Grote bewondering voor de T.V. décor schilders T.V.mag geen particulier winstohject worden CONTACT Achter sprookjeswereld van het beeld- scherm gaat stuk creatieve arbeid schuil Vademecum voor de 25ste maal J FRITS HES, MUSICUS EN SCHILDER JAARVERSLAG V.A.R.A. WOENSDAG 24 FEBRUARI 1960 PAGINA 9 De „zwevende" stofzuiger op de Voorjaarsbeurs De broodsmeermachine en de verrijdbare vaatwasmachine - Kinderpuzzles van, hout Gabriel Smit Vanavond Tóch naar Zweden Jongen na aanrijding overleden Het dove kind KSfË Torenflat Maastricht Advertentie BIJ VERKOUDHEID, HOESTEN EN NIEZEN geven ten pair Pottertjes In de mond snel verlichting. Duizenden vinden er dagelijks baat bij. Potter's Linie is ge liefd bij rokers, zangers en sprekers. /n handige platte doosjes SS cent IMF. M. TIN N I IX lï" N.V. NIIVIRSUM Vo^VSUM, 23 febr. De televisie is, evenals de film en de radio, biedi nt®uizenden omgeven met een romantische waas en vandaar dat dit tijd vm voor vele jongeren een magische klank heeft. Men is in deze op d an verrassende wetenschappelijke vondsten, en de toepassing daarvan Oodj® t®chniek, totaal vergeten hoeveel vindingrijkheid en moeiten aanv 2Iïn om die sprookjeswereld aannemelijk te maken. Immers, pam aar*tt het als de gewoonste zaak van de wereld in de huiskamer op- kilo". kunnen zien van de Olympische Winterspelen, die op duizenden tisch S a^s*and van hier worden opgenomen. De vakkennis, de theore- (i, t® scholing en de ervaring van programmaleiders, operateurs, reporters aan ici, die bij een dergelijk project betrokken zijn, onttrekken zich eXp "e gewaarwording van de kijkers. Zo ook de teleurstellingen, het t>oekr'men^eren' tegenslagen en de harde strijd om een resultaat te xn0 -'.Het Srote publiek is er evenmin van op de hoogte, dat wat met niet 'S °P&et,ouwd soms maar voor een deel bruikbaar is, öf helemaal Van hP beeldscherm wordt gebracht. Hiertoe mag men de werkstukken de décorschilders dikwijls rekenen, lustra. ®es: musicus, schilder en 11- üe ea;°r' maakte o.a. de décors voor Dappere Dodo" kennis van zaken te Weetni0urage rond Vertil,aarover met hie« t^'j heeft er een enkele maal om -ie maken gehad, maar voldoende de hz t £r°°t respect te spreken over Bus*.,^schilders die in de studio's in liiko "un werk ,,op een voortreffe- w«ze" vervullen. pp!'5, Hes werd in 1911 in Amsterdam rnet- ^-n' vertr°*. op 10 jarige leeftijd derla i1 oudors naar het toenmalige Ne- Van dudsch-lndië en kwam als jongen lieD J Juar in Nederland terug. Hij door- Sen o h:bs- in Soerabaja, volgde les- leidin Rijksinstituut voor de op- tva'ng.Van tekenleraren in Amsterdam Lima 1 o a- les kreeg van prof. Huib s> en studeerde aan de Kunstnjjver- Lun. heid Scha P?1 in de hoofdstad in de grafi- z0,.j_ vakken en reclametekenen. Toch Brit. tr s°hilder- en tekenkunst voor WorHo met een dagelijkse arbeid muJ;®n' want hjj is uiteindelijk beroeps- top s geworden. De aanleiding hier van s een g'taar, die hij als jongen inst,.^ vader ten geschenke kreeg. Dit mpn .ment kreeg de jonge Hes volko- da„ de ban. En zo is het tot op de dit%„an. vandaag gebleven. Wat hij op reikt uei? in de radiowereld heeft be- Hii u .hij te danken aan zelfstudie. rakiÏTam in de dertiger jaren in aan plant^ 1ïlet ^ax Tak- Frits Hes had een en laten maken van zün gitaarspel hore r? aan ax Tak' of het wilde niot laatste had er op dat moment Was I6!1 Jtren naar. Maar het geluk reportaUTnts Hes- Want 3uist was de en de bij Max Tak op bezoek erammpfPparatuur aanwezig om een de v"m°fo°nplaat te