Grote bewondering voor de
T.V. décor schilders
T.V.mag geen particulier
winstohject worden
CONTACT
Achter sprookjeswereld van het beeld-
scherm gaat stuk creatieve arbeid schuil
Vademecum voor
de 25ste maal
J
FRITS HES, MUSICUS EN SCHILDER
JAARVERSLAG V.A.R.A.
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1960
PAGINA 9
De „zwevende" stofzuiger op de Voorjaarsbeurs De
broodsmeermachine en de verrijdbare vaatwasmachine -
Kinderpuzzles van, hout
Gabriel Smit
Vanavond
Tóch naar Zweden
Jongen na aanrijding
overleden
Het dove kind
KSfË
Torenflat
Maastricht
Advertentie
BIJ VERKOUDHEID, HOESTEN EN NIEZEN
geven ten pair Pottertjes In de mond
snel verlichting. Duizenden vinden er
dagelijks baat bij. Potter's Linie is ge
liefd bij rokers, zangers en sprekers.
/n handige
platte doosjes SS cent
IMF. M. TIN N I IX lï" N.V. NIIVIRSUM
Vo^VSUM, 23 febr. De televisie is, evenals de film en de radio,
biedi nt®uizenden omgeven met een romantische waas en vandaar dat dit
tijd vm voor vele jongeren een magische klank heeft. Men is in deze
op d an verrassende wetenschappelijke vondsten, en de toepassing daarvan
Oodj® t®chniek, totaal vergeten hoeveel vindingrijkheid en moeiten
aanv 2Iïn om die sprookjeswereld aannemelijk te maken. Immers,
pam aar*tt het als de gewoonste zaak van de wereld in de huiskamer op-
kilo". kunnen zien van de Olympische Winterspelen, die op duizenden
tisch S a^s*and van hier worden opgenomen. De vakkennis, de theore-
(i, t® scholing en de ervaring van programmaleiders, operateurs, reporters
aan ici, die bij een dergelijk project betrokken zijn, onttrekken zich
eXp "e gewaarwording van de kijkers. Zo ook de teleurstellingen, het
t>oekr'men^eren' tegenslagen en de harde strijd om een resultaat te
xn0 -'.Het Srote publiek is er evenmin van op de hoogte, dat wat met
niet 'S °P&et,ouwd soms maar voor een deel bruikbaar is, öf helemaal
Van hP beeldscherm wordt gebracht. Hiertoe mag men de werkstukken
de décorschilders dikwijls rekenen,
lustra. ®es: musicus, schilder en 11-
üe ea;°r' maakte o.a. de décors voor
Dappere Dodo"
kennis van zaken te
Weetni0urage rond
Vertil,aarover met
hie« t^'j heeft er een enkele maal
om -ie maken gehad, maar voldoende
de hz t £r°°t respect te spreken over
Bus*.,^schilders die in de studio's in
liiko "un werk ,,op een voortreffe-
w«ze" vervullen.
pp!'5, Hes werd in 1911 in Amsterdam
rnet- ^-n' vertr°*. op 10 jarige leeftijd
derla i1 oudors naar het toenmalige Ne-
Van dudsch-lndië en kwam als jongen
lieD J Juar in Nederland terug. Hij door-
Sen o h:bs- in Soerabaja, volgde les-
leidin Rijksinstituut voor de op-
tva'ng.Van tekenleraren in Amsterdam
Lima 1 o a- les kreeg van prof. Huib
s> en studeerde aan de Kunstnjjver-
Lun.
heid
Scha P?1 in de hoofdstad in de grafi-
z0,.j_ vakken en reclametekenen. Toch
Brit. tr s°hilder- en tekenkunst voor
WorHo met een dagelijkse arbeid
muJ;®n' want hjj is uiteindelijk beroeps-
top s geworden. De aanleiding hier
van s een g'taar, die hij als jongen
inst,.^ vader ten geschenke kreeg. Dit
mpn .ment kreeg de jonge Hes volko-
da„ de ban. En zo is het tot op de
dit%„an. vandaag gebleven. Wat hij op
reikt uei? in de radiowereld heeft be-
Hii u .hij te danken aan zelfstudie.
