarvan. Een ogenblik van ernstig nadenken voor de kribbe j°nfronteert ons al aanstonds met t>e grote waarheid van de Blijde °°dschap: „God is liefde. Zózeer rle?ft God de wereld lief gehad, dat !J Zijp eniggeboren Zoon in de we- ï®ld heeft gezonden, opdat wij door yiem zouden leven". Nader verklaart «e Apostel Paulus deze woorden van Sint Jan, als hij aan Titus (3. 4-7) schrijft: „Maar toen de goedertieren heid en mensenliefde van God, onze Zaligmaker, zich had geopenbaard, toen heeft Hij ons verlost, niet op grond van gerechte werken, doch op grond van Zijn eigen barmhartigheid, hoor het bad van wedergeboorte en door de vernieuwing van de H. Geest. Overvloedig heeft Hij die over ons Uitgestort door Jezus Chrisus, onze Verlosser, opdat wij, door Zijn genade Gerechtvaardigd, door de hoop erfge- zouden worden van het eeu- leven". Dit is de kern van het Prlossingswerk, dat de taak zal zijn ah de mens geworden God, die ons geloof vandaag in de kribbe aanbidt. kind van Bethlehem, de mens 'I de hoogste verwerkelijking van Gods mensenliefde, maar tevens Godshefde UUing van menselijke In Jezus wordt ons duidelijk, zegt Prof. dr. de Haes, dat God het mens dom niet verlaat, dat Hij voor ons God wil zijn op een menselijke wijze door de menswording van Zijn Zoon. Door de mensheid van Christus, het oer-sacrament- een daadwerkelijk heiligend teken, treedt Gods liefde 'n onze wereld binnen. Jesus is waarachtig God, maar een mens-ge1 Worden God. „In Hem ontdekken wij "e mens in zijn totale gekeerdheid haar de Vader en zijn totale ontvan kelijkheid voor God.... Daarom kon St. Paulus in een frappante formule Christus noemen: het ja-woord van de mens aan God, het amen, het vrij *n liefdevol be-amen van Gods lief devolle uitnodiging". (II Cor. -20). ÏeSu», de mens geworden God leert ons de mens pas kennen in zijn ware door God bedoelde we- en grootheid: het mogen, het kunnen aanvaarden van God, een *uivere genadegave, uiting van Diens ''hdeioze menslievendheid. Immers alleen God kan door een vrije genade- gave de mens, zoals st. Augustinus n.et Indrukt, „capax Dei" maken, in «aat «em te benaderen. Deze hoog ste genadegave is echter tegelijker- ijd opgave, opdracht, levenstaak voor de mens. En wel door te leven op de hoogte van zijn roeping. Het is dan ook juist te zeggen dat God mens geworden is om ons te leren waarlijk die door God geroe pen mens te zijn. In Christus, „de Eerstgeborene onder vele broeders" Peeft God de mens, d.i. ons allen, ge spen tot een innige en persoonlijke *°meenschap van iiefde en leven, die J5°f ons in de letterlijke zin van het 7°ord NAZARETH, dec. - Tot voor kort was mgr. Georges Hakim, de Melkietische titularis van Akka, de enige katholieke bisschop in Israël. Als vicaris van de Bij gelegenheid can het elfjarig bestaan van het Israëlische parlement, de Knesseth, kwamen ook de vertegenwoordigers van de verschillende kerken premier Ben Goerion de hand drukken. Men ziet hier van links naar rechts rabbi Toledano, Israëlisch minister van godsdienst; mgr. Hakim, bisschop van Akkade Israëlische minister-president en de Armeense archimandriet. Latijnse patriarch in Jerusalem (Jordaanse sector), mgr. Alberto Gori,. trad in Israël lange tijd op mgr. Antonio Vergani, die geen bisschop was. Maar sinds 25 oktober jl. is er verandering gekomen in deze toe stand. Op die datum heeft namelijk mgr. Pier Giorgio Chiappero, die kort tevoren door de Heilige Stoel was benoemd tot vicaris-generaal voor