draaien. Tak luister gen a'leen „Kom morgen om ne- het p u ln "-metone". Daarmee begon >n hof,s Hes speelde enkele maanden lepr-H °rkest van Max Tak waar hij veel iUust en meewerkte aan de muzikale dm, atie van de eerste sprekende Ne- l'undse films. Spoedig werkte hij in steeertn met Coleman Hawkins eh kreeg spppTj aanbiedingen elders. In 1936 WiA* hij bij de omroep onder de or- had ?Jder Hans Mossel. Tegelijkertijd ranefj!s zijn krachten beproefd op ar- taaMo ?nten en composities. Bij het gi- stival in 1959 werd zijn compositie ijitfe,?enen in een kleine Spaanse tuin" drS°,erd. En momenteel heeft hij een oi?hge Spaanse suite voor gitaar Ziji, kestbegeleiding in schets gereed. Sfa^fprnposities zijn opgenomen op et „htofoonplaten, een enkele staat op "^-hamertoire van het K.R.O.-ensemble de pfi?relle" waarvan Wim Hendriks Uil» i i.n? heeft. Bij wijze van afwisse- y°or J" r9ft Frits Hes thans de muziek SK.ae teksten van Stan Haag. En on- Werkte Hes mee aan het cabaret «es Pater Mittelmeijer. Toch is Frits WeerQe schilder- en tekenkunst ook 'U H helemaal vergeten. Hij maak- "aar der jaren als reclameteke- v0or - iches voor de Huishoudbeurs, bonthandel, voor een 2x0 te Ne- hele prijzen. In 1954maaktP ê"-. u r?n" een reis door Spanje naar if„rlïs-J?es waarvan hij publiceerde en tekenH ldmg een tijdschrift van een bekende Europe se autofabriek. Op deze reis deed hij ook de indrukken op voor zijn composi ties. B. en W. van Hilversum schonken een schilderij van Hes over de watersnood aan het gemeentebestuur van het ge troffen Numansdorp. Wijlen dr. Eduard van Beinum schreef destijds over een expositie van Hes: „Zijn werk heeft mij de indruk gege ven van een eerlijk streven, steunend op een innerlijke overtuiging". En dr. P. H. Bitter jr. tekende ergens op, dat het werk van Hes de ware kunstenaar verraadt. De kunst van het décorschilderen „De televisie is voor de volle honderd procent op het visuele gericht en der halve moet alles wat op het beeld scherm wordt gebracht echt zijn, of een indruk geven alsof het echt is. De moei lijkheid is vaak een passende achter grond te vinden, want men heeft in de studio's geen bossen, parken, paleizen, schepen of locomotieven in natura bij de hand. Veel hangt derhalve af van een artistiek verantwoord décor." Voor het een of ander interieur zijn er altijd wel benodigheden te vinden, aldus Hes, maar waar het in het bijzonder om gaat, is het scheppen van een juiste sfeer. Inderdaad, wie een kijkje neemt in de studio's in Bussum staat versteld van de enorme hoeveelheid van de meest uiteenlopende voorwerpen die voor het inrichten van een huiskamer, een café, of wat dan ook, ter beschik king staan. „Met sfeer bedoel ik, dat de dode din gen tot leven komen. Men kan met een paar tafeltjes en stoeltjes, enkele gla zen en flessen wel een terrasje maken, maar daarmee geeft men nog niet de indruk dat het een terrasje is in Parijs. Hiervoor dient ook aandacht te worden geschonken aan het uiterlijk van de om ringende huizen en gebouwen, aan bo men en bloembakken, kortom aan alles wat de sfeer ademt van een schilderach tig straatje in het hartje van de Fran se hoofdstad. En dus moet er een be roep op de fantasie en de vaardigheid van de décorschilder worden gedaan." Men maakt bij het vervaardigen van de décors gebruik van grote lappen grijs linnen. De figuren worden met een lijmverf op het doek gebracht, terwijl het doek hangt. Men schildert dus niet op een vlak dat horizontaal ligt, maar dat verticaal hangt. En