rakiÏTam in de dertiger jaren in aan
plant^ 1ïlet ^ax Tak- Frits Hes had een
en laten maken van zün gitaarspel
hore r? aan ax Tak' of het wilde
niot laatste had er op dat moment
Was I6!1 Jtren naar. Maar het geluk
reportaUTnts Hes- Want 3uist was de
en de bij Max Tak op bezoek
erammpfPparatuur aanwezig om een
de v"m°fo°nplaat te draaien. Tak luister
gen a'leen „Kom morgen om ne-
het p u ln "-metone". Daarmee begon
>n hof,s Hes speelde enkele maanden
lepr-H °rkest van Max Tak waar hij veel
iUust en meewerkte aan de muzikale
dm, atie van de eerste sprekende Ne-
l'undse films. Spoedig werkte hij in
steeertn met Coleman Hawkins eh kreeg
spppTj aanbiedingen elders. In 1936
WiA* hij bij de omroep onder de or-
had ?Jder Hans Mossel. Tegelijkertijd
ranefj!s zijn krachten beproefd op ar-
taaMo ?nten en composities. Bij het gi-
stival in 1959 werd zijn compositie
ijitfe,?enen in een kleine Spaanse tuin"
drS°,erd. En momenteel heeft hij een
oi?hge Spaanse suite voor gitaar
Ziji, kestbegeleiding in schets gereed.
Sfa^fprnposities zijn opgenomen op
et „htofoonplaten, een enkele staat op
"^-hamertoire van het K.R.O.-ensemble
de pfi?relle" waarvan Wim Hendriks
Uil» i i.n? heeft. Bij wijze van afwisse-
y°or J" r9ft Frits Hes thans de muziek
SK.ae teksten van Stan Haag. En on-
Werkte Hes mee aan het cabaret
«es Pater Mittelmeijer. Toch is Frits
WeerQe schilder- en tekenkunst ook
'U H helemaal vergeten. Hij maak-
"aar der jaren als reclameteke-
v0or - iches voor de Huishoudbeurs,
bonthandel, voor een 2x0 te Ne-
hele prijzen. In 1954maaktP ê"-. u r?n"
een reis door Spanje naar if„rlïs-J?es
waarvan hij publiceerde en tekenH ldmg
een tijdschrift van een bekende Europe
se autofabriek. Op deze reis deed hij
ook de indrukken op voor zijn composi
ties.
B. en W. van Hilversum schonken een
schilderij van Hes over de watersnood
aan het gemeentebestuur van het ge
troffen Numansdorp.
Wijlen dr. Eduard van Beinum schreef
destijds over een expositie van Hes:
„Zijn werk heeft mij de indruk gege
ven van een eerlijk streven, steunend
op een innerlijke overtuiging". En dr.
P. H. Bitter jr. tekende ergens op, dat
het werk van Hes de ware kunstenaar
verraadt.
De kunst van het décorschilderen
„De televisie is voor de volle honderd
procent op het visuele gericht en der
halve moet alles wat op het beeld
scherm wordt gebracht echt zijn, of een
indruk geven alsof het echt is. De moei
lijkheid is vaak een passende achter
grond te vinden, want men heeft in de
studio's geen bossen, parken, paleizen,
schepen of locomotieven in natura bij
de hand. Veel hangt derhalve af van
een artistiek verantwoord décor."
Voor het een of ander interieur zijn er
altijd wel benodigheden te vinden, aldus
Hes, maar waar het in het bijzonder om
gaat, is het scheppen van een juiste
sfeer. Inderdaad, wie een kijkje neemt
in de studio's in Bussum staat versteld
van de enorme hoeveelheid van de
meest uiteenlopende voorwerpen die
voor het inrichten van een huiskamer,
een café, of wat dan ook, ter beschik
king staan.
„Met sfeer bedoel ik, dat de dode din
gen tot leven komen. Men kan met een
paar tafeltjes en stoeltjes, enkele gla
zen en flessen wel een terrasje maken,
maar daarmee geeft men nog niet de
indruk dat het een terrasje is in Parijs.
Hiervoor dient ook aandacht te worden
geschonken aan het uiterlijk van de om
ringende huizen en gebouwen, aan bo
men en bloembakken, kortom aan alles
wat de sfeer ademt van een schilderach
tig straatje in het hartje van de Fran
se hoofdstad. En dus moet er een be
roep op de fantasie en de vaardigheid
van de décorschilder worden gedaan."