Israël van de La tijnse patriarch, in Turijn de wijding ontvangen als titulair bisschop van Cibyra. Men kan veilig zeggen, dat de Israëlische autoriteiten de aanwijzing van een bisschop als vicaris-generaal met meer dan gewone instemming hebben begroet. Niet dat de betrekkingen tussen Israël en de Kerk van Rome, zowel de jure als de facto, niet volkomen correct zouden zijn. Maar wel toont men zich in Israël ingenomen met ieder teken van voortgaande erkenning, dat men in Rome meent te bespeuren. Als zodanig beschouwde men het feit, dat de Heilige Stoel met dankbaarheid heeft kennis genomen van het feit, dat een Israëlische diplomaat de kroning van Paus Joannes XXIII heeft bijgewoond. Ook het weglaten van de woorden „perfidus" en „per- fidia" in de gebeden voor de Joden op Goede Vrijdag wordt in dit licht bezien, evenals de wijzigingen in de acte van toewijding aan Christus Koning, waar het vroeger heette: „Werp eindelijk een blik van barm hartigheid op de kinderen van het volk, dat zolang uw uitverkoren volk was; dat ook over hen, doch nu als een doopsel van verlossing en leven, het Bloed nederdale, dat zij destijds over hun hoofden hebben afgeroepen". Men gaat in Israël zeker niet zo ver, dat men uit de weglating van de passage „dat zolang uw uitverkoren volk is geweest" positieve conclusies trekt Maar toch, maar tochAl deze ontwikkelingen ziet men gaarne als strootjes in de wind. De benoe ming van mgr. Chiappero die, dit terzijde, tot zijn eenentwintigste jaar elektriciën was en toen pas toe gaf aan zijn roeping tot het priesterschap vormt voorlopig wel de climax in deze reeks, hoezeer hij zelf overigens ook dergelijke interpretaties afraadt en dementeert. Van N die Christus ons, m opdracht g.. de Vader, verworven heeft door jn kribbe en kruis. Ondanks dit alles is onze verlos sing een verlossing-in-beginsel, die de medewerking van ons is h mens-zijn eist. Hier op aarde men* ons niet gegeven volmaakte Vn ®Gn te worden naar het ideale beeld van Jezus Christus. Maar gew ftaat vast. dat het eerlijke en Qode7®nsvol trachten te leven-naar- v -*e de absolute voorwaarde is luk verwezenlijking van de ge- de 1 ei\ VrGdesbelofte der engelen in Kerstnacht. Dit is geen hejj °iF3e maar goddelijke waar- lofter, m d is trouw aan Zijn be- htate nneer> z°als wij weten, de lofte Jan verwerkelijking dezer be- Wjj7n venwel afhankelijk is van de Zi{' e' Waarop Wij „van goede wil" tuatio houdt de huidige wereldsi- teirer, 6en zeer err»stige beschuldiging on?P ons.m- Omdat de opdracht van Dp oepmg het apostel-zijn insluit. leeft van-God-af, om- nipt boodschap van de kribbe »21jerstaat- Of is het juister te "«en. omdat zij deze niet verneemt? De katholieken, die vallen onder de jurisdictie van de Latijnse patriarch, vormen op twee na de talrijkste groep onder de christenen in Israël. Er zijn er 6.500 7.000. De beide grootste groepen zijn de Grieks-Katholieken van Mgr. Hakim (16.000) en de Grieks-Or thodoxen (ongeveer evenveel). Daarna volgen de Maronieten (2.500), diverse Protestantse schakeringen (1.500), de Armeens-Gregorianen (1.000) en de Kopten (700). Een van de voor de hand liggende problemen, waarmee een bisschop in Israël te maken krijgt, is de zondagvie ring. De officiële rustdag is de sabbath, de zaterdag, 's Zondags, als de katho lieken het heilig Misoffer moeten bijwo- n, gaan de kantoren weer open en herneemt het openbare leven ïijn gewo ne gang. De kerken in het bisdom van mgr. Hakim zijn op zondag niet