meerdere ma len moet de schilder een trapje benut ten, want de afmetingen zijn nu niet be paald gering. Een vlak van 3 bij 4 me ter noemt men een „doekje"; een opper vlakte van tussen de 25 en 30 vierkan te meter is heel gewoon. Razend tempo De décors moeten in een razend tempo worden gemaakt. Het gevolg hiervan is, dat de schilders onder ho ge druk hun werk uitoefenen. En dan is het begrijpelijk dat men er met een vaardige tekenhand, gevoel voor pers pectief en fantasie alleen nog niet is. Men kan de décorsschilders als snel tekenaars beschouwen, terwijl ze elk moment van de dag over de nodige in spiratie moeten beschikken, alhoewel hun middelen ergens beperkt zijn, want kleuren, waarmee een bepaald effect is te bereiken, worden niet be nut. Camera en décor De cameraman weet niet altijd wel ke gedeelten van het décor hij zal op nemen. Het kan dan ook gebeuren dat grote vlakken maar voor een gering deel op het beeldscherm komen en hele stuk ken eenvoudig worden verwaarloosd. Toch heeft de schilder al zijn kunnen en energie aangewend om het geheel voor een uitzending klaar te maken. Dat hij dus voor teleurstellingen komt te staan zal niemand bevreemden die een beetje weet hoe het in de studio's toegaat. „Daarom kan de bewondering van de kijker voor de décorschilder niet groot genoeg zijn. Althans zo gaat het mij, want ik heb voor wat in de studio's wordt gepresteerd een diep respect." En Frits Hes voegt er nog aan toe, dat de schilder en tekenaar toch altijd graag iets van zijn werk bewaard wil zien. Voor de televisie-décorschilder blijft er geen enkele documentatie over. „Het is een gemeenplaats, maar de te levisie verslindt energie en creativiteit in een dermate mate en tempo, waar van de kijkers niet het minste besef van hebben", aldus Hes. Achter de sprookjeswereld van het beeldscherm gaat een stuk arbeid van hardwerkende mensen schuil, die zich niet laten ontmoedigen door de vele be zwaren welke tegen het jonge medium televisie worden ingebracht, wat de programma's betreft. En ook dat is een prestatie. Een voorbeeld van een sfeervol decor, dat zowel artistiek als technisch volkomen aan de etsen van een televisie-uitzending voldoet. De kijker waant zich inder- daad in een vertrek met het uitzicht op de Amsterdamse Munttoren en krijgt niet de minste indruk van een geschilderd vlak op de achtergrond. Hit LJds deVvUrilSfnJiltarlSt' r1d\°-medewerker en kunstschilder Frits Hes die des- V„re Dodo" vervaardiade helft d)tzendin0en van het programma-onderdeel „Dap- de t-u-decorschilder's in dJ een grote bewondering voor het werk t,c mogelijk opzicht wedijveren met Vn Bus.su™- "Hun bekwaamheid kan in uy wren met de prestaties van hun collegas in het buitenland." AMSTERDAM, 23 febr. De strijd tegen het bestaande omroepbestel, die de laatste jaren weer sterk oplaait, heeft volgens het pas verschenen jaar verslag over 1959 van de VARA als achtergrond de poging om in Neder- 'and ..commerciële televisie ingevoerd te krijgen. Deze strijd leidt, alvyeer vol gens het VARA-verslag, tot „een even onwaarachtige als doorzichtige cam pagne van de zijde van sommige voor commerciële televisie ijverende dagbla den, die zelf zakelijke belangen bij de invoering der commerciële televisie hebben." De invloeden, die achter de schermen voor commerciële televisie werken, al dus lezen we verder in het verslag, zijn financieel en politiek bijzonder sterk en hebben de steun gewonnen van de staatssecretaris van O., K. en W., mr. Scholten, die, hoewel tot zijn ambt