Men maakt bij het vervaardigen van
de décors gebruik van grote lappen
grijs linnen. De figuren worden met een
lijmverf op het doek gebracht, terwijl
het doek hangt. Men schildert dus niet
op een vlak dat horizontaal ligt, maar
dat verticaal hangt. En meerdere ma
len moet de schilder een trapje benut
ten, want de afmetingen zijn nu niet be
paald gering. Een vlak van 3 bij 4 me
ter noemt men een „doekje"; een opper
vlakte van tussen de 25 en 30 vierkan
te meter is heel gewoon.
Razend tempo
De décors moeten in een razend
tempo worden gemaakt. Het gevolg
hiervan is, dat de schilders onder ho
ge druk hun werk uitoefenen. En dan
is het begrijpelijk dat men er met een
vaardige tekenhand, gevoel voor pers
pectief en fantasie alleen nog niet is.
Men kan de décorsschilders als snel
tekenaars beschouwen, terwijl ze elk
moment van de dag over de nodige in
spiratie moeten beschikken, alhoewel
hun middelen ergens beperkt zijn,
want kleuren, waarmee een bepaald
effect is te bereiken, worden niet be
nut.
Camera en décor
De cameraman weet niet altijd wel
ke gedeelten van het décor hij zal op
nemen. Het kan dan ook gebeuren dat
grote vlakken maar voor een gering deel
op het beeldscherm komen en hele stuk
ken eenvoudig worden verwaarloosd.
Toch heeft de schilder al zijn kunnen
en energie aangewend om het geheel
voor een uitzending klaar te maken.
Dat hij dus voor teleurstellingen komt
te staan zal niemand bevreemden die
een beetje weet hoe het in de studio's
toegaat.
„Daarom kan de bewondering van de
kijker voor de décorschilder niet groot
genoeg zijn. Althans zo gaat het mij,
want ik heb voor wat in de studio's
wordt gepresteerd een diep respect."
En Frits Hes voegt er nog aan toe,
dat de schilder en tekenaar toch altijd
graag iets van zijn werk bewaard wil
zien. Voor de televisie-décorschilder
blijft er geen enkele documentatie over.
„Het is een gemeenplaats, maar de te
levisie verslindt energie en creativiteit
in een dermate mate en tempo, waar
van de kijkers niet het minste besef
van hebben", aldus Hes.
Achter de sprookjeswereld van het
beeldscherm gaat een stuk arbeid van
hardwerkende mensen schuil, die zich
niet laten ontmoedigen door de vele be
zwaren welke tegen het jonge medium
televisie worden ingebracht, wat de
programma's betreft. En ook dat is een
prestatie.
Een voorbeeld van een sfeervol decor, dat zowel artistiek als technisch volkomen
aan de etsen van een televisie-uitzending voldoet. De kijker waant zich inder-
daad in een vertrek met het uitzicht op de Amsterdamse Munttoren en krijgt niet
de minste indruk van een geschilderd vlak op de achtergrond.
Hit
LJds deVvUrilSfnJiltarlSt' r1d\°-medewerker en kunstschilder Frits Hes die des-
V„re Dodo" vervaardiade helft d)tzendin0en van het programma-onderdeel „Dap-
de t-u-decorschilder's in dJ een grote bewondering voor het werk
t,c mogelijk opzicht wedijveren met Vn Bus.su™- "Hun bekwaamheid kan in
uy wren met de prestaties van hun collegas in het
buitenland."
AMSTERDAM, 23 febr. De strijd
tegen het bestaande omroepbestel, die
de laatste jaren weer sterk oplaait,
heeft volgens het pas verschenen jaar
verslag over 1959 van de VARA als
achtergrond de poging om in Neder-
'and ..commerciële televisie ingevoerd
te krijgen. Deze strijd leidt, alvyeer vol
gens het VARA-verslag, tot „een even
onwaarachtige als doorzichtige cam
pagne van de zijde van sommige voor
commerciële televisie ijverende dagbla
den, die zelf zakelijke belangen bij de
invoering der commerciële televisie
hebben."