over vol en hij heeft daarom al eens *Jt Rome het verzoek gericht de verplich ting tot het bijwonen van de Mis voor zfin gelovigen te mogen verplaatsen naar de zaterdag. Dat verzoek is toen afgewezen. Mgr. Hakim wacht nu de re sultaten van het Algemeen Concilie af en misschien probeert hij het daarna nog eens De Avondmis, die hier een fraaie interim-oplossing mogelijk zou maken, wordt door de Arabische Grieks- Katholieken niet begrepen, of althans niet voor volwaardig aangezien. Over de andere moeilijkheden, waar- ?p godsdienstig terrein moet hee« mgr Hakim openhartig met ons gesproken. In het algemeen is hu van oordeel, dat de samenwerking met de Israehsche autoriteiten steeds beter wordt. Op die punten, waar hij nog niet of niet geheel vervuide wensen heeft, laten WÜ argumentatie volgen van dr. Colbi, hoofd van de afdeling christelijke zaken van het ministerie van godsdienst in Jerusalem In de eerste plaats vindt mgr. Ha- kim, dat de Israëlische regering hem financieel wel wat krachtiger zou kunnen steunen op onderwijsgebied. De zware asten, die zjjn bijzondere scholen hem opleggen, moet hij nage noeg alleen dragen. Dr. Colbi antwoordt hierop, dat mgr. Hakim voor zijn bijzondere scholen in het algemeen geen controle van staats wege accepteert. Zpn lesrooster komt niet overeen met dat van de openbare scholen. Maar bovenal is het gehalte van de onderwijzers op de bijzondere scholen niet altijd, wat de regering zou wensen. Als een gebaar van welwillend heid verleent zij mgr. Hakim deson danks een zekere financiële bijstand. De bouw van het Séminaire St. Joseph te Nazareth is bijvoorbeeld belastingvrij geschied. Maar tot een volwaardige subsidiepolitiek zal het onder de huidige omstandigheden niet komen. In twee of drie volledig Griekse-Katholieke dorpen heeft mgr. Hakim zijn bijzondere scho len mét het onderwijzend personeel overgedragen aan de regering, die nu de hele financiering voor haar rekening neemt. De bisschop heeft de gebouwen afgestaan, maar in ruil daarvoor heeft hi) bepaalde rechten gereserveerd. Een tweede klacht van mgr. Hakim is, dat het hem zo moeilijk wordt ge maakt op de openbare scholen gods dienstonderwijs te laten geven. Op de lagere scholen geldt dat reeds en het is nog veel erger bij het middelbaar en ho ger onderwijs. Als het de bedoeling van de Israëlische regering is om louter atheïstische scholen te bekostigen, dan moet zij de gevolgen daarvan over tien, twaalf jaar maar eens afwachten. Het enige, wat dr. Colbi hiertegen in brengt, is, dat mgr. Hakim eist, dat de onderwijzers op de openbare scholen met hun leerlingen naar de kerk gaan. Op die manier wordt het openbaar on derwijs dienstbaar gemaakt aan een be paalde religie en dat is ontoelaatbaar. Op zijn eigen bijzondere scholen kan mgr. Hakim natuurlijk bepalen wat hij maar wil. Een moeilijkheid, die steeds minder gaat klemmen, is de kwestie van het aantrekken van priesters en nonnen uit het buitenland. Nog steeds gaat dat niet onbelemmerd, maar mgr. Hakim geniet de volledige steun van het Israr elische ministerie var godsdienst. Dr. Colbi zegt .dervan, dat het voor namelijk gaat om priesters uit Egypte, Syrië en andere Arabisch-sprekende landen. Ieder jaar omstreeks de Vasten tijd krijgen twee of drie priesters uit die landen oestemming om mgr. Hakim te komen assisteren. Dr. Colbi is ervan overtuigd, dat deze geestelijken fel anti- Israëlisch zijn, maar hij wil mgr. Hakim het leven niet nodeloos zuur maken en