geroepen om de cultuur te beschermen en te versterken, er blijkbaar geen been in ziet een voor de cultuur en volksontwikkeling zo belangrijk medi um als de televisie (en straks mis schien ook de radio) tot particulier winstobject te maken. De VARA staat dan ook tegenover de regering met veel wantrouwen. Niet slechts in politieke zin hetgeen met het oog op de positie van deze omroep, die in sterke mate wordt bepaald door de invloed van de demoeratisch-socia- listische beweging, niet zo verwonder lijk is maar ook wat betreft haar CUA üe,e bedoelingen. Ondanks de onrust, die op het ge bied van de omroep is gewekt, was het verslagjaar een goed jaar. Wat de stu- fhobouw betreft, die zich in drie fasen voltrekt, is het eerste gedeelte, de tech nische vleugel, op 2 mei 1959 in gebruik genomen. Aan het tweede gedeelte, dat o.a, vier nieuwe studioruimten omvat wordt hard gewerkt. In 1961 zal een zomerfeest worden gehouden met het oog op het overschrijden van een leden tal van een half miljoen op 21 november van verleden jaar en ter viering van het 35-jarige bestaan van de VARA op 1 november a.s. Dan zal tevens de vol tooiing van de tweede fase in de studio- bouw kunnen worden gevierd De bewuste remming van de televisie in de afgelopen jaren door de regering is, aldus het verslag, niet tot uiting gekomen in de groei van het aantal tv-toesteilen, dat in het verslagjaar steeg van 391.036 tot 584.766 Zij heeft echter wel geleid tot een beperking van de beschikbare zendtijd, studioruimte, technische en andere faciliteiten. Het gevolg is geweest, dat nu reeds sinds enige jaren het evenwicht volkomen is verbroken tussen de groei van het aan tal kijkers en de diensten, die hun kun nen worden bewezen. Er is evenwel vol gens het verslag in dit opzicht een ken tering ten goede waar te nemen. De zendtijd wordt geleidelijk uitgebreid en een voorgestelde verhoging' van het JJOkgeld van 30 tot 36 zal bovendien ae mogelijkheid scheppen tot een iets ere ariT>slag op financieel terrein, •samenwerking tussen omroepen. hJ ontwikkeling op het gebied van televisie eist een grote mate van o^ïïf^Ver ,'9g tussen de omroepver- w i 2" 1 's wat <Rt betreft reeds gebracht. Niettemin zijn er !io V4p j waarop naar de mening van de v ARA een versterking van het ge- Hpf tïi t^i50 aPParaat nodig is. Het voorstel tot vorming van een eigen ite VAReASeHtati<;"staf b« de NTS' dat de VARA daartoe heeft gedaan, wordt momenteel nog besproken. Het verslag bevat voorts gedetailleer de overzichten van de radio en televi sieprogramma's in 1959 en enkele over zichten, waaruit blijkt, dat de VARA in genoemd jaar, wat de radioprogram ma's betreft, 17,2 procent van de zend tijd besteedde aan ernstige muziek, 32,6 procent aan lichte muziek, 4.9 procent aan cabaret- en gevarieerde program ma s, 15.1 procent aan programma's, bestaande uit muziek en gesproken woord (voor de jeugd, de vrouw, zie ken, streekuizendingen enz.) en 30.2 procent aan gesproken woord waaron der lezingen, reportages, sportuitzen- dmgen, klankbeelden, hoorspelen nieuwsberichten e.d. HILVERSUM, 24 febr. (KNP) in verband met diens vijftigste verjaar dag zal de dichter Gabriël Smit in het KRO-tele visieprogramma van donder dagavond aan de kijkers worden voor gesteld door middel van een vraagge sprek met Fons Disch. In verband met dit vraaggesprek zal de aangekondigde voorfilm Onion Johnny vervallen. De overige programma-delen beginnen iets eerder dan werd gepubliceerd. Donderdagavond Is er een klein tele visiejubileum: 