De invloeden, die achter de schermen
voor commerciële televisie werken, al
dus lezen we verder in het verslag, zijn
financieel en politiek bijzonder sterk en
hebben de steun gewonnen van de
staatssecretaris van O., K. en W., mr.
Scholten, die, hoewel tot zijn ambt
geroepen om de cultuur te beschermen
en te versterken, er blijkbaar geen
been in ziet een voor de cultuur en
volksontwikkeling zo belangrijk medi
um als de televisie (en straks mis
schien ook de radio) tot particulier
winstobject te maken.
De VARA staat dan ook tegenover
de regering met veel wantrouwen. Niet
slechts in politieke zin hetgeen met
het oog op de positie van deze omroep,
die in sterke mate wordt bepaald door
de invloed van de demoeratisch-socia-
listische beweging, niet zo verwonder
lijk is maar ook wat betreft haar
CUA üe,e bedoelingen.
Ondanks de onrust, die op het ge
bied van de omroep is gewekt, was het
verslagjaar een goed jaar. Wat de stu-
fhobouw betreft, die zich in drie fasen
voltrekt, is het eerste gedeelte, de tech
nische vleugel, op 2 mei 1959 in gebruik
genomen. Aan het tweede gedeelte, dat
o.a, vier nieuwe studioruimten omvat
wordt hard gewerkt. In 1961 zal een
zomerfeest worden gehouden met het
oog op het overschrijden van een leden
tal van een half miljoen op 21 november
van verleden jaar en ter viering van
het 35-jarige bestaan van de VARA op
1 november a.s. Dan zal tevens de vol
tooiing van de tweede fase in de studio-
bouw kunnen worden gevierd
De bewuste remming van de televisie
in de afgelopen jaren door de regering
is, aldus het verslag, niet tot uiting
gekomen in de groei van het aantal
tv-toesteilen, dat in het verslagjaar
steeg van 391.036 tot 584.766 Zij heeft
echter wel geleid tot een beperking van
de beschikbare zendtijd, studioruimte,
technische en andere faciliteiten. Het
gevolg is geweest, dat nu reeds sinds
enige jaren het evenwicht volkomen is
verbroken tussen de groei van het aan
tal kijkers en de diensten, die hun kun
nen worden bewezen. Er is evenwel vol
gens het verslag in dit opzicht een ken
tering ten goede waar te nemen. De
zendtijd wordt geleidelijk uitgebreid en
een voorgestelde verhoging' van het
JJOkgeld van 30 tot 36 zal bovendien
ae mogelijkheid scheppen tot een iets
ere ariT>slag op financieel terrein,
•samenwerking tussen omroepen.
hJ ontwikkeling op het gebied van
televisie eist een grote mate van
o^ïïf^Ver ,'9g tussen de omroepver-
w i 2" 1 's wat <Rt betreft reeds
gebracht. Niettemin zijn er
!io V4p j waarop naar de mening van
de v ARA een versterking van het ge-
Hpf tïi t^i50 aPParaat nodig is.
Het voorstel tot vorming van een eigen
ite VAReASeHtati<;"staf b« de NTS'
dat de VARA daartoe heeft gedaan,
wordt momenteel nog besproken.
Het verslag bevat voorts gedetailleer
de overzichten van de radio en televi
sieprogramma's in 1959 en enkele over
zichten, waaruit blijkt, dat de VARA in
genoemd jaar, wat de radioprogram
ma's betreft, 17,2 procent van de zend
tijd besteedde aan ernstige muziek, 32,6
procent aan lichte muziek, 4.9 procent
aan cabaret- en gevarieerde program
ma s, 15.1 procent aan programma's,
bestaande uit muziek en gesproken
woord (voor de jeugd, de vrouw, zie
ken, streekuizendingen enz.) en 30.2
procent aan gesproken woord waaron
der lezingen, reportages, sportuitzen-
dmgen, klankbeelden, hoorspelen
nieuwsberichten e.d.
HILVERSUM, 24 febr. (KNP) in
verband met diens vijftigste verjaar
dag zal de dichter Gabriël Smit in het
KRO-tele visieprogramma van donder
dagavond aan de kijkers worden voor
gesteld door middel van een vraagge
sprek met Fons Disch. In verband met
dit vraaggesprek zal de aangekondigde
voorfilm Onion Johnny vervallen. De
overige programma-delen beginnen iets
eerder dan werd gepubliceerd.