bovendien hoopt hij, dat deze gast-pries- ters enig oog hebben voor de positieve resultaten, die in de staat Israël zijn behaald. Een laatste punt, dat zeker niet al leen meer godsdienstig van aard is, be treft het nagenoeg ontbreken van chris tenen, d.w.z. van Arabieren, in de over heidskantoren. In het bureau voor Ara bische zaken, behorend tot het kabinet van de minister-president, zit geen enke le Arabier. Aan de afdeling christelijke zaken van het ministerie van godsdienst is geen enkele Arabier verbonden. „Tja", zegt dr. Colbi, „hoe moet ik dat veranderen? Mijn hele afdeling be staat uit mijzelf en vier man personeel, allen Joden. Als ik een van hen zou vervangen door een Grieks-Katholiek, wat zouden de Grieks-Orthodoxen dan Advertentie Advertentie Door ons! Er is, naar onze vaste overtuiging, maar één onvoorwaar delijk verantwoorde benaderingswijze van de. gevaarlijke geestelijke crisis, die de hedendaagse mensheid door maakt, n.l. een algemene, positieve geloofsverkondiging. Moge het door Gods genade de vrucht zijn van dit Kerstfeest, dat een ernstige bezinning op wat de mensheid aan de God-mens in de kribbe dankt, ons, de reeds door God geroepenen, onweerstaanbaar aan spoort door een levende getuigenis van oprecht geloof onze broeders en zusters, evenals wij kinderen van God, de weg-terug te leren tot Hem, opdat er vrede zij op aarde voor alle mensen van goede wil. zeggen, of de Protestanten? Denkt u eens aan de situatie in de Heiiige-Graf- kerk in het Jordaanse deel van Jerusa lem, waar voortdurend zes christelijke stromingen met elkaar overhoop lig gen." Moderne problemen tegen een Bij bels décor. Als wij mgr. Hakim en Nazareth verlaten, op weg naar Afula, passeren wij eerst het klooster 'an de Franciscanessen Notre Dame de l'Effroi". Hier zou Ma ria verstijfd van schrik hebben gestaan, toen de woedende inwoners van Naza reth Jezus voerden „naar de rand van de berg, waarop hun stad was gebouwd, om Hem naar beneden te storten." Even later, vlak voordat wij de vlakte van Jizreël binnenrijden, zien wij links van ons een steile heuvel, die is be dekt met een jong bos. Deze heuvel staat bekend als de Mons Saltus Domini. Volgens de overlevering ig jezus van de top van deze heuvel gesprongen en zo doende ontkomen aan zijn vervolgers. De overlevering is .minder laconiek dan het Lukas-evangelie„Maar Hij ging midden door hen heen en vertrok." H. j. NEUMAN AMSTERDAM, 24 dec. De Stille Omgang wordt in I960 op de zondagen 6, 13 en 20 maart gehouden. De alge mene intentie luidt: „Dat de leiders der volkeren zich laten leiden door de H. Geest", DEN HAAG, 24 dec. De toestand van de minister van Buitenlandse Zaken, mr. j. M. A. H. Luns, gaat goed vooruit. Verwacht kan worden dat hij over een tweetal weken zijn ambtsbezigheden zal hervatten. En dat is dan eigenlijk het hele verhaal - verhaal met 'n blij slot voor iedere lijder brandend maagzuur. Neem óók Rennies. Tienduizenden gingen U voor en zegenen de dag waarop ze Rennies .leerden kennen - en waarderen... (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG, 23 dec. Door een ver keerde interpretatie van een bericht van de Parijse correspondent van De Volkskrant is de verwachting gewekt, dat er in Den Haag als een beslissing zou zijn genomen over afsluiting of in poldering dan wel een simpele dijkver hoging rond de Lauwerszee. De minis ter-president heeft in de Tweede Kamer medegedeeld dat dit niet zo is. Wel is dezer dagen het advies van de