25ste uitzending in de Rubriek Vademecum. Bij het begin ervan, ruim twee jaar geleden, waren voorzichtig-aan vier uitzendingen ge projecteerd. Geleerden over hun weten schap laten vertellen leek een enigszins hachelijke onderneming. Belangstelling onder de luisteraars bleek spoedig in ruim voldoende mate aanwezig. De lich te huiver voor het medium bij de we tenschapsbeoefenaars zelf kon men overwinnen. Hierover is J. W. Hofstra, die met Wim Bary de rubriek heeft opgezet, vooral voldaan. Prof. dr. F. van der Meer heeft hen in dit opzicht het glibberig lijkende pad naar de Bus- sumse studio's helpen effenen. Niet al len zijn hem zonder hun zenuwen ge volgd Ook Anton van Duinkerken, die met geen enkel auditorium ooit enige moeite heeft, bleek aanvankelijk enigs zins onwennig te staan tegenover de miljoenen, die hem via dat ene dode ca meraoog star aanstaarden. Hetgeen hem uiteraard niet verhinderde met Ep- po Doeve als sneltekenaar samen een geslaagde uitzending te maken over een gedicht van Vondel. Kunsthistorie, psychologie, Egypto'ogie, muziek, bio logie, recht, schilderkunst, Bijbel zjjn aan de orde geweest. Telkens een klein onderdeel daarvan, zodat er vol doende over verteld kon worden om de aandacht te boeien. „Hoe weet die Hofstra dat nu alle maal?" vroeg onlangs een dame. Het antwoord is simpel: hij iaat zich tevo ren door zijn gast inlichten want hij weet wel veel, maar gelukkig ook niet alles. De uitzendingen worden grondig voorbereid. Hetgeen verrassingen niet uitsluit. Het besef dat in honderddui zenden huiskamers te,zien is wat in de studio gebeurt, lokt uiteenlopende x-e- acties uit. Vluchtreacties soms, acuut geheugenverlies, spraakwatervallen En nauwelijks een kijker, die beseft wat nu en dan geleden wordt, door gastheer, regisseur en technici. De jubileumgast morgen is J C Oudshoorn, doctorandus in de psycholo gie, docent aan de Rijksuniversiteit te Leiden, die vertelt over de grafologie- wat er uit het schrift is af te leiden over de persoonlijkheid. Zenuwen ook hier? Het is een telerecording. HILVERSUM, "4 febr. - De VARA- teievisie introduceert vanavond de nieu we quiz „2 x 4 geeft acht", waarin twee militaire patrouilles elkaar op vredelievende - wijze zullen bestrijden., YBolgende week wordt in Utrecht I de voorjaarsbeurs geopend, die uitsluitend gewijd is aan ge bruiksgoederen en die voor de huis vrouw tal van gezellige en praktische noviteiten bezit. Zo komt er een „zwe- I vende" stofzuiger, die door een sterke y luchtdruk van binnen gemakkelijk te 1 over vakantie denken en de be- zitters van een caravan kijken dan hun uitrusting eens na. Mogelijk iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMniiiiiiiinmiimi begeren ze een verwarming voor kou de dagen, die ook een zomer soms biedt. Dan moeten ze op de jaarbeurs eens de kachel bekijken, die eenvou dig in de vloer van de caravan ge monteerd kan worden en dus geen nuttige ruimte eist. Het is trouwens ook mogelijk u whuiskamer van die vloer uit te verwarmen, waarvoor een z.g. vloerfornuis, dat met olie wordt gestookt, in de handel komt. Op het gebied van aardewerk ver schijnen steeds nieuwe modellen en an dere dessins. Een Belgische fabriek zal nu diepe borden in kommodel to nen, zodat zij tevens als compote- schaaltjes zijn te gebruiken. Verder dekschalen, die ook alleen als een schaal sierlijk zijn en kop en schotel zo uitgevoerd, dat de schotel zonder rand ook een aardig gebakschoteltje is Emmers en bakken van polyethyleen zijn voor wat de kleuren