Donderdagavond Is er een klein tele
visiejubileum: 25ste uitzending in de
Rubriek Vademecum. Bij het begin
ervan, ruim twee jaar geleden, waren
voorzichtig-aan vier uitzendingen ge
projecteerd. Geleerden over hun weten
schap laten vertellen leek een enigszins
hachelijke onderneming. Belangstelling
onder de luisteraars bleek spoedig in
ruim voldoende mate aanwezig. De lich
te huiver voor het medium bij de we
tenschapsbeoefenaars zelf kon men
overwinnen. Hierover is J. W. Hofstra,
die met Wim Bary de rubriek heeft
opgezet, vooral voldaan. Prof. dr. F.
van der Meer heeft hen in dit opzicht
het glibberig lijkende pad naar de Bus-
sumse studio's helpen effenen. Niet al
len zijn hem zonder hun zenuwen ge
volgd Ook Anton van Duinkerken, die
met geen enkel auditorium ooit enige
moeite heeft, bleek aanvankelijk enigs
zins onwennig te staan tegenover de
miljoenen, die hem via dat ene dode ca
meraoog star aanstaarden. Hetgeen
hem uiteraard niet verhinderde met Ep-
po Doeve als sneltekenaar samen een
geslaagde uitzending te maken over
een gedicht van Vondel. Kunsthistorie,
psychologie, Egypto'ogie, muziek, bio
logie, recht, schilderkunst, Bijbel zjjn
aan de orde geweest. Telkens een
klein onderdeel daarvan, zodat er vol
doende over verteld kon worden om de
aandacht te boeien.
„Hoe weet die Hofstra dat nu alle
maal?" vroeg onlangs een dame. Het
antwoord is simpel: hij iaat zich tevo
ren door zijn gast inlichten want hij
weet wel veel, maar gelukkig ook niet
alles. De uitzendingen worden grondig
voorbereid. Hetgeen verrassingen niet
uitsluit. Het besef dat in honderddui
zenden huiskamers te,zien is wat in de
studio gebeurt, lokt uiteenlopende x-e-
acties uit. Vluchtreacties soms, acuut
geheugenverlies, spraakwatervallen
En nauwelijks een kijker, die beseft wat
nu en dan geleden wordt, door
gastheer, regisseur en technici.
De jubileumgast morgen is J C
Oudshoorn, doctorandus in de psycholo
gie, docent aan de Rijksuniversiteit te
Leiden, die vertelt over de grafologie-
wat er uit het schrift is af te leiden
over de persoonlijkheid. Zenuwen ook
hier? Het is een telerecording.
HILVERSUM, "4 febr. - De VARA-
teievisie introduceert vanavond de nieu
we quiz „2 x 4 geeft acht", waarin
twee militaire patrouilles elkaar op
vredelievende - wijze zullen bestrijden.,
YBolgende week wordt in Utrecht
I de voorjaarsbeurs geopend, die
uitsluitend gewijd is aan ge
bruiksgoederen en die voor de huis
vrouw tal van gezellige en praktische
noviteiten bezit. Zo komt er een „zwe- I
vende" stofzuiger, die door een sterke y
luchtdruk van binnen gemakkelijk te
1 over vakantie denken en de be-
zitters van een caravan kijken
dan hun uitrusting eens na. Mogelijk iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMniiiiiiiinmiimi
begeren ze een verwarming voor kou
de dagen, die ook een zomer soms
biedt. Dan moeten ze op de jaarbeurs
eens de kachel bekijken, die eenvou
dig in de vloer van de caravan ge
monteerd kan worden en dus geen
nuttige ruimte eist. Het is trouwens
ook mogelijk u whuiskamer van die
vloer uit te verwarmen, waarvoor een
z.g. vloerfornuis, dat met olie wordt
gestookt, in de handel komt.
Op het gebied van aardewerk ver
schijnen steeds nieuwe modellen en an
dere dessins. Een Belgische fabriek
zal nu diepe borden in kommodel to
nen, zodat zij tevens als compote-
schaaltjes zijn te gebruiken. Verder
dekschalen, die ook alleen als een
schaal sierlijk zijn en kop en schotel
zo uitgevoerd, dat de schotel zonder
rand ook een aardig gebakschoteltje is
Emmers en bakken van polyethyleen
zijn voor wat de kleuren betreft meer
aangepast aan de moderne keuken.