raad voorde waterstaat bij de minister van Verkeer en Waterstaat binnengekomen. Hoe het luidde kon prof. De Quay nog niet meedelen. De vergissing is ontstaan toen prof. De Quay in Parijs na de conferentie met de Amerikaanse minister van De fensie aan da journalisten mededelingen heeft gedaan, die verkeerd zijn doorge geven. Hij had slechts gezegd dat, zo- CONSTANTINOPEL, 23 dec. (K.N.P.) - De patriarch van Constntinopel, Athe- nagoras heeft bekend gemaakt, dat vol gend jaar juli op het eiland Rhodos een Orthodoxe Synode zal worden gehouden ter voorbereiding op het oecumenisch concilie in Rome. De patriarch heeft een rondreis gemaakt door het Midden-Oos ten, waar hij overleg heeft gepleegd met de patriarchen van Antiochië, Jeruza lem en Alexandrië. De drie kerkleiders hebben zich allen met de synode accoord verklaard. Patriarch Athenagoras, die zeer posi tief staat tegenover het Concilie van Rome, acht de hereniging der Orthodoxe Kerken voorwaarde en eerste stap vóór gedacht kan worden aan t hereniging met Rome. Gedurende zijn reis door het Midden- Oosten heeft de Orthodoxe patriarch van Constantinopel verschillende malen con- tct ghad met hoogwaardigheidsbekle ders der Katholieke Kerk. In Jeruzalem ontmoette hij de Latijn se patriarch van Jeruzalem, mgr. Gori, en de apostolisch nuntius in de Libanon, mgr. Bertoldi. Na 'in terugkeer in Con stantinopel had hij een onderhoud van drie kwartier met de apostolisch dele- gaat in Turkije, mgr. Lardone. Over dit gesprek is niets bekend gemaakt. lang er nog geen beslissing is genomen over „bepaalde plannen en verlangens" die in Nederland bestaan waaronder hij naast het Deltaplan en de Zuiderzee werken ook de Lauwerszee noemde er nog niet aan het verzoek van de NA- TO-autoriteiten kan worden voldaan om nu reeds een verhoging van het aandeel van Nederland in de -Westelijke verde diging toe te zeggen. Dat betekende dus niet dat de Lauwerszee boven de ver hoging van het defensieplafond zou ko men. De heer Vondeling (PvdA), die hier over vragen had gesteld, ging zover, dat hij eraan twijfelde, of de minister president zich wel goed herinnerde wat hij in Parijs heeft gezegd. Vele dagbla den hadden dezelfde interpretatie aan zijn woorden gegeven, die nu niet juist wordt genoemd. Prof. De Quay wist het echter zeker: hij had slechts over „plan nen en verlangens" gesproken en geen enkele definitieve toezegging gedaan. De heer Vondeling constateerde dat dan de reeks vergissingen die rond de Lau werszee zijn ontstaan, weer met één is vermeerderd. Inmiddels was duidelijk dat in dit geval de schuld niet ligt bij de minister-president, maar degenen die hem niet helemaal goed hebben begre pen. ROME, 24 dec. Een Cornet-straal- verkeersvliegtuig van de Britse lucht vaartmaatschappij BOAC heeft gister avond met 38 passagiers een geslaagde noodlanding uitgevoerd op het vliegveld Ciampino bij Rome. Tevoren had het toestel gemeld, dat het landingsgestel defect was. Hoewel het vliegtuig schade opliep, werd er niemand gewond. De brand stoftanks scheurden open, toen het t~e stel met ingetrokken landingsgestel over de rolbaan gleed. Er brak echter geen brand uit. Tientallen brandweerlieden hielden het vliegtuig en de omgeving nat, terwijl de inzitenden in veiligheid werden gebracht. #Mijn zoon kan ik in dit verband niet meetellen. Zijn moeder en ik hebben hem natuurlijk verteld van het Kindje Jezus en van het stalletje, van de engelen en van de her ders, van de ster en van