betreft meer aangepast aan de moderne keuken. Geel, ivoor en blauw voor de bakken „Alweer een jour nalist?", vroeg de 65-jarige mevrouw Stam-Akesson ver baasd, toen we haar huisje aan de Poe- lestoep, A 799 te Sliedrecht binnen stapten. Behalve haar naam verraadt ook een licht accent in haar uitspraak, dat haar wieg noor delijker heeft ge staan dan onze landsgrenzen rei ken. Ze is Zweedse van geboorte en sinds de dood van haar man is ze in Sliedrecht blijven wonen. De hunke ring naar het ge boorteland is echter gebleven en zo doende was haar vreugde groot, toen Bert Garthof van de VARA haar vo rig jaar op 25 de cember aan het eind van de uit zending „Dit is Uw leven" een drie weekse vakantie reis naar Zweden beloofde, op kosten van de VARA, wel te verstaan. Nu, twee maanden la ter, is het eindelijk zover en mevrouw Stam is daar blij om en niet alleen om de reis zelf. De sensatiepers had zich namelijk op het geval ge worpen. Er werd geïnsinueerd, dat Garthof te veel had beloofd, dat de VARA dat tóch niet zou kunnen be talen, dat mevrouw Stam kribbig was tegen haar poes en nog meer van dergelijke verhalen. „Allemaal leu gens", zei mevrouw Stam gisteren. Ze kan dat nu rustig zeggen, want juist enkele dagen geleden, vrijdag, heeft ze bezoek gehad van enkele heren van de VARA, die kwamen vertellen, dat het heus allemaal door ging en dat er zaterdag een auto voor de deur komt, om haar naar Schiphol te brengen. Vandaar gaat de reis naar Malmö, waar ze op kosten van de plaatselijke dienst voor sociale zaken drie weken onderdak krijgt aangeboden in een tehuis voor bejaarden. Al die misver standen zijn gekomen door een brief, afkomstig uit Zweden, bestemd voor de VARA, maar geadresseerd en te recht gekomen bij mevrouw Stam, die hem natuurlijk opende, kennis nam van de inhoud en toen achter de klok op de schoorsteen zette. Later bleek, Rat die brief eigenlijk bij de VARA thuis hoorde en toen was de zaak vlug voor elkaar. Mevrouw Stam gaat eens kijken, of ze Zweden niet ontgroeid is in de zevenendertig jaar, dat ze er niet is geweest. Ze heeft hier in Holland, be halve familie van haar mans kant, geen relaties meer. De buren zijn erg vriendelijk, maar het is te begrijpen, dat mevrouw Stam haar laatste levens jaren graag in Zweden zou willen doorbrengen. Ze heeft er nog een broer van 67 en een zuster van 72 jaar, maar bii hen kan ze niet in komen wonen. Ze zal dus de eerst komende drie weken gebruiken, om ZUID-SCHARWOUDE, 24 febr. Op de provinciale verkeersweg onder Zuid- Scharwoude is gistermiddag de 9-jari- ge Henry IJderna, wonende te Heer Hugowaard, door een personenauto, bestuurd door de 39-jarige vertegen woordiger H. D. uit Alkmaar, aangere den en ernstig gewond naar het St.- Elisabethziekenhuis te Alkmaar over gebracht. De jongen is daar in de loop van de avond overleden. en de emmers tomaatrood met zwart hengsel, citroengeel piet zwart heng sel, parelgrijs met groen hengsel, lichtblauw met wit hengsel en ivoor met bruin hengsel. Ook is gebroken met de oude traditionele vormen en oren zoekt men aan de afwasbakken te ver geefs, maar dat was al eerder zo, me nen we. Het zou de vrouw zeker niet welge vallig zijn, indien men op het terrein van de luxe artikelen niet met novi teiten kwam. Wat denkt zij van tassen van struisvogelpoten, die het effect van krokodilleer geven? Voor de jeugd komen er puzzels van een speciaal soort dik hout, zodat dt deeltjes ook opgezet kunnen worden. Een interessante afdeling vormt ter beurze steeds de collectieve inzending voor uitvindingen. Daar kan men e-en hersengymnastiekautomaat bewonde ren, die door de uitvinder in zijn vrij» tijd in elkaar is gezet. Een aardig snufje zal zeker zijn een nieuw soort vrijgezellenknoop. In de Julianahal wordt een demon stratie gegeven ran een geheel op vouwbare douche-cel, waarvoor klein- behulsden veel belangstelling zullen hebben. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimniiiiiiini iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniiin te onderzoeken, of ze zich in Zweden kan vestigen. Mocht dat lukken, dan komt ze nog even terug, om haar za ken te regelen en afscheid te nemen. Mocht het niet gaan, ja, dan blijft ze natuurlijk in Sliedrecht wonen, waar ze overigens ook niet op een schop stoel zit. Een poosje geleden heeft mevrouw Stam griep gehad en ze moest drie weken binnen blijven. De buren dach ten dat ze naar Zweden was en toen ze weer op straat verscheen, vroegen ze: „En hoe was het?" Nu zal ze dan gaan. Mevrouw Stam verwacht dezer Ragen nog een briefje van de VARA, waarin staat, hoe laat ze wordt afge haald en dan gaat ze haar koffers pakken. n de hoofdstedelijke Joh. C. Amman- school, een dagschool voor onder wijs aan doofstomme kinderen, heeft prof. dr. L. B. W. Jongkees dins dagavond de eerste les ingeleid van een oudercursus, waaraan medewer ken een psycholoog, een keel-, neus- en oorarts, een leraar lichamelijke opvoe ding en de leerkrachten van de school zelf. Jonge, dove kinderen, aldus de hoogleraar, kunnen later, opgegroeid tot dove volwassenen, een behoorlijk» plaats in het maatschappelijk leven bezetten, mits ze daarop behoorlijk worden voorbereid en onder voor waarde, dat hun ook de kans wordt geboden. De ouders hebben als opvoe ders en opleiders van het kind med» de taak om hun dove kind tot een goede positie te brengen. De nieuwe cursus nu wil de ouders meer bij het onderwijs betrekken door hen te wijzen op de middelen die zij hebben om hun kind daarbij te steunen. Dit geschiedt allereerst door hun een beter inzicht te geven in het gebrek van de doofheid. Daarnaast ontvangen zij duidelijke wenken, hoe er met bet kind in het gezin kan worden gewerkt na de schooltijd overdag, tiidens de weekeinden en de vakanties. Tenslotte beoogt de opleiding meer bekendheid te geven aan wat wel en met mogelijk is met een dove, in het bijzonder m die kringen waarin hij zich moet be wegen. Als leidraad voor de ouders werd speciaal een boekje geschreven „Doof. hoe kan ik helDen?" Het is van de hand van de heer P. R. Berkhout, directeur van de Joh C. Ammanschool, die daar mede een bijdrage wil geven tot een nog beter begrip van de dove en de doofheid. Dit meer verantwoord tege moet treden van de dove mens zal heill tot steun kunnen zijn bij zijn moei lijke tocht door de horende maatschap pij. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiniiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiimiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiHiniiiiitiiiiiiiiii'tmiiiiiiiiiiini ma ver enige we ken zal in Maastricht op het Koningsplein een torenflat ge opend worden, die het hoogste woon- centrum van Zuid- Limburg wordt ge noemd. Het gebouw, dat met modern comfort is toegerust, zal ruimte bieden aan 72 gezinnen. In de onderbouw van de toren zijn een frö belschool en een kinderbewaarplaats 'ngericht, speciaal bedoeld voor de nderen van de flatbewoners. Er ■orden tevens twee clfbedieningswin. kels gevestigd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 9