Geel, ivoor en blauw voor de bakken
„Alweer een jour
nalist?", vroeg de
65-jarige mevrouw
Stam-Akesson ver
baasd, toen we haar
huisje aan de Poe-
lestoep, A 799 te
Sliedrecht binnen
stapten. Behalve
haar naam verraadt
ook een licht accent
in haar uitspraak,
dat haar wieg noor
delijker heeft ge
staan dan onze
landsgrenzen rei
ken. Ze is Zweedse
van geboorte en
sinds de dood van
haar man is ze in
Sliedrecht blijven
wonen. De hunke
ring naar het ge
boorteland is echter
gebleven en zo
doende was haar
vreugde groot, toen
Bert Garthof van
de VARA haar vo
rig jaar op 25 de
cember aan het
eind van de uit
zending „Dit is Uw
leven" een drie
weekse vakantie
reis naar Zweden
beloofde, op kosten
van de VARA, wel
te verstaan. Nu,
twee maanden la
ter, is het eindelijk
zover en mevrouw
Stam is daar blij
om en niet alleen
om de reis zelf.
De sensatiepers
had zich namelijk
op het geval ge
worpen. Er werd geïnsinueerd, dat
Garthof te veel had beloofd, dat de
VARA dat tóch niet zou kunnen be
talen, dat mevrouw Stam kribbig was
tegen haar poes en nog meer van
dergelijke verhalen. „Allemaal leu
gens", zei mevrouw Stam gisteren. Ze
kan dat nu rustig zeggen, want juist
enkele dagen geleden, vrijdag, heeft
ze bezoek gehad van enkele heren van
de VARA, die kwamen vertellen, dat
het heus allemaal door ging en dat er
zaterdag een auto voor de deur komt,
om haar naar Schiphol te brengen.
Vandaar gaat de reis naar Malmö,
waar ze op kosten van de plaatselijke
dienst voor sociale zaken drie weken
onderdak krijgt aangeboden in een
tehuis voor bejaarden. Al die misver
standen zijn gekomen door een brief,
afkomstig uit Zweden, bestemd voor
de VARA, maar geadresseerd en te
recht gekomen bij mevrouw Stam, die
hem natuurlijk opende, kennis nam
van de inhoud en toen achter de klok
op de schoorsteen zette. Later bleek,
Rat die brief eigenlijk bij de VARA
thuis hoorde en toen was de zaak vlug
voor elkaar.
Mevrouw Stam gaat eens kijken, of
ze Zweden niet ontgroeid is in de
zevenendertig jaar, dat ze er niet is
geweest. Ze heeft hier in Holland, be
halve familie van haar mans kant,
geen relaties meer. De buren zijn erg
vriendelijk, maar het is te begrijpen,
dat mevrouw Stam haar laatste levens
jaren graag in Zweden zou willen
doorbrengen. Ze heeft er nog een
broer van 67 en een zuster van 72
jaar, maar bii hen kan ze niet in
komen wonen. Ze zal dus de eerst
komende drie weken gebruiken, om
ZUID-SCHARWOUDE, 24 febr. Op
de provinciale verkeersweg onder Zuid-
Scharwoude is gistermiddag de 9-jari-
ge Henry IJderna, wonende te Heer
Hugowaard, door een personenauto,
bestuurd door de 39-jarige vertegen
woordiger H. D. uit Alkmaar, aangere
den en ernstig gewond naar het St.-
Elisabethziekenhuis te Alkmaar over
gebracht. De jongen is daar in de loop
van de avond overleden.
en de emmers tomaatrood met zwart
hengsel, citroengeel piet zwart heng
sel, parelgrijs met groen hengsel,
lichtblauw met wit hengsel en ivoor met
bruin hengsel. Ook is gebroken met de
oude traditionele vormen en oren
zoekt men aan de afwasbakken te ver
geefs, maar dat was al eerder zo, me
nen we.
Het zou de vrouw zeker niet welge
vallig zijn, indien men op het terrein
van de luxe artikelen niet met novi
teiten kwam. Wat denkt zij van tassen
van struisvogelpoten, die het effect van
krokodilleer geven?