de Driekoningen. Maar toen ik hem vanmorgen, testend, vroeg: „Waar is het kindje Jezus?" antwoord de hij na enig nadenken: „Nou, naar Spanje". Ik bedoel, daar doet men vooralsnog nog niet veel aan, zo'n jongen kan en mag de Christelijke feestdagen nog on gestraft door elkander mengen. Maar een schrijver van een rubriekje als dit zal op Kerstavond iets over Kerstmis beweren: en dan hoeft hij niet te ko men opdraven met Madrid of Myra. Met Bethlehem? Misschien mag het, voor wat mij betreft, vandaag Maas tricht wezen. Ik bewaar aan die voortreffelijke stad allerlei weemoedige en niet weemoe dige herinneringen. Een er van, die zo tussenbeide hangt, is nauw verbonden aan een Kerstavond. Ik was destijds jaren geleden dus op 24 december naar Maastricht ge reisd om er in een hotelletje de Kerst nacht te passeren. Deze onderneming vond natuurlijk zijn grond in allerlei sentimentele overwegingen. Maar als vrijgezel kan men wel toegeven, ook aan een niet helemaal verantwoorde gril. En ik zal die avond dus, als enige gast, in het etablissement, dat passend was versierd met rode bolllen en kerst- groen. Maar de prikkelende geur van dennetakken was er tastbaarder dan in welk voor de hand liggend bos dan ook. De waard zat achter zijn tapkast te slapen. Maar toen hij even wakker werd vonden wij samen gelegenheid het glas te heffen. En ik hoorde hem met zijn onnavolgbaar zangerige ac cent zeggen: „Op het Kindje Jééézus dan maar' Hij méénde het. Toen ik zei „Proost" meende ik het ook. Wij hadden het Kindje Jezus zéér lief. Aan het ontbijt bediende hij, de waard, mij met afwezige blik. Wij wa ren eenzame mensen. Maar wij besef ten beiden dat de eenzaamheid voor al le mensen zowel een onvermijdelijkheid als een zege is. Want nooit is een mens zó oorspron kelijk als in zijn eenzaamheid en nooit is hij zó geschikt om terug te keren naar zijn Oorsprong. Ik mag U misschien wel allen van harte een „Zalig Kerstfeest" toewensen. Machine 10 Verenigde Staten Vijf kinderen in de leeftijd van 3 tot 12 jaar, zijn bij een brand in Slant, in de Amerikaanse staat Virginia, om het leven gekomen. De kleine woning, waarin zij met hun ouders woonden, brandde tot de grond af voordat de brandweer ter plaatse was gearriveerd. Advertentie KORTENAERKADE 1. 'S-GRAVENHAGE. BIJKANTOREN: AMSTERDAM, ARNHEM, EINDHOVEN,'S-GRAVENHAGE. GRONINGEN. ROTTERDAM, UTRECHT 22 „Het nummer nog gehaald van de auto van Wati- mena?" „Ook dat. Maar voorlopig zullen we daar weinig aan hebben, want dat hebben ze in Den Haag niet kunnen zien, die avond. De auto reed zonder lich ten op." „Verder nog iets?" „Sparen we op tot het de moeite waard wordt, in specteur." Hij drentelde de kamer uit. Sluiter trok de tele foon naar zich toe en draaide de nummers van een paar kranten. „Als u vandaag nog langs komt heb ik misschien iets voor u..." Nog geen half uur later zaten er drie journalisten voor zijn bureau. Sluiter vertelde met overtuiging het verhaal van Martin W., afkomstig uit Amsterdam, die in Antwerpen heel onaangename dingen had be leefd. De politie-verslaggevers, doorkneed in hun vak, hadden met een paar vragen het hele verhaal compleet en vertrokken tevreden. Ze vonden Slui ter een van de zeer weinigen op het hoofdbureau, die wisten wat journalisten toekwam. Sluiter las hun verhalen de volgende ochtend met groot genoegen. De verslaggevers hadden er precies van gemaakt wat hij ervan had verwacht: een boel end verhaal met „human interest", dat goede plaat sing had gekregen. „Dus dat was het", zei Anne, die over zijn schou der had meegelezen. „Had je het me niet eerder kun nen vertellen?" „Jij hebt Belgische chocolade gekregen, was dat niet genoeg?" verdedigde Sluiter zich. „En de groe ten van Victor ook nog." „Alleen al door je geheimzinnigheid blijf je zo boeiend," zei mevrouw Sluiter. „Nietwaar?" zei de inspecteur tevreden. Deze stemming behield hij de hele dag. Op het bureau was eigenlijk weinig te doen en Sluiter ver wachtte nog geen reacties. Uit Antwerpen was er een brief met krantenknipsels en doorslagen van rap porten. Segers had er evenmin gras over laten groeien. Er was een briefje bij, waarin werd ge meld dat het met Watimena nog steeds goed ging. Dat was voor deze dag alles. Speelman hield zich bezig met het verzamelen van gegevens over han del en wandel van Martin Watimena. De volgende dag was al moeilijker te dragen. Al les bleef volmaakt rustig. De herfst zette door met regen en stormvlagen, die de Amsterdammers kik- kerig in hun jassen deden wegkruipen. Uit Antwerpen was alleen de melding gekomen, dat Watimena zo prima vooruit bleef gaan. Een grauwe dag. Weer een dag later begon inspecteur Sluiter zich definitief onplezierig te voelen. Anne herkende de symptomen en nam het gelaten. Sluiter weigerde de tram te nemen en fietste foeterend door de regen naar de Elandsgracht. Op zijn kamer vond hij het kil en vervelend. Hij wilde koffie hebben, maar de can- tine was nog niet zover. Hij ging aan zijn bureau zit ten en las de berichten van de laatste dagen door. De post werd gebracht en zelfs het irriterende brief je uit Antwerpen ontbrak deze keer. De verslagge ver van een der middagbladen, een gedrongen jongen met drie lagen wantrouwen op het gezicht, kwam binnenschuifelen en vroeg of er nog iets te vertel len was over „die Antwerpse zaak". Sluiter had hem de eerste keer niet gewaarschuwd en terwijl hij zei dat er nog niets nieuws over was, wist hij dat de jongen deze gelegenheid zou aangrijpen om uitgebreid in zijn krant te zetten, dat de politie „zoals gebruike lijk alle sporen volgde, maar geen enkel resultaat kon boeken." Het gesprek werd daardoor wat snauwe rig, waarvan Sluiter spijt had toen de deur weer dicht ging. Advertentie De agent die vervolgens „een man" kwam aan dienen, kreeg de wind van voren. „Sinds wanneer zijn mannen hier naamloos? Vraag zijn naam en vraag meteen wat hij komt doen, dat is wel zo handig." „Hij komt voor de zaak-Voedo," zei de agent. Hij vond het prettig zijn baas schaakmat te hebben gezet. „Wat sta je dan te wachten! Breng „die man' hier." De -agent verdween. De man die schuchter bin lien kwam was in de veertig, een heer in een zwar te regenjas en een en al glimlach. „Behandelt u de zaak-Voedo? Mijn naam is Over- weel, J. G. Overweel." „Sluiter. Gaat u zitten. U komt uit Antwerpen? De glimlach verdween zeer snel. Voorzichtig vroeg de man: „Is dat uw manier om indruk te maken? U réadt natuurlijk maar dat ik uit Antwerpen kom." „Niet helemaal. In de Amsterdamse bladen is al leen gesproken over een Martin W., maar in de Antwerpse kranten werd hij voluit Prins Voedo. Als u die naam noemt moet u dus uit Antwerpen ko men of tenminste Antwerpse bladen hebben gelezen. Kan ik iets voor u doen?" De heer J. G. Overweel legde een vrij groot pak op het bureau. „Dit doorgeven aan Martin W." Aan de vorm was nauwelijks te raden wat er in het nette bruine paier zat. Van het pak keek Sluiter naar de man tegenover hem, die