Voor de jeugd komen er puzzels van
een speciaal soort dik hout, zodat dt
deeltjes ook opgezet kunnen worden.
Een interessante afdeling vormt ter
beurze steeds de collectieve inzending
voor uitvindingen. Daar kan men e-en
hersengymnastiekautomaat bewonde
ren, die door de uitvinder in zijn vrij»
tijd in elkaar is gezet. Een aardig
snufje zal zeker zijn een nieuw soort
vrijgezellenknoop.
In de Julianahal wordt een demon
stratie gegeven ran een geheel op
vouwbare douche-cel, waarvoor klein-
behulsden veel belangstelling zullen
hebben.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimniiiiiiini
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniiin
te onderzoeken, of ze zich in Zweden
kan vestigen. Mocht dat lukken, dan
komt ze nog even terug, om haar za
ken te regelen en afscheid te nemen.
Mocht het niet gaan, ja, dan blijft ze
natuurlijk in Sliedrecht wonen, waar
ze overigens ook niet op een schop
stoel zit.
Een poosje geleden heeft mevrouw
Stam griep gehad en ze moest drie
weken binnen blijven. De buren dach
ten dat ze naar Zweden was en toen
ze weer op straat verscheen, vroegen
ze: „En hoe was het?" Nu zal ze dan
gaan. Mevrouw Stam verwacht dezer
Ragen nog een briefje van de VARA,
waarin staat, hoe laat ze wordt afge
haald en dan gaat ze haar koffers
pakken.
n de hoofdstedelijke Joh. C. Amman-
school, een dagschool voor onder
wijs aan doofstomme kinderen,
heeft prof. dr. L. B. W. Jongkees dins
dagavond de eerste les ingeleid van
een oudercursus, waaraan medewer
ken een psycholoog, een keel-, neus- en
oorarts, een leraar lichamelijke opvoe
ding en de leerkrachten van de school
zelf. Jonge, dove kinderen, aldus de
hoogleraar, kunnen later, opgegroeid
tot dove volwassenen, een behoorlijk»
plaats in het maatschappelijk leven
bezetten, mits ze daarop behoorlijk
worden voorbereid en onder voor
waarde, dat hun ook de kans wordt
geboden. De ouders hebben als opvoe
ders en opleiders van het kind med»
de taak om hun dove kind tot een
goede positie te brengen.
De nieuwe cursus nu wil de ouders
meer bij het onderwijs betrekken door
hen te wijzen op de middelen die zij
hebben om hun kind daarbij te steunen.
Dit geschiedt allereerst door hun een
beter inzicht te geven in het gebrek
van de doofheid. Daarnaast ontvangen
zij duidelijke wenken, hoe er met bet
kind in het gezin kan worden gewerkt
na de schooltijd overdag, tiidens de
weekeinden en de vakanties. Tenslotte
beoogt de opleiding meer bekendheid
te geven aan wat wel en met mogelijk
is met een dove, in het bijzonder m
die kringen waarin hij zich moet be
wegen.
Als leidraad voor de ouders werd
speciaal een boekje geschreven „Doof.
hoe kan ik helDen?" Het is van de hand
van de heer P. R. Berkhout, directeur
van de Joh C. Ammanschool, die daar
mede een bijdrage wil geven tot een
nog beter begrip van de dove en de
doofheid. Dit meer verantwoord tege
moet treden van de dove mens zal heill
tot steun kunnen zijn bij zijn moei
lijke tocht door de horende maatschap
pij.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiniiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiimiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiHiniiiiitiiiiiiiiii'tmiiiiiiiiiiini
ma
ver enige we
ken zal in
Maastricht
op het Koningsplein
een torenflat ge
opend worden, die
het hoogste woon-
centrum van Zuid-
Limburg wordt ge
noemd. Het gebouw,
dat met modern
comfort is toegerust,
zal ruimte bieden aan
72 gezinnen. In de
onderbouw van de
toren zijn een frö
belschool en een
kinderbewaarplaats
'ngericht, speciaal
bedoeld voor de
nderen van de
flatbewoners. Er
■orden tevens twee
clfbedieningswin.
kels gevestigd.