beleefd afwachtte. Ja, een jaar of 45 was hij waarschijnlijk wel. De zwarte haren lagen glimmend op zijn hoofd geplakt. Hü droeg een bril met een zwaar hoornen montuur. De smalle ogen daarachter hadden geen enkele uit drukking. De man was volkomen op zijn gemak. Hij streek over zijn snor, een smalle, zwarte streep haar boven de enigszins opgetrokken lippen. Sluiter dacht dat hij daar waarschijnlijk een litteken had. Toen de inspecteur geen aanstalten maakte om het pak te openen zei de man: „Ik was het, die heb opgebeld naar Hotel Impe rial." Sluiter liet de handen langzaam zakken op de schrijftafel. (Wordt vervolgd) BRUSSEL, 24 dec. Acht doden en- achttien gewonden zijn het gevolg van nieuwe onlusten in het zuiden van de Belgische Congo, waar krijgers van de Loeloea- en van de Baloebastam elkaar de afgelopen maanden grondgebied be twisten, aldus meldt het A.N.P- Zondag kwam het tot gevechten tussen beide stammen in de omgeving van Loeebo, de districtshoofdplaats in de provincie Ka- sai, waarbij een honderdvijftigtal hutten in brand werden gestoken. De voor naamste wapens die bij gevechten ge bruikt worden zijn pijl en boog en al lerlei slag- en steekwapenen. Een lid van de Loeloeastam, die over een ge weer beschikte en daarmede het vuur opende op de Belgische militairen die de orde kwamen herstellen, werd in hechtenis genomen. Ook zaterdag en dinsdag zijn overvallen door de Loeloea op dorpen van de Baloeba in dit gebied gemeld. In een deel van de provincie is thans de staat van beleg afgekondigd. Een do.p van de militante Loeloea, waarvan de inwoners een bijzonder actief aan deel hadden in de overvallen op de Ba loeba, werd door de Belgische rijkspoli tie omsingeld. Begin deze week werd officieel m Brussel aangekondigd, dat de rust en orde in en rondom Loeebo waren her steld, nadat ook de vorige week 1ver- scheidene Congolezen het slachtoffer van de vijandelijkheden tussen stammen waren geworden. DEN HELDER, 24 dec. Op de rijksweg Alkmaar-Den Helder, ter hoogte van Blauwe Keten, is gister middag de 23-jarige Leidse student P. Aldersma bij een autobotsing om het leven gekomen. Twee vrachtauto's reden in de rich ting Alkmaar, waarbij de laatste de voor hem rijdende wagen trachtte in te halen. De uit tegenovergestelde richting komende 'leey Aldersma werd hierdoor vermoedelijk in de war gebracht. Hij week te ver uit, kwam in de berm terecht en raakte een paal tje. Zijn auto zwaaide daarop dwars over de weg en rfl&ktG een der vracht auto's aan dG voorzijde. Het slachtoffer werd op het wegdek geslingerd en was op slag dood. PARAMARIBO. 23 dec. De rege ring van Suriname heeft via de gevol machtigde minister contact opgenomen met de Nederlandse regering over het vaststellen van een koninkrijksvlag. Er zijn over en weer reeds enkele sugges ties gedaan waarover men thans de ge dachten laat gaan. Uiteraard is ook de regering van de Ned. Antillen bij de vaststelling van een koninkrijksvlag betrokken. GUATEMALA, 24 dec. (A.F.P. Een orgaan van de regering van Guatemala bericht, dat het komende jaar grond ter beschikking van boerengezinnen uit Nederland, België, Frankrijk en Italië zal worden gesteld. Zij kunnen het land bewerken op deezlfde voorwaarden als de eigen landslieden. De eerste kolonie van Europese immigranten wordt geves tigd op de nationale boerderij „Actela", in het noorden van het land, die meer dan 15.000 ha groot is